DE STEM 'Ik leg de lat heel hoog' *+S% tW. A«Mtf sRSnd op het po- Officier van justitie praat over Martha U. Documentaires stellen nieuw kunsttalent voor Filmregisseur Paula van der Oest debuteert tweemaal als nieuwe moeder lUeer aandacht voor Nederlandse producties op Film Festival Chinese filmster Bai Yang overleden (013) 539 02 90 J iINTJES De la Haye opvolgster van Eksteen ]R MATRAS! GARANTIE ontspannen slaap- uding is belangrijk ir uw gezondheid! let kussen p TV gezien? 'iscovery channel Beyond 2000" TL 4 "Gezond Wel BELLEN Jules Verneweg 114 5015 BM Tilburg <unt deze bon kosteloos nden aan: -C COMFORT B.V. twoordnummer 2304 10 VB EDE kunt ons natuurlijk ook llen: 0318-625577 i een Kleintje tot an is de plaatsing atis. Doe dit wel itjeskrant en stuur Kleintjes, postbus ;en). 8 ticulieren. s Het Nederlands filmcir cuit kent een opmerkelijk groot aantal vrouwelijke regisseurs. Oscarwinna res Marleen Gorris mag dan dankzij Antonia het boegbeeld zijn, Nouchka Brakel (o.a. Van de koele meren des doods), Kgna Sinke (Belle van Zuylen)Mijke de Jong (Hartverscheurend), Ma ria Peters (De Tasjesdief), nilleke van Ammelrooij (De vlinder tilt de kat op) Esmeé Lammers (Leve de koningin) timmeren evenzeer aan de weg met eigenzinnige films. Dn dan is daar ook nog Paula van der Oest (31). Haar eerste lange speel film, De nieuwe moeder, epent woensdag het zes- Jende Nederlands Film Festival in Utrecht. Door Wil Kester meer dan een reden heeft de p], oktober het in zich voor Jt van der Oest een zeer bij- re, zeg maar spannende dag worden. Zo eentje die je mis- et! maar een keer in je leven tteemaakt. uïeerst hoopt zij op deze dag (tre, te schenken aan haar 0„ e kindje. Wat ze natuurlijk L lca al een geweldige gebeur- vuudt. En dan is 5 oktober teWS 'ahe/ay after the night Van. de dag na de uitreiking lp v, j 9°uden Kalf voor de bes- Waa k6 andse speeifiim. ïiin a 1 !;et eens zou kunnen slnta ^au'a van Her Oest op die FilmV<r? van Het Nederlands CnStival (n utrecht voor l„._Ue nieuwe moeder de Nederlandse filmonder- r.'ü®''* mag ne" Wnt !f natuurlijk, dat ze SPJ. „en dan °°k nog eens in haar d is het misschien wat voor- A BUSSI 'M. 06-899 88 38 'Ach, we maken popmuziek. Punt. En met popmuziek genees je geen kanker. In het beste geval red je een mislukte relatie of een saaie autorit.' Tom Barman (dEUS) Gids MAANDAG 23 SEPTEMBER 1996 A7 •71 Van onze rtv-redactie In het radio-programma Het voordeel van de twijfel praat van daag de Groningse officier van justitie mr. Brouwer openhartig over de zaak Martha U. Deze Delfzijlse ziekenverzorgster bekende een aantal bewoners van het verzorgingshuis Vliethoven een dodelijke hoeveelheid insuli ne te hebben ingespoten, volgens haar op uitdrukkelijk verzoek van de betrokkenen. Brouwer eiste in april dit jaar te gen de verzorgster negen jaar cel en tbs met dwangverpleging we gens viervoudige moord. De rechtbank veroordeelde haar conform de eis. Morgen dient het hoger beroep in de zaak. Brouwer zegt nog steeds de overtuiging te hebben dat Martha U. niet uit mededogen heeft gehandeld. „Maar er is een onderscheid tus sen een overtuiging en honderd procent zekerheid. Als u mij vraagt of ik mij vergist kan heb ben dan zeg ik: dat lijkt mij moei lijk voorstelbaar. Maar om te zeggen: wat ik heb gedaan dat is honderd procent feilloos, nee, dat zou hautain zijn." Brouwer beaamt dat de kwestie mededogen ook niet van cruciaal belang is geweest in zijn afwe ging. „Als deze vrouw werkelijk uit mededogen had gehandeld, praat je over een hele andere si tuatie, dan is het euthanasie met fouten. Een hele andere strafzaak met een heel andere straf." Al sinds begin jaren negentig wa ren op Vliethoven verdachte sterfgevallen. De artsen besloten dit destijds stil te houden. Brou wer erkent dat er een recht streeks verband is tussen het niet-ingrijpen van artsen en het aantal door Martha gemaakte slachtoffers. „Zij kon lang haar gang gaan en heeft verschillende mensen kun nen vermoorden, omdat haar handelen niet werd gemeld bij justitie. De gevallen zijn geregis treerd als natuurlijk overlijden." Volgens Brouwer is besloten de betrokken artsen niet juridisch te vervolgen omdat dat 'niet haal baar' zou zijn geweest. (Radio 5,13.08 uur) Van onze rtv-redactie Mylène de la Haye volgt Maya Ek steen op als presentatrice van Lief en leed. Eksteen besloot dit voor jaar al om te stoppen met het RT- L 4-discussieprogramma.De la Haye is begin 1997 voor het eerst te zien in de nieuwe reeks, waar van vooralsnog acht afleveringen zijn gepland. De nieuwbakken presentatrice werkte in het verleden als journa liste voor Aktueel, Avant Garde en Viva. Ook was zij verslaggeef ster bij de tv-programma's Hol lywood Boulevard en Showtime en schreef zij teksten voor Liefde, lusten en lasten en Love Life. Shanghai (ap) - De Chinese filmactrice Bai Yang, wier carrière ruim zes decennia omspande - van de stomme film tot en met televisiedra ma - is in Shanghai overleden. Zij was 76 jaar. Het officiële Chinese persbureau Xinhua heeft dit vrijdag bekendgemaakt. Bai begon haar loopbaan als actrice al op 11-jarige leeftijd. Grote bekendheid kreeg zij met haar rollen in films als Op het kruispunt, De rivier stroomt oostwaarts en Het offer van Nieuwjaar. barig om op die prijsuitreiking te preluderen, het blijft natuurlijk een mooie symboliek, dat aan staande moederschap en de titel van haar laatste film. Is het eerste zonder meer een primeur, het Gouden Kalf kent geen geheimen voor' Paula van der Oest. Want twee jaar geleden al mocht zij de ze onderscheiding in ontvangst nemen voor haar televisiefilm Co ma. Die toenmalige heuglijke gebeur tenis in Utrecht beschouwt ze min of meer als haar doorbraak. Al kreeg ze vorig jaar op het Neder lands Film Festival nog de Avro- prijs De Belofte voor jonge veel belovende kunstenaars. Dat Pau la van der Oest over filmtalent beschikt had ze echter al eerder laten zien. In Zinderend bijvoor beeld, haar eindexamenfilm voor de Nederlandse Film- en Televi sieacademie in Amsterdam. Ze kreeg er een Cannon-Award voor. Het was eigenlijk helemaal niet haar bedoeling in het film- en/of televisievak terecht te komen. Als klein kind wilde ze het liefst eta- leuse worden. Met film had ze nauwelijks iets. „Ik zat op mijn tiende echt niet elke week in de bioscoop." Nu was dat ook niet zo eenvoudig, want ze woonde in Laag-Soeren op de Veluwe. „De dichtstbijzijnde bioscoop was in Arnhem en daar kwam ik niet zo vaak." Scenario Ze noemt zichzelf ook geen bevlo gen cinefiel, zo iemand die ineens het licht ziet en zich voorneemt: en nu word ik filmer. Wel las ze veel. En ze hield al vroeg een dag boek bij. Op haar twaalfde schreef ze daarin haar eerste sce nario: het verslag van een partij tje waarvoor ze niet was uitgeno digd, in de derde persoon ge schreven en met andere namen voor haar vriendjes en vriendin netjes. „Op de middelbare school wist ik nog altijd niet wat ik wilde wor den. Iets creatiefs moest het wel zijn, zoveel was me duidelijk. Maar mijn creativiteit was nog zo ongericht. Totdat mijn tekenle raar mij het advies gaf naar de filmacademie te gaan." Met haar zeventien jaar was ze na haar eindexamen daarvoor nog te jong, en het Zebrapad. Maar het thema - het zoeken naar het waarom van het bestaan - werd door Paula van der Oest behandeld met een verve, die je niet direct achter een debutante zou zoeken. Weliswaar had ze na haar eind examenfilm Zinderend (1988) de nodige ervaring opgedaan als re gieassistente (o.a. bij Mijn vader woont in Rio van Ben Sombo- gaart, De Kassière van Ben Ver- bong, Beek, De Gesloten Kamer van Jacob Bijl en 1000 Rozen van Theu Boermans), maar haar zelf standige regieactiviteiten gingen nog niet verder dan een aflevering in de tv-serie Recht voor zijn Raab, de korte documentaire (Platonov) en de twaalf minuten durende speelfilm Het verlorene zal ik zoeken. Roadmovie Een van de redenen, die Coma en in mindere mate Achilles en het Zebrapad (over een een brommer koerier in Amsterdam) ondanks het zware thema verteerbaar maakt is Van der Oests subtiele gebruik van humor. Die ontbreekt ook niet in haar eerste lange speelfilm De nieuwe moeder. In het kort gaat de film - een soort roadmovie - over een tienjarig jongetje uit Letland. Door een traumatische gebeurtenis weigert Elvis, zoals zijn ouders hem naar hun westerse held hebben ge noemd, nog een mond open te doen. Zijn wanhopige vader Juris ont voert hem uit een ziekenhuis in Riga en gaat samen met Elvis op zoek naar een nieuwe moeder. Die Juris naïef genoeg hoopt te vin den in Marie, een Nederlands penvriendinnetje van zo'n twintig jaar geleden. Vader en zoon trek ken per auto naar het welvarende Nederland waar Juris Elvis een onbezorgde toekomst denkt te kunnen bieden. Paula van der Oest kreeg het eer ste idee voor haar film, toen zij vijf jaar geleden in Letland was om de documentaire Platonov op te nemen, een registratie van de opvoering van Tsjechovs gelijk namige stuk door het toneelgezel schap De Trüst in Letland en Est land. Naast het idee voor De nieuwe ■>FC«Tempur. neer dan 3.500 praktijken 'ijnde adviseur. over DFOTempur 01 dus bezocht ze als tussendoortje een jaar de Vrije Academie. Op de filmacademie ontdekte Paula van der Oest al snel de be hoefte om datgene wat ze als sce nario schreef ook zelf te willen re gisseren, een auteursregisseur te zijn. Ook vond - en vindt - ze dat films ergens over moeten gaan, een thema moeten hebben. „En dat hoeft helemaal niet zo heel hoog gegrepen te zijn. In gewone, alledaagse dingen kun je net zo goed wezenlijke vraagstukken ver-pakken." Coma Haar voor LolaMoviola van de VPRO gemaakte en met een Gou den Kalf bekroonde televisiefilm Coma is een mooi voorbeeld van die filosofie. De film gaat over een veertiger, die levensmoe is. Hij springt van het dak van zijn flat, maar overleeft de sprong. In het ziekenhuis ontwaakt hij lang zaam uit een coma, zijn herinne ringen komen langzaam terug. Hij wil hij weer leven. Totdat de man aan het slot van de film tot een verpletterend inzicht komt en als door het noodlot gedreven op nieuw de dood tegemoet gaat. Geen al te vrolijke kost, die terug keerde in haar daaropvolgende LolaMoviolaproductie Achilles De Letse acteur Janis Reinis en Geert de Jong in 'De nieuwe moeder'. moeder hield Paula van der Oest aan die trip naar de Baltische sta ten ook Brigit Hillenius over, sindsdien haar vaste camera vrouw. Ze hecht trouwens heel erg aan het werken met een vast team. „Dat geeft vertrouwen. En het is heel prettig om met vrien den een film te maken." Subsidie Voor De nieuwe moederhaar eerste lange speelfilm, kreeg Pau la van der Oest voor het eerst in haar cineastenbestaan subsidie. Wat na no-budget Het verlorene zal ik zoeken) en low-budget Co ma en Achilles) films een behoor lijke verruiming van haar moge lijkheden betekende. „Al vind ik dat er voor de gesubsidieerde film idioot weinig geld beschikbaar is wanneer je dat bijvoorbeeld ver gelijkt met de opera. Voor de hele filmindustrie is het geloof ik vijf tien miljoen gulden." Wat dat be treft waardeert ze het, dat produ centen van commerciële films voor subsidiëring van hun pro duct tegenwoordig aankloppen bij economische zaken. „Kunst die zichzelf niet kan bedruipen moet beschermd worden." Zelf wil ze zich zoveel mogelijk bemoeien met de begroting en be stedingen van en voor haar film. „Dat is eigenlijk nog een taboe. Wordt als iets voor de producent beschouwd, niet voor de regis seur. Maar het gaat wel om het kind van de regisseur. Ik kan mijn artistieke doeleinden alleen maar realiseren wanneer de voorwaar den kloppen. En dan nog gaat het niet altijd goed. Zelf ben ik ge wend de lat heel hoog te leggen. Maar toch zijn er bij wijze van spreken altijd nog honderddui zend dingen op het resultaat aan te merken." Misschien ligt het wel aan deze gezonde dosis zelfkritiek, dat Paula van der Oest als een komeet aan het filmfirmament omhoog is geschoten. „Dat wordt van me ge zegd, ja. Zelf hou ik me daar niet zo mee bezig, ik denk niet in car rièretermen. Ik ben gewoon een zelfgekozen weg ingeslagen. Het is echt niet zo maar komen aan waaien, dat weet ik wel." En wat ze bovendien zeker weet is, dat ze ook na 5 oktober films zal blijven maken. Als moeder. In Jaargang '94 aandacht voor hen die afvielen tijdens de selectie voor de Amsterdamse Toneelschool. Van onze rtv-redactie De NPS-avond op Nederland 3 staat vandaag in het teken van jong talent in de kunstwereld. Drie documentaires, te weten Jaargang '94, Jonge dirigenten aan het werk en Saudade stellen een nieuwe generatie musici, dirigenten en acteurs voor. In Jaargang '94 luidt het onder werp Nobele onbeschaamdheid. De documentaire volgt geduren de vijf jaar een aantal jonge men sen die in 1994 auditeerden voor een studieplaats aan de Amster damse Toneelschool. Aan de afle vering van heden ging al de Schifting vooraf en Impulsen waarin het toelatingsjaar en de propedeuse werden belicht. Van daag aandacht voor hen die tij dens de selectie afvielen en hun eigen weg gingen. In Jonge dirigenten aan het werk zien we de Kondrashin Meester- klas, een intensief programma met directie-trainingen, work shops, lezingen, excursies en dis cussies. De prestigieuze Meester- klas telt dit jaar 26 kandidaten, die zijn gekozen uit 130 aanmel dingen uit 36 verschillende lan den. Onder hen vier Nederlan ders. Slot van de klas vormt het concert van 13 september in het Amsterdamse Concertgebouw. In Saudade tenslotte laat film maker Leendert Pot met liefde voor detail zien wat de essentie is van musiceren. Plaats van hande ling is de afdeling Wereldmuziek van het Rotterdamse Conservato rium, waar studenten en docen ten van heinde en verre elkaar vinden in hun liefde voor de mu ziek. (Nederland 3, 19.29, 20.28 en 23.22 uur) Door onze filmredactie Utrecht - Om de afzonderlij ke Nederlandse filmmaker wat meer in het zonnetje te kunnen zetten zullen op elke avond van het Nederlands Film Festival Gouden Kalve ren worden uitgereikt. In de voorgaande vijftien afleve ringen van het evenement ge beurde dat alleen op de ope nings- en slotavond. En dat betekende toch een soort filevorming in de prijsuit reiking, terwijl tussen de eerste en laatste avond natuurlijk ook sprake is van een festival", licht festivaldirecteur Jacques van Heijningen toe. Tijdens het zestiende Neder lands Film Festival, dat van woensdag 25 september tot en met 4 oktober in Utrecht wordt gehouden, zullen in totaal in twaalf categorieën Gouden Kal veren worden uitgereikt. Het competitieprogramma omvat niet minder dan 131 titels, va riërend van lange speelfilms tot korte documentaires. In totaal staan 300 films geprogrammee- red. Vertoond worden niet al leen alle Nederlandse producten van het afgelopen jaar, in Utrecht beleven 74 films hun première. Daaronder zijn De Nieuwe Moeder van Paula van der Oest, waarmee het festival wordt geopend en de slotfilm van het festival Crimetime van George Sluizer. In deze laatste film, een thriller waarin het in reconstructies van misdaden gespecialiseerde tv- programma Crimetime een werkloze acteur inhuurt voor de rol van moordenaar, worden de hoofdrollen ondermeer gespeeld door Stephen Baldwin, Pete Postlethwaite, Geraldine Chap lin en Karen Black. De jury, die de Kalveren gaat verdelen bestaat uit Ronnie Gerschtanowitz (kleinzoon van een van de oprichters van het 75 jaar bestaande Tuschinski-thea- ter), filmproducent Frank Bak, distributeur Krijn Meerburg, acteur Cas Enklaar, actrice Lous Wouterson en de regis seurs Maria Peters en Frouke Fokkema. Traditioneel wordt ook een Gouden. Kalf Vakprijs uitge reikt. Die gaat dit jaar naar een componist van filmmuziek. Ge nomineerd zijn Hennie Vrien- ten, Theo Nijland en Vincent van Warmerdam. Nicola Pio- vani, vaste componist van de ge broeders Taviani die ook de mu ziek schreef voor De Vliegende Hollander van Jos Stelling, zal het Kalf uitreiken. Centrale gast op het festival is de schrijver Jan de Hartog, van wie een aantal romans is ver filmd of als tv-serie uitgezonden (Hollands Glorie). Een andere belangrijke invité is de Ameri kaanse filmregisseur Alan J. Pa- kula, van o.a. Sophie's Choice en Paula van der Oest (rechts) bij de opnamen van 'De nieuwe moeder': „Ik denk niet in carrièretermen." All the President's Men. Hij houdt de gebruikelijke Cinema Militans-lezing. Van Heijningen is enigszins be zorgd over de financiën. Het fes tival moest noodgedwongen het beoogde budget terugbrengen van 2,2 miljoen gulden naar 1,95 miljoen. Het afhaken van twee grote sponsors (Filmnet en Phi lips) was daar debet aan. Een bliksemactie in en rond Utrecht bracht soulaas. Het nog reste rende gat van 150.000 gulden in de begroting heeft volgens Van Heijningen geen gevolgen voor het festival. FOTO'S SHOOTING STAR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 9