DE STEM 'Fonds Toonkunst spekt eigen beurs' Films St. Joost op Filmfestival Briaq Wilson' van Jacques Palinckx morgen in première in Den Haag Componist Sporckbij rechtbank; mwêêkêêm Urban Dance Squad DJ Shadow ZZ Top Thé Jon Spencer Blues Explosion Commerciële en regionale radio winnen terrein Museum Mesdag gaat weer open ■Hm 'Hoe beter je een instrument in de vingers krygt, des te meer moet je ook afleren.' David Hidalgo van Los Lobos Gids WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 Dl Variaties op een Beach Boy Door Rinus van der Heijden Met kwalificaties als waanzinnig, geniaal, creatief, uniek en fataal wordt vaak het leven van een kunstenaar omschreven. Al die typeringen hoeven niet altijd op één persoon van toepassing te zijn, maar in het geval van Brian Wilson, het muzikale brein achter popgroep The Beach Boys mogen ze alle op een hoop worden geveegd. Althans naar de mening van musi cus/componist Jacques Palinckx, die er een multidisciplinair theaterstuk aan wijdt, dat morgen in Korzo in Den Haag in première gaat. In dit Brian-Wilsonproject wisselen mu ziek, toneel, dans en beeld elkaar in ka- leidoscopische vaart af. Jacques Palin ckx ging er een samenwerkingsproject voor aan met zijn gelijknamige muziek groep, met ONS-theaterprodukties, de dansers Andrea Leine, Harijono Roeba- na en Tim Persent, de zangeressen Sas- kia C. Doornbos en Felicity Provan, twee strijkers van het Mondriaan Strijkkwar tet, tekstschrijver Pietjan Dusee, vorm geefster Hedy Grünewald en audiovisu eel vormgever A.M. Kopper. Drama's Brian Wilson is een groot muzikaal ta lent, in wiens leven het ene na het ande re drama zich opstapelde. Drugs, ziekte en depressies teisterden hem. Nadat hij in 1966 de progressieve plaat Pet Sounds Uitbracht, ging hij werken aan Smile zijn muzikale magnum opus, dat echter nooit afkwam. Smile leeft slechts voort als een mythe, bracht Brian Wilson tot waanzin en kluisterde hem vijf jaar aan bed. Smile had een opeenstapeling van indrukken, geluiden en ideeën moeten worden. En juist die smeltpot van ele menten is de inspiratiebron geweest voor Jacques Palinckx. Want op diezelfde manier gaat de Til- burgse componist/gitarist te werk. Hij omschrijft zijn eigen muziek als confu sion. Tijdens concerten van Palinckx ra zen flarden muziek aan één stuk voorbij, met zulke vervreemdende effecten dat mensen in totale verwarring raken. Toch vallen alle stukjes muziek op hun plaats. „Mensen blijven in prettig gestoorde sfeer achter," lacht Jacques Palinckx. „Elke muzikale mogelijkheid die wij als groep waarderen, moet een plek krijgen. Zij mag nooit aan censuur zijn gebon den." „Het idee achter het Brian Wilson-pro ject is om te onderzoeken uit welke bron nen iemand in Californië in het jaar 1961 kon putten. Ik geef met dit project meer mijn visie op de Amerikaanse muziek uit die tijd, dan de weergave van Beach Boys-nummers. De hele voorstelling is een soort commentaar op de persoon van Een scène uit het Brian-Wilsonproject. Brian Wilson. En een beantwoording van de vraag hoe iemand vanuit een ideale situatie toch in een crisis terecht komt. Door zijn creativiteit extreem te gebrui ken heeft Wilson zich te pletter gelopen. Wij hebben met de muziek van Brian Wilson veel meer gedaan dan alleen maar sfeer neerzetten," zegt Jacques Pa linckx. In de ruim anderhalf uur durende uitvoering blijkt dat ook. Binnen zijn jongste product gebruikt Jacques Palin ckx slechts pakweg acht minuten Wilson-composities, waaronder In My Room. De rest van het muzikale materi aal heeft Jacques Palinckx zelf geschre ven. Dat resulteerde in een dikke parti tuur, waaraan de componist maanden bezig is geweest. Tijdens de uitvoeringen staat op het podium een piano met de bustes van beroemde componisten als Charles Ives, Burt Bacharach, John Cage en Frank Zappa. Maar ook van Brian Wilson. „In feite wordt daarmee de sfeer getroffen van de Amerikaanse samenle ving uit de jaren zestig. Maar daarna gaan we er alle kanten mee op." Brian Wilson is een logisch gevolg van de werkwijze die Jacques Palinckx de laat ste drie, vier jaar hanteert. Hij dook in de psychedelische muziek van de jaren zes tig. Bestaand materiaal van popgroepen als Pink Floyd, Vanilla Fudge en Fair- port Convention uit. de psychedelische jaren '67, '68 en '69 bewerkte, herschiep en voorzag hij van eigenjCommentaar. In 1993 presenteerde hij zo zijn project The Psychedelic Years. Collage Het idee voor dit project ontstond toen Jacques Palinckx na lange tijd weer mu ziek hoorde van de toenmalige cult- groep United States of America. Hij ont dekte veel overeenkomsten met de com positie Sinfonia van Luciano Berio uit 1968, waarvan het derde deel bestaat uit een collage van allerlei soorten muziek. „Ik kreeg onmiddellijk een beeld van muziek die tussen die twee fenomenen in kon zitten: onze muziek." Jacques Palinckx ging als een klerk mu ziek uit die roerige jaren zestig verzame len. Dok gebeurtenissen van toen onder zocht hij: de eerste Tourzege van Eddie Merkx, de eerste science-fictionseries op tv, de muziek van Albert Ayler, de Beat les, de eerste vioolklanken van rietblazer Ornette Coleman. Na uitwerking van zijn muzikale ideeën was het resultaat in de ogen van de componist vooral een aapeenschakeling van portretjes van Be rio, Ligeti, Maderna, Kagel, componisten die hem altijd al beïnvloedden. Toen Jacques Palinckx nog met The Psy chedelic Years bezig was kwam hij in aanraking met het album Pet Sounds, volgens ex-Beatle Paul McCartney de belangrijkste exponent van het Beach Boys-repertoire. Na de lezing van een biografie over Brian Wilson was de Til- burger 'om'. „De persoon bleek een be langrijker inspiratiebron dan zijn mu ziek." De realisering van het Wilson-project ziet Jacques Palinckx meer als een lo gisch proces dan als een bewuste keuze. Hij wil altijd elke muzikale mogelijkheid openhouden. „Ik houd me ook nooit be- ELKE PLAAT die Urban Dance Squad, misschien wel de be langrijkste Nederlandse band van de afgelopen tien jaar, afle verde was een breuk met het verleden. Maar nooit was die breuk zo radicaal als nu met UDS's vierde cd - Planet Ultra - het geval is. Zo is Rudeboy niet langer een rapper maar een zan ger en heeft de band de cross over van hiphop en rock niet meer als (enige) basis. Planet Ultra bevat een veelheid aan stijlen, die echter niet alle maal op een hoop worden ge gooid zoals in het verleden vaak het geval is, maar die veel meer over de 18 nummers verdeeld zijn. De cd begint met stevige, bijna symphonische rock, terwijl di rect daarna met een melodieuze popsong verder wordt gegaan, die weer gevolgd wordt door punky hardcore. Verderop ko men we nog meer varianten te gen, waaronder noise, funk, gi taarpop, (vleugjes) triphop, un- derground-hiphop en sixties- rock. Dat levert veel boeiende num mers op waarvan Planet Ultra, Warzone, Metaphore Warfare en Carbon Copy er enkele zijn. Hier en daar verslapt de aandacht even, maar UDS straalt nog al tijd een zekere oerkracht waar door je weer snel bij de les bent. Nadat ik UDS onlangs even live aan het werk had gezien (iets te veel 'wall of sound') waren mijn verwachtingen voor deze cd niet hooggespannen. Op de cd blijkt echter hoe gevarieerd, subtiel, energiek en compromisloos het viertal momenteel is. Dat resul teert in een sterke cd waarmee UDS stevig in de absolute top van de Nederlandse muziek ver ankerd blijft. (Virgin) PAUL VERLINDEN Urban Dance Squad: gevarieerd, subtiel, energiek en compro misloos. FOTO ROY TEE draait tegenwoordig om geld, ie dereen past hetzelfde recept toe en er is er weinig creativeit. .Shadow heeft gelijk want hip hop is - uitzonderingen daarge laten - vergaand gecommercia liseerd en steeds minder de ver nieuwende muziekvorm die het eens was. Zelf grijpt de jonge Amerikaan daarom terug op de oervorm van hiphop. Hij ge- WHY HIPHOP Sucks In '96 heet een nummer op de debuut-cd Endtroducing van DJ Shadow. Het duurt slechts 43 seconden, bevat een obligaat melodietje, een dito beat en wordt afgeslo ten met de woorden 'It's the mo ney'. Het statement dat DJ Sha dow afgeeft is duidelijk: hiphop bruikt geen rapper, maar speurt op ouderwets vinyl naar gelui den, melodieën en beats die hij vervolgens samplet en aaneen rijgt tot een boeiend geheel. Twee jaar geleden verscheen zijn single In/Flux op de Mo' Wax-verz'amelaar A Soundtrack of Experimental Hiphop Jams. Het nummer (broeierige klan kenrijkdom, voorzien van een pakkende beat) werd gezien als een van de eerste triphop-num mers. Triphop is een term waar van Shadow zelf gruwt, want hij maakt gewoon hiphop zoals hip hop bedoeld is. Het geluid dat hij voortbrengt, is echter zo post-modern en staat zo ver van 'normale' hiphop dat we er een ander labeltje op zijn gaan plak ken. Endtroducing bevat samples en vette scratches uit de soul, jazz, rock, punk etcetera. Alles smelt samen tot een fantastische, on werkelijke sound waarin tal van nieuwe muzikale verbanden worden gelegd. Shadows aan pak is zo knap en eigenzinnig dat Endtroducing een van de meest intrigerende geluidscolla ges is die ik ooit gehoord heb. (Mo'Wax/Pias). PV DE MANNEN van ZZ Top heb ben nooit uitgeblonken door ori ginele melodieën. Voor hun eer ste lp hebben ze bij wijze van spreken destijds wat deunen be dacht en de navolgende platen bevatten eigenlijk niet veel meer dan eindeloze variaties op die thema's. Dat de groep er tot op heden niettemin voortdurend in slaag de om van een nieuwe plaat toch steeds weer een redelijk onweer staanbaar geheel te maken, be wijst de kracht van ZZ Top. Op de nieuwe cd Rhythmeen gaat de groep tot tamelijk onbe schaamd jatwerk over. Zo lijkt het nummer What's up with that wel verdomd veel op Respect yourself van de Staple Singers, doet Bang bang aan Rick Der ringers Rock 'n' roll hootchie coo denken en lijken in het titel nummer elementen uit Willie and the handjive samen te gaan met oude Redbone-motieven. Dergelijke vergelijkingen kun je bij vrijwel elk nummer van Rhy thmeen maken, dus de prijs voor het album met de meest origine le muziek zullen ze voor deze plaat waarschijnlijk niet krij gen. Stap je over die overeenkomsten heen en luister je naar de manier waarop ZZ Top deze muziek vertolkt, dan kom je al gauw tot de conclusie dat Rhythmeen een geweldige plaat is. Meer nog dan de puike voorganger Antenna is dit een cd waarop in instru mentaal opzicht alles uit de kast wordt gehaald. Er wordt gemu siceerd als nooit tevoren en meermalen wordt een Zappa-' achtig niveau van muzikale in tensiteit gehaald. Met weinig meer dan gitaar, bas en drums weet ZZ Top volstrekte clichés dusdanig modern vorm te geven dat het een lust is om er naast te luisteren. (RCA, BMG) WIM VAN LEEST NOW I got Worry van The Jon Spencer Blues Explosion zal hoog eindigen in mijn top-10 van dit jaar verschenen cd's. Een plaat die je bijna letterlijk een draai om de oren verkoopt, moet wel een goeie zijn. Wie denkt dat gitaarbandjes tegen woordig alleen nog maar in her haling vallen heeft het mis, be wijst de eigenzinnige Spencer. Zijn band klinkt als een mis vormde kruising van Iggy the Stooges, The Cramps en The Re sidents. Zo moet Elvis hebben geklonken in de oren van een verbaasd publiek in 1950, meldt de platenmaatschappij. De tijd zal het leren, maar schokkend is het wel. Als een wildeman met speed op last Spencer blues, punkrock en soul aan elkaar, op zeer oncon ventionele wijze. Met gebruik making van veel slide-gitaren, en de knoppen van alle verster kers op tien (of is het elf?), zodat alles vervormd en aggressief klinkt. Vette, smerige rock roll. Jon Spencer is de Jerry Lee Lewis van de jaren negentig. Het grote publiek zal hem net zo verguizen als indertijd aanvan kelijk ook met The Killer ge beurde. Gasten op de cd zijn soulzanger Rufus Thomas en Beastie Boys toetsenist 'Money' Mark Ramos Nishita. Een opvallende cover is Fuck Shit Up van Dub Narco tics. The Jon Spencer Blues Ex plosion laat in vijftien nummers een halve eeuw popmuziek de revue passeren, drie keer door de vleesmolen gehaald en dicht geschroeid in gloeiend hete olie. Een meer dan waardige, opvol ger van de vorige cd 'Orange'. (Mute Records) JOEP TROMMELEN Door Hans Rooseboom Breda - „De bestuursleden van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst in Amsterdam spekken hun eigen portemonnee m subsidiegelden." Dat stelde de Tilburgse componist Jo Sporck gisteren voor de Bredase rechtbank over het Fonds dat jaarlijks 2,8 miljoen aan overheidsgeld verdeelt. FOTO JOEP LENNARTS zig met ontwikkeling van mijn carrière. Ik ken het gevoel niet dat ik dit moet af sluiten en met dat moet beginnen. Op een gegeven moment is de tijd rijp om iets uit te werken. Ik wil muziek niet sturen om haar hip te maken, maar altijd inspelen op situaties." Verfoeien Dat laatste doet Jacques Palinckx duide lijk met Brian Wilson.'De componist ver foeit het als mensen zeggen dat zijn groep muziek maakt die is geïnspireerd door de jaren zestig. „Dat is zeker niet zo. The Psychedelic Years was meer een muzikaal essay over connecties die niet gemaakt zijn, maar wel gemaakt hadden kunnen worden. Dat geldt ook voor het Brian Wilson-project." Brian Wilson, een muziek-toneel-dans- beeld-project van Paljnckx, ONS-theater produkties, Leine Roebana. Première in Den Haag, Korzo, 26 september. Verder o.m. op 2 en 3 oktober in Theater Bis, Den Bosch; 17 t/m 19 oktober De Vorst, Tilburg; 2 november De Effenaar, Eindho ven. Tot aan de Rekenkamer heeft de componist gevraagd om controle van de verdeling van die gelden. Maar nu de overheid zo lang in gebreke blijft, stelt hij de zaak zelf aan de kaak. Jo Sporck voelt zich door het Fonds al jaren zwaar benadeeld. De argumenten waarmee zijn aanvragen worden afgewezen zijn volgens zijn advocaat 'loze, beledigende kwalificaties, ontoe laatbaar, smaad.' Het Fonds stelde gisteren bij monde van advocaat mr. J.E.M. Polak dat de argumenten van het Fonds weloverwogen en integer zijn. „Het Fonds krijgt jaarlijks '500 aanvragen, heel veel werk voor een buitengewoon klein ap paraat. Alle uitspraken kunnen de toets der kritiek doorstaan." In 1994 deed Jo Sporck een 'ver zoek tot verlening van een uitke ring uit de geldmiddelen van de Stichting Fonds voor de Schep pende Toonkunst' in Amsterdam. Hij vroeg dat geld aan om drie composities te realiseren. Het verzoek werd afgewezen, op gronden die 'de componist fel be strijdt: Er bestaat 'twijfel aangaande de artistieke kwaliteit'. Sporck zou wel 'gedreven' zijn en over 'vakmanschap' beschik ken maar het ontbreekt hem aan 'voldoende eigen karakter'. Deze argumenten worden door Sporck weergelegd als 'onwaar' en 'innerlijk tegenstrijdig'. „Ik ben ook concert-recensent, ik ken het werk van die mensen dit een honorering krijgen. Ik hun kwaliteit beoordelen en i van mezelf. Ik weet ook hoe ha publiek reageert. Mij wordt ge vraagd: meneer begrijpt er iels van?" Het belangrijkste probleem is de oneerlijke verdeling van de k schikbare middelen. Het accent bij de uitkeringen uit het Font ligt tegenwoordig op 'meerjarige honeringen', mh. De afkorting mh loopt als een rode draad 4oo; het betoog van Sporck. Zijn he. langrijkste klacht is dat de com ponerende bestuursleden en co». missieleden van het Fonds zei/ van deze meerjarige honorerinj gebruik maken. Hij weet dat er bestuursleden van het Fonds zijn wier mh is gestegen terwijl ze in het bestuur zaten. Met andere woorden: de leden van het Fonds verrijken zichzelf uit het Fonds, Sporck: „Ik wil dat het Fonds doet waarvoor het is opgericht incidentele opdrachten honore ren in plaats van meerjarige ho noreringen-tot 70.000 per jaar uit te keren. Het Fonds is in het leven geroepen om nieuw wed mogelijk te maken. Het is de be doeling dat het Nederlandse mu ziekrepertoire wordt uitgebreid Dat gaat als volgt: een triov.il een nieuw werk, en vraagt mij on dat te schrijven. Daarvoor is het Fonds. Er zijn geen alternatie ven." De rechtbank Breda doet over zes weken uitstpraak. Van onze filmredactie Het Nederlands Filmfestival in Utrecht besteedt op 30 septem ber aandacht aan de recente eindexamenfilms en films van oud-studenten van de audiovisuele opleiding van kunstacade mie St. Joost in Breda. Na vertoning van dit retrospec tief wordt om 15.00 uur in 't Hoogt een forum gehouden onder leiding van filmjournaliste Ger- dien Linthorst. Zij zal met drie oud-studenten een gesprek heb ben over de Bredase opleiding en hun plaats in de film- en televi siewereld. De filmfdeling van St. Joost is vooral de laatste tien jaar (sinds het een brede, zelfstandige be roepsopleiding is) tamelijk suc cesvol, wat ondermeer blijkt uit de prijzen en vertoningen, onder meer op het Nederlands Filmfes tival, waar jaarlijkse alle (korte) Nederlandse films en documen taires van het afgelopen jaar worden vertoond. Vorig jaar ging de Citroen Award Naarden (anp) - De commer ciële en regionale radiozen ders winnen terrein ten op zichte van de publieke omroep. Uit maandag gepubliceerde cij fers van Intomart blijkt dat de commerciëlen in augustus geza menlijk het grootste marktaan deel (40,5 procent) hadden, ge volgd door de landelijke, publie ke omroepen (32,5 procent) en de regionalen (19,4 procent). De overige zenders (lokale omroe pen) behaalden een aandeel van 7,6 procent. Radio 3 is met 13,2 procent nog altijd de best beluisterde maar dit publieke station voelt de hete adem van de commerciële zender Sky Radio (11,9 procent) in de nek. Ten opzichte van vorig jaar augustus is het verschil sterk ver kleind. Het bedroeg was in 1995 14,7 procent;, nu scheelt het nog maar 1,3 procent. Ook de commerciële zenders Ra dio Noordzee Nationaal en Radio 538 zagen hun aandeel in augus tus stijgen ten opzichte van de maand juli. De regionale zenders blijven groeien. Ze behaalden in de afge lopen maand een gezamenlijk marktaandeel van 19,4 procent ten opzichte van 17,4 procent in juli 1996. voor de beste kunstacadenaefflit naar Jan Pieter Tuinstra (Tocht naar het einde) en vertoonde Jaap van Hoewijk zijn inmiddels veel geprezen documentaire Procedu re 769 als slotfilm op het Neder lands Filmsfestival. Deze zomer ontving de jonge, af gestudeerde cineast Peter Boons tra de St. Joostpenning. Diens bijzondere films Poolster (een ar tistieke semi- documentaire over de Franse componist Edgar Varè- se) en Grondpersoneel (een komi sche korte speelfilm) worden op 30 september ook in Utrecht ver toond. Tevens worden films gedraaid van drie, andere recent afgestu deerden: Xandra Schipperheijn, Anke Gielen en Freddy Veenstra Ook komt werk van een aantal oud-studenten van de Breda® filmopleiding aan bod: Bart van Vilsteren, Marcel van Brakel, Jeroen Neus, Camille Verbunt Jeroen Berkvens, Walter Stok man en Jan Pieter Tuinstra. Den Haag (anp) - Het Muser® Mesdag in Den Haag gaat, na renovatie van vier jaar, op 13 tober weer open. Om dit te vier® is de toegang tot 1 december gra- tis. Het Museum Mesdag aan de Laan van Meerdervoort, door het gr°' publiek nogal eens verward mf het Panorama Mesdag elders Den Haag, bevat 300 schilden! (vooral Haagse School en Set» van Barbizon), 90 tekeningen 500 stuks kunstnijverheid name keramiek van Colenbra der). Ze zijn door de Haagse ze schilder Hendrik Willem Mes« (1831-1915) verzameld. Het museum leidde lange tijd e zieltogend bestaan. In 199" het beheer door het Bijksmuse Van Gogh overgenomen, werd het Museum Mesdag 1 stoffering en inrichting weer veel mogelijk in de oorspronk r ke staat van 1900 te brengen-^ tussen werden schilderijen en dere stukken geconserveerd^ waar nodig gerestaureerd. de tuin van Mesdag is aan hand van oude foto's zoveel gelijk in oude staat bracht. NEDERLAND 1 q7 qo Journaal 0707 Tekenfilmfestival 0729 Ontbijt-TV Q9 oo Journaal 0905 Get the picture (herh) 0932 Rondom Tien (herh) 1014 Close-Up; Jan Steen, schilder e verteller (herh) ii.11 Charlotte Sophie Bentin (herh, tot 12.05) 15.50 Murder She Wrote, detective-s rie 16 38 Cosby Show, comedy ,7 07 Alles kits, kindermagazine 1802 Roseanne, comedy 18 31 Get the picture, spelletje u'oO Studio RKK, actualiteiten uit ker en samenleving 19.29 Achtbaan; Geteugelde passie 2000 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteitenrubriek 21.00 Weeroverzicht 2108 Vinger aan de pols, medisch m gazine 2154 Yoy - Studio; De pilaren van d onrust, toneelstuk 22.25 De vlinder tilt de kat op, speel film 00.05 Filmspot Extra (tot 00.20) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 09.30 New Reports 10.00 Clémentine (tot 10.30) 12.30 Strip en cartoontekenen 13.00 Chirurgenwerk 13.50 Reality 14.20 De verandering 14.50 Spoor 7-tv 17.22 PP: Uitzending GPV 17.29 2Vandaag, actualiteiten 19.00 Zoovenirs, reportage-serie ove Nederlandse dierentuinen 19.30 Studio Sport 20.00 Champions League: Ajax-Gras shoppers 22.25 Studio Sport samenvattinge Champions League 23.30 Journaal 23.40 Studio Sport: Champions Leagu (tot 01.00) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 Living Stone 13.33 Lingo 13.58 Villa Achterwerk 16.00 Journaal 16.05 Bureau Kruisiaan 17.05 Who's the Boss, comedy 17.30 The Ocean Girl, jeugdserie 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.40 Klokhuis BELGIË FRANS 1 12.00 Une familie pour deux, serie 12.301 Gourmandises, culinair magazine 13.15 Du bout des ailes, middagmagazine 13.45 Cousteau: Sanctuaries pour la vie, natuur film 14.35 TéLéCiNéMa, tv- en filmmagazi ne 15.25 Génies en herbe, spelletje 16.00 La route de la perle noire, documentaire 16.40 The Waltons, serie 17.30 Charlie's Angels, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur tables, magazine 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 Strip-tease, magazine 21.15 Le parfum d'Yvonne, Franse film-komedie uit 1994 22.50 Coup de film, rubriek 23.20 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 16.00 lei Bla-bla, kindermagazine 17.00 (a passé quand? 17.30 Cheval passion, paar densportmagazine 18.00 lei Bla-bla 19.00 Une familie pour deux, serie 19.30 Nieuws 20.00 Voetbal/Champion's League: Man chester United-Rapid Wien 22.20 Voetbal, verslag andere wedstrijden Champions League 23.10 Wielrennen: Ronde van Spanje 23.25 Nieuws (tot 23.50) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 0945 Bo- dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Alarm, Herr Ffarreri, reportage 10.35 Info Ver- braucher, consumentenmagazine 11.00 Heute 11.04 Ask Any Girl, Amerikaanse speelfilm uit 1958 van Charles Walters met David Niven, Shirley MacLaine en Gig ?oung 12.40 Umschau 12.55 Presseschau 13.00 Mittagsmagazin met Heute 13.45 Wirtschafts-Telegramm 14.00 Tagesschau 14.03 Fest im Sattel, serie. Aansl.: Kapt'n Blaubar 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane Andrea, talkshow 16.00 Tagesschau 16.03 Hiege, talkshow 17.00 Tagesschau 17.10 Brisant, boulevardmagazine 17.55 Verbot- ene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie '8.54 Zappek, politieserie 20.00 Ta gesschau 20.15 Arzte: Dr. Schwarz und Dr. Martin, serie 21.45 Angst - Misstrauen - Hass, documentaire 22.30 Tagesthemen 00 Das Nacht-Studio: Pas trés catholi- Rie, speelfilm 00.40 Nachtmagazin 01.00 Detective, speelfilm 02.35 Nachtmagazin DUITSLAND 2 05-30 Zie Duitsland 1 13.45 Dalli Dalli, spelletje 14.15 Neues aus uhlenbusch, jeugdserie 14.45 Theos Geburtstagsecke •47 Celia, jeugdserie 15.10 Logo, jeugd- lournaal 15.20 Bamboo Bears, tekenfilm serie 15.45 Heute 15.50 The Flying Doc- ors, serie 16.35 Jede Menge Leben, serie 7.00 Heute 17.05 Sport Extra/voetbal: EFA-cup, Borussia Mönchengladbach-Ar- senal 19.30 Alarmcode 112, serie 20.25 entung! Lebende Tierei, talkshow waarin 'sstanden in de maatschappij aan de kaak Besteld worden 21.05 AbenteUer For- ung, populair-wetenschappelijk maga- ^e 2145 Heute 22.15 Wo, bitte, geht's 1 Macht?, reportage over de Duitse so-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 18