'Brits nee tegen euro is nadelig' De kick van een nieuw snoepje TNT vindt het bod van KPN te laag Uitgever Pearson wil het FD kopen I Personeel ABN Amro hekelt invoering van 36-urige werkweek Dow Jones neemt in steeds hoger tempo psychologische grenzen bestem meisjes kapster NU OP INTERNET http://www.mindef.nl j A6 4 157S 122J ro ECONOMIE A7 JU waarschuwt Britten inside. ;lusieve meubelen ik - Modern SFEER 013-5078901 ian ONTWIKKELING DOW JONES INDEX VAN JANUAR11986 TOT HEDEN - ECONOMIE KORT Volkswagen controleert Sharans Benzine een cent duurder Rabo investeert in brouwerij Fiscaal voordeeltje kleine ondernemers Cehave verbetert winst Meer mogelijkheden 'technostarters' Easyjet op de vingers getikt OKTOBER 1935 Wall Street aegon ahold akzo allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarcoinc. baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita Chrysler citicorp cons.edison digitequipm. dupontnemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries kim airlines kpn mcdonnell merck co. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 51'/, 65 47 I 39'/, 72'/, 25'/, 34'/. 8 123'/, 65 J'll'/t .31% 92 m 134% 76'/. m 32 13'/, 150 45 m w 23 J 25 P I3 «6 2i a 09/10 51 57V, 61X «X 47'/, 39'/. 73Ü advieskoers vorige koers slotkoers gisteren (aten bieden exclaim ex dividend gedaan'/bieden gedaan/laten bieden en ex divideid laten en dividend gedaan en laten ex dvidend gedaan en bieden exJividend ,00 ,50 ,00 ,00 ,50 ,00 604 3281 675 1089 800 764 921 1478 3914 1465 900 711 1205 827 925 1719 885 616 836 613 841 763 1098 2131 3225 1757 970 1005 711 1074 642 675 720 649 4002 858 607 932 3088 755 1955 2820 4309 587 1223 3039 1021 1206 12,40 1,20 0,30 0,50 b 0,20 1,30 11,50 7,50 4,60 a 2,50 17,80 38,00 b 31,00 22,00 b 0,40 2,00 a 3,30 5,00 b 4,40 3,80 2,80 1,20 4,10 2,00 1,80 b 0,60 3,60 2,40 1,50 0,50 1,10 8,30 2,00 a 1,30 a 13,00 b 4,80 b 2,00 b 11,70 7,50 a 7,00 3,00 b 1,20 0,40 0,20 a 0,10 a 2,80 1,90 3,60 vrij en 2 576- aar tan en tot oek igu- i/oor afie, ties ken. Tel. T tel. 1111 DONDERDAG 10 OKTOBER 1996 Houten (anp) - Het bankper soneel bij ABN Amro is onte vreden over de wijze waarop deze bank de 36-urige werk- week invoert. Bij de Rabo bank is het personeel veel be ter te spreken over de kortere werkweek. nat blijkt uit een gisteren gepre steerde enquête van De Unie onder 11.500 leden. De vak bondsteden bij ABN Amro geven hun eigen bank een onvoldoende als het gaat over de wijze van in voering van de kortere werk week. Met het gemiddelde rap portcijfer van 5,1 scoort deze bank het laagst. De leden bij de Generale Bank zijn evenmin erg tevreden: zij geven een 5,2. Uit schieters zijn de Postbank, Rabo bank Nederland (hoofdkantoor van alle Rabobanken) en de Ra- bobanken in de regio. Hier geven de leden respectievelijk het cijfer 6,5, 6,4 en 6,2. Vorig jaar sloten de vakbonden in de bankwereld een CAO waarin de lonen nauwelijks stegen. In ruil daarvoor werd de werkweek Verkort. Op die manier wilden de bonden het verwachte verlies aan arbeidsplaatsen opvangen. De ABN Amro wil echter ongeveer een vijfde deel van het personeel geen kortere werkweek geven, tot ongenoegen van de bonden. Bij de meeste andere banken mag 95 procent van de werknemers kor ter werken. De werknemers van de meeste banken vinden dat dekortere werkweek nauwelijks meer ba nen heeft opgeleverd. Vier van de vijf vakbonden in het bankbe drijf hebben zich inmiddels tot de kantonrechter gewend om ABN Amro te dwingen het personeel van het 'Call Centre' volgens de banken-CAO uit te betalen. De arbeidsvoorwaarden bij deze te lefonische informatiedienst zijn slechter dan in de rest van het bankbedrijf. Volgens ABN Amro valt het Call Centre te Nijmegen niet onder de cao voor het bankbedrijf, omdat het een aparte besloten vennoot schap is die zelf geen bancaire activiteiten verricht. Volgens de bonden is het geven van inform- tie over bankrekeningen, hypo theken en dergelijke echter on losmakelijk verbonden met acti viteiten van een bankinstelling. Brussel (anp) - De landen die in 1999 niet deelnemen aan de ge- j meenschappelijke munteenheid euro zullen daar fors onder lij den zo meent Europees industriecommissaris Bangemann. Volgens de Duitse liberaal trek ken investeerders uiteindelijk toch liever naar euro-landen, omdat de kosten van financie ringskapitaal daar lager uitval len. Rechtstreeks doelend op Groot- Brittannië stelt Bangemann dat 'de financiële wereld Londen niet ■plotseling zal verlaten, als de Britten besluiten niet deel te ne men. Maar op termijn zullen de gevolgen echter aanzienlijk zijn'. De Britse minister van Financiën Clarke gaf eerder al aan de voor delen van deelname af zullen ne men, naarmate de Britten wach ten met invoering van de munt. Bangemann meent verder dat een Brits 'nee' tegen de euro de dis cussie over het EU-lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk de finitief zal veranderen. „Wie weet, houdt die discussie dan uit eindelijk op. Het zal zeker de po sitie van Groot-Brittannië in Eu ropa flink veranderen. De eurocommissaris verwacht overigens niet dat de euro de po sitie van de dollar als wereld- munt overneemt. „Zonder euro wordt voor een nationale staat de ruimte om met hun eigen valuta te manoeuvreren echter te klein. We moeten van de gemeenschap pelijke munt een sterke eenheid maken, die op het tweede plan een belangrijke rol speelt." Ban gemann voerde de gemeenschap pelijke munteenheid gisteren in Brussel op bij de presentatie van een informatiesysteem over de concurrentiepositie van de Euro pese industrie. Hij noemde de munt daar van essentieel belang voor de verbetering van die posi tie. Europa dreigt volgens de Euro pese Commissie steeds verder achter te raken op Japan en de Verenigde Staten. De rentabili teit van het Europese bedrijfsle ven trok vorig jaar met 2,4 pro cent aan. In Japan bedroeg dat percentage 3,8; in de VS steeg de rentabiliteit met 3 procent. Buiten een betere informatie-uit wisseling zet Bangemann sterk in op kostenverlaging. Zo dragen grondstoffen en diensten voor 60 procent bij aan de totale produc tiekosten. Vooral telecommuni catie en elektriciteit kunnen in prijs omlaag. Daarvoor is een verdere liberali satie van de markt hard nodig. Op het gebied van flexibiliteit van de arbeidsmarkt is volgens Bangemann al het nodige ge beurd. Loonkosten dragen in de Europese industrie bij aan 30 procent van de kosten. Financie ringskosten zorgen voor de reste- i'ende 10 procent. Nieuw te openen Massage salon in Eindhoven zoekt v.a. 18 jr. full/part-time, zeer hoge verdienster. Ervaring niet vereist, interne opleiding mogelijk. Geen intiem/Fans. Info tel. 040-2127799. Gevr. zelfst. werlende voor het weekeid, Schriftel. soli, richtei aan: Kapsalon deWildt Dorpsstraat 78, 4711NJ St. Willebrord. HUISH. hulp, 3 u.p.w Prin- cenhage, reacties na 19.00 u. 076-5144941. Sydney (rtr/anp) - Bankers Trust Australië, dat een belang van 19,99 procent heeft in het Australische transportconcern TNT, vindt het bod dat Koninklijke PTT Nederland heeft uitge bracht op alle aandelen TNT te laag. Bovendien vindt BT Australia dat i KPN en TNT niet veel raakvlak ken vertonen die tot kostenbespa ringen zouden kunnen leiden. Dat blijkt uit een verklaring die BT Australia gisteren heeft uitge- gegeven. „Het bod van 2,45 Au- «tralische dollar per aandeel be- vindt zich op het laagste niveau van de waardebepalingen die wij van TNT hebben", aldus de ver baring van de bank. persbureau Reuters ver spreidde op grond van die verkla ag het bericht dat BT Australia het bod van KPN van de hand TOs. Een woordvoerder van de Australische bank zei dat er spra ke was van een foutieve interpre tatie van de verklaring. „We heb- n bet bod niet verworpen. We mjn ^het nog aan het onderzoe ken aldus de zegsman. Wel vindt de Australische aan deelhouder het bod te laag, gezien de berekeningen over de totale waarde van TNT. De opvatting dat er sprake is van weinig syner gie tussen beide bedrijven deelt KPN kennelijk niet, aldus de zegs man van BT Australia. Een woordvoerder van KPN wilde gisterochtend niet reageren op de Australische uitlatingen. Het con cern blijft vol vertrouwen dat het gaat lukken alle aandelen TNT in handen te krijgen. KPN maakte vorige week woens dag bekend TNT in zijn geheel te willen overnemen voor een bedrag van 2,7 miljard gulden. De hoogte van het bod lag toen 48 procent boven de marktwaarde van TNT. De directie daarvan heeft de aan deelhouders unnaniem geadvi seerd op het bod in te gaan. Door Paul Verlinden Breda - De maffia die belle tje trekt, een jongen die de confrontatie met een hark aangaat en een man die zijn neus (met daarop een dode vlieg) in een vogelkooi steekt. Het zijn de hoofdrol spelers in de commercials voor Meller, het nieuwe cara- mel/chocolade-snoepje van de Bredase suikerwerkpro ducent Van Melle De mensen in de filmpjes - sinds twee weken veelvuldig op tv- zijn op zoek naar een kick: de maffiosi voelen de spanning van wel of niet betrapt worden; de jongen zou een steel tegen zijn hoofd krijgen als-ie op de hark zou trappen; de man die zijn neus aan een kanarie aanbiedt, vraagt zich met zijn ogen dicht af of de vogel wel of niet toe hapt. Niets in de filmpjes wijst er in eerste instantie op dat het om reclame voor een snoepje gaat. Pas als de spanning weg is - voor iedereen loopt het goed af - komt een grijs gekuifde man in beeld. Deze 'Mellerman' houdt de kijker voor dat de kick uit de spotjes dezelfde kick is als die je krijgt bij het eten van een, twee of meer Meller: het snoepje met the little kick inside. „Met de Tittle kick inside' wordt gedoeld op de chocolade binnenkant van Meller. Als de caramel weg is gekauwd, volgt nog een verrassing. Dat is een aparte smaakbeleving, een klei ne kick dus," zegt Maurits Co- sijn, productmanager bij Van Melle. De verwachtingen bij Van Melle over het snoepje (dat geprodu ceerd wordt bij dochterbedrijf Smith's Chewings Sweets in Weert) zijn erg hoog. „Het heeft de potentie om naast Mentos en Fruit-tella de derde internatio nale poot van Van Melle te wor den. De combinatie chocolade en caramel is een universele smaak," zegt verkoopleider Pie- ter Wink. Het idee onstond drie jaar gele den naar aanleiding van markt onderzoek. De consument bleek geïnteresseerd in de combinatie van caramel en chocolade. Om dat er al snoepjes (Rolo, Choko- toff) zijn met chocola aan de buitenkant en caramel binnen in, zocht Van Melle maar een nieuwe variant. „We zijn toen voorzichtig met ideeën gaan stoeien," zegt Wink. „Dat leverde diverse monsters op waarmee we steeds terug zijn gegaan naar de con sument. Een heel andere aanpak dan in het verleden. Toen werd uitgegaan van wat een machine kon maken en werd vervolgens geprobeerd het snoepje te ver kopen. Nu zijn we van de consu ment uitgegaan en hebben daar de technologie op aangepast." De vele consumententests wer den in april dit jaar afgesloten met een laatste check bij zo'n 1.600 gezinnen. „Om te kijken of we echt helemaal goed zaten en dat was inderdaad het ge val," zegt Wink Een nieuwe test volgde in mei toen Van Melle het snoepje bij de handel introduceerde. „Dat is opnieuw een spannend mo- The little Kick Beelden uit een Meller-commercial: een jongen gaat een confrontatie met een hark aan. ment," zegt Cosijn. „Daar zitten mensen die erg goed weten wat de consument wil. De reacties waren enthousiast. Bijna be angstigend. Dan weet je dus wel dat je goed zit." Bij Van Melle is men zo over tuigd van het succes van Meller dat het bedrijf al vóór de intro ductie 10 miljoen gulden inves teerde in onderzoek en het op zetten van productielijnen. Daarbovenop is 6,5 miljoen gul den uitgetrokken voor de mar ketingcampagne alleen al in Ne derland. Meller is inmiddels ook in België geïntroduceerd. Op termijn volgen andere landen en .zal het reclamebudget verder omhoog schieten. De hoge reclamekosten (ook van andere producten) zullen de winst van Van Melle dit jaar be hoorlijk drukken. In de eerste helft van 1996 liepen de adverti- sing-kosten op met 8 miljoen tot 60 miljoen gulden. De halfjaar winst steeg daardoor 'slechts' met 8 procent tot 24,1 miljoen gulden (op een omzet van 403 miljoen). Meller is nu ruim zes weken op de markt in Nederland en België en 'het loopt uitstekend'. In bijna alle supermarkten is het snoepje verkrijgbaar, terwijl de distributie richting tankstations en tabakszaken ook soepel ver loopt. De introductie van Meller wordt sinds twee weken zwaar onder steund met drie tv-commercials, waarvoor het reclamebureau DDB is ingeschakeld. Dat bu reau is al in een heel vroeg sta dium bij de ontwikkeling van Meller betrokken: van de smaaktesten, tot naamgeving en verpakking. De tv-commercials, die het ko mende jaar honderd keer per maand te zien zijn op de Neder landse tv, wijken duidelijk af van de standaard-reclames voor snoepgoed. „Het is een uniek product, dat ook een unieke re clame verdient," zegt Cosijn. „Waarom moet je laten zien dat je het snoepje kunt eten? Dat is wel duidelijk. Het gaat om het overbrengen van een gevoel." Daarnaast is het volgens Wink en Cosijn van belang dat de con sument, met name de doelgroep van 19 tot 39 jaar, er met plezier naar kijkt. „Er gebeurt iets in de filmpjes, er wordt spanning op gebouwd. Daarom duren ze ook 45 seconden, dat is lang voor een tv-commercial. Bovendien kunnen mensen er steeds nieu we dingen in ontdekken. Mel lerman bijvoorbeeld beoordeelt de kick' uit het filmpje door er één, twee of drie Meller aan toe te kennen. Dat hebben mensen niet direct door, maar dat is niet zo erg," zegt Cosijn. Wink voegt daar aan toe: „Het is een perfect thema om op voort te borduren. Het is de bedoeling dat er op termijn nieuwe com mercials komen die een andere kick uitbeelden, waarbij Mel lerman telkens terugkeert als verbindend element, want hij is het gezicht van Meller." Wij vragen met sp< SCHOONMAAKSTER voor 4 tot 5 uur per week omg- E-L Zuid. Tel. 076-5012778 end na telefonische afspraïk rrouw Breedijk) iciering mogelijk- Prachtige witte COMMODE én ledikant, als nieuv d'v' acc., tel. 0165-383759. RIETEN Woonkamel Stoel vr.pr. (250, Tel. 0115-564861 na18u iriek i! ;ch, 1 u.) nod. ssen BANKSTEL 3 zits kathe look 8 mnd. oud 200,-te 0162-426388. - 3-2 z''s met bloei BANKSTEL Gobelinstof f 225,- 0166-653295- Oude ROOKSTOEL groen gebei. bedr. ku.se 125,- 0164-687191- Van onze redactie economie New York - Ronde getallen lei den een eigen leven in de effec tenhandel. De beurs 'hikt er te gen aan' alsof dat toevallige ge zadelde van een handvol toon aangevende aandelen een we zenlijke hindernis vormt. En is d'e drempel eenmaal gepas seerd, dan vqrmt dat getal een veerstand die beleggers schijnt e behoeden voor een terugval, e index van de Newyorkse ef- eetenbeurs, die eergisteren op het 'magische' getal van 6000 sprong, is de uitkomst van het gemiddelde van een dertigtal belangrijke beursfondsen. Niet temin wordt het bereiken van de zesde duizend-puntengrens op nieuw gezien als een 'mijlpaal', en door optimisten beschouwd als de start van een nieuwe op gang. Begin deze week steeg de koers al eventjes boven de 6000, maar in eerste instantie lijkt men dan een beetje te schrikken van het bereiken van een nieuwe mijl paal, waardoor de slotkoers toch weer wat lager kwam te liggen. Gisteren waagde de beurs zich echter opnieuw boven die grens. De toekomst ziet er ook roos kleurig uit, aldus Marja van der Giessen van Iris (Institute of Re search and Investment Servi ces), het samenwerkingsverband tussen de Rabobank en Robeco. „De mini-crash van een aantal maanden geleden is volledig vergeten", geeft zij aan. „Een rentestijging van de centrale bank (FED) in de Verenigde Staten wordt voor december niet meer verwacht. De econo mische groei lijkt er wat af te zwakken, waardoor een infla tiestijging naar de langere ter mijn lijkt te zijn verschoven." De 'Dow' heeft er meer dan ne gentig jaar over gedaan om het niveau van 3000 punten te ha len, maar is in de jaren negentig in een steeds hoger tempo gaan klimmen. Er zijn volgens Van der Giessen duidelijke redenen aan te geven voor die versnel ling. „De voornaamste oorzaak is dat beleggingsfondsen enorm aan populariteit hebben gewon nen. Die schieten als padden stoelen uit de grond. Het risico van beleggen wordt vanwege de brede spreiding van die fondsen minder, terwijl het rendement vooralsnog erg aantrekkelijk is." Tevens speelt de voortdurend lage rentestand een rol en ook gaat het de meeste bedrijven de laatste jaren gewoon voor de wind. Daarbij speelt dat de VS de afgelopen tijd weer over spoeld wordt door een fusiegolf. Dat heeft vaak, zeker in eerste, aantrekkelijke consequenties voor de belegger. Een overna mepoging drijft immers de prijs van de aandelen op. De reacties op de toenadering tussen de gro te oliemaatschappijen in de Ver enigde Staten illustreren dat momenteel. 6000 5000 4000 3000 2000 '050 Data waarop de Dow Jones 100014 november 1972 2000: 8 januari 1987 300uiöjuIi ïyyi 4000 23 februari 1995 mms m a GRAPHIC DE GELDERLANDER Wolfsburg - Het Duitse concern Volkswagen gaat 21.500 auto's van het model Sharan controleren op het functioneren van het rempedaal. Bij een aantal wagens is een mankement opgetreden. In Nederland kan het voorkomen bij ongeveer 275 van de ruim 1000 verkochte Sharans, zo heeft importeur Pon's Automobiel handel in Leusden woensdag meegedeeld. Het rempedaal kan soms na het intrappen niet helemaal terugkomen. Het zijn volgens Pon uitzonderlijke gevallen die geen gevaar opleveren. Het pro bleem is op te lossen door een extra veer te monteren. Bezitters van de betrokken auto's krijgen daarover bericht van de dealers. De Sharan wordt geproduceerd in Portugal. Rotterdam - De prijs van benzine gaat morgen met een cent per li ter omhoog. Daardoor zullen de literprijzen er als volgt uit gaan zien: loodvrije benzine f 2,02, ongelode superbenzine f 2,07 en su per met loodvervanger f 2,13. Dat blijkt uit een bericht van Shell gisteren over de nieuwe adviesprijzen. De prijs van een liter die sel blijft gelijk. Londen - Rabobank investeert 24 miljoen dollar (f 41 miljoen) in een Roemeense bierbrouwerij. Het bedrijf, dat in de buurt van de hoofdstad Boekarest komt te staan, zal zich richten op het hogere marktsegment. Eind volgend jaar moeten de eerste liters uit de productievestiging vloeien. Het project is het eerste van Rabo bank in Roemenië, aldus M. van Strijdonck van de afdeling agri business van de bank in Boedapest. Den Haag - Terwijl werknemers met een auto van de zaak te ma ken hebben met een fiscale bijtelling van 20 of 24 procent van de cataloguswaarde, kan de ondernemer met een eigen bedrijfje (geen bv) daaraan ontsnappen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad gisteren. Uiteindelijk kan de kleine ondernemer aan de constructie zelfs geld overhouden. De Hoge Raad schuift daar mee de veel krenteriger uitleg van de Wet op de inkomstenbelas ting van zowel de inspecteur als uiteindelijk de staatssecretaris van Financiën ter zijde. De eigenaar van een eenmanszaak kan er door zijn privé-auto te benutten voor de eigen zaak, in slagen meer af te trekken van zijn belastbare winst die ook zijn directe inkomen vormt, dan de werkelijk gemaakte kosten. Veghel - Ondanks een krimpende voermarkt kan veevoederpro ducent Cehave in Veghel over het afgelopen boekjaar een verbete ring van het resultaat melden. De coöperatie verdiende netto 13,3 miljoen gulden tegenover 8,8 miljoen in het vorige jaar. De stijgende lijn heeft zich in de eerste maanden van het nieuwe boekjaar volgens financieel directeur H. Hermsen voortgezet. Boekjaren lopen bij Cehave tot 30 juni. Verlost van de destijds zwaar verliesgevende Encebe-slachterij beschikt Cehave nu over een gezonde basis voor de toekomst, aldus Hermsen. Encebe is vo rig jaar opgegaan in het nieuwe vleesconcern Dumeco. Den Haag - Startende ondernemers die nieuwe technologieën willen gaai) toepassen, krijgen voortaan meer mogelijkheden om risicodragend kapitaal aan te trekken. Dat is het gevolg van de oprichting van drie participatiemaatschappijen voor zogeheten technostarters, die gisteren haar beslag heeft gekregen. De drie opgerichte participatiemaatschappijen zijn regionaal werkzaam. Er is een fonds voor Zuid- en Oost-Nederland in Ven- lo. (ADVERTENTIE) m m. 1 Ministeriel Defensies iwwwwnmmunii Ji»m twtmmqJr 17 (i:. II' li IPlPlIll'' 'f: Jlll'lll®' FStfïW ill AlÖ!' Si l!" iflï Ministerie van Defensie,.Directie Voorlichting Postbus 20701, 2500 ÉS Den Haag, Tel. {070) 318 88 02, Fax (070) 318 83 20 Van onze redactie economie Amsterdam - De Britse uitge ver Pearson voert overname- gesprekken met de uitgever van Het Financieele Dagblad. Pearson geeft onder meer de Financial Times uit en heeft al eerder interesse getoond voor de Nederlandse financieel- economische krant. Dat er gesprekken gaande zijn, werd gisteren bevestigd door de directie en de commissarissen van Het Financieele Dagblad. Maar dat commissarissen positief zouden staan tegenover een over name, werd gisteren tegenge sproken. Het (voornamelijk redactionele) personeel van de krant beschikt via een stichting over het stem recht op de aandelen. De eigen dom daarvan berust bij de uitge versfamilie Sijthoff. Voorzitter A. van Cortenberghe van de personeelsstichting rea geerde gisteren laconiek op de berichten. „Iemand zei hier dat we ons pas zorgen zouden moeten maken als er geen interesse voor ons was. Zo lang ik hier werk, zijn er verhalen over overnames geweest." Nederlandse uitgevers, zoals eer tijds de Perscombinatie en VNU, hebben Sijthoff tot dusver ver geefs het hof gemaakt. Een van de hinderpalen voor overname van Het Financieele Dagblad, dat vijf dagen per week verschijnt in een oplage heeft van ongeveer 40.000 exemplaren, is de krachti ge stem van het personeel in het ondernemingsbeleid. Algemeen secretaris H. Verploeg van de journalistenvakbond NVJ reageerde gisteren niettemin be zorgd. Uitgever Pearson heeft de reputatie korte metten te maken met redacties die hun onafhanke lijkheid proberen te behouden. Nederlandse dagbladuitgevers tonen volgens hem weliswaar ook steeds minder ontzag voor de aparte positie van redacties, 'maar ik zou de journalisten van Het Financieele Dagblad ontra den om met een overname door Pearson in te stemmen'. Amsterdam (anp) - De reis agenten hebben in hun strijd tegen EasyJet een overwin ning op punten behaald. De nieuwe luchtvaartmaatschap pij mag niet meer roepen dat reisagenten 17 procent com missie krijgen op de verkoop van vliegtickets. Ook moet de nieuwkomer haar prijs voor een enkele reis Amster- dam-Londen niet langer vergelij ken met de prijs van een retour vlucht van de concurrentie. Dat oordeelt de Reclame Code Com missie in een zaak die was aange spannen door de reisagenten, verenigd in de ANVR. De ANVR is niet op alle punten in het gelijk gesteld. Zo mag Easy Jet doorgaan met de advertentie waarin de reisagenten worden omschreven als 'onnodige en dure franje'. De reisbureaus menen dat deze kwalificatie denigrerend en onjuist is. Volgens de reclame commissie valt dat wel mee. De advertentie van EasyJet sugge reert niet dat reisagenten altijd kostenverhogend werken. De vereniging van reisagenten zegt in een reactie blij te zijn met de uitspraak, maar overweegt desondanks beroep aan te teke nen. Een beroepscommissie zou zich dan opnieuw moeten buigen over de formulering 'onnodige en dure franje'. EasyJet omzeilt de reisbureaus, doordat klanten rechtstreeks reserveren via een telefooncentrale.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7