'Strip is onderdeel van populaire cultuur en kan dus nooit kunst zijn' d1 the e r muziek boeken •ker. Blijft dus er maar salade van. pelen. m te pof- snijden. II: 6.99 a s^Zolang de2 voorraad 798 filet, .5.90 Infantilisme Opstapje Acceptatie Kranten Tinnef Geen kunst Mulisch KUIM K-, mm at- AH Servicelijn: 06-0305. De artikelen in dex O QO advertentie kunt u In t.yy alle AH winkels kopen. behalve de artikelen staan. Die artikelen kunt am 45 m Grote Gids DONDERDAG 10 OKTOBER 1996 r kleine cijfertjes bj i. Die artikelen kunt u alleen koDen in ah U ZOE/CTWERK?.DAM fSUMT UfA/DE BAtCJES &AAN k-fJ/CEM.' /M Ü2 GAATJES M/JMEW WUJATTA1EW5L WAT HOEVEEL BETAALT DAT PERL/C/R?.' rj»i«7 is een van de nieuwe Nederlandse striphelden. Heel anders dan Tom Poes, maar toch met een eigen schare fans. Dit is een strook uit het album 'Er is niks mis met humor om te lachen,' zegt Ton Schuringa van Het Stripschap. Dit is een fragment 'uit De Bron- eddie de jong en rené windig zen Sleutel', een album van Suske en Wiske. standaard uitgeverij Antwerpen £X. Het Esneranto van de analfabeten? MAAS. £S ZfdN ZOVEEL QMêEN &£3£üRP P!£ met elkaas te maken hebben. tóps zijn leuk, zeggen zowel de liefheb- irals de professor. Maar waar de één het jeldverhaal zonder meer bestempelt als pst, sabelt de ander die kwalificering „Een stripverhaal is een vorm van jpulaire cultuur. Kunst is elite-cultuur, 'at kan nooit samengaan. jor Mark van Assen «vijftig jaar geleden, vlak na de oorlog, sd de Nederlandse Onderwijsminister er eer dan genoeg van. Wellicht had hij net De jionden van - toen nog - Gerard van het doorgeworsteld, een minutieus verslag (er de lamlendigheid waarin de jongeren in verkeerden. Of misschien was hij el gewoon geheel onvoorbereid de slaapka- sr van een van zijn kleinzoons binnengestapt had hij het ventje betrapt op het lezen van tipboeken. be het ook zij, in 1948 dicteerde hij zijn secre- resse een brief aan de directeuren van 's ids scholen. Of ze zo snel mogelijk het ver- liden van 'de beeldroman' wilden tegen- i, zowel op school als daarbuiten. Strip- Walen werden toen nog beschouwd als ver- erfelijk, zedenbedervend, slecht voor de fan- in het algemeen en die van kinderen in ït bijzonder. En erger nog: de bloem der natie ju leeslui worden, niet meer in staat tot het insumeren van 'echte' boeken, van Litera- ii gevoel van onbehagen bleek universeel, 'ant ook in Amerika sprongen moraalridders )P de barricaden van het fatsoen. Er moest een uit komen tegen de vervlakking en de onno- ilheid die in strips op de loer lagen, als solda- in een papieren Paard van Troje. 'Het Es- iranto van de analfabeten', werden de beeld- irhalen genoemd, en 'missionarissen vail het - iternationale infantilisme'. 26 oktober 1954 werd dan ook de Comics ie Authority van kracht, een bundeling of- Héle richtlijnen waaraan de makers van ^pverhalen zich dienden te houden. Een leine greep: er mocht geen reclame worden jemaakt voor de misdaad, de spot drijven met was uit den boze, het taalgebruik in moest hoogstaand zijn, de woorden '"•oren terror mochten niet voorkomen in ti lls en naakt was al helemaal verboden. 'e kunt niet bepaald zeggen dat de kunste- Mrs zich daar veel aan gelegen lieten liggen, n ie loop der jaren ontwikkelde zich een cul- van zogenaamde Underground strips, Win vrijwel alles voorkwam wat door de werd verboden. Het duurde desondanks 108 vrij lang voordat deze regels werden ver- ^ten maar t06n WaS ^ereen ze a^anS ver" I °enei1 in het verleden zo fanatiek van r trokken tegen de opkomst van de strips en e veronderstelde teloorgang van de literatuur J® ™k konden werpen in een willekeurig Menands klaslokaal, zou de grond onder r«en wegzakken. Strips lijken Hun an te nebben uitgegooid in het taalonderwijs, I hteratuur. Tom Poes en Ollie B. Bom- ajn yaste gasten in de literatuurlessen, er J teerlingen die strips op hun leeslijsten zet- viimu^jz'in leraren die dat toestaan. Want L eren die nog niet 'klaar' zijn voor li- uur, vormen de strips een aardig opstapje, en ™e,'3e8ripPen als tijd, motief, perspectief ieeldverh \°men tensl°tte °°k terug in het essor Ed Tan van de Vrije Universiteit van Enki Bilal (tekeningen) en Pierre Christin (tekst) laten in het album 'De Jacht' zien dat een stripverhaal een combinatie kan zijn van beeldende kunst en literatuur. humanoldes associé en uitgeverij big balloon Amsterdam - docent binnen de vakgroep Woord en Beeld - is een voorstander van deze rol van strips. „Het is een verrijking van het li teratuur-onderwijs. Er is genoeg te halen uit beeldverhalen. Natuurlijk betreft het dan vooral de complexere strip, waarvan het lezen enige competentie vereist. Bovendien, als de woordcultuur de beeldcultuur verdringt - wat sommigen zeggen - dan mag je je leerlin gen best wat 'visueel geletterder' maken." Leuk, zou je zeggen. Deze langzame, maar ge stage acceptatie van Kuifje, Asterix, Blake en Mortimer, Lucky Luke en Thorgal zal de strip liefhebber deugd doen. Maar de stripliefheb ber is nog lang niet tevreden. Ton Schuringa is woordvoerder van Het Strip schap, het Nederlands centrum voor stripfans. Het Stripschap is onder meer verantwoorde lijk voor de organisatie van De Strlpdagen in Breda. Schuringa meent dat de strip nog lang niet ge accepteerd is in Nederland. „Ze denken hier echt nog dat strips alleen voor kinderen zijn en dus niet serieus genomen moeten worden. Dat is nog iets van vroeger en eigenlijk tekenend voor het conservatisme in de boekenbranche. Kijk maar eens in de 'serieuze' boekwinkels: geen strip te bekennen. Dat zijn toch al van die halve heilige plaatsen, waar praten nog net niet verboden is. En je weet 't hè, als je strips verkoopt dan krijg je allerlei lawaaierige, ijs jes-etende kinderen binnen." Dit in tegenstelling tot landen als België (met volwassen humor-strips) en Frankrijk (waar de historische strip momenteel zeer populair is). Stap daar maar eens een boekhandel bin nen, zegt Schuringa lichtelijk jaloers. „Daar heeft gewoon elke zichzelf respecterende boekhandel een forse strip-afdeling. En dan niet zoals hier, met een paar Suske-en-Wiskes, een enkel Kuifje-boek en als je mazzel hebt nog wat luxe-uitgaven. Nee, je kijkt daar echt je ogen uit." Die achterstand van Nederland is volgens Schuringa simpel te verklaren. In andere lan den wordt de strip al van oudsher in kranten af gedrukt. En kranten hebben een volwassen leespubliek, dus voila. In Nederland daarente gen verschenen de strips overwegend in jeugd bladen en iedereen vond dat dit maar zo moest blijven ook. „De enige manier om uit die hoek te komen, was het aanzien van je strip te verande- In Frankrijk, een rie 'De Torens van land met een volwassener stripcultuur dan Nederland, is momenteel de historische roman zeer populair. Dit is een fragment uit 'Khaled', een aflevering uit de se- Schemerwoude'. De tekenaar is Hermann. strip art features en Hermann ren. Zo ontstond het typisch. Hollandse beeld verhaal: losse tekeningen met daaronder de tekst. Je ziet ook dat die strips een heel andere status hebben. Kapitein Rob, Eric de Noorman en Tom Poes natuurlijk, van Marten Toonder. Maar dat is dan ook een fenomeen, een uniek grensgeval tussen literatuür en strip." Hiermee stapt Schuringa min of meer zijn ei gen grenzen over, want volgens de zegsman van Het Stripschap - die dus onder meer ij vert voor een eigen plaats voor strips in de boekwinkels - zijn strips geen literatuur. „Nee. Daar kan ik gelukkig volmondig 'nee' op antwoorden. Voor mij is een stripverhaal een van de verhalende kunsten, gewoon op hetzelf de niveau als film, literatuur en toneel. Een volwaardige kunstvorm, met een bepaalde waarde, een bepaald niveau en een bepaalde complexiteit. Ik zou zelfs willen zeggen dat strips - en zeker de Nederlandse - gemid deld genomen meer kwaliteit hebben dan de zogenaamde literatuur. Als je ziet wat er alle- maal voor tinnef in boekvorm verschijnt..." En natuurlijk zijn er ook mindere strips, geeft hij toe, natüürlïjk. Maar Agatha Christie is tenslotte ook geen literatuur, terwijl het wel heel leuk is om te lezen. „Metescapisme is toch niks mis? Dat geldt ook voor de strip. Lollige verhalen? Zoals Suske en Wiske? Best. Je moet niet te ingewikkeld doen over humor om te la chen." Professor Ed Tan is het daar helemaal mee eens. Maar op een ander - en heel essentieel - punt verschilt hij stevig van mening met Schuringa. Tan vindt strips namelijk geen kunst en al helemaal geen literatuur. „Dat is bijna per definitie zo. Een stripverhaal is onderdeel van de populaire cultuur. Kunst is een elitecultuur. En dat kan nooit samengaan. De strip was aanvankelijk ook een medium voor 'slechte' lezers: voor kinderen en lager op geleiden. En strips kunnen natuurlijk nooit li teratuur zijn, daarvoor zijn ze te beeldend. De rol van de tekst is ondergeschikt. Onontbeer lijk, maar ondergeschikt." Ook Tan haalt Marten Toonder aan als uitzon dering die de regel bevestigt. Hij kan zich nog herinneren dat iemand als Harry Mulisch zeer in zijn nopjes was toen Toonder werd opgeno men in de Nederlandse Vereniging van Letter kunde. „De reden hiervoor was natuurlijk Toonders taalgebruik en niet zijn tekentalent." Wel gelooft de Amsterdamse hoogleraar dat strips, literatuur en beeldende kunst elkaar aanvullen en verrijken. Zeker nadat de strip wereld in de jaren zestig een andere weg in sloeg. „Er kwamen meer strips voor volwasse nen en er werd driftig gezocht naar een eigen vorm. En je kunt vaststellen dat daarvoor de richting werd gekozen van de beeldende kunst. Kijk bijvoorbeeld maar naar de pop art van Roy Liechtenstein. Maar dat geldt slechts voor een heel beperkte groep. Een elite-groep, in derdaad." Maar ach, zegt Tan, wat doet het er ook toe? De bezwaren die vroeger de strip golden, richten zich nü op de televisie. „En zo schuift het oude medium door naar de categorie 'kunst'. Dat hebben we ook bij de film gezien, die verdre ven werd door de televisie. Dus de vraag of strips kunst zijn, beantwoordt zichzelf over pakweg een jaar of honderd." De Strlpdagen, op zaterdag 12 en zondag 13 oktober in Het Turfschip ennet Chassé Theater in Breda. Openingstijden 10.00-17.00 uur. Toe gang f 5 en 10. Meer informatie over De Strlpdagen op onze Gids-pagina van zaterdag. Victor Löw en de intuïtie m Concertzaal Tilburg: gebouw als een vleugel pagina db IVI Een wereldreis door Amsterdam pagina d4 Venetiaanse schoonheid in Rotterdam pagina d6 Leo Pleysjer: deel vier van familieportret pagina d7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25