300 Kunstwerken en veel discussie Handschrift van de meester overgenomen door assistenten z 13 Q Z 0 a Drie talenten van St. Joost opgeteld Kicks om Bredase kunstenaarsvereniging BOA viert 10-jarig bestaan IIJ Z 3 UJ BEELDENDE KUNST Koningin Heftigheid Hoogtepunt Programma Anoniem DONDERDAG 3 OKTOBER 1996 Cl pË STEM De laatste schilderijen van Willem de Kooning Door Frits de Coriinck In Museum Boijmans Van Beu- ningen in Rotterdam hangen de schilderijen die Willem de Koo ning in de jaren tussen 1981 en 1987 heeft gemaakt. Dat zou een belangrijke museale gebeurtenis moeten zijn en de afsluiting van een geweldige artistieke carrière van de nu 92-jarige schilder. Wil lem de Kooning, Bill voor de Amerikanen, is van geboorte een Rotterdammer, vertrok toen hij 26 jaar was naar Amerika en werd daar een van de belangrijk ste schilders van de twintigste eeuw. Maar met de laatste doeken is iets aan de hand. De kwaliteit is om streden omdat De Kooning De Kooning niet meer is. Zijn geeste lijke gezondheid is slecht en steeds meer werk in zijn atelier wordt door assistenten verricht. Die feiten maken dat de late schilderijen die de naam dragen van de grand old man en die sterk afwijken van de bekende grote doeken, met argusogen worden bekeken. Willem de Kooning is ziek. Eind jaren '70 manifesteerden zich de eerste tekenen die later als de ziekte van Alzheimer werden be noemd. Daarvoor had hij jaren van bandeloos zuipen achter de rug, waar hij door Elaine, met wie hij in 1955 had gebroken, maar die hem in '78 weer onder haar hoede nam, vanaf werd geholpen. Zij was het die de toegang tot zijn huis ontzegde aan zijn vrienden drinkebroers, met wie hij zich soms weken in de alcohol kan on derdompelen. De ironie wilde overigens dat zij op dat gebied net zo'n reputatie had gehad. Zij was het ook die zijn atelier reorganiseerde en as sistenten aanstelde die De Koo ning weer tot artistieke arbeid moesten krijgen. En langzaam maar zeker begon hij weer te schilderen, maar wel anders. Zijn doeken uit de jaren '50 en '60 wa ren de hoogtepunten van het ab- stract-expressionisme, en De Kooning was van die dominante stroming de paus. Het heftige, ex pressieve schilderen van toen maakte plaats voor lege, teken achtige doeken met een flinter dunne huid. Zijn toenemende vergeetachtig heid leek een bittere consequentie te zijn van het onbeheerste drink gedrag. De waarheid was dat De Kooning in snel tempo aan het dementeren was als gevolg van de ziekte van Alzheimer. Hij wist soms niet eens meer waar hij was. Willem de Kooning in zijn atelier in 1985. In 1983 keerde hij met Elaine voor een keer terug naar zijn va derland. In het vliegtuig zaten ze naar een saaie film te kijken toen hij ineens opstond en zei: „Elaine dit is vervelend. Laten we maar naar huis gaan." Hij stond op en liep naar de deur. Tijdens een ga ladiner te zijner ere zat hij naast de koningin. Later vroeg hij aan Elaine: „Wie was die vrouw ei genlijk Tot 1990 zou hij nog zo'n driehon derd schilderijen maken, in toe nemende samenwerking met zijn assistenten. Vijfendertig daarvan hangen nu in Rotterdam. Ze stel len het probleem aan de orde van de kwaliteit: hebben we hier te maken met een door anderen ge organiseerd en commercieel aan trekkelijk plagiaat van een groot meester of is dit late werk de ul tieme koerswijziging van het ar tistieke genie dat zoekt naar ver stilling en onthechting? Die vraag kan alleen maar verge lijkenderwijs aan de orde komen en daarom is het zinvol dat Boij mans ook een aantal oudere wer ken uit Nederlands bezit erbij heeft gehangen en enkele bronzen beelden van de meester. Dit over zicht was eerder te zien in San Francisco, Minneapolis en Bonn en gaat na 1 december naar het Museum of Modern Art in New York. Zijn ouder werk, dat zijn vooral de vrouwenportretten en de lyri sche abstracties. De schilderijen van vrouwen zijn naar stijl een voortzetting van de artistieke ontwikkeling die zich rond de eeuwwisseling inzette. Ze tonen de visuele analyse van Cézanne en de kubistische constructie van Pi casso. Wat De Kooning daaraan toevoegde was een heftigheid van schilderen. De kleuren vechten met elkaar, de verf spettert eraf, nergens in het schilderij vindt het oog een moment rust. Uit die on ophoudelijke beroering komt een vrouwengedaante letterlijk uit de verf tevoorschijn, karikaturaal en humoristisch. Het is alsof De Kooning op het linnen met zijn ei gen middelen en vooral in een ui terst persoonlijk handschrift een gevecht aangaat met de vrouw, haar aantrekt en afstoot, haar do minantie bevecht en haar toch seksueel verovert. Een schilderij van hem doet geen verslag van iets maar is de ver beelding van een gemoedstoe stand die van het doek af brandt. Zijn Woman V uit 1953 werd in 1974 voor 850.000 dollar ver kocht, het hoogste bedrag tot dan toe betaald voor werk van een le vend kunstenaar. De Kooning zou voortdurend zijn eigen records breken. Tien jaar later werd een vrouwenportret voor bijna het drievoudige geveild. En in 1989 werd bij Sotheby's omgerekend zo'n 50 miljoen gulden betaald voor Interchange, een wereldre cord dat voorlopig zeker niet ver beterd zal worden. Wie slecht wil denken, ziet in die enorme finan ciële waarde van De Koonings schilderijen de echte reden om zijn laatste doeken nog tentoon te stellen. Niet de discussie over de kwaliteit, niet de vraag naar de authenticiteit, maar eenvoudig weg het platvloerse gewin. Maar die complottheorie is een cliché en dus te simpel. Voor zijn late schilderijen heeft De Kooning oudere tekeningen of soms zelfs bestaande schilderijen gebruikt, die onaf in zijn atelier stonden. Hij schuurde die glad en gebruikte ze als ondergrond. Wat hij erop schilderde, was een heel dun beeld van tekenachtige FOTO DUANE MICHALS kleurvlakken die zich als ara besken over het doek slingeren. De kleuren zijn goeddeels primair met een voorkeur voor geel en rood, tegen een lichte onder grond. Het beeld is eenvoudig en doorschijnend en in zekere zin harmonieus. Maar dat laatste is geen kwaliteit in het geval van De Kooning. De kleuren en lijnen strijden noch bewegen meer, alles ligt doodstil op zijn plaats. De sensualiteit en de beroering van de oudere werken zijn hier volko men verdwenen in een eendimen sionaal beeld. De overweldigende dynamiek van toen is nu een verre echo geworden in een stil en leeg landschap. Het handschrift van De Kooning is een manier gewor den en wel een die nu gemakke lijk door een ander gevoerd kan worden. Door een assistent bij voorbeeld. In haar even sensatio nele als onbetrouwbare roddel- boek (Willem de Kooning Elai ne Fried: Portret van een huwe lijk. Prijs 49,50, in het museum tijdelijk 12,50) beschrijft Lee Hall hoe op een gegeven moment assistent Tom Ferrara zelf een De Kooning aan het schilderen was. Dat veel schilderijen uit de laatste periode beter maar niet getoond worden, is dan wel duidelijk. Maar wat uit dit gossipboek ook blijkt, is de enorme waarde die met het werk van De Kooning ge moeid is. Dochter Lisa heeft via de rechter de rechten op de ate- liervoorraad verworven. Geschat te waarde: 150 miljoen dollar. Wellicht dat dat gegeven een rol speelt bij de tournee die de late schilderijen maken. Hoe men ook zal oordelen over de late schilderijen, ze blijven ver van de hoogte en van de intensi teit die zijn vrouwenportretten en zijn lyrisch-abstracte doeken uit de jaren '50 en '60 haalden. Wik kend en wegend bij dit recente werk nestelt het fantastische Rosyfingered Dawn at Louse Point uit 1963 zich steeds vaster in mijn hoofd. Het is een van de hoogtepunten uit de kunst van de twintigste eeuw en in het bezit van het Stedelijk Museum in Am sterdam. Alles wat een schilderij enerverend kan maken heeft dit doek en in vergelijking daarmee is het late werk schamel en droog. Hij schilderde Rosyfingered Da wn toen hij het hectische leven op Manhattan vaarwel had gezegd en een groot huis betrok op Long Island, aan de boorden van de oceaan. Dat is het beeld van het schilderij. Men noemt het ab stract en dat is eigenlijk niet waar. Weliswaar ontbreekt een figuratieve voorstelling, maar de ruimte en de atmosfeer bij zons opgang op de grens van land en het onmetelijke water zijn tast baar en voelbaar aanwezig. De verf is in dikke lagen en met bre de kwast opgebracht. Roze en ge le vlekken tegen een lichte onder grond. Roze vingers die de opko mende zon over de aarde uit strekt, zoals Homerus dichtte. Al les op het doek leeft en is in bewe ging met een transparant licht dat van binnenuit komt. Na het abstract-expressionisme, aan welke kroon dit doek een pa rel is, werd de schilderkunst weer eens dood verklaard. Wat kon de jonge generatie in de jaren '70 tenslotte nog verbeteren aan dit schildersgeweld? De dood van de schilderkunst, dat is natuurlijk niet waar, maar als het veronder- stellenderwijs gesproken wel waar was geweest, dan hadden De Koonings late schilderijen de schilderkunst bepaald niet tot nieuw leven kunnen wekken. Willem de Kooning: de late schil derijen 1981-1987 in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotter dam, tot 1 december. Op maan dag gesloten. De locatie voor alle activeiten in het kader van 10 jaar BOA is het voormalig Volkenkun dig Museum Justinus van Nassau, Kasteelplein 55, Bre da. Toegang tot alle evene menten is gratis, tenzij anders vermeld. 4 oktober, 16.30 uur: Opening tentoonsteEing Arena, pre sentatie van modecollectie van Maurice Spapens. Ten toonstelling duurt t/m 27 ok tober. Geopend wo/zo 11.00- 17.00 uur). 6 oktober, 15.00 uur: Vocaal Ensemble Novafonie zingt a cappella Renaissance muziek. 9 oktober, 20.00 uur, Schrij vers in de Arena. Eva Bentis, Diane Broeckhoven, Jan Car- tens, Frans Brocatus, Marijke van Hooff, Y. Né, Lambert Giebels, Myriam Gommers- Simonis, Dick Schouten, Ma ria Stahlie, Robert Vacher, Dirk Vellenga. Toegang 7,50. 15 oktober, 20.00 uur 'De po sitie van de beeldend kunste naar in 2000'. Lezing prof. Jan van Reen 17 oktober, 20.00 uur 'Kunst(enaar) en samenle ving, of: Waar zijn de kana ries gebleven.' Lezing prof. Paul Rademaker 20 oktober, 15.00 uur: Poli tiek in de Arena. Bredaas lijsttrekkersdebat 24 oktober, 20.00 uur: Presen tatie en debat over monu menten en stadsherstel in Breda. 25-27 oktober: Open Ateliers, met 54 deelnemende ateliers (dagelijks 12.00-18.00 uur) 1 november tot 1 maart 1997: Kunstbakens langs de oude gemeentegrenzen van Te- teringen, Prinsenbeek, Nieuw Ginneken en Rijsbergen. Een aantal malen worden art video's vertoond door Cultvi- deotheek Next Page. Door Hans Rooseboom De beroepsvereniging voor beel dend kunstenaars BOA bestaat tien jaar en gaat deze verjaardag in de maand oktober groot vieren met de manifestatie Arena. BOA behartigt de materiële belangen van kunstenaars in Breda en de regio daaromheen. Blikvanger van de manifestatie wordt een grote tentoonstelling in het voormalig museum Justi nus van Nassau aan het Kasteel plein in Breda. De tentoonstel ling begint wordt vrijdag 4 okto ber geopend en duurt t/m 27 ok tober. Volgens de laatste gegevens heb ben exact 100 kunstenaars gerea geerd op de oproep om werk voor deze tentoonstelling te leveren. Elk van die 100 kunstenaars zal met drie werken vertegenwoor digd zijn, zodat er met 300 objec ten sprake is van een grote ten toonstelling, die het gehele scala van hedendaagse uitingen van beeldende kunst te zien geeft. BOA werd tien jaar geleden op gericht na de afschaffing van de BKR. Dat was de regeling die de cennialang het sociale en finan ciële vangnet voor beeldend kun stenaars was geweest. De vereni ging mag zich verheugen in een grote belangstelling onder de kunstenaars. Het ledental be draagt 150. De club heeft meer leden dan alle andere kunste naarsverenigingen in Noord-Bra bant bij elkaar. BOA maakt zich bij haar leden populair door het bevorderen van expositiemogelijkheden, het or- Werk van Erika Smulders, te zien in het (voormalig) Volkenkundig Museum in Breda: 'Sag mir wo die Omi's sind, wo sind sie geblieben'. ganiseren van manifestaties (Open Ateliers is daarvan de be langrijkste), het bemiddelen bij opdrachten, en het verlenen van hulp bij moeilijke belastingkwes ties en bij de sociale dienst. De meeste beeldend kunstenaars kunnen best steun gebruiken in de buitenwereld. Want je kunt nog zo'n goede kunstenaar zijn, het vereist een heel andere men taliteit om aan de weg te timme ren - en die mentaliteit hebben de meesten niet. Een belangenvere niging als BOA blijkt om die re den dankbaar te worden omhelsd. De afschaffing van de BKR heeft indertijd, meer dan 10 jaar gele den, niet tot de grote sanering ge leid die bedoeld was. Het blijkt dat kunstenaars niet gemakkelijk af te schrikken zijn. Ze zijn tevre den met weinig en gelukkig met hun werk, dat blijkt uit recente enquêtes. Mensen die de drang hebben om kunstenaar te zijn worden niet tegengehouden door een maatregel. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hoofdmoot van de viering van 10 jaar BOA is dus de tentoonstel ling. Het pand Justinus van Nas sau is geen glanzende cultuur tempel - het is een leegstaande kolos, als een woestenij achterge- FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP laten na het vertrek van het Vol kenkundig Museum. Er is sinds dien niets met het pand gebeurd, maar daarin komt binnenkort verandering. In november start de bouw van appartementen bin nen de muren van het historische pand aan het Kasteelplein. Maar voordat het zo ver is, exposeren eerst 100 kunstenaars hun jong ste producten. Met man en macht zijn de afgelo pen weken de zalen, gangen en trappen van Justinus van Nassau opgewaardeerd tot tijdelijk mu seum. Veel kunstenaars hebben in hun tentoongestelde werk de link gelegd naar de vroegere be- 0 h (A lii j Ui Ui AMSTERDAM Rijksmuseum - Stadhouderskade 42 - Jan Steen, schilder en vert -ma t/m zo 10.00-19.00 uur (t/m 12 jan) Stedelijk Museum - P. Potterstraat 13 - 'Het vieze tafeltje'.0 zicht oeuvre Marien Schouten - ma t/m zo 11.00-19.00 uur (um j, Van Gogh musuem - P. Potterstraat 7 - In living colour - g^L sculpturen jaren 1840-1910 - o.a. Picasso en Gauguin - mat/, 10.00-17.00 uur (t/m 17 nov) ANTWERPEN Hessenhuis Falconrui 53 - 'De Moderne Jaren' - Floris en Oscari persI schilderijen en beelden - di t/m zo 10.00-16.45 uur (t/m 3ntl Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Sef Peeters/ Sentimen' verblijf van/met Elisabeth's Nicht - do t/m zo 13.00-17.00 uur (ft okt) BAARLE-NASSAU/HERTOG Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Moerbeek en 1, Schoenaker/ schilderijen, Herman Bartelds/ beelden - do 13.00-17.00 uur (t/m 13 okt) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Dick Fluitsma/ tekening» houten beelden - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 17 nov) BREDA De Beijerd Boschstraat 22 - De Muze als Motor - ontwikkeling» Noordbrabantse kunst na WON - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en 13.00-17.00 uur (t/m 24 nov) Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - werk van Antonietta Peeters, Keiki' to en Roosmarie Vlek - do t/m zo 13.00-17.00 uur - do en vr li' 21.30 uur (t/m 6 okt) NBKS Reigerstraat 16- Franca Beijers/Marc Koreman/Nicolettefc di t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 20 okt) Chassé Galerie - tekeningen - Helen Frik en Hans Hovy - maft 13.00-18.00 uur (tot 13 nov) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Kunstenkabinet - wo ft. 13.00-17.30 uur - za 11.00-17.00 uur (t/m 18 okt) Vormvast, Liesboslaan 291 - Marlies Kempers/ schilderijen Laugs/ontwerpen - ma 13.00-18.00 uur - di t/m vr 10.00-17.00 uur tot 21.00 uur - za 10.00-17.00 uur DEN BOSCH Noordbrabants Museum Verwersstraat 41 - De Muze als Motor t/m vr 10.00-17.00 uur-za en zo 12.00-17.00 uur (t/m 1 dec) Galerie Hüsstege Verwersstraat 28 - Joop Birker en Brabantse* deneen hommage - Kiny Copinga/ bronzen beelden - di t/m vr III 17.30 uur - za 11.00-17.00 uur - zo 13.00-17.00 uur (t/m 13 okt) CLINGE Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Manuel Esteban/ schilderijen t/m zo 13.30-17.30 uur - do 19.00-21.00 uur (t/m 6 okt) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - De Muze als Motor - ditto: 11.00-17.00 uur (t/m 24 nov) GENT Museum voor Hedendaagse Kunst N. de Liemaeckereplein werk van Auguste Chabaud, Frans Piens en Johanna Kaiser-dift: 9.30-17.00 uur (t/m 13 okt) HEERLEN Stadsgalerij - Attitudes II/ Rob Birza en Rob Scholte (t/m 27 okt) OTTERLO Kröller-Müller Museum - Franz West Proforma - sculpturen, ii laties en collages (5 okt t/m 19 jan 1997) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Ru van Rossem/ etsen, teken? gen en beelden - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 3 nov) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen Museumpark 18-20-Willem Kooning - late schilderijen 1981-1987 (tot 1 dec)'- en TiepoloinHi land, met prenten, tekeningen en schilderijen (tot 20 okt) - di ft 10.00-17.00 uur-zo 11.00-17.00 uur Het Nederlands Archictuurinstituut - 'RealSpace in QuickTim (t/m 6 okt) - en ontwerpen van Gispen (t/m 17 nov) - en Ben Loeft ker, architect (t/m 8 dec) - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11 uur TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - De Muze als Motor - di t/m zo 11,1 17.00 uur (t/m 24 nov) Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - Flexible 2 - f ropean art - 2e Europese Biënnale - di t/m vr 10.00-17.00 uur zo 12.00-17.00 uur (t/m 24 nov) UTRECHT Centraal Museum Utrecht - Agnietenstraat 1 - Take Two: M Van Dongen en Van Vught-di t/m za 10.00-17.00 uur-zo 12.00-11 uur (t/m 27 okt) VLISSINGEN Watertoren Vlissingsestraat 239 - Werken van Klaus Kroger, Bloom, Anya Jansen, Joost Willink - wo t/m zo 12.00-17.00 uur (ft nov) stemming van het gebouw als volkenkundig museum. De expo sitie is niet lukraak ingericht - zorgvuldig is 'soort bij soort' on dergebracht. BOA maakt van het tweede lus trum een brede cultuurmanifes tatie. Ook andere kunstvormen, zoals muziek en literatuur, zijn in de programmering opgenomen. Bovendien zijn er twee discussie avonden gepland, met als thema's belangrijke onderwerpen als de positie en functie van de kunste naar in de (toekomstige) samen leving en het altijd heikele punt van het kunstenaars-inkomen. Tenslotte is er veel plaats inge ruimd voor de politiek. BOA or ganiseert een lijsttrekkersdebat met de Bredase politieke leiders aan de vooravond van de ge meenteraadsverkiezingen. En bo vendien: aan de vooravond van de gemeentelijke herindeling. Wordt het cultuurbeleid na de herindeling meer grootstedelijk of juist meer dorps? De stad wordt aangevuld met een paar randdorpen. Past de stad zich aan de nieuwe bewoners aan of zal het omgekeerde gebeuren. Dat is een van de vragen die aan de orde zal komen. De Bredase politici, vindt BOA, moeten maar eens flink aan de tand worden gevoeld. Waarom is er in andere steden een veel rui mer beleid, bijvoorbeeld ten aan zien van ateliers? Na de jarenlan ge discussie over accommodaties (Chassé Theater) moet er volgens BOA maar eens worden gediscus sieerd over de inhoud. Distels, dode dieren, realistische naakten en oude meesters. Dat zijn de Themes in painting die Paul van Dongen, Mare Mulders en Reinoud van Vught in een ge zamenlijk project willen vastleg gen. Een project dat niet alleen schilderijen en tekeningen om vat, maar ook een film en een boek over de totstandkoming van die werken. Ze kennen elkaar al sinds hun studietijd aan de Bredase kunsta cademie St. Joost. Mare Mulders, Paul van Dongen en Reinoud van Vught studeerden er alle drie in 1983/84 af. Sindsdien volgen zij elkaar, als vrienden. Als kunste naar gingen ze echter ieder huns weegs. Mare Mulders maakte naam als schilder van gelaagde 'verstilde levens' vol dood wild en bloemen. Paul van Dongen vond de ultieme uitdaging in het haar scherp schilderen van het mense lijk naakt en Reinoud van Vught ontpopte zich als een alchemis tisch schilder en tekenaar die verf, water, olie en het weer met elkaar laat botsen op grote vellen papier. Wie hun werk een beetje kent, weet hoe totaal verschillend dat op het eerste gezicht is. Toch streven deze nadrukkelijk in Til burg gewortelde kunstenaars al ledrie naar herstel van het echte schildersambacht. Vandaar mis schien ook dat ze, na tien jaar af zondering in het eigen atelier, nu sterk de behoefte voelden om in tensief samen te werken. Het pro ject Themes in painting was daarmee geboren. Kijkend naar de muren van Utrechtse kapel en de tekeningi die het driemanschap voor De Muze als Motor in (f wolhok van De Pont denk je t# de hand van iedere kunstenaarl herkennen. De ambachtelijk naakten van Van Dongen schuil onder de soms bloeder-S karkassen van Mulders en w® den geflankeerd door Van Vug» ijle vlinders, paddestoelen, tels en vlekkerige amo „Maar je kunt ons niet meer# elkaar trekken", zegt Van Do' gen. „Want zodra je denkt die J zant of die vis is vast van Mart; de kans toch erg groot da oud of ik die gemaakt hebben „Op deze manier proberen goed en kwaad te ordenen", 1' Mulders toe. „Daarmee kiezen' als zuiderlingen positie. Van' onze christelijke traditie steri we een welbewuste, eigent# daad tegen het atheïstisch w ceptualisme van veel andere dendaagse kunstenaars. thema's verbeelden het hels® realisme van nu, zoals zich da Joegoslavië en Ruanda <>P(' baart. Want uiteindelijk dra het in alles, dus zeker ook in kunst, om religie. Niet als niet als God of godsdienst, als instrument ter intensive van het leven." Werken Mare Mulders, Paul Dongen en Reinoud van Vug het kader van 'Themes in P ting' t/m 27 oktober te zien Centraal Museum in Utremi t/m 24 november in De Pont burg. De v m Door Johan Diepstraten In de alom geprezen roman Ge huis (1994) had Nicolaas Matsier flinke opruiming gehouden. Het o den van zijn moeder brengt hem n keer naar het ouderlijke huis. I stroom van herinneringen neemt tobiografische hoofdpersoon Tjit ma afscheid van de jaren vijftig e tig: van de gemoffelde fiets, de Terl broeken, de Bic-ballpoint, de 1 Fiction sigaretten, de Prisma-pock de Ooievaars. Maar vooral neemt hij afscheid v gebruiksvoorwerpen van zijn vad moeder. Totdat Tjit Reinsma on halverwege de roman 'het boek va vindt. Het is een door zijn vader s gesteld album over het op zeven leeftijd overleden broertje. Dan k de herinneringen plotseling een a dimensie. Hoofdpersoon Tjit heef in foetushouding teruggetrokken een tafel, de ogenschijnlijk oppervl ge herinneringen worden overscha door het alomtegenwoordige verdri het dagelijkse naoorlogse Teven in Reinsma beheerste. Terecht werd man voor ongeveer alle grote lit prijzen genomineerd, wat uiteindel Mekka- en de Bordewijkprijs oplev Een logisch vervolg op deze rom Dicht bij huis: een verzameling col die voornamelijk verscheen op de terpagina van NRC Handelsblad periode 1978-1996. Als afzonderlij publiceerde stukjes waren het kle'"~ niatuurtjes over dagelijkse beslo ringen. Nu ze gepubliceerd zijn i boek geven ze een aardige indruk v autobiografie van Nicolaas Matsie~ Gesloten huis een zelfportret met o zoals de ondertitel luidt, Dicht b{ 'zou heel goed een zelfportret met genoten, buurt en park kunnen suggereert de achterflap. Over de woonomgeving, de Jordaa_ neemt de lezer zo goed als niets, ene moment na dat de buurt gete wordt door de kermis: 'Voor of a boven of onder, de muziek omgeef Pompende, vette muziek. Waren er koptelefoons met stilte.' Ook de h noten blijven verhoudingsgewijs niem. In die zin is Matsier trouw ven aan zijn Revisor-uitgangspun de jaren zeventig. Maar als hij één keer zijn vrow hoofdpersoon bombardeert, is het raak. De twee aanrechten zijn 'in tijd geheel bedekt met half afgem Door Elly Poppe-Stolk Er zijn veel jonge mensen die na de puberteit niet meteen in staat zijn richting aan hun leven te ge ven. Voor hen staat vast dat het totaal anders moet dan hun ouders het hebben gedaan. Ze hebben alles, maar missen het ge voel in dit leven op hun plaats te zijn. Zo iemand staat centraal in de roman Madrileense roulette, waarmee de Spaanse schrijver José Angel Manas (1971) op tweentwintigjarige leeftijd debu teerde. Het boek sloeg meteen in bij de Spaanse jongeren. De sfeer was voor hen herkenbaar. De dialogen waaruit de roman voor het groot ste gedeelte is opgebouwd, doen wat de gespreksstof en het slang Ut het jongerencircuit betreft zeldzaam authentiek aan. Carlos, de vertellende hoofdper soon in het boek, is een student riet rijke ouders die hem in mate- neel opzicht nog steeds flink ver wennen, maar hem opvoedkundig riet goed hebben begeleid. Uit Carlos' minutieuze verslag van zijn dagelijks bestaan blijkt dat rij nauwelijks contact heeft met zijn ouders en jongere broer en ^us, terwijl hij toch met hen onder een dak woont; allemaal gaan ze na de verplichte en steevast onge makkelijke momenten van sa rienzijn weer graag hun eigen Weg. e vertelde episode begint in de ifoege zomer van 1992, nadat arlos zijn eerste studiejaar heeft eeindigd. Het is heet in Madrid, aar eind juni is nog te vroeg om

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 26