DE STEM
Tweede bioscoopcomplex in Antwerpen
'MANTIS betekent mijn eerste brave rol'
De Tijd presenteert
eigenzinnige Zusters
Documentaire Joost
Seelen op Filmfestival|
The Lion King was vorig
jaar best bezochte film
DB STEM
Rex Center met 17 zalen belooft 'voorname sfeer en gezelligheid'
Galyn Gorg speelt luitenant Leora Maxwell in avonturenserie
Plankier en rood doek als toneel
Dorothy
Lamour
overleden
Andere solist
Brabants Orkesl|
„Als je denkt: oei, straks komt dat
moeilijke stuk, dan gaat het ook gega
randeerd fout."
Marijn Simons, violist (13)
G i dIs
DINSDAG 24 SEPTEMBER 1996
NEDERLAND 1
Door Marjan Mes
Iedere Nederlandse toerist die
momenteel Antwerpen be
zoekt, heeft het ongetwijfeld
al ontdekt door de enorme
bouwput; in het uitgaanscen
trum van de Scheldestad is
een nieuw bioscoopcomplex
aan het verrijzen. De funda
menten voor Rex Center, zoals
het megaplex met zijn zeven
tien bioscoopzalen, winkels,
horeca en ondergrondse par
keergarage gaat heten, zijn al
gelegd. December volgend
jaar (1997) kan het publiek in
de Rex naar de nieuwste
kerstpremières uit Hollywood
kijken.
De omvang van de kaalslag op
het perceel tussen Keyserlei, An
neessensstraat en Van Erntborn-
straat geeft de enorme afmetin
gen aan van het nieuwe bioscoop
complex, dat plaats zal bieden
aan 4000 bezoekers. Rex wordt
de eerste vestiging in België van
het Franse bioscoop- en filmbe
drijf Gaumont, dat bijna een
eeuw geleden op dezelfde plaats
aan de Keyserlei toevalligerwijs
ook al actief was. De zeventien
bioscoopzalen van de Rex varië
ren van omvang, met tussen de
200 en 500 zitplaatsen per zaal.
Het totale Rex-project werd ont
wikkeld door European Property
Management Corporation (EP-
MC), dat zich als makelaar bezig
houdt met de verhuur van het
commerciële gedeelte van het uit
gaanscentrum, winkels en hore
ca. Bioscopen en parking werden
inmiddels verkocht. In totaal
werden er 1,5 miljard Belgische
francs (75 miljoen gulden) in het
project geinvesteerd.
Spanning
Na een jarenlange bioscoop-leeg
stand, die voor de Antwerpse ho
reca op en om de Keyserlei ramp
zalig was, wacht diezelfde horeca
nu de komst van de nieuwe Rex
(ook de vroegere bioscoop aan de
Keyserlei heette zo) met spanning
af.
'Eindelijk weer deftigheid, gezel
ligheid en drukte', verwachten de
café- en restauranthouders, die
hun omzet na de sluiting van de
bioscopen in 1993 dramatisch za
gen dalen. Met uitzondering van
de terrassen bij mooi weer ligt de
Keyserlei er de laatste jaren na
zessen griezelig verlaten bij.
Volgens directeur Y. Dufraimont
van EPMC, tevens voorlopig
zaakwaarnemer voor NV Gau
mont in Parijs, past het nieuwe
plan volledig in het bestaande
structuurplan voor de Antwerpse
Stationsbuurt. Deze buurt rond
de Keyserlei is de afgelopen jaren
enorm verloederd, vooral na het
faillissement van de vennoot-
Eind 1997 opent in het centrum van Antwerpen een nieuw bioscoopcomplex met winkels en restaurants: Rex Center aan de Keyserlei (links) en de Anneessensstraat
(vooraanzicht). Op de achtergrond de Antwerp Tower en het dak van de opera. foto guido coolens nv
schappen van baron Heylen, die
alle bioscopen in de Antwerpse
binnenstad bezat. Deze verou
derde bioscopen hebben drie jaar
leeggestaan en werden steeds
meer het doelwit van verwoesting
en vervuiling.
Metropolis
Het Belgische familiebedrijf De-
catron opende in 1993, het jaar
van de sluiting, buiten het Ant
werpse centrum de Metropolis
bioscoop, een multiplex met 22
zalen, dat ook vanuit Breda,
West-Brabant en Zeeland veel
(jeugdige) bezoekers trekt. Me
tropolis is een doorslaand succes
gebleken, hoewel vooral ouderen
de bioscopen in de binnenstad,
met hun veel gezelliger ambian
ce, bleven missen.
Volgens Dufraimont zullen de
twee megaplexen elkaar om die
reden ook niet bijten, hoewel het
filmaanbod ongeveer hetzelfde
zal zijn. Net als in de Metropolis
zal ook in de Rex het Amerikaan
se filmaanbod voor het grote pu
bhek domineren. Daarnaast zal
wellicht een enkele kleine zaal
voor een meer cinefiel publiek
worden bestemd.
Ouder
Ondanks dezelfde films geen con
currentie? „Nee", meent de zaak
waarnemer, „want het bezoek
aan Metropolis beperkt zich veel
al tot het filmkijken, zonder het
avondje-uit, want op die plek is
gewoon niets. Het gaat ook
hoofdzakelijk om een jong pu
bliek van onder de twintig."
„Wij verwachten", aldus de pro
jectontwikkelaar, „dat in Rex
Center een ander publiek zal ko
men, wat ouder vooral, dat be
hoefte heeft aan de voorname
sfeer en de gezelligheid van de
Keyserlei en omgeving. De twee
soorten publiek zullen elkaar
nauwelijks overlappen. De aan
wezigheid van twee bioscoop
complexen zal het Antwerpse
bioscoopbezoek vermoedelijk al
leen maar stimuleren."
„Zo is het in Brussel indertijd, na
de komst van de Kinepolis ook
gegaan", aldus Dufraimont.
„Daar zijn ook weer bioscopen in
de binnenstad teruggekeerd en is
het totale bioscoopbezoek sinds
dien alleen maar gestegen. Bij u
in Holland schijnt het net zo te
gaan."
De naam Rex is met opzet ge
handhaafd, omdat deze bioscoop,
die vanaf 1935 op de Keyserlei
was gevestigd, een rijke historie
heeft en de naam in Antwerpen
een begrip is. De Ciné Rex bracht
regelmatig belangrijke premiè
res, waarvoor menige Hol-
lywood-filmvedette naar de
Scheldestad kwam, hetgeen op
glorieuze wijze in het eigen Ant
werpse bioscoopjournaal werd
vastgelegd.
V2-bom
Voor de oudere Antwerpenaar is
de herinnering aan de Rex ook
verbonden met een oorlogsdra
ma. Op 16 december 1944 werd
een uitverkochte zaal met 1200
aanwezigen tijdens het kijken
naar Buffalo Bill getroffen door
een Duitse V2-bom, waarbij 567
bezoekers om het leven kwamen.
Bioscoopeigenaar Heylen werd
uit het raam van zijn kantoor ge
blazen, maar kwam - als een fi
guur uit zijn eigen speelfilms - op
het dak van zijn auto terecht en
overleefde daardoor de ramp.
Van het gebouw bleef vrijwel
niets overeind.
In maart 1947 stond er een nieu
we Rex, die het succes van voor
de oorlog alweer snel prolongeer
de, met telkens de nieuwste tech
nische snufjes en feestelijke film
premières. Toen de televisie in de
jaren vijftig een belangrijke con
current van de film begon te wor
den, pakte de Rex als eerste bio
scoop in Antwerpen uit met 'drie-
dimensionele film' en met cine
mascope (breedbeeld).
In 1985 vierde Ciné Rex nog zijn
vijftigjarig bestaan met de Euro
pese galapremière van A passage
to India, maar daarna liep de be
langstelling snel terug door de
concurentie van de videofilm en
de veroudering van techniek en
gebouw.
Terugkeer
Toen de Franse maatschappij
Gaumont het faillissement van de
twee vennootschappen van de in
middels hoogbejaarde eigenaar
in 1993 ter ore kwam, toonde zij
al gauw belangstelling, omdat zij
al plannen had voor uitbreiding
in het buitenland. Zonder opzet
trouwens, betekent het een terug
keer van Gaumont op precies de
zelfde plaats in Antwerpen.
In december 1997, wanneer de
deuren van Rex Center opengaan,
is het precies een eeuw geleden
dat het toenmalige, populaire
Palais Indien op de Keyserlei
werd overgenomen door een ven
nootschap dat er een Café Uni-
versel van maakte. Rond 1897
traden hier (inter)nationale ar
tiesten op en werden ook de eer
ste bibberige, 'stomme' filmver
toningen gegeven.
Rond de eeuwwisseling werd het
café overgenomen door het Théa-
tre Gaumont dat er regelmatig
filmvertoningen gaf en er ook de
allereerste geluidsfilms draaide.
In 1918 werd het gebouw op
nieuw een concertzaal, het Leo
pold Paleis, dat twee jaar later
door een politieke partij als
'Volkshuis' werd ingericht. Aan
het begin van de jaren dertig
werd het gebouw verkocht aan
een consortium dat het herschiep
in een grote, moderne cinemazaal
met een majestueuze ontvangst
hal: Ciné Rex. Eind augustus
1935 werd de bioscoop feestelijk
geopend met de vertoning van de
Duitse speelfilm Ball im Savoy.
Horeca
Ruim zestig jaar later moet een
nieuwe Rex het geschonden uit
gaanscentrum van Antwerpen
nieuw leven inblazen. Dat kan
niet uitsluitend met een bio
scoopcomplex, gezien de ver
plichtingen aan de schuldeisers
die een grote opbrengst van de
grondverkoop verwachten. Daar
om wordt het bioscoopcomplex
aangevuld met daaraan gelieerde
activiteiten, zoals horeca en spe
ciaalzaken in boeken, cd's en
electronica.
De hoofdingang van de Rex blijft
aan de Keyserlei terwijl een
tweede ingang en de winkels zich
in de Anneessensstraat om de
hoek bevinden, waar kolossale,
kleurige filmaankondigingen net
als vroeger de straat zullen op
vrolijken. Het totale complex
wordt verpakt in een strakke,
glazen gevel als contrast met de
omliggende, decoratieve panden
uit het Belle Epoque. Een trans
parant gebouw dat 's avonds veel
licht zal uitstralen, ontworpen
door twee Antwerpse architec
tenbureaus, Jaspers en Conix.
Internationaal
Een food court, een groot restau
rant naar Frans, Duits en Cana
dees model, gaat deel uit maken
van Rex Center, aangevuld met
enkele kleinere bars en cafés. Het
food court-model staat voor een
restaurant met verschillende, in
ternationaal georiënteerde keu
kens en een centrale kassa. „In
zo'n restaurant kan indien ge
wenst vader een hamburger eten,
moeder Chinees en dochter Joe-
goslavisch", licht de projectont
wikkelaar toe. „En toch kunnen
ze allemaal aan hetzelfde tafeltje
zitten."
Een eerder plan uit 1994 van de
Nederlandse MGM-vestiging
voor dé nieuwbouw van de Ant
werpse Rex-bioscoop behelsde
ook nog appartementen. Gau
mont heeft die geschrapt en laat
er twee extra bioscoopzalen voor
in de plaats komen.
MGM Nederland is in de tussen
tijd trouwens overgenomen door
het eveneens Franse bedrijf Pa-
thé dat inmiddels in een aantal
Nederlandse steden megaplexen
bezit. Volgens de Antwerpse
woordvoerder is Gaumont mo
menteel ook in de Nederlandse
Randstad bezig om zijn voel
hoorns uit te steken.
Door Anja van den Akker
Een beetje science-fiction,
veel fantasie en vooral avon
tuur. Dat is de formule van de
22-delige serie M.A.N.T.I.S.,
die RTL5 sinds begin deze
maand uitzendt. In de hoofd
rol de acteur Carl Lumbly als
de natuurkundige dr. Miles
Hawkins die na een ongeluk
aan een rolstoel zit gekluis
terd. Hij ontwikkelt het ge
heimzinnige exoskeleton, een
ingenieus apparaat waardoor
Hawkins tijdelijk weer kan
lopen.
De natuurkundige ontdekt per
toeval dat de exoskeleton hem te
vens een onvoorstelbare kracht
geeft waardoor hij zich razend
snel kan verplaatsen. Dat komt
hem goed uit in zijn strijd tegen
de misdaad in het fictieve West
Coast City.
Uitgerust met de exoskeleton en
zijn andere vinding, het superso
nische politievoertuig Chrysalid,
is dr. Miles Hawkins een totaal
ander persoon. Als zodanig
noemt hij zich M.A.N.T.I.S.
Slechts twee personen zijn op de
hoogte van dit geheim. Zijn beste
vriend John Stonebrake (Roger
Rees) en de fietskoerier Taylor
Savidge (Christopher Gartin), die
hem de laatste nieuwtjes van de
straat vertelt.
Dan is daar nog de ironische noot
in het geheel, de mooie luitenant
Leora Maxwell (Galyn Gorg) die
meer dan zakelijke interesse in
dr. Miles Hawkins aan de dag
legt.
Robocop
„Ik probeer in de serie
M.A.N.T.I.S. op te sporen en hem
het zwijgen op te leggen, omdat
ik veronderstel dat hij een crimi
neel is", legt de Amerikaanse ac
trice Galyn Gorg uit. „Veel duis
tere zaken worden M.A.N.T.I.S.
in de schoenen geschoven. Maar
dat dr. Miles Hawkins erachter
zit, weet ik niet. Ik breng hem
zelfs een paar wapens die ik heb
gevonden om te onderzoeken. Na
een tiental afleveringen kom ik
achter de waarheid en voeg ik me
bij het Mantis-team", licht ze een
tipje van de sluier op.
Science-fiction en verhalen over
buitenaardse krachten zijn Galyn
Gorg niet geheel vreemd. Ze was
onder meer te zien in Robocop II
en de cult-serie Twin Peaks.
Maar ook in A Different World en
Fame, om een zijstraat te noe
men. „Ik houd wel van series als
Star Trek en Twilight Zone. Hoe
meer je ernaar kijkt, hoe meer je
erin ontdekt."
Daarnaast studeert Gorg aan het
Santa Monica College in Los An
geles.
„Stemgebruik, zingen, acteren,
dansen, schrijven. Dat valt alle
maal onder het hoofdstuk 'vrije
kunst'. Ik ben mijn carrière be
gonnen als danseres. Daar heb ik
meer ervaring in dan acteren.
Maar dansen is keihard werken.
Het sloopt je lichaam. Uiteinde
lijk wil ik me gaan toeleggen op
het schrijven."
Verdorven
Galyn Gorg wordt meestal ge
vraagd voor de rol van slechterik.
Het verdorven vriendinnetje van
een crimineel, de doortrapte
vrouw, de prostituee.
Hoe zou dat komen? „Misschien
vanwege mijn exotische uiterlijk.
Ik ben van Afrikaanse, Ierse en
Duitse afkomst. Mijn vader was
een documentaire-maker en mijn
moeder model en actrice.
M.A.N.T.I.S. betekent mijn eerste
'brave' rol, waarin ik zelfs een
paar keer heel mooi in beeld kom.
Op zich heb ik niet zo'n bezwaar
tegen het spelen van een slecht
karakter, als er maar wat diep
gang in zit. Dat de kijker begrijpt
hoe dat zo gekomen is. Of iets
meer te weten komt over iemands
gevoelens."
„Privé ben ik een tamelijk zorg
zaam type. Ik kom uit een gezin
t mmH i—
Actrice Galyn Gorg: „Privé ben ik een zorgzaam type."
foto henny miltenburg
van vijf kinderen: ik heb een
broer en drie jongere zussen en ik
was altijd de zorgende zus. Daar
om moeten ze ook vaak lachen als
ze zien wat voor vuile rollen ik
speel."
Nu M.A.N.T.I.S. in Amerika is af
gelopen, moet Galyn Gorg weer
op zoek naar nieuwe bronnen van
inkomsten. „Dat geldt niet alleen
voor mij. Ik zie bij sommige audi-
Van onze filmredactie
Breda - Tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht I
gaat op 30 september een nieuwe documentaire van deEn! I
dase filmer Joost Seelen in première: Jammerdal. In<M
film over het Limburgse protest tegen de aanleg van een I
snelweg door het natuurgebied Jammerdal staan de motie-1
ven van een brandstichter centraal.
Deze man, Paul, kon zich niet
neerleggen bij de plannen voor
de aanleg van de snelweg tus
sen Maasbracht en Venlo. Hij
stak zeventien keer transport
banden en graafmachines in
brand. Nadat hij door een ver
borgen camera was gefilmd en
de opnamen bij Avro's Opspo
ring verzocht werden getoond,
werd hij opgepakt en veroor
deeld.
In de documentaire Jammerdal
staan zijn motieven en de reac
ties van zijn omgeving op zijn
daden centraal.
De 43 minuten durende docu
mentaire is een productie van
Zuidenwind Filmprodukties I
Breda in samenwerking met e|
Vara, die hem later zal uit
den.
De Bredase cineast Joost See-1
len werd landelijk bekend door f
de veelbesproken documents;,
re Jaar 1, Alan Reeve na 30jw
opsluiting, over de motieven I
van een Engelse meervond» I
moordenaar, die jarenlang»!
Nederland zat opgesloten. Mo-1
menteel werkt hij aan een i
cumentaire over Marinus v,„
der Lubbe, de man die door de I
nazi's ter dood werd veroor-
deeld wegens brandstichting» I
de Rijksdag in Berlijn.
Amsterdam - De Brakke
Grond. De Tijd met 'Drie Zus
ters' van Anton Tsjeehov. Re
gie: Lucas Vandervost. Met
Dirk Buyse, Sara de Bosschere,
Mieke de Groote, Bob de Moor,
Tania van der Sanden, Rita
Wouters en anderen. Première
op 18 september. Op 25 sep
tember in Chassé Theater in
Breda.
Door Ton Verbeeten
De Tijd gaat het om de tekst, om
een zo zuiver mogelijke verbeel
ding van de tekst. Dat liet dit
Vlaamse gezelschap van regis
seur Lucas Vandervost en een
trouwe kern van spelers zien in
vele voorstellingen. Bijvoorbeeld
in De fantasten (1993) en Toer-
genjevs Vaders en zonen (1991).
En het gaat De Tijd om het ver
strijken van tijd. In Tsjechovs
Drie zusters is dat een gegeven
bij uitnemendheid.
De drie zusters in de troosteloze
garnizoensstad ergens in het ach
terland van de Russische provin
cie projecteren hun dromen en
verlangens in de toekomst. 'Naar
Moskou! naar Moskou!', roept de
jongste, Irina, aan het einde van
het eerste bedrijf. In het hier en
nu zweven ze verveeld tussen
herinnering en verwachting. En
verveling wordt bij uitstek uitge
drukt in het traag verlopen van
de tijd.
Lucas Vandervost en zijn gezel
schap drukken ons dat bij voor
baat al op het hart. Bij wijze van
dramaturgische begeleiding bie
den zij het publiek een essay van
Los Angeles (ap) - In haar
huis in Hollywood is zondag
de Amerikaanse actrice Dor
othy Lamour overleden. Ze
speelde onder meer in de serie
fioad-films samen met de ko
mieken Bob Hope en Bing
Crosby. Dorothy Lamour was
81 jaar.
Eind jaren '30 en begin '40 speel
de Lamour dikwijls een soort
vrouwelijke Tarzan in een reeks
films die zich afspeelden op een
onbestemd eiland in de Stille
Zuidzee. Haar eerste film was
Jungle Princess in 1936, die werd
gevolgd door The Hurricane,
Typhoon en Beyond the Blue Ho
rizon. In 1940 ging ze met Hope
en Cosby samen op weg in The
Road to Singapore, de eerste film
in een reeks die verder The Road
to Zanzibar (1941), The Road to
Morocco (1942), The Road to Uto
pia (1945), The Road to Rio
(1948), The Road to Bali (1953) en
The Road to Hong Kong (1962)
omvatte.
ties soms actrices van naam, dat
ik denk: Góh, moeten die nog au
ditie doen?"
Ze is er vrij nuchter in. „Mijn fa
milie, die dichtbij woont, is be
langrijker voor me dan een car
rière. Binnenkort ga ik trouwen
met iemand die niet in het vak
zit. Het is goed zo."
Actieserie 'M.A.N.T.I.S.', elke
dinsdag, RTL 5, 17.40 uur
Den Haag (anp) - Vorig jaar zijn veel minder speelfilms uit
bracht dan in 1994. Er gingen er 190 in roulatie: 19 procent nu
der dan het jaar ervoor. Ondanks die afname steeg het biosco f I
bezoek met 7 procent. De theaters trokken 17,2 miljoen me® J
Een en ander blijkt uit cijfers uit het jaarverslag van de Ne I
landse Filmkeuring. Het kassucces was The Lion King,waar JI
miljoen bezoekers op af kwamen. James Bonds Goldeneyi I
696.000 mensen. Op de vierde plaats staat de eerste Neden311 I
rolprent: Filmpje! met 586.000 kijkers. De film van Paul de W6
was overigens toegankelijk voor 12 jaar en ouder.
07.00
07.08
07.29
09.00
09.05
09.32
10.10
11.03
11.43
15.50
16.37
17.06
18.05
18.33
19.04
19.50
20.00
20.25
20.59
21.06
22.04
22.40
23.41
journaal
Tekenfilmfestival
Ontbijt-TV
journaal
Get the Picture
Rondom Tien
Villa Felderhof
Vinger aan de pols
PP: Uitzending RPF
Murder She Wrote, detective-si
rie
Cosby Show, comedy
Alles kits metom 17.11 Dog
17.33 Pirates: 17.58 Clips
Roseanne, comedy
Get the Picture, spelletje
ASO Show
PP: Uitzending PvdA
Journaal
Netwerk, actualiteitenrubriek
Weeroverzicht
Zwarte sneeuw, serie
Levenslied, gesprekken over h<
leven en de dood: Angela Groo
huizen en Paul Rosenmöller
Close-Up, portret beroemde
toegankelijke vaderlandse schildi
Jan Steen
Beeldenstorm, kunstmagazin
(tot 23.49)
NEDERLAND 2
mp.
Piet Meeuse aan over de filmsaj
regisseur Andrei Tarkovsky, I
der traagheid uit de bundel D«|
kijkjes en een interview mi
Vlaamse schilder Raoul de
ser. Wachten, wachten o|
vonk, op de vondst is in i
verhalen het motto. De drie a
ters wachten, wij wachten.
Er zit in de Drie zusters v
Tijd een opvallend citaat. Eerde
speelde de Trust dit stukenki|
de daarmee het laatste 1
festival. Die voorstelling w
puur naturalistische,
de geest van de Russische I
chov-regisseur Stanislavstó i
met vijf imposante zuilen in
eveneens zeer naturalistische ie
cor.
Die vijf zuilen zie je ook bij 4
Tijd. In het eerste bedrijf wen
zij onze blik van de keurig inge(
richte salon. Irina (Tania vanda
Sanden) 'ontvangt' op hetvi
neel. Haar bezoekers moeten zk!|
tussen de zuilen door
Het decor als een onhandig el
stakel en daarmee wordt bemj
drukt dat het een decor is v
toneelvoorstelling.
Dat deze voorstelling van Jii|
zusters toneel is, wordt ons d
ingepeperd. Vooraf leest Lus
Vandervost in het Russisch»
inleidende tekst die hij I
met een grijns en met het wooi
theater. Dan schuift hij san
met decorontwerper Erik Lj|
grain zorgvuldig en traag den'
gordijnen open. Zo gebeurt vw|
elk van de vier bedrijven.
Wat zich daarachter afsp
letterlijk - laat een vermeng
van speelstijlen zien en c'
ingebouwde theaterkritiek.
danks de essayistische waarsèl
wing vooraf en de duur van ff
voorstelling - drie uur zuiver
speeltijd - kan ik niet zeggi
ik me verveeld heb. Welt
zitten wachten op de vonk.
kwam niet. Maar ik heb ook hj
idee, dat een voorstelling v
citaten als zelfstandig kunstweg
niet overleeft.
Van onze verslaggever
Breda - Tijdens het concert W
Het Brabants Orkest vanavWjj
het Chassé Theater in
Cécile Ousset de piansoliste OT
Niet de Franse pianist Jean-ly
lippe Collard maar zijn R*
collega Ousset zal het Derde'
noconcert van Prokofjev spek
Het programma is ongewijd
Behalve het genoemde ca*
speelt Het Brabants Orkest®
leiding van chef-dirigent
Soustrot de Symfonie m®esli.
Ernest Chausson en de W
Suite Daphnis et Chloé. Aam j
20.20 uur.
09 00 Vreemde talen (tot 09.50)
1000 Signalen tekens beelder
Afl. 1 t/m 8 (tot 12.00)
12.30 De specialist
13.00 Het elfde uur
13.58 Songs of the Seasons
1400 Het vragenuurtje in de Tweed
Kamer
15.00 Het spreekuur
16.00 Journaal
16.08 Alleen op de wereld, tekenfilm
serie
16.36 The Waltons, serie
17.23 Gospelclip. Videoclip
17.29 '2Vandaag, actualiteiten
19.00 Als je durft praatprogramm
voor jongeren
19.27 Ik weet het beter, spelletje
19.57 Bjrrt 3000, serie reisverslagen
Cairo
20.25 Schorpioenen in overvloed, na
tuurfilm
21.12 De verandering
21.43 Nederland zingt
22.11 Reality, serie over geloofsverded
ging
22.41 Een eigen onderneming. Afl.
Financiën
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Van ge west tot gewest
13.32 Lingo, spelletje
14.00 UEFA-cup, Roda JC-Schalke '04 (li
ve)
BELGIË FRANS 1
12.45 Nieuws 13.15 Du bout des ailes
middagmagazine 13.40 Notre siècle, docut
mentaire-serie (tot 14.35) 16.05 Télétouris
me 16.40 Dr. Markus Merthin - Der Arz*
dem die Frauen vertrauen, serie 17.3C
Charlie's Angels, misdaadserie 18.30 Ré
gions soir 18.50 Cartes sur table 19.10 Le
quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.1C
La neuvième case, amusement 21.45 Le
années beiges, historisch magazine 22.4!
TéLéCiNéMa, tv- en filmmagazine 23.4C
Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
15.00 Wielrennen: Ronde van Spanj
16.45 lei Bla-bla 17.00 Aquatica spécial
watersportmagazine 18.00 lei Bi
19.00 Une familie pour deux, serie 1—
Nieuws 20.00 Voetbal, rechtsreeks verslat
UEFA-cup-ontmoeting 21.50 Voetbal, sa
menvatting wedstrijd UEFA-cup 2"'
Nieuws 22.55 Wielrennen: Ronde va.
Spanje 23.05 Champion's 96, autosportma
gazine 23.35 Cheval passion, paarden
sportmagazine (tot 00.05)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Bo-
dyfeeling, ochtendgymnastiek 10.00 Heu-
'e 10.03 Auslandsjournal 1045 Info Ges-
undheit 11.00 Heute 11.04 Lustige Musi-
«anten 12.35 Umschau 12.55 Presseschai
13.00 Mittagsmagazin met Heute 1345
Wi rtsch afts-T e I eg ra m m 14.00 Tagesschat
14.03 Fest im Sattel, serie. Aansl.: Kapt'r
Blaubar 15.00 Tagesschau 15.03 Juliane
Andrea, talkshow 16.00 Tagesschau 16.03
Fwge, talkshow 17.00 Tagesschau 17.1C
Brisant, boulevardmagazine 17.55 Verbot
ene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie
18.54 Grossstadtrevier, serie 20.00 Ta
gesschau 20.15 Adelheid und ihre Mörder
serie 21.05 Grünschnabel, amusemeni
jJn Plusminus, economisch magazine
«2.05 Mit einem Bein im Graf, comedy
22.30 Tagesthemen 23.00 Boulevard Bio
talkshow 24.00 Ellen, comedy 00.25
Nachtmagazin 00.45 (ZW) II sorpasso
speelfilm
DUITSLAND 2
"5.30 Zie Duitsland 1 13.45 Dalli Dalli
Pelletje 14.15 Neues aus Uhlenbusch
144n"e 14-38 Theos Geburtstagsecke
it'ncSport' ma9a2ine v°°r de jeugc
•05 Logo, jeugdjournaal 15.15 Jede
""enge Leben, serie 15.50 Sport Extra/Ue
i«C<w?: Kar'srul,a FC-Rapid Boekarest
ifca HeUte 18'15 sP°rt Extra/voetbal
""A-cup, Hamburger SV-Celtic 20.30 Ver
,Kamera 21,15 Frontal, magazine
I „elJte 22-15 57°. reportage-serie
"a wird ein Mann 22.45 Ein Fall fOrZwei
«aadserie 23.45 Heute nacht 2'
rtrand Tavernier-cydus: Le juge et
sass|n, speelfilm
24.01
l'as