Studeren is mijn manier van bidden' Literaire wandelroute belicht 'doodgewone' plekken in Tilburg GIDS DESTEM Schrijfster en theologe Karen Armstrong spreekt velen aan ■j SEPTEMBER 19g6 Q' ■MB ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1996 !d mocht nog een slag mi speelde schoppenvrouw enn °r- U,t West ging een kla"l wegen uit N een hartene„ klaveren, maar O 7at k n ns in de problemen. Hij n niitenhnnn^iirc n ruitenhonneurs wen aan W een ruitens^ «jgund. Die speelde harten J getroefd en het contract wpm maakt. W had het niet betj daan door klaveren terne L engen, want ook dan hadden n ruiten- en klaverenslas n slagen voor Z compleet takt. de situatie van diagram i ocht O vanzelfsprekend KJ iveren afgooien, maar veron trstel dat hij zijn hartens had eggedaan. Z had dan zijn der troef gespeeld waarop o zjjn itenbezit tot een had moeten luceren. Hij zou dan met rui 1 aan slag zijn gebracht en de itste slagen waren dan voor zuinig bewaarde klaverenaas -boer van N geweest. Agenda: 5 oktober Bergen on Zoom kroegentocht, inl nun 566484; ult"' 6 oktober Oosterhoutse café*: ve, inl. 0162-431637. De Engelse theologe Karen Armstrong (51) was zeven jaar non in een roomskatholiek klooster. Over haar uittreding schreef zij een boek dat haar bekend maakte, 'Through the narrow gate'. Daarna werkte zij aan haar opus magnum, dat een aantal jaren gele den als 'Een geschiedenis van God' in de Nederlandse vertaling uitkwam. Begin dit jaar verscheen 'Moham med. Een westerse poging tot begrip van de islam' en kort geleden 'Jeruzalem. Een geschiedenis van de Heilige Stad'. De boeken van Karen Armstrong wor den uitgegeven door Anthos. Door Peter van Vlerken 17-2112.50-446-1113.49-43 1-12 14. 31-27! 22x31 15. 36x27 :-17 16.29-23! 18x2917.34x23 !-20 18. 46-41 5-10 19. 35-30 1-15 20. 40-35 8-12 21. 33-28 1-19 22. 38-33 12-18 23. 23x12 |7x8 24. 42-38 8-13 25. 39-34! ■17 26. 43-39 17-22 27. 27x18 (!3x22 28.28x17 21x12 29.32-28! •13 30.44-40 20-25 31.37-32 3- 32. 32-27! 1-7 33. 41-37 4-10 1. 37-32 19-24 35. 30x1913x24 28-23 8-13 laar ook na 36.. 14-20 34-2910- 40-34 14-19 enz. had zwart et niet meer gered. 7.34-29! 15-20 (14-20 40-3413- 3 48-43+) 38. 39-34!! Op 13-19 'olgt nu 47-42 48-43 en na 13-18 1-30! 34-30+. 38...25-30 39. 4x25 13-19 40. 48-43! 19x4841. 0-34 24x42 42. 47x38 48x30 43. 5x4 7-11 44. 4-22 12-17 45.22- 1 en zwart gaf het op. f8-e8 17. Pd5-e3 Tf7-£8 18. d3-d4 c7-c6 19. Tfl-dl :5-e4 20. d4 d5 Le6-f7 21. Lg2-h3 Lf7-h5 22. Tdl-el c5 23. b4xc5 d6xc5 De volgende zet van wit lijkt materiaal te winnen maar Dou- ven had goed gezien dat de ak- jtie juist materiaal kost. 2*. Pe3xf5 Tf8xf5 25. Lf2*« Dd7 - c7 26. Lc5 - e3 Tf5 - 27. c4 - c5 Mmhbjmlm niet ver ge noeg gekeken. Met twee pion nen voor een stuk heeft wit het onderhavige geval meer da voldoende. De zwarte stukke vinden nergens rust dan aan d uiterste rand van het bord. i Tf6 - a6 28. Pe2-"" Dc7-b8 29. Pd4-f5 Pd»' 30. Pf5xg7 Kg8xg7 Le3 - d4+ Kg7 - g8 32. Ld4 - Ta6-g6 33. Lh3-f5 P 34. Lf5xe4 Meer voor zijn tea" dan voor zichzelf su^t,n 'Doef' nog een tiental zet voort alvorens op te geV® Voor Rotterdam won ver Fred van der Vliet terwijl Jon Brenninkmeijer, Paul B°ori en Dennis de Vreugt voor n het evenwicht bewaarden. Volgende week: De Ov piade. Als gaat het om een ceremonie, zo zorgvuldig groepeert een Amster damse kastelein zijn terrasstoe len om het televisietoestel. En hoewel de uitzending van de voetbalwedstrijd nog uren op zich laat wachten, nemen enkele supporters alvast plaats. Ze dra gen hun oranje petjes achterste voren, zodat het keppeltjes lijken als je hen aankijkt. In een hotel aan de gracht moet Karen Amstrong hartelijk lachen als zij hoort dat voetballers in Nederland godenzonen worden genoemd. En dan weet zij nog niet dat er een nieuwe JC als ver losser is opgestaan. „Voetbal is een nationale religie", meent ze. Maar haar gezicht betrekt weer vlug. Ze kent de hooligans uit haar land en lijkt zich warempel een beetje schuldig te voelen om deze uitwas. „Wij hebben gefaald voor veel mensen." Wij, dat zijn mensen die geloven en die dat uitdragen. Haar boek weegt zwaar in mijn las. 'Een geschiedenis van God' is een immense studie, waarbij men zijn hoofd gauw te klein weet. Niet omdat het moeilijk geschre ven is, integendeel, maar het be helst zo'n uitputtende exegese, zoveel feiten en namen, zulke ra- zendknappe verbanden tussen de drie grote religies, tussen uit spraken van theologen en filoso fen van velerlei slag, dat het dui zelingwekkend wordt. En dan is er ook nog haar diepdoordachte Godsbesef, dat het Godsbesef van de lezer - zo verging het mij al thans - reduceert tot miezerige indrukken. Troost Een troost is dat, voor wie erin geïnteresseerd is, haar boek ant woorden op veel vragen geeft. Wat is de belangrijkste vraag die zij zichzelf stelde? God een objectief ander we zen, of is Hij een verzinsel dat het bevattingsvermogen van de mens te boven gaat?" Ze vertelt dat toen ze met haar stadie begon, haar beeld van God uitermate beperkt was en dat ze dacht dat dat bij alle mo- notheïsten het geval was. Iemand ergens daarboven die op ons neerkeek, die de wereld gescha pen had en die de zaak contro leerde. „Ik vond dat ongelooflijk. Het idee verontrustte mij dat ik de gaten werd gehouden door iemand die klaar stond om mij in de hel te werpen." Muziek Tijdens haar studie ontdekte ze hoe njk en complex de mo- notheïstische traditie was, dat ging om een zoektocht naar e® betekenis... „Iets bovenzin- ,w§e|ijhs dat we nooit kunnen definiëren, maar dat, wanneer we het fragmentsgewijs ervaren, ons de hoop geeft dat het leven bete kenis heeft." niet langer een beeld van God. Ze beschouwt Hem als een realiteit - „met een hoofdletter R" - waar zij af en toe een glimp van op vangt. „Zoals wanneer je naar muziek luistert die je ten diepste raakt en je het besef geeft dat al les goed komt en alles schoonheid bezit. Zulke momenten krijg ik wanneer ik studeer." Ze lacht weer. Een charmant spleetje tussen haar tanden komt bloot. „De rabbi's op de joodse school in Londen waar ik lesgeef, plagen me altijd door te zeggen dat ik zo joods ben in mijn spiri tualiteit. Zij krijgen ogenblikken van een verlichte toestand door intensieve studie van heilige tek sten." Als God het produkt is van men selijke verbeelding, dan moeten hemel en hel dat ook zijn. „Ja, en ik denk dat ze vaak des tructief zijn gebruikt. De Koran is er heel duidelijk over dat God en de Goddelijke wereld, het laatste oordeel en de hel symbo len zijn, parabels, allegorieën. Het hiernamaals, hemel en hel zijn op een onreligieuze manier uitgelegd, zodat mensen hun hele leven proberen in de hemel te ko men en de hel te vermijden. Ge noeg punten scoren om in de he mel te komen is niet religieuzer dan geld opzij zetten voor een welverzorgde oude dag. En de hel is gebruikt als stok om mensen bang te maken, dat kan nooit de bedoeling van religie zijn. Religie is er juist om ons te helpen voor bij het eigen ego te geraken." U schrijft dat mensen religieus worden als het slecht met ze gaat. „Als onze levens perfect waren zou er van een religieus zoeken geen sprake zijn. Mensen, anders dan dieren voor zover we weten, verzetten zich tegen hun omstari- Karen Armstrong: „Ik denk niet dat het in alle gevallen slecht is dat de betekenis van God vervaagt. de ene religie niet werkt, vinden ze een andere." De God die mensen voor zichzelf bedenken, lijkt verdacht vaak te gemoet te komen aan de wensen die ze hebben. „Dat kan gevaarlijk zijn. De Kruisvaarders (waarover Karen Armstrong ook een boek schreef - red) vermoordden jo den en moslims onder het uitroe pen dat het de wil van God was. dat ft® voornaamste stelling is °<1 een schepping van de mens «Wat mij verbaasde was dat alle °oraanstaande christenen, jo- ,e.n en moslims daarvan over ligt! bleken te zijn. Zelfs voor nomas van Aquino was het dui- elIjk dat ons Godsbeeld zelfge- aakt was, dat het iets was als rfIe> waarin geprobeerd wordt onzegbare te zeggen." En muziek... j'j^ec'es- Muziek is bij uitstek re- Jr® kunst, omdat het verder als Godwoor^en en feiten, net Wijzer geworden, vormt zij zich digheden. Zij kijken rond in een wereld die angstaanjagend is, on voorspelbaar, gevaarlijk, vol dood, ziekte en wanhoop. Wij zijn niet op ons gemak. We hebben op een of andere manier de overtui ging dat het zo niet bedoeld is te zijn." Pessimistisch In haar boek toont Karen Arm strong zich pessimistisch over de toekomst van de wereld. Ze voor ziet ecologische rampen, een be volkingsexplosie. Er moeten gou den tijden aanbreken voor reli gies. Ze heeft inderdaad veel reli gies zien ontstaan aan het eind van deze eeuw, maar dan vooral 'slechte religies'. „De zelfmoord- bommen in Israël zijn uitingen daarvan. Mensen vinden land be langrijker dan de religieuze plicht het heilige te ontdekken in anderen. Dus om nu te spreken van een gouden toekomst..." God lijkt verdwenen in het leven van veel mensen. „Maar dat bete kent niet dat zij zijn opgehouden met zoeken. Zij wenden zich bij voorbeeld tot de New Age-bewe- ging of tot de psycho-analyse, wat volgens mij een seculiere vorm van mystiek is. Ik denk niet dat het in alle gevallen slecht is dat de betekenis van God ver vaagt. Mensen zijn erg pragma tisch ingesteld. Als ze menen dat Zij projecteerden hun haat in een imaginair wezen dat ze gescha pen hadden naar eigen voorbeeld. Dominees op de radio schreeu wen 'God wil dit en God verbiedt dat' en het is frappant hoe vaak Zijn mening overeenkomt met die van henzelf. In plaats van in God een uitdaging te zien je vooroor delen te overwinnen, kun je Hem ook reduceren tot een stempel van heilige goedkeuring voor sommige van je slechtste impul sen. Daarom zeggen alledrie de grote religies dat het mogelijk is God te zien als 'n persoon, maar ook dat Hij méér is dan dat." Als iets haar boek controversieel heeft gemaakt, dan zijn het de parallellen die zij blootlegde tus sen de verschillende religies. Tegenover een oorlogszuchtige God staat een God van de vrede. „Maar zelden wordt een God ge creëerd die rekening houdt met beide partijen. Dikwijls gaat het bereiken van vrede gepaard met geweld." Ze kijkt op haar horlo ge. „Exact op dit moment begin nen de vredesbesprekingen over Noord-Ierland. Ik geef ze weinig kans." Atheïst Meer dan eens zegt Karen Arm strong dat ze begonnen is met haar studie vanuit het standpunt van een atheïst. Dat klinkt vreemd uit de mond van een ex- non. Met atheïst bedoelt ze dat ze zich niet kon verenigen met de God die haar werd voorgespie geld. „Joden, christenen en moslims zijn in het verleden door hun toenmalige overheersers ketters, atheïsten genoemd, omdat hun ideeën over God zo radicaal an ders waren dat ze blasfemisch le ken." U schrijft dat u 'met spijt' bent uitgetreden uit de kloosterorde. „Zeven jaar lang heb ik gepro beerd een non te worden. Mijn uittreden was een nederlaag. Ik wilde God vinden. Ik wilde een nobel, noem het voor mijn part heilig mens worden. Maar mijn leven als religieuze maakte mij er niet aardiger op. Ik was constant in tranen, bitter, boos, razend zelfs..." Razend op wie? „Op mezelf vooral en vervolgens op anderen. Ik zocht onmiddel lijk het slechte in andere men sen." Had u geen roeping? „Dat dacht ik en iedereen om mij heen dacht het. Maar ik weet ei genlijk niet wat een roeping bete kent. Ik geloof niet in een God die je wenkt. Ik was zeventien jaar oud, een verlegen en vooral ver warde adolescent. Het idee om de verwarring het hoofd te bieden en mijzelf te verliezen in iets groots als God leek immens aan trekkelijk. Maar het klooster was niet de goede plaats voor mij. Ik zou nooit een goede non hebben kunnen zijn." Wederopstanding Ze vertelt dat ze in het klooster een essay moest schrijven over de wederopstanding van Jezus. Ze leverde het stuk in dat van haar verwacht werd en kreeg er com plimenten voor van een oudere non. „Ik zei: 'Maar het is niet waar moeder, of wel?' Zij antwoordde mismoedig: 'Nee zuster, het is niet waar, maar zeg het asjeblieft niet tegen de andere nonnen'." Karen Armstrong vond dat haar denken door de rooms- katholieke orde aan banden werd gelegd. Uittreden uit de orde was, tech nisch gesproken, betrekkelijk eenvoudig. Verzoeken aan het Vaticaan. Een formaliteit. In drie weken was het gepiept. „De nonnen waren erg aardig, ze deden geen enkele poging om me te houden. En dat maakte het juist moeilijker. Als ze gemeen waren geweest, had ik in razernij de poort uit kunnen lopen... Maar iedereen was verdrietig om het afscheid, mijzelf inbegrepen. Ik heb ze allemaal erg gemist." Buiten de muren van het klooster kreeg ze de schok van haar leven. „De jaren zestig waren bijna voorbij en ik wist er niets van. Ik had nooit gehoord van de Beatles, nooit van Vietnam... Toen ik aan de universiteit van Oxford kwam was de summer of love aan de gang. Alles zag er totaal anders uit dan in de tijd waarin ik was opgegroeid. Ik wist gewoon niet hoe ik me moest gedragen. Zij nam de uitdaging aan en merkte dat studeren haar meer voldoening schonk dan bidden. „Als ik joods was geweest in plaats van katholiek had ik dat veel eerder ontdekt. Het is ge woon pech als je geboren bent in een religieuze traditie en leert bidden op een manier die niet bij je past. Iedereen moet zijn eigen wijze van bidden uitvinden. Ik behoor niet tot de mensen die kunnen kletsen met God. Ik ben geen mystica die gemakkelijk in stilte vervalt. En ik ga niet naar de kerk om hymnen te zingen. Studeren is mijn manier van bid den." Epileptica Terloops vermeldt Karen Arm strong in haar boek dat zij epi leptica is. Sommige epilepsie-pa- tiënten hebben religieuze erva ringen. „Mijn ervaringen waren ver schrikkelijk. Ze leken nog het meest op een delirium tremens, op de afbeeldingen van Jeroen Bosch. Maar het klopt, sommige heiligen uit de Bijbel leden in fei te aan epilepsie. Mijn neuroloog was erg in mijn geval geïnteres seerd omdat hij wist dat ik non FOTO KLAAS KOPPE was geweest. Toen ik begon te studeren dacht ik dat religieuze ervaringen een neurologische af wijking waren. Maar dat denk ik nu niet meer. Ik meen dat reli gieuze ervaringen je beter moeten doen functioneren, je helder moe ten maken, meer bewust van de dingen, not freak you out." Ik hoop dat u in goede gezond heid beiit. „Het gaat uitstekend, dank u. Ik doe mijn voordeel met de medi sche wetenschap." Mensen komen naar haar toe om te praten over God. Of zij zich een beetje als een priester ziet? „Niet als een priester, als een zoeker... Het succes van mijn boeken toont een spirituele hon ger aan bij de mensen en ook dat zij een wijdere benadering willen van het geloof. Priesters, rabbi's en imams moeten serieuzer om gaan met twijfels in plaats van de oude, beproefde boodschappen te brengen. Voed de mensen met iets van de complexiteit van de religieuze wereldgeschiedenis in plaats van ze dat ene, kleine, particuliere geloof te bieden." Jeruzalem We praten nog over haar laatste boek, 'Jeruzalem'. Ze geeft een uitvoerig antwoord op de vraag of zij uit de geschiedenis iets over de toekomst van de stad kan af leiden. Zegt dat intolerantie een karak tertrek is van monotheïsme, dat de naam van heilige stad, wat Jeruzalem is in de ogen van zowel joden, christenen als moslims, niet verdiend is zolang de religies die er worden beleden geen com passie voor elkaar opleveren... Maar het gebaar dat zij daarbij maakt, is minstens zo veelzeg gend: de duim van haar hand gaat naar beneden. En dat stemt haar treurig, deelt ze ten over vloede mee. Rond het tabernakel van de televisie op het caféterras is het inmiddels een drukte van belang. Een man in oranje kazuifel staat op van zijn stoel en reikt met bei de armen naar de hemel. Het zal een moeilijke wedstrijd worden, maar hij gelooft er nog in... Foto Klaas Koppe Door Jos Straathof Het samenstellen van een literaire wandelroute heeft zo zijn problemen. Niet alleen is aan het huis van een schrijver natuurlijk niets te zien, in Tilburg is bovendien al te veel gesloopt voor 'huisjes kijken'. In de nieuw verschenen lite raire wandelroute die Jef van Kempen en Ed Schilders voor Tilburg samenstelden, staan het werk van de schrijvers én de schrijvers zelf dan ook centraal. „Dit is een wandelgids die je ook gewoon thuis op dé bank kunt lezen. Het is eveneens een wandeling door de tijd", zegt Ed Schilders (1951), publicist en onder meer columnist bij de Volkskrant. Hij stelde samen met Jef van Kempen (1948) in opdracht van het Noordbra bants Genootschap de Literaire Wandelroute Tilburg samen. Het is de tweede literaire wan delroute in een serie van vier: eerder dit jaar verscheen de Li teraire Wandelroute Bergen op Zoom, volgend jaar komen Bre da en Den Bosch aan bod. Weinig feitjes en feitelijke ge schiedenis dus in de Tilburgse route, waar ruim een jaar inten sief speurwerk aan ten grond slag ligt. De inhoud van het lite raire werk én de schrijvers zelf staan centraal. Dat betekende veel lezen en herlezen. „Mijn vrouw en ik hebben bijvoor beeld 32 romans van Walter Breedveld gelezen, op zoek naar citaten die met Tilburg te ma ken hadden. Nee, mijn huwelijk heeft er niet onder geleden", al dus Van Kempen, die eerder verschillende biografische arti kelen en essays publiceerde over onder anderen Theo van Doesburg, Anthony Kok, Guido Gezelle, J.K.Huysmans en de Fraters van Tilburg. Materiaal voor een wandelroute was er genoeg. „Van de 200 pa gina's citaten die we uiteinde lijk bijeen hadden gezocht, is slechts een kwart gebruikt", zegt Van Kempen. In totaal ko men er 122 schrijvers aan bod. Van 58 daarvan zijn er citaten in het 56-pagina's dikke boekje te vinden. Station De route begint en eindigt op het NS-station en neemt, voor wie flink doorstapt, ongeveer anderhalf uur in beslag. Dat be gin- en eindpunt is geen toeval. Natuurlijk kende Tilburg lite ratoren als Anthon Roothaert, Walter Breedveld en Anthony Kok die er langere tijd woon den. Maar meer nog komt Til burg in de wandelroute naar vo ren als de stad waar de schrijver even kwam en weer vertrok, meestal per trein. Soms kost het zelfs moeite om Tilburg te bereiken. Schrijver Bert Jansen (1945) zei op een vraag van de conducteur be deesd dat hij naar Tilburg moest. Het antwoord: „Als u blijft zitten, dan wordt het Leeuwarden". En ook Diana Ozon verhaalt in De Ozonex- pres van haar moeilijkheden 'die stad aan de Belgische grens' te bereiken. Maar 'het spoor' heeft niet alleen als aan- en af voerkanaal van schrijvers een belangrijke rol gespeeld. Anthony Kok (1882-1969), die samen met Theo van Doesburg in hotel P. Mulders aan de Spoorlaan (nu Central) het fun dament legde voor het interna tionaal vermaarde tijdschrift De Stijl, werkte bijvoorbeeld bij de spoorwegen. En dat was he lemaal niet slecht, vond schilder Piet Mondriaan. Hij schreef in 1922 vanuit Parijs aan Kok: „Ik had veel liever dat het buiten kunst was zooals jij werk hebt dat betaalt buiten kunst". Beter dus mét werk in Tilburg, waar je ook nog een beetje 'artiste- zijn' kunt ontwikkelen, dan zonder werk in Parijs. W.F.Hermans Het Scryption aan de Spoorlaan herbergt de verzameling type machines van W.F. Hermans, die met Tilburg een bijzondere band had. Tilburg huisvestte vele jaren lang de IDIL, de In formatiedienst Inzake Lectuur, een organisatie die systematisch nieuw verschenen werk besprak en voorzag van een katholiek keurmerk. Hermans werd sa men met schrijvers als Vestdijk en Wolkers streng veroordeeld en schreef erover in Mandarij nen op Zwavelzuur. Toch be zocht Hermans in het verleden met plezier de Tilburgse frater Ferreius van den Berg, wiens verzameling typemachines de basis vormde voor het Scryp tion. Weliswaar 'een paap', maar: „Frater Van den Berg was een aardige man en dat blijft hij". Tilburg is volgens Schilders al tijd van groot belang geweest voor het katholieke intellectue le leven. „Dit was het centrum van een bruisend katholiek lite rair leven. Uitgeverijen, druk kerijen, vertaalinstituten, de censuurdienst. Eigenlijk is die geschiedenis een beetje verge ten". Het wordt een volgend project van het tweetal: „Daar moet een serieus boek over ko men", aldus Van Kempen. Trolsky Verder Tilburg in, de Tuin straat. Nummer 110 was het adres waar Tymen Trolsky van 1972 tot 1976 zijn opzienbaren de werk schreef. Propria Cures verdacht W.F.Hermans ervan achter het pseudoniem Trolsky te zitten, Hans Warren dacht aan Gerrit Komrij. Het werd een affaire die zelfs leidde tot een paginagroot artikel in Vrij Nederland. Jace van de Ven, toen student rechten en dichter, nu kunstredacteur bij deze krant en nog steeds dichter, maakte de verwarring alleen maar groter door zich op poëziemanifestaties als Trolsky te presenteren. Toen recensent Johan Diepstraten uiteindelijk de Tilburgse schrijver Jasper Mikkers, vriend van Van de Ven, als Trolsky ontmaskerde, schreef Van de Ven aan Diep straten.' „Aangezien ik op 27 mei toch in Amsterdam moet zijn, kom ik U persoonlijk in el kaar slaan. Ik ben te lomp voor een tactvol gesprek, maar wel erg sterk". Stadhuisplein Via onder meer het Pieter Vree- deplein (waar Walter Breedveld veertig jaar bij V&D werkte), de Heuvel en de Heuvelstraat (be schreven door onder anderen Ed. de Nève, Cees Verraak en H. van Boxtel), het Kazernehof (waar Cees Nooteboom gewag van maakt in Rituelen) en het Piusplein (geboorteplaats van Anthon Roothaert, schrijver van Dr. Vlimmenleidt de route naar het Stadhuisplein. Daar komen veel zaken samen. Natuurlijk is de geschiedenis rond het paleis dat koning Wil lem II liet bouwen, veel be schreven. Op de Rijks HBS die er later in gevestigd was, kreeg Vincent van Gogh nog tekenles en gaf E.J. Dijksterhuis, schrij ver van het internationaal ver maarde werk De mechanisering van het wereldbeeld, les. Aan de overzijde staat de oude pastorie waar bisschop Zwijsen succesvol de godsdienstvrijheid voor katholieken bij Willem II bepleitte, volgens een toneel stuk van Jan Naaijkens bijge staan door een enigszins dron ken wever. En zo reikt de route de wandelaar én de lezer voort durend allerlei wetenswaardig heden aan die voor het oog doodgewone Tilburgse plekken onvermoede kanten geven. Ger ard Knuvelder (1902-1982), vooral bekend als schrijver van een van de standaardwerken over de Nederlandse literatuur, vond als jongeling Tilburg 'een aanzienlijk cultureel centrum zoal niet van West-Europa dan toch van Nederland'. Hij zal ge zien zijn katholieke achter grond wel enigszins hebben doorgedraafd, maar dat Tilburg literair wel het een en ander te bieden had en heeft, bewijst de ze wandelroute. Ed Schilders en Hef van Kempen: De Literaire Wandelroute Til burg. Uitg. Noordbrabants Ge nootschap, prijs: 24,95. Jef van Kempen (links) en Ed Schilders temidden van attri buten van W.F. Hermans in het Scryption in Tilburg FOTO JAN STADS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 35