DE STEM Een beetje Bredaas bedrijf doet zaken tijdens 'Avondje NAC' III! E1 [„Vijfjaar geleden had de gemeente Breda nog geen cent voor NAC over. Nu liep burgemeester Rutten hier laatst rond en riep: 'Hé Wil lem, waar is onze unit?'." Deze anekdote van de Bredase topambte naar Willem Krzeszewski is tekenend voor het nieuwe speeltje van het Bredase bedrijfsleven. Een business unit in het nieuwe NAC- stadion. Kosten 75.000 tot 100.000 gulden per jaar. Ondernemers voor wie dit te hoog gegrepen is, nemen genoegen met een van de 1400 business seats ofwel mooie rooie stoelen van vier mille per -jaar. Het verschaft evengoed toegang tot de drie bars van het spon sorhome. Want daar gebeurt het. Het nieuwe zakendoen op 'het avondje NAC'. g&°!| c 1 |.ê-i S.-S2 Verrekijkertjes Schooljeugd uit '52 is best gelukkig PAGINA Nachtmerries achtervolgen Anne Marie West PAGINA 3ER 1996 Ql Weeken ZATERDAG 5 OKTOBER 1996 Hé Willem, waar is onze unit?' Boedapest houdt de schijn op VAKANTIE REIZEN PAGINA De wild site van Cowboy Henk Door René van der Velden en Paul Verlinden c .2 «- <o M c- o> v cn a; ü-S e c a, i_ er» - dj 0) ai '~o -X o er, ro c d) °"5 a i «2 ai "O «5 N c '5 a»is c M rr> O a 1 O O E C c QJ c x N 4) 4) fü c c 8P 8 -c j§ .2>1 i ïl t Si m i N cn-D i SP c I g-s 3 S I- 1 O C CD CL) 8 o -a <u fO r O O 5oC« e O c j= O N 5gc-s ff X ra N <"£ai a s i gü SS cn-° g O <u 2 u w Ct) t. <u CU U «TSJ cü 5 Q. <L! rj e tijden veranderen. In het oude voetbalstadion aan M de Beatrixstraat moest za- kelijk Breda het, op de laatste voetbaljaren na, stellen met een paar kuipstoeltjes en een klein bouwvallig spon- ne. Dat is nu wel even anders. Er zijn 20 business units en ruim 1400 business Ms. De seats zijn nagenoeg allemaal ver kocht. Voor de units is een wachtlijst. Za kendoen in Breda is op zaterdag naar NAC. Dat wordt onmiskenbaar duidelijk tijdens |de (verloren) wedstrijd NAC-Roda JC. In de hoek van de sponsortribune, naast de juitkijkpost van stadionspeakster Annie van Hooijdonk, is de unit van Holland Casino ge vestigd. Het casino deelt de business unit (en |de kosten) met relatiegeschenkenbedrijf Hun unit kost 100.000 gulden per jaar 'en het gok/geef-duo heeft een contract -voor drie jaar. De inrichting is naar eigen inzicht. In dit ge val heeft dat geleid tot bars in de vorm van |een blackjack-tafeleen roulette en diverse litrinekasten vol bedrijvenpresentjes. 'oetbal kijken doe je niet vanuit de unit. laarvoor staan buiten twee rijen met in to tal twaalf stoelen. Niet van pluche, maar van doodgewoon plastic. Op de leuningen wn verrekijkertjes van de relatiegeschen- raman. Er mag gedronken worden buiten, ®aar net als in de rest van het stadion ook hier alleen uit plastic bekertjes. „Kijk, van- uvond zijn de kacheltjes voor het eerst aan," casino-directeur Rob van der Weerd blij. Dekeken wordt er echt, In de twee keer drie kwartier maken de unit-bezoekers zich los i bar, hapjes en gesprekjes. „Iedereen «t mee met de wedstrijd, er zitten echt «hebbers hier," zegt Van der Weerd. «meteen na de aftrap bevestigd wordt. e Rob, Roda is een goede ploeg hoor, die «je niet onderschatten." „Dit kan een uke wedstrijd worden." „Godverdom- «Excuses voor mijn man hoor want die 'altijd zo," volgen we de conversatie. e inderdaad iets anders van toon is dan de a en en gezang die opstijgen van de volle Paar hoera-handen die de lucht ingaan et hele stadion een prachtige wave doet, nét niet je-dat. In de business unit je geen zweet. Wel is ook hier de teleur- !nS voelbaar als Roda halverwege de W„ ^et eerste (en naar later blijkt e«ge) doelpunt scoort. Nog geen minuut na de Limburgse treffer is de 0-0-stand op Teletekst al veranderd in 0- 1. Want als je vanuit een business unit voet bal kijkt, hoef je je hoofd maar een kwart slag te draaien om tv te kijken. Op hetzelfde tv-toestel wordt ook gezapt naar Peyenoord op Sport7 en zou je - in theorie - ook gewoon naar Herman Finkers kunnen kijken. Zoals een van de bezoeksters gedurende de tweede helft aan de bar rustig zit te bladeren in de catalogus van de relatiegeschenkenman. Arena Casino-directeur Van der Weerd vindt de units bij NAC beter dan in de Arena in Am sterdam. „Die zijn kleiner en hoger en kos ten zes ton per jaar. En in het PSV-stadion zitten leden van de businessclub achter glas, dat is ook niks." Hij onderstreept het belang dat zakenmen sen erbij hebben om NAC.op de luxe manier te bezoeken. „Het hele bedrijfsleven ontmoet elkaar hier op zaterdagavond. Er is veel bu siness to business. Bij ons is het relatiebe heer. Wij hoeven hier niks te verkopen." Dat business to business is het toverwoord dat veel unit-houders hem die avond nazeggen. Directeur Eric Kro'ese van Ekro, dat de unit met Holland Casino deelt: „Bij NAC is het zo dat de sponsors elkaar van alles toeschuiven. Als je hier in Breda bekendheid wil krijgen, moet je bij NAC zijn. De wedstrijd zelf levert niks op, maar naderhand in het sponsorhome leg je contacten. Er wordt niet echt over za ken gesproken. Het gaat meer in de trant van 'Hé, hoe is het. Ik bel je maandag op'. Dit verdient zich zelf terug. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad." Limburgers Hebben Holland Casino/Ekro al een prima plek, nog beter is de locatie van Fuji, op de middenlijn. Maar Fuji is dan ook de hoofd sponsor van NAC. De business unit van Fuji - ook een van een ton -,zit vol met aanhan gers van de bezoekende club, Limburgers in elk geval. „Wij nodigen relaties uit om eens een keer op een andere manier naar de wed strijd te kijken. Vanavond zijn dat mensen uit Limburg." Een juichstemming dus bij dat ene doelpunt? „Dat kan voorkomen ja," luidt het diplomatieke antwoord van de gastheer die met het grootste gemak van de wereld consequent spreekt van Fuji Film Stadion. Fuji-directeur Leen Boon is dit keer niet aanwezig. Die zit in Keulen. „De orders zijn toch belangrijker dan de publiciteit." Beleefd In de unit van Interbrew is het natuurlijk het gezelligste. Da's gewoon een café waar een genaar van Golfbaan Princenbosch in Gilze. „Ik ben geen supporter maar ben hier om te netwerken. John Peek is bij mij lid en Wim Rijsbergen speelt ook bij mij. Ook hier gaat het om contacten, net als op de golfbaan. Voor het netwerk is het goed om hier te zijn. Het is een stukje vriendendienst. Ik schaam me niet om hier te komen. Ze nodigen me uit en ik maak daar dankbaar gebruik van." Sympathie „Hier wordt veel meer handel gedaan dan je denkt," zegt verkoopleider Jan Aarts van In terbrew tussen het glazen uitdelen door. „Er worden geen contracten getekend maar je geeft je kaartjes af en belt elkaar. Een klant die een keuze moet maken voor een biermerk en die je hier uitnodigt, maakt die keuze toch gemakkelijker. Het is de sympathie die je geeft." Directeur Aad Ouborg van het succesvolle Princess dat ook een unit heeft, zegt het cryptisch: „Zaken worden hier niet gedaan, maar er worden hier wel deals gesloten." En dus ter verduidelijking: „Er wordt hier niks ondertekend, maar er worden wel inte resses getoond. De basis wordt hier gelegd. Vanavond nog liep hier de directeur van Centre Pares binnen, die was te gast bij de buurman, bij de ISPC." Betekent dat nou dat de Royal Twin, die wonderlijke combinatie van koffiezetapparaat en waterkoker, maan dag in al die duizenden huisjes staat? „Maandag nog niet, maar wel binnenkort." Gemeente Willem Krzeszewski die na afloop van de wedstrijd een pilsje pakt bij een van de sponsorbars, voelt zich als directeur Econo mische Zaken van de gemeente Breda geen vreemde eend in de bijt. „Er is veel veran derd. Als je het vijf jaar geleden over NAC had, waren er niet veel handen op elkaar te krijgen. Het ging toen om een deel van het bedrijfsleven: aannemers en bouwers. Nu is er een enorme belangstelling. Je ziet nu bij voorbeeld dat ook de banken hier vertegen woordigd zijn. Ik durf te stellen dat hier nu bijna alles zit." De gemeente Breda heeft, tot spijt dus van burgemeester Rutten, nog geen eigen busi ness unit met het gemeentewapen boven de bar, maar wel twaalf business seats. „Je moet als gemeente weten wat er speelt. Dat doe je niet alleen aan het bureau. Het is be langrijk om hier tussen het bedrijfsleven te zitten. Als je het een jaar geleden had over het huren van business seats met gemeente lijke middelen, hadden ze je voor gek ver klaard. Maar je moet hier rondlopen. Zo'n Aad Ouborg bijvoorbeeld komt hier naar me toe met 'Goh Willem, ik wil toch eens kijken naar Hoogeind, om uit te breiden' Voor de toekomst sluit Krzeszewski niet uit dat ook de gemeente een eigen unit heeft. „De burgemeester wil het wel en ook de wet houder Economische Zaken gaat graag naar NAC. Het is leuk om mensen hier eens uit te kunnen nodigen. Laatst hadden we vijf Amerikanen te gast. Niets is zo belangrijk dat bedrijven die in Breda investeren zich ook lekker voelen. Men ontmoet elkaar, men spreekt elkaar en het is gezellig. Maar zaken doe ik hier niet. Honderd woningen geven we hier niet uit." Geoliede machine NAC doet het in zijn ogen wat relatiebeheer betreft stukken beter dan het Chassé Thea ter in Breda. „We hebben ooit gehoopt dat we zoiets in de schouwburg zouden kunnen krijgen, maar ik vind dat de commerciële unit van de schouwburg niet kan tippen aan dit. Bij NAC is het een geoliede machine." De inkomsten van de sponsoring zijn van le vensbelang voor de Bredase ere-divisieclub. Op de voetbal-begroting van dit seizoen (14 miljoen gulden) nemen de dik 350 sponsors met reclame, de huur van stoelen en units ruim de helft van de inkomsten voor hun re kening. Entreegelden (bijna 3 miljoen!) en de verkoop van uitzendrechten (3,5 miljoen) maken de begroting sluitend. De bouw van het stadion is zelfs voor een deel met sponsorgeld gebouwd. „De bouw kostte 29 miljoen gulden. Daarvan heeft- NAC 9 miljoen betaald en dat is allemaal sponsorgeld," zegt NAC-bestuurslid Cees van Haperen. Een belangrijk deel van dat sponsorbedrag is opgebracht door vijf zoge heten 'founders'. „Dat zijn vijf sponsors die hun business unit voor vijf jaar gehuurd hebben en het bedrag in één keer vooruit be taald hebben. Dan heb je het dus over een bedrag van 2,5 miljoen gulden." B-side Miljoenen guldens steken de ondernemers in NAC. Maar als het om het spel en de befaam de sfeer van het 'Avondje NAC' gaat, kunnen ze beter, net als 'gewone mensen', een kaart je kopen, erkent Ekro-directeur Eric Kroese terwijl hij de tweede helft van NAC-Roda staat te missen. „Ja, het genieten van voetbal is wel minder geworden. Vroeger zat ik altijd in vak D. Dit is veel meer werken." Dat geldt ook voor ambtenaar Krzeszewski. „Mijn jongens willen liever op de B-side zit ten. Ik denk dat ik volgend jaar een seizoen kaart koop. Want als je hier met vijf Ameri kanen op bezoek bent, moet je niet alleen in een driedelig pak rondlopen maar heb je ook amper tijd om naar het voetballen te kijken. Dan is de B-side toch veel leuker." Bij de meeste business units, zoals deze van Holland Casino/Ekro wordt serieus naar de wedstrijd gekeken. 'Er zitten echt liefhebbers hiér. FOTO'S COR VIVEEN INTERNET PAGINA In de unit van Interbrew is het het gezelligste, da's gewoon een café. prima pilsje wordt getapt en cateraar Ron Koebrugge, met wie Interbrew de unit deelt, voor hapjes zorgt. Maar ook hier huist de te genstander. „We nodigen zoveel mogelijk re laties uit uit een regio, nu is dat Kerkrade," zegt Jan Laurijssen van Interbrew. Van je sponsors moet je het maar hebben. Wordt er hier gejuicht bij een tegendoelpunt? „Dat is afhankelijk van hoe beleefd de mensen zijn." Na de wedstrijd zit het stikvol bij Interbrew. 'Gewone' NAC-bezoekers komen hier na de wedstrijd een biertje drinken. Zoals Kees Beenhackers die hier niet is als wethouder van de gemeente Gilze en Rijen maar als ei- Een roulette-tafel als bar en een tv-toestel voor de uitslagen van de andere wedstrijden van de eredivisie. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41