S Rijenaar danst door het leven <D Q) H 0 TJ UI O dEUS is 'een luie groep' In Het Koetshuis val je niet om Ontmoeting onder water H r Lief Dagboek a m - 1) Banger hart - Rob de Nijs 2) Wannabe - Spice girls 3) Ready or not -Fugees 8) Seven days and one week - B.b.e. 7) Flave - Peter Andre 6) Macarena - Los del rio -) Hardcore feelings - Charlie Mental T. Lownoise 9) Stranger in moscow Michael Jackson 4) Coco jamboo- Mr. presi dent (12) Million miles from ho me - Dune (11) Loungin - LI Cool J 5) Hij maakte me gek - De Foetsie's (22) It's all coming back to me now - Celine Dion (28) Little boy - Captain Jack (36) Somebody else's lover - Total touch (10) De zee - Trijntje Ooster huis (13) If i ruled the world - Nas (18) Why - 3T (14) Ready or not - The Cour- ce (16) Mysterious girl - Peter Andre (40) Dance into the light - Phil Collins (32) Buenos dias weisse taube - Frans Bauer (15) I'm a raver-Lipstick (31) How bizarre - OMC (17) Aquarius - Party Animals (20) Sing of love and faith - BZN (27) Killing me softly - Fu- gees (23) Twisted - Keith Sweat -) I can't help myself - The Kelly Family (19) Tha crossroad - Bone thugs harmony (26) Samen - Clouseau (29) Head over feet - Alanis Morissette (33) Funk punk alive - Rob Gee (39) Welles (verliefd ge weest) - B.e.d. (38) Gewoon een vrolijk liedje - Dennis (41Banana-na-na - Techno- head (44) II volo - Zucchero sugar Fornaciari -) Hero of the day - Metal- lica (25) Beautiful goodbye - Amanda Marshall (30) Bom slippy '96 - Under world -) This is your night - Am ber (24) Spinning the wheel - George Michael (34) Breakfast at tiffany's - Deep blue something -) Incancellabile - Laura Pausini (21) Roze bril - Tim Immers -) Your loving arms - Billie ray Martin (48) Higher state of con- siousness - Wink (35) Spontaneous - Spymas- ter Eric Nouhan -) Always hardcore - Body- lotion (37) You're makin me high Toni Braxton ©STICHING MEGA TOP 50 eindredactie Paul Verlinden Readies: Vind je jetelf heet interessant. heb je een goed idee of wil je gewoon Je gal spuwen? Schrijf of M naar: Ragazzi, Postbus 3229. 4800 MB Breda. Tetefoon: 076-5312379. UI Door René van der Velden Vier jaar geleden haalde hij zijn ha vo-diploma op het Schaepmancol le ge in Dongen, vorig jaar danste hij in de musical Antarctica en vorige maand stond hij in Carré in Amster dam in de succesvolle musical West Side Story. Hij staat op de loonlijst van Joop van den Ende zelf. Dan sen, zingen en acteren is zijn vak. Tussen het grimeren en de voorstelling in Apeldoorn door vertelt de 21-jarige Joost de Jong uit Rijen hoe dat allemaal zo gekomen is. „Ik heb gewoon auditie gedaan. Het ui terlijk is heel belangrijk en ik zal er vol gens de Amerikaanse choreograaf wel Amerikaans genoeg uitgezien hebben. In eerste instantie kreeg ik de rol van Riff, de leider van de Jets, maar omdat ik iets te weinig theaterervaring had, is het het ensemble geworden. Ik ben Snowboy, een van de Jets, de blanke jongens. Ik ben nog wel de vervanger van Riff, maar die is niet alleen heel goed, hij is ook nooit ziek. Maar de en semble-rol heeft ook een voordeel. Steeds als Tony en Maria niet op het to neel zijn, staan wij erop. Bovendien gaat Riff meteen na de pauze dood, dus er is eigenlijk meer bijgekomen dan er is afgegaan. Ik ben hartstikke blij met deze rol." Joost kreeg de artiestenstatus niet met de paplepel ingegoten. Het begon ge woon met dansles. „Op school deed ik altijd aan toneeldingen mee en ik ging op mijn 12e al op stijldansen in Rijen. Ik deed ook aan landelijke wedstrijden mee. Toen ik 14 was, kreeg ik al het ad vies om professioneel te gaan dansen. Op een gegeven moment trok het stijl dansen me niet meer en wilde ik jazz- dansen. Kwam ik in Tilburg terecht bij alleen maar meiden. Die konden alle maal hun benen in hun nek leggen, dat vond ik niks." Na de havo zette Joost zijn artistieke aspiraties toch even opzij. Hij ging naar de Sociale Academie in Eindhoven om maatschappelijk werk te doen. Na twee jaar verkaste hij naar de Theaterschool in Amsterdam voor show en musical en weer een jaartje later werd het de op leiding muziektheater aan het conser vatorium in Tilburg. „Daar zat ik met vijf mensen in de klas die nog nooit ge danst hadden, dat niveau was te laag voor mij. En dat ene uur zangles per week kon ik ook wel privé doen." Dag school, aan het werk. Intussen heeft Joost het ouderlijk huis aan de De Wittstraat in Rijen verlaten We hebben het vaak over meisjes gehad en ik denk dat we daar nog lang niet mee klaar zijn. Vandaag zat ik bij geschiedenis weer naast Mirjam, flink zweten dus. Je kent de traditie van onze klas: geschie denis is rotzooi trappen. Normaal doe ik altijd mee, maar deze keer ging het nogal mis. On geveer iedereen weet inmiddels dat ik iets met Mirjam wil behalve zijzelf. Tot vanmiddag tenminste. Voor de les zat Richard al ongelo felijk te kloten. Tegen het groepje van Janet vertelde hij dat er 'liefde in de lucht hing', of zoiets belache lijks. Janet, de achterlijke klep, wist meteen waar het om ging. Tijdens geschiedenis voelde ik het al aankomen, overal klonk mijn naam en die van Mirjam. Zij bleef heel rustig (dat vind ik ook zo tof aan haar, ze trekt zich van nie- Door Ann Bouwma „Creatief zijn is een job als elke andere," meent Tom Barman, die zich steeds meer ontpopt als de spil van dEUS. Boordevol talent werd deze Belgische band twee jaar geleden begroet als Europa's hoop voor de toekomst. Na veel gerommel en geruchten is einde lijk een tweede album verschenen In a bar under the sea. Maar is dEUS dEUS nog wel? „Bands moeten zichzelf steeds opnieuw uitvinden", zegt Tom Barman optimistisch. Maar echt helemaal van harte gaat het niet. Binnen een halfjaar zijn twee leidende krachten binnen dEUS vertrokken. Eerst gitarist Rudy Trouvé, die met zijn achtergrond van beeldend kunstenaar een tamelijk dwarse in breng had. En nu Stef Kamil Carlens. De basgitarist geeft uiteindelijk de voorkeur aan zijn eigen groep Moondog Jr., waarin hij zich ook als zanger en per former kan uitleven. „Het maakt me wel bedroèfd", geeft Barman toe. „Toen Rudy vertrok was ik ook heel triest. Maar met alle respect: ik denk dat we sindsdien beter zijn ge worden." Gitarist Craig Ward knikt instemmend. Hij heeft ten slotte een groot aandeel gehad in de nieuwe songs. Maar hij stelt zich bescheiden op als bandlid en niet als de zoveelste persoonlijkheid waar duchtig reke ning mee dient te worden gehouden. „Natuurlijk zitten er grote ego's in de groep", zegt Barman. „Dat is ook een van de redenen, waarom Rudy is weggegaan. Hij heeft het nooit toegegeven, maar ik weet zeker dat hij er niet tegen kon dat ik meer aandacht kreeg dan hij. Maar ik stop er ook de meeste tijd in, hé? Als ik geen repetitie organiseer dan gebeurt er niks. Wij zijn een hele luie groep." dEUS is ooit begonnen als een coverbandje van Tom. Nadat eerst Stef en Rudy, en later ook violist Klaas Janzoons en drummer Julle de Borgher zich bij de groep voegden, onstond het cartoon-achtige grote stadsgeluid, dat zou leiden tot het bejubelde debuut Worst Case Scenario. „Kijk, in het begin hadden we zo'n houding van: elk bandlid is even belangrijk. Maar door Stef en Rudy werd ik er wel eens toe gebracht om dingen te zeg gen, die ik zelf helemaal niet voelde. Ik wil best er kenning voor het feit, dat ik de meeste songs schrijf. Niet om op te scheppen, maar ik wil gewoon kunnen zeggen: dit is mijn song!" Dat kan hij dan nu met recht zeggen over de songs op het nieuwe album. In a bar under the sea klinkt op het eerste gehoor minder extreem, hoewel de on derlinge afwisseling tussen de songs veel groter is. Een zacht, zoet tintelend nummer vindt bestaans recht naast een nerveus voortjagende schreeuwsong of een loom en zwoel slepende beat. Het lijkt soms wel of er drie verschillende groepen aan het album hebben gewerkt. Een zoektocht naar een nieuwe richting? „Er zit meer variatie in", zegt Barman ontwijkend, „dat is ook de uitdaging. Ik ga voor schoonheid. Over tien jaar wil ik niet terugkijken op succes of twintigduizend concerten wereldwijd, maar op een paar platen die de moeite waard zijn. Ik heb deze keer harder gewerkt aan de teksten en geprobeerd dEUS: meer variatie fOTO MERCURY persoonlijker te zijn. Serpentine, een song over on trouw, is misschien wel het meest direct in die zin. Maar het is geen open boek. Dat ben ik al niet te- genover mijn dierbaarste vrienden, laat staan tegen over luisteraars die ik niet ken." mand iets aan), maar ik had het niet meer. Je hebt nog nooit zo'n Joost de Jong speelt Snowboy van de Jets in de musical 'West Side Story'. rood gezicht gezien, echt waar. voor zijn bestaan bij de Jets. Tot nu toe heeft hij bij een collega in Amsterdam gelogeerd, maar vandaag verhuist hij naar een studiootje in de hoofdstad. „We rijden elke dag van het Stadion plein naar een theater en 's avonds te rug. Ik werk zes avonden per week, van 16.00 tot 24.00 uur, dus gewoon acht uur per dag, net als anderen. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen ma ken." Door dat werk is Joost overgestapt van studiefinanciering naar een heus maandsalaris. „Het is een wereld die voor me opengaat. Het verdient wel goed en we krijgen 27,50 per dag eetgeld, nou, dat eet je dus niet op." Tot eind mei heeft hij een contract bij Joop van den Ende. „Maar het is net bekend geworden dat West Side Story daarna nog een seizoen doorgaat. Als ik wil kan ik dit tot maart 1998 blijven doen". Hoe vind je het dat de kritieken zo goed zijn? „Geweldig en heel vreemd. Ik voel me soms een amateurtje die wacht tot er iemand zegt dat ie er niks aan vindt. Het is niet te geloven dat alle mensen het zo geweldig vinden maar ik ben na tuurlijk hartstikke blij dat het zo is." Wat wil je hierna gaan doen? „Ik weet toevallig dat Grease er aan komt en ik zou dolgraag de rol van Danny willen spelen, maar dat is vol gend jaar al. Da's te vroeg, dat haal ik niet, ik moet nog heel veel leren. Dan sen was ooit mijn liefde maar door de zangopleiding is dat veranderd. Ik hoop een keer op een zangrol." De musical 'West Side Story' is van dinsdag tot en met zondag te zien in het Chassé Theater in Breda en van 18 tot en met 20 oktober in de schouwburg in Tilburg. Niemand lette op de leraar, ieder een zat mij aan te gapen. Terwijl 'de boeken door de lucht vlogen, zoals normaal, kon ik alleen nog ais een sukkel naar m'n schrift kij ken. Stel je voor, iedereen is aan het keten, maar ik zit er als een verlegen dwaas tussen. In maart vertrok Johan Martens (24) uit Sprundel met plaatsgenoot Eddie Antonissen naar Australië om te gaan werken en reizen. Voor Ragazzi be richt hij regelmatig over hun beleve nissen Down Under Door Johan Martens Langzaam volg ik het pad dat zich tussen de bouwsels door slingert. Al les lijkt verlaten, en alleen mijn adem verstoort zichtbaar de rust die hier heerst. Om de volgende hoek echter betrap ik een samenscholing. Als op een commando verspreiden ze ze zich, om me van een afstand te ob serveren. Nu laat ik het brood zien wat ik voor hen heb meegenomen. Na de eerste aarzeling overheerst nu de drang naar voedsel. Het contact is gemaakt. Allemaal dansen de vissen nu voor me, hun felle kleuren oplich tend in het zonlicht, dat zelfs op 12 meter onder het wateroppervlak doordringt. Deze paden, bouwsels en hun bewo ners zijn niet op een landkaart te vin den. Onder water ligt namelijk het Great Barier Reef, een van de wereld wonderen op deze planeet. Het rif is 18 miljoen jaren oud en strekt zich uit over 2300 kilometer, er komen ruim 5000 soorten tropische vissen en slangen voor. Om het goed te beleven moet je gaan snorkelen of scuba-diven, dui ken met persluchtapparatuur. Dat \aatste vereist enige vaardigheid en ElO.WMUNDJiR ven we ons in voor een cursus. Voordat Eddie en ik met de flessen op de rug het water in konden, moesten we eerst naar de schoolban ken. Huiswerk maken, modules leren, we waren het al bijna vergeten. Wat je vooral leert is hoe om te gaan met noodsituaties: wat te doen als je mas ker afgaat, je oververmoeid of onder koeld raakt, of als je zonder lucht komt te zitten. De belangrijkste regel is wel: hou nooit je adem in onder water. Bij de geringste opstijging kunnen door drukverandering je lon gen scheuren. En als je met je complete uitrusting op het strand staat komt die ene vraag in je op: zitten hier haaien Het antwoord is meestal, ja. Over het hele rif komen ze voor. Maar er zijn meer gevaarlijke, dus in teressante zeebewoners. Mochten sommige slangen op het land nog onschuldig zijn, zeeslangen zijn zon der uitzondering giftig. Tijdens onze eerste duik konden we een exem plaar begroeten. Het is hun paartijd en de rubberen slangen van onze flessen vond hij/zij een onderzoek. teit in en konden we opgelucht ademhalen (shit, heb ik nu mijn adem ingehouden De haai bleef weg en dat was mis schien maar goed ook. Tijdens zo'n eerste duik heb je al genoeg dingen om op te letten. Vier duiken en een theorie-examen later waren we zee waardig bevonden. Na het fruitpicken en deze duikcursus was het tijd om te relaxen. Een cruise langs de Whitsundays leek ons wel wat. Deze eilandengroep voor de kust van Airlie Beach bestaat uit 74 eilanden en is in zijn geheel National Park. Op de zeilboot 'Ambition' zorgden skipper Allan en zijn vrouw Monica dat we ons 'king for a day' voelden. Het koraal bij deze eilanden ligt vlak onder water en met snorkelen heb je ook meer kans dolfijnen tegen te ko men. Maar hoe we ook om ons heen keken, geen Flipper te zien. Ik had wel een andere ontmoeting. Terwijl ik tijdens een snorkelduik voor een grot bleef zweven, kwam uit dat donkere gat een vis die beslist groter was dan mij. Ik vergat alle theorie over een gecontroleerde op stijging en schoot meteen naar de oppervlakte. Mijn reactie was onno dig; de vis was net zo hard geschrok ken en zwom meteen terug in de grot. Later op de boot vonden we zijn foto in de vissenencydopedie: een Giant Wrasse, kan 2.30 meter lang en 190 kg zwaar worden. Maar de gedach- zijo stommi Het leek me wel duidelijk dat Mir jam nu compleet op me afknapte. Gelukkig kreeg ik opeens een hel der moment. Omdat m'n hoop nu toch wegwaaide, werd ik heel re laxed. Ik keek Mirjam recht in de ogen en zei: „Je hoort het, ik ben verliefd op je." Is dat stoer of stoer? Ik leek wel zo'n Robert ten Brink die alles komt regelen. Toen zei ze dat ze allang wist, maar dat ze niet wist wat ze ermee moest. Het schijnt dat het pas uit is met een jongen uit Amsterdam, van vakan- tie. „We zien wel", zei'ze. We zul len het nog vaak over meisjes moe ten hebben, dagboek. Michiel (16) uit Breda Wil jij ook iets aan het ragAzzi- dagboek toevertrouwen, schrijf dan naar Dagblad De Stem, ter at tentie van ragAzzi, postbus 3229, 4800 MB in Breda. Een trap op je tenen, een duw in je rug, en als je pech hebt een elle boog op een wat gevoeligere plaats. Op vrijdagavond is het stampvol in Het Koetshuis in Etten- Leur. Rond elf uur begint het te dringen en moeten de café-gan- gers zorgen dat hun pilsje de weg van het glas naar de mond veilig weet af te leggen. Toch is Het Koetshuis het favoriete café van de Etten-Leurse jongeren. „Je kan hier in ieder geval niet omvallen." Door Liesbeth Oeseburg Een massa fietsen voor café-bar Het Koetshuis verraadt dat het behoorlijk druk is in het café. De beslagen ramen en de hoofden die boven de gordijn tjes voor de ramen uitsteken, bevesti gen dat nog eens. Binnen in de lange- rekte, smalle ruimte staan jongeren massaal op elkaar gepakt. Wie iets te drinken wil bestellen, moet zich eerst door een dubbele haag van barhan- gers worstelen. Angela (23) wringt zich behendig van de bar vandaan met twee witte Marti ni's in haar handen. „Vroeger, toen ik hier nog op de Katholieke Scholenge meenschap zat, kwam ik hier regelma tig," vertelt ze. „Nu ga ik hier nog slechts af en toe heen. Maar als ik hier ben, is het altijd hartstikke gezellig. Lekker onbekommerd drinken en klet sen met oude bekenden." De muziek in Het Koetshuis is een bon te mengeling van stijlen. Het ene mo ment lispelt Rob de Nijs nog iets door de boxen over zijn Banger hart terwijl even later Alanis haar onvrede op het publiek uitstort. Wie door de wringende mensenmassa heen kijkt, ontdekt de nostalgische in richting van het café: ouderwetse lan- taarntjes boven de bar die een warm oranje/geel licht verspreiden en aan het plafond houten karrewielen. Het café is gevestigd in een monumentaal pand en dateert uit 1662. Om die re den mag het ook niet worden uitge breid. „Ik kan op vrijdag wel wat extra ruimte gebruiken," meent eigenaar Kees van Aert. Dringen in Het Koetshuis Van Aert, al ruim 23 jaar in het café werkzaam en sinds vijf jaar ook de ei genaar, zoekt het in de simpele dingen om het zijn jonge klanten naar de zin te maken. „Het belangrijkste voor jon geren is, als ze in een café komen, dat deze niet het verlengde van hun huis kamer is. Mensen moeten gewoon hun peuken en lege sigarettenpakjes op de grond kunnen gooien. De muziek moet hier iets harder staan dan thuis wordt toegelaten. Zo krijg je dat vrije idee, maar alles moet natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen blijven." Buiten op het terras zit Janneke (18) en een groep vriendinnen relaxed op een stoel. Ze is hier bijna elke vrijdag te vinden. „Op vrijdagavond is er in Et- ten-Leur niet veel anders te doen. Na mijn training heb ik geen zin meer om nog voor een enkel uurtje Breda in te gaan. Het Koetshuis is ideaal, lekker dichtbij en ik kom altijd veel bekenden tegen. Het publiek varieert van kakkers tot alto's. Als het even kan, zit ik met mijn vrienden hier buiten op het ter ras. Binnen is het zo ontiegelijk druk." Verder is ze slecht te spreken over het Etten-Leurse uitgaansleven. „Dat stelt niets voor." Janus (18) knikt instem mend. „Er valt hier in dit gat echt niets te beleven. Ik wou dat ze hier eens een hiphoptent wegzetten. Nu moet ik om r&b en rap te horen naar Bergen op Zoom en Roosendaal toe. Maar de laatste trein naar Etten-Leur gaat al om half twaalf. Janneke: „Op zaterdag is hier één discotheek, 'Magnefique', FOTO COR V1VEEN open. Maar daar mogen ze van mij een bom op gooien. Die rotmuziek die ze daar draaien." Mariëlla veert beledigd op uit haar stoel. „Ach man, het is daar hardstikke gezellig. Ik vind de house muziek juist lekker om op te dansen." Het groepje noemt als alternatief voor het uitgaan in Etten-Leur, België of Breda. „Maar hier kom je tenminste veel bekenden tegen. Als je in een Bel gische discotheek rondloopt, voel je je een beetje verloren." Koen (22) is sinds zijn zestiende ook el ke vrijdag in Het Koetshuis te vinden. „Als zuip je nog zo veel, je zal hier niet snel omvallen. Het liefst hang ik tegen de bar aan, dan kan je maar van één kant geduwd worden." Dit is de tweede aflevering van een tweewekelijkse ragAzzi-serie over uit gaansgelegenheden in Zuid-West-Ne derland. CO~ ^5" UÖ~ TD cn per" *2 t-T-,, H S- p i og' o-TO to w tr S J WcSatj' O. f? 3 g- <0 O O ff- >g £2. £B £ïf Q5 TP 0 01 J- 8 H o' sf VI W F— S ft» P- 2 n 3 O s td .6—, J1 (5 O M i—i 13 P-1 rt 3 cL O 3 S' oj o o y Qj f-f p. o-cro H- „T8 C 6 ff CL c- 3 §- g S S (5 o-óa J 3 04 CO 5T - &.QTQ er 2 c o ai o zr. o *~t (TO C ffi' 3? S M o-s 03 *o" 03 H-. O TP - - l c-t- - r& 5? 3 - ■s'Jl Wg J Od o at ro cr ■X F S - - O f P ,u O. M O- O flT H tv 3 S'M P s °"S;S <v n 3 g.S »<ro ■3:!s 3 II S is p r it era 3 3 TO TD u z* m ï-3 ^3 o TP «4 g ooS a <3 2 O S.-0Q riT- TO 1 m CT cl 03 tp S <- i 3-S-0 1 O, TP 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 40