Nieuwe bedrijven op Axelse Vlakte
'Eeri
Oostbur
Peter
PvdA Terneuzen bezorgd over verkoop tehuis Ter Walle
Dorpsraad hikt aan
tegen route stapbus
Vrees voor omzeilen stookverbod
POLITIE RAPPORT
ZAKEN NIEUWS
Ruim elf procent van
auto's rijdt te hard
Werkgroep
ml
Senator Eversdijk tijdelijk
opvolger van Gosselaar
Oostburg doet greep in
potjes om voorzieningen
op goed peil te houden
Huwelijksbootje vaart zestig jaar
DE STEM
ZEELAND
Bedrijvigheid op industrieterrein in Westdorpe werkt inspirerend
Radiatoren
Inbraak
Modeshow
in Sluis
Week van de sauna
Van Westen
op Internet
Outokumpu
verrast door
uitstel van
bouwvergunning
Trimho ckey er s
welkom op
terrein Rapide
Mogelijk schorsing dwangsom
voor afvalverwerker in Hoek
I
Top scheidsrecht»
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 grpj]M
Van onze verslaggever
Terneuzen - De PvdA Terneu
zen maakt zich zorgen over de
verkoop van het verzorgings
tehuis Ter Walle in Biervliet
aan particulieren.
De PvdA is bang dat dit de kan
sen doorkruist om van Ter Walle
een woonzorgcomplex te maken.
De plannen die de nieuwe eigena
ren met het verzorgingstehuis
hebben, gaan voorlopig niet ver
der dan een vorm van beschermd
wonen waarbij zorg van buitenaf
en op afroep wordt geregeld. Hoe
de toekomst van Ter Walle er
precies komt uit te zien vertellen
de nieuwe eigenaren vrijdag in
een presentatie aan de bewoners.
De PvdA, die liever alle voorzie
ningen onder één dak of in ieder
geval zo dicht mogelijk bij de
ouderen ziet, uit haar zorgen in
schriftelijk vragen aan het Ter-
neuzens college. De gemeente
raad spreekt donderdag over
nieuwbouw- en woningverbete
ringplannen tot aan het eind van
deze eeuw. In die opsomming van
wensen en mogelijkheden is ook
aandacht voor de toekomst van
Ter Walle. B en W van Terneuzen
zeggen dat er voor het tehuis
zicht is op de status van een
woonzorgcomplex. De PvdA wil
weten hoe B en W dat nog zien nu
de Vereniging Protestantse
Ouderenzorg (VPO) het tehuis
heeft verkocht.
Volgens algemeen directeur H.
Masclee van de VPO zijn er de af
gelopen vier jaar talloze pogin
gen ondernomen om van Ter
Walle een woonzorgcomplex te
maken maar hebben die niets op
geleverd. „Dat was voor het be
stuur de aanleiding om het tehuis
te verkopen. Ter Walle werd een
financieel debacle. We hebben
het tehuis de afgelopen twee jaar
met eigen middelen overeind
kunnen houden. Maar daar kun
je niet mee bezig blijven. Er
kwam gewoon geen geld om een
woonzorgcomplex op te zetten."
Masclee is onder deze omstandig
heden dan ook tevreden dat het
echtpaar Van de Graaff uit
Nieuwdorp het tehuis verder wil
exploiteren. „Het was onze wens
dat het tehuis een bestemming in
de sfeer van ouderenzorg zou
krijgen. Dat is zo aardig gelukt."
De nieuwe eigenaren zijn ver
pleegkundige van beroep en wer
ken al heel lang met ouderen. Zij
zijn echter niet van plan om zelf
voortdurend de zorg van de oude
ren op zich te nemen. „Er is geen
sprake van verplegende zorg
want dat is te duur," zei me
vrouw Van de Graaff bij de be
kendmaking van de overname.
De bedoeling is om een beheerder
aan te stellen waarop de ouderen
kunnen terugvallen. Het tweetal
wil toekomstige bewoners laten
wonen zonder al te veel regels. Er
is volop plaats. Ter Walle be
schikt over twintig twee- en
twintig één persoonskamers. Op
dit moment wonen er nog zeven
mensen.
Van onze verslaggever
Westdorpe - De zuigkracht
van de bestaande bedrijvig
heid op het industriegebied de
Axelse Vlakte begint te wer
ken. Op korte termijn vestigen
zich twee nieuwe bedrijven op
het industriegebied, de trans
portbedrijven Geerlings uit
Sas van Gent en Swagema-
kers uit Westdorpe.
Hat havenschap Terneuzen
maakte gisteren de verplaatsing
van de bedrijven bekend. Zij
brengen het totale aantal bedrij
ven sinds de komst van staalfa
brikant Outokumpu in het begin
van de jaren negentig op vijf. Bei
de bedrijven hebben samen zo'n
twintig vrachtwagens op de weg
en werken ook samen.
De transportbedrijven worden
gevestigd op een locatie naast
Outokumpu en krijgen daar ge
zelschap van twee andere nieuw
komers, het verhuurbedrijf voor
zwaar materieel Sjaak Moens uit
Sas van Gent en een cementfa
briek, Zeeland Cement met Gou
da als postadres. Hun komst
werd al eerder aangekondigd.
Cement
Zeeland Cement is in handen van
Belgische ondernemers die de
monopoliepositie van De Hoop
bv in Zuid-West Nederland wil
len doorbreken. Zeeland Cement
heeft twee hectare grond nodig
voor een op- en overslagbedrijf
van cement. Er wordt onder meer
een loods gebouwd van 4000 vier
kante meter, geschikt voor opslag
van 20.000 ton cement. De ce
ment zal jaarlijks met coasters
worden aangevoerd. Het gaat om
een trafiek van 100.000 ton. Het
lossen gebeurt met een mobiele
zuiginstallatie die de cement via
een gesloten leidingsysteem in de
opslagloods blaast. Het spul gaat
vervolgens de deur weer uit in
buikwagens die in een overdekt
laadstation, voorzien van een af
zuiginstallatie, transportklaar
worden gemaakt.
De firma Moens heeft 8400 vier
kante meter nodig voor de bouw
van een multifunctionele opslag
loods die ze aan derden wil ver
huren. Te denken valt aan retour
ladingen voor schepen die Outo
kumpu aandoen. Moens speelt
daarmee in op de te verwachten
verdere bedrijvigheid in het ge
bied. Dat is ook een van de rede
nen van de transportbedrijven
om zich daar te vestigen.
Kade
Het havenschap is inmiddels vol
op bezig met het bouwrijp maken
van het terrein. Gi'steren is de ka
de ten behoeve van Zeeland Ce
ment aanbesteed. Het gaat om
een verlenging met 150 meter van
de bestaande kade die door Outo
kumpu wordt gebruikt. De nieu
we kade wordt niet exclusief voor
Zeeland Cement aangelegd. Een
deel daarvan is volgens een
woordvoerder van het haven
schap openbaar. Dat wil zeggen
dat ook andere bedrijven er mo
gen laden en lossen.
Het havenschap stopt ten behoe
ve van de nieuwkomers 5,5 mil
joen gulden in de uitbreiding van
wegen, haven- en kadefacüitei-
ten. Een deel van het geld is be-
Op de Axelse Vlakte worden voorbereidingswerkzaamheden getroffen voor de vestiging van nieuwe bedrijven.
doeld om de terreinen bouwrijp
te maken en het hoofdleidingsys
teem van de nutsvoorzieningen gen en investeringen er precies
aan te passen. Welke aanpassin- nodig zijn om de twee andere
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het dagelijks bestuur van het waterschap De Drie
Ambachten wil CDA-senator H. Eversdijk tijdelijk benoemen
tot opvolger van dijkgraaf W. Gosselaar. Gosselaar wordt, zoals
eerder gemeld, met ingang van 1 januari dijkgraaf van De
Zeeuwse Eilanden.
Eversdijk is, zo beweert het dagelijk bestuur, de aangewezen persoon
om De Drie Ambachten door de fusie te loodsen van de drie water
schappen in Zeeuws-Vlaanderen die op 1 januari 1999 afgerond moet
zijn. Tot die datum geldt ook de inzet van Eversdijk.
Eversdijk heeft volgens De Drie Ambachten zijn sporen ruimschoots
verdiend. De senator had ook een grote vinger in de pap bij de fusie
van de waterschappen boven de Westerschelde. „Daar heeft hij laten
zien in staat te zijn partijen in waterschapsland tot elkaar te brengen
zonder daarbij de vooraf gestelde doelen en betrokken belangen uit
het oog te verliezen," aldus het begeleidend schrijven van het dage
lijks bestuur.
De algemene vergadering van De Drie Ambachten doet vandaag een
uitspraak over de aanbeveling. Aan de benoeming zit een theoretisch
voorbehoud. De aanbeveling wordt ingetrokken indien de vergadering
vandaag besluit niet verder te gaan met het fusieproces. Zover zal het
niet komen. De fusie is volgens waarnemend dijkgraaf H. Cysouw
onontkoombaar.
Van onze verslaggever
Oostburg - Met een forse greep in de reserve-potjes willen B en
W van Oostburg de komende jaren enkele belangrijke investe
ringen doen, met name om een aantal voorzieningen in de ge
meente op peil te houden. Het gaat om enkele miljoenen in de
komende vier jaar.
Dit blijkt uit de toelichting van
het Oostburgse college bij de pre
sentatie van de zogenaamde (ont-
werp-)urgentieschema's. Hierin
staat welke uitgaven het gemeen
tebestuur tussen 1997 en 2000 wil
doen en voor welk doel het geld is
bestemd.
Over deze schema's mogen afzon
derlijke commissies de komende
periode hun zegje doen.
Volgend jaar zijn er in Oostburg
fikse bedragen nodig. Onder
meer voor de uitvoering van
Duurzaam Veilig, het verkeer-
sproject dat de wegen in West-
Zeeuws-Vlaanderen veiliger
moet maken. Het gaat dan om
iets meer dan een miljoen gulden,
elk jaar tot en met de eeuwwisse
ling. Om dat te kunnen behappen
moet er jaarlijks zo'n zeven ton
uit de reserve-pot komen.
Saneringen
Dit potje is ook nodig om het ge
bouw van de openbare basis
school in Zuidzande te kunnen
uitbreiden, voor de sanering van
het terrein van de vormalige gas
fabriek in Oostburg en een ter
rein aan de Gaaipersstraat in IJ-
zendijke en de sanering van het
woonwagencentrum in Schoon-
dijke.
Op de planning voor 1997 staat
verder ook privatisering van de
(tennis)sportaccommodaties,
groot onderhoud aan de molen
van IJzendijke en vervanging van
een bluswagen van de brand
weer.
Enkele tonnen
Het gaat dan telkens om investe
ringen van enkele tonnen.
B en W van Oostburg zijn zich
overigens terdege bewust dat ook
reserve-spaarpotjes leeg kunnen
raken. Vandaar dat in het bege
leidend schrijven het college al
vast zegt dat 'het voeden van de
reserves als een prioriteit dient te
worden gezien'. Dit betekent dat
de reservepotjes snel weer moe
ten worden aangevuld, maar hoe
dit moet gebeuren is nog niet he
lemaal duidelijk.
Het diamanten echtpaar De Reus.
Van onze correspondent
Terneuzen - W. de Reus leer
de zijn echtgenote zestig jaar
geleden kennen tijdens het
flaneren in de Noordstraat.
Bode Sol trouwde W. de Reus
en F. de Bruijne, waarna het
echtpaar van het huwelijks
bootje overstapte op het bin
nenvaartschip De Snelvaart
2.
Gisteren tijdens het diamanten
huwelijksjubileum werd samen
met burgemeester R. Barbé
oude herinneringen opgehaald.
„We zijn getrouwd in 1936 en
vier jaar later brak de oorlog
uit. Ons schip werd door de te
rugtrekkende Fransen tot zin
ken gebracht. We zijn toen
geëvacueerd in Philippine. Daar
lagen we met z'n allen in een
hooiberg te slapen. We kwamen
toen op een vissersscheepje te
recht. Vlak ernaast viel een
bom. Je kunt wel zeggen dat we
door het oog van een naald ge
kropen zijn," aldus De Reus.
Na de oorlog ging het echtpaar
zand en grind varen voor de
Hoop. Vervolgens werkte hij bij
Ribbens en de laatste jaren tot
FOTO WIM KOOYMAN
zijn pensioen was hij sluiswach
ter.
Het diamanten paar heeft twee
zoons, vier klein- en twee ach
terkleinkinderen. Het echtpaar
woont nog zelfstandig en geniet
een goede gezondheid. Fietsen
langs de havens en een bloe
mentuin onderhouden zijn de
hobby's van het echtpaar. De
felicitaties van de koningin en
de Commissaris der Koningin
kregen een ereplaatsje in huis.
Velen kwamen het echtpaar tij
dens een druk bezochte receptie
in het Vijverhof feliciteren met
deze mijlpaal.
Van onze verslaggever
Kloosterzande - Nu in
Zeeuws-Vlaanderen het sto
ken van vuurtjes verboden is
zouden agrarische bedrijven
weieens de grens over kunnen
wippen om daar hun afval te
verbranden.
Hoofdingeland W. de Brouwer
(ingezetenen) sprak die vrees uit
tijdens de algemene vergadering
van het waterschap Hulster Am
bacht.
„De invoering van het stookver
bod betekent dat bedrijven voor
afval dat ze vroeger verbrandden
nu een andere oplossing moeten
zoeken," stelde De Brouwer.
„Dat betekent ook dat ze voor
hogere kosten komen te staan."
De Brouwer dacht daarbij vooral
aan vlasbedrijven, die nogal wat
afval hebben. „Het is dan een
kleine moeite om de grens over te
vluchten en hun afval daar te
verbranden. En dan schiet zo'n
stookverbaod zijn doel voorbij,"
vonde De Brouwer.
Met zijn betoog, zo reageerde
dijkgraaf K. Baron Collot d'Es-
cury, was De Brouwer eigenlijk
aan het verkeerde adres. „Wij
zijn als waterschap niet verant
woordelijk voor die stookrege-
ling."
De dijkgraaf stelde dat De Brou
wer, ook raadslid van de gemeen
te Hulst, de zaak beter op het
bordje van de gemeente kan leg
gen. Die heeft namelijk het
stookverbod in het leven geroe
pen.
H. Vercauteren vroeg zich af wat
de gevolgens zijn van het stook
verbod voor het waterschap. Ber-
mmaaisel en snoeiafval gingen
vroeger in rook op, maar nu mag
dat niet zomaar meer meer. „Kan
het waterschap dat afval alle
maal verhakselen wilde hij
weten. „Als we iets niet meer mo
gen zullen we alternatieven moe
ten zoeken," antwoordde de dijk
graaf.
„En die zouden best wel eens
meer kunnen kosten."
Sas van Gent - Uit een leeg
staande woning aan de Bene-
luxstraat zijn enkele radiato
ren gestolen. Een 50-jarige
man uit Eede meldde dit giste
ren bij de politie. De waarde
van de ontvreemde radiatoren
is volgens hem ongeveer 4000
gulden.
Terneuzen - In de nacht
maandag op dinsdag js jJ1
broken in een ontmoeting!'
trum aan de mr. F.J. HaanJ'
weg.
Er zijn enkele speelauton»,
opengebroken.
Sluis - Groosman Le Chic in
Sluis houdt vandaag een mode
show, waarbij de niewe collec
tie wordt getoond van Mondi,
Klein, Berghaus, Davos, Sensa-
zionni, Dice, Madame, Modes
en Marcel Laufer. Kapsalon
Peter verzorgt de coiffures en
Disco Davies zorgt voor de mu
zikale omlijsting. Milo tekent
voor de verlichting. De koffie
die wordt aangeboden is van
Het Hart van Sluis. De show
begint om 20.00 uur. Toegangs
kaarten kosten 16,50 gulden.
Axel - Zwemschool Sauna
Aquavia in Axel doet mee aan
de landelijke 'week van de sau
na'. Vanaf vandaag stellen
ruim honderd sauna's die zijn
aangesloten bij de Nederlandse
Saunavereniging de deuren
open om bezoekers een kijkje te
gunnen in het saunagedeelte.
De promotiecampgane is opge
zet om de drempel voor sauna
bezoek te verlagen,
lenden kunnen gratis een E
nemen.
Zaamslag - Van Westen
nenmode in Zaamslag is vatij
nu, als eerste modewinkel j
Zeeland, ook op Internets
vinden.
Wie een computer met mode»
en Internet-aansluiting hef[
krijgt de Internetpagina's t,
zien bij het intikken va
http://www.zeeland-
net.nl/westmode. Men ziet c
hoe de winkel er uit ziet, vii
er speciale Internet-aanbieiL
gen en men kan ook eenE-aaj
(electronische boodschap) vei.
zenden naar Van West®
Klanten kunnen zich aanmel-
den op de electronische mai-
linglijst en krijgen dan regel
matig elektronische post met
nieuws over Van Westen Man
nenmode, mode-info met full-
colour foto's en speciale aan
biedingen.
Van onze verslaggever
Retranchement - De dorpsraad van Retranchement dringt
bij de gemeente Sluis/Aardenburg op aan de route van destap
bus in het zomerseizoen te verleggen.
FOTO WIM KOOYMAN
nieuwkomers te accommoderen
is nog niet bekend.
Van onze verslaggever
Sas van Gent - Het staalbe
drijf Outokumpu in Westdor
pe is verrast maar niet in ver
legenheid gebracht door het
uitstel van een bouwaanvraag
door tijdsgebrek bij de ge
meente Sas van Gent.
Het bedrijf moest deze week uit
de krant lezen dat B en W niet
binnen de daarvoor gestelde wet
telijk termijn van drie maanden
een beslissing kon nemen over de
aanvraag voor een bouwvergun
ning.
Outokumpu wil er een hal bij
bouwen en wat extra kantoor
ruimte. De aanvraag is zo inge
wikkeld dat de gemeente wat
meer tijd nodig heeft om ernaar
te kijken.
De aanvraag belandde bovendien
midden in de vakantieperiode op
de burelen van de ambtenaren
zodat het ook nog eens aan mens
kracht ontbrak, aldus het excuus
van Sas van Gent.
Volgens woordvoerder F. Ingels
van Outokumpu Steel Processing
bv levert het uitstel geen proble
men op.
„De definitieve goedkeuring voor
deze uitbreidingen verwachten
wij binnen twee maanden. Wij
hebben overigens alle vertrou
wen in de gemeente Sas van
Gent, dat het bouwproces niet
vertraagd zal worden."
Van onze correspondent
Hulst - Sinds kort bestaat de
mogelijkheid tot 'trimhockey'
op het terrein van hockeyclub
Rapide aan de Grote Kreek-
weg te Hulst.
Liefhebbers van het trimhockey
zijn er iedere donderdag welkom
van 20.00 tot 21.00 uur.
Het trimhockey is er in de eerste
plaats voor mensen van buiten
hockeyclub Rapide. Bedoeling is
om mensen op een sportieve ma
nier spelenderwijs kennis te laten
maken met de hockeysport. Bij
trimhockey staat de gezondheid
centraal: losmaken van de spie
ren, conditie, enzovoorts. Opgave
is mogelijk bij trimhockey-trai-
ner Edgar Tuenter.
Met name de bewoners van de
Zwinstraat, Dorpsstraat, Braam-
dijk en Terhofstede klagen over
overlast van de nachtbus die vol
gens hen met buitensporige hoge
snelheden door Retranchement
en Terhofstede scheurt. Ook
vrachtwagens rijden er te hard.
Het hard rijden in combinatie
met de toestand van het wegdek,
- met name de Dorpsstraat ligt er
slecht bij - zijn de voornaamste
bron van de klachten. Die gaan
over schade aan panden, zoals
scheuren in muren
Het probleem kan volgens de be
woners simpel opgelost worden:
verleg de route. Omdat de stap
bus voor de horeca in de kom van
Retranchement nauwelijks van
belang is stellen zij voor de to
te mijden. De route vanaf
ping de Wildhof mag indetal
van de Hickmanbrug een slip
plaats krijgen om
rechtsreeks naar Sluis draji
trokken te worden.
Sluis/Aardenburg heeft dat ij
tegengehouden omdat deze ml
voor chauffeurs te lastig zou zij'
De dorpsraad pikt dat arguma
niet langer meer omdat de raai;
een paar keer met eigen og!
heeft gezien dat chauffeurs»
de stapbus op eigen initiatiefd
ze weg namen.
De dorpsraad, die de
zich een goed initiatief vindt,
de maatregel
ten ingaan.
Den Haag - Rechter E. Berg van de Raad van State in Den Has
liet dinsdag doorschemeren dat hij van plan is de dwangsom!
schorsen, die afvalverwerker Verstraeten en VerbruggeinHos
kreeg opgelegd wegens het niet in bedrijf hebben van een in
dampinstallatie voor afvalwater met chemische stoffen.
Het bedrijf zou de installatie op grond van milieuvergunning#
schriften moeten hebben. De dwangsom is opgelegd door het min®
rie van Verkeer en Waterstaat en bedraagt 10.000 gulden per dag. I
De indampinstallatie moet achter een reeds bestaande water»'
ringsinstallatie worden opgesteld. Het bedrijf reinigt tankcc
tankwagons en tankauto's. Daarbij komt afvalwater vrij
grondig gezuiverd moet worden.
Verstraeten en Verbrugge heeft bij rechter Berg aangevoerd dat
geen sprake is van nalatigheid. Door technische problemen zou®1
stallatie nog niet in bedrijf zijn. De rechter hoopt deze weeknogs
officieel besluit bekend te kunnen maken. Bedrijfsleider A. Kaiser*
dat zijn bedrijf zelf belang heeft bij het zo snel mogelijk in gebruik»
men van de installatie. Bepaalde afvalstromen zouden nu niet ge«
cepteerd kunnen worden. Kaiser schat dat zijn bedrijf daar®
maandelijks zo'n 350.000 gulden aan omzet misloopt.
Terneuzen - Op de Zeeuws-Vlaamse wegen houdt ruwweg-'
procent van de automobilisten weinig rekening met de n®
mumsnelheid. Dit valt te concluderen uit de resultaten vanv
snelheidscontroles die maandag in Zeeuws-Vlaanderen'
gehouden.
Voor de komende maand kondigt
de politie vijf controles in de Ka
naalzone en zes controles in
West-Zeeuws-Vlaanderen aan.
De controles maandag vonden
plaats op de Zoutestraat in Hulst,
de rijksweg N61 in IJzendijke, de
rijksweg N60 in Kuitaart, de pro
vinciale weg N252 in Sluiskil en
op de Willem de Zwijgerlaan in
Terneuzen.
Totaal passeerden iets meer dan
2700 voertuigen de radarinstalla
tie, waarvan 311 automobilisten
het gaspedaal te diep hadden in
gedrukt.
Op de Zoutestraat in Hulst, met
een maximum van 50, reden 35
van de 176 passanten te snel.
Hoogst gemeten snelheid: 86. In
IJzendijke passeerden 672 auto's
de radar, 92 reden er te hard en
zeker één overtreder krijgt een
bekeuring die in de papieren zal
lopen.
Deze automobilist 'klokte' een
snelheid van 140. In Kuitaart, 50
kilometer maximaal,
bij één automobilist 11" ■-
Sluiskil was de hoogst ge
snelheid 129. In Terneuzen
slotte waren er 102 overtL|
met als 'kampioen' een m"
met 88 kilo9meter ovei
raasde. Ter plaatse gel®
maal 50. w
Voor de komende Pen0:e ,,s
de politie snelheidscontrole
het westelijk deel van d«
Op 30 september in
oktober in Eede en M?enJj
oktober Schomdig^
plaat, 3 oktober •j"*----{
zendijke, 4 oktober rijks8
IJzendijke/WaterlandKei J
oktober IJzendijke. s[f
In de Kanaalzone zijn a
heidscontroles op -> ,a(j
(Zandstraat), 7 oktober
wegHoek/TractaatwegM
ber Hoekseweg/RijksWe8 .ij,
21 oktober Provincialen 6
en 23 oktober Zandstra
weg N61)
Van onze verslaggever
Oostburg - De Werkgroep
Gehandicapten blijft zich
verzetten tegen plannen:
van het Oostburgse college
van B en W drie ton uit de
overschotten van Voorzie
ningen voor Gehandicap
ten over te hevelen naar de
algemene middelen.
Jaarlijks krijgt Oostburg voor
noodzakelijke voorzieningen
Van onze verslaggever
Oostburg - De verkeersveilig
heid verhogen, sluipverkeer
tegengaan en daardoor de
leefbaarheid verhogen. Dat
kan volgens deskundigen al
leen als je om de zeventig me
ter in een straat verkeersrem-
mende maatregelen neemt.
Wat dat tot gevolgen heeft is
momenteel duidelijk te zien in
Oostburg.
In alle straten, waar straks een
maximum snelheid van dertig ki
lometer gaat gelden, komen er
voorzieningen om die snelheid als
het ware af te dwingen. Wat dat
gaat inhouden is momenteel al te
zien in de Grote Beer, de weg die
vanaf de Philipsweg richting po
litiebureau en postkantoor gaat.
Een sinds jaar en dag bestaande
sluiproute voor de haastige auto
mobilist. Venijnig hoge drempels,
afgewisseld met een vernauwing
waar één auto ternauwernood
doorgaat, bepalen het straat
beeld. Zo gaat ook de Melkweg er
uitzien.
„Wil je echt effectief kunnen
werken dan is om de zeventig me
ter een verkeersremmende maat
regel nodig," zegt woordvoerder
M. ten Braak van het project
Duurzaam Veilig Verkeer. „Doe
je dat niet dan krijg je een zeer
onrustig en lawaaierig verkeers
beeld van steeds maar optrek
kende en weer afremmende au-
to's.Een bijkomende maatregel
om sluipverkeer door het Oost
burgse centrum tegen te gaan is
de afsluiting van de Van Houte
straat. Straks kan doorgaand
verkeer alleen gebruikmaken van
de zogenaamde 'badkuip-route'
die loopt van Bredestraat, via
Brouwerijstraat, Kloosterstraat,
Eligiusplein, Ledelplein en Oprit.
Door Peter Snelders
Sas van Gent - „Ongeveer ail
jaar heb ik veel plezier beleefd I
arbitrage. Nu zijn er dingen g I
die ik niet kon accepteren. Als l
veel jaar op niveau achter de ru I
laat je je toch niet wegzetten (I
kleine jongen." Aan het woord
leurgestelde en verbolgen Pet-I
gaert. De 46-jarige scheidsrecht
Sas van Gent zette er kort geledl
punt achter. Hij voelt zich door o
VB in zijn hemd gezet.
Hij kan terugblikken op een geslaaj I
node op niveau. Negen jaar floot h
hoogste groep van het KNVB-za I
voetbal. Leidde enkele malen de st: I
het nationale amateurkampioensch I
het zaterdagvoetbal en floot derl I
Quick Boys-Katwijk voor ruim zesc I
man. De laatste jaren arbitreerdel
groep 2, maar door zijn uitstekenc I
Porten stond hij op de nominatie t l
keren in groep 1. Van dat laatste I
zelf af. Daarna ging er veel mis <1
™>nd een opeenstapeling van frus I
«aar het hart van vol is loopt de mc I
over. Dat blijkt uit het relaas van si]
rechter Peter Bogaert.
Groep 1
«Tegen scheidsrechters-aansteller
de Willigen zei ik dat ik niet me'
groep 1 wilde. Ik ben door mij:
slechts in de gelegenheid om twee
vijf weken een wedstrijd te leide:
Koet je van die hogere groep afzii
ander de kans geven. 'Wat wil j
vroeg De Willigen. Daarop zei
"laakt me niet zoveel uit. Deel me
saterdagen en zondagen dat ik w
"laar in waar het jou het beste uitki
boef geen derby's meer op niveau te
1 is patuurlijk niet de bedoeling
oveel jaar op hoog niveau gearbj
ebt, dat je ineens in de kelder vr
oetbal wordt ingedeeld. Misschien
at nog geaccepteerd. Als het al
oigens de gebruikelijke regels ver
rde soms één of twee dagen v
edstrijd dat ik moest fluiten. Somr
net van de thuisvereniging zelf
Hit J1 bekerduel STEEN-Hoofdpl
nsdag moest ik aan de thuisven
agen of ze niet even konden kijke
Wanneer ik het daaropvolgende
m J?e moest fluiten. Ik ontving nau
"««delingen van de KNVB. Dat is
e gek voor woorden.