DE STEM
'Fonds Toonkunst
spekt eigen beurs'
Films St. Joost
op Filmfestival
Briaq Wilson' van Jacques Palinckx morgen in première in Den Haag Componist Sporckbij rechtbank;
mwêêkêêm
Urban Dance
Squad
DJ Shadow
ZZ Top
Thé Jon Spencer
Blues Explosion
Commerciële en
regionale radio
winnen terrein
Museum Mesdag
gaat weer open
■Hm
'Hoe beter je een instrument in de
vingers krygt, des te meer moet je
ook afleren.'
David Hidalgo van Los Lobos
Gids
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 Dl
Variaties op een Beach Boy
Door Rinus van der Heijden
Met kwalificaties als waanzinnig,
geniaal, creatief, uniek en fataal
wordt vaak het leven van een
kunstenaar omschreven. Al die
typeringen hoeven niet altijd op
één persoon van toepassing te
zijn, maar in het geval van Brian
Wilson, het muzikale brein achter
popgroep The Beach Boys mogen
ze alle op een hoop worden
geveegd.
Althans naar de mening van musi
cus/componist Jacques Palinckx, die er
een multidisciplinair theaterstuk aan
wijdt, dat morgen in Korzo in Den Haag
in première gaat.
In dit Brian-Wilsonproject wisselen mu
ziek, toneel, dans en beeld elkaar in ka-
leidoscopische vaart af. Jacques Palin
ckx ging er een samenwerkingsproject
voor aan met zijn gelijknamige muziek
groep, met ONS-theaterprodukties, de
dansers Andrea Leine, Harijono Roeba-
na en Tim Persent, de zangeressen Sas-
kia C. Doornbos en Felicity Provan, twee
strijkers van het Mondriaan Strijkkwar
tet, tekstschrijver Pietjan Dusee, vorm
geefster Hedy Grünewald en audiovisu
eel vormgever A.M. Kopper.
Drama's
Brian Wilson is een groot muzikaal ta
lent, in wiens leven het ene na het ande
re drama zich opstapelde. Drugs, ziekte
en depressies teisterden hem. Nadat hij
in 1966 de progressieve plaat Pet Sounds
Uitbracht, ging hij werken aan Smile
zijn muzikale magnum opus, dat echter
nooit afkwam. Smile leeft slechts voort
als een mythe, bracht Brian Wilson tot
waanzin en kluisterde hem vijf jaar aan
bed. Smile had een opeenstapeling van
indrukken, geluiden en ideeën moeten
worden. En juist die smeltpot van ele
menten is de inspiratiebron geweest voor
Jacques Palinckx.
Want op diezelfde manier gaat de Til-
burgse componist/gitarist te werk. Hij
omschrijft zijn eigen muziek als confu
sion. Tijdens concerten van Palinckx ra
zen flarden muziek aan één stuk voorbij,
met zulke vervreemdende effecten dat
mensen in totale verwarring raken. Toch
vallen alle stukjes muziek op hun plaats.
„Mensen blijven in prettig gestoorde
sfeer achter," lacht Jacques Palinckx.
„Elke muzikale mogelijkheid die wij als
groep waarderen, moet een plek krijgen.
Zij mag nooit aan censuur zijn gebon
den."
„Het idee achter het Brian Wilson-pro
ject is om te onderzoeken uit welke bron
nen iemand in Californië in het jaar 1961
kon putten. Ik geef met dit project meer
mijn visie op de Amerikaanse muziek uit
die tijd, dan de weergave van Beach
Boys-nummers. De hele voorstelling is
een soort commentaar op de persoon van
Een scène uit het Brian-Wilsonproject.
Brian Wilson. En een beantwoording van
de vraag hoe iemand vanuit een ideale
situatie toch in een crisis terecht komt.
Door zijn creativiteit extreem te gebrui
ken heeft Wilson zich te pletter gelopen.
Wij hebben met de muziek van Brian
Wilson veel meer gedaan dan alleen
maar sfeer neerzetten," zegt Jacques Pa
linckx. In de ruim anderhalf uur durende
uitvoering blijkt dat ook. Binnen zijn
jongste product gebruikt Jacques Palin
ckx slechts pakweg acht minuten
Wilson-composities, waaronder In My
Room. De rest van het muzikale materi
aal heeft Jacques Palinckx zelf geschre
ven. Dat resulteerde in een dikke parti
tuur, waaraan de componist maanden
bezig is geweest. Tijdens de uitvoeringen
staat op het podium een piano met de
bustes van beroemde componisten als
Charles Ives, Burt Bacharach, John Cage
en Frank Zappa. Maar ook van Brian
Wilson. „In feite wordt daarmee de sfeer
getroffen van de Amerikaanse samenle
ving uit de jaren zestig. Maar daarna
gaan we er alle kanten mee op."
Brian Wilson is een logisch gevolg van de
werkwijze die Jacques Palinckx de laat
ste drie, vier jaar hanteert. Hij dook in de
psychedelische muziek van de jaren zes
tig. Bestaand materiaal van popgroepen
als Pink Floyd, Vanilla Fudge en Fair-
port Convention uit. de psychedelische
jaren '67, '68 en '69 bewerkte, herschiep
en voorzag hij van eigenjCommentaar. In
1993 presenteerde hij zo zijn project The
Psychedelic Years.
Collage
Het idee voor dit project ontstond toen
Jacques Palinckx na lange tijd weer mu
ziek hoorde van de toenmalige cult-
groep United States of America. Hij ont
dekte veel overeenkomsten met de com
positie Sinfonia van Luciano Berio uit
1968, waarvan het derde deel bestaat uit
een collage van allerlei soorten muziek.
„Ik kreeg onmiddellijk een beeld van
muziek die tussen die twee fenomenen in
kon zitten: onze muziek."
Jacques Palinckx ging als een klerk mu
ziek uit die roerige jaren zestig verzame
len. Dok gebeurtenissen van toen onder
zocht hij: de eerste Tourzege van Eddie
Merkx, de eerste science-fictionseries op
tv, de muziek van Albert Ayler, de Beat
les, de eerste vioolklanken van rietblazer
Ornette Coleman. Na uitwerking van
zijn muzikale ideeën was het resultaat in
de ogen van de componist vooral een
aapeenschakeling van portretjes van Be
rio, Ligeti, Maderna, Kagel, componisten
die hem altijd al beïnvloedden.
Toen Jacques Palinckx nog met The Psy
chedelic Years bezig was kwam hij in
aanraking met het album Pet Sounds,
volgens ex-Beatle Paul McCartney de
belangrijkste exponent van het Beach
Boys-repertoire. Na de lezing van een
biografie over Brian Wilson was de Til-
burger 'om'. „De persoon bleek een be
langrijker inspiratiebron dan zijn mu
ziek."
De realisering van het Wilson-project
ziet Jacques Palinckx meer als een lo
gisch proces dan als een bewuste keuze.
Hij wil altijd elke muzikale mogelijkheid
openhouden. „Ik houd me ook nooit be-
ELKE PLAAT die Urban Dance
Squad, misschien wel de be
langrijkste Nederlandse band
van de afgelopen tien jaar, afle
verde was een breuk met het
verleden. Maar nooit was die
breuk zo radicaal als nu met
UDS's vierde cd - Planet Ultra -
het geval is. Zo is Rudeboy niet
langer een rapper maar een zan
ger en heeft de band de cross
over van hiphop en rock niet
meer als (enige) basis.
Planet Ultra bevat een veelheid
aan stijlen, die echter niet alle
maal op een hoop worden ge
gooid zoals in het verleden vaak
het geval is, maar die veel meer
over de 18 nummers verdeeld
zijn.
De cd begint met stevige, bijna
symphonische rock, terwijl di
rect daarna met een melodieuze
popsong verder wordt gegaan,
die weer gevolgd wordt door
punky hardcore. Verderop ko
men we nog meer varianten te
gen, waaronder noise, funk, gi
taarpop, (vleugjes) triphop, un-
derground-hiphop en sixties-
rock.
Dat levert veel boeiende num
mers op waarvan Planet Ultra,
Warzone, Metaphore Warfare en
Carbon Copy er enkele zijn. Hier
en daar verslapt de aandacht
even, maar UDS straalt nog al
tijd een zekere oerkracht waar
door je weer snel bij de les bent.
Nadat ik UDS onlangs even live
aan het werk had gezien (iets te
veel 'wall of sound') waren mijn
verwachtingen voor deze cd niet
hooggespannen. Op de cd blijkt
echter hoe gevarieerd, subtiel,
energiek en compromisloos het
viertal momenteel is. Dat resul
teert in een sterke cd waarmee
UDS stevig in de absolute top
van de Nederlandse muziek ver
ankerd blijft. (Virgin)
PAUL VERLINDEN
Urban Dance Squad: gevarieerd, subtiel, energiek en compro
misloos. FOTO ROY TEE
draait tegenwoordig om geld, ie
dereen past hetzelfde recept toe
en er is er weinig creativeit.
.Shadow heeft gelijk want hip
hop is - uitzonderingen daarge
laten - vergaand gecommercia
liseerd en steeds minder de ver
nieuwende muziekvorm die het
eens was. Zelf grijpt de jonge
Amerikaan daarom terug op de
oervorm van hiphop. Hij ge-
WHY HIPHOP Sucks In '96 heet
een nummer op de debuut-cd
Endtroducing van DJ Shadow.
Het duurt slechts 43 seconden,
bevat een obligaat melodietje,
een dito beat en wordt afgeslo
ten met de woorden 'It's the mo
ney'. Het statement dat DJ Sha
dow afgeeft is duidelijk: hiphop
bruikt geen rapper, maar speurt
op ouderwets vinyl naar gelui
den, melodieën en beats die hij
vervolgens samplet en aaneen
rijgt tot een boeiend geheel.
Twee jaar geleden verscheen
zijn single In/Flux op de Mo'
Wax-verz'amelaar A Soundtrack
of Experimental Hiphop Jams.
Het nummer (broeierige klan
kenrijkdom, voorzien van een
pakkende beat) werd gezien als
een van de eerste triphop-num
mers. Triphop is een term waar
van Shadow zelf gruwt, want hij
maakt gewoon hiphop zoals hip
hop bedoeld is. Het geluid dat
hij voortbrengt, is echter zo
post-modern en staat zo ver van
'normale' hiphop dat we er een
ander labeltje op zijn gaan plak
ken.
Endtroducing bevat samples en
vette scratches uit de soul, jazz,
rock, punk etcetera. Alles smelt
samen tot een fantastische, on
werkelijke sound waarin tal van
nieuwe muzikale verbanden
worden gelegd. Shadows aan
pak is zo knap en eigenzinnig
dat Endtroducing een van de
meest intrigerende geluidscolla
ges is die ik ooit gehoord heb.
(Mo'Wax/Pias).
PV
DE MANNEN van ZZ Top heb
ben nooit uitgeblonken door ori
ginele melodieën. Voor hun eer
ste lp hebben ze bij wijze van
spreken destijds wat deunen be
dacht en de navolgende platen
bevatten eigenlijk niet veel meer
dan eindeloze variaties op die
thema's.
Dat de groep er tot op heden
niettemin voortdurend in slaag
de om van een nieuwe plaat toch
steeds weer een redelijk onweer
staanbaar geheel te maken, be
wijst de kracht van ZZ Top. Op
de nieuwe cd Rhythmeen gaat
de groep tot tamelijk onbe
schaamd jatwerk over. Zo lijkt
het nummer What's up with that
wel verdomd veel op Respect
yourself van de Staple Singers,
doet Bang bang aan Rick Der
ringers Rock 'n' roll hootchie
coo denken en lijken in het titel
nummer elementen uit Willie
and the handjive samen te gaan
met oude Redbone-motieven.
Dergelijke vergelijkingen kun je
bij vrijwel elk nummer van Rhy
thmeen maken, dus de prijs voor
het album met de meest origine
le muziek zullen ze voor deze
plaat waarschijnlijk niet krij
gen.
Stap je over die overeenkomsten
heen en luister je naar de manier
waarop ZZ Top deze muziek
vertolkt, dan kom je al gauw tot
de conclusie dat Rhythmeen een
geweldige plaat is. Meer nog dan
de puike voorganger Antenna is
dit een cd waarop in instru
mentaal opzicht alles uit de kast
wordt gehaald. Er wordt gemu
siceerd als nooit tevoren en
meermalen wordt een Zappa-'
achtig niveau van muzikale in
tensiteit gehaald. Met weinig
meer dan gitaar, bas en drums
weet ZZ Top volstrekte clichés
dusdanig modern vorm te geven
dat het een lust is om er naast te
luisteren. (RCA, BMG)
WIM VAN LEEST
NOW I got Worry van The Jon
Spencer Blues Explosion zal
hoog eindigen in mijn top-10
van dit jaar verschenen cd's.
Een plaat die je bijna letterlijk
een draai om de oren verkoopt,
moet wel een goeie zijn. Wie
denkt dat gitaarbandjes tegen
woordig alleen nog maar in her
haling vallen heeft het mis, be
wijst de eigenzinnige Spencer.
Zijn band klinkt als een mis
vormde kruising van Iggy the
Stooges, The Cramps en The Re
sidents. Zo moet Elvis hebben
geklonken in de oren van een
verbaasd publiek in 1950, meldt
de platenmaatschappij. De tijd
zal het leren, maar schokkend is
het wel.
Als een wildeman met speed op
last Spencer blues, punkrock en
soul aan elkaar, op zeer oncon
ventionele wijze. Met gebruik
making van veel slide-gitaren,
en de knoppen van alle verster
kers op tien (of is het elf?), zodat
alles vervormd en aggressief
klinkt.
Vette, smerige rock roll. Jon
Spencer is de Jerry Lee Lewis
van de jaren negentig.
Het grote publiek zal hem net zo
verguizen als indertijd aanvan
kelijk ook met The Killer ge
beurde.
Gasten op de cd zijn soulzanger
Rufus Thomas en Beastie Boys
toetsenist 'Money' Mark Ramos
Nishita. Een opvallende cover is
Fuck Shit Up van Dub Narco
tics. The Jon Spencer Blues Ex
plosion laat in vijftien nummers
een halve eeuw popmuziek de
revue passeren, drie keer door
de vleesmolen gehaald en dicht
geschroeid in gloeiend hete olie.
Een meer dan waardige, opvol
ger van de vorige cd 'Orange'.
(Mute Records)
JOEP TROMMELEN
Door Hans Rooseboom
Breda - „De bestuursleden van het Fonds voor de Scheppende
Toonkunst in Amsterdam spekken hun eigen portemonnee m
subsidiegelden." Dat stelde de Tilburgse componist Jo Sporck
gisteren voor de Bredase rechtbank over het Fonds dat jaarlijks
2,8 miljoen aan overheidsgeld verdeelt.
FOTO JOEP LENNARTS
zig met ontwikkeling van mijn carrière.
Ik ken het gevoel niet dat ik dit moet af
sluiten en met dat moet beginnen. Op een
gegeven moment is de tijd rijp om iets uit
te werken. Ik wil muziek niet sturen om
haar hip te maken, maar altijd inspelen
op situaties."
Verfoeien
Dat laatste doet Jacques Palinckx duide
lijk met Brian Wilson.'De componist ver
foeit het als mensen zeggen dat zijn
groep muziek maakt die is geïnspireerd
door de jaren zestig. „Dat is zeker niet
zo. The Psychedelic Years was meer een
muzikaal essay over connecties die niet
gemaakt zijn, maar wel gemaakt hadden
kunnen worden. Dat geldt ook voor het
Brian Wilson-project."
Brian Wilson, een muziek-toneel-dans-
beeld-project van Paljnckx, ONS-theater
produkties, Leine Roebana. Première in
Den Haag, Korzo, 26 september. Verder
o.m. op 2 en 3 oktober in Theater Bis,
Den Bosch; 17 t/m 19 oktober De Vorst,
Tilburg; 2 november De Effenaar, Eindho
ven.
Tot aan de Rekenkamer heeft de
componist gevraagd om controle
van de verdeling van die gelden.
Maar nu de overheid zo lang in
gebreke blijft, stelt hij de zaak
zelf aan de kaak.
Jo Sporck voelt zich door het
Fonds al jaren zwaar benadeeld.
De argumenten waarmee zijn
aanvragen worden afgewezen
zijn volgens zijn advocaat 'loze,
beledigende kwalificaties, ontoe
laatbaar, smaad.'
Het Fonds stelde gisteren bij
monde van advocaat mr. J.E.M.
Polak dat de argumenten van het
Fonds weloverwogen en integer
zijn. „Het Fonds krijgt jaarlijks
'500 aanvragen, heel veel werk
voor een buitengewoon klein ap
paraat. Alle uitspraken kunnen
de toets der kritiek doorstaan."
In 1994 deed Jo Sporck een 'ver
zoek tot verlening van een uitke
ring uit de geldmiddelen van de
Stichting Fonds voor de Schep
pende Toonkunst' in Amsterdam.
Hij vroeg dat geld aan om drie
composities te realiseren. Het
verzoek werd afgewezen, op
gronden die 'de componist fel be
strijdt:
Er bestaat 'twijfel aangaande
de artistieke kwaliteit'.
Sporck zou wel 'gedreven' zijn
en over 'vakmanschap' beschik
ken maar het ontbreekt hem aan
'voldoende eigen karakter'.
Deze argumenten worden door
Sporck weergelegd als 'onwaar'
en 'innerlijk tegenstrijdig'. „Ik
ben ook concert-recensent, ik ken
het werk van die mensen dit
een honorering krijgen. Ik
hun kwaliteit beoordelen en i
van mezelf. Ik weet ook hoe ha
publiek reageert. Mij wordt ge
vraagd: meneer begrijpt er iels
van?"
Het belangrijkste probleem is de
oneerlijke verdeling van de k
schikbare middelen. Het accent
bij de uitkeringen uit het Font
ligt tegenwoordig op 'meerjarige
honeringen', mh. De afkorting
mh loopt als een rode draad 4oo;
het betoog van Sporck. Zijn he.
langrijkste klacht is dat de com
ponerende bestuursleden en co».
missieleden van het Fonds zei/
van deze meerjarige honorerinj
gebruik maken. Hij weet dat er
bestuursleden van het Fonds zijn
wier mh is gestegen terwijl ze in
het bestuur zaten. Met andere
woorden: de leden van het Fonds
verrijken zichzelf uit het Fonds,
Sporck: „Ik wil dat het Fonds
doet waarvoor het is opgericht
incidentele opdrachten honore
ren in plaats van meerjarige ho
noreringen-tot 70.000 per jaar
uit te keren. Het Fonds is in het
leven geroepen om nieuw wed
mogelijk te maken. Het is de be
doeling dat het Nederlandse mu
ziekrepertoire wordt uitgebreid
Dat gaat als volgt: een triov.il
een nieuw werk, en vraagt mij on
dat te schrijven. Daarvoor is het
Fonds. Er zijn geen alternatie
ven."
De rechtbank Breda doet over zes
weken uitstpraak.
Van onze filmredactie
Het Nederlands Filmfestival in Utrecht besteedt op 30 septem
ber aandacht aan de recente eindexamenfilms en films van
oud-studenten van de audiovisuele opleiding van kunstacade
mie St. Joost in Breda.
Na vertoning van dit retrospec
tief wordt om 15.00 uur in 't
Hoogt een forum gehouden onder
leiding van filmjournaliste Ger-
dien Linthorst. Zij zal met drie
oud-studenten een gesprek heb
ben over de Bredase opleiding en
hun plaats in de film- en televi
siewereld.
De filmfdeling van St. Joost is
vooral de laatste tien jaar (sinds
het een brede, zelfstandige be
roepsopleiding is) tamelijk suc
cesvol, wat ondermeer blijkt uit
de prijzen en vertoningen, onder
meer op het Nederlands Filmfes
tival, waar jaarlijkse alle (korte)
Nederlandse films en documen
taires van het afgelopen jaar
worden vertoond.
Vorig jaar ging de Citroen Award
Naarden (anp) - De commer
ciële en regionale radiozen
ders winnen terrein ten op
zichte van de publieke
omroep.
Uit maandag gepubliceerde cij
fers van Intomart blijkt dat de
commerciëlen in augustus geza
menlijk het grootste marktaan
deel (40,5 procent) hadden, ge
volgd door de landelijke, publie
ke omroepen (32,5 procent) en de
regionalen (19,4 procent). De
overige zenders (lokale omroe
pen) behaalden een aandeel van
7,6 procent.
Radio 3 is met 13,2 procent nog
altijd de best beluisterde maar
dit publieke station voelt de hete
adem van de commerciële zender
Sky Radio (11,9 procent) in de
nek. Ten opzichte van vorig jaar
augustus is het verschil sterk ver
kleind. Het bedroeg was in 1995
14,7 procent;, nu scheelt het nog
maar 1,3 procent.
Ook de commerciële zenders Ra
dio Noordzee Nationaal en Radio
538 zagen hun aandeel in augus
tus stijgen ten opzichte van de
maand juli.
De regionale zenders blijven
groeien. Ze behaalden in de afge
lopen maand een gezamenlijk
marktaandeel van 19,4 procent
ten opzichte van 17,4 procent in
juli 1996.
voor de beste kunstacadenaefflit
naar Jan Pieter Tuinstra (Tocht
naar het einde) en vertoonde Jaap
van Hoewijk zijn inmiddels veel
geprezen documentaire Procedu
re 769 als slotfilm op het Neder
lands Filmsfestival.
Deze zomer ontving de jonge, af
gestudeerde cineast Peter Boons
tra de St. Joostpenning. Diens
bijzondere films Poolster (een ar
tistieke semi- documentaire over
de Franse componist Edgar Varè-
se) en Grondpersoneel (een komi
sche korte speelfilm) worden op
30 september ook in Utrecht ver
toond.
Tevens worden films gedraaid
van drie, andere recent afgestu
deerden: Xandra Schipperheijn,
Anke Gielen en Freddy Veenstra
Ook komt werk van een aantal
oud-studenten van de Breda®
filmopleiding aan bod: Bart van
Vilsteren, Marcel van Brakel,
Jeroen Neus, Camille Verbunt
Jeroen Berkvens, Walter Stok
man en Jan Pieter Tuinstra.
Den Haag (anp) - Het Muser®
Mesdag in Den Haag gaat, na
renovatie van vier jaar, op 13
tober weer open. Om dit te vier®
is de toegang tot 1 december gra-
tis.
Het Museum Mesdag aan de Laan
van Meerdervoort, door het gr°'
publiek nogal eens verward mf
het Panorama Mesdag elders
Den Haag, bevat 300 schilden!
(vooral Haagse School en Set»
van Barbizon), 90 tekeningen
500 stuks kunstnijverheid
name keramiek van Colenbra
der). Ze zijn door de Haagse ze
schilder Hendrik Willem Mes«
(1831-1915) verzameld.
Het museum leidde lange tijd e
zieltogend bestaan. In 199"
het beheer door het Bijksmuse
Van Gogh overgenomen,
werd het Museum Mesdag 1
stoffering en inrichting weer
veel mogelijk in de oorspronk r
ke staat van 1900 te brengen-^
tussen werden schilderijen en
dere stukken geconserveerd^
waar nodig gerestaureerd.
de tuin van Mesdag is aan
hand van oude foto's zoveel
gelijk in oude staat
bracht.
NEDERLAND 1
q7 qo Journaal
0707 Tekenfilmfestival
0729 Ontbijt-TV
Q9 oo Journaal
0905 Get the picture (herh)
0932 Rondom Tien (herh)
1014 Close-Up; Jan Steen, schilder e
verteller (herh)
ii.11 Charlotte Sophie Bentin
(herh, tot 12.05)
15.50 Murder She Wrote, detective-s
rie
16 38 Cosby Show, comedy
,7 07 Alles kits, kindermagazine
1802 Roseanne, comedy
18 31 Get the picture, spelletje
u'oO Studio RKK, actualiteiten uit ker
en samenleving
19.29 Achtbaan; Geteugelde passie
2000 Journaal
20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek
21.00 Weeroverzicht
2108 Vinger aan de pols, medisch m
gazine
2154 Yoy - Studio; De pilaren van d
onrust, toneelstuk
22.25 De vlinder tilt de kat op, speel
film
00.05 Filmspot Extra (tot 00.20)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
09.30 New Reports
10.00 Clémentine (tot 10.30)
12.30 Strip en cartoontekenen
13.00 Chirurgenwerk
13.50 Reality
14.20 De verandering
14.50 Spoor 7-tv
17.22 PP: Uitzending GPV
17.29 2Vandaag, actualiteiten
19.00 Zoovenirs, reportage-serie ove
Nederlandse dierentuinen
19.30 Studio Sport
20.00 Champions League: Ajax-Gras
shoppers
22.25 Studio Sport samenvattinge
Champions League
23.30 Journaal
23.40 Studio Sport: Champions Leagu
(tot 01.00)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Living Stone
13.33 Lingo
13.58 Villa Achterwerk
16.00 Journaal
16.05 Bureau Kruisiaan
17.05 Who's the Boss, comedy
17.30 The Ocean Girl, jeugdserie
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi
ne
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.40 Klokhuis
BELGIË FRANS 1
12.00 Une familie pour deux, serie 12.301
Gourmandises, culinair magazine 13.15 Du
bout des ailes, middagmagazine 13.45
Cousteau: Sanctuaries pour la vie, natuur
film 14.35 TéLéCiNéMa, tv- en filmmagazi
ne 15.25 Génies en herbe, spelletje 16.00
La route de la perle noire, documentaire
16.40 The Waltons, serie 17.30 Charlie's
Angels, misdaadserie 18.30 Régions soir
18.50 Cartes sur tables, magazine 19.05 Le
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10
Strip-tease, magazine 21.15 Le parfum
d'Yvonne, Franse film-komedie uit 1994
22.50 Coup de film, rubriek 23.20 Laatste
nieuws
BELGIË FRANS 2
16.00 lei Bla-bla, kindermagazine 17.00 (a
passé quand? 17.30 Cheval passion, paar
densportmagazine 18.00 lei Bla-bla 19.00
Une familie pour deux, serie 19.30 Nieuws
20.00 Voetbal/Champion's League: Man
chester United-Rapid Wien 22.20 Voetbal,
verslag andere wedstrijden Champions
League 23.10 Wielrennen: Ronde van
Spanje 23.25 Nieuws (tot 23.50)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 0945 Bo-
dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Alarm, Herr
Ffarreri, reportage 10.35 Info Ver-
braucher, consumentenmagazine 11.00
Heute 11.04 Ask Any Girl, Amerikaanse
speelfilm uit 1958 van Charles Walters met
David Niven, Shirley MacLaine en Gig
?oung 12.40 Umschau 12.55 Presseschau
13.00 Mittagsmagazin met Heute 13.45
Wirtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau
14.03 Fest im Sattel, serie. Aansl.: Kapt'n
Blaubar 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane
Andrea, talkshow 16.00 Tagesschau 16.03
Hiege, talkshow 17.00 Tagesschau 17.10
Brisant, boulevardmagazine 17.55 Verbot-
ene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie
'8.54 Zappek, politieserie 20.00 Ta
gesschau 20.15 Arzte: Dr. Schwarz und Dr.
Martin, serie 21.45 Angst - Misstrauen -
Hass, documentaire 22.30 Tagesthemen
00 Das Nacht-Studio: Pas trés catholi-
Rie, speelfilm 00.40 Nachtmagazin 01.00
Detective, speelfilm 02.35 Nachtmagazin
DUITSLAND 2
05-30 Zie Duitsland 1 13.45 Dalli Dalli,
spelletje 14.15 Neues aus uhlenbusch,
jeugdserie 14.45 Theos Geburtstagsecke
•47 Celia, jeugdserie 15.10 Logo, jeugd-
lournaal 15.20 Bamboo Bears, tekenfilm
serie 15.45 Heute 15.50 The Flying Doc-
ors, serie 16.35 Jede Menge Leben, serie
7.00 Heute 17.05 Sport Extra/voetbal:
EFA-cup, Borussia Mönchengladbach-Ar-
senal 19.30 Alarmcode 112, serie 20.25
entung! Lebende Tierei, talkshow waarin
'sstanden in de maatschappij aan de kaak
Besteld worden 21.05 AbenteUer For-
ung, populair-wetenschappelijk maga-
^e 2145 Heute 22.15 Wo, bitte, geht's
1 Macht?, reportage over de Duitse so-