meert Whiplashcentrum wil vestigingen in alle provincies De diepere lading van sprookjes 'Kunstbloed' voor snelle transfusie Medicijn liamba blijkt marihuana MÖEEL B.V. 229, tel -T 49.95 'Vaders die met kinderen achterblijven zijn zielig en fantastisch' Abortuspil voorlopig toegelaten in de VS Hartpatiënten hebben het vooral op maandag of vrijdag moeilijk lag 3 oktober 1996 Onderzoek toont relatie Alzheimer en leefwijze aan LIJF LEVEN E2 - MAIS DEMO - MAIS DEMO I VERSCHILLENDE BEKENDE VEELBELOVENDE BELGISCHE EN TE BEZICHTIGEN ZIJ|\|. iais MAIS teil ps ips Brieven onder nummer DE STEM, POSTBUS 3229, 4800MB BREDA W4 T Cr'-i e badstof badjas )ogloopmat 'iSaturnus' Gekoelde atleet presteert beter WOENSDAG 2 OKTOBER 1996 ID VAN 14.00u TOT 17.00u op de 5fvelden. Bavelstraat te Dorst favel, net buiten de dorpskern) Ingericht door: 1 112, 2300 Turnhout. 00-32/1485265) 052. 1674. BRADOR St. Hu- etat., ou- 0032- Breda. at. (incl. intende euze ge- 573357. /I 80X30X compleet 340. baasje Spec. 386164. korthaar hoonheid, 86 Div.contacten Eigenwijze j.m. 28: gent, gev. v. humor, rornai zkt. dito j. vrouw, geen bi discotype, b.o.n. 393fl Als U wilt reageren op ad, vertenties met brieven on der nummer gelieve U linksboven op uw envelop duidelijk het briefnummer uit de advertentie te vermelden en uw brief (gefrankeerd) alsvolgt te adresseren: (NIET AAN ONS ANTWOORDNUMMER IVI AUTOMATISCHE OPENING VAN ANTWOORDNR. POST!) Indien U Foto's e.d. wens terug te ontvangen van di adverteerder, is het verstandig een aan Uzelf gerichte en gefrankeerde envelop bij uw reactie te voegen met polyester voering - maten: M, L, XL en XXL rntiek-bruin t .5*. 1 i; i ty t S V -r,R im stof van bedrukte katoen ivoering van geluste badstof i125cm i: M, L en XL ames en heren iting: 50x80 cm. JA AA1 'donkergrijs IQUM raar tot 30° C lwl>¥ ^aa>. dan 300 Aldi-markten in Nederland Botterdam (anp) - In Rotterdam is een nieuw centrum geopend voor pa tiënten die nek- of rugletsel hebben opgelopen en lijden onder de gevol gen van wat wordt aangeduid als whiplash. Het Whiplash Centrum jjederland (WCN) heeft de voorzie ning opgezet en wil voor eind 1997 in elke provincie minstens één centrum openen. Dat heeft WCN-woordvoer- ster M. Janmaat Abee bekend gemaakt. Het whiplashcentrum in Rotterdam is gehuisvest in het gebouw van De Twaalf Provinciën Landelijke Arbodienst NV aan het Oostplein. Binnenkort worden soortgelijke centra geopend in in Gro ningen, Heerlen, Hengelo, Arnhem, Zaandam, Utrecht en Amsterdam. Ook daar nemen de centra hun intrek bij De Twaalf Provinciën, maar zullen onaf hankelijk werken. De eerste WCN-vestigingen werden in november 1995 gevestigd in Blaricum en Almere. Volgens initiatiefneemster en voormalig Tweede-Kamerlid Janmaat Abee wil WCN via de provinciale whip- lashcentra in de toekomst naar slachtof fers toekomen, in plaats van andersom. „De mensen kunnen straks op afspraak bij onze centra terecht," illustreert zij de doelstelling van WCN. „Daar mag de pa tiënt rekenen op de professionele hulp van artsen, fysio- en manueel therapeu ten. Die behoren tot de vaste teams van elk centrum. Ook kunnen mensen via het landelijk alarmnummer 06-899.82.22 een beroep doen op ons mobiele team. Dat komt binnen 48 uur na een ongeval aan huis, als het vermoeden bestaat dat er sprake is van whiplash." Janmaat Abee zegt dat whiplash-patiën- ten schreeuwend behoefte aan aandacht verdienen. „Deze groep verkeersslacht offers wordt lang niet altijd serieus ge nomen, terwijl zij wel ernstig lijden on der' hun ongeval. Bij whiplash treedt dikwijls een ernstige vermoeidheid op, gevolgd door pijn in hoofd, nek en schouders. Later komen daar soms tinte lingen in armen, handen en vingers bij, maar ook kauwproblemen." Het WCN heeft geen extace cijfers over het aantal whiplash-patiënten. „Wij denken dat naar schatting 60.000 men sen de afgelopen jaren te kampen hebben gekregen met een of andere verschijnsel. Die zijn meestal veroorzaakt door een verkeersongeval, meestal door een kop- staartbotsing. Jaarlijks gebeuren in Ne derland tussen de 15.000 en 30.000 kop- staartbotsingen. Op basis van dit aantal neemt het WCN aan dat er jaarlijks 5.000 whiplash-patiënten bijkomen." Als moeder het gezin verlaat Vijftien jaar geleden liep het huwelijk van Tonny Sies op de klippen. Zij ging het huis uit. Haar ex bleef thuis wonen. Met hun zoontje van zeven. Waarom zette ze die stap? Een gesprek met Tonny Sies en Liesbeth van Hennik, die net een boek heeft geschreven over moeders die hun gezin verlaten. „Het is natuurlijk onzin om die moe ders te omschrijven als onver antwoordelijke vrouwen zon der moederhart." Door Mick Salet „Als een vader zijn gezin verlaat, vindt iedereen het vanzelfsprekend dat de ach terblijvende moeder voor de kinderen zorgt. Maar als een moeder haar gezin verlaat? Dan wordt het al gauw gewéldig gevonden als de vader de zorg voor de kinderen op zich neemt. Dat vind ik me ten met twee maten." Pedagoge Liesbeth van Hennik, 42 jaar, heeft onderzoek gedaan naar moeders die, na een echtscheiding, de zorg voor de kinderen aan hun ex overlieten. Waarom deden die vrouwen dat? Hoe voelden ze zich? Liesbeth van Hennik vroeg het twintig vrouwen en schreef er een boek over: 'Ik ga - Moeders die hun gezin verlaten'. Tonny Sies, 48 jaar, is een moeder die uit eigen ervaring mee kan praten. Tonny: „Vijftien jaar geleden ben ik ge scheiden. Mijn zoon, Antonie, was toen zeven, Hij bleef bij zijn vader. Ik ging weg. Het huwelijk was niet meer te red den. We hebben het lang geprobeerd. Ook met therapie. Maar het was gewoon niet meer goed te krijgen. Achteraf denk ik wel dat ik weet waarom het fout is ge gaan. Hij had zijn werk. Ik zat thuis. Eerst alleen met het huishouden. Later ook met een kind. Maar daar kon ik mijn dag niet mee vullen. Ik wilde niet alleen maar huisvrouw zijn. Ik heb de pest aan huishoudelijk werk. Maar het heeft jaren geduurd voor ik aan een echtscheiding dacht. Liesbeth: „Mensen scheiden niet zo snel. Ze proberen van alles om hun huwelijk in stand te houden." Tonny: „Ik word nog steeds boos als ik iemand hoor zeggen dat mensen tegen woordig zo makkelijk scheiden. Dat is onzin. Mensen scheiden niet makkelijk. Zeker niet als ze kinderen hebben." Liesbeth: „Mensen hebben het er vaak verschrikkelijk moeilijk mee. Want ze hadden toch afgesproken om altijd bij elkaar te blijven. In voor- en tegen spoed." Tonny: „Maar ik vind niet dat ouders, in het belang van de kinderen, per se samen moeten blijven. Het is voor kinderen toch ook niet goed als ouders steeds ruzie hebben en er thuis een vervelende sfeer heerst? Soms is een scheiding de enige oplossing. Daarom heb ik uiteindelijk ook de knoop doorgehakt en ben naar een advocaat gegaan." Liesbeth: „In de meeste gevallen neemt de vrouw het initiatief om te scheiden. Juist de moeders verlaten vaak het huis om de ondraaglijke spanning te doorbre ken en een scheiding in gang te zeten." Tonny: „Voor mij stond al vast dat ik na oe scheiding niet voor mijn zoon zou zor gen. Ik zat in die tijd op de Sociale Aca demie. Als ik voor mijn zoon zou moeten zorgen, had ik met mijn opleiding moe ten stoppen. Dat wilde ik niet. Voor mijn ex-man was het niet zo'n probleem. Die had als onderwijzer precies dezelfde schooltijden als Antonie. Bovendien had ®j centen. Ik niet." Liesbeth: „Financiële motieven spelen wak een rol. Mannen verdienen meestal Jjeer dan vrouwen. Vaders kunnen de ■anderen dus ook meer materiële wel stand bieden èn de hypotheek betalen, bat is voor moeders vaak een reden om e denken: 'ik laat de kinderen maar bij hem. Ze gaan dan het huis uit en laten 'Vrouwen voelen een intens verlangen om even lekker met hun kinderen te knuffelen. Ze voelen de breuk echt lichame lijk. Het lijkt soms een soort amputatie.' foto de visser de kinderen achter. Ook omdat ze het be zwaarlijk vinden om de kinderen uit hun vertrouwde omgeving te halen." Tonny: „Mijn ex-man wilde ook voor Antonie blijven zorgen." Liesbeth: „Omdat hij dol op zijn zoon was?" Tonny: „Niet overdreven. Ik heb Antonie wel gevraagd wat hij wilde. Achteraf had ik daar spijt van, maar toen leek het me heel democratisch om te vragen: 'bij wie wil je het liefst blijven?' Hij koos voor papa. Ik weet niet of hij door die ge dwongen keus last van schuldgevoelens heeft gehad, maar ik weet wel dat je een kind van zeven eigenlijk niet moet laten kiezen tussen mama en papa." Liesbeth: „Maar hoe kwam je op het idéé dat je Antonie bij zijn vader zou laten? Veel vrouwen gaan er automatisch van uit dat zij de kinderen bij zich houden. Had je voorbeelden in je omgeving?" Tonny: „Nee. Ik dacht gewoon: als ik voor Antonie moet zorgen, dan moet ik stoppen met mijn studie en kom ik in de bijstand." Liesbeth: „Veel vrouwen doen dat." Tonny: „Maar dan zou ik doodongeluk kig geworden zijn. Ik wilde niet in de bij stand of ergens achter de kassa. Dat leek me ook geen goed toekomstperspectief voor Antonie. Het leek me beter dat hij bij zijn vader zou blijven. Op een vaste plek. Co-ouderschap kenden we in die tijd nog niet. Maar ik wilde niet dat hij als een postpakketje van het ene naar het andere adres gestuurd zou worden." Liesbeth: „Ik vind het opvallend dat mannen er vaak geen punt van maken dat ze na een scheiding voor de kinderen moeten zorgen. Ze doen het graag. Ook al hebben ze een fulltime baan. Ze zeg gen: 'dat regelen we wel'. En dat regelen ze dan ook. Vrouwen lijken vaak een an dere instelling te hebben. Die maken zich vooraf al zorgen: 'zou dat straks al lemaal wel goed gaan?' Maar mannen krijgen ook wel meer steun en aandacht. Als moeders met de kinderen achterblij ven, dan vindt iedereen dat vanzelfspre kend. Maar als vaders met de kinderen achterblijven, dan vindt iedereen dat zielig en fantastisch. Zielig, omdat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft. Fantastisch, omdat hij de zorg voor zijn kinderen op zich neemt. Vaders met kin deren worden ook eerder geholpen. Alsof ze hulpbehoevend zijn. Moeders met kin deren worden geacht de problemen zelf op te lossen." Tonny: „Moeders die hun gezin verlaten worden anders bekeken dan vaders die hun gezin verlaten." Liesbeth: „Ze worden vaak veroordeeld. Er wordt van alles over ze gezegd. Ze zal wel een ander hebben... Ze moet de pu berteit zeker even overdoen... Ze is egoïstisch.... Ze is een slechte moeder..." Tonny: „Ik voelde me helemaal geen slechte moeder. Ik voelde me een prima moeder. En ik was niet egoïstisch, want ik koos het beste voor mijn zoon. Ik heb me dan ook nooit schuldig gevoeld." Liesbeth: „Dat hoor je niet vaak. Vrou wen voelen zich vaak schuldig. Vréselijk schuldig." Tonny: „Achter mijn rug zal er wel van alles over me zijn gezegd, maar zelf kreeg ik geen reacties. Er werd niet over gesproken." Liesbeth: „Dat vertellen veel vrouwen. Mensen zéggen er niets van, maar laten wel merken dat ze het veroordelen. Er gaat veel contact verloren." Tonny: „Mijn moeder huilde toen ik het haar vertelde: 'nou zal ik mijn kleinzoon nooit meer zien.' Maar dat was niet zo. Mijn ouders bléven de opa en oma van Antonie." Liesbeth: „De meeste moeders blijven hun kinderen ook gewoon zien." Tonny: „Antonie kwam eens in de veer tien dagen èn in de vakanties bij mij. Als hij dan weer weg was, zette ik de stofzui ger aan, zodat de buren me niet konden horen janken. Want je doet het niet zon der verdriet. Ik miste hem soms ver schrikkelijk. Dat gemis was het ergst. Dat voelde ik lichamelijk." Liesbeth: „Dat vertellen bijna alle vrou wen. Ze voelen vaak een verscheurende pijn. Ze voelen vaak een intens verlan gen om even lekker met hun kinderen te knuffelen. Ze voelen de breuk echt licha melijk. Het lijkt soms een soort amputa tie." Tonny: „Ik heb er pas heel laat met An tonie over gesproken. Twee jaar geleden heb ik hem eigenlijk pas voor het eerst mijn verhaal verteld. Maar hij zei dat hij het nooit als abnormaal had ervaren dat hij destijds bij zijn vader was blijven wo nen." Liesbeth: „Heeft hij het je verweten?" Tonny: „Nee. Hij heeft me nooit verwij ten gemaakt." Liesbeth: „De meeste kinderen doen dat wel. Ze maken hun ouders verwijten over de scheiding. Ze vinden het pijnlijk dat hun moeder weg is gegaan en het ge zin uit elkaar is gevallen. Ze maken een rouwproces door. De één gaat boos met de deuren slaan. De ander trekt zich stil terug. Maar gevoelens van verdriet, een zaamheid en boosheid zijn er altijd. Bij de één duurt dat wat langer dan bij de ander. Maar het valt me op dat de moe ders meestal toch wel een eervolle plaats in blijven nemen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de houding van de va ders. Die moeten wél met respect over hun ex-vrouw spreken en het ook moge lijk maken dat ze haar plek als moeder blijft houden." Tonny: „Want ik blijf natuurlijk de moe der van Antonie. Ik heb ook geen spijt dat ik hem destijds bij zijn vader heb ge laten." Liesbeth: „Maar waarom wordt een móéder die haar gezin verlaat nou an ders beoordeeld dan een vader die zijn gezin verlaat? Is een moeder soms méér dan een vader verplicht om bij de kinde ren te blijven? Ik vind dat er vaak met twee maten gemeten wordt. En dat is niet eerlijk." Liesbeth van Hennik: 'Ik ga -Moeders die hun gezin verlaten'. Uitgeverij Scheffers, 29,90. Door dr. Jan Verhulst Sprookjes lijken op het eerste ge zicht aardige verhaaltjes, met of zonder moraal, met name be doeld om kindertjes in bed te Knjgen en vooral: te houden. Nadere beschouwing van de Heeste sprookjes leert echter dat er veel meer aan de hand is. Voor al de oude sprookjes (met name htvVan gebroeders Grimm) lebben een veel diepere lading, zoals ook de Freudianen en Jun- gianen al dachten. Van de laatste Sfoep is bekend dat ze sprookjes opvatten als een verwijzing naar het zogenoemde 'collectieve on- ewuste' van de mens, dat wil jiggen: het onbewuste dat alle ,fnsen over de hele wereld met aar gemeen hebben. Voor deze Pvatting va't iets te zeggen wan- tr v 6 ^denken dat vrijwel alle a 'tionele sprookjes vol zitten met symboliek over het goede en kwade in de mens en over de zin en de onzin van het leven. De klassieke Freudianen zagen in de dromen een fantasie-vervulling van allerlei onbewuste en ver drongen wensen. Want in sprook jes kunnen, net als in onze dro men, allerlei dingen gebeuren die in het dagelijks leven volstrekt onmogelijk en ontoelaatbaar zijn. In dit opzicht komen sprookjes sterk overeen met de klassieke volksverhalen waarin bijvoor beeld een zoon zijn vader doodt en vervolgens trouwt met zijn moeder (de tragedie Oedipus Rex). In de oude sprookjes wordt er vaak ook naar hartelust ge moord en bedrogen en dat alles liefst op een zo gruwelijk moge lijke manier verteld. Op deze ma nier worden onze sadistische wensen en verlangens bevredigd. De meeste sprookjes gaan over liefde, eerlijkheid, betrouwbaar heid, macht en geld. In de regel is het zo dat sprookjes altijd goed aflopen, dus dat het goede over wint. Volgens de Oostenrijkse hoogleraar in de kinderpsycholo gie, Bettelheim, is dat om kinde ren duidelijk te maken dat alle problemen die ze in het latere le ven tegen zullen komen, kunnen worden opgelost. Als je maar je best doet en eerlijk blijft. Het is natuurlijk mogelijk om in elk sprookje dingen te zien die de bedenker ervan totaal niet voor ogen hebben gestaan. Zo zou je in het sprookje van Assepoester met een beetje goede wil een verwij zing kunnen zien naar het schoen-fetisjisme. En kun je in het verhaal van Hans en Grietje incestueuze tendensen ontdek ken, gelardeerd met een lesbische ondertoon. En jawel hoor: De Amerikaanse psychoanalytica Clarissa Estés deinst er bijvoor beeld niet voor terug om alle sprookjes in een feministisch ka der te plaatsen en ze te zien als een uiting van de onderdrukking van de vrouw. In Nederland houdt de psycholo ge Sybille Labrijn regelmatig 'sprookjesworkshops', waarin mensen aan de hand van sprook jes beter zicht kunnen krijgen op de aard en achtergronden van hun problemen. Ook Labrijn, zo vertelt ze in het maandblad Psy chologie, gaat ervan uit dat sprookjes meer zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. Zo heeft volgens haar het sprookje van Sneeuwwitje te maken met de thematiek van het zelfstandig worden en het leren omgaan met jaloezie. Een rasechte Freudiaan herkent in dit verhaal natuurlijk onmiddellijk de oer-problema- tiek tussen moeder en dochter: de seksuele rivaliteit tot de dood er op volgt. Om maar te zwijgen over de verborgen seksuele sym boliek die besloten ligt in de ver houding van Sneeuwwwitje tot die zeven dwergen. Uit bovenstaande moge duidelijk zijn geworden dat sprookjes vaak meer kunnen zijn dat zomaar een leuk verhaaltje. Je kunt ze tot in het oneindige blijven interprete ren. De manier waarop je dat doet zegt natuurlijk meer over je zelf dan over het sprookje. Juist dat gegeven maakt de sprookjes zo leerzaam. Slachtoffers die snel veel bloed verliezen hebben vaak maar een kleine kans op overleving. Meestal is na een korte tijd bloedtrans fusie uitgeput. Artsen en wetenschappers zoeken al jaren naar een tijdelijke bloedvervanger. Zeven Europese universiteiten hebben gezamenlijk wellicht een uitvinding gedaan. Een 'hemoglobine- oplossing' moet het mogelijk maken de bloeddruk op het gewens te peil te houden en zuurstof naar alle delen van het lichaam te vervoeren. Voordeel is dat het materiaal lange tijd goed te houden is en er weinig besmettingsgevaar is. Naar verwachting zal 'kunstbloed' in 1997 algemeen gebruikt kunnen worden. New York (rtr) - De Amerikaan se keuringsdienst voor medicij nen (FDA) heeft de controversië le abortuspil, de RU-486, voorlo pig toegelaten tot de Ameri kaanse markt. Dat heeft een par ticuliere organisatie voor anti conceptie bekendgemaakt. Volgens de groep staat de FDA voorlopig vrouwen toe de pil te gebruiken in afwachting van de etikettering en de verspreiding van het middel. De abortuspil is in de VS bekend onder de naam mifepristone. Hij is geschikt voor vrouwen in de eerste zeven weken van de zwan gerschap. Uit onderzoek in Frankrijk, waar de pil al langer te verkrij gen is, blijkt dat het middel daar in 95,5 procent van de gevallen voldoet. De RU-486 is ook ver krijgbaar in het Verenigd Ko ninkrijk, Zweden en China. An ti-abortusactivisten voeren in de Verenigde Staten fel campagne tegen de pil. Chicago (dpa/rtr) - De ziekte van Alzheimer wordt niet alleen ver oorzaakt door erfelijke factoren of een infectie in de hersenen, maar ook door omgevingsinvloe den en leefwijze. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek in het medische tijdschrift Journal of the American Medical Associa tion. In het onderzoek zijn 3734 man nen van Japanse afkomst op Ha waii in de leeftijd van 71 tot 93 jaar onderzocht. Zij brachten het grootste deel van hun leven op de eilandengroep door. Van hen leed 5,4 procent aan de ziekte van Alzheimer en nog eens 4,2 procent aan geestelijke achter uitgang, veroorzaakt door stoor nissen in de doorbloeding van de hersenen. Uit onderzoek onder 887 mannen in dezelfde leeftijdscategorie in Japan bleek dat slechts 1,5 pro cent van hen aan dementie lijdt. Het onderzoeksteam trekt daar uit de conclusie dat alleen facto ren zoals omgeving en leefwijze verantwoordelijk kunnen zijn voor het op Hawaii driemaal zo hoge aantal Alzheimer-patiënten onder Japanners als in Japan. Tot nu toe namen artsen steeds aan dat de oorzaak van de ziekte van Alzheimer lag bij erfelijke factoren of een infectie in de gro te hersenen. Wel was al bekend dat dementie in de westerse we reld veel meer voorkomt dan in het Oosten, hetgeen duidt op an dere factoren die van invloed zijn op ontstaan en ontwikkeling van de ziekte. Een wonderbaarlijk geneesmid del dat de inwoners van een Noord-Braziliaans dorp innemen tegen allerlei kwalen en pijnen blijkt mariuhana te zijn. De in woners van de plaats Cruzeta in de noordoostelijke deelstaat Rio Grande do Norte gebruiken al ja renlang een medicijn dat ze 'liamba' noemden. Het middel werkt tegen tal van klachten, zo als onder meer keel-, kies en hoofdpijn. Ook gebruiken bewo ners het geestveruimende medi cijn als levenselixer. Een politie man uit een andere plaats werd echter achterdochtig en liet liam ba testen. Het blijkt om marihua na te gaan. Het is nog onbekend wat het plaatselijke Openbaar Ministerie gaat ondernemen na de ontdekking van de agent. In Nederland vroeg minister Borst van Volksgezondheid on langs om advies over het gebruik van marihuana als medicijn. De minister moet beslissen of artsen in Nederland liamba mogen voorschrijven. Aidspatiënten willen dat het medicijn in het zie kenfondspakket wordt opgeno- Washington (afp) - Onverwachte haperingen van het hartritme die tot de dood van hartpatiënten kunnen leiden, komen vooral op maandag en vrijdag voor. Dat is ook bij gepensioneerden het geval, zo wijst een onderzoek uit dat is gepubliceerd in het blad van de Amerikaanse Hart Vereniging. „Het kennelijke verband tussen de dag van de week en hartstoor- nissen is moeilijk te verklaren", aldus de onderzoekers van de universiteit van Maryland (Baltimore). Zij volgden een groep van 683 hartpatiënten die de hartstoor- nissen en snelle contracties van de hartspier overleefden dankzij een apparaat dat bij korte hart stilstand automatisch de pace maker inschakelt. Het ritme wordt hersteld dankzij een zwakke elektrische stroom naar de hartspier. De studie wijst uit dat de maan dag en vrijdag de moeilijkste da gen zijn voor hartpatiënten, voornamelijk voor mannen op leeftijd. „Wellicht lijden zij nog steeds aan stress op maandag, zoals tijdens de periode dat ze nog werkten. Of misschien ver oorzaakt het vertrek van hun vrouw of kinderen naar het werk stress," aldus onderzoeksleider Robert Peters. Van de hartpatiënten die op maandag last van hun hart kre gen, was het aantal mensen dat medicijnen slikt dat de werking onderdrukt van het bijniermerg- hormoon, verantwoordelijk voor versnelling van hartkloppingen, in de minderheid. De Amerikaanse Hart Vereni ging schat het aantal landgeno ten dat jaarlijks aan hartstil stand overlijdt op 250.000. Het kan voor atleten aanbeve ling verdienen om vóór de wed strijd een koud bad te nemen, ze ker als ze moeten presteren in vochtige hitte. Australische on derzoekers zetten vier hardlo pers in een bad met een tempera tuur van 28,8°, dat vervolgens werd afgekoeld tot 23°. Vervol gens moest het viertal, samen met vier 'ongekoelde' atleten, rennen op een tredmolen in een vertrek waar de temperatuur 32° bedroeg en de luchtvochtigheid 60%. De 'gekoelde' atleten ble ken in een tijdsbestek van 30 mi nuten 300 tot 350 meter méér af te leggen. De lichaamstemperatuur van de 'koele' atleten was na hun bad gezakt tot 36,5° en hun huidtem- peratuur tot 27°. Dat is ongeveer één graad lager dan normaal. Onmiddellijk na hun inspannin gen bedroeg hun huidtempera- tuur tussen 34,3° en 38,9°. Bij de 'ongekoelde' controlegroep lag die tussen 35,6° en 39,6°. Volgens de onderzoekers betekent dat dat de spieren, die voorkomen dat ze te warm worden door bloed naar de huid te voeren waar het kan afkoelen, bij 'voor- koeling' meer bloed kunnen vasthouden en daardoor beter presteren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25