I'liUBUURT 'Eerst knelpunten aanpakken' Oostburg is kwistig met verkeersremmers Peter Bogaert houdt het voor gezien DER DEKKERi 'BAKKER JAN' UIT DE fïïïïïïïïi hikt aan stapbus ÏO gulden OOSTBURG Cottage dealer speciaalzaak in nieuw/antiek geloogd grenen 0117-455221 i ferkgroep Gehandicapten Oostburg over 'spaarpot' van WVG-gelden: cc ut van e hard I ELKE WOENSDAG BIJ I 4 bolussen 1.98 5 broden naar keuze P^^«Ca pBSTEM ZEELAND ig dwangsom ker in Hoek Topscheidsrechter uit amateurvoetbal stopt na blunders KNVB Ylissinger hoort zeven jaar eisen voor moord op prostituee Snelheidsbeperking bij Kreekraksluizen Schouwen en Veere zoeken burgemeeesler Eenzijdig ongeval in Zaamslag Brouwerijstraat 32 - Oostburg bakker ja iv i NoordstraatpromenadeTern^uzen J Vrijdag koopavond Zondags geopend Absdaalseweg 12 Hulst Track Men More Laities Brouwerijstraat maandag t/m zaterc 9. Oostburg, tel i *ag van 10 tot 17 0117-454861 uur, 's avonds Al 25 jaar tot uw dienst WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 C4 jraak lieuzen - In de nacht van fndag °P dmsdaS is in® en in een ontmoetingscm aan de mr. F.J. Haarma^ zijn enkele speelautomaten ■ngebroken. I oek te verlagen. Belangstel den kunnen gratis een kijkie ben. J In Westen Internet .mslag - Van Westen Man- imode in Zaamslag is vanaf als eerste modewinkel in land, ook op Internet te een computer met modem Internet-aansluiting heeft gt de Internetpagina's te bij het intikken van x//www.zeeland- .nl/westmode. Men ziet dan de winkel er uit ziet, vindt peciale Internet-aanbiedin- en men kan ook een E-mail etronische boodschap) ver den naar Van Westen, nten kunnen zich aanmel- op de electronische mai- Jlijst en krijgen dan regel- tig elektronische post met uws over Van Westen Man- ïmode, mode-info met full- our foto's en speciale aan gingen. Retranchement dringt ei i aan de route van de stap- ang is stellen zij voor de ken nijden. De route vanaf cani ng de Wildhof mag in de buurl de Hickmanbrug een stop- ats krijgen om vervolgen! atsreeks naar Sluis doorge- Ikken te worden. us/Aardenburg heeft dat altijr 'engehouden omdat deze route pr chauffeurs te lastig zou zijn dorpsraad pikt dat argumen' t langer meer omdat de raad a paar keer met eigen oger bft gezien dat chauffeurs var stapbus op eigen initiatief de- weg namen, dorpsraad, die de stapbus o[ h een goed initiatief vindt, wi maatregel volgend seizoen la- 'l ingaan. ïaad van State in Den Haaf van plan is de dwangsom te ■aeten en Verbrugge in Hoek bedrijf hebben van een ift chemische stoffen. van milieuvergunningsvoor- i is opgelegd door het ministe- agt 10.000 gulden per dag. reeds bestaande waterzuive- bedrijf reinigt tankcontainers omt afvalwater vrij dat zeer. iiter Berg aangevoerd dat hia echnische problemen zou de Di chter hoopt deze week nog een sen.Bedrijfsleider A. Kaiser zs zo snel mogelijk in gebruik ne lstromen zouden nu niet geac- lat dat zijn bedrijf daardooi mzet misloopt. je wegen houdt ruwweg inig rekening met de ma 1 ;en uit de resultaten van V Zeeuws-Vlaanderen werae> lometer maximaal, g"* j één automobilist 117 aa uiskil was de hoogst ge elheid 129. In Terneuzen 1 Jtte waren er 102 overtref et als 'kampioen' een m° et 88 kilo9meter over de J asde. Ter plaatse geldt m i aal 50. unvdt »r de komende periode J politie snelheidscontrole n It westelijk deel van dez j p 30 september in Eede, r tober in Eede en UfnSJ„0fdl rtober Schoondi]ke/S „j. aat, 3 oktober Schoondi) J ndijke, 4 oktober rijksweg j zendijke/W aterlandkerKje itober IJzendijke. SI)el- de Kanaalzone zijn Jdscontroles op J „ae andstraat), 7 oktober igHoek/Tractaatweg), i' N6l), r Hoekseweg/RijksweS ^521 oktober Provincialeweg j 23 oktober Zandstraat/ eg N61) Van onze verslaggever Oostburg - De Werkgroep Gehandicapten blijft zich verzetten tegen plannen van het Oostburgse college van B en W drie ton uit de overschotten van Voorzie ningen voor Gehandicap ten over te hevelen naar de algemene middelen. Jaarlijks krijgt Oostburg voor noodzakelijke voorzieningen voor gehandicapten 1,75 miljoen. Daaronder vallen zaken als wo ningaanpassingen, aanschaf rol stoelen en vervoerskosten. Ruim voldoende kennelijk, want veer tig procent van dit budget wordt niet besteed aan zaken waarvoor het bedoeld is en blijft in de ge meentelijke spaarpot. Het over schot beloopt nu al 2,5 miljoen gulden. De werkgroep heeft wel een paar suggesties om deze gelden nuttig te besteden, blijkt uit een open brief aan de gemeenteraad van Oostburg. Zo wil men de eigen-bijdragere geling voor woningaanpassing en aanschaf rolstoelen op de helling zetten. De overschotten kunnen ook gebruikt worden om regelin gen met tex-ugwerkende kracht te laten ingaan. Een maatregel die volgens de werkgroep weinig kost, maar veel goodwill kan op leveren. Gewezen wordt op veel gemeenten waar al is besloten de eigen bijdrage voor rolstoelen met terugwerkende kracht tot 1 april 1994 (de invoerdatum van de Wet Voorzieningen Gehandi capten) terug te betalen. Wil men de overschotten niet aantasten, maar er toch van pro fiteren dan kan men de rente op dit bedrag, jaarlijks ƒ150.000, aanwenden. Dat zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het aantal zones van het collectief vervoer (Taxicom) flink uit te breiden. Het aantal zones (nieuw voorstel 215) vindt de werkgroep zeer laag. „Een aantal van rond 400 zones is een meer realistische benadering." Door te onderhandelen met de vervoerders kunnen de tweede 200 zones waarschijnlijk goedko per worden ingekocht, denkt de werkgroep. En er moeten boven dien mogelijkheden komen om gezinsleden of partners van ge handicapten, die gebruik mogen maken van collectief vervoer, een aantal zones tegen openbaar ver- voerprijzen te laten meereizen. Eigen bijdragen op woningaan passingen moeten in Oostburg, net als al in andere Zeeuws- Vlaamse gemeenten is gebeurd, worden afgeschaft. „Het moge duidelijk zijn dat onze werkgroep faliekant tegen het gebruik van WVG-geld is om de gemeentelij ke begrotingen te repareren. Eerst de knelpunten aanpakken," is het standpunt van de werk groep. Voorlichting over de Wet Voor zieningen Gehandicapten moet in Oostburg snel ter hand worden genomen en niet uitgesteld tot 1997, zoals de bedoeling is. Voor lichting, vooral naar ouderen toe, zo vindt de werkgroep. Van onze verslaggever Oostburg - De verkeersveilig heid verhogen, sluipverkeer tegengaan en daardoor de leefbaarheid verhogen. Dat kan volgens deskundigen al leen als je om de zeventig me ter in een straat verkeersrem- mende maatregelen neemt. Wat dat tot gevolgen heeft is momenteel duidelijk te zien in Oostburg. lil alle straten, waar straks een maximum snelheid van dertig ki lometer gaat gelden, komen er voorzieningen om die snelheid als het ware af te dwingen. Wat dat gaat inhouden is momenteel al te zien in de Grote Beer, de weg die vanaf de Philipsweg richting po litiebureau en postkantoor gaat. Een sinds jaar en dag bestaande sluiproute voor de haastige auto mobilist. Venijnig hoge drempels, afgewisseld met een vernauwing waar één auto ternauwernood doorgaat, bepalen het straat beeld. Zo gaat ook de Melkweg er uitzien. „Wil je echt effectief kunnen werken dan is om de zeventig me ter een verkeersremmende maat regel nodig," zegt woordvoerder M. ten Braak van het project Duurzaam Veilig Verkeer. „Doe je dat niet dan krijg je een zeer onrustig en lawaaierig verkeers beeld van steeds maar optrek kende en weer afremmende au- to's.Een bijkomende maatregel om sluipverkeer door het Oost burgse centrum tegen te gaan is de afsluiting van de Van Houte straat. Straks kan doorgaand verkeer alleen gebruikmaken van de zogenaamde 'badkuip-route', die loopt van Bredestraat, via Brouwerijstraat, Kloosterstraat, Eligiusplein, Ledelplein en Oprit. Aanleg van verkeersdrempels in de Grote Beer in Oostburg. Daar kan links- of rechtsaf de Nieuwstraat worden ingegaan. Ook op dit traject komen er ver keersdrempels, maar minder steil dan in de 30-kilometer-straten Inmiddels is de aannemer ook be zig met een reconstructie van het vrachtwagenparkeerterrein nabij het postkantoor, waarbij tevens de toegangsweg naar de Grote Beer wordt verlegd. „Op die ma nier maken we een mogelijkheid voor ouders van leerlingen van de openbare basisschool hun kinde ren veilig te brengen en af te ha len. Tot nu toe parkeerde men op het terrein waarna de kinderen toch nog een weg moesten over steken. Straks kunnen ze veilig op de stoep worden afgezet. Een zelfde voorziening komt er in de Breydelstraat bij de katholieke lagere school," zo werd gezegd. De verkeersmaatregelen worden door Duurzaam Veilig regelmatig doorgesproken met de ambulan cedienst. Want al de verkeers remmende maatregelen werken ook remmend op een snel ambu lancevervoer wat weer nadelige FOTO WIM KOOYMAN gevolgen heeft op de aanrijtijden. Een van de deeloplossingen is de ambulancewagens toe te staan gebruik te maken van de straks voor alle verkeer afgesloten Kaas- en Broodsedijk. „Daar ko men palen die na een elektro nisch signaal vanuit de ambulan cewagens tijdelijk in de bodem verdwijnen," werd j Door Peter Snelders Sas van Gent - „Ongeveer achttien jaar heb ik veel plezier beleefd aan de arbitrage. Nu zijn er dingen gebeurd die ik niet kon accepteren. Als je zo veel jaar op niveau achter de rug hebt, laat je je toch niet wegzetten als een kleine jongen." Aan het woord een te leurgestelde en verbolgen Peter Bo gaert. De 46-jarige scheidsrechter uit Sas van Gent zette er kort geleden een punt achter. Hij voelt zich door de KN VB in zijn hemd gezet. Hij kan terugblikken op een geslaagde pe riode op niveau. Negen jaar floot hij in de hoogste groep van het KNVB-zaterdag- voetbal. Leidde enkele malen de strijd om set nationale amateurkampioenschap van net zaterdagvoetbal en floot derby's als Quick Boys-Katwijk voor ruim zesduizend man. De laatste jaren arbitreerde hij in Poep 2, maar door zijn uitstekende rap porten stond hij op de nominatie terug te keren in groep 1. Van dat laatste zag hij Mf af. Daarna ging er veel mis en ont bond een opeenstapeling van frustraties, "aar bet hart van vol is loopt de mond van over. Dat blijkt uit het relaas van scheids rechter Peter Bogaert. Groep 1 «Tegen scheidsrechters-aansteller Adrie Willigen zei ik dat ik niet meer naar Soep 1 wilde. Ik ben door mijn werk «echts in de gelegenheid om twee keer in R weken een wedstrijd te leiden. Dan moet je van die hogere groep afzien. Een ander de kans geven. 'Wat wil je dan'? vroeg De Willigen. Daarop zei ik: dat aakt me niet zoveel uit. Deel me op die aarerdagen en zondagen dat ik wel kan aar in waar het jou het beste uitkomt. Ik 0« geen derby's meer op niveau te leiden. rs natuurlijk niet de bedoeling als je oveel jaar op hoog niveau gearbitreerd Hat je ineens in de kelder van het Hat wordt ingedeeld. Misschien had ik nog geaccepteerd. Als het allemaal h ®,ns de gebruikelijke regels verliep. Ik °,rsoms één of twee dagen voor de ik c d da* 'k moest fluiten. Soms moest Na f Van de thuisvereniging zelf horen. net bekerduel STEEN-Hoofdplaat op süag moest ik aan de thuisvereniging en Pn ze rde*even konden kijken waar wanneer ik het daaropvolgende week- m ,em°est fluiten. Ik ontving nauwelijks «reaelingen van de KNVB. Dat is op zich ■"te gek voor woorden. Peter Bogaert, de bekende voetbalscheidsrechter uit Sas van Gent, zet een punt achter zijn loopbaan. FOTO WIM KOOYMAN De druppel die de bekende emmer deed overlopen was wel de brief die ik ontving en de mededeling in het KNVB-blad dat ik gezakt was, omdat ik een te laag rappor- tagecijfer zou hebben gehaald. Dat slaat alles. Tot en met de winterstop kon ik bo gen op een gemiddelde van 8,18. Daarmee stond ik gedeeld eerste. Na de winterstop kreeg ik vrijwel allemaal rappporten van acht en hoger. Dan kun je natuurlijk nooit zakken naar een lagere groep. Raadsel Volgens KNVB-bestuurder Doosje was ik als tweede hoogste geëindigd. Als tweede hoogste sta je op de nominatie om door te stoten naar groep 1, niet om te zakken naar een lagere groep. Hoe men dat bericht heeft kunnen lanceren is me nog steeds een raadsel. Het kwetst je wel, want dat gaat snel het verhaal rond dat je een slecht sei zoen achter de rug hebt. Het tegendeel is waar. Desorganisatie Doosje zat er eveneens mee in zijn maag en dat gold ook voor De Willigen. Zij kunnen er in feite weinig aan doen. Het zit hem volgens mij in de desorganisatie van de KNVB in Breda. Eén ding is me nu wel duidelijk geworden. Als je in de onderste regionen fluit, dan laat men je compleet aan je iot over. Ik spreek uit ervaring. Te laat benaderen waar je moet fluiten. Soms moet de club je inlichten. Allemaal signalen dat je er dan nauwelijks bijhoort. Toen ik nog topamateurvoetbal floot was alles tot in de puntjes geregeld. Juist de jongens die pas beginnen op dat laagste niveau zouden een uitstekende be geleiding moeten krijgen. Ik vind het niet vreemd dat men met een arbiterstekort bij de KNVB kampt. Als je zo met je mensen omspringt is het niet gek dat menigeen af haakt. Ik zit overigens nog op een bericht van de KNVB te wachten dat men een fout heeft gemaakt met de mededeling dat mijn rapportagegemiddelde te laag zou zijn. Niet dat het mij zou bewegen om terug te gaan fluiten. Daar pas ik voor. Ik heb een aantal fijne jaren gehad en me altijd inge zet voor de KNVB. Als ze je dan op zo'n manier te kijk zetten gaat het me te ver. Dan ga ik nog liever vissen." Van onze correspondent Rotterdam - Officier van jus titie mr. N. Boersma heeft ze ven jaar cel geëist tegen de 36- jarige A.S. uit Vlissingen we gens doodslag op de 30-jarige Rotterdamse prostituée K. van D. De officier acht bewezen dat de man in de nacht van 14 op 15 juni de vrouw heeft gewurgd in de ka mer die hij in Rotterdam-Zuid had gehuurd. Tegenover rechter mr. C. Russel- Van der Hoeven bekende de Zeeuw dat hij de vrouw om het leven heeft gebracht nadat zij krenkende opmerkingen over zijn geslachtsorgaan had gemaakt. De man kampt met een aangeboren afwijking. Gedragsdeskundigen oordelen dat de man enigszins verminderd toerekeningsvatbaar is omdat hij overgevoelig is voor aanmerkingen over zijn handi cap. Anderhalve dag na de verwur ging meldde de verdachte zich bij de politie. De verdachte ver klaarde dat hij die avond met het slachtoffer enkele cafés had be zocht, waarna zij met hem naar de huurkamer ging. Toen de man zijn broek uittrok, zou het slacht offer hem voortdurend hebben uitgelachen en minachtende op merkingen hebben gemaakt. Volgens de officier heeft de man na de verwurging nog gemeen schap met zijn slachtoffer gehad. Volgens raadsman mr. A. Roelofs is van doodslag geen sprake ge weest omdat de verdachte niet de bedoeling zou hebben gehad de vrouw te doden. Daarom is er volgens hem hooguit sprake van dodelijke mishandeling. Omdat dat niet in de tenlastelegging is opgenomen, vroeg de raadsman vrijspraak. Uitspraak op 7 oktober. Van onze verslaggeefster Bergen op Zoom - Het scheep vaartverkeer moet tot en met 14 december de vaarsneiheid in de zuidelijke voorhaven van het Kreekraksluizencomplex beper ken tot hooguit negen kilometer .per uur. Rijkswaterstaat heeft deze maat regel ingevoerd in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de meerstoelen in de zuidelijke voorhaven van het sluizencom- plex. Bij dit werk wordt hinder ondervonden van golfslag en zui ging die passerende schepen ver oorzaken. De scheepvaart wordt met verkeersborden geattendeerd op de tijdelijke verkeersmaatre gel. Den Haag (anp) - De gemeenten Schouwen-Duiveland (31.944 in woners) en Veere (21.927 inwo ners) zoeken een nieuwe burge meester. Dit is het gevolg van de gemeentelijke herindeling van Schouwen-Duiveland en Wal cheren. De nieuwe eerste burgers moeten op 1 januari in Zeeland aan de slag. De sollicitatieproce dure is gestart. De Zeeuwse hoofdstad Middel burg krijgt later volgend jaar een nieuwe burgemeester. Van onze verslaggever Zaamslag - Een 21-automobilist uit Walsoorden belandde maan dagmiddag rond 16.15 uur op de Eendragtweg met zijn auto in een sloot, toen hij plotseling moest uitwijken voor een tegenligger. De bestuurder kwam met de schrik vrij, maar zijn auto is on herstelbaar beschadigd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 17