I'liUBUURT
'Eerst knelpunten aanpakken'
Oostburg is kwistig met verkeersremmers
Peter Bogaert houdt het voor gezien
DER DEKKERi
'BAKKER JAN'
UIT DE fïïïïïïïïi
hikt aan
stapbus
ÏO gulden
OOSTBURG
Cottage dealer
speciaalzaak in
nieuw/antiek
geloogd grenen
0117-455221 i
ferkgroep Gehandicapten Oostburg over 'spaarpot' van WVG-gelden:
cc ut van
e hard
I ELKE WOENSDAG BIJ
I 4 bolussen 1.98
5 broden naar keuze
P^^«Ca pBSTEM ZEELAND
ig dwangsom
ker in Hoek
Topscheidsrechter uit amateurvoetbal stopt na blunders KNVB
Ylissinger hoort
zeven jaar eisen
voor moord
op prostituee
Snelheidsbeperking
bij Kreekraksluizen
Schouwen en
Veere zoeken
burgemeeesler
Eenzijdig ongeval
in Zaamslag
Brouwerijstraat 32 - Oostburg
bakker ja iv i
NoordstraatpromenadeTern^uzen J
Vrijdag koopavond Zondags geopend
Absdaalseweg 12 Hulst
Track Men
More Laities
Brouwerijstraat
maandag t/m zaterc
9. Oostburg, tel i
*ag van 10 tot 17
0117-454861
uur, 's avonds
Al 25 jaar tot uw dienst
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 C4
jraak
lieuzen - In de nacht van
fndag °P dmsdaS is in®
en in een ontmoetingscm
aan de mr. F.J. Haarma^
zijn enkele speelautomaten
■ngebroken. I
oek te verlagen. Belangstel
den kunnen gratis een kijkie
ben. J
In Westen
Internet
.mslag - Van Westen Man-
imode in Zaamslag is vanaf
als eerste modewinkel in
land, ook op Internet te
een computer met modem
Internet-aansluiting heeft
gt de Internetpagina's te
bij het intikken van
x//www.zeeland-
.nl/westmode. Men ziet dan
de winkel er uit ziet, vindt
peciale Internet-aanbiedin-
en men kan ook een E-mail
etronische boodschap) ver
den naar Van Westen,
nten kunnen zich aanmel-
op de electronische mai-
Jlijst en krijgen dan regel-
tig elektronische post met
uws over Van Westen Man-
ïmode, mode-info met full-
our foto's en speciale aan
gingen.
Retranchement dringt ei
i aan de route van de stap-
ang is stellen zij voor de ken
nijden. De route vanaf cani
ng de Wildhof mag in de buurl
de Hickmanbrug een stop-
ats krijgen om vervolgen!
atsreeks naar Sluis doorge-
Ikken te worden.
us/Aardenburg heeft dat altijr
'engehouden omdat deze route
pr chauffeurs te lastig zou zijn
dorpsraad pikt dat argumen'
t langer meer omdat de raad a
paar keer met eigen oger
bft gezien dat chauffeurs var
stapbus op eigen initiatief de-
weg namen,
dorpsraad, die de stapbus o[
h een goed initiatief vindt, wi
maatregel volgend seizoen la-
'l ingaan.
ïaad van State in Den Haaf
van plan is de dwangsom te
■aeten en Verbrugge in Hoek
bedrijf hebben van een ift
chemische stoffen.
van milieuvergunningsvoor-
i is opgelegd door het ministe-
agt 10.000 gulden per dag.
reeds bestaande waterzuive-
bedrijf reinigt tankcontainers
omt afvalwater vrij dat zeer.
iiter Berg aangevoerd dat hia
echnische problemen zou de Di
chter hoopt deze week nog een
sen.Bedrijfsleider A. Kaiser zs
zo snel mogelijk in gebruik ne
lstromen zouden nu niet geac-
lat dat zijn bedrijf daardooi
mzet misloopt.
je wegen houdt ruwweg
inig rekening met de ma 1
;en uit de resultaten van V
Zeeuws-Vlaanderen werae>
lometer maximaal, g"*
j één automobilist 117 aa
uiskil was de hoogst ge
elheid 129. In Terneuzen 1
Jtte waren er 102 overtref
et als 'kampioen' een m°
et 88 kilo9meter over de J
asde. Ter plaatse geldt m i
aal 50. unvdt
»r de komende periode J
politie snelheidscontrole n
It westelijk deel van dez j
p 30 september in Eede, r
tober in Eede en UfnSJ„0fdl
rtober Schoondi]ke/S „j.
aat, 3 oktober Schoondi) J
ndijke, 4 oktober rijksweg j
zendijke/W aterlandkerKje
itober IJzendijke. SI)el-
de Kanaalzone zijn
Jdscontroles op J „ae
andstraat), 7 oktober
igHoek/Tractaatweg), i' N6l),
r Hoekseweg/RijksweS ^521
oktober Provincialeweg j
23 oktober Zandstraat/
eg N61)
Van onze verslaggever
Oostburg - De Werkgroep
Gehandicapten blijft zich
verzetten tegen plannen
van het Oostburgse college
van B en W drie ton uit de
overschotten van Voorzie
ningen voor Gehandicap
ten over te hevelen naar de
algemene middelen.
Jaarlijks krijgt Oostburg voor
noodzakelijke voorzieningen
voor gehandicapten 1,75 miljoen.
Daaronder vallen zaken als wo
ningaanpassingen, aanschaf rol
stoelen en vervoerskosten. Ruim
voldoende kennelijk, want veer
tig procent van dit budget wordt
niet besteed aan zaken waarvoor
het bedoeld is en blijft in de ge
meentelijke spaarpot. Het over
schot beloopt nu al 2,5 miljoen
gulden.
De werkgroep heeft wel een paar
suggesties om deze gelden nuttig
te besteden, blijkt uit een open
brief aan de gemeenteraad van
Oostburg.
Zo wil men de eigen-bijdragere
geling voor woningaanpassing en
aanschaf rolstoelen op de helling
zetten. De overschotten kunnen
ook gebruikt worden om regelin
gen met tex-ugwerkende kracht te
laten ingaan. Een maatregel die
volgens de werkgroep weinig
kost, maar veel goodwill kan op
leveren. Gewezen wordt op veel
gemeenten waar al is besloten de
eigen bijdrage voor rolstoelen
met terugwerkende kracht tot 1
april 1994 (de invoerdatum van
de Wet Voorzieningen Gehandi
capten) terug te betalen.
Wil men de overschotten niet
aantasten, maar er toch van pro
fiteren dan kan men de rente op
dit bedrag, jaarlijks ƒ150.000,
aanwenden. Dat zou bijvoorbeeld
gebruikt kunnen worden om het
aantal zones van het collectief
vervoer (Taxicom) flink uit te
breiden. Het aantal zones (nieuw
voorstel 215) vindt de werkgroep
zeer laag. „Een aantal van rond
400 zones is een meer realistische
benadering."
Door te onderhandelen met de
vervoerders kunnen de tweede
200 zones waarschijnlijk goedko
per worden ingekocht, denkt de
werkgroep. En er moeten boven
dien mogelijkheden komen om
gezinsleden of partners van ge
handicapten, die gebruik mogen
maken van collectief vervoer, een
aantal zones tegen openbaar ver-
voerprijzen te laten meereizen.
Eigen bijdragen op woningaan
passingen moeten in Oostburg,
net als al in andere Zeeuws-
Vlaamse gemeenten is gebeurd,
worden afgeschaft. „Het moge
duidelijk zijn dat onze werkgroep
faliekant tegen het gebruik van
WVG-geld is om de gemeentelij
ke begrotingen te repareren.
Eerst de knelpunten aanpakken,"
is het standpunt van de werk
groep.
Voorlichting over de Wet Voor
zieningen Gehandicapten moet in
Oostburg snel ter hand worden
genomen en niet uitgesteld tot
1997, zoals de bedoeling is. Voor
lichting, vooral naar ouderen toe,
zo vindt de werkgroep.
Van onze verslaggever
Oostburg - De verkeersveilig
heid verhogen, sluipverkeer
tegengaan en daardoor de
leefbaarheid verhogen. Dat
kan volgens deskundigen al
leen als je om de zeventig me
ter in een straat verkeersrem-
mende maatregelen neemt.
Wat dat tot gevolgen heeft is
momenteel duidelijk te zien in
Oostburg.
lil alle straten, waar straks een
maximum snelheid van dertig ki
lometer gaat gelden, komen er
voorzieningen om die snelheid als
het ware af te dwingen. Wat dat
gaat inhouden is momenteel al te
zien in de Grote Beer, de weg die
vanaf de Philipsweg richting po
litiebureau en postkantoor gaat.
Een sinds jaar en dag bestaande
sluiproute voor de haastige auto
mobilist. Venijnig hoge drempels,
afgewisseld met een vernauwing
waar één auto ternauwernood
doorgaat, bepalen het straat
beeld. Zo gaat ook de Melkweg er
uitzien.
„Wil je echt effectief kunnen
werken dan is om de zeventig me
ter een verkeersremmende maat
regel nodig," zegt woordvoerder
M. ten Braak van het project
Duurzaam Veilig Verkeer. „Doe
je dat niet dan krijg je een zeer
onrustig en lawaaierig verkeers
beeld van steeds maar optrek
kende en weer afremmende au-
to's.Een bijkomende maatregel
om sluipverkeer door het Oost
burgse centrum tegen te gaan is
de afsluiting van de Van Houte
straat. Straks kan doorgaand
verkeer alleen gebruikmaken van
de zogenaamde 'badkuip-route',
die loopt van Bredestraat, via
Brouwerijstraat, Kloosterstraat,
Eligiusplein, Ledelplein en Oprit.
Aanleg van verkeersdrempels in de Grote Beer in Oostburg.
Daar kan links- of rechtsaf de
Nieuwstraat worden ingegaan.
Ook op dit traject komen er ver
keersdrempels, maar minder steil
dan in de 30-kilometer-straten
Inmiddels is de aannemer ook be
zig met een reconstructie van het
vrachtwagenparkeerterrein nabij
het postkantoor, waarbij tevens
de toegangsweg naar de Grote
Beer wordt verlegd. „Op die ma
nier maken we een mogelijkheid
voor ouders van leerlingen van de
openbare basisschool hun kinde
ren veilig te brengen en af te ha
len. Tot nu toe parkeerde men op
het terrein waarna de kinderen
toch nog een weg moesten over
steken. Straks kunnen ze veilig
op de stoep worden afgezet. Een
zelfde voorziening komt er in de
Breydelstraat bij de katholieke
lagere school," zo werd gezegd.
De verkeersmaatregelen worden
door Duurzaam Veilig regelmatig
doorgesproken met de ambulan
cedienst. Want al de verkeers
remmende maatregelen werken
ook remmend op een snel ambu
lancevervoer wat weer nadelige
FOTO WIM KOOYMAN
gevolgen heeft op de aanrijtijden.
Een van de deeloplossingen is de
ambulancewagens toe te staan
gebruik te maken van de straks
voor alle verkeer afgesloten
Kaas- en Broodsedijk. „Daar ko
men palen die na een elektro
nisch signaal vanuit de ambulan
cewagens tijdelijk in de bodem
verdwijnen," werd j
Door Peter Snelders
Sas van Gent - „Ongeveer achttien
jaar heb ik veel plezier beleefd aan de
arbitrage. Nu zijn er dingen gebeurd
die ik niet kon accepteren. Als je zo
veel jaar op niveau achter de rug hebt,
laat je je toch niet wegzetten als een
kleine jongen." Aan het woord een te
leurgestelde en verbolgen Peter Bo
gaert. De 46-jarige scheidsrechter uit
Sas van Gent zette er kort geleden een
punt achter. Hij voelt zich door de KN
VB in zijn hemd gezet.
Hij kan terugblikken op een geslaagde pe
riode op niveau. Negen jaar floot hij in de
hoogste groep van het KNVB-zaterdag-
voetbal. Leidde enkele malen de strijd om
set nationale amateurkampioenschap van
net zaterdagvoetbal en floot derby's als
Quick Boys-Katwijk voor ruim zesduizend
man. De laatste jaren arbitreerde hij in
Poep 2, maar door zijn uitstekende rap
porten stond hij op de nominatie terug te
keren in groep 1. Van dat laatste zag hij
Mf af. Daarna ging er veel mis en ont
bond een opeenstapeling van frustraties,
"aar bet hart van vol is loopt de mond van
over. Dat blijkt uit het relaas van scheids
rechter Peter Bogaert.
Groep 1
«Tegen scheidsrechters-aansteller Adrie
Willigen zei ik dat ik niet meer naar
Soep 1 wilde. Ik ben door mijn werk
«echts in de gelegenheid om twee keer in
R weken een wedstrijd te leiden. Dan
moet je van die hogere groep afzien. Een
ander de kans geven. 'Wat wil je dan'?
vroeg De Willigen. Daarop zei ik: dat
aakt me niet zoveel uit. Deel me op die
aarerdagen en zondagen dat ik wel kan
aar in waar het jou het beste uitkomt. Ik
0« geen derby's meer op niveau te leiden.
rs natuurlijk niet de bedoeling als je
oveel jaar op hoog niveau gearbitreerd
Hat je ineens in de kelder van het
Hat wordt ingedeeld. Misschien had ik
nog geaccepteerd. Als het allemaal
h ®,ns de gebruikelijke regels verliep. Ik
°,rsoms één of twee dagen voor de
ik c d da* 'k moest fluiten. Soms moest
Na f Van de thuisvereniging zelf horen.
net bekerduel STEEN-Hoofdplaat op
süag moest ik aan de thuisvereniging
en Pn ze rde*even konden kijken waar
wanneer ik het daaropvolgende week-
m ,em°est fluiten. Ik ontving nauwelijks
«reaelingen van de KNVB. Dat is op zich
■"te gek voor woorden.
Peter Bogaert, de bekende voetbalscheidsrechter uit Sas van Gent, zet een punt achter zijn loopbaan.
FOTO WIM KOOYMAN
De druppel die de bekende emmer deed
overlopen was wel de brief die ik ontving
en de mededeling in het KNVB-blad dat ik
gezakt was, omdat ik een te laag rappor-
tagecijfer zou hebben gehaald. Dat slaat
alles. Tot en met de winterstop kon ik bo
gen op een gemiddelde van 8,18. Daarmee
stond ik gedeeld eerste. Na de winterstop
kreeg ik vrijwel allemaal rappporten van
acht en hoger. Dan kun je natuurlijk nooit
zakken naar een lagere groep.
Raadsel
Volgens KNVB-bestuurder Doosje was ik
als tweede hoogste geëindigd. Als tweede
hoogste sta je op de nominatie om door te
stoten naar groep 1, niet om te zakken
naar een lagere groep. Hoe men dat bericht
heeft kunnen lanceren is me nog steeds een
raadsel. Het kwetst je wel, want dat gaat
snel het verhaal rond dat je een slecht sei
zoen achter de rug hebt. Het tegendeel is
waar.
Desorganisatie
Doosje zat er eveneens mee in zijn maag en
dat gold ook voor De Willigen. Zij kunnen
er in feite weinig aan doen. Het zit hem
volgens mij in de desorganisatie van de
KNVB in Breda. Eén ding is me nu wel
duidelijk geworden. Als je in de onderste
regionen fluit, dan laat men je compleet
aan je iot over. Ik spreek uit ervaring. Te
laat benaderen waar je moet fluiten. Soms
moet de club je inlichten.
Allemaal signalen dat je er dan nauwelijks
bijhoort. Toen ik nog topamateurvoetbal
floot was alles tot in de puntjes geregeld.
Juist de jongens die pas beginnen op dat
laagste niveau zouden een uitstekende be
geleiding moeten krijgen. Ik vind het niet
vreemd dat men met een arbiterstekort bij
de KNVB kampt. Als je zo met je mensen
omspringt is het niet gek dat menigeen af
haakt. Ik zit overigens nog op een bericht
van de KNVB te wachten dat men een fout
heeft gemaakt met de mededeling dat mijn
rapportagegemiddelde te laag zou zijn.
Niet dat het mij zou bewegen om terug te
gaan fluiten. Daar pas ik voor. Ik heb een
aantal fijne jaren gehad en me altijd inge
zet voor de KNVB. Als ze je dan op zo'n
manier te kijk zetten gaat het me te ver.
Dan ga ik nog liever vissen."
Van onze correspondent
Rotterdam - Officier van jus
titie mr. N. Boersma heeft ze
ven jaar cel geëist tegen de 36-
jarige A.S. uit Vlissingen we
gens doodslag op de 30-jarige
Rotterdamse prostituée K.
van D.
De officier acht bewezen dat de
man in de nacht van 14 op 15 juni
de vrouw heeft gewurgd in de ka
mer die hij in Rotterdam-Zuid
had gehuurd.
Tegenover rechter mr. C. Russel-
Van der Hoeven bekende de
Zeeuw dat hij de vrouw om het
leven heeft gebracht nadat zij
krenkende opmerkingen over zijn
geslachtsorgaan had gemaakt. De
man kampt met een aangeboren
afwijking. Gedragsdeskundigen
oordelen dat de man enigszins
verminderd toerekeningsvatbaar
is omdat hij overgevoelig is voor
aanmerkingen over zijn handi
cap.
Anderhalve dag na de verwur
ging meldde de verdachte zich bij
de politie. De verdachte ver
klaarde dat hij die avond met het
slachtoffer enkele cafés had be
zocht, waarna zij met hem naar
de huurkamer ging. Toen de man
zijn broek uittrok, zou het slacht
offer hem voortdurend hebben
uitgelachen en minachtende op
merkingen hebben gemaakt.
Volgens de officier heeft de man
na de verwurging nog gemeen
schap met zijn slachtoffer gehad.
Volgens raadsman mr. A. Roelofs
is van doodslag geen sprake ge
weest omdat de verdachte niet de
bedoeling zou hebben gehad de
vrouw te doden. Daarom is er
volgens hem hooguit sprake van
dodelijke mishandeling. Omdat
dat niet in de tenlastelegging is
opgenomen, vroeg de raadsman
vrijspraak.
Uitspraak op 7 oktober.
Van onze verslaggeefster
Bergen op Zoom - Het scheep
vaartverkeer moet tot en met 14
december de vaarsneiheid in de
zuidelijke voorhaven van het
Kreekraksluizencomplex beper
ken tot hooguit negen kilometer
.per uur.
Rijkswaterstaat heeft deze maat
regel ingevoerd in verband met
onderhoudswerkzaamheden aan
de meerstoelen in de zuidelijke
voorhaven van het sluizencom-
plex. Bij dit werk wordt hinder
ondervonden van golfslag en zui
ging die passerende schepen ver
oorzaken. De scheepvaart wordt
met verkeersborden geattendeerd
op de tijdelijke verkeersmaatre
gel.
Den Haag (anp) - De gemeenten
Schouwen-Duiveland (31.944 in
woners) en Veere (21.927 inwo
ners) zoeken een nieuwe burge
meester. Dit is het gevolg van de
gemeentelijke herindeling van
Schouwen-Duiveland en Wal
cheren. De nieuwe eerste burgers
moeten op 1 januari in Zeeland
aan de slag. De sollicitatieproce
dure is gestart.
De Zeeuwse hoofdstad Middel
burg krijgt later volgend jaar een
nieuwe burgemeester.
Van onze verslaggever
Zaamslag - Een 21-automobilist
uit Walsoorden belandde maan
dagmiddag rond 16.15 uur op de
Eendragtweg met zijn auto in een
sloot, toen hij plotseling moest
uitwijken voor een tegenligger.
De bestuurder kwam met de
schrik vrij, maar zijn auto is on
herstelbaar beschadigd.