Ritzen vreest
tweedeling
in onderwijs
'Er valt niets te 6 5
Jeltsin
bezem
de lege
Beatrix 01
Wintertijd begint dit
jaar pas eind oktoberi
Integratie nieuwe
Nederlanders gaat
vlotter dan gedacht
Vriendin van
herkent moo
de stem
BINNENLAND
'De school kan alleen maar voorop lopen als zij weet wat zich in haar omgeving af speelt
Vakbondsleider Stekelenburg uit kritiek op euforie kabinet
Opnieuw generaals
ZATERDAG 5 OKTOBER 1996 d pestem
Een aantal ministers uit
de OESO-landen was
onlangs te gast in Den
Haag. Onderwerp van
gesprek: Hoe een drei
gende onderwijscrisis in
de rijke, geïndustriali-'
seerde landen af te wen
den. Het Nederlandse
onderwijs wordt inter
nationaal geroemd. „Nu
de waardering in Neder
land zelf nog". Een ge
sprek met minister en
onderwij sprofessor Rit-
zen over kansen en
gevaren.
Door Hans van den Broek
Den Haag - We schrijven
2010. Het Nederlandse
onderwijs, de trots van
weleer, is in verval. Veruit
de meeste scholen ogen
haveloos. Voor de klas
staan vermoeide, over
spannen en slecht betaal
de leraren. Leerlingen,
opgestapeld in te kleine
klaslokalen, horen on
geïnteresseerd de plicht
matig afgedraaide lessen
aan.
Hoe anders gaat het er aan toe
op een beperkt aantal privé-
scholen. De gebouwen blinken,
de docenten strijken een vorste
lijk salaris op om hun pupillen
grondig voor te bereiden op een
glanzende carrière. De ouders
betalen zonder morren grof geld
vóór kwalitatief hoogstaand on
derwijs voor hun kroost.
Een onheilsvoorspelling? In
welvarende landen als Frank
rijk en Duitsland wordt nu al
openlijk gesproken over een on
derwijscrisis. Waarom zou Ne
derland de dans ontspringen?
„Het risico voor een tweedeling
tussen publieke en particuliere
scholen is levensgroot aanwe
zig. Zo'n ontwikkeling tekent
zich in veel opzichten al een
beetje af in Europa. De overheid
slaagt er te weinig in om het on
derwijs voorop te laten lopen,"
moet onderwijsminister Ritzen
erkennen. „We spreken in Ne
derland nog vanuit een buiten
gewoon bevoorrechte positie.
Maar de ontwikkelingen bij on
ze buurlanden zijn een waar
schuwing voor ons."
Wat is uw verklaring voor die
dreigende onderwijscrisis?
„Ik zie twee oorzaken. De eerste
is het enorme financiële beslag
dat onderwijs legt op de over
heid. De tweede is dat we te
lang te veel hebben verwacht
van de school, zonder de school
ook de ruimte te geven dat waar
te maken."
„Onderwijs is een enorme uit
gave voor de overheid: elke
kleine stap kost al gauw struc
tureel honderden miljoenen. En
het is vaak moeilijk hard te ma
ken dat met zulke extra investe
ringen ook duidelijk meetbare,
herkenbare verbeteringen be
reikt kunnen worden. Het zijn
trouwens resultaten die pas na
een aantal jaren zichtbaar wor
den. Dus zou de simplistische
conclusie kunnen zijn: geen
extra geld voor onderwijs."
„De tweede oorzaak zit in de
snelle verandering in de omge
ving van de school. Alles wordt
ingewikkelder. De school moet
dat maar opvangen. Hierbij is
eigenlijk het frappante dat de
school dat ook heel lang heel
goed bleek te kunnen. Omdat de
leraar vaak een duizendpoot
was. Voor het leraarschap ko-
Ritzen: 'We spreken in Nederland nog vanuit een buitengewoon bevoorrechte positie. Maar de
ontwikkelingen bij onze buurlanden zijn een waarschuwing voor ons'.foto de stem/johan van gurp
'Het beheersen
van de uitgaven,
dat was
de opdracht
zen vaak hele knappe jongeren
uit eenvoudige huishoudens. De
kweekschool was de universi
teit van de armen. Nu is het ho
ger onderwijs breed toeganke
lijk geworden. Het beroep van
leraar is geëmancipeerd. De le
raar en de school moeten beter
worden toegerust om die rol van
duizendpoot te kunnen blijven
vervullen. Zo zou bijvoorbeeld
meer geïnvesteerd moeten wor
den in computers in het onder
wijs en dan vooral ook in de bij
scholing van leraren."
„Veel mensen zijn meer dan ooit
bereid voor hun kinderen het
beste onderwijs te zoeken, ook
als ze daarvoor behoorlijk in de
geldbuidel moeten tasten. Ter
wijl anderen het eenvoudigweg
niet kunnen betalen. Zo zou een
tweedeling in het onderwijs
kunnen ontstaan. Dat kunnen
we voorkomen als we het onder
wijs hoog op de agenda 2000
zetten en daarin willen investe
ren, op basis van geloofwaar
digheid. We zullen in de nabije
toekomst ook veel meer moeten
kijken naar wie waar werkt. Er
is toch een verschil tussen de le
raar op het platteland en die in
een probleemwijk in de grote
stad. Dat moet meetellen in de
hoogte van het salaris."
Hoe wilt u die geloofwaardig
heid vergroten
„Het draait allemaal om het be
leggen van verantwoordelijkhe
den. Kun je iemand verant
woordelijk maken voor het te
rugdringen van schooluitval,
voor de gelijkheid van kansen?
De overheid moet daarvoor op
zoek naar bondgenoten. Bond
genoten die ook afgerekend
kunnen worden op hun presta-
Alles wordt
ingewikkelder.
De school moet dat
maar opvangen'
ties. Zo werkt het min of meer
al in Noorwegen. Daar krijgen
gemeenten een zak met geld
voor het terugdringen van voor
tijdig schoolverlaten. Lukt het
ze om dat te doen, dan mogen ze
de centen houden. Zo niet, geld
terug. Individuele scholen kun
nen dat risico niet dragen, maar
gemeenten en andere instellin
gen wel." „In 1989 was, ook bij
mij, het beeld nog dat we de
kwaliteit van het onderwijs in
kleine stapjes wel konden ver
beteren. Maar dat beeld is bij
mij sterk gekanteld. Er is veel
meer nodig. Het kind van de
timmerman heeft nu een kans
van een op vijf om naar de uni
versiteit te gaan. Maar de kans
voor het kind van de schoonma
ker is nog altijd slechts een op
twintig. Er is voor mij geen en
kele reden om aan te nemen dat
die kans niet veel groter zou
kunnen zijn."
Maar u bent toch al jaren de mi
nister van onderwijs. Waarom
heeft u niet eerder aan de bel ge
trokken?
„We zijn vanaf 1989 voortdu
rend ingehaald door de finan
ciële ontwikkelingen, Het be
heersen van de uitgaven, dat
was de opdracht. Op mijn ver
zoek heeft het departement ja-
rpn op de automatische piloot
gevlogen. 'Jongens, doe voor
zichtig, geen gekke dingen',
hield ik mijn ambtenaren bij
voortduring voor. We hebben
inmiddels weer wat meer finan
ciële armslag. Nu moeten zowel
de scholen als het departement
de ramen wijd openzetten".
„Daarom is het kennisdebat ook
zo ontzettend belangrijk. In dat
debat gaat het om de vraag:
'Waar willen we met het onder
wijs uitkomen en hoe bereiken
we dat?' Niets is makkelijker
om in het kabinet te zeggen:
'Geef ons drie miljard gulden
extra, dan komen we er wel'.
Nee, het gaat veel meer om
prikkels, om geloofwaardigheid
van plannen. Ik moet erkennen
dat het overigens wel om dit
soort bedragen gaat, willen we
een tweedeling in het onderwijs
voorkomen".
Veronderstel dat de scholen in
derdaad de ramen openzetten.
Hoe ziet dan het scenario van
het onderwijs anno 2010 eruit?
„Dat is een scenario waarbij
scholen voorlopen op hun om
geving als het gaat om informa
tisering, om toegankelijkheid
tot kennis, om normen en waar
den. Scholen als onderdeel van
hun omgeving. Doen zich nieu
we ontwikkelingen voor, bij
voorbeeld op het terrein van de
computer, dan moet de school'
die zich onmiddellijk eigen ma
ken. Daardoor voorkom je ver
schillen tussen leerlingen die
thuis wel of niet over een com
puter kunnen beschikken.
„De school kan alleen maar
vooroplopen als zij weet wat
zich in haar omgeving afspeelt.
Daarom moet ze weten wat er
bijvoorbeeld in bedrijven ge
beurt."
„Zo kan ik me voorstellen dat
een school bedrijven betaalt om
kinderen te laten zien hoe daar
gewerkt wordt. De jongeren le
ren zo hoe het bedrijf in elkaar
zit, zien met eigen ogen wat on
der sociale omgangsvormen
verstaan moet worden. Zo gaat
voor de schooljeugd de omge
ving veel meer leven. Geleide
lijk aan heeft de school zich te
veel uit dë samenleving terug
getrokken".
Hoe groot acht u de kans van
slagen voor deze kleine revolu
tie in onderwijsland?
„Fifty-fifty. Niet veel groter.
Dat is voor mijn doen zeer pes
simistisch. Maar dat komt ook
omdat ik weet hoe lastig het is
mensen bij elkaar te brengen, de
krachten te bundelen. Het gaat
nu niet alleen om een inhaal
operatie. Er zal veel meer moe
ten gebeuren".
MINISTER Zalm (Finan
ciën) heft zijn derde-dins
dag-koffertje als een
overwinnaar boven zijn
hoofd. Premier Kok zet de
'wave' in. Er heerst deze
weken euforie in Den
Haag. Het gaat goed met
Nederland. De economie
groeit, het financierings
tekort krimpt en de werk
gelegenheid stijgt.
Maar Johan Stekelenburg
ergert zich. Een gesprek
met de FNV-voorzitter die
het hallelujah liever tem
pert. „De inkomensonge
lijkheid neemt eerder toe
dan af."
Door Harry Coerver
en Elly Lammers
FNV-VOORZITTER Stekelen
burg verklaart 'not amused' te
zijn over de recente vreugde
dansjes tijdens de algemene
beschouwingen in de Tweede
Kamer.
„Er valt niets te 'waven', zolang er
meer dan een miljoen mensen bui
ten het arbeidsproces staan en zo
lang de tweedeling in de maat
schappij toeneemt. De armoede
wordt alleen maar groter, de inko
mensongelijkheid neemt eerder
toe dan af." Maar toch lijkt het er
momenteel op dat alleen de Bre
dase bisschop Muskens in staat is
de Haagse politiek te wijzen op
het probleem van de armoede.
Premier Kok kondigde aan per
soonlijk met Muskens te gaan pra
ten. Heeft de vakbeweging haar
stem niet luid genoeg laten klin
ken? Stekelenburg reageert als
door een wesp gestoken. „Dat bis
schop Muskens wijst op het ar
moedeprobleem, daar is niks mis
mee. Maar het is onzin dat hij als
enige het onderwerp op de politie
ke agenda heeft gezet. Wij pleiten
al jaren voor maatregelen voor de
mensen aan de onderkant van de
samenleving. Voor verbetering
van bijvoorbeeld de financiële po
sitie van mensen in de bijstand."
Koppeling
„Wij proberen iets voor de mini
ma te bereiken door voortdurend
te hameren op de koppeling van
lonen en uitkeringen. Zonder de
vakbeweging zou die koppeling er
allang niet meer zijn. Er is de af
gelopen jaren bezuinigd op collec
tieve goederen die met name voor
mensen aan de onderkant essen
tieel waren. Op uitkeringen, op
onderwijs. Daar is men doorge
schoten."
Het paarse kabinet heeft de laat
ste twee jaar fors het mes gezet in
de sociale uitkeringen. Versoberen
of afschaffen luidde het motto bij
de Ziektewet, Weduwen- en we
zenwet, Werkloosheidswet en Ar
beidsongeschiktheidswet. Coali
tiepartij PvdA wil niet dat het ka
binet ingrijpt in de 'hoogte en
duur' van de uitkeringen. De be
dragen moesten op peil blijven.
Ondertussen verloren door de
strengere toegangseisen tal van
mensen hun uitkering. Die had
den niets aan de belofte dat er niet
getornd werd aan de 'hoogte en
duur'. De poort naar bijvoorbeeld
de WAO werd een deurtje en de
Ziektewet werd voor veel mensen
helemaal afgeschaft. Heeft dat
star vasthouden aan 'hoogte en
duur' nu wel zulk goed resultaat
gehad?
Stekelenburg: „Je verwacht van
mij toch niet dat ik nu de hoogte
en duur van de uitkeringen ter
discussie ga stellen? Ik laat me
niet tot zo'n keus dwingen. Hoog
te en duur moeten zondermeer ge
handhaafd worden. Daarnaast
blijven we kritisch kijken naar al
le drempels die het kabinet op
werpt om een uitkering te krijgen.
Maar het is waar dat hoogte en
duur een beetje als alibi worden
gebruikt om geaccepteerd te krij
gen dat de toegang tot de uitkerin
gen veel scherper wordt. Zo'n ali
bi biedt echter geen enkele garan
tie dat er nergens aan getornd
wordt."
Toverwoord
Het snijden in de uitkeringen is op
enkele punten te ver doorgescho
ten, vindt Stekelenburg. Als voor
beeld noemt hij de afschaffing van
de Ziektewet. Het kabinet lijkt
echter nog heel wat op stapel te
hebben. Zo zijn er de plannen om
het pensioenstelsel aan te passen.
Het kabinet wil het eindloon niet
langer als basis nemen voor de
aanvullende pensioenen. Middel
loon - het gemiddeld verdiende
loon tijdens een arbeidsleven - is
het nieuwe toverwoord dat moet
leiden tot lagere premies, maar
ook tot lagere pensioenen.
„De overheid mag best kijken of
het soberder kan," zegt Stekelen
burg.
„Maar moet zich niet bemoeien
met de afspraken die tussen werk
gevers en werknemers zijn ge
maakt. Daar moet de overheid
zich niet mee bemoeien," waar
schuwt hij. Bij het aanvullend
pensioen hoort onlosmakelijk de
AOW. Die volksverzekering is
momenteel veelvuldig onderwerp
van gesprek. Door het groeiende
aantal ouderen dreigt de AOW
straks onbetaalbaar te worden.
Het kabinet besloot onlangs dat
toekomstige tekorten met belas
tinggeld worden aangevuld. Ste
kelenburg kan leven met die op
lossing, maar is niet helemaal ge
rustgesteld.
„Want de vraag is wat er gebeurt
als die bijdrage uit de schatkist na
2000 wel erg fors wordt. Dat gaan
de politieke krachtsverhoudingen
van dat moment spelen. Wij vin
den nog steeds dat je nu maatrege
len zou moeten nemen voor later.
De FNV heeft er al eerder gepleit
voor het reserveren van geld via
een fonds."
Garanties
Stekelenburg maakt zich daar
naast zorgen over de hoogte van
de toekomstige AOW-uitkeringen.
Premier Kok zegt dat de AOW sa
men met de andere uitkeringen
mee moet büjven stijgen met de
lonen via de koppelingswet. Maar
de FNV-voorzitter vreest dat de
redenering van Kok niet vol te
houden is. Straks zijn er zoveel
Den Haag - Het is even oppassen dit jaar. De wintertijd beo
dit keer niet op de laatste zondag van september, maar
maand later, op 26 oktober. Pas dan moet de klok om 3.00 uu,
een uur terug.
tijd levert wel energiebespari;
op in de maand juni. Als je
dan niet aan de zomertijd J
houden, gaat de zon op om 4 j
uur, wanneer er nog maarwek
mensen op zijn.
En de zonsondergang is om 211.
uur. Houd je je wel aan de n
mertijd, dan gaat de zon een ui.
later op en een uur later onder
Dan bespaar je wel energie, 05
dat er om 22.00 uur nog'
mensen op zijn," zegt Bosboom
Om die reden werd in 1977 d
zomertijd ingevoerd die tot opd
dag van vandaag werd aar
houden.
Op de achtergrond speelde u
oliecrisis, waardoor brandstof
besparing noodzakelijk werd
Ook voor de horeca is wek
voordeel van het rekken van d
zomertijd te verwachten, „n
zijn toch op het einde van fo
seizoen en krijgen wat slechte
weer. En in dat ene uurtjedal]
nog rest na het avondeten!»
niet zo gek veel meer doen/V
W. Knuist, verbonden aan ht
Sociaal en Cultureel Plank
reau.
Daarmee volgt Nederland de af
spraak die de Europese lidstaten
onderling hebben gemaakt. En
geland, Ierland en Portugal zijn
niet langer de buitenbeentjes
van Europa, want alle landen
volgen voortaan hun zomertijd.
„Het gaat er vooral om dat het
vliegverkeer en het internatio
nale transport binnen Europa
beter op elkaar aansluit," zegt
K. Prins, voorlichtster bij de Eu
ropese Commissie.
„De zomertijd zal voor alle Eu
ropese landen net als vroeger be
ginnen op de laatste zondag van
maart. Voor 1997 is dat 30
maart."
Of de Fransen in 1998 nog aan
zomer en wintertijd doen, be
twijfelt Prins. „Dat land denkt
erover de zomertijd af te schaf
fen omdat het economisch niets
oplevert. In elk geval wordt in
1998 opnieuw onderhandeld
over zomer- en wintertijd."
Frankrijk staat niet alleen met
het idee dat de nieuwe zomertijd
economisch gezien weinig ople
vert. Als het gaat om de laatste
maand van de nieuwe zomertijd,
oktober, geeft R. Bosboom, kli-
matoloog bij het KNMI, het land
gelijk.
„De daglengte wordt tegen het
einde van het jaar steeds korter,
waardoor het op den duur don
ker is als je opstaat. Dan doe je
de lichten aan en verbruik je
energie, 's Avonds is het wel wat
langer licht, maar 's morgens
heb je toch die energie ver
bruikt," legt hij uit. „De zomer-
H. Spaan, wachtcommandai.
van politiebureau EinèovtJ
Binnenstad, ziet wel watvooi
deel in de langere avonden,
„Ik ben er wel blij mee da
schoolkinderen nu nog
kunnen zijn voordat het -
wordt. En vandalisme g
ook als het licht is. Nu is fe
voordeel dat je de daders snelle
op het spoor bent omdat je a
kunt zien," zegt hij.
poor Bert Ummelen
Washington - Als debater is
gob Dole de mindere van Bill
Clinton. Niemand in Amerika
(lie dat aan de vooravond van
het eerste van twee tv-debat-
ten tussen de rivalen niet kan
weten.
pê voorstelling van Dole als un
derdog maakt deel uit van het ge
raffineerde 'spel der verwachtin-
pole pleegt zich uit te drukken in
afgebeten, wat snauwerig aan
doende zinnen en dan heeft hij
ook nog de merkwaardige nei
ging °m derde persoon over
zichzelf te praten.
Clinton heeft de gave van de elo
quentie. Hij is bovendien een
sche:
ze er
der
disci
Clini
polit
weze
men
span
hebb
doet
die
bedrf
Dole
prob
wust
bepr<
een
ouderen dat misschien de AOW
weer voor jaren wordt bevroren.
Tegelijkertijd is Stekelenburg te
gen de oplossing waar een deel
van het kabinet wel voor voelt: al
leen de AOW en niet de andere
uitkeringen koppelen aan de lo
nen.
„Ik vind dat alle uitkeringen wel-
vaartsvast moeten zijn. Ik zie niet
in waarom iemand die een AOW-
uitkering en een pensioen heeft
wel redelijke garanties moet krij
gen als het economisch slecht
gaat. En waarom iemand die aan
de onderkant zit met een bij
standsuitkering of een WAO-uit-
kering die garanties dan niet zou
moeten hebben."
De vakbeweging zit de laatste ja
ren wat in het defensief. Het repa
reren van 'gaten', zoals het Ziek
tewetgat, het nabestaandengat en
het WAO-gat, slokt veel tijd op
tijdens CAO-onderhandelingen.
Daar komt bij dat werkgevers en
werknemers vanuit de politiek
onder vuur liggen. Sinds de socia
le partners in het voorjaar het kaj
binet uit de brand hielpen met
hun akkoord over flexibele ar
beid, lijkt de overlegeconomie
echter terug van weggeweest. Ste
kelenburg is vol zelfvertrouwen.
„We hebben tal van plannen en
ideeën. Tijdens het Najaarsover
leg gaan we verder praten over
verlofregelingen, scholing en ba
nenplannen voor allochtonen. Ik
vind dat er wel een en ander op
het vuur staat. Het is bepaald niet
alleen maar kommer en kwel."
Door Aad Luymes (anp)
Amsterdam - De integratie van minderheden in de
Nederlandse samenleving verloopt veel minder pro
blematisch dan over het algemeen wordt aangeno
men. Dat blijkt uit het boek 'Nieuwe Nederlandss',
waaraan sociologen en historici hebben meegewer
„Integratie is vooral een pro
ces van de lange adem," zegt
Henk Schmal, een van de sa
menstellers van het boek. In de
discussie over assimilatie van
minderheden die door WD-
leider Bolkestein in 1992 in
gang is gezet, wordt nauwe
lijks gekeken naar de histori
sche kennis over dit onder
werp. Het boek laat zien dat
zich al eeuwenlang minderhe
den in ons land vestigen.
De bevolking in Nederland be
staat voornamelijk uit nako
melingen van mensen die zich
eeuwen her in de Lage Landen
hebben gevestigd. „De Neder
landse samenleving is in
voortdurende beweging. Men
sen komen, mensen gaan. Mo
biliteit, migratie: zonder deze
kenmerken zou onze samenle
ving al snel verstarren en ver
dorren," zo valt te lezen.
Startpositie
Spaanse kooplieden uit begin
zestiende eeuw, Franse huge
noten, Duitse lutheranen, Por
tugese en Oost-Europese jo
den, Duitse verkopers van
Keulse potten, Duitse dienst
meisjes en dagloners, Italiaan
se mijnwerkers en ijsverko
pers, Chinese pindaventers,
Hongaarse vluchtelingen, Mo-
lukkers en Hindoestanen. Zij
zijn de voorouders van de hui
dige generaties Nederlanders.
Hoe snel deze groepen zich
aanpasten, hing veelal af van
hun maatschappelijke positie.
Goed opgeleide hugenoten, se
fardische joden van het Ibe
risch schiereiland hadden een
betere startpositie op de maat
schappelijke ladder dan Duit
se dienstmeisjes, arme joden
uit Oost-Europese landen of
Italiaanse gastarbeiders.
Huidkleur speelde daarbij
geen doorslaggevende rol. „Bij
de Nederlanders met een
zwarte Afrikaanse achter
grond bleken familierelaties,
gekoppeld aan een gunstige
positie, belangrijker dan een
negatieve positietoewijzing op
basis van huidkleur."
Over het algemeen is de inte
gratie van de verschillende be
volkingsgroepen goed verlo
pen, aldus Schmal. Hij ver
wacht dat het met de integra
tie van Turken en Marokkanen
op den duur ook wel zal loslo
pen:
Nederlandser
„Bij deze groepen zag je vroe
ger een veel hoger geboortecij
fer. Ze krijgen nu kleinere ge
zinnen. Het moge duidelijk
zijn dat men toch geneigd is
Nederlandser te worden." De
Moskou (afp/anp) - De Russische pre
per decreet zes hooggeplaatste gener
topofficieren die de wacht is aangezej
vanger van de chefstaf van het leger.
neraal voor de defensie in de ruimte
laan uitgestuurd.
1
tweede en derde geneijaac
Turken en Marokkanen stil
al veel losser van het land»
herkomst dan de eerste a
ratie die elke maand tri
geld stuurde naar famili
het moederland.
Anderzijds erkent Schmal
de moderne techniek de h
ge immigranten in staat s
de navelstreng met het mit
derland te handhaven.
schotelantennes dragen er
bij dat de band met het la
van afkomst overeind blij;
Dat belemmert de integral.
misschien wel. Ook het feit d 1
veel Marokkaanse jongen 1
voortijdig de school verlak
en werkloos worden, kan 1
integratie belemmeren."
Schmal wil de actuele probli
men niet bagatelliseren. H
heeft er ook geen concrete op
lossing voor.
Wel denkt hij dat de overhel
de integratie kan bijsturet j
door een eenduidig beleid vot I
de lange termijn uit te stippe
len.
Zo ging de overheid er, evenali
de nieuwkomers, aanvankelijk
lange tijd van uit dat de immi
granten tijdelijk zouden u"-
ven.
„Maar subsidies leiden som
tot onbedoelde effecten. Als j
het door subsidieverstrekkh
aantrekkelijk maakt te
ven, handelen mensen
naar," aldus Schmal.
Om discriminatie in de
tegen te gaan, voerde de over
heid vaak een tweeslachtig»
leid.
Enerzijds wilde de overh®
integratie bevorderen door
lochtoner lid te laten words
van autochtone sportvere»
gingen. Anderzijds werd
oprichting van eigen veren'
gingen niet tegengewerkt.
ficieel ontmoedigt de overhel
discriminatie. Maar in de vri]
tijd heeft spontane clubvor
ming altijd plaats op 'een1
kere basis van discriminate
zo constateerden de onderzo'
kers.
Jeltsins veiligheidsadviseur
Aleksander Lebed waarschuwde
onlangs nog dat er een crisissi
tuatie dreigt in het gedemorali
seerde leger.
Het leger is zwaar getroffen door
de economische crisis die in Rus
land heerst. Salarissen worden al
maanden niet meer uitbetaald en
de huisvesting van militairen is
belabberd.
Minister van Defensie Igor Rod-
jonov heeft bij zijn benoeming in
juli opdracht gekregen het leger
drastisch in te krimpen en te mo
derniseren. De regering wil dat
het aantal personeelsleden van
het leger in hoog tempo met
300.000 wordt teruggebracht tot
1,2 miljoen.
De zes ontslagen generaals ver
zetten zich tegen de plannen om
de strijdkrachten in te krimpen.
Jeltsin heeft al eerder hoge leger
officieren ontslagen die zich ver
zetten tegen hervormingen of
zich schuldig hadden gemaakt
aan c
De
antw<
leger
leven
het ee
Deze
Land;
de ha
ten
nomy
dent -
politi
ger. I
waarr
vens
tionei
sche)
geleic
dents
bed.
de op
fensie
en str
gestei
delen
situat
Luik (anp) - Marie-Hélène Joriet, de
geleden vermoorde Belgische ex-vic
heeft één van de twee huurmoordenaa:
justitie-woordvoerder in Luik meeged
Zo bestold er onder joden)
de jaren twintig en katholle
ken in dejaren vijftig eens»
ke neiginj zich te isoleren. 0
houdendekatholieken pleit'»
voor eigek sport
omdat ze liet wilden dat me»
jes samen met jongens s]
ten. Op dtn duur werden
regels soejeler.
Nu hebbef moslims vei
zelfde holding ten aanz
van de selsuele moraal
islamieten in navolging
de katholieken, op den
hun dochtffs ook vrijer W
durft Schnal niet te zegge
Woensdag werd bekend dat in
Tunesië twee huurmoordenaars
zijn aangehouden, die worden
verdacht van de aanslag op Cools
en zijn vriendin.
De vroegere partner van de mi
nister kon de tweede verdachte
echter niet herkennen, omdat zij
hij de moordaanslag zelf ook
zwaar gewond-raakte.
De twee verdachten zullen overi
gens niet worden uitgeleverd.
Tussen België en Tunesië bestaat
geen uitleveringsverdrag.
Wel zullen Tunesische autoritei
ten België bezoeken om gegevens
te ontvangen over de moordzaak.
Omgekeerd bezoekt een Bel
gische commissie van gerechtelij
ke experts het Afrikaanse land
°m de twee arrestanten te onder
wagen. Volgens de procureur van
Justitie in Tunis was het tweetal
vertel
hande
ruime
dere 1
ders
maar
frank
de aar
Justiti
lijke 1
waarc
gisten
zoude
menta
Voor
naast
eens
wie di
van
derbie
nog si
opdrai
ben ge
R°or Carla Joosten
aapstad - Koningin Beatrix was
tjdens haar verblijf in Zuid-Afrika
,eer eens 's lands beste ambassa
drice.
Met een uitgekiend programma heeft ze
7nounS eerste Nederlandse staatsbe-
h aan Zuid-Afrika een duidelijke
b,®<*ap overgebracht. Ze heeft laten
min zeer Nederland het hervor-
S(ei®Troces in Zuid-Afrika onder-
het' 'lS z'c^zeff "iet zo bijzonder, want
svmn8!! ^an wereldwijd rekenen op
mpt 7 ie' de Nederlandse relatie
laden uJp Afrika is historisch zwaar be-
(je waren Nederlanders die hier
van tV!rnii i.nv?erden en de architecten
Waren6 racistische apartheidssysteem
Daar 7an Nederlandse oorsprong,
flink n 3 r' teSenover dat Nederland zich
heid^6!1ft verzet teëen datzelfde apart-
Beatry' 'maartoch-
Proffr!X reisscllema bevatte niet louter
Konininrna'3un^en d'e doen denken aan
ze ?\rb 'nn.edag in Nederland. Zo heeft
°ver het°° ufrSeLreid laten informeren
Afrik,, veranderingsproces dat in Zuid-
Dat bi6 's-
stituHnnfd® biFoorbeeld bij het Con-
°°rdelen dat onder andere moet
over de door het parlement ont-