'School lijdt onder Ziekte van Nederland' Computer bevordert lezen op school Planeten achter de helft van sterren Het Eenhoornpad Dr. Klaassen: 'Leerling raakt weg kwijt in supermarkt met waarden en normen' Zon bespied vanaf een miljoen kilometer Indianen al langer in Amerika INFORMATIE V t/I len zowat van de kaart werd geveegd als gevolg van DE STEM LIJF LEVEN E3 Natterman Auto's schade auto's vanaf 125,- 0PEL_ RENAULT, bioresonantie- therapie Ron Males te Programma laat kinderen met plezier boeken beoordelen Duitse onderzoeker in blad Nature: MERCEDES^ Doorgeefluik Basisschool AVI-niveaus Moeilijker Door Peter Blees Hoewel in Nederland relatief meer gelezen wordt dan in ons omringende landen, is er toch zorg over de. afnemende be langstelling voor lezen. Vooral kinderen en jongeren nemen het boek minder vaak ter hand. En dus staat 'leesbevor dering' hoog op de agenda in de wereld van onderwijs, bi bliotheek en uitgevers. Uitge verij Z wij sen in Tilburg gooit nu zelfs een speciaal compu terprogramma in de strijd. De computer als leesbevorderaar. Keimakkelijk', vinden de leer lingen van groep 5 van basis school De Rank in Veldhoven. Ze beantwoorden vragen van de computer over boekjes die ze net gelezen hebben. Bovendien mo gen ze zeil nog een cijfer geven v°or het boek ook. En als ze over een aantal kinderboeken de vra gen goed beantwoord hebben, ™jgen ze een heus leesdiploma. denk dat het erom gaat of je begrijpt wat je leest," zegt Su zanne, die samen met Christianne bezig is achter een van de lees computers. En dat is inderdaad een van de dingen waar het om gaat in het computerprogramma wn boekje open van uitgeverij iwijsen in Tilburg. Waarom mocht Pietje niet meespelen? Wat ziet de koning als hij uit het raam mjkt? Uit de beantwoording van bet soort vragen blijkt zonne jaar of het kind het boek begre pen heeft. Ken ander belangrijk doel van We nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar: 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. net adres daarvoor is: Stem, redactie Lijf Leven, Postbus 3229,4800 MB Breda, ''"dredactie: René van der Velden. Door Eugène Verstraeten Oostburg. Daar kwam je vroeger doorheen als je op weg was naar het strand. Sinds het gereedkomen van de rondweg laat je het stadje letterlijk links liggen. Da's jammer, want je kunt er bij mooi weer uitstekend op een terrasje neerstrijken of rondneu zen in aardige winkels. Maar daar komen we nu ei genlijk niet voor. We willen ons begeven op het Eenhoornpad, een ruim vier kilometer lange wan delroute langs de interessantste plekjes van Oost- Jf" burg. Een initiatief van de plaatselijke onderne- 5^ mersvereniging. O; Hoewel Oostburg al in 1233 stadsrechten kreeg zijn er geen oude monumenten te vinden. Da's niet ver- wonderlijk als je weet dat het stadje herhaalde ma |p overstromingen en oorlogshandelingen. De wandeling begint in het hartje van Oostburg, op het Ledelplein. Het is genoemd naar kolonel Jo seph Ledel en aan hem is het te danken dat we nu niet op Belgisch grondgebied rondlopen. Immers, j A toen de Belgen in 1830 de onafhankelijkheid uitrie pen wilden ze ook Zeeuws-Vlaanderen inpikken. Ledel en zijn manschappen wisten echter van geen wijken en zo bleef na zware strijd Zeeuws-Vlaan deren Nederlands. De kolonel stierf een paar jaar later in Oostburg, waar hij ook werd begraven. Start dus op het Ledelplein, vanwaar we via de de Langestraat op de Kaas en Broodsedijk terechtko men. Daar ontvouwt zich een schitterend panora ma van weiland, rietland en water. Het is het na tuurgebied het Grote Gat. Deze kreek is een over blijfsel van de vroegere scheepvaartverbinding tussen het Zwin en de Braakman. Het Grote Gat kent een gevarieerde flora en fauna. Ooit werd er een koppeltje grauwe ganzen uitgezet en in de loop der jaren heeft deze vogel bijna alle grote kreken in Zeeuws-Vlaanderen gekoloniseerd. Zo zelfs dat er nu verwoede pogingen worden gedaan om de popu latie uit te dunnen. Maar goed, het blijft een mooi gezicht. Links gaat het de Philipsweg op. Da's een flink eind tippelen, maar niet bijster interessant. Wel zie je voortdurend de Oostburgse watertoren in je blikveld. Het gebouw heeft vorig jaar de allure van een kunstwerk gekregen, nadat er een stel uit de kluiten gewassen druppels op zijn geschilderd. Een leuk plekje is 't Vestje. Een watertje dat nog herinneringen oproept aan de oude vestingracht. Apart is het gemeentehuis, dat veertig jaar geleden de kroon was op de wederopbouw van Oostburg na de Tweede Wereldoorlog. Er zit ook de nodige sym boliek in de aanwezigheid van twee in v-vorm ge plaatste steunpalen. Ze stellen het victorieteken van Churchill voor. Verder lopend kom je in de Hennequinstraat nog het eerste huis tegen dat koningin Wilhelmina be zocht bij haar terugkeer op Nederlandse bodem na de Tweede Wereldoorlog. Terug bij het beginpunt vullen we de verbrande calorieën weer aan met een bak koffie en een enorme slagroompunt. Het kaartje met routebeschrijving van het Eenhoorn- Cad is verkrijgbaar bij de WV, de Rabobank en de Oost- urgse ondernemers en kost een rijksdaalder. Mehstal denken we dat de zon een gewone saaie ster is. Uit recen te opnames van de zon door de Solar Heliosphere Observatory (SOHO) satelliet blijkt dat de zon 'springlevend' is. De SOHO staat op ruim 1 miljoen kilometer van de aarde en kan vandaaruit de zon aanmerkelijk beter bespieden. Zo blijkt de temperatuur van de zon in haar atmosfeer zo'n 1 miljoen graden Celsius te zijn, terwijl de temperatuur op het zonoppervlak zo'n 5600 graden Cel sius is. Dit is een gevolg van de vele (20.000 per minuut!) explosies in de atmosfeer van de zon, waardoor de temperatuur enorm oploopt. WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 Loop- sloop en tevens onderdelenUk 0165-537878 of 54212U aangeboden. Uw bovendien advi- mtijdse monturen, glazen (van dicht- veraf scherp zien) contactlenzen. Ga voor een test langs (één van de onder staande OogMerk iens. Dan weet u dat u goed ziet. tationsstraat 12, 0164 312498, ETTEN LEUS, -574969, HALSTEREN, 3STERHOUT, Loonen i Optiek, Raadhuisplein Tely, Nieuwe Markt 66, aven 91, 0168-326490, Markt 3, 076-5976735. to's elen CORSA 12S APK 9-97 1250," 5415890 RENAULT 21 ,D'es?p|< 10 rood. 230.000 km. ^5 '97 3.500,- 076-5146 snelle goede re®"'?{|n. lichamelijke klacht^ Gerritsma 076^^-^ Magnetiseur/Pa^')0 Afspr./info: 076-5219^, FORD Fiesta 1.1. b-l- z.g.st. APK 1.850,-. 076-5415890 HONDA Civic New 15-12-94, 19.300km 20.000,-. Inruil 11iuyv"' 076-5600668 MERCEDES 19ODb.00 mooie auto. Prijs 06-52664463. Boor Paul Bolwerk Meer aandacht voor normen en waarden kan een halt toeroepen aan uitwas sen van toenemende normvervaging zoals criminaliteit, fraude en vandalis me. Vooral de school zou hieraan volgens de Nijmeegse onderwijskundige dr. Cees Klaassen (47) een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Klaassen geeft in zijn onlangs uitgebrachte boek Socialisatie en moraal aan hoe dit kan ge beuren via bepaalde onderwijsmethoden, het scheppen van een bepaalde sfeer in de klas en school en deskundig en geloofwaardig optreden van docenten. Benen op tafel. Boeren. Walkmans en petjes, topjes en minirokken. Ontblote navels. Een proteïnerijke tarwebol naar binnen schuiven. Mag dat in de klas? Over deze vraag raken het lerarenkorps en de schoolleiding hopeloos verdeeld. Tussen de rekkelijken en de preciezen in het onderwijs is een baaierd aan menin gen over wat wel of niet kan in de klas en op school op te tekenen. Het onderwijs is al net zo in de war als de maatschappij. We weten het eenvou dig niet meer. Er is een crisis in waarden en normen," verduidelijkt dr. Cees Klaassen, universitair hoofddocent van de vakgroep onderwijskunde van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Hij heeft een boek uitgebracht over waarden en normen op school, waarnaar het on derwijs, de Onderwijsraad en het minis terie van OCW met grote belangstelling hebben uitgekeken. Al bijna een kwart eeuw etaleert Klaassen uitgesproken ideeën over de vormende taak en functie van de school. Ter gelegenheid van zijn nieuwste boek is op de Katholieke Uni versiteit Nijmegen een studiedag gehou den over waarden en normen in het onderwijs. De discussie over de maatschappelijke betekenis van onderwijs en opvoeding is, aldus prof. dr. J. Leune, voorzitter van de Onderwijsraad (adviesorgaan van de regering), een klassiek thema. Al eeu wenlang wordt over de rol van het on derwijs als doorgeefluik van waarden en normen geredetwist. Dat is ook niet zo verwonderlijk, omdat een van de kernta ken van het onderwijs de voorbereiding is op het burgerschap. De heersende mo raal is een van de schakels tussen onder wijs en samenleving. Tijdens het Eerste Nederlandsch Peda gogisch Congres in april 1926 in Amster dam is de 'zedelijke opvoeding in ver band met de school' een veelbesproken onderwerp. En toen al is deze visie ver kondigd; 1) de eerste taak van de school is te zorgen voor goed onderwijs, 2) de school oefent op de zedelijke vorming van de kinderen een betrekkelijk geringe invloed uit, veel minder dan het huisge zin en milieu waarin het kind leeft en 3) de school moet het als haar hoogste plicht beschouwen om zoveel als moge lijk is mee te werken aan de karaktervor ming van de kinderen. Dit standpunt wordt ook anno 1996 in het debat over de pedagogische taak van de school veelvuldig gebruikt. De discus sie over waarden en normen in het on derwijs is nog steeds hoogst actueel. Op initiatief van minister J. Ritzen heeft het onderwijs zich in de afgelopen jaren (1993-1995) gebogen over de vraag hoe die pedagogische opdracht concreet ge stalte zou moeten krijgen. De meningen waren zeer verdeeld. Dat geldt ook voor de normen en waarden die in de samen leving en het onderwijs aan bod moeten komen. Cees Klaassen: „Over tolerantie, eerlijk heid, rechtvaardigheid etcetera is men het op een abstract niveau gauw eens. Maar wat betekent dat in de praktijk van alledag in de klas? Wat houdt de waarde tolerantie in wanneer leerlingen verve lend met elkaar omgaan, elkaar hardop in de klas uitschelden en de sfeer in de klas verzieken? Is presteren de belang rijkste waarde in het onderwijs en moet de onderlinge concurrentie verhoogd worden?" Klaassen antwoordt ontkennend op de door hemzelf opgeworpen vragen. Voor alles moet zijns inziens de school niet al leen opleiden voor diploma's, maar ook volop aandacht besteden aan het ont wikkelen van waardevaste beginselen bij jongeren. De Nijmeegse onderwijskundi ge noemt de heersende crisis in waarden ook wel 'de Ziekte van Nederland'. De scholen lijden zogezegd onder de Ziekte van Nederland, maar worden daardoor niet geveld. „Meer regels en strengere scholen, zoals nieuwe moraalridders voorstellen, bie den weinig soelaas in een samenleving die niet meer gewend is om goed over pe dagogische waarden na te denken. Door de individualisering, de verschillen in waardering van waarden en het postmo derne denken (egocentrisme) is veel van wat ons vertrouwd was op losse schroe ven gezet." „Gezin, kerk, politiek en sociale klasse lijken steeds minder vat te krijgen op de opvoeding in waarden en normen. Van het individu wordt steeds meer verwacht dat het een zelfstandige keuze maakt uit het uiteenlopend aanbod van de super markt in waarden, die de huidige maat schappij kenmerkt. Ontkerkelijking, ontzuiling en individualisering hebben niet nagelaten het morele bestel flink door elkaar te schudden." Onderwijskundige dr. C. Klaassen: 'De docent moet met recht een geloofwaar dig leermeester zijn. Hij moet zelf kunnen waarmaken wat hij of zij uitdraagt. Anders komt de boodschap niet over.' foto bert beelen „Zeventig procent van de scholen in Ne derland is bijzondér en levensbeschou welijk gebonden, maar heel veel scholen weten niet goed wat ze er mee aan moe ten of doen er niet veel aan. Toch is de behoefte aan zingeving er niet minder om geworden. Ménsen willen voor zich zelf duidelijke, zelfgekozen richtlijnen voor alledaags handelen." Veel scholen weten, aldus onderwijskun dige Klaassen, eigenlijk niet zo goed raad met de nieuwe situatie. Dit is zijns inziens ook niet zo vreemd, omdat ze ei genlijk niet zijn gestimuleerd om daar over na te denken. In de no-nonsense ja ren (verzakelijking van onderwijs in ja ren tachtig) werden in het onderwijsbe leid de algemeen vormende vakken en de opvoedkundige taak van de school als franje beschouwd. „De minder politiek trendgevoelige on derwijspraktijk heeft in tegenstelling tot wat wel wordt gesuggereerd gelukkig de opvoedkundige taak nooit echt verwaar loosd. Docenten zeggen weliswaar niet te willen moraliseren, maar grijpen in de praktijk wel degelijk in, wanneer bij voorbeeld een jas wordt gestolen of een leerling een seksistische of racistische opmerking maakt," schetst Klaassen. De vraag naar versterking van de op voedkundige taak van het onderwijs komt naar zijn mening vooral voort uit de sfeer van de overheid en de politiek. Klaassen heeft kritiek op deze kijk op het onderwijs. „De samenleving moet de school dragen en niet andersom. Het on derwijs kan niet veel verder springen dan de samenleving zelf. Een samenle ving die zelf ook nauwelijks raad weet met het uiteenvallen van traditionele waardesystemen. Toch ziet Klaassen nog voldoende moge lijkheden voor de scholen om een bijdra ge te leveren aan de vorming van moreel besef bij de leerlingen. Voor het basison derwijs pleit hij nadrukkelijk voor de traditionele vorm van overdracht van waarden en normen. Zeer jonge kinderen zijn nog ontvankelijk voor de visie van de juf of meester op mijn en dijn, geven en nemen, samenwerken en respect voor mens, milieu en natuur. En zeker als ze deze waarden en normen ook al van huis uit hebben meegekregen. Leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen zijns inziens niet op een bevoogdende wijze worden begeleid. Eenvoudigweg, omdat ze dat niet meer pikken. Ze zitten niet te wachten op 'holle verhalen' over ver draagzaamheid, rechtvaardigheid en so lidariteit. Toch kunnen docenten, aldus Klaassen, ook deze leerlingen helpen na denken over waarden en normen, de rechten en plichten van een burger, de verhouding tussen individu en staat. Zijn stelling: plaats een vergrootglas op de klas en leg dwarsverbanden tussen ontwikkelingen in de klas en de maat schappij. De klas is als het ware een voorpost van de samenleving. Enkele voorbeelden: de link van pesten op school naar tolerantie in de samenle ving is gauw gelegd, de diefstal van een schooltas naar criminaliteit, de aanwe zigheid van een Bosnisch jongetje in de klas kan heel goed worden aangegrepen om de situatie in het voormalige Joego slavië te duiden. Een gekleurd meisje kan wellicht heel goed aangeven op wel ke wijze zij in het dagelijks leven wordt gediscrimineerd. „Goed onderwijs kan leerlingen stimule ren een eigen mening te vormen, normen en waarden op waarde te schatten. De leerlingen kunnen leren op een systema tische manier met anderen van gedach ten te wisselen over eigen en andermans waarden." Hierbij is een belangrijke taak voor de docent weggelegd. De leer kracht moet niet alleen goed les kunnen geven, maar ook als lichtend en inspire rend voorbeeld voor de leerlingen die nen. Klaassen: „De docent moet met recht een geloofwaardig leermeester zijn. Hij moet zelf kunnen waarmaken wat hij of zij uitdraagt. Anders komt de boodschap niet over." Leerlingen van basisschool De Rank in Veldhoven maken kennis met 'Een boekje open'. het computerprogramma is het plezier in lezen te bevorderen. Dat plezier loopt nogal eens een deuk op doordat kinderen net niet het goede boek te pakken krijgen. Voor de één is het te moeilijk, voor de ander te kinder achtig en te makkelijk. De op school en in bibliotheek gehanteerde zogenoemde AVI-ni veaus (een schaal waarin het leesbaarheidsniveau van kinder boeken is ingedeeld) worden vastgesteld aan de hand van be paalde technische kenmerken van een tekst. Soms, zeggen des kundigen, worden Itinderboeken laag ingeschaald door de beperk te woordenschat en korte zinnen. Maar met een verrassende wen ding aan het slot, kan zo'n boekje voor sommige lezertjes toch te moeilijk zijn. En niets is frustre- render dan het lezen van een boek dat je niet begrijpt. Of het zou een boek moeten zijn dat veel te kinderachtig is. Een boekje open beoogt zowel de leesvaardigheid als de smaak van de leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Het programma doet daarbij veel werk voor de leerkracht, want alle testresulta ten en cijfers worden opgeslagen in de 'leerlingenadministratie' van het programma. En uiteraard heeft ieder kind zijn eigen, per soonlijke pincode. De leerlingen lezen dank zij het programma meer boeken op hun eigen niveau en door oefening kunnen ze dat niveau bovendien verhogen. Vrij snel na het lezen van een boek kunnen ze resultaat boeken in de test en succes (een leesdiploma!) motiveert. Het programma van de Tilburgse uitgeverij is enigszins geënt op het Amerikaans computerpro gramma The Accelerated Reader, dat daar op vrij grote schaal op scholen en in bibliotheken wordt gebruikt. Zwijsen pretendeert dat het eigen programma er aantrek kelijker uitziet, maar moet erken nen dat het aantal boekjes (uiter aard uit eigen huis) nog beschei den is. Op dit moment gaat het om 48 sterboekjes voor groep 3 en 45 Zoeklicht-boekjes (voor moeilijk lezende kinderen in groep 6 t/m 8). Er wordt nu gewerkt aan het toevoegen van de wat dikkere Bi zon-boeken voor leerlingen van groep 3 tot en met 5. Basisschool De Rank in Veldho ven heeft het programma nog maar net in huis en dus is ad junct-directeur en computer coördinator Johan van Zijll nog wat aan het experimenteren in zijn eigen klas. „Logisch dus dat de kinderen dit wat makkelijk vinden, omdat het eigenlijk voor New York (ap) - Wetenschappers vermoeden dat er veel meer planeten zijn dan tot nu toe werd aangenomen. Ze denken dat zich achter de helft van de 100 miljard sterren in het melkweg stelsel planeten schuilhouden. Met de muis kunnen de kinderen verschillende antwoorden op het scherm aanklikken. Bij de juiste keus meldt de computer 'goed zo' en dan verschijnt de volgende vraag. foto's kees martens de tweede helft van het jaar in groep 3 bedoeld is," zegt hij. Vol gens Van Zijll wordt het voor kinderen thuis steeds moeilijker om goede lees-momenten te vin den. „Dat is toch erg belangrijk, dus dat blijf ik wel benadrukken tegen ouders. En zorg dat ze de goede boeken te pakken krijgen." Op de Veldhovense school heeft men bovendien enkele 'boek-mo- biels': verrijdbare boekenkastjes met aantrekkelijke, vaak makke lijke boeken. „Dat is speciaal ge richt op kinderen die weinig inte resse hebben in lezen en dus niet snel naar de bibliotheek zullen stappen," zegt Van Zijll. Inmid dels staan er al weer drie leerlin gen te trappelen om achter de computer te mogen plaatsnemen. Zo wil René nog een 10 geven aan het boekje De prinses en de slak. Basisschool De Vonder in Raamsdonkveer is al wat langer bezig met Een boekje open. Dit was een van de proefscholen voor het programma. „En het slaat aan," zegt leerkracht Fridy van Bokhoven, „het heeft zeker effect op het leesgedrag van de kinde ren." Hoe groot dat effect is, is nog moeilijk te meten. In Amerika heeft men dat overigens wel ge daan. Uit onderzoek naar de ef fecten van The Accelerated Rea der na één jaar blijkt dat er in de meeste categorieën een duidelijk meer dan gemiddelde groei in de leesvaardigheid is. Van de extra oefening in lezen die het pro gramma biedt, profiteren vooral de zwakke en jongere lezertjes. „We zullen een explosie te zien krijgen van planeetontdekkin gen," zegt onderzoeker Steven Beckwith van het Max Planck In stituut voor Astronomie in het Duitse Heidelberg in het nummer van het Amerikaanse tijdschrift Nature van deze maand. Wetenschappers willen niet al leen verre planeetstelsels ontdek ken omdat er mogelijk leven kan worden aangetroffen, maar ook om theorieën te testen over de vorming van het zonnestelsel. Het is moeilijk om te voorspellen hoeveel gewone sterren net als de zon planeten hebben. Jarenlang dachten astronomen dat er maar weinig planeten bestonden maar de laatste jaren is er een golf van berichten op gang gekomen waaruit blijkt dat het mogelijk wemelt van de planeten in het melkwegstelsel. Beckwiths schatting dat het om vijftig procent van de sterren gaat past in die denkwijze. Niet iedereen denkt echter dat het om zulke enorme aantallen gaat. David Black, de directeur van het Maan- en Planeetinsti tuut in Houston zei dat hij niet verbaasd zou zijn als het 'maar' om tien procent gaat. Sinds de herfst zijn er ten minste acht sterren ontdekt die dusdani ge wervelingen vertonen dat het er alle schijn van heeft dat ze worden aangetrokken door rond draaiende planeten. Sommige onderzoekers wijzen er evenwel op dat enkele van deze roterende lichamen mislukte sterren kun nen zijn die bruine dwergen wor den genoemd. In het artikel in Nature analyseren Beckwith en zijn Amerikaanse collega Annelia Sargent eerdere studies om tot de conclusie te komen dat er veel meer planeten moeten bestaan. Ze wijzen erop dat in verschillen de delen van de kosmos de helft of meer van zeer jonge sterren te kenen tonen die erop wijzen dat ze worden omringd door schijven van gas en stof die lijken op de voorganger van het zonnestelsel. Wetenschappers gaan ervanuit dat de zon aanvankelijk omringd werd door een schijf gas en stof die rondtolde als een enorme piz za. Het stof op de schijf klonterde samen en zo ontstonden planeten. Dat proces zou zo'n tien miljoen jaar in beslag hebben genomen. Beckwith zei in een telefonisch interview met The Associated Press dat er als je naar de sterren kijkt genoeg bewijs is dat er vol doende materiaal en tijd plus de juiste voorwaarden bestaan om planeetstelsels te ontwikkelen. Canadese archeologen hebben bij Calgary voorwerpen gewonden die volgens hen zijn gebruikt door de eerste bewoners van Noord-Ameri- ka. De voorwerpen zijn minstens 20.000 jaar oud, zodat de eerste be woners daar 8500 jaar eerder waren dan tot nu toe werd aangenomen. „Dit is de oudste opgraving die we kennen in Noord-Amerika," zei de aan de universiteit van Alberta verbonden archeoloog Jiri Chlachula in een interview met het persbureau. Hij heeft de opgravingen bij een rots in Calagary geleid. Het onderzoeksteam heeft stenen werktuigen zoals vuistbijlen en schrapers gevonden. Chlachula wil de plaata van de opgraving niet onthullen om plunderaars uit de buurt te houden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25