Den Haag positief over overname van DAF
vil
Kans was te
mooi om te
laten lopen'
TB LEASE
zoekt
ondernemers
die zaken
willen doen!
enl
terug
armen
blikt
de
nli ei t l
4
Paccar: financiële krachtpatser uit Seattle
P/IC04P
TBI Lease
Wellicht fusie Shell
en Texaco Amerika
Akzo beschuldigd van
'stelen' technologie
Bonden en OR bij DAF
Trucks willen garanties
A .DE STEM
ECONOMIE
A6
DAF Trucks-topman Cor Baan:
Onderneming maakt al bijna 60 jaar winst en wil dat graag zo houden
weer terug van weg.
Monde. Volgens de
aar liefst vijftien ge.
-i de provincie Seinè
s-i puisten, infectie van
Ivlees, tand- en haar-
evolgd door neusbloe-
tal botproblemen) doen
ral voor ondei daklo-
^aidere 'nieuwe armen'
lie Franse samenleving
dagelijks straatbeeld
I nauwelijks, en al heie
en groente e» fruit,
uden zich op de been
ohol en vitamine-arm
De scheurbuitlijders
e Saint-Denis waren
twee weken weer van
ikte verlost. Ze kregen
twee gram vitaiiine C
De artsen bevestigen
een normale voeding'
de vitamine zit Maar
ok vast dat steecs meer
normaal voedse moe-
aeren.
I I I I I
DINSDAG 8 OKTOBER 1996
nen Haag - Minister Wijers
(Economische Zaken) en de
jjje regeringsfracties in de
Tweede Kamer zijn positief
over de overname van DAF
door Paccar, op voorwaarde
dat de werkgelegenheid voor
Nederland behouden blijft.
Wijers zei gisteren dat hij 'in
„rincipe positief' tegenover de
overname staat. Maar hij wil pas
een oordeel geven over de hoogte
van het bod van 933 miljoen gul
den nadat een buitenlandse
bankinstelling de redelijkheid
daarvan heeft onderzocht.
Het is van het begin af aan de
bedoeling geweest dat DAF een
es die de Bondskanselier
989 in de Bondsdag Wor-
Zonder al te veel n|ge-
vooraf, zonder al telveel
g met de westerse parhers
ai volgens de memoirelvan
her 'problemen moeij ge
dopte. Het duurde lang
at Frankrijk akkoordging-
land - zeg maar Lubiers -
tinstens zoveel tijd iodig.
argaret Thatcher wegerde
t laatst toe in te stenmen
e hereniging en ha ont-
van 'het vierde rijl', zoals
nieuwe Duitslandmet z n
joen inwoners zag.
estelijke presentatie val
oek vond plaats ir Kohl s
Se museum 'Haus ter Ge-
te' waar de ontwikkeling
et na-oorlogse Duitsland
aar is gemaakt. Dear hgt
:t vest dat Kohl drag toen
i de Kaukasus mk Gor-
v voor de zoveels'e keef
e Duitse eenheid sprak,
een bijeenkomst vai Kohl-
zworden. Want wiezijn vi-
het eenwordingspDces en
hoofdrol daarin niit deelt,
i niet op een uitnodgmg
en. Derhalve geen Srb"
ukken, ondanks de baan-
nde 'Ost-politik' van
socialisten zoals I®'®!1
idt, Egon Bahr en wiuy
It. Diens weduwe oven
die sinds de dood vai haa
op voet van vijantschap
met de SPD, was wëaa»-
Misschien omdat KW
loek een paar ontroeen
n wijdt aan zijn afsebao*
:k aan de doodzieke Brand1'
levert met zijn persoa*
te herinneringen 'voeivooj
-ici'. Voor meer onbevmgel
haalt hij levendig da
Ier van de Duitse here
op. Al moest hij er a}s/®8
leider in zijn televisffit
k bij gelegenheid vat d
van de Eenheid' op wizen,
e economische opbouw
euwe oostelijke deels#®»
aren zal duren en gro« m
ïingen zal vergen'.
strategische samenwerking zou
zoeken," zegt PvdA-woordvoer-
der Van Gelder. „Het wordt nu
een volledige overname, maar als
dat een bijdrage levert aan de
continuïteit van DAF, en als de
werkgelegenheid in Nederland
blijft, dan is de PvdA positief."
Van Gelder zou het 'prettig' vin
den als DAF ook de ontwikkeling
van trucks en motoren in Neder
land kan voortzetten. Het PvdA-
Kamerlid hoopt dat het bedrijf
als zelfstandige eenheid binnen
het Paccar-concern kan operere-
ren. „Dan heeft DAF een sterke
broer op de achtergrond."
Ook VVD'er Van Erp noemt de
overname van belang voor de
continuïteit van DAF. „De markt
is keihard, er is een geweldige
concurrentie," zegt hij. De
VVD'er benadrukt dat voor zijn
fractie voorop staat dat de werk
gelegenheid voor Nederland be
houden blijft.
D66-woordvoerder Van Walsem
vindt de overname van DAF een
'goede zaak'. Volgens hem is hier
mee de continuïteit van de onder
neming gediend.
„Ik heb een. jaar geleden al ge
zegd dat DAF, nu het weer goed
gaat, op zoek moet naar een part
ner. Dat het een volledige over
name wordt, is meer dan ik had
gedacht."
De overheid heeft bij de start van
het nieuwe DAF in 1993 voor 147
miljoen gulden 39 procent van de
aandelen verworven. Bij het bod
van 933 miljoen gulden dat Pac
car heeft uitgebracht, is dit aan
delenpakket nu ruim 360 miljoen
gulden waard. De boekwinst
moet gebruikt worden voor de
aanleg van de Betuwelijn en de
HSL, vindt PvdA'er Van Gelder.
Ook Wijers heeft deze bestem
ming in gedachten.
Voor de SP is de overname aan
leiding om opnieuw aandacht te
vragen voor de positie van ex-
DAF-werknemers die nog altijd
zonder werk zitten. „Wat nu ge
beurt is wat wij altijd hebben
voorspeld: DAF ontwikkelt zich
na het faillissement tot een goed
draaiende fabriek die tegen een
stevig bedrag kan worden ver
patst. En dat over de rug van de
ex-DAF-mensen, de mensen die
het bedrijf hebben helpen opbou
wen," zegt SP-fractiemedewer-
ker Van Hooft. Hij erkent dat
DAF de laatste tijd behoorlijk
veel ontslagen werknemers weer
in dienst heeft genomen.
Ook D66'er Van Walsem vindt
dat de overheid een deel van de
boekwinst moet gebruiken om
werkloze ex-DAF-werknemers in
de bijstand alsnog de afvloeiings
regeling te geven die hen na het
faillissement werd onthouden.
„Dat zou getuigen van fatsoen
van de overheid en het verhoogt
het vertrouwen van de burgers in
de overheid." Van Walsem kon
digt aan dat hij deze kwestie op
korte termijn zal aankaarten bij
het kabinet.
De andere partijen in de Tweede
Kamer zien geen aanleiding om
nu iets extra's te doen voor werk
loze ex-DAF-werknemers. „Er is
indertijd een steunfonds opge
richt voor deze mensen dat onder
controle staat van burgemeester
Welschen," zegt PvdA'er Van
Gelder.
„Ik heb niet de indruk dat er zo
danige problemen zijn dat er
extra geld naar dit fonds zou
moeten."
■vilde toen, in 19)0, de
ras realist genoegom te
l waarin de zakei niet
■cte het hem des e ge-
I eenheid vrij te naken,
iselier Helmut Koil als
oselier van de eemeid'
in staat gesteld oir zijn
Door Chris Paulussen
Eindhoven - Of het de kroon op zijn werk is? Cor Baan spreekt
liever van 'een geweldige prestatie van de organisatie'. De top
man van DAF Trucks oogt opvallend ontspannen bij de be
kendmaking van het overname bod van Paccar Inc. Hij glun
dert. 'Wat een contrast met het pokerface dat hij in de eerste
maanden van 1993 opzette tijdens de zwartste dagen uit de ge
schiedenis van de Eindhovense truckfabrikant.
„Als je ziet waar wij in maart
1993 stonden," verwijst Baan zelf
naar de nieuwe start na het dra
matische faillissement. „En nu
gaan we in zee met een bedrijf
van een dergelijke standing!
Hij wil het niet zeggen, maar het
moet voor Baan een enorme per
soonlijke voldoening zijn. Met al
,zijn gezwoeg kon hij de onder
gang van DAF niet voorkomen.
Critici vroegen zich hardop af of
Baan, die als boegbeeld had ge
fungeerd in de doodstrijd van de
oude DAF NV, wel de aangewe
zen man was om de nieuwe DAF
:Trucks NV te gaan leiden. Maar
aandeelhouders wilden met
;een ander in zee.
Baan gaf de afgelopen jaren lei-
aan de opzienbarende we
deropstanding van DAF. Met de
'overname door Paccar krijgt
DAF volgens Baan mogelijkhe
den die het als zelfstandig bedrijf
nooit zou hebben gehad. „Ik zie
absoluut geen negatieve gevolgen
van de overname."
Het mooie is volgens Baan dat
DAF onder de paraplu van Pac
car - net als Peterbilt, Kenworth
en Foden - als zelfstandig merk
kan voortbestaan. „Dat hebben
wij altijd als voorwaarde gesteld.
Wij zijn ervan overtuigd dat we
als onderdeel van Paccar onze
strategie volledig kunnen blijven
uitvoeren. Daarnaast kunnen we
profiteren van de schaalgrootte,
bijvoorbeeld bij het inkopen van
onderdelen en van eikaars ken
nis."
Baan bestrijdt dat DAF zichzelf
ooit in de etalage heeft gezet. Ook
van de kant van de aandeelhou
ders was er geen druk in die rich
ting. Paccar was volgens de DAF-
topman een kans die voorbij
kwam en die te mooi was om te
laten lopen. „Voor ons heeft al
tijd voorop gestaan dat het een
vriendelijke overname moest
zijn."
Het telefoontje dat hij in februari
vanuit Engeland kreeg van zijn
collega Marc Pigott van Paccar
DAF Trucks-topman Cor Baan (voorgrond) tijdens de toelichting op de overname door Paccar.
verbaasde hem niet. „Iedereen
kent iedereen in onze branche."
Pigott mocht langs komen. „We
zijn eens door de fabrieken gelo
pen en hebben een goed gesprek
gehad over de marktontwikkelin
gen." Baan reisde op zijn beurt
naar Seattle om Paccar te bezoe
ken en in de tweede helft van
april namen de gesprekken con
cretere vormen aan. Baan en Pi
gott besloten door te praten en ze
betrokken er meer bestuurders
bij. Maar hét geheime overleg
over het project dat de codenaam
PC kreeg beperkte zich zowel aan
Amerikaanse als aan Eindhoven-
se kant tot een klein kringetje
van ingewijden.
Aanvankelijk werd gesproken
over een minderheidsbelang,
maar uiteindelijk besloot Paccar
een bod te doen op 100 procent
van de aandelen. Met instemming
van de raad van bestuur en de
raad van commissarissen van
DAF. Baan: „De overname bete
kent een versterking van de posi
tie van DAF. Daarmee zeg ik
niets verkeerds van onze huidige
aandeelhouders, die in een moei
lijke tijd geholpen hebben om
DAF weer op de weg te zetten.
Maar nu gaan we een volgende
fase in."
Of Baan - 58 inmiddels - ook in
de nieuwe situatie nog een rol
voor zichzelf ziet weggelegd?
„Daar gaat de raad van commis
sarissen over," stelt de DAF-top-
man zich formeel op. Maar hij
zegt ook 'nog geen last te hebben
Door Gijs Moes
Eindhoven - Een financieel
zeer sterke onderneming, die
niet aarzelt in te grijpen als
de resultaten tegenvallen.
Paccar is geliefd in de Ame
rikaanse financiële wereld,
maar niet bij de arbeiders in
het Canadese Sainte-Therè-
se, bij Montreal.
De 900 werknemers van de fa
briek waar trucks van het merk
Kenworth worden gemaakt,
gingen in augustus '95 in sta
king vanwege een conflict over
de pensioenregeling.
In juni van dit jaar, na ruim ne
gen maanden bedrijfsbezetting,
kwam Paccars antwoord: de fa
briek moet dicht. „Productie
van trucks is hier economisch
niet haalbaar," aldus een Pac-
ear-manager. De trucks worden
voortaan in Mexico gebouwd.
Topman Mark Pigott wilde gis
teren niet uitweiden over deze
stap. „Het was een hele moeilij
ke beslissing." Volgens Pigott
was de sluiting in Canada geen
voorbode van wat DAF te wach
ten staat als de zaken slechter
gaan. „Het ging hier alleen om
een fabriek."
Mark Pigott nam eerder dit jaar
bet roer over van zijn vader
barles, een kleinzoon van de
oprichter. De familie bezit nog
alti]d tussen de 40 en 50 procent
van de aandelen. „Voldoende
m bet bedrijf te kunnen contro-
eren, aldus Pigott. Paccar is
genoteerd aan de Amerikaanse
ektronische beurs Nasdaq. De
nieuwe eigenaar van DAF
rucks is de op twee na grootste
If i j t van zware trucks ter
wereld. Met in totaal 14.000
erknemers produceerde de on
tneming vorig jaar meer dan
buizend voertuigen onder de
erenamen Kenworth, Peter-
wit en Foden.
et Amerikaanse concern pro-
CeH wachtwagens in vier
te nAven an de Verenigde Sta-
b. Daarnaast heeft de onder-
™.mSde beschikking over
R efaciliteiten in Austra-
ninwfi"00 en det Verenigd Ko-
markt Dt? belangrijkste
t voor Paccar is Noord-
1e halfjaar 1996
omzet: 2,1 miljard dollar
nettowinst: 67 miljoen dollar
aantal medewerkers: 14.000
vier bedrijven in de Verenigde Staten
productiefaciliteiten in
Australië, Mexico en
het Verenigd Koninkrijk
productie van 54.000
vrachtwagens in 1995 onder
de merknamen Kenworth,
Peterbilt en Foden
omzet: 1,5 miljard gulden
nettowinst: 80 miljoen gulden
aantal medewerkers: 5.000
belangrijkste afzetgebied Nederland
en het Verenigd Koninkrijk (45%)
overhel lehaifjaarvan 1996 was
het marktaandeel van Daf in
West Europa voor trucks
boven de 15 ton GVW 9%
jaarproductie
ca. 18.000 vrachtauto's
Amerika. Daar heeft de onder
neming een stijgend aandeel van
meer dan 20 procent.
Verder is Paccar marktleider in
Australië en Mexico. In Zuid-
Afrika is het bedrijf met een
marktaandeel van 20 procent
eveneens een grote speler. Pac
car exporteert ook naar het
Midden-Oosten, Zuid-Amerika
en het Verre Oosten.
Voor het bedrijf uit Bellevue bij
Seattle in de Noordwestelijke
staat Washington was 1995 een
recordjaar: een winst van ƒ430
miljoen op een omzet van 7,8
miljard. Maar Paccar ziet de bui
al hangen. Na twee goede jaren
is de sterk cyclische truck-
markt weer op weg naar bene
den. Deskundigen voorspellen
een afname van de verkopen in
de Verenigde Staten met 25 tot
30 procent.
Over de eerste helft van 1996
zag de onderneming winst en
omzet inderdaad flink dalen. Er
kwam een nettowinst uit de bus
van ƒ148 miljoen tegen ƒ202
miljoen in de eerste helft van vo
rig jaar. De omzet daalde van
3,9 miljard naar ƒ3,6 miljard.
Paccar heeft zich tijdig voorbe
reid op de neergang. Naast de
bedrijfssluiting in Canada wer
den bij fabrieken in Seattle en
Renton in het afgelopen jaar 900
mensen ontslagen.
Het inzakken van de truck-
markt hoeft Paccar niet ernstig
te beschadigen, zo voorspelde
Standard Poor's eerder dit
jaar. Het Amerikaanse financië
le bureau, dat de kredietwaar
digheid van bedrijven beoor
deelt, verleende Paccar de hoge
status AA-. Die rating is geba
seerd op een 'zeer sterke kapi
taalsstructuur'. Die blijkt ook
uit het feit dat Paccar de over
name van DAF geheel uit eigen
zak kan betalen. De grote hoe
veelheden contant geld waar
over het bedrijf kan beschikken,
geven het volgens S&P een grote
financiële flexibiliteit, 'wat de
kwetsbaarheid op deze markt
neutraliseert'. Het bedrijf is
bijna vrij van schulden.
William Pigott, de overgrootva
der van de huidige topman,
richtte in 1905 de Seattle Car
and Manufacturing Company
op, een ijzergieterij en produ
cent van treinwagons voor de
bosbouw. In 1945 werd truckfa
brikant Kenworth overgenomen
en in 1958 Peterbilt.
De twee merken opereren in de
Verenigde Staten geheel onaf
hankelijk en concurreren met
elkaar. „Je zult nooit een Ken
worth en een Peterbilt bij de
zelfde dealer aantreffen," aldus
Pigott. In 1980 werd de Britse
truckproducent Foden overge
nomen. Foden heeft vooral een
sterke positie in het Engelse le
ger. Volgens Pigott zal dit merk
ook met Leyland DAF blijven
concurreren.
Paccar is gespecialiseerd in de
productie van zware trucks, zo
als de T2000 die dit jaar werd
geïntroduceerd. Met een massa
van 100 ton is deze zwaarste
Kenworth een gigant vergeleken
met de Europese trucks - de
DAF 95 weegt 40 ton. Ameri
kaanse trucks - met de typische
lange neus - kunnen veel
zwaarder zijn dan de Europese,
vanwege de ruimere regelge
ving. „De trucks die wij maken
zult u hier alleen in de bioscoop
aantreffen," aldus Pigott.
Paccar maakt niet alleen trucks,
het bedrijf finaciert ze ook. „Op
dit moment rijden er 45.000
vrachtwagens rond die door ons
zijn gefinancierd en nog 9000
die van ons zij geleasd," aldus
Pigott. In tegenstelling tot DAF
produceert Paccar geen assen en
motoren. Die worden ingekocht,
onder meer van Caterpillar en
Cummins, waarmee ook DAF
zaken doet.
Naast de productie en financie
ring van trucks maakt Paccar
ook nog industriële lieren en ja
knikkers voor de olie-industrie.
Ook bezit het bedrijf twee ke
tens van winkels in auto-onder-
delen, met in totaal 130 vesti
gingen.
Maar wat Paccar ook doet, er
moet winst worden gemaakt.
Mark Pigott wijst er graag op
dat het bedrijf sinds 1938 geen
verlies heeft geleden. „Wij hou
den er niet van geld te verliezen.
Wie wel?"
Voor snelle beslissers:
VW Golf Diesel 'Happy Hours' metallic lak
40.000 km p. jaar fl. 985,- per maand
30.000 km p. jaar fl. 935, - per maand*
♦(full operational)
Voor meer informatie: bel (076) 578 74 00
Van Tilburg-Bastianen Groep
Backer en Ruebweg 2, 4825 AA Breda(Noord)
Houston (anp) - De oliemaatschappijen Shell en Texaco on
derhandelen over een bundeling van hun belangen op de
terreinen raffinage en verkoop in de Verenigde Staten.
Shell Oil, de Amerikaanse tak
van Koninklijke/Shell Groep,
bevestigde gisteren een be
richt hierover in The Wall
Street Journal.
De plannen zijn vergelijkbaar
met de begin dit jaar aange
kondigde samenwerking tus
sen British Petroleum en Mo
bil in Europa.
Shell Oil liet weten 'te praten
over mogelijkheden voor sa
menwerking bij raffinage en
verkoop omdat steeds duide
lijker wordt dat de daardoor te
bereiken efficiëntie leidt tot
betere resultaten'. Het bedrijf
staat onder druk om de resul
taten te verbeteren omdat het
rendement duidelijk onder het
gemiddelde van Koninklij
ke/Shell Groep ligt. Welke be
langen onder de samenwer
king komen te vallen, is nog
niet beslist, aldus Shell Oil.
Volgens The Wall Street Jour
nal komt er een bundeling van
activiteiten ter waarde van
ruim 10 miljard dollar (17 mil
jard gulden) van Shell Oil,
Texaco en Star Enterprise, een
gezamenlijke onderneming
van Texaco en de Saudische
staatsoliemaatschappij Aram-
co. De belangen worden on
dergebracht in twee afzonder
lijke ondernemingen. In de ene
komen de activiteiten van Star
en Shell in de oostelijke helft
van de VS, en in de andere die
van Shell en Texaco in het
westen.
De merknamen Shell en Texa
co blijven bestaan. Door het
samengaan zouden de twee
concerns ongeveer 15 procent
van de Amerikaanse markt
voor olieproducten in handen
krijgen, waarmee ze waar
schijnlijk de grootste worden.
Shell heeft op het ogenblik 8
procent en Texaco, inclusief
Star-producten, 7 procent.
Shell en Texaco behoren tot de
grootste olieconcerns ter we
reld. Koninklijke/Shell staat
qua beurswaarde op de eerste
plaats en qua omzet op de
tweede achter Exxon. De om
zet bedroeg vorig jaar 172 mil
jard gulden. Shell Oil was
goed voor ongeveer 25 miljard
dollar (43 miljard gulden) en
Texaco voor ruim 36 miljard
dollar (62 miljard gulden).
Mobil en British Petroleum
kondigden eind februari aan
hun raffinage- en verkoopac
tiviteiten in Europa te bunde
len. Daardoor ontstaat een al
liantie met jaaromzet van 20
miljard dollar die marktleider
Shell naar de kroon zal steken.
BP en Mobil hebben in Europa
samen 8900 benzinestations in
43 landen
Eindhoven (anp) - Het Eindhovense bedrijf Chip Market Euro
pe en Akzo Nobel stevenen op een conflict af.
FOTO RENE MANDERS
van metaalmoeheid' en het werk
bij DAF 'te mooi te vinden om er
nu mee op te houden'.
Paccar heeft aangegeven verder
te willen met het zittende mana
gement. Als topman van een
werkmaatschappij van Paccar
treedt Baan bovendien toe tot het
bestuur van de nieuwe moeder.
Hij verwacht één keer maand
naar de Verenigde Staten te moe
ten voor een bestuursbijeen-
komst. „Er blijft dus tijd genoeg
over voor DAF."
Eindhoven - Vakbonden en ondernemingsraad van DAF Trucks to
nen zich over het algemeen positief over de voorgenomen overname
door Paccar. Wel eisen ze heldere afspraken pver waarborging van
de werkgelegenheid, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin.
Bestuurder Jacques Teuwen van vakbond De Unie spreekt van 'een
ideale partner voor DAF'.
Hij ziet in de overname 'een passend antwoord op de de huidige in
ternationale en naar verwachting in de toekomst met name wereld
wijde concurrentieverhoudingen'.
De 'verraste' Industriebond FNV zegt te willen instemmen met de
overname mits 'DAF Trucks een zelfscheppende truckproducent
blijft, en daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor', aldus bestuurder
André Antonis.
Vrees voor de hoge rendementseisen van Paccar leeft ook bij de In
dustriebond CNV. „Als die ook worden opgelegd aan DAF Trucks
kan dit tot gevolg hebben dat de werkgelegenheid onder druk komt
te staan," meent CNV-bestuurder Henk van Beers.
(ADVERTENTIE)
Chip Market beschuldigt Akzo
Nobel van jatwerk. Het chemie
concern zou het idee voor een
nieuwe productiemethode van
zonnecellen gestolen hebben.
Chip Market dreigt nu met een
gang naar de rechter.
Dit heeft Chip-Market-directeur
P. van der Vleuten gisteren ge
zegd.
Hij kwam volgens eigen zeggen
begin dit jaar met het idee zonne
cellen te maken via een nieuwe,
revolutionaire methode. Die
maakte het mogelijk de lichtcel-
len zo goedkoop te produceren
dat ze kunnen concurreren met
conventionele, milieuvervuilende
energie-opwekkers. Van der
Vleuten wilde er zelfs 1 miljoen
gulden in steken en werkte bij de
uitwerking van het idee samen
met TNO, enkele universiteiten
en Akzo Nobel. Het was de bedoe
ling dat er eind oktober bij de
overheid een subsidie-aanvraag
op tafel zou liggen om een deel
van de productiekosten van 22
miljoen gulden te dekken.
De gesprekken tussen Akzo Nobel
en Chip Market Europe werden
eind vorige week ruw verstoord
toen er bij de directeur een fax
van Akzo Nobel binnen kwam.
Daarin meldde het concern een
octrooi-aanvraag te hebben inge
diend voor de productie van zon
necellen. Van der Vleuten is boos.
„Het was mijn idee. Het kan niet
zo zijn dat iemand dat afpikt.
Mijn kennis is mijn eigendom."
De Eindhovense manager, die een
onderneming leidt met zes perso
nen op een omzet van 15 miljoen
gulden, kan zich nu wel de haren
uit het hoofd trekken over het feit
dat er eigenlijk tijdens de samen-
werkingsgesprekken bijna niets
op papier is vastgelegd. Toch
geeft Van der Vleuten niet op. Hij
wil de subsidie-aanvraag eind de
ze maand toch de deur uitsturen.
Probleem is wel dat Akzo Nobel
de universiteiten en TNO bena
dert met het verzoek om alleen
met Akzo Nobel in zee te gaan.
Akzo Nobel reageert verbaasd
over de inhoud van de berichten
in de pers. „Bij de voorbereiding
van de definitieve subsidie-aan
vraag leek het zaak de rol van Ak
zo Nobel te wijzigen," schrijft het
concern. Argumentatie: „Akzo
Nobel heeft namelijk een nieuw
productieproces en productcon
cept ontwikkeld, waarvoor zij zo
als gebruikelijk, een octrooi-aan
vraag heeft ingediend. Deze nieu
we ontwikkeling kan leiden tot
een nog goedkoper product dan
voorzien in het oorspronkelijk
project."
(ADVERTENTIE)
45,- KORTING OP ENTREEBEWIJS TIJDENS:
Een muziekspektakel met optreden van beroemde artiesten zoals:
MARCO BORSATO, GUUS MEEUWIS, JOCELIN
BROWN, ROOS, JESSICA EN LINDA VAN G.T.S.T.
en MOWOY. Presentatie ALBERT WEST
Bovendien maakt u kans op het winnen van een gloednieuwe MAZDA 121
U maakt dit spektakel mee in de Brabanthallen te 's Hertogenbosch
woensdag 27 november aanvang 20.00 uur.
Spaar daarom ook mee voor een entreebewijs voor slechts 5,- (waarde
50,-). Exclusief bij JUMBO SUPERMARKTEN.
De festatie wordt mede mogelijk gemaakt door:
COCA-COLA, FRISTI, OMO, PICKWICK FRESH TEA EN UNIEKAAS
DO
Met onze Pro-Kade tpaaraktfe spaart u het heite jaar snel en
voordelig voor prachtige huisboudehjlce leado's met wet 30 lot 50%
spoorwfort. Haal tne) de jnformgtfefotder bJJ de Jumbo-Supermarkt,
DEZE WEEK MET 3 GRATIS PRO-KADO ZEGELS
LORD CHIPS VERSE RITES
AVI. 0-. i'. 'j
UNIEKAAS JONG BELEGEN KAAS
vers van 't mes, per kito
Nu wet 6 gt-oti» Prutcedo rreaeli per kilo
KLENE ENGELSE DROP
zak 6 350 grom
TWENTY FOUR HALVARINE
KOOPMANS MIX
WK 41. I I
Geldig r/m 12 oin.
KLANTENINFORMATIE BEL GRATIS: 06-0220161
van maandag t/m vrijdag van 10.00-12.00 en van 14.00-16.00 uur