Bertolucci: ranzig drama rond maagdenvlies 'Independence Day' onvergelijkbaar bioscoopevenement 0 0 0 Q X 0 0 z 19 s 23e Internationaal Filmfestival van Vlaanderen in historisch Gent u mei DE STEM FILM D4 106, 306 •ekje met I-dealer. PEUGEOT Van Sydow Prijzen Science-fiction spektakel van Roland Emmerich film voor superlatieven L IA III III J 96 DONDERDAG 3 OKTOBER 1996 de airco: 2.645,- (al vanaf 38.950,-). f" - J i' 8^-V1 W* .000,- gratis accessoires, irdeüge LPG-instollatie. «op de brandstofkosten. jaties van cheques mogelijk aanbiedingen geldt 'zolang 4121. EN BPM. EXCL. KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, (CIERINGSAANBIEDINGEN GELDEN NIET OP DB tNBIEDINGEN. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. J samen de Actie Sportkas, in. De grote Nockie-prijs- Doe mee aan de grote arten voor een groot sport- gratis plaatsing van een ilad. Heb jij al een Actie ordkaart de volgens jou ge balloon in de Nockie- eek in dit blad geplaatst ins op. 8 weken lang wor reek 3 winnaars bekend informatie over de Actie e sportclubs naar: Km ik poor Marjan Mes get 23e Internationaal Film festival van Vlaanderen, be kend staand als 'het gezellig ste, sfeervolste en best georga niseerde filmfeestje van Euro pa', zal vanaf 8 oktober weer tien dagen het oude centrum van de historische stad Gent in I zijn greep houden. Een specta culaire decorwand met thea- terloges, geïnspireerd op de Scala in Milaan, staat promi- nent tegenover de Decascoop, de hoofdbioscoop in het festi valprogramma. Met de vertoning van de Austra- lisch-Britse speelfilm Shine van Scott Hicks wordt het filmfesti- 1 officieel geopend en met de nieuwe Disney-tekenfilm De Klokkenluider van de Notre Da me op zaterdag 19 oktober spec taculair afgesloten. De Amerikaanse acteur Tom Hulce (Amadeus), die zijn stem leende aan de bochelaar Quasi- )do, zal de Belgische première van de Disney-film in de histori sche Onze-Lieve-Vrouw Sint- Pieterskerk met zijn aanwezig heid opluisteren. Een middel eeuwse receptie daarna in de St. Pieters-abdij gaat vooraf aan een groot slotfeest in de oude crypte van deze abdij. Gedurende tien dagen worden in de biocopen Decascoop, Sphinx en Studio Skoop meer dan 150 speelfilms en tachtig korte films uit de hele wereld vertoond, fluim dertig internationale speel films gaan in Gent in Belgische première. Twaalf komen in aan merking voor de Gouden en Zil veren Spoorprijs en de presti gieuze Georges Delerue-prijs voor de beste muziekscore. De internationale jury bestaat onder meer uit de Nederlandse cineast Frans Weisz, de Italiaan se filmcomponist Nicola Piovani 'Gezelligste filmfeestj e van Europa' (o.a. Kaos en La Notte di San Lo renzo van de broers Taviani), de Britse cineast Terence Davies (Distant Voices, Stille Lives), de Amerikaanse filmproducent Ho ward Koch Gorky Park en Way nes World) en de Amerikaanse acteur James Earl Jones The Lion King). Vorig jaar trok dit Vlaamse film festival 65.000 bezoekers (ter ver gelijking: het International Film festival Botterdam trekt er 250.000). Het publiek komt niet alleen voor het royale aanbod van nieuwe en vooral ook veel oudere speelfilms maar ook voor de ge zellige sfeer en de vele regisseurs en de wat minder talrijk aanwe zige sterren. De bejaarde Zweedse acteur Max von Sydow, dertig jaar geleden al beroemd vanwege zijn rollen in de films van Ingmar Bergman, komt dit jaar naar Gent in ver band met de première van Hams un van Jan Troell, waarin hij de omstreden Zweedse schrijver en Nobel-prijswinnaar Knut Hams un speelt, die in 1945 op bijna 90- jarige leeftijd de cel in ging we gens landverraad, nadat hij met de nazi's had geheuld en zich door Hitler had laten ontvangen. Hamsun dingt mee in de interna tionale competitie. Onder de competitiefilms bevin den zich ook Drifting Clouds van de alternatieve Fin Aki Kauris- maki, Lone Star van de onafhan kelijke Amerikaanse regisseur John Sayles, met Kris Kristoffer- son als sheriff; Jude van Michael Winterbottom naar een 19e eeuwse roman van Thomas Har dy (draait al in Nederland) en So me mother's boy van Terry Ge orge, met Helen Mirren als de moeder van een hongerstakende Noordierse activist. Veel van de mooiste speelfilms van het festival zijn buiten de competitie om geprogrammeerd in diverse onderdelen. Emma van de Engelse regisseur Douglas Mc- Grath is de nieuwste Jane Aus- ten-verfilming, met o.a. Greta Scacchi. Looking for Richard werd door Al Pacino geregisseerd met zichzelf in de rol van Shake- speares schurk Richard III. Heel Engels is A Month by the Lake van John Irvin, met Vanessa Red grave en Edward Fox als een middelbaar Brits stel op vakantie aan het Comomeer. De Britse cinema krijgt dit jaar in Gent speciale aandacht in het on derdeel 'Focus', waarbij onder meer Carla's Song van de sociaal realist Ken Loach in première gaat. De Britse cineast Peter Greenaway geeft acte de presen ce bij de vertoning van zijn film The Pillow Book en exposeert bovendien in de Gentse Galerie Fortlaan 17 schilderijen, tekenin gen en collages onder de titel The Tyranny of the Frame. Op deze tentoonstelling rond de thema's 'kader' en 'publiek' zijn de aan wezige werken te koop. Zijn befaamde landgenoot Chris topher Hampton (Carrington) zal aanwezig zijn bij de presentatie van The Secret Agent, een rema ke van de thriller van Hitchcock met Bob Hoskins, terwijl Stephen Frears (Dangerous Liaisons) zijn recente speelfilm The Van pre senteert. Andere prominente gasten, wier nieuwste films worden gedraaid, zijn onder anderen de Zweedse regisseur Bo Widerberg aan wie speciale aandacht wordt besteed en wiens recente film All things fair uitkomt in de competitie, de Poolse regisseur Krysztof Zanus- si (In full Gallop) en de Ameri kaan Arthur Penn (Inside). De Nacht van de Film wordt op 12 oktober in het Casino van Gent, traditiegetrouw zonder De Amerikaanse acteur Tom Hulce komt naar het slotfeest van het 23e Internationaal Filmfestival van Vlaanderen ter gelegen heid van de première van de Disney-animatiefilm 'De Klokkenlui der van de Notre Dame'. Hulce leende zijn stem aan de tekenfilm figuur Quasimodo. smoking of avondjurk, gewijd aan Belgische films en filmma kers, die dit jaar overigens min der hebben geproduceerd dan voorheen. Toch zullen de jaar lijkse Joseph Plateau-prijzen worden toegekend aan de beste filmmakers en acteurs van het land. Genomineerd zijn Antonia van Marleen Gorris (een Belgisch- Nederlandse coproductie), Le Huitième Jour van Jaco Van Dor- mael en A Couch in New York van Chantal Akerman. Veerle Dobbelaer behoort met Eis Dot termans (Antonia) tot de genomi neerden voor haar titelrol in Lisa; een bergbeklimster die verliefd wordt op Antonie Kamerling. Negen korte Belgische films zul len door de internationale jury worden bekeken. Dankzij extra steun aan de noodlijdende Bel gische korte film is er een grotere prijzenpot dan voorheen. De 100-jarige filmgeschiedenis krijgt een apart programma met de vertoning van een aantal film klassiekers die door prominente Belgische filmmakers zijn uitge kozen. DoorAicha Bouwens De innerlijke verwarring die gepaard gaat met de ontlui kende seksualiteit is een teer onderwerp dat al snel afglijdt naar cliché-matige ranzigheid. Dat bewijst de Italiaanse re gisseur Bernardo Bertolucci met zijn nieuwste speelfilm Stealing Beauty. De openingsbeelden van een Amerikaanse tiener in strakke jeans, waarbij de blik onnodig en vervelend lang op het kruis van de jongedame gericht blijft, geeft het niveau treffend aan. De camera lijkt de volgende 118 mi nuten niet meer van het gebrons de huidoppervlak van de piep jonge Liv Tyler los te komen en levert fotogenieke plaatjes op van opwaaiende zomerjurken, zweetparels in close-up en naaktposes in fraai sepia-licht. De beelden roepen herinnerin gen op aan de dromerige Lolita plaatjes van David Hamilton, die begin jaren '80 een commer ciële hausse beleefden. Puber Lucy (Tyler) reist na de zelfmoord van haar moeder af naar diens oude jeugdvrienden in Toscane, omdat zij hieronder haar echte vader vermoedt. De komst van de jonge maagd werkt als een katalysator op de inge dutte kunstenaarskolonie en Vooral op het libido van de aan wezige mannen, waaronder een beeldhouwer, een half demente kunsthandelaar en de ongenees lijk zieke toneelschrijver Alex (een weke rol van Jeremy Irons). Met de dood voor ogen flirt Alex via de prille Lucy nog éénmaal met het leven. Bertolucci had er goed aan ge daan het dramatische zwaarte punt bij de zwanenzang van de toneelschrijver te leggen. De verlokkingen van het maagden vlies waren schijnbaar sterker. Door het accent te verschuiven naar het onhandige gedraai van de heren rond de honingpot ver zandt Stealing Beauty al vrij snel in een platvloers melodra- De reeds lang aangekondigde ontmaagding werd tijdens de première op het jongste filmfes tival in Cannes dan ook met ho nend gejuich ontvangen. Berto lucci probeerde na afloop de kri tiek op de goedkope exploitatie van zijn hoofdrolspeelster en het Toscaanse landschap nog te pa reren met zwaarwichtig gefilo sofeer over 'de spirituele bloot legging van de jongere generatie' en 'de mythe van de schoonheid als afweermiddel tegen de harde realiteit'. De fraai verwoorde theorie komt niet overeen met de oppervlak kige, gelikte realiteit van de film. Een minder gemakzuchtige verhaallijn en zorgvuldigere uit werking van de personages had de beoogde zinnelijke filmpoëzie kunnen opleveren. Het is pijnlijk te constateren dat de vermaarde regisseur de hege monie van het uiterlijk, die hij met de laatste drie monsterpro ducties Sheltering Sky, The Last Emperor en Little Budha) inzette ook bij deze kleinschali ge productie doortrekt. En dan De intellectuele jetset aan de dis in Toscane, met links Jeremy Irons en Liv Tyler. te weten dat Bertolucci uitgere kend voor deze film na een lange ballingschap terugkeerde naar zijn geboortegrond. „Twintig jaar geleden zou ik zelf nooit met dit thema gekomen zijn," al dus de regisseur. Twintig jaar geleden maakte FOTO PETER MOUNTAIN Bernardo Bertolucci Novecento. 'Stealing Beauty' van Bernardo Bertolucci draait in Cinésol 2 in Breda. Door Jos Kessels De grootste zorg bij Indepen dence Day is niet de realiteit van een buitenaardse aanval, maar of het bioscoopdoek wel Stoot genoeg is. Ik heb nog nooit een film gezien die zo'n groot scherm verdiende. Zo simpel ligt het. Rr is al zoveel gezegd en geschre ven over Independence Day van Roland Emmerich, het science fiction spektakel dat inmiddels in de dampkring al een geldweg zonder weerga heeft afgelegd. Er wordt gesproken van het ultieme popcom-meesterwerk, van een briljante zeepbel. independence Day is inderdaad een film voor superlatieven. Niet alleen vanwege de ongelooflijke opbrengst, maar ook omdat het in Z1)n soort een fantastische film is, een verpletterende jongens droom, die onze begrippen voor ruimte en afmetingen enkele Mi- j^Tyson-achtige dreunen ver- Rond Independence Day is in middels een hele cultus ontstaan, zoals dat gebruikelijk is bij dit ype kaskrakers. De 'alien-na- 'on' is weer terug op aarde, zij ,.le Se'°ven dat Spock geen emo- loneel verzinsel is, maar dat er even in de sterren zit. De film °opt herinneringen op aan de ja il veertig en vijftig, toen er vol- P gespeculeerd werd over een itenaardse dreiging. Geen lieve hm terug naar huis wil, maar ze monsters die de aardbol in Het Witte Huis onder vuur in 'Independence Day' een verbrande bitterbal wilden veranderen. Independence Day zit ook op de ze lijn. De film begint met beel den van een Amerikaanse vlag op de maan. Een schaduw valt over de maan, die trilt onder de druk van een passerend, gigantisch ruimteschip. Klein en kwetsbaar zweeft verderop de aarde. De muziek kondigt het onheil al aan, hier koerst iets op de mensheid af met slechte bedoelingen. In lichtflitsen maken we vervol gens kennis met de hoofdperso nen. De Amerikaanse president en zijn vrouw, een dronken vlie genier die beweert seksueel mis bruikt te zijn door aliens, een zwarte stripper en haar vriend, een Amerikaanse piloot, een ver strooide wetenschapper en zijn vader. Ze zijn allemaal nog on wetend over wat hun letterlijk boven het hoofd hangt. Op het moederschip in de ruimte worden enkele kleinere ruimte schepen naar de aarde gestuurd. Maar wat heet hier klein? Een reusachtige schaduw valt over de Amerikaanse wereldsteden. Hij valt over New York, over Central Park, over het World Trade Cen ter, het Vrijheidsbeeld. Een twee de schaduw valt over Washing ton, over Lincoln Memorial Cen ter, over het Witte Huis. Een der de over Los Angeles. Verbijsterd kijken de stedelingen naar dit nieuwe dak van de nieu we wereld. Auto's botsen op el kaar, mensen rennen naar huis, FOTO TWENTIETH CENTURY FOX enkelen klimmen op daken om de buitenaardsen te verwelkomen en om meegenomen te worden. Een vrouw roept naar boven dat ze Elvis terug moeten geven. Dan openen zich de buiken van de ruimteschepen. In een vernie tigende centrifuge verpulveren de buitenaardsen alles wat zo zorgvuldig opgebouwd was, alles waar de mens trots op was, alles dat eeuwigheid leek te hebben. Op de vooravond van 4 juli, de Amerikaanse feestdag van de on afhankelijkheid, lijkt de aarde verloren. Independence Day is geen film voor de logica. Het verhaal ram melt nog harder dan de maan in aanhef, maar dat doet er hier niet toe. Wat de film wel heel slim doet is het verbinden van het gro te met het kleine. Tegenover het kolossale van de ruimteschepen staat de gewone sterveling, die zich in zijn bestaan bedreigd weet, van de president tot de brokkenpiloot en de stripper. Zij zijn de mensen waarmee de kij ker zich moet identificeren in dit spel van buitenproportionele ef fecten, de absolute spierbal van de film. Die effecten zijn magistraal en worden door de Duitse regisseur Roland Emmerich (Stargate) vir tuoos uitgebuit. Hij weet een ge voel van enorme afmetingen op te roepen. Je kunt gemakkelijk ge ringschattend doen over Inde pendence Day. Zeggen dat de film van wansmaak getuigt, kitsch is en belachelijk patriot tisch, met een Amerikaanse pre sident die voorgaat in de strijd. Al is het dan misschien allemaal flauwekul, niemand zal kunnen tegenspreken dat Independence Day een onvergelijkbaar bio scoop-evenement is. De film zuigt je onmiddellijk mee en het duurt nog uren, voor de benen weer de grond raken. 'Independance Day' van Roland Em merich draait in Casino 1, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, City in Roos endaal, De Koning van Engeland in Hulst. Q Antonio Banderas en Melanie Griffith vormen een nogal ongeloof waardig liefdespaar in de Amerikaanse komedie Two Much van de Spaanse regisseur Fernando Trueba. Banderas is een oplichter en kunst handelaar, die zich voordoet als zijn eigen tweelingbroer om overspel te kunnen plegen met Daryl Hannah. (Casino 3 in Breda) Inde bizarre reisf ilm Cold Fever van Fridrik Thor Fridriksson maakt een jonge Japanse yup op het steenkoude, besneeuwde IJsland kennis met allerlei vreemde snuiters en mythen, wat tot droogkomische confronta ties met een andere cultuur leidt. Echt de moeite waard is alleen de fan tastische schoonheid van het onherbergzame landschap in deze film van de IJslandse regisseur van Children of Nature. (Chassé Cinema in Breda) Provocerend en meeslepend is Breaking the Waves, de drie uur du rende realistische maar ook metafysische speelfilm van de Deense ci neast Lars von Trier. Een hartstochtelijk liefdesdrama over Bess, een jon ge, labiele maar diepgelovige vrouw (Emily Watson) en Jan, een stoere arbeider (Stellan Skarsgard) op een booreiland, die na een ongeluk ver lamd op bed ligt. Op het verzoek van haar man gaat Bess tegen haar zin met andere mannen naar bed en weet hem door deze bovenmenselij ke zelfopoffering (die haarzelf noodlottig wordt) te genezen. (Chassé Cinema Breda) Filmhuis Roosendaal draait vanavond de grappige Australische tragi komedie Muriel's Wedding van P.J. Hogan. Over een dikkige tiener die smacht naar een droomhuwelijk maar steeds maar niet de ware man kan vinden. Samen met een vriendin reist ze naar Sydney waar ze succesvol Abba imiteren. Na een mislukt huwelijk met een Zuidafri- kaanse zwemkampioen en de zelfmoord van haar moeder besluit Mu riel zich geëmancipeerder op te stellen. ZUSJE, het succesvolle debuut van Robert Jan Westdijk, is een week te rug in Chassé Cinema Breda. Lichtvoetige filmvertelling over een ver meend incestueus verleden tussen broer en zus (Kim van Kooten) dat op geestige wijze wordt teruggehaald. Broertje achtervolgt Zusje bru taal met een videocamera, waarvan de bibberige beelden ingenieus een rol spelen bij de oplossing van het verleden. De Japanse filmklassieker Vrouw in het zand van Hiroshi Teshigahara draait maandagavond in de serie Les Films du Paradis. Een man krijgt onderdak in een huisje dat in een diepe zandkuil ligt. Alleen via een touwladder kan de buitenwereld worden bereikt. De eenzame be woonster van het huisje gijzelt hem in haar verlangen naar seks en ge zelschap door de touwladder te verwijderen. Ontsnappen wordt een obsessie voor de man in deze zinderende zwart-witfilm uit 1964. (Chas sé Cinema Breda) Filmclub Cinema Paradiso draait maandag in Cinemactueel in Bergen op Zoom Underground, de geestige en hallucinerende magisch-realis- tische film van Emir Kusturica. Les Misérables van Claude Lelouch draait dinsdag in Cinemactueel en woensdag in City Roosendaal. Met Jean Paul Belmondo als een eenvoudige man die zich tijdens het Vichy- bewind in het door de nazi's bezette Frankrijk steeds meer gaat identi ficeren met Jean Valjean uit de roman van Victor Hugo. BREDA Grand - Twister (12 j) Mignon - Flipper (a.l) - Mission Impossible (12 j) Cinesol 1 - Phenomenon (a.l.) Cinesol 2 - Babe, een buitengewone big (a.l) - Stealing Beauty (12 j) Cinesol 3 - Time to Kill (16 j) Casino 1 - Independence day Casino 2 - Two much Casino 3 - The Quest - A Goofy Movie Casino 4 - Eraser - Striptease Chassé Cinema - Zusje - Once were warriors - Desperate remedies - Traps - Breaking the waves - Cold fever - The sum of us - Vrouw in het zand - Lucky Luke en de ballade van de Daltons Boulevard Boulfilms - Kuifje en het haaienmeer - Tandem - Zusje BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Independence Day - Twister - A time to kill - A Goofy Movie Cinema Paradiso - Underground - Les Miserables Roxi 1 - Independence day Roxi 2 - Phenomenon - Toy story - Antonia GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Twister (12 j) - Eraser (16 j) - Flipper (a.l) GOES Grand Theater - Independence Day Podium't Beest - Elixer d'Anvers - Het verlorene zal ik zoeken - Het omgekeerde perspectief HULST Koning van Engeland - Independence Day - Twister - A time to kill - The Quest - Phenomenon - Striptease - A Goofy Movie - Striptease - OOSTERHOUT Filmtheater - Lang Leve de Koningin OUDENBOSCH Fidei et Arti - Angel baby ROOSENDAAL City 1-2-3 - Independence day - Twister - A time to kill - A Goofy Movie Cinema Paradiso - les Miserables Filmhuis - Muriels wedding TERNEUZEN Zuidlandtheater - Underground TILBURG Heuvelpoort 1 - The Quest (16 j) - Flipper (a.l) Heuvelpoort 2 - A time to kill (12 j) Heuvelpoort 3 - Mission Impossible (12 j) - Multiplicity (a.l) Heuveipoort 4 - Twister (12 j) Heuvelpoort 5 - Too much (12 j) Cinecitta 1 - Trainspotting Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Persuasion - Phenomenon Midi - A Goofy Movie - Independence day Filmtheater Louis - En avoir (ou pas) - Sweetie - Les films du paradis: Subarnarekha - Advocaat van de hanen - De Heksen - Twilights of the Gods - The sum of us ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 2 -14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur Heliraiser Zaal 3 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Striptease Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Nutty professor Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Phenomenon Zaal 7 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The nutty professor Zaal 8 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 10 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Secrets and lies Zaal 11 - 14.30,17.00 en 20.00 uur It takes two 22.30 uur Primal F ear Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Spy Hard Zaal 13 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Rock Zaai 14 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Eraser Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur A Goofy Movie 20.00 en 22.30 uur the Basketball diaries Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Fargo Zaal 17 - 20.00 en 22.30 uur From dusk till dawn Zaal 18 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bound Zaal 19 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Trainspotting Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 21 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Independence Day Zaal 22 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Quest Zaal 23 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Ogre Zaal 24 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Craft Voor aanvangstijden van regionale bioscopen zie de Dagklapper op de regionale pagina.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23