Festival Nieuwe Muziek besluit Zeeland Nazomer Festivals Een wijntje, een gitaarloopje: hier is Kevin Ayers De gezongen kathedralen van Bruckner r;;i:re ui 13 I Scapino otterdam met muziek Amati- ensemble Z BESTEM IVI UZIEK D3 Geschiedenis Tegenkrachten Water Nederlands Kamerkoor brengt 'Rijke Roomse koormuziek' LU N 3 PREMIERE: VRIJDAG 11 OKTOBER OKTOBER 1996 ft EN ject door Theatergroep Ho», t/m 5 okt en 8 t/m 12 okt) des - door KNS - Bourlascho,, 27 okt) ZOOM achende Piccolo - Stadsschc 15uur-vr en za di 8 t/m zo 13 okt - 20.00 uur- DAG PEN Rode zaal Singel - 20.00 uur ZOOM uropese folkore - Stadsschoui 15 uur DONDERDAG 3 OKTOBER 1996 Een draaiorgel in de kerk uw Thuis - Cultureel Centrum AG A n - Chassé Theater - 20.45 uur AG A Weib) - De Kern - Chassé Thj EN heater - Stadsschouwburg - g DAAL o's - door Itzik Galili - De Kring ENBERG ilde Artisjok - Cultureel Centra .15 uur AG AG A assé Theater - 20.45 uur EUR en Hans Peter Janssens - Theat DAAL pier-De Kring-20.15 uur RG uur-Schouwburg Tilburg DAG P ZOOM dtheatergroep het Filiaal - Stad: rkt 32- 14.00 uur (ƒ7,50) DA Door Hans Rooseboom prje maal zal het draaiorgel je Drie Musketiers schallen in je Grote Kerk van Veere. Op donderdag, vrijdag en zater dag volgende week wordt Psalm 122 van Willem Breuker uitgevoerd, een wereldpre- «ère, (jet grootscheepse werk wordt uitgevoerd door de blazers van jet Willem Breuker Collectief, de Mondriaan Strings en de 40 leden ïan het Koor Nieuwe Muziek. Psalm 22 gaat over vrede in Jeru- ealem - actueler kan niet. De uitvoering vindt plaats in het kader van het Festival Nieuwe Muziek. Psalm 22 zou oorspron- lijk op verschillende plaatsen in Nederland worden uitgevoerd, naar het blijft uiteindelijk be perkt tot het Festival Nieuw Mu ziek. Dat draaiorgel is overigens geen bewuste provocatie van de be de dwarsligger Willem Breu- zegt Ad van 't Veer, de man achter het Festival Nieuwe Mu- jiek. „Er is eenvoudig geen orgel inde Veerse kerk, en een elektro nisch orgel is niets. Vandaar een De tekst van Psalm 122 gaat uit- gerekënd over de muren en de gangen van de Tempelberg en de poort waardoor volgens de joden de Messias zal komen. Dezelfde j die inzet van het huidige brandende conflict tussen joden en moslims in Jeruzalem. O o v s»\o O a o - - 0* o .e ■sr.:--'. Willem. Breukers toonzetting van de uiterste actuele Psalm 122 wordt driemaal uitgevoerd in Veere if Scapino Rotterdam - begele; ter - 20.30 uur OVEN - Stadsschouwburg - Grote Zaal URG raan - Schouwburg Tilburg - 2D.J' gij stad zo hoog ge bauwd... Vraagt mede voor Jeruzalem, Sust voor wie u beminnen er zij vrede binnen uw muur De teksten worden gezongen in het Nederlands, in het Amster dams-joods, Hebreeuws en En gels. De uitvoering van Psalm 122 vindt plaats in een decor van poorten. Oude en nieuwe beelden van Jeruzalem zullen worden ge projecteerd op een bal van 12 me ter doorsnee, dan weer een we reldbol, dan weer de wolk van Mozes. Willem Breukers Psalm 122 is het zoveelste wapenfeit in de ge schiedenis van het Festival Nieu- we Muziek. Sinds 1969 wordt dat Festival jaarlijks georganiseerd door Ad van 't Veer. „Twintig jaar geleden kwamen hier in Middelburg grootheden als John Cage, Morton Feldman en noem maar op. Er was destijds in heel Nederland niets op dat ge bied. Nu zegt bijvoorbeeld een centrum als De IJsbreker in Am sterdam dat Middelburg het gro te voorbeeld is geweest. Er zijn overal podia voor nieuwe muziek te voorschijn gekomen, in Maast richt, Den Bosch, Groningen. Ook de conservatoria zijn vrese lijk fanatiek, die halen vier dagen een componist in huis. Ons vroe gere studentenpubliek komt daardoor niet meer hierheen." Ad van 't Veer is in de jaren '60 in zijn eentje begonnen. „Ik wilde aansluiting bij wat er in Amster dam gebeurde. Zeeland was een witte vlek. In de jaren '70 kwam de geïmproviseerde muziek. Die haalde ik hierheen. Af en toe was er eens een goede Gedeputeerde die over de brug kwam. We zaten aanvankelijk verspreid over de hele provincie, in oude scholen en dergelijke. Toen kwam dit ge bouw vrij." Dit gebouw, dat is de historische Kloveniersdoelen in het centrum van Middelburg. „De provinciale bibliotheek ging eruit, en de ge meente wilde er een culturele be stemming aan geven. Zo zitten we nu hier. Beneden zijn het kan toor en de kleedkamers, boven is een zaal met 120 zitplaatsen. Dat is net genoeg voor ons doel." Is het niet moeilijk om een initia tief als de Stichting Nieuwe Mu ziek vol te houden in Middel burg? Ad van 't Veer: „In Amster dam zeggen ze vaak: kom het bij ons doen. Inderdaad, de tegen krachten in Middelburg zijn sterk, maar ik heb een vaste club van trouwe belangstellenden. Dat zijn voornamelijk een stuk of vijftig beeldend kunstenaars, en ik word gesteund door de provin cie en het ministerie." Ad van 't Veer is ook oprichter van het Xenakis Ensemble, ge noemd naar de Griekse compo nist Iannis Xenakis, die sinds jaar en dag vaste deelnemer en bezoeker van het Festival Nieuwe Muziek is. „Ik stel dat ensemble elk jaar zelf samen. Hoewel ik al tijd mijn best doe om zo veel mo gelijk Zeeuwse musici erbij te be trekken, recruteer ik die twintig man voor het Xenakis Ensemble altijd in Amsterdam en Hilver sum. We hebben concerten gehad tot in Rome en Japan." „Ik blijf geweldig geïnteresseerd in al die uitingen van nieuwe mu ziek, en van nieuwe beeldende kunst. Die liggen dicht bij elkaar. Ik wil ook dansmuziek gaan doen. Volgend jaar wordt het Nieuwe Muziek Danst. Het moet allemaal toch gezien worden, er moet kennis van genomen wor den. Dat besef is er in Zeeland niet, daar ben je een eenling in." Ad van 't Veer roept al jaren dat de provincie Zeeland iets moet doen aan het culturele toerisme. „Je zou een hoop andere mensen kunnen aantrekken dan alleen strandtoeristen. Je moet niet wéér een nieuw bungalowpark bouwen, met een snelweg er naartoe. Ze beginnen in Middel burg nu inderdaad te roepen: on ze stad is mooi. Bovendien vind ik: in Zeeland is een enorme hoop water, maar er gebeurt veel te weinig mee." Zeeland zou zich veel meer moe ten profileren als doel voor cultu rele reizen, vindt Ad van 't Veer. Zijn pleidooi begint succes te krijgen in de vorm van Zeeland Nazomer Festivals - voorheen September Cultuurmaand. Maar liefst negen festivals (jazz, film, muziek, etc) moeten Zeeland in de maanden september en okto ber aantrekkelijk houden vobr de toerist. „Zeeland Nazomer Festi vals richt toch even die aandacht op iets behoorlijks," aldus Ad van 't Veer. Pas als het draaiorgel van Willem Breuker in de Grote Kerk van Veere verklonken is, dan pas is het stille seizoen voor Zeeland aangebroken. Festival Nieuwe Muziek. 'Psalm 122' van Willem Breuker, Grote Kerk Veere, 10, 11 en 12 oktober, 20.30 uur. Kloveniersdoelen in Middelburg: Hommage aan Toru Takemitsu 1930-1996; pianist Ge offrey Douglas Madge (5 okt.); iazzgitarist Jan Kuiper en rap- band Zombie Squad (5, 26 okt.) pino Rotterdam komt naa eda met een succesvol 'barok ogramma' waarin het origine talent van choreograaf E' ubbe optimaal tot zijn rech >mt: een reprise van het werve nde muziekballet Rameau ei irfect Skin, Part III. Het Ama -ensemble zal de voorstelling donderdag 9 oktober in d jddenzaal van het Cha heater, in levende lijve begelei ameau, op clavecimbelmuziel in de gelijknamige 18e eeuws ranse hofcomponist, is geinspi rd door de decadentie en <t loorgang van de Franse or en tijdens de Franse Re'0 tie, hoewel het een abstrac illet is waarin de barokmuzie' inleiding was tot inventie" eweging, met wervelende mbledans. Perfect Skin, Part III t° ubbe zijn sterke troeven: ïvoorspelbaarheid in de bewe ng, de muzikaliteit in sneue e rakke groepsdans en lynjc uetten bij het prachtige du lelconcert van Johann Sebas in Bach. De beeldende kunst ertegenwoordigd in een dec an grafische patronen van Ha Vap en de kostuums van 1 1 1_Un lomoet. Beide muziekballet ,even een versmelting te B an academische en mode ,ans, met spitzentechniek, in erst grillige bewegingscompos Iet Amati-ensemble werd jj 992 opgericht door de beW Door Karei van der Pol Hij zal ongetwijfeld een oude verbleekte spijkerbroek en een i hemd dragen. Zijn haar voor het gezicht hangend. Hij zal vragen om de lichten te dimmen en neemt wat pauzes voorgoede wijn, terwijl hij speelt zoals hij dat al jaren doet. De wereldvermaarde, zeer excen trieke zanger, gitarist en compo nist Kevin Ayers speelt vrijdag 4 oktober op uitnodiging van de Stichting Rhythm and Blues Bre da in café De Scarabee, Van Goorstraat 16. Kevin Ayers, een buitenbeentje de popmuziek, startte zijn ei genzinnige loopbaan begin zesti- Ser jaren. Hij werd in 1944 gebo ren in Heme Bay, Kent, Enge land. Een groot deel van zijn jeugd bracht hij door in Maleisië. P® twee verschillende culturen grote invloed gehad op rijn ontwikkeling als artiest en dat is duidelijk te horen op de 25 'Psen de 16 cd's die hij alleen al als solo-artiest heeft gemaakt, "oor zijn lange solo-loopbaan l°n, had hij reeds naam ge- akt als mede- oprichter (sa- re® met Mike Ratledge en Ro- bert Wyatt) van de legendarische ™n Machine, de Britse popgroep wars van alle heersende "ends in die zestiger jaren een experimentele mengeling van P°P en jazz maakte. !w tekeude, samen met Ratte en Wyatt, voor de meeste J op de eerste plaat van de Machine. Maar na een eer- Se> en bewogen, Amerikaanse nee in het voorprogramma hmi Hendrix, verliet hij roep en werd hij vervan- Moor Hugh Hopper, elalbums als Joy of a Toy in Han' jT°'?n9 at the Moon ves- Pamel1 ,i z'c^ daarna definitief -*s solo-artiest. Het bum Bananamour (1973) werk Ayers samen met groepen als Ar chibald, Decadence, 747 (samen gitarist Steve Hillage), The Sopo rifics en The Kevin Ayers Band (met gitarist Andy Summers). June 1, 1974 is een opmerkelijkk live-abum en datzelfde jaar werk hij samen met John Cale, Brian Eno en Nico van The Velvet Un derground. Met grote regelmaat verschijnen nog albums van Ayers, maar commercieel succes blijft uit. De songs lijken luier,, oppervlakkiger en minder geïnspireerd. Na een betrekkelij ke stilte verschijnt medio 1983 het in Spanje opgenomen Dia mond Jack and the Queen of Pain, waarop hij voornamelijk werkt met Spaanse muzikanten. De laatste tien jaar opereert hij voornamelijk vanuit Spanje, dat zijn tweede vaderland is gewor den. Slechts sporadisch treedt hij nog op. In 1992 verschijnt het live-album Still Life with Guitar, waarop hij wordt bijgestaan door leden van Fairground Attraction, en tijdens zijn recente optredens speelt hij nog veel werk van dit album. In De Scarabee wordt hij bijge staan door collega-gitarist Star vin Marvin Siau. Het optreden begint om 21.30 uur en kaarten voor dit eenmalige Nederlandse optreden kosten tien gulden. De voorverkoop vindt plaats bij De Scarabee en Roots Mail Music, beide in de Van Goorstraat en Play it Again, Torenstraat 7 in Breda. Op 22 november verwacht de SR&BB de Belgische topfor- matie El Fish. FOTO NED. KAMERKOOR Het Nederlands Kamerkoor, met rechts vooraan (geknield) chef-dirigent Uwe Gronostay. e violist Gil Sharon. Het is B' tr,Mike Oldfield(^fmnati p estigd in Nederland en bestaal raieid^ormaüe lit e?n groep veelzijdiges mg natie hield Kchts® ander' lie een internationale repu jtalf vol, ,enieten op kamermuzie S Died. In 1993 begeleidde dit ïgeieiuut emble ook een aantal voors^ v, t ÏK* Z f 1972 heet Wr ingen van het drieluik f etJhebnngswesinaen luidt (kin, avondvullend. Scapino, op 9 oktober in het Chassé Theater in Breda „„Herni „I,*, e salmt zeker nog na P deze albums die zich ken- I l d°or absurdistische i« Ayers zinët°ver dro- en relaties. Begin jaren JJfitig formeert hij onder andere T.nl f samen andere Lol Coxhill slechts ander- waarna Ayers deel «uicllt ''in derde - .1 aan. 1uitmaken van Gong. solo-album periode van onorthodoxe Kevin W. Vanaf zijn vierde al- Breda. Ayers, vrijdagavond in FOTO MONIQUE VANENDERT Van onze kunstredactie Bestaat er roomskatholieke muziek? Oordeel zelf en kom op 6 oktober in de Antoniuskerk in Breda luisteren naar het Nederlands Ka merkoor. Het programma heet Rijke Roomse koormuziek. Het koor staat onder leiding van chef-dirigent Uwe Gronostay. Onder het bewind van Gronostay is het Ne derlands Kamerkoor al een paar jaar bezig om het 19e- en 20e-eeuwse repertoire aan te vul len en te vervolmaken. Want hoewel de 26 zangers van het koor al jaren het visitekaartje van de Nederlandse cultuur zijn, kan het al tijd nog beter. Het Nederlands Kamerkoor is zo'n veelzijdig koor dat het geen specialisaties heeft. Of be ter: ze zijn specialisten in alles. Het koor kan gewoon alles zingen, of het nu middeleeuwse polyfonie is, zwierige romantiek of de meest geavanceerde hedendaagse klanken. Het hangt een beetje van de dirigent af welk re pertoire er op het programma komt te staan. Ohder kampioenen van de oude muziek zoals Paul van Nevel en René Jacobs zal muziek uit renaissance en barok aan de orde komen, ter wijl Reinbert de Leeuw de 20e eeuw aanpakt en Uwe Gronostay de 19e eeuw. Het koor stelt doorgaans een jaarprogramma samen waarin alle aspecten aan bod komen. En zo komt het dat bij de komende concertreeks onder leiding van Uwe Gronostay de hoofdmoot stamt uit de negentiende eeuw. De titel van het prgram- ma, Rijke roomse koormuziek, kan vragen op roepen. Wat is 'roomse' muziek? Kan kunst überhaupt rooms zijn? Voor het antwoord wordt steevast verwezen naar de middeleeuw se bouwkunst. Het rijke roomskatholieke le vensgevoel en de diepe eerbied voor God en de schepping spreekt uit niets beter dan uit de grote Europese kathedralen. De monumentale architectuur in de bouw kunst vond een pendant in de muziek, hoewel enige tijd later, in de rijkdommen van de koorcomponist Palestrina. Nog wat later in de hoog-barok schiepen ook niet-katholieke mouziekarchitecten als Bach en Handel mo numentale bouwwerken. Maar de werkelijke kathedralen van klank werden pas in de 19e-eeuw gebouwd. Pas de Oostenrijkse boerenzoon Anton Bruckner slaagde erin om klinkende kathedralen te ma ken die. Bruckner schreef negen symfonieën die. Als er iemand 'rijk en rooms' componeerde, dan was het Anton Bruckner, die met zijn werk een heel ver reikende invloed uitoefende op vak- en geloofsgenoten na hem. Een reus van een figuur in de muziekgeschiedenis, maar ij besefte nauwelijks dat hij die reus was. „Bruckner was een ongelooflijk onzeker mens," aldus dirigent Gronostay. „Hij hield zich vast aan de grote algemene orde, aan de wetten van de godsdienst en van de composi tie. Tot op hoge leeftijd volgde hij compositie- en muziektheorielessen. In zijn geestelijke ko ren, maar ook in zijn symfonieën en kamer muziek, is hij altijd bezig met de grote archi tectuur. Bruckner bouwt alsmaar kathedra len." Zo luidt ook ongeveer de algemene mening over Bruckner. Niet iedereen is het daarmee eens. Een grootheid als Nikolaus Harnoncourt helemaal niet overtuigd van het religieuze of althans vrome karakter van Bruckners werk. Harnoncourt, ooit begonnen als barok-specia- list, voert tegenwoordig ook Bruckner uit, en hij hoort in diens symfonisch oeuvre niets rooms, hij bewondert er puur de architectuur van. Maar voor Bruckners koormuziek gaat de bovenstaande kenschets van Uwe Gronostay onverkort op. Natuurlijk heeft dat alles te ma ken met de aard van zijn koormuziek, want die is religieus. Uit het rijke roomse koorre pertoire van Bruckner heeft het Nederlands Kamerkoor voor de huidige toernee er zeven geselecteerd. Dat zijn Pange lingua, Locus ls- te, Os Justi, Christus Factus Est, Ave Maria, Vexilla Regis en Virga Jesse. De tweede componist van wie het Kamerkoor werk heeft gekozen is de veel minder bekende Joseph Rheinberger. Van deze 19e-eeuwse componist zal het koor de Mis in Es opus 109 Cantus Missae zingen. Uwe Gronostay: „In dit programma past Rheinberger bij Bruckner, omdat ook hij architecturaal werkt. Beiden waren ook grote bewonderaars van Bach. Rheinbergers Mis in Es is een prachtig hecht gestructureerd, expressief werk waarin poly fonie een belangrijke rol speelt." Een verrassing in het programma van het Ka merkoor is de Deense componiste Hanne Or- vad. Wat doet een Deense componiste, gebo ren in 1945, in dit programma, ingeklemd tus sen twee 19e-eeuwers. Het uit te voeren werk van Hanne Orvad heet Vega en het is in op dracht van het Kamerkoor geschreven. Het werk beleeft z'n wereldpremière. „Vega van Hanne Orvad vormt inderdaad een contrast met de overige stukken op het pro gramma,"m aldus Gronostay. „Vega gaat over natuurlandschappen, immense ruimten en as trologische thema's. Het werk is geschreven in motet-vorm voor 4-8 stemmig koor." Het Nederlands Kamerkoor viert volgend jaar zijn 60-jarig bestaan. Het viert dan het unieke feit dat het al die tijd een geheel zelfstandige organisatie is. De meeste koren zijn namelijk verbonden aan een operahuis of een radio- omroep. Het Nederlands Kamerkoor kan die uitzonde ring zijn omdat de Nederlandse overheid de financiële verantwoordelijk op zich heeft ge nomen voor de salariëring van de zangers. Het koor richt zich allereerst op het a cappel- la repertoire van de vroegste middeleeuwen tot aan de dag van vandaag. Om de conti nuïteit van de koortraditiee te waarborgen geeft het Nederlands Kamerkoor regelmatig compositie-opdrachten aan componisten in binnen- en buitenland. 'Rijke Roomse koormuziek' door het Neder lands Kamerkoor onder leiding van Uwe Gro nostay. Op 6 oktober in de Antoniuskerk in Bre da, 20.15 uur. Toegang 20. Q l ANTWERPEN II Trittico - Opera - door Vlaamse Opera o.l.v. Silvio Varviso -19.30 uur - 5 en 8 okt Andrea Bocelli - Koningin Elisabethzaal - Koningin Astridplein 23 - vr en za - 20.30 uur BREDA Orphée aux Enfers - Baronie Operette Breda en Operettevereniging Oosterhout - Chassé Theater - 4 en 5 okt - 20.30 uur EINDHOVEN Tromp Piano Concours Voorselectie - voor jonge professionele pianisten uit de Benelux - Muziekcentrum Frits Philips - ma en di - 09.00,14.00 en op ma om 19.30 uur MAASTRICHT Derde Music Nights Maastricht - met o.a. Al Jarreau, Sonny Rollins, Incognito, Groove Collective en Total Touch - in en rond het Vrijthof - vr t/m zo ROOSENDAAL André Rieu - Strauss Co - De Kring - do en vr - 20.15 uur DONDERDAG ANTWERPEN Pianorecital - sonates van Schubert - door Christian Zacharias - DeS- ingel - Desguinlei 25 - 20.00 uur BREDA The official tribute to The Blues Brothers - Chassé Theater - 20.00 uur EINDHOVEN Tromp Concert - Klavieren met orkest - door Brabants Orkest - diri gent Mare Soustrot - Muziekcentrum Frits Philips - 20.15 uur Don Carlo - Nationale Reisopera - Stadsschouwburg - Grote Zaal - 19.30 uur ETTEN-LEUR Rob Hoeke, Jaap Dekker en Rob Agerbeek - jazz - Theater de No- belaer-20.15uur GENT Festival van Vlaanderen - Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaande ren speelt Wagner en Tjaikovski - festivalhal Bijloke - 20.00 uur VRIJDAG ANTWERPEN Filharmonisch Orkest van Vlaanderen - Goebajdoelina en Wagner - Blauwe zaal - DeSingel - Desguinlei 25 - 20.00 uur BREDA Betty Goes Green - PARA - van Coothplein - 22.00 uur Kevin Ayers - De Scarabee - Van Goorstraat 16 - 21.30 uur TILBURG Heideroosjes - met The Travoltas en Demon Joker Junior - Noorderligt - 20.30 uur EINDHOVEN Alexander Toradze - pianoconcert - Muziekcentrum Frits Philips - 20.10 uur GENT Eros Ramazzotti - Flanders Expo - 20.30 uur Festival van Vlaanderen - Ebonyband - 21.00 uur ZATERDAG AMSTERDAM Morris Day 8i The Time - nachtconcert - Paradiso - 24.00 uur ZONDAG ANTWERPEN Mozartconcert - Prima la Musici o.l.v. Dirk Vermeulen - Elisabethzaal -Koningin Astridplein 23 - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM Screaming Abdubs Jahua - Poppodium De Botte Hommel - Blok stallen 3-21.00 uur 10) BREDA Nederlands Kamerkoor - o.l.v Uwe Gronostay - Rijkse Roomse Koor muziek - Antoniuskerk - St. Janstraat 16 - 20.15 uur OUDENBOSCH Robert Szreder (viool) en Boguslaw Jan Strobel (piano) - Fidei et Arti Past - Hellemonsstraat 1-20.15 uur 17,50) ROTTERDAM Mezzosopraan Teresa Berganza - de Doelen - zondagmatinee - 14.30 uur UTRECHT Orquesta Color Tango - Vredenburg -15.00 uur ZONDAG BERGEN OP ZOOM Jaarconcert - diverse solisten - Stadsschouwburg De Maagd - Grote Markt 32 - 14.30 uur 7,50) MAANDAG GENT Festival van Vlaanderen - Haydnconcert door La Petite Bande o.l.v. S. Kuijken - oude Ziekenzaal, Bijlokefestivalhal - 20.00 uur UTRECHT Paco De Lucia, John McLaughlin en Al Di Meola - Vredenburg - 20.15 uur DINSDAG BREDA Brabants Orkest - o.l.v. dirigent James Lougham - werken van Haydn, Bartók en Dvorak - Chassé Theater - 20.30 uur WOENSDAG EINDHOVEN Tromp Piano Concours Halve Finale -14.00 en 19.30 uur Muziekcentrum Frits Philips (ADVERTENTIE) riieuwl Op vrijdagl ttieuwl Op vrijdagl Mieuwl Op vrijdagl Voor alleenstaanden. De mooiste dansgelegenheid van Zuid-Nederland en Vlaanderen Jfru&ty (heren colbert et das, dames correct gekleed, geen vrijetfjdskledlng) Motel Qllze'RJjen A58, afrit 12 (volg borden). Aanvang 21.00 uur. Info: 073-6148486.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21