Nieuwe bedrijven op Axelse Vlakte 'Eeri Oostbur Peter PvdA Terneuzen bezorgd over verkoop tehuis Ter Walle Dorpsraad hikt aan tegen route stapbus Vrees voor omzeilen stookverbod POLITIE RAPPORT ZAKEN NIEUWS Ruim elf procent van auto's rijdt te hard Werkgroep ml Senator Eversdijk tijdelijk opvolger van Gosselaar Oostburg doet greep in potjes om voorzieningen op goed peil te houden Huwelijksbootje vaart zestig jaar DE STEM ZEELAND Bedrijvigheid op industrieterrein in Westdorpe werkt inspirerend Radiatoren Inbraak Modeshow in Sluis Week van de sauna Van Westen op Internet Outokumpu verrast door uitstel van bouwvergunning Trimho ckey er s welkom op terrein Rapide Mogelijk schorsing dwangsom voor afvalverwerker in Hoek I Top scheidsrecht» WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 grpj]M Van onze verslaggever Terneuzen - De PvdA Terneu zen maakt zich zorgen over de verkoop van het verzorgings tehuis Ter Walle in Biervliet aan particulieren. De PvdA is bang dat dit de kan sen doorkruist om van Ter Walle een woonzorgcomplex te maken. De plannen die de nieuwe eigena ren met het verzorgingstehuis hebben, gaan voorlopig niet ver der dan een vorm van beschermd wonen waarbij zorg van buitenaf en op afroep wordt geregeld. Hoe de toekomst van Ter Walle er precies komt uit te zien vertellen de nieuwe eigenaren vrijdag in een presentatie aan de bewoners. De PvdA, die liever alle voorzie ningen onder één dak of in ieder geval zo dicht mogelijk bij de ouderen ziet, uit haar zorgen in schriftelijk vragen aan het Ter- neuzens college. De gemeente raad spreekt donderdag over nieuwbouw- en woningverbete ringplannen tot aan het eind van deze eeuw. In die opsomming van wensen en mogelijkheden is ook aandacht voor de toekomst van Ter Walle. B en W van Terneuzen zeggen dat er voor het tehuis zicht is op de status van een woonzorgcomplex. De PvdA wil weten hoe B en W dat nog zien nu de Vereniging Protestantse Ouderenzorg (VPO) het tehuis heeft verkocht. Volgens algemeen directeur H. Masclee van de VPO zijn er de af gelopen vier jaar talloze pogin gen ondernomen om van Ter Walle een woonzorgcomplex te maken maar hebben die niets op geleverd. „Dat was voor het be stuur de aanleiding om het tehuis te verkopen. Ter Walle werd een financieel debacle. We hebben het tehuis de afgelopen twee jaar met eigen middelen overeind kunnen houden. Maar daar kun je niet mee bezig blijven. Er kwam gewoon geen geld om een woonzorgcomplex op te zetten." Masclee is onder deze omstandig heden dan ook tevreden dat het echtpaar Van de Graaff uit Nieuwdorp het tehuis verder wil exploiteren. „Het was onze wens dat het tehuis een bestemming in de sfeer van ouderenzorg zou krijgen. Dat is zo aardig gelukt." De nieuwe eigenaren zijn ver pleegkundige van beroep en wer ken al heel lang met ouderen. Zij zijn echter niet van plan om zelf voortdurend de zorg van de oude ren op zich te nemen. „Er is geen sprake van verplegende zorg want dat is te duur," zei me vrouw Van de Graaff bij de be kendmaking van de overname. De bedoeling is om een beheerder aan te stellen waarop de ouderen kunnen terugvallen. Het tweetal wil toekomstige bewoners laten wonen zonder al te veel regels. Er is volop plaats. Ter Walle be schikt over twintig twee- en twintig één persoonskamers. Op dit moment wonen er nog zeven mensen. Van onze verslaggever Westdorpe - De zuigkracht van de bestaande bedrijvig heid op het industriegebied de Axelse Vlakte begint te wer ken. Op korte termijn vestigen zich twee nieuwe bedrijven op het industriegebied, de trans portbedrijven Geerlings uit Sas van Gent en Swagema- kers uit Westdorpe. Hat havenschap Terneuzen maakte gisteren de verplaatsing van de bedrijven bekend. Zij brengen het totale aantal bedrij ven sinds de komst van staalfa brikant Outokumpu in het begin van de jaren negentig op vijf. Bei de bedrijven hebben samen zo'n twintig vrachtwagens op de weg en werken ook samen. De transportbedrijven worden gevestigd op een locatie naast Outokumpu en krijgen daar ge zelschap van twee andere nieuw komers, het verhuurbedrijf voor zwaar materieel Sjaak Moens uit Sas van Gent en een cementfa briek, Zeeland Cement met Gou da als postadres. Hun komst werd al eerder aangekondigd. Cement Zeeland Cement is in handen van Belgische ondernemers die de monopoliepositie van De Hoop bv in Zuid-West Nederland wil len doorbreken. Zeeland Cement heeft twee hectare grond nodig voor een op- en overslagbedrijf van cement. Er wordt onder meer een loods gebouwd van 4000 vier kante meter, geschikt voor opslag van 20.000 ton cement. De ce ment zal jaarlijks met coasters worden aangevoerd. Het gaat om een trafiek van 100.000 ton. Het lossen gebeurt met een mobiele zuiginstallatie die de cement via een gesloten leidingsysteem in de opslagloods blaast. Het spul gaat vervolgens de deur weer uit in buikwagens die in een overdekt laadstation, voorzien van een af zuiginstallatie, transportklaar worden gemaakt. De firma Moens heeft 8400 vier kante meter nodig voor de bouw van een multifunctionele opslag loods die ze aan derden wil ver huren. Te denken valt aan retour ladingen voor schepen die Outo kumpu aandoen. Moens speelt daarmee in op de te verwachten verdere bedrijvigheid in het ge bied. Dat is ook een van de rede nen van de transportbedrijven om zich daar te vestigen. Kade Het havenschap is inmiddels vol op bezig met het bouwrijp maken van het terrein. Gi'steren is de ka de ten behoeve van Zeeland Ce ment aanbesteed. Het gaat om een verlenging met 150 meter van de bestaande kade die door Outo kumpu wordt gebruikt. De nieu we kade wordt niet exclusief voor Zeeland Cement aangelegd. Een deel daarvan is volgens een woordvoerder van het haven schap openbaar. Dat wil zeggen dat ook andere bedrijven er mo gen laden en lossen. Het havenschap stopt ten behoe ve van de nieuwkomers 5,5 mil joen gulden in de uitbreiding van wegen, haven- en kadefacüitei- ten. Een deel van het geld is be- Op de Axelse Vlakte worden voorbereidingswerkzaamheden getroffen voor de vestiging van nieuwe bedrijven. doeld om de terreinen bouwrijp te maken en het hoofdleidingsys teem van de nutsvoorzieningen gen en investeringen er precies aan te passen. Welke aanpassin- nodig zijn om de twee andere Van onze verslaggever Terneuzen - Het dagelijks bestuur van het waterschap De Drie Ambachten wil CDA-senator H. Eversdijk tijdelijk benoemen tot opvolger van dijkgraaf W. Gosselaar. Gosselaar wordt, zoals eerder gemeld, met ingang van 1 januari dijkgraaf van De Zeeuwse Eilanden. Eversdijk is, zo beweert het dagelijk bestuur, de aangewezen persoon om De Drie Ambachten door de fusie te loodsen van de drie water schappen in Zeeuws-Vlaanderen die op 1 januari 1999 afgerond moet zijn. Tot die datum geldt ook de inzet van Eversdijk. Eversdijk heeft volgens De Drie Ambachten zijn sporen ruimschoots verdiend. De senator had ook een grote vinger in de pap bij de fusie van de waterschappen boven de Westerschelde. „Daar heeft hij laten zien in staat te zijn partijen in waterschapsland tot elkaar te brengen zonder daarbij de vooraf gestelde doelen en betrokken belangen uit het oog te verliezen," aldus het begeleidend schrijven van het dage lijks bestuur. De algemene vergadering van De Drie Ambachten doet vandaag een uitspraak over de aanbeveling. Aan de benoeming zit een theoretisch voorbehoud. De aanbeveling wordt ingetrokken indien de vergadering vandaag besluit niet verder te gaan met het fusieproces. Zover zal het niet komen. De fusie is volgens waarnemend dijkgraaf H. Cysouw onontkoombaar. Van onze verslaggever Oostburg - Met een forse greep in de reserve-potjes willen B en W van Oostburg de komende jaren enkele belangrijke investe ringen doen, met name om een aantal voorzieningen in de ge meente op peil te houden. Het gaat om enkele miljoenen in de komende vier jaar. Dit blijkt uit de toelichting van het Oostburgse college bij de pre sentatie van de zogenaamde (ont- werp-)urgentieschema's. Hierin staat welke uitgaven het gemeen tebestuur tussen 1997 en 2000 wil doen en voor welk doel het geld is bestemd. Over deze schema's mogen afzon derlijke commissies de komende periode hun zegje doen. Volgend jaar zijn er in Oostburg fikse bedragen nodig. Onder meer voor de uitvoering van Duurzaam Veilig, het verkeer- sproject dat de wegen in West- Zeeuws-Vlaanderen veiliger moet maken. Het gaat dan om iets meer dan een miljoen gulden, elk jaar tot en met de eeuwwisse ling. Om dat te kunnen behappen moet er jaarlijks zo'n zeven ton uit de reserve-pot komen. Saneringen Dit potje is ook nodig om het ge bouw van de openbare basis school in Zuidzande te kunnen uitbreiden, voor de sanering van het terrein van de vormalige gas fabriek in Oostburg en een ter rein aan de Gaaipersstraat in IJ- zendijke en de sanering van het woonwagencentrum in Schoon- dijke. Op de planning voor 1997 staat verder ook privatisering van de (tennis)sportaccommodaties, groot onderhoud aan de molen van IJzendijke en vervanging van een bluswagen van de brand weer. Enkele tonnen Het gaat dan telkens om investe ringen van enkele tonnen. B en W van Oostburg zijn zich overigens terdege bewust dat ook reserve-spaarpotjes leeg kunnen raken. Vandaar dat in het bege leidend schrijven het college al vast zegt dat 'het voeden van de reserves als een prioriteit dient te worden gezien'. Dit betekent dat de reservepotjes snel weer moe ten worden aangevuld, maar hoe dit moet gebeuren is nog niet he lemaal duidelijk. Het diamanten echtpaar De Reus. Van onze correspondent Terneuzen - W. de Reus leer de zijn echtgenote zestig jaar geleden kennen tijdens het flaneren in de Noordstraat. Bode Sol trouwde W. de Reus en F. de Bruijne, waarna het echtpaar van het huwelijks bootje overstapte op het bin nenvaartschip De Snelvaart 2. Gisteren tijdens het diamanten huwelijksjubileum werd samen met burgemeester R. Barbé oude herinneringen opgehaald. „We zijn getrouwd in 1936 en vier jaar later brak de oorlog uit. Ons schip werd door de te rugtrekkende Fransen tot zin ken gebracht. We zijn toen geëvacueerd in Philippine. Daar lagen we met z'n allen in een hooiberg te slapen. We kwamen toen op een vissersscheepje te recht. Vlak ernaast viel een bom. Je kunt wel zeggen dat we door het oog van een naald ge kropen zijn," aldus De Reus. Na de oorlog ging het echtpaar zand en grind varen voor de Hoop. Vervolgens werkte hij bij Ribbens en de laatste jaren tot FOTO WIM KOOYMAN zijn pensioen was hij sluiswach ter. Het diamanten paar heeft twee zoons, vier klein- en twee ach terkleinkinderen. Het echtpaar woont nog zelfstandig en geniet een goede gezondheid. Fietsen langs de havens en een bloe mentuin onderhouden zijn de hobby's van het echtpaar. De felicitaties van de koningin en de Commissaris der Koningin kregen een ereplaatsje in huis. Velen kwamen het echtpaar tij dens een druk bezochte receptie in het Vijverhof feliciteren met deze mijlpaal. Van onze verslaggever Kloosterzande - Nu in Zeeuws-Vlaanderen het sto ken van vuurtjes verboden is zouden agrarische bedrijven weieens de grens over kunnen wippen om daar hun afval te verbranden. Hoofdingeland W. de Brouwer (ingezetenen) sprak die vrees uit tijdens de algemene vergadering van het waterschap Hulster Am bacht. „De invoering van het stookver bod betekent dat bedrijven voor afval dat ze vroeger verbrandden nu een andere oplossing moeten zoeken," stelde De Brouwer. „Dat betekent ook dat ze voor hogere kosten komen te staan." De Brouwer dacht daarbij vooral aan vlasbedrijven, die nogal wat afval hebben. „Het is dan een kleine moeite om de grens over te vluchten en hun afval daar te verbranden. En dan schiet zo'n stookverbaod zijn doel voorbij," vonde De Brouwer. Met zijn betoog, zo reageerde dijkgraaf K. Baron Collot d'Es- cury, was De Brouwer eigenlijk aan het verkeerde adres. „Wij zijn als waterschap niet verant woordelijk voor die stookrege- ling." De dijkgraaf stelde dat De Brou wer, ook raadslid van de gemeen te Hulst, de zaak beter op het bordje van de gemeente kan leg gen. Die heeft namelijk het stookverbod in het leven geroe pen. H. Vercauteren vroeg zich af wat de gevolgens zijn van het stook verbod voor het waterschap. Ber- mmaaisel en snoeiafval gingen vroeger in rook op, maar nu mag dat niet zomaar meer meer. „Kan het waterschap dat afval alle maal verhakselen wilde hij weten. „Als we iets niet meer mo gen zullen we alternatieven moe ten zoeken," antwoordde de dijk graaf. „En die zouden best wel eens meer kunnen kosten." Sas van Gent - Uit een leeg staande woning aan de Bene- luxstraat zijn enkele radiato ren gestolen. Een 50-jarige man uit Eede meldde dit giste ren bij de politie. De waarde van de ontvreemde radiatoren is volgens hem ongeveer 4000 gulden. Terneuzen - In de nacht maandag op dinsdag js jJ1 broken in een ontmoeting!' trum aan de mr. F.J. HaanJ' weg. Er zijn enkele speelauton», opengebroken. Sluis - Groosman Le Chic in Sluis houdt vandaag een mode show, waarbij de niewe collec tie wordt getoond van Mondi, Klein, Berghaus, Davos, Sensa- zionni, Dice, Madame, Modes en Marcel Laufer. Kapsalon Peter verzorgt de coiffures en Disco Davies zorgt voor de mu zikale omlijsting. Milo tekent voor de verlichting. De koffie die wordt aangeboden is van Het Hart van Sluis. De show begint om 20.00 uur. Toegangs kaarten kosten 16,50 gulden. Axel - Zwemschool Sauna Aquavia in Axel doet mee aan de landelijke 'week van de sau na'. Vanaf vandaag stellen ruim honderd sauna's die zijn aangesloten bij de Nederlandse Saunavereniging de deuren open om bezoekers een kijkje te gunnen in het saunagedeelte. De promotiecampgane is opge zet om de drempel voor sauna bezoek te verlagen, lenden kunnen gratis een E nemen. Zaamslag - Van Westen nenmode in Zaamslag is vatij nu, als eerste modewinkel j Zeeland, ook op Internets vinden. Wie een computer met mode» en Internet-aansluiting hef[ krijgt de Internetpagina's t, zien bij het intikken va http://www.zeeland- net.nl/westmode. Men ziet c hoe de winkel er uit ziet, vii er speciale Internet-aanbieiL gen en men kan ook eenE-aaj (electronische boodschap) vei. zenden naar Van West® Klanten kunnen zich aanmel- den op de electronische mai- linglijst en krijgen dan regel matig elektronische post met nieuws over Van Westen Man nenmode, mode-info met full- colour foto's en speciale aan biedingen. Van onze verslaggever Retranchement - De dorpsraad van Retranchement dringt bij de gemeente Sluis/Aardenburg op aan de route van destap bus in het zomerseizoen te verleggen. FOTO WIM KOOYMAN nieuwkomers te accommoderen is nog niet bekend. Van onze verslaggever Sas van Gent - Het staalbe drijf Outokumpu in Westdor pe is verrast maar niet in ver legenheid gebracht door het uitstel van een bouwaanvraag door tijdsgebrek bij de ge meente Sas van Gent. Het bedrijf moest deze week uit de krant lezen dat B en W niet binnen de daarvoor gestelde wet telijk termijn van drie maanden een beslissing kon nemen over de aanvraag voor een bouwvergun ning. Outokumpu wil er een hal bij bouwen en wat extra kantoor ruimte. De aanvraag is zo inge wikkeld dat de gemeente wat meer tijd nodig heeft om ernaar te kijken. De aanvraag belandde bovendien midden in de vakantieperiode op de burelen van de ambtenaren zodat het ook nog eens aan mens kracht ontbrak, aldus het excuus van Sas van Gent. Volgens woordvoerder F. Ingels van Outokumpu Steel Processing bv levert het uitstel geen proble men op. „De definitieve goedkeuring voor deze uitbreidingen verwachten wij binnen twee maanden. Wij hebben overigens alle vertrou wen in de gemeente Sas van Gent, dat het bouwproces niet vertraagd zal worden." Van onze correspondent Hulst - Sinds kort bestaat de mogelijkheid tot 'trimhockey' op het terrein van hockeyclub Rapide aan de Grote Kreek- weg te Hulst. Liefhebbers van het trimhockey zijn er iedere donderdag welkom van 20.00 tot 21.00 uur. Het trimhockey is er in de eerste plaats voor mensen van buiten hockeyclub Rapide. Bedoeling is om mensen op een sportieve ma nier spelenderwijs kennis te laten maken met de hockeysport. Bij trimhockey staat de gezondheid centraal: losmaken van de spie ren, conditie, enzovoorts. Opgave is mogelijk bij trimhockey-trai- ner Edgar Tuenter. Met name de bewoners van de Zwinstraat, Dorpsstraat, Braam- dijk en Terhofstede klagen over overlast van de nachtbus die vol gens hen met buitensporige hoge snelheden door Retranchement en Terhofstede scheurt. Ook vrachtwagens rijden er te hard. Het hard rijden in combinatie met de toestand van het wegdek, - met name de Dorpsstraat ligt er slecht bij - zijn de voornaamste bron van de klachten. Die gaan over schade aan panden, zoals scheuren in muren Het probleem kan volgens de be woners simpel opgelost worden: verleg de route. Omdat de stap bus voor de horeca in de kom van Retranchement nauwelijks van belang is stellen zij voor de to te mijden. De route vanaf ping de Wildhof mag indetal van de Hickmanbrug een slip plaats krijgen om rechtsreeks naar Sluis draji trokken te worden. Sluis/Aardenburg heeft dat ij tegengehouden omdat deze ml voor chauffeurs te lastig zou zij' De dorpsraad pikt dat arguma niet langer meer omdat de raai; een paar keer met eigen og! heeft gezien dat chauffeurs» de stapbus op eigen initiatiefd ze weg namen. De dorpsraad, die de zich een goed initiatief vindt, de maatregel ten ingaan. Den Haag - Rechter E. Berg van de Raad van State in Den Has liet dinsdag doorschemeren dat hij van plan is de dwangsom! schorsen, die afvalverwerker Verstraeten en VerbruggeinHos kreeg opgelegd wegens het niet in bedrijf hebben van een in dampinstallatie voor afvalwater met chemische stoffen. Het bedrijf zou de installatie op grond van milieuvergunning# schriften moeten hebben. De dwangsom is opgelegd door het min® rie van Verkeer en Waterstaat en bedraagt 10.000 gulden per dag. I De indampinstallatie moet achter een reeds bestaande water»' ringsinstallatie worden opgesteld. Het bedrijf reinigt tankcc tankwagons en tankauto's. Daarbij komt afvalwater vrij grondig gezuiverd moet worden. Verstraeten en Verbrugge heeft bij rechter Berg aangevoerd dat geen sprake is van nalatigheid. Door technische problemen zou®1 stallatie nog niet in bedrijf zijn. De rechter hoopt deze weeknogs officieel besluit bekend te kunnen maken. Bedrijfsleider A. Kaiser* dat zijn bedrijf zelf belang heeft bij het zo snel mogelijk in gebruik» men van de installatie. Bepaalde afvalstromen zouden nu niet ge« cepteerd kunnen worden. Kaiser schat dat zijn bedrijf daar® maandelijks zo'n 350.000 gulden aan omzet misloopt. Terneuzen - Op de Zeeuws-Vlaamse wegen houdt ruwweg-' procent van de automobilisten weinig rekening met de n® mumsnelheid. Dit valt te concluderen uit de resultaten vanv snelheidscontroles die maandag in Zeeuws-Vlaanderen' gehouden. Voor de komende maand kondigt de politie vijf controles in de Ka naalzone en zes controles in West-Zeeuws-Vlaanderen aan. De controles maandag vonden plaats op de Zoutestraat in Hulst, de rijksweg N61 in IJzendijke, de rijksweg N60 in Kuitaart, de pro vinciale weg N252 in Sluiskil en op de Willem de Zwijgerlaan in Terneuzen. Totaal passeerden iets meer dan 2700 voertuigen de radarinstalla tie, waarvan 311 automobilisten het gaspedaal te diep hadden in gedrukt. Op de Zoutestraat in Hulst, met een maximum van 50, reden 35 van de 176 passanten te snel. Hoogst gemeten snelheid: 86. In IJzendijke passeerden 672 auto's de radar, 92 reden er te hard en zeker één overtreder krijgt een bekeuring die in de papieren zal lopen. Deze automobilist 'klokte' een snelheid van 140. In Kuitaart, 50 kilometer maximaal, bij één automobilist 11" ■- Sluiskil was de hoogst ge snelheid 129. In Terneuzen slotte waren er 102 overtL| met als 'kampioen' een m" met 88 kilo9meter ovei raasde. Ter plaatse gel® maal 50. w Voor de komende Pen0:e ,,s de politie snelheidscontrole het westelijk deel van d« Op 30 september in oktober in Eede en M?enJj oktober Schomdig^ plaat, 3 oktober •j"*----{ zendijke, 4 oktober rijks8 IJzendijke/WaterlandKei J oktober IJzendijke. s[f In de Kanaalzone zijn a heidscontroles op -> ,a(j (Zandstraat), 7 oktober wegHoek/TractaatwegM ber Hoekseweg/RijksWe8 .ij, 21 oktober Provincialen 6 en 23 oktober Zandstra weg N61) Van onze verslaggever Oostburg - De Werkgroep Gehandicapten blijft zich verzetten tegen plannen: van het Oostburgse college van B en W drie ton uit de overschotten van Voorzie ningen voor Gehandicap ten over te hevelen naar de algemene middelen. Jaarlijks krijgt Oostburg voor noodzakelijke voorzieningen Van onze verslaggever Oostburg - De verkeersveilig heid verhogen, sluipverkeer tegengaan en daardoor de leefbaarheid verhogen. Dat kan volgens deskundigen al leen als je om de zeventig me ter in een straat verkeersrem- mende maatregelen neemt. Wat dat tot gevolgen heeft is momenteel duidelijk te zien in Oostburg. In alle straten, waar straks een maximum snelheid van dertig ki lometer gaat gelden, komen er voorzieningen om die snelheid als het ware af te dwingen. Wat dat gaat inhouden is momenteel al te zien in de Grote Beer, de weg die vanaf de Philipsweg richting po litiebureau en postkantoor gaat. Een sinds jaar en dag bestaande sluiproute voor de haastige auto mobilist. Venijnig hoge drempels, afgewisseld met een vernauwing waar één auto ternauwernood doorgaat, bepalen het straat beeld. Zo gaat ook de Melkweg er uitzien. „Wil je echt effectief kunnen werken dan is om de zeventig me ter een verkeersremmende maat regel nodig," zegt woordvoerder M. ten Braak van het project Duurzaam Veilig Verkeer. „Doe je dat niet dan krijg je een zeer onrustig en lawaaierig verkeers beeld van steeds maar optrek kende en weer afremmende au- to's.Een bijkomende maatregel om sluipverkeer door het Oost burgse centrum tegen te gaan is de afsluiting van de Van Houte straat. Straks kan doorgaand verkeer alleen gebruikmaken van de zogenaamde 'badkuip-route' die loopt van Bredestraat, via Brouwerijstraat, Kloosterstraat, Eligiusplein, Ledelplein en Oprit. Door Peter Snelders Sas van Gent - „Ongeveer ail jaar heb ik veel plezier beleefd I arbitrage. Nu zijn er dingen g I die ik niet kon accepteren. Als l veel jaar op niveau achter de ru I laat je je toch niet wegzetten (I kleine jongen." Aan het woord leurgestelde en verbolgen Pet-I gaert. De 46-jarige scheidsrecht Sas van Gent zette er kort geledl punt achter. Hij voelt zich door o VB in zijn hemd gezet. Hij kan terugblikken op een geslaaj I node op niveau. Negen jaar floot h hoogste groep van het KNVB-za I voetbal. Leidde enkele malen de st: I het nationale amateurkampioensch I het zaterdagvoetbal en floot derl I Quick Boys-Katwijk voor ruim zesc I man. De laatste jaren arbitreerdel groep 2, maar door zijn uitstekenc I Porten stond hij op de nominatie t l keren in groep 1. Van dat laatste I zelf af. Daarna ging er veel mis <1 ™>nd een opeenstapeling van frus I «aar het hart van vol is loopt de mc I over. Dat blijkt uit het relaas van si] rechter Peter Bogaert. Groep 1 «Tegen scheidsrechters-aansteller de Willigen zei ik dat ik niet me' groep 1 wilde. Ik ben door mij: slechts in de gelegenheid om twee vijf weken een wedstrijd te leide: Koet je van die hogere groep afzii ander de kans geven. 'Wat wil j vroeg De Willigen. Daarop zei "laakt me niet zoveel uit. Deel me saterdagen en zondagen dat ik w "laar in waar het jou het beste uitki boef geen derby's meer op niveau te 1 is patuurlijk niet de bedoeling oveel jaar op hoog niveau gearbj ebt, dat je ineens in de kelder vr oetbal wordt ingedeeld. Misschien at nog geaccepteerd. Als het al oigens de gebruikelijke regels ver rde soms één of twee dagen v edstrijd dat ik moest fluiten. Somr net van de thuisvereniging zelf Hit J1 bekerduel STEEN-Hoofdpl nsdag moest ik aan de thuisven agen of ze niet even konden kijke Wanneer ik het daaropvolgende m J?e moest fluiten. Ik ontving nau "««delingen van de KNVB. Dat is e gek voor woorden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 16