DE STEM Eccom 'Wij Alexander': project van de lange adem ;o D1 I KRO maak dramaserie over derde zoon van koninklijk paar Willem III en Sophie X 87 heeft rol tlJ^Wêst Side Story ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Miff <v Gids ZATERDAG 5 OKTOBER 1996 gen.... tndburo b.v. ECCO Etten-Leur Bisschopsmolenstraat 123 4876 AK Etten-Leur Telefoon (076) 503 6611 ECCO Breda Van Coothplein.3 4811NC Breda Telefoon (076) 52057 77 ^ctrotechniek/informatica ervaring. PLC is een must. vatlseringen machlnebe- voor meer Informatie, tel. verker m/v week geld bijverdienen? eldsgevoel en ben Je zelf- voorinformatie, tel. (076) dzakelijk l.v.m. locatie flexibel en zelfstandig? et Engels goed en kan Je r? Dan hebben wij een Sales, op oproepbasls. a, tel. (076) 5205777. "ken wij een gemotiveerde n lezen. Het betreft een ECCO Breda, tel. (076) In Breda zoeken wij een 'It Is van het SVH-dlplome. 20 uur per week voor lan- t (076)5205777. kbekwame en zelfstandige hier werk voor langere en 9met ECCO Breda, isen met verkooptalent, siste. Bel ECCO Etten-Leur I. (076)5036611. n Etten-Leur zijn wij opzoek Diploma's zijn gewenst. :C0 Etten-Leur voor meer ■5036611). n Etten-Leur zijn wij op zoek metaal, mechanisch en •neer Informatie kun Je co Etten-Leur, In de meeste bioscopen is |hij de eerstkomende we lken uitverkocht. Ruim zeventig zalen hadden woensdagmiddag al voorpremières, anderen begonnen donderdagoch tend om negen uur met hun eerste voorstellingen. Het haalt net niet de gek te van de VS, waar hij [het eerste weekeinde 24 uur nonstop draaide, maar ook Nederland gaat massaal plat voor Inde pendence Day. ET werd Impopulariteit verslagen door de T-Rex van Juras sic Pare, maar de aliens zijn terug. En nu niet om te ontroeren. Door Max Steenberghe In de presidentiële privèzaal ging het als in alle bioscopen van Ame rika. Op het puntje van hun stoe len zaten ze. Tot die ene scène kwam. Allang bekend van foto's en tv-spots, dus geen verrassing. Maar als op het doek het Witte Huis met een gigantische explosie uit elkaar spat, is vrijwel elke Amerikaan stil. Bij andere films staan ze te schaduwboksen in de gangpaden, nu zijn ze verstomd, verlamd, verpletterd. De kleine Chelsea Clinton barstte in snikken uit, papa mompelde een smerig woord. ,0ns leek het een leuk stuntje. Maar het bleek het grootste film taboe. Presidenten mag je bela chelijk maken, het leger kim je over de kling jagen, maar het Wit te Huis, hét machtssymbool van the US of A uit elkaar laten plof fen, daarmee maakten we onbe doeld de filmgeschiedenis", aldus regisseur Emmerich. Emmerich deed wel meer met zijn Independence Day. Zoals vanaf de allereerste dag het omzet-record vergruizelen en alle daaropvol- records te blijven breken. Op die allereerste dag - 4 juli, in- 1, Independence Day - draaiden zo'n 2000 bioscopen de film 24 uur lang, nonstop. In drie waren de kosten - 70 min dollar - terugverdiend, binnen een week lag honderd miljoen in het laatje. Vorige week schommelde de teller net onder de 400 min, en moest de flm nog uitkomen in Japan en Europa. En dan komt de verdub beling nog van de videomarkt. Niemand weet waar het eindigt. Wel dat het heel wat meer zal zijn dan de 650 miljoen van Spielbergs dino's. Toch hebben de makers, producer Dean Devlin en (de Duitse) regis seur Roland Emmerich wijze les sen geleerd van Spielberg. „Dat de Om de ster is"; vertelt Emmerich cryptisch. „Wie succesfilms wil naken, huurt Schwarzenegger, Tom Cruise, Harrison Ford. Maar zij kosten tien, soms twintig mil joen per film. Gigantische bedra- fen, en dan heb je pas èèn acteur. .De eigenlijke kosten moeten daar »og bovenop." •Dat is niet nodig. Wij kijken niet haar onderdelen, maar naar de to- sje film. Die moet fantastisch ijn. Niet hopen dat een ster je lm misschien omhoog trekt. Nee, p film op zich moet het doen, 10et geen sterren nodig hebben. Aliens werpen een schaduw over Manhattan in de film 'Independence Day' van de Duitse regisseur Roland Emmerich. De film moet de ster zijn." De ware sterren van Independen ce Day zijn de effecten. De gigan tische ruimteschepen, de ziekma kende luchtgevechten, de afschu welijke monsters, de apocalypti sche explosies. Met als meest in drukwekkende effect: een eenvou dige ronde schaduw. Niks high tech, niks elektronica, niks com putertrucages. Stukkie karton, lampje erbij, muziek eronder, klaar. Pannekoeken De schaduw valt in het begin van de film over de maan. De maan verdwijnt zelfs achter het 550 km metende ruimteschip, afkomstig van een anonieme planeet. Vlak boven de aarde lost het moeder schip vijftien schotels. Deze 'slechts' 25 km grote pannekoeken glijden boven de allergrootste we reldsteden. Niet hoog in de lucht, nee, nog rakelings boven de wol kenkrabbers van New York, Was hington, Peking, Moskou, Londen en Mexico blijven ze hangen. Om op het uur U met één enkele ver nietigende straal de steden te ver woesten in een vlammenzee. Grimmig schuiven ze naar een volgend doel. De Amerikaanse president zit net in een vertrouwenscrisis. Het land twijfelt aan hun zo jonge leider, de Golfoorlog-veteraan die recht vanuit een F-16 in het Oval Office belandde. Ook nu weifelt de man, hoopt hij op vreedzame wezens met wie een dialoog te starten is. Maar als de dodelijke stralen New York, the Big Apple, tot appel moes blazen, opent hij alsnog de aanval. Maar de luchtmacht wordt als een vliegenzwerm weg gevaagd. Zelfs kernraketten slaan nog geen deukje in de schijven. Niets helpt. Omdat ze niets weten van hen die in de gevaarten hui zen. Dan blijkt, tot verbazing van de president, dat de VS al tientallen jaren een ruimteschip plus bijbe horende marsmannetjes heeft. Ooit stortte er een neer bij het plaatsje Roswell. Het wrak werd meteen naar een ultrageheime ba sis gesleept, waar ze ruim veertig jaar later nog steeds aan het sleu telen zijn. (Een bestaand praatje waarin half Amerika heilig ge looft.) Daar wordt duidelijk wat het doel is van de aliens: het mens dom uit te roeien als ongedierte om vervolgens de planeet over te nemen. Maar een verstrooide professor bedenkt een list, een viriele straal jagerpiloot stijgt zonder proble men op in een buitgemaakte alien-jet en blaast het moeder schip tot sterrenstof. De wereld is gered en is voorlopig zelfs van heel wat (overbevolkings)proble- men af. Liefhebbers De science-fictionfilm heeft lang in het verdomhoekje gezeten, met Star Trek als de regelbevestigende uitzondering. Maar Emmerich en Devlin zijn liefhebbers van jongs af aan. Devlins moeder speelde ooit een bijrolletje in de tv-Star Trek, en had voor haar zoon een heus ruimtepistool, de phaser, meegejoept. Een échte phaser'. Dean was de held van het school plein. Voor Emmerich kon het ruimteavontuur niet meer kapot sinds hij als jochie Star Wars zag. „Voor het eerst zat ik twee uur in een totaal andere wereld. Zó moe ten films gemaakt worden." Emmerich en Devlin ontmoetten elkaar bij Moon 44, de derde film van Emmerich. Devlin speelde een rolletje en ontdekte een gezamen lijke passie bij de regisseur. Ze verenigden hun geld en krachten en richtten hun eigen filmmaat schappij Centropolis op. Hun eer ste produktie, Stargate, kwam twee jaar geleden uit en impo neerde wereldwijd. In Duitsland ontstond bij een persconferentie een kleine ruzie toen Emmerich bekende dat hij zelf niet in ruimtewezens geloof de. „Men vond het bizar dat ik dan wel zo'n film kon maken. Ik zei dat ik niet in Marsmannetjes ge loof, maar wel in fantasie. 'Wat zou er gebeuren als...' In mijn ho tel fantaseerde ik wat door. Veel films gaan er van uit dat buiten aards leven stiekem neerdaalt op aarde. Het leek me leuker als je op een ochtend wakker werd en zo'n ding in je tuin vond, of boven je stad. En paf, daar had ik mijn idee." Emmerich en Devlin fantaseerden door. Binnen 24 uur hadden ze het basisidee voor Independence Day rond. Ze trokken zich vier weken terug met een schetsblok en een laptop, schreven eigenhandig het verhaal en boden op een donder dagmiddag het script te koop aan. Nog geen twaalf uur later was het opgekocht door Fox, de studio die in de jaren zeventig rampenfilms als Earthquake en Towering Infer no maakte. En dat kwam goed uit want: „Ook dat waren fantastische films. Wij wilden een mix maken. Ruimte schepen, rampen, algehele paniek, actie, achtervolging, luchtgevech ten, verbijsterende scènes. We wilden de filmfan achterover in zijn stoel drukken met zo'n kracht dat hij pas na de aftiteling weer aan bewegen kan denken." Devlin: „Maar wil je in deze tijd een rampenfilm maken, dan moet hij verpletterend zijn. Groots. Een grote ramp. Een wereldramp dus." Helden De wereldramp was gevonden, nu moest het alleen een wereldfilm worden. Emmerich: „We wisten dat de trucages belangrijk wer den. Maar niet cruciaal. Cruciaal is de mens. De kijker mag niet overspoeld worden door techniek, maar moet zichzelf blijven terug vinden in de film. Er moeten hel den zijn, menselijke helden. Hel den die ook bang zijn, die ook ru zie maken. Aardige kerels, leuke vrouwen." De menselijke helden'werden ge vonden in de komische hoek. Will Smith, van de tv-serie Fresh Prin ce of Bel Air. Judd Hirsch, van Taxi. Bill Pullman, de president, is de aardigste onopvallendste man van Hollywood. En Jeff Gol- dblum de eeuwige verstrooide professor. Goldblum weet zich opeens 's - werelds bekendste acteur als het op kijkcijfers aankomt: hij speelde ook in Jurassic Pare en zit dus in de twee bestbekeken films aller tijden. Hij, stoïcijns: „Aan mijn salaris is het niet te merken". Hangar Voor de trucages kozen Emmerich en Devlin de enige oplossing: zelf uitvinden. „Je moet het nieuw maken, anders kun je alleen maar 'groter dan' doen: 'groter dan Star Trek', 'groter dan Jurassic Pare'. Wij wilden dingen laten zien die nog nooit zijn vertoond." Ze huurden een gigantische han gar en zette daar complete pro- duktiebedrijven op. Devlin: „Het was ook goedkoper om alles zelf ter plekke te maken. Dus werd niet zoals gebruikelijk een model- lenbedrijf uit New York op de vliegtuigen gezet en een fabriekje in San Francisco op de aliens, maar zaten knutselaars dagenlang bij ons in de hangar zelf bouw- pakketjês in elkaar te lijmen. „En: als je elders laat werken, krijg je het resultaat pas na weken te zien. Dat bevalt natuurlijk nooit, zodat je het terug moet stu ren en weer weken zit te wachten. Nu kon ik elk uur even gaan kij ken, en het meteen bijsturen als het niet beviel." Tijd en geld dat zo werd gespaard, was hard nodig bij de computer afdeling, waar zoveel nieuwe technieken werden uitgedokterd, dat Apple zelf kijkjes is komen ne men. Maar ook werd met verbluf fend eenvoudig materiaal ge werkt. Het kartonnetje. Of de vuurzeeën: gewoon een gasvlam ontsteken en dat van bovenaf ver traagd filmen. De vlam schiet ver zengend op je af. Dat duizend keer vergroten en voila. De over elkaar buitelende auto's zijn Dinky Toys die met een luchtslang worden weggeblazen. Legio zijn de succes-verhaaltjes, legio natuurlijk ook de probleem pjes. De waarschuwing van de toen nog loslopende Unabomber. Het vele alarm dat omwonenden sloegen als het gebouw stond te schudden onder explosies. En het grootste probleem: de weigering van de luchtmacht om mee te wer ken. Devlin: „Aanvankelijk zouden ze meedoen en we rekenden op echte F-16's en vliegvelden. Maar toen ze hoorden dat Roswell en Area 51 - de ultrageheime basis - in het verhaal voorkwamen, trokken ze zich terug. Daar ligt hun grote ta boe. Het bestaat, er worden spio nagetoestellen getest, maar het bestaan is pas onlangs erkend. En dan blazen wij al die oude UFO- geruchten weer nieuw leven in." Grappen De film zit ook vol grappen van de sf-fans. Elke grote ruimtefilm is in Independence Day verwerkt. Als Goldblum zijn computertje op start, begroet het scherm hem met Good Morning Dave, de stem van de op hol geslagen computer HAL uit 2001. Een blik op het verwoes te Vrijheidsbeeld was de opening- scène van Planet of the apes. De ruimtewezens zijn lelijke neefjes van de beesten uit Alien. Piloot Will Smith staat te trappelen om 'ET een schop onder zijn kont te verkopen'. En als hij een ruimtewezen een kaakslag verkoopt grinnikt hij: 'Dat noem ik nog eens een Close Encounter. In een achtervolging door de vijand mompelt Goldb lum verstijfd must go faster, must go faster, exact als toen hij werd achtervolgd door Spielbergs Ty rannosaurus. De allermooiste link is die naar Star Trek: een hoofdrol is voor Brent Spiner, de komiek die wereldfaam geniet als Data, de mensrobot aan boord van de Enterprise. Symbool Het maken van een wereldfilm is tegenwoordig maar de helft van de klus. Hij moet ook verkocht worden. En ook daarin excelleer de het duo. Een van de allereerste shots was de Witte-Huis-explosie. De scène werd als tv-spot uitge zonden in de pauze van de finale van de Superbowl, de populairste football-wedstrijd van de States. Het ene moment zat Amerika nog te juichen op de banken, het vol gende zagen ze het symbool van hun natie in vlammen opgaan, waarop het beeld zwart werd en een stem zei: „Wacht op Indepen dence Day. De maanden daarop verschenen posters met de schaduw, en als tekst: 'streep uw plannen voor au gustus maar door'. Een apart pro ject speelt zich af in de nabije ruimte, in cyberspace. Op inter- net-adres www.id4.com is een enorme Independence Day-site te vinden met alle nieuwste Internet snufjes. Vergezocht? Een miljoen bezoekers per dag! De mooiste stunt was uiteraard de aankondiging dat de film op Inde pendence Day, 4 juli, in première zou gaan. Gevaarlijk, want het be tekende een onverschuifbare deadline. Maar het werkte. Alles werkte, zodat de film op voorhand al een geweldige reputatie kreeg. Zodanig, dat Jan de Bont zijn Twister in versneld tempo af werkte, omdat ook hij aanvanke lijk mikte op 4 juli als première datum. Ook andere films zijn in proble men gekomen door het succes. Tim Burton, het brein achter Bat man, heeft zijn marsmannetjes film met Jack Nicholson uitge steld tot Kerstmis. En hij zal het ook dan niet makkelijk krijgen, want volgens Hollywood-traditie worden we het komende jaar overspoeld door kopieën. Liefst veertien ruimtefilms staan op sta pel met als grootste kanshebbers naast Burton, uiteraard, Star Trek deel 8. Die staat gepland voor 22 november. 'Toevalligerwijs' kozen Devlin en Emmerich onlangs die dag voor de video-release van Independence Day. Natuurlijk is er ook kritiek. Het verhaal zit vol gaten zo groot als de ruimteschepen zelf. Wie gelooft dat een F-16-piloot in een ruimte schoteltje stapt waar al veertig jaar aan geprutst wordt, en daar direct probleemloos de ruimte mee inzoeft? Het blijkt niet te sto ren. Of, zoals een criticus schreef: de film is zo verpletterend dat hij niet eens een verhaal nodig heeft. Spielberg had bij Jurassic Pare last van wetenschappers die 'ont hulden' dat in werkelijkheid nooit dino's opgefokt kunnen worden uit muggebloed. Hij had nieuws voor ze. „Het is maar een filmpje." fioor Marcel Frost I Hst maken van de dramase rie Wij Alexander is een kar wei van de lange adem. Vier jaar geleden begon Tomas I K°ss al met schrijven. Mo- ®®teel zijn de opnames in gang. De KRO zendt de eramareeks, die met een audget van elf miljoen tot de duurdere behoort, in 1998 uit. ^Alexander vertelt het ver- I n! uVan hannes Doncker, een K'uWsch patiënt die be- Alexander te zijn, de derde S koningin Sophie en ko- S.L? y >Je hunt de ge- edenis niet als drama opvoe- Want je mag bestaande per- unages geen uitspraken in de L 'eggen die ze nooit gedaan hebben", vindt schrijver Tomas Ross. „Dus moet je een truc verzinnen. Uiteindelijk hebben we voor een opzet gekozen die te vergelijkin gen is met die van Amadeus. Al leen kozen wij niet voor ellen lange flashbacks. Wij laten het verhaal vertellen door een fictief personage, gehuisvest in een kli niek voor geestelijk gestoorden. Zo iemand kun je alles laten be leven, het is toch een gek. Ja, dat was soms erg gemakkelijk om te schrijven." Ross zit achter een sjieke tafel in een nog veel sjiekere kamer van Slot Zeist, waar een deel van de opnamen plaatsvinden. Een paar deuren verder wordt ondertus sen een balscène gedraaid met 65 acteurs en figuranten. Daartus sen zoeken cameramannen en belichters al struikelend hun weg. Op de vloer ligt tapijt waar je bijna tot aan je enkels in weg zakt. Al met al is de schrijver vier jaar in de weer geweest om het script in zijn huidige vorm te gieten. Zo heerste er onduide lijkheid over de lengte van de se rie. „Eerst zouden het elf afleve ringen worden, dan weer zes. Het schoot niet zo op, nee." Uit eindelijk besloot de KRO het licht op groen te zetten voor acht afleveringen van vijftig minuten. Informatie over Alexander is schaars. In de meeste geschiede nisboeken komt hij slechts even of in het geheel niet ter sprake. Volgens de overlevering zou hij manisch depressief zijn geweest en homoseksueel. Zeker in die tijd geen zaken die het leven van een opgroeiende jongen makke lijker maken. Het verhaal van Alexander wordt dus in de reeks verteld door patiënt Johannes Doncker, gespeeld door Jacques Comman deur. Hij doet zijn verhaal uit de doeken tegen psychiater Jan Gil tay (Hugo Haenen). Deze ele menten zijn verzonnen; Giltay noch Doncker hebben echt be staan. „Het is een rol die van begin tot einde boeit", vindt Comman deur. „Het mooiste vind ik de in getogenheid waarmee het ver haal wordt verteld. Toch zit er veel spanning in." Hugo Haenen vult aan: „Het absurde is dat ik tot het begin van de opnamen niets wist van Alexander, je leert hét niet op school." Kistje Het verhaal begint in 1909 op de geboortedag van Juliana. Jan Giltay komt net terug uit Wenen, waar hij met de ideeën van Freud kennis heeft gemaakt;', ®j gaat in een kliniek werken', 'War Doncker op hem met zijn verha len over Alexander een diepe in druk maakt. Doncker weet ongelooflijk veel over Alexander. De scènes uit het verleden, vormgegeven als flashbacks, zijn uitsluitend ge baseerd op feiten. De kijker is getuige van het slechte huwelijk tussen Sophie en Willem III en hun strijd om de kinderen. Maar ook de paleizen en de feesten zijn te zien. Ondertussen begint Jan Giltay te twijfelen aan Doncker, die het toch allemaal erg nauw keurig weet te vertellen. „Er bestaan verhalen rond een schandaal over Willem III", ver telt Ross. „Zo zou Alexander brieven en papieren verzameld hebben die zijn vader zouden be lasten. Die bewaarde hij in een .^alfgërnaakt houten kistje, want begenadigd houtsnijder. .Nu 'wil'het verhaal dat dat kistje Jacques Commandeur als Johannes Doncker en Hugo Haenen als Jan Giltay in Wij Alexander'. jaren later opnieuw opdook. De vinder is er mee naar koningin Wilhelmina gegaan en gaf de kist met inhoud aan de lakei bij de deur. Deze kwam korte tijd later terug met een lege kist en dui zend gulden. Van Wilhelmina, die er bekend om stond dat ze nooit één cent weggaf."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33