Festival Nieuwe Muziek besluit Zeeland Nazomer Festivals
Een wijntje,
een gitaarloopje:
hier is Kevin Ayers
De gezongen kathedralen van Bruckner
r;;i:re
ui
13
I
Scapino
otterdam
met
muziek
Amati-
ensemble
Z
BESTEM
IVI UZIEK
D3
Geschiedenis
Tegenkrachten
Water
Nederlands Kamerkoor brengt 'Rijke Roomse koormuziek'
LU
N
3
PREMIERE: VRIJDAG 11 OKTOBER
OKTOBER 1996 ft
EN
ject door Theatergroep Ho»,
t/m 5 okt en 8 t/m 12 okt)
des - door KNS - Bourlascho,,
27 okt)
ZOOM
achende Piccolo - Stadsschc
15uur-vr en za
di 8 t/m zo 13 okt - 20.00 uur-
DAG
PEN
Rode zaal Singel - 20.00 uur
ZOOM
uropese folkore - Stadsschoui
15 uur
DONDERDAG 3 OKTOBER 1996
Een draaiorgel in de kerk
uw Thuis - Cultureel Centrum
AG
A
n - Chassé Theater - 20.45 uur
AG
A
Weib) - De Kern - Chassé Thj
EN
heater - Stadsschouwburg - g
DAAL
o's - door Itzik Galili - De Kring
ENBERG
ilde Artisjok - Cultureel Centra
.15 uur
AG
AG
A
assé Theater - 20.45 uur
EUR
en Hans Peter Janssens - Theat
DAAL
pier-De Kring-20.15 uur
RG
uur-Schouwburg Tilburg
DAG
P ZOOM
dtheatergroep het Filiaal - Stad:
rkt 32- 14.00 uur (ƒ7,50)
DA
Door Hans Rooseboom
prje maal zal het draaiorgel
je Drie Musketiers schallen in
je Grote Kerk van Veere. Op
donderdag, vrijdag en zater
dag volgende week wordt
Psalm 122 van Willem Breuker
uitgevoerd, een wereldpre-
«ère,
(jet grootscheepse werk wordt
uitgevoerd door de blazers van
jet Willem Breuker Collectief, de
Mondriaan Strings en de 40 leden
ïan het Koor Nieuwe Muziek.
Psalm 22 gaat over vrede in Jeru-
ealem - actueler kan niet.
De uitvoering vindt plaats in het
kader van het Festival Nieuwe
Muziek. Psalm 22 zou oorspron-
lijk op verschillende plaatsen
in Nederland worden uitgevoerd,
naar het blijft uiteindelijk be
perkt tot het Festival Nieuw Mu
ziek.
Dat draaiorgel is overigens geen
bewuste provocatie van de be
de dwarsligger Willem Breu-
zegt Ad van 't Veer, de man
achter het Festival Nieuwe Mu-
jiek. „Er is eenvoudig geen orgel
inde Veerse kerk, en een elektro
nisch orgel is niets. Vandaar een
De tekst van Psalm 122 gaat uit-
gerekënd over de muren en de
gangen van de Tempelberg en de
poort waardoor volgens de joden
de Messias zal komen. Dezelfde
j die inzet van het huidige
brandende conflict tussen joden
en moslims in Jeruzalem.
O o v
s»\o
O
a
o - -
0* o .e
■sr.:--'.
Willem. Breukers toonzetting van de uiterste actuele Psalm 122 wordt driemaal uitgevoerd in Veere
if
Scapino Rotterdam - begele;
ter - 20.30 uur
OVEN
- Stadsschouwburg - Grote Zaal
URG
raan - Schouwburg Tilburg - 2D.J'
gij stad zo hoog ge
bauwd...
Vraagt mede voor Jeruzalem,
Sust voor wie u beminnen
er zij vrede binnen uw muur
De teksten worden gezongen in
het Nederlands, in het Amster
dams-joods, Hebreeuws en En
gels. De uitvoering van Psalm
122 vindt plaats in een decor van
poorten. Oude en nieuwe beelden
van Jeruzalem zullen worden ge
projecteerd op een bal van 12 me
ter doorsnee, dan weer een we
reldbol, dan weer de wolk van
Mozes.
Willem Breukers Psalm 122 is het
zoveelste wapenfeit in de ge
schiedenis van het Festival Nieu-
we Muziek. Sinds 1969 wordt dat
Festival jaarlijks georganiseerd
door Ad van 't Veer.
„Twintig jaar geleden kwamen
hier in Middelburg grootheden
als John Cage, Morton Feldman
en noem maar op. Er was destijds
in heel Nederland niets op dat ge
bied. Nu zegt bijvoorbeeld een
centrum als De IJsbreker in Am
sterdam dat Middelburg het gro
te voorbeeld is geweest. Er zijn
overal podia voor nieuwe muziek
te voorschijn gekomen, in Maast
richt, Den Bosch, Groningen.
Ook de conservatoria zijn vrese
lijk fanatiek, die halen vier dagen
een componist in huis. Ons vroe
gere studentenpubliek komt
daardoor niet meer hierheen."
Ad van 't Veer is in de jaren '60 in
zijn eentje begonnen. „Ik wilde
aansluiting bij wat er in Amster
dam gebeurde. Zeeland was een
witte vlek. In de jaren '70 kwam
de geïmproviseerde muziek. Die
haalde ik hierheen. Af en toe was
er eens een goede Gedeputeerde
die over de brug kwam. We zaten
aanvankelijk verspreid over de
hele provincie, in oude scholen en
dergelijke. Toen kwam dit ge
bouw vrij."
Dit gebouw, dat is de historische
Kloveniersdoelen in het centrum
van Middelburg. „De provinciale
bibliotheek ging eruit, en de ge
meente wilde er een culturele be
stemming aan geven. Zo zitten
we nu hier. Beneden zijn het kan
toor en de kleedkamers, boven is
een zaal met 120 zitplaatsen. Dat
is net genoeg voor ons doel."
Is het niet moeilijk om een initia
tief als de Stichting Nieuwe Mu
ziek vol te houden in Middel
burg? Ad van 't Veer: „In Amster
dam zeggen ze vaak: kom het bij
ons doen. Inderdaad, de tegen
krachten in Middelburg zijn
sterk, maar ik heb een vaste club
van trouwe belangstellenden.
Dat zijn voornamelijk een stuk of
vijftig beeldend kunstenaars, en
ik word gesteund door de provin
cie en het ministerie."
Ad van 't Veer is ook oprichter
van het Xenakis Ensemble, ge
noemd naar de Griekse compo
nist Iannis Xenakis, die sinds
jaar en dag vaste deelnemer en
bezoeker van het Festival Nieuwe
Muziek is. „Ik stel dat ensemble
elk jaar zelf samen. Hoewel ik al
tijd mijn best doe om zo veel mo
gelijk Zeeuwse musici erbij te be
trekken, recruteer ik die twintig
man voor het Xenakis Ensemble
altijd in Amsterdam en Hilver
sum. We hebben concerten gehad
tot in Rome en Japan."
„Ik blijf geweldig geïnteresseerd
in al die uitingen van nieuwe mu
ziek, en van nieuwe beeldende
kunst. Die liggen dicht bij elkaar.
Ik wil ook dansmuziek gaan
doen. Volgend jaar wordt het
Nieuwe Muziek Danst. Het moet
allemaal toch gezien worden, er
moet kennis van genomen wor
den. Dat besef is er in Zeeland
niet, daar ben je een eenling in."
Ad van 't Veer roept al jaren dat
de provincie Zeeland iets moet
doen aan het culturele toerisme.
„Je zou een hoop andere mensen
kunnen aantrekken dan alleen
strandtoeristen. Je moet niet
wéér een nieuw bungalowpark
bouwen, met een snelweg er
naartoe. Ze beginnen in Middel
burg nu inderdaad te roepen: on
ze stad is mooi. Bovendien vind
ik: in Zeeland is een enorme hoop
water, maar er gebeurt veel te
weinig mee."
Zeeland zou zich veel meer moe
ten profileren als doel voor cultu
rele reizen, vindt Ad van 't Veer.
Zijn pleidooi begint succes te
krijgen in de vorm van Zeeland
Nazomer Festivals - voorheen
September Cultuurmaand. Maar
liefst negen festivals (jazz, film,
muziek, etc) moeten Zeeland in
de maanden september en okto
ber aantrekkelijk houden vobr de
toerist. „Zeeland Nazomer Festi
vals richt toch even die aandacht
op iets behoorlijks," aldus Ad
van 't Veer. Pas als het draaiorgel
van Willem Breuker in de Grote
Kerk van Veere verklonken is,
dan pas is het stille seizoen voor
Zeeland aangebroken.
Festival Nieuwe Muziek. 'Psalm
122' van Willem Breuker, Grote
Kerk Veere, 10, 11 en 12 oktober,
20.30 uur. Kloveniersdoelen in
Middelburg: Hommage aan Toru
Takemitsu 1930-1996; pianist Ge
offrey Douglas Madge (5 okt.);
iazzgitarist Jan Kuiper en rap-
band Zombie Squad (5, 26 okt.)
pino Rotterdam komt naa
eda met een succesvol 'barok
ogramma' waarin het origine
talent van choreograaf E'
ubbe optimaal tot zijn rech
>mt: een reprise van het werve
nde muziekballet Rameau ei
irfect Skin, Part III. Het Ama
-ensemble zal de voorstelling
donderdag 9 oktober in d
jddenzaal van het Cha
heater, in levende lijve begelei
ameau, op clavecimbelmuziel
in de gelijknamige 18e eeuws
ranse hofcomponist, is geinspi
rd door de decadentie en <t
loorgang van de Franse
or en tijdens de Franse Re'0
tie, hoewel het een abstrac
illet is waarin de barokmuzie'
inleiding was tot inventie"
eweging, met wervelende
mbledans.
Perfect Skin, Part III t°
ubbe zijn sterke troeven:
ïvoorspelbaarheid in de bewe
ng, de muzikaliteit in sneue e
rakke groepsdans en lynjc
uetten bij het prachtige du
lelconcert van Johann Sebas
in Bach. De beeldende kunst
ertegenwoordigd in een dec
an grafische patronen van Ha
Vap en de kostuums van 1
1 1_Un
lomoet. Beide muziekballet
,even een versmelting te B
an academische en mode
,ans, met spitzentechniek, in
erst grillige bewegingscompos
Iet Amati-ensemble werd jj
992 opgericht door de beW
Door Karei van der Pol
Hij zal ongetwijfeld een oude
verbleekte spijkerbroek en een
i hemd dragen. Zijn haar
voor het gezicht hangend.
Hij zal vragen om de lichten te
dimmen en neemt wat pauzes
voorgoede wijn, terwijl hij speelt
zoals hij dat al jaren doet.
De wereldvermaarde, zeer excen
trieke zanger, gitarist en compo
nist Kevin Ayers speelt vrijdag 4
oktober op uitnodiging van de
Stichting Rhythm and Blues Bre
da in café De Scarabee, Van
Goorstraat 16.
Kevin Ayers, een buitenbeentje
de popmuziek, startte zijn ei
genzinnige loopbaan begin zesti-
Ser jaren. Hij werd in 1944 gebo
ren in Heme Bay, Kent, Enge
land. Een groot deel van zijn
jeugd bracht hij door in Maleisië.
P® twee verschillende culturen
grote invloed gehad op
rijn ontwikkeling als artiest en
dat is duidelijk te horen op de 25
'Psen de 16 cd's die hij alleen al
als solo-artiest heeft gemaakt,
"oor zijn lange solo-loopbaan
l°n, had hij reeds naam ge-
akt als mede- oprichter (sa-
re® met Mike Ratledge en Ro-
bert Wyatt) van de legendarische
™n Machine, de Britse popgroep
wars van alle heersende
"ends in die zestiger jaren een
experimentele mengeling van
P°P en jazz maakte.
!w tekeude, samen met Ratte
en Wyatt, voor de meeste
J op de eerste plaat van de
Machine. Maar na een eer-
Se> en bewogen, Amerikaanse
nee in het voorprogramma
hmi Hendrix, verliet hij
roep en werd hij vervan-
Moor Hugh Hopper,
elalbums als Joy of a Toy
in Han' jT°'?n9 at the Moon ves-
Pamel1 ,i z'c^ daarna definitief
-*s solo-artiest. Het
bum Bananamour (1973) werk
Ayers samen met groepen als Ar
chibald, Decadence, 747 (samen
gitarist Steve Hillage), The Sopo
rifics en The Kevin Ayers Band
(met gitarist Andy Summers).
June 1, 1974 is een opmerkelijkk
live-abum en datzelfde jaar werk
hij samen met John Cale, Brian
Eno en Nico van The Velvet Un
derground. Met grote regelmaat
verschijnen nog albums van
Ayers, maar commercieel succes
blijft uit. De songs lijken luier,,
oppervlakkiger en minder
geïnspireerd. Na een betrekkelij
ke stilte verschijnt medio 1983
het in Spanje opgenomen Dia
mond Jack and the Queen of
Pain, waarop hij voornamelijk
werkt met Spaanse muzikanten.
De laatste tien jaar opereert hij
voornamelijk vanuit Spanje, dat
zijn tweede vaderland is gewor
den. Slechts sporadisch treedt hij
nog op.
In 1992 verschijnt het live-album
Still Life with Guitar, waarop hij
wordt bijgestaan door leden van
Fairground Attraction, en tijdens
zijn recente optredens speelt hij
nog veel werk van dit album.
In De Scarabee wordt hij bijge
staan door collega-gitarist Star
vin Marvin Siau. Het optreden
begint om 21.30 uur en kaarten
voor dit eenmalige Nederlandse
optreden kosten tien gulden. De
voorverkoop vindt plaats bij De
Scarabee en Roots Mail Music,
beide in de Van Goorstraat en
Play it Again, Torenstraat 7 in
Breda. Op 22 november verwacht
de SR&BB de Belgische topfor-
matie El Fish.
FOTO NED. KAMERKOOR
Het Nederlands Kamerkoor, met rechts vooraan (geknield) chef-dirigent Uwe Gronostay.
e violist Gil Sharon. Het is B' tr,Mike Oldfield(^fmnati p
estigd in Nederland en bestaal raieid^ormaüe
lit e?n groep veelzijdiges mg natie hield Kchts® ander'
lie een internationale repu jtalf vol,
,enieten op kamermuzie S
Died. In 1993 begeleidde dit
ïgeieiuut
emble ook een aantal voors^
v, t ÏK* Z f 1972 heet Wr
ingen van het drieluik f etJhebnngswesinaen luidt
(kin, avondvullend.
Scapino, op 9 oktober in
het
Chassé Theater in
Breda
„„Herni „I,*, e salmt zeker nog na
P deze albums die zich ken-
I l d°or absurdistische
i« Ayers zinët°ver dro-
en relaties. Begin jaren
JJfitig formeert hij
onder andere T.nl f
samen
andere Lol Coxhill
slechts ander-
waarna Ayers deel
«uicllt
''in derde
- .1 aan.
1uitmaken van Gong.
solo-album
periode van onorthodoxe Kevin
W. Vanaf zijn vierde al- Breda.
Ayers, vrijdagavond in
FOTO MONIQUE VANENDERT
Van onze kunstredactie
Bestaat er roomskatholieke muziek? Oordeel
zelf en kom op 6 oktober in de Antoniuskerk
in Breda luisteren naar het Nederlands Ka
merkoor. Het programma heet Rijke Roomse
koormuziek. Het koor staat onder leiding van
chef-dirigent Uwe Gronostay.
Onder het bewind van Gronostay is het Ne
derlands Kamerkoor al een paar jaar bezig om
het 19e- en 20e-eeuwse repertoire aan te vul
len en te vervolmaken. Want hoewel de 26
zangers van het koor al jaren het visitekaartje
van de Nederlandse cultuur zijn, kan het al
tijd nog beter.
Het Nederlands Kamerkoor is zo'n veelzijdig
koor dat het geen specialisaties heeft. Of be
ter: ze zijn specialisten in alles. Het koor kan
gewoon alles zingen, of het nu middeleeuwse
polyfonie is, zwierige romantiek of de meest
geavanceerde hedendaagse klanken. Het
hangt een beetje van de dirigent af welk re
pertoire er op het programma komt te staan.
Ohder kampioenen van de oude muziek zoals
Paul van Nevel en René Jacobs zal muziek uit
renaissance en barok aan de orde komen, ter
wijl Reinbert de Leeuw de 20e eeuw aanpakt
en Uwe Gronostay de 19e eeuw. Het koor stelt
doorgaans een jaarprogramma samen waarin
alle aspecten aan bod komen. En zo komt het
dat bij de komende concertreeks onder leiding
van Uwe Gronostay de hoofdmoot stamt uit
de negentiende eeuw. De titel van het prgram-
ma, Rijke roomse koormuziek, kan vragen op
roepen. Wat is 'roomse' muziek? Kan kunst
überhaupt rooms zijn? Voor het antwoord
wordt steevast verwezen naar de middeleeuw
se bouwkunst. Het rijke roomskatholieke le
vensgevoel en de diepe eerbied voor God en de
schepping spreekt uit niets beter dan uit de
grote Europese kathedralen.
De monumentale architectuur in de bouw
kunst vond een pendant in de muziek, hoewel
enige tijd later, in de rijkdommen van de
koorcomponist Palestrina. Nog wat later in de
hoog-barok schiepen ook niet-katholieke
mouziekarchitecten als Bach en Handel mo
numentale bouwwerken.
Maar de werkelijke kathedralen van klank
werden pas in de 19e-eeuw gebouwd. Pas de
Oostenrijkse boerenzoon Anton Bruckner
slaagde erin om klinkende kathedralen te ma
ken die. Bruckner schreef negen symfonieën
die.
Als er iemand 'rijk en rooms' componeerde,
dan was het Anton Bruckner, die met zijn
werk een heel ver reikende invloed uitoefende
op vak- en geloofsgenoten na hem. Een reus
van een figuur in de muziekgeschiedenis,
maar ij besefte nauwelijks dat hij die reus
was.
„Bruckner was een ongelooflijk onzeker
mens," aldus dirigent Gronostay. „Hij hield
zich vast aan de grote algemene orde, aan de
wetten van de godsdienst en van de composi
tie. Tot op hoge leeftijd volgde hij compositie-
en muziektheorielessen. In zijn geestelijke ko
ren, maar ook in zijn symfonieën en kamer
muziek, is hij altijd bezig met de grote archi
tectuur. Bruckner bouwt alsmaar kathedra
len."
Zo luidt ook ongeveer de algemene mening
over Bruckner. Niet iedereen is het daarmee
eens. Een grootheid als Nikolaus Harnoncourt
helemaal niet overtuigd van het religieuze of
althans vrome karakter van Bruckners werk.
Harnoncourt, ooit begonnen als barok-specia-
list, voert tegenwoordig ook Bruckner uit, en
hij hoort in diens symfonisch oeuvre niets
rooms, hij bewondert er puur de architectuur
van. Maar voor Bruckners koormuziek gaat de
bovenstaande kenschets van Uwe Gronostay
onverkort op. Natuurlijk heeft dat alles te ma
ken met de aard van zijn koormuziek, want
die is religieus. Uit het rijke roomse koorre
pertoire van Bruckner heeft het Nederlands
Kamerkoor voor de huidige toernee er zeven
geselecteerd. Dat zijn Pange lingua, Locus ls-
te, Os Justi, Christus Factus Est, Ave Maria,
Vexilla Regis en Virga Jesse.
De tweede componist van wie het Kamerkoor
werk heeft gekozen is de veel minder bekende
Joseph Rheinberger. Van deze 19e-eeuwse
componist zal het koor de Mis in Es opus 109
Cantus Missae zingen. Uwe Gronostay: „In dit
programma past Rheinberger bij Bruckner,
omdat ook hij architecturaal werkt. Beiden
waren ook grote bewonderaars van Bach.
Rheinbergers Mis in Es is een prachtig hecht
gestructureerd, expressief werk waarin poly
fonie een belangrijke rol speelt."
Een verrassing in het programma van het Ka
merkoor is de Deense componiste Hanne Or-
vad. Wat doet een Deense componiste, gebo
ren in 1945, in dit programma, ingeklemd tus
sen twee 19e-eeuwers. Het uit te voeren werk
van Hanne Orvad heet Vega en het is in op
dracht van het Kamerkoor geschreven. Het
werk beleeft z'n wereldpremière.
„Vega van Hanne Orvad vormt inderdaad een
contrast met de overige stukken op het pro
gramma,"m aldus Gronostay. „Vega gaat over
natuurlandschappen, immense ruimten en as
trologische thema's. Het werk is geschreven in
motet-vorm voor 4-8 stemmig koor."
Het Nederlands Kamerkoor viert volgend jaar
zijn 60-jarig bestaan. Het viert dan het unieke
feit dat het al die tijd een geheel zelfstandige
organisatie is. De meeste koren zijn namelijk
verbonden aan een operahuis of een radio-
omroep.
Het Nederlands Kamerkoor kan die uitzonde
ring zijn omdat de Nederlandse overheid de
financiële verantwoordelijk op zich heeft ge
nomen voor de salariëring van de zangers.
Het koor richt zich allereerst op het a cappel-
la repertoire van de vroegste middeleeuwen
tot aan de dag van vandaag. Om de conti
nuïteit van de koortraditiee te waarborgen
geeft het Nederlands Kamerkoor regelmatig
compositie-opdrachten aan componisten in
binnen- en buitenland.
'Rijke Roomse koormuziek' door het Neder
lands Kamerkoor onder leiding van Uwe Gro
nostay. Op 6 oktober in de Antoniuskerk in Bre
da, 20.15 uur. Toegang 20.
Q
l
ANTWERPEN
II Trittico - Opera - door Vlaamse Opera o.l.v. Silvio Varviso -19.30
uur - 5 en 8 okt
Andrea Bocelli - Koningin Elisabethzaal - Koningin Astridplein 23 - vr
en za - 20.30 uur
BREDA
Orphée aux Enfers - Baronie Operette Breda en Operettevereniging
Oosterhout - Chassé Theater - 4 en 5 okt - 20.30 uur
EINDHOVEN
Tromp Piano Concours Voorselectie - voor jonge professionele
pianisten uit de Benelux - Muziekcentrum Frits Philips - ma en di -
09.00,14.00 en op ma om 19.30 uur
MAASTRICHT
Derde Music Nights Maastricht - met o.a. Al Jarreau, Sonny Rollins,
Incognito, Groove Collective en Total Touch - in en rond het Vrijthof -
vr t/m zo
ROOSENDAAL
André Rieu - Strauss Co - De Kring - do en vr - 20.15 uur
DONDERDAG
ANTWERPEN
Pianorecital - sonates van Schubert - door Christian Zacharias - DeS-
ingel - Desguinlei 25 - 20.00 uur
BREDA
The official tribute to The Blues Brothers - Chassé Theater - 20.00
uur
EINDHOVEN
Tromp Concert - Klavieren met orkest - door Brabants Orkest - diri
gent Mare Soustrot - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur
Don Carlo - Nationale Reisopera - Stadsschouwburg - Grote Zaal -
19.30 uur
ETTEN-LEUR
Rob Hoeke, Jaap Dekker en Rob Agerbeek - jazz - Theater de No-
belaer-20.15uur
GENT
Festival van Vlaanderen - Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaande
ren speelt Wagner en Tjaikovski - festivalhal Bijloke - 20.00 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - Goebajdoelina en Wagner
- Blauwe zaal - DeSingel - Desguinlei 25 - 20.00 uur
BREDA
Betty Goes Green - PARA - van Coothplein - 22.00 uur
Kevin Ayers - De Scarabee - Van Goorstraat 16 - 21.30 uur
TILBURG
Heideroosjes - met The Travoltas en Demon Joker Junior -
Noorderligt - 20.30 uur
EINDHOVEN
Alexander Toradze - pianoconcert - Muziekcentrum Frits Philips -
20.10 uur
GENT
Eros Ramazzotti - Flanders Expo - 20.30 uur
Festival van Vlaanderen - Ebonyband - 21.00 uur
ZATERDAG
AMSTERDAM
Morris Day 8i The Time - nachtconcert - Paradiso - 24.00 uur
ZONDAG
ANTWERPEN
Mozartconcert - Prima la Musici o.l.v. Dirk Vermeulen - Elisabethzaal
-Koningin Astridplein 23 - 20.00 uur
BERGEN OP ZOOM
Screaming Abdubs Jahua - Poppodium De Botte Hommel - Blok
stallen 3-21.00 uur 10)
BREDA
Nederlands Kamerkoor - o.l.v Uwe Gronostay - Rijkse Roomse Koor
muziek - Antoniuskerk - St. Janstraat 16 - 20.15 uur
OUDENBOSCH
Robert Szreder (viool) en Boguslaw Jan Strobel (piano) - Fidei et
Arti Past - Hellemonsstraat 1-20.15 uur 17,50)
ROTTERDAM
Mezzosopraan Teresa Berganza - de Doelen - zondagmatinee -
14.30 uur
UTRECHT
Orquesta Color Tango - Vredenburg -15.00 uur
ZONDAG
BERGEN OP ZOOM
Jaarconcert - diverse solisten - Stadsschouwburg De Maagd - Grote
Markt 32 - 14.30 uur 7,50)
MAANDAG
GENT
Festival van Vlaanderen - Haydnconcert door La Petite Bande o.l.v.
S. Kuijken - oude Ziekenzaal, Bijlokefestivalhal - 20.00 uur
UTRECHT
Paco De Lucia, John McLaughlin en Al Di Meola - Vredenburg -
20.15 uur
DINSDAG
BREDA
Brabants Orkest - o.l.v. dirigent James Lougham - werken van
Haydn, Bartók en Dvorak - Chassé Theater - 20.30 uur
WOENSDAG
EINDHOVEN
Tromp Piano Concours Halve Finale -14.00 en 19.30 uur
Muziekcentrum Frits Philips
(ADVERTENTIE)
riieuwl Op vrijdagl ttieuwl Op vrijdagl Mieuwl Op vrijdagl
Voor alleenstaanden.
De mooiste dansgelegenheid van
Zuid-Nederland en Vlaanderen Jfru&ty
(heren colbert et das, dames correct gekleed, geen vrijetfjdskledlng)
Motel Qllze'RJjen A58, afrit 12 (volg borden). Aanvang 21.00 uur. Info: 073-6148486.