Tijdelijke B O A-etalage laat bezoeker selecteren Mi hein van Imponerende tentoonstellingen in Rotterdam en Venetië z u h 0 z Q ui Hans Greep Leo Pley Z D DE STEM EELDEND KUN Oorlogsbuit Inspiratiebron Geboortestad Dubbelhartig Archeologie DE STEM Experiment* Moeder DONDERDAG 10 OKTOBER 1996 Dg Een verjaardagsfeestje rond Tiepolo Giambattista Tiepolo: 'Stadsgezicht met de kerk van San Felice', gewassen pentekening uit 1754. Door Paul Kokke Nog altijd weet het Rotter damse museum Boijmans Van Beuningen te boeien met ten toonstellingen die hun oor sprong vinden in de eigen col lectie van het museum. Die tentoonstellingen hebben een tweeledig doel: het opnieuw beschrijven en catalogiseren van deelverzamelingen én de nadruk leggen op het rijke be zit van het Rotterdamse museum. Dat opnieuw beschrijven is vaak hard nodig. Door veranderende inzichten en de verdergaande ontwikkeling van onderzoeks technieken blijkt tegenwoordig1 dat veel kunstwerken ten onrech te zijn toegeschreven aan be faamde meesters. Het Rembrandt Research Project is daar natuur lijk een sprekend voorbeeld van. Boijmans heeft nu het oog laten vallen op het getekende oeuvre van de Venetiaanse grootheid Giambattista Tiepolo (1696- 1770) en diens zonen Domenico en Lorenzo. Het feit dat Giam battista drie eeuwen geleden in Venetië werd geboren, is voor een tentoonstelling als deze een pret tige aanleiding. Venetië zelf her denkt de driehonderdste geboor tedag met een grote overzicht stentoonstelling in museum Ca' Rezzonico. Het Rotterdamse museum bezit een groot aantal tekeningen van Tiepolo, die voor het overgrote deel afkomstig zijn uit de collec tie van Franz Koenigs. De uit Keulen afkomstige Haarlemse bankier (1881-1941) was tot aan zijn dood een gepassioneerd ver zamelaar van tekeningen en wist een wereldvermaarde collectie op te bouwen. De gevolgen van de economische crisis van de jaren dertig dwongen hem in 1940, vlak voor de bezetting van Nederland door Nazi-Duitsland, een groot deel van zijn verzameling te ver kopen aan de Rotterdamse verza melaar D.G. van Beuningen. Daarvan zou uiteindelijk twee derde als schenking in het Boij mans belanden. Het resterende deel had Van Beuningen verkocht aan de Duitsers. Die bladen, te gen de vijfhonderd, werden na de Duitse nederlaag door de Russen als oorlogsbuit meegenomen en bevinden zich nu in het Poesj kin Museum te Moskou. Pogingen van de Nederlandse staat om ze terug te krijgen, zijn tot op heden mislukt. Onder de in het Boijmans terecht gekomen tekeningen uit de Koe- nigs-collectie waren er maar liefst 36 van de hand van Giam battista, Domenico en Lorenzo Tiepolo. Ze vormen de kern van deze tentoonstelling Tiepolo in Holland en worden aangevuld met bruiklenen uit andere collec ties, waaronder het Rijkspren tenkabinet en het Institut Néer- landais in Parijs. Giambattista Tiepolo was in zijn tijd een van de meest populaire en dus best betaalde kunstenaars in Europa. Zijn schilderijen kwa men terecht in Duitsland, Zwe den, Rusland en Noord - Italië. 'Hij maakt een schilderij in min der tijd dan anderen nodig heb ben voor het aanmaken van de verf', schreefëen "graaf aan Tiet Zweedse hof j over de snelheid waarmee de kunstenaar werkte. In Würzburg maakte hij in drie jaar tijd een plafondschildering in het trappenhuis van het paleis van bisschop-vorst Carl Philipp von Greiffenau. De laatste acht jaar van zijn leven bracht hij door aan het hof van de Spaanse koning Karei III, waar hij pla fondschilderingen vervaardigde voor diens koninklijk paleis. En ondertussen liet hij stapels teke ningen na. Tekeningen zijn over het alge meen ongecompliceerder en spontaner dan schilderijen. Dat geldt zeker voor die van Giam battista Tiepolo. Hij benaderde met grote regelmaat een bijna Rembrandteske virtuositeit. De soepele lijnvoering en de perfecte balans tussen voorstelling en vlak zijn de belangrijkste ken merken van Giambattista's te kenkunst. Maar bvendien blijkt dat zijn oeuvre zeer divers is. Tiepolo hield het niet alleen bij allegorische en bijbelde voorstel lingen. Verrassend zijn de kari katuren die hij maakte van de omhoog gevallen Venetiaanse bourgeoisie, van mannen in pron kerige achttiende eeuwse kos tuums die door hun voorkomen getuigden van hun bespottelijk gedrag. Toch mag men veel teke ningen zien als' voorstudies voor latere schilderijen of plafond schilderingen, wat niet wegneemt dat ze een zeer duidelijke artis tieke authenticiteit hebben. Diezelfde authenticiteit komt ook terug in de tekeningen van Tiepolo's zoons Domenico en Lo renzo. Dat is ook niet vreemd. Giambattista verkocht zijn teke ningen zelden; hij bewaarde ze als studie- en voorbeeldmateri aal. Zijn zoons, die later bij hem in het atelier kwamen werken, konden er hun voordeel mee doen en gebruikten die tekeningen re gelmatig als inspiratiebron. Om dat voor vader en zonen gold dat de appel in artistieke zin niet ver van de boom viel, is het nog steeds de vraag of bepaalde teke ningen wel aan Giambattista moeten worden toegeschreven in plaats van aan zijn beide zonen of 1 omgekeerd. Het kunsthistorisch onderzoek dat Boijmans op de tekeningen heeft losgelaten, heeft in ieder geval tot een fiks aantal nieüwe toeschrijvingen geleid. Tekenin gen die van de hand van Giam battista zouden zijn, blijken nu te zijn vervaardigd door Domenico. Omgekeerd doet zich hetzelfde verschijnsel voor, In totaal gaat het om zeventien bladen. De tentoonstelling in het Boij mans wordt gecompleteerd door een serie etsen en door achttien schilderijen; van Giambattista zelf, zoon Domenico, navolgers en directe omgeving van Tiepolo. Maar voor de ware schilderijen tentoonstelling moet de kunst liefhebber afreizen naar Giam battista's geboorteplaats Venetië. Want was is er mooier dan zijn driehonderdste geboortedag te vieren in de Dogenstad, met een grote overzichtstentoonstelling van meer dan honderd allegori sche voorstellingen, bijbelse tafe relen, portretten en studies in museum Ca' Rezzonico? Uit de hele wereld zijn werken voor deze tentoonstelling naar Venetië gebracht. De oudste daarvan zijn nog donker en som ber getint, net als de werken van Tiepolo's voorganger Giambat tista Piazzetta, maar vanaf de ja ren '20 hanteerde Tiepolo de triomfantelijke heldere kleuren waardoor vooral zijn plafond schilderingen zich onderschei den. Twee daarvan, beide uit 1757, bevinden zich in de voor malig woning van de familie Rez zonico zelf: een allegorie van het huwelijk en een werk met de zeer classicistische titel Adeldom en Deugd vergezellen de Verdienste naar de tempel van de Glorie. Van verscheidene andere fresco's, die Ket sterkste deel vormen van zijn oeuvre, maar per definitie niet verplaatst kunnen worden, zijn in Ca' Rezzonico de ontwer pen bijeengebracht. Bovendien heeft de VW van Venetië voor de gelegenheid een 'Tiepolo-route' ontwikkeld die langs vijf andere kerken en paleizen voert waar zijn werk in situ kan worden bewonderd. Tiepolo in Holland. Werk van Giambattista Tiepolo en zijn om geving in Nederlandse collecties. Tentoonstelling in Museum Boij mans Van Beuningen, Mathenes- serlaan, Rotterdam. Tot 21 okto ber. Di-za 10-17, zo 11-17 uur. Giambattista Tiepolo. Tot 8 de cember in Ca' Rezzonico, Venetië. Door Frits de Coninck De beroepsvereniging van beeldend kunstenaars in Bre da, BOA geheten, bestaat dit jaar tien jaar en wil zich ter gelegenheid daarvan tonen. En kunstenaars doen dat met hun werk. In de ruimtes waar tot kort geleden het volkenkundig museum thuis was, aan het Kasteelplein in Breda, is werk van 100 kunstenaars te gast. Van ieder drie werken, dat bete kent dus een enorme hoeveelheid kunst van een bonte verscheiden heid. Vijftig kunstenaars doen om uiteenlopende redenen overi gens niet eens mee, het had nog veel bonter kunnen zijn. Er is een verscheidenheid aan stijlopvat tingen, er is kunst van zeer uit eenlopende mentaliteit, maar de grootste kloof toont zich in de kwaliteit. Rijp en nog veel meer groen hangen hier door elkaar. Dat maakt dat je hooguit van een verzameling losse werken kunt spreken die gemeen hebben dat ze gemaakt zijn door kunstenaars uit Breda. Maar die verzameling is geen echte tentoonstelling. De manifestatie moet ook niet zo op gevat worden: het is een tijdelijke etalage waar kunstenaars hun werk in kunnen presenteren zon der dat de aanwezigheid een waarde-oordeel veronderstelt. De enige die zich daarmee moet bezighouden is de toeschouwer. 300 Kunstwerken bekijken, dat betekent werk aan de winkel. De inrichters zijn (uiteraard) lid van BOA en dus ook beeldend kunstenaar. Ook hun werk hangt hier en daarmee zijn ze partij. Dat maakt het selecteren tot een dubbelhartige daad. Je wilt een 'Kollektief geheugen' van Jos Boetzkes, te zien op de BOA-expositie in Breda. tentoonstelling maken en dat vereist selectie en ordening en in ieder geval het formuleren van een idee omtrent wat je wilt to nen. En tegelijkertijd wil je niet oordelen en niet selecteren en geen verschil in belangrijkheid aanbrengen, omdat het over je naaste collega's gaat wier belan gen je zegt te behartigen. Dat levert een dubbelheid op die in deze presentatie zichtbaar is. In de grote zaal beneden is veel meer ruimte en veel meer licht dan elders. Deze plaats is daar door belangrijker dan de andere, wat maakt dat het werk dat hier hangt een prominenter aanwe zigheid krijgt. Waarmee het nog niet automatisch beter is. Maar de meeste andere ruimtes zijn toch enigszins obscuur, wat som mig werk onrecht doet. Beeldende kunst is hoe dan ook sterk van haar omgeving afhan kelijk wil ze zich kunnen tonen. Kunstenaars weten dat. Tot op de dag van de inrichting is er een strijd geweest om een plaatsje onder de zon, een gewring om op die paar vierkante meter muur te hangen die de kunst de meeste mogelijkheid biedt. Enkelen heb ben hun werk zelfs weer mee te rug genomen of hebben eenvou digweg niet mee gedaan. Dat laatste hadden sommige kunste naars van wie wel werk hier hangt of staat, misschien beter ook maar kunnen doen. Er is in derdaad werk dat de ondergrens niet haalt. In de grote zaal hangen enkele in teressante werken. Van Erika Smulders een schilderij met een FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP paar oma's met kleinkinderen. Maar omdat die kinderen in een andere, neutraler kleur met een ijzig soort licht geschilderd zijn, ontstaat er een grote psychologi sche afstand tussen de gezellige cliché-oma's in kleurige japon nen en de kleintjes die iets scherps en vervaarlijks hebben. Niets van een troetelkind dus. Merkwaardig zijn de schilderijen van Henk van de Berg. In een techniek die een replica is van de Duitse meester Gerhard Richter schildert hij in zwart/wit de tuin van een rijtjeshuis. Met een man en een vrouw die trots op hun be zit poseren voor de fotograaf. Al les ademt de sfeer van de jaren '50, de tijd dat het rijtjeshuis met een postzegeltuintje een teken van vooruitgang was: licht, lucht en vrijheid. Over het beeld ligt een filter die details aan het oog onttrekt. Op zich niks nieuws maar in deze context wel opmer kelijk. In een vitrine heeft Maarten Koreman een verzameling arte facten geplaatst die een zweem van archeologie oproepen. De ob jecten ademen de geest van een plek die overal ter wereld kan zijn. Daarnaast heeft hij zes aan elkaar gemonteerde foto's han gen van een man aan de kade, de metafoor van de reiziger die de dingen verbindt. En daarnaast weer het ontwerp voor een vaas, het idee voor een beeld. Deze manifestatie moet men zien als een eenvoudige, a-selectieve presentatie van mensen die zich in ernst met beeldende kunst be zighouden. Dat verdient respect en aandacht. Maar er is ook altijd een kwaliteitsgrens, en aan het daarmee verbonden oordeel zal geen kijker zich kunnen onttrek ken. Het is een misverstand te menen dat alles wat in een pu-1 blieke ruimte aan beeldende kunst gepresenteerd wordt, daar mee automatisch ook van artis tieke waarde is. Deze jubileum presentatie van BOA is sympa thiek, maar toont eens te meer aan dat ook artistieke kwaliteit schaars is. Gelukkig maar. Voormalig Volkenkundig Mu seum, Kasteelplein 55, Breda. De BOA-presentatie duurt tot 31 ok tober en is te zien van woensdag t/m zondag van 11 tot 5 uur. 0 lil l/) UI lil j UI tt AMSTERDAM Stedelijk Museum - P. Potterstraat 13 - 'Het vieze tafeltje' - overzirkt werk van Marien Schouten - ma t/m zo 11.00-19.00 uur (t/m 3 nov) Van Gogh musuem - P. Potterstraat 7 - gekleurde sculpturen jam, 1840-1910 - o.a. Picasso en Gauguin - ma t/m zo 10.00-17.00 uur It/I 17 nov) w Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en verteL - ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan) ANTWERPEN Hessenhuis Falconrui 53 - 'De Moderne Jaren' - Floris en Oscar Jes- pers/schilderijen en beelden - di t/m zo 10.00-16.45 uur (tr'm 3 nov) BAARLE-HERTOG Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Moerbeek en Ruu Schoenaker/ schilderijen, Herman Bartelds/ beelden - do t/m 13.00-17.00 uur (t/m 13 okt) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Dick Fluitsma - tekeningen s houten beelden - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 17 nov) BREDA Chassé Galerie Artiestencafé Claudius Prinsenlaan 8 - MariekenCo- chius/ foto's en Erik Taal/tekeningen Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - werk van Helen Frik en Ham Hovy - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 13 nov) De Beijerd Boschstraat 22 - De Muze als Motor - ontwikkelingen inde kunst van Noord-Brabant vanaf de Tweede Wereldoorlog - di t/m vr 10.00-17.00 uur-za en zo en feestdagen 13.00-17.00 uur-(t/m 24 no») Galerie Segeren Raadhuisstraat 10 - Hans Greep/ schilderijen - di t/m vr 10.00-18.00 uur - za 10.00-17.00 uur (t/m 26 okt) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Kunstenkabinet - wot/m» 13.00-17.30 uur-za 11.00-17.00 uur (t/m 18 okt) Voormalig Volkenkundig Museum Justinus van Nassau Ka< plein 55 - werk van kunstenaars uit regio Breda - (t/m 27 okt) - wotIn zo 11.00-17.00 uur DEN BOSCH Galerie Hüsstege Verwersstraat 28 - Joop Birker en Brabantse vrien den/ een hommage - Kiny Copinga/ bronzen beelden - di t/m vr 11 17.30 uur - za 11.00-17.00 uur - zo 13.00-17.00 uur (t/m 13 okt) Noordbrabants Museum Verwersstraat 41 - 'De Muze als Motor'-di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 1 dec) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - 'De Muze als Motor' - di tl 11.00-17.00 uur (t/m 24 nov) GENT Museum voor Hedendaagse Kunst N. de Liemaeckerepiein 3 werk van Auguste Chabaud, Frans Piens en Johanna Kaiser - di t/mzo 9.30-17.00 uur (t/m 13 okt) HEERLEN Stadsgalerij - Attitudes II/ Rob Birza en Rob Scholte (t/m 27 okt) OTTERLO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, instal laties en collages (t/m 19 jan 1997) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Ru van Rossem/ etsen, tekeningen ei beelden - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 3 nov) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20 -Willem de Kooning - late schilderijen 1981-1987 (tot 1 dec) - en Tiepolo in Hol land met prenten, tekeningen en schilderijen (tot 20 okt) - di t/mza 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur TILBURG Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - Flexible 2 - pan-eu- ropean art - 2e Europese Biënnale - di t/m vr 10.00-17.00 uur-za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 24 nov) De Pont Wilhelminapark 1 - 'De Muze als Motor' - di t/m zo 11.00- 17.00 uur (t/m 24 nov) - ULVENHOUT J sh« i' -*• b er idos* Galerie de Pekhoeve - Dorpstraat 92 - schilderijententoonstelling Spiritus - door schilderscollectief De Nieuwe Maan - do t/m za 11.00- 18.00 uur, zo 13.00 t/m 17.00 uur (13 okt t/m 17 nov) UTRECHT Centraal Museum Utrecht - Agnietenstraat 1 - Take Two - di t/m zi 10.00-17.00 uur - zo 12.00-17.00 uur (t/m 27 okt) VLISSINGEN Watertoren Vlissingsestraat 239 - Werken van Klaus Kröger, PM Bloom, Anya Jansen, Joost Willink - wo t/m zo 12.00-17.00 uur (t/m 21 nov) Door Frits de Coninck In galerie Segeren in Breda pre senteert Hans Greep een flinke hoeveelheid werk. Schilderijen met olieverf op doek en werk op papier. Naar de voorstelling zou je daar drie motieven in kunnen onderscheiden: landschappen, portretten en fantasieschilderin gen waarin nog het duidelijkst de vorm van een slakkenhuis te her kennen is. Maar waar het dan verder precies over gaat, is niet erg duidelijk. Hoeveel bereidwil ligheid om aandachtig te kijken men ook aan de dag wil leggen, hier valt niet meer aan te zien dan dat het werk onvoldoende van kwaliteit is. Het is uitgespro ken zwak van vorm en op het vlak van de techniek gebruikt Greep trucs om onvoldoende be heersing van het metier te ver doezelen. Dit soort werk zou je eendimensionaal kunnen noe men: werk dat niet verder komt dan het gebruik van het schil dersmateriaal. Het is een toepas sing van verf op doek en papier zonder dat die inspanning een substantiële vorm oplevert die het vermoeden van betekenis in zich draagt. Aan de uiteindelijke bedoeling van kunst: iets meer te betekenen dan wat de concrete vorm biedt, komt het werk van Hans Greep helemaal niet toe. De aandacht van de kijker blijf steken in de irritatie over tech nisch onvoldoende werk. In 0 landschappen gebruikt hij veel verf in alle mogelijk kleuren ge mengd. En bij de verf blijft het Alles wat een landschap kan op leveren aan zindering, atmosfeer- licht, ruimte en wat je er allemaal nog meer bij kunt bedenken, >s hier afwezig. Of liever: is wegge stopt onder een verfoppervl® dat mogelijke kwaliteit mooi ver borgen houdt. Het enige wat®"1 landschap toont, is beweging- Maar een beweging die onduide lijk is in richting en bedoeW sorteert geen effect. Het tekort aan meestersclisp wreekt zich het meest in de p°r' tretten. Greep slaagt er niet zelfs maar te suggereren dat ee gezicht bestaat uit tal van ro dingen, openingen, vormen d allemaal een eigen plaats li® men. Een gezicht is bij heme volstrekt plat plaatje waarin8 les volkomen stil is geva' Over het gelaat als spiegel van ziel niet gesproken. Dat is de d de dimensie die echte kunst derscheidt van academisch c reet werk. Hans Greep in Galerie 5ege'sfj Raadhuisstraat 8-10, Breda; oktober. Alleen op gesloten. Door Johan Diepstraten Een paar weken voor haar doe ze nog gewaarschuwd: 'Als ge t er geen ambras over maakt, t neer ik er niet meer ben'. Maar zo rap al na de begrafenis met de verdeling van de erfenis, kast wordt de inzet voor de strijd mie' en 'ons Hilde' en 'onze Robe> niet mee, want die zit ergens in N zetels en een keukentafel, daar doen. Zo genereus was de fam weest. De antieke pastoorskast was het korte roman De kast (1991) van verhaal bestaat uit een telefoon; monoloog, van een zuster die uit; ken doet hoe de verdeling van stand kwam. Vijf jaar later blijk de onderwerpen voor zijn roman;: van het pronkstuk van de familie Ergens in de onderste la vindt van tante Roza die als missiezust vertrokken. In 1993 verscheen de zondere titel De Gele Rivier is bi op die nagelaten epistels. Tiental ze naar het thuisfront in België, r die ene brief van wel tien kant troepen van Mao wist te ontvluc. verde Leo Pleysier een Libris-no Het heeft lang geduurd voordat doorbrak. De eerste romans die I ren zeventig en begin jaren tachti lijks de grens over, zeker ook om werd als een leerling van Ivo Mie experimenteel werk afleverde, nieuw uitgebracht in de verzame ik weer in 1990, zijn een evocatie sche afkomst. Als zoon van een veehandelaar vlucht. 'Voor de schaamte. Voo stal, voor de stank van het kuil\ van het varkensvlees, voor de st: voor de stank van de kalverstron' Omdat een recensent ooit van ee 'hoerenzoon' maakte - een fout artikelen overgenomen werd - i beladener geworden. Na vele jaren van zwijgen was da tijd schoon (1989), een roman w: soon aan het sterfbed van zijn verbeeldt dat zij onvermoeibai haar leven. De twee romans die feite een logisch vervolg op het s' der. De enige die niet aanwezig l Greei he ron< Sa- Door Marjan Mes Al in 1934 wilde Julien een roman schrijven over Amerikaanse zuiden i 1850. De plantages rond vannah waar een protestants Engelse aristocratie haar hei had gezocht in een kwetsbaa isolement. Emigranten vast bleven houden aan ouderde gewoontes en voo wie de geëmancipeerde ding van de noordelijke en opzichte van de neg ven een bedreiging vormd oor hun comfortabele levens wijze. Uiteindelijk voltooide Green evenswerk, Verre landen, pa uf7- Een waarlijk klassieke man van ruim 800 pagina's in het leven van deze Ouders, hun families en n SaVen in het donkere, 2° van de Verenigde kaarr 8 ^ooravond van de Ameri u?hx?Se Urgeroorl°gin een 1 tel a™de, romantische telling geuite krijgt. dio°r l*lien Green verte 'verre ianden'-de state Savan13 ,en Georgia en de sta Oceaan aan de Atlantisch li oin, een eeuwig gevoel va heimwee. Altijd zou de in Frank hei aa di ver voo hou 3 state negersla 1 zij pas ro waar plantage hun ne diepi Statei bree ver

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 30