A4 de stem NachtNet viert tienjarig bestaan met speciale feestrijtuigen TT lift» E1 Interstellair Huiskamer Dansen Bejaarden Jan Timmer gelooft in Philips 06-nummer voor problemen met euthanasie Puerto Rico is een smeltkroes Interactieve kunst-site op Internet :MBER 1996 ^5 33 S-t 03 0) +i 93 6 0) N U f «3 i cn^-"° «3 or <u »- (N k- /- rsi cn c -J <S> 5 c«S ioJ oo tP ai 3 «J .Si» CT) XI CO C ■- C 3 "5 C^U N J! i Is 2 2 1/1 J2 Q- Q 'cö </i "U |sp £*33 a; c c c -r, C O ra ES-Q^3 <9_Q u oj aj <u jy v is x 03 4_- QJ is e i— a» o +-• i^CLd) c 'F a; -Si +-> c c <u <13 ai -* -* OJ a) c aj c -a a> t: O f- r f .E O 5 CO r ra (U -H C X +J 03 4/1 .«2 c a» CL -"O a» o5 a» J 2 m 3 I oiE - s is- a 5 I: <u c E <u a> t! 0.5 aiO -Z oj .E 9 \p 4-J S ™"2 g1 g 5 .JC «J QJ 2, C s s aJ c •- c Q- &J Q O N dj i/i 115 üSs «3 <y -*«■3 -* a. (V n i/l U N <U 3 0 £«3 0 <13 .^5 -a ro o S-o j d£& g, - o 5? c 5 o> g 1^6 '03 ai cu 03 O) c 03 - -C E,g> 03 i CJ1 I <U N i o E a; _03 _Q O a; a; J»t i a? pj "K a; c-0 03 C 03 03 on 03 -C t 03 3 03 - 03 v_ 03 03 r; a«Ti^ a, £.c -o I <23 Jj3 15 2 k 03 C 'c :5- _03 03 :=rN E &1 -H EH Jn 03 2 rtJ S S1" ill! -e I s| c «f Ci tl J2 "33 -E <y .E Si - 03 -J 5 m -o c c c ro !s S; oj-g J! 3 X! 1^3- J3 c llfl ill li c|i '8 .a. S-S L: S2 C? ^gvi> ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1996 De nachttrein swingt niet iDe opgetuigde buitenkant van de trein. Als tegenwicht voor al het high-tech-geweld van de disco, is het bar-rijtuig juist sober tjes en simpeltjes gehouden. Het is ingericht als oud-Hollandse huiskamer. Elke nacht rijdt elk uur een sneltrein. Weliswaar alleen langs de hoofdstations van de Rand stad, maar toch. Weinig mensen weten dat, weet de NS. Vandaar dat de tiende verjaardag van het NachtNet uitbundig wordt gevierd, inclusief met een door Philips speciaal verlichtte feest- trein. Door Max Steenberghe I et is opvallend. Het is ont luisterend. Wat gebeurt er j8 voornamelijk in de nacht- d— -i mAm trein? In de trein die in het weekeind fervente stappers keurig tot 7 uur 's ochtends nog door de hele Randstad afle vert? Er wordt niet gevreeën, er wordt niet ge zopen, er wordt niet geslapen. Ja, van dat al les een beetje. Maar het meest: maken ze ru zie. Maken ze het uit. -Wat was dat nou? - Wat? - hou, je weet wel wat. Wat was dat nou? - Wat: wat was dat nou? - Doe niet zo stom, wat was dat? Oi: - Wat wil je nou eigenlijk zeggen? - Ik wil niks zeggen, jij wilt iets zeggen. - Ik wil helemaal niks zeggen, jij wilt iets zeggen. -Ik zeg niks. - Nee, je hebt ook niks te zeggen. Of: Wat bedoel je nou, wat wil je nou? - Ik wil niks, jij wilt wat, wat wil je nou? - Neenee, zo gaat dat niet, jij wilt wat, zeg het maar. - Nee, waarom? Ik wil niks, ik wil gewoon helemaal niks. Van de pakweg tien gesprekjes die we oppik ten, verliepen er zeven op ruzietoon. Het vage ®gumenteren dat komt als het eigenlijk al te bat is en er enkel nog een knoop moet worden doorgehakt. Met het bekende heen-en-weer- ™'ven van die knoop. ™t was niet wat we verwachtten van de nachttrein. Zoals we ook niet verwachtten I "ie nachttrein al tien j aar rij dtEn niet al- een in het weekeinde, maar de hele week. En- !j~ln He Randstad, dat wel. Het nachtnet, zo heet de trein in de net iets snellere NS-taal. Vanaf een paar minuten wer een vertrekt elk heel uur een Sneltrein janaf Utrecht naar Amsterdam, Schiphol, en, Den Haag, Delft en Rotterdam, om an vanuit de havenstad de rit weer vise ver- te rijden. jn m00ie service van de NS. Maar er is een Pr°Meem. Niemand kent de trein. Tenminste, week zitten er zo'n 800 man/vrouw in, van of naar de nachtdienst. En don- Dansen in een trein is te doen, maar uitsluitend door de hogere intuïtie die enkel bereikt wordt door een avondlang straf doordrinken. j wijdag en zaterdag iets meer dan z«ra stappers. NS-voorlichter Tijs Men ken: „We hebben het gevoel dat het beter kan, dat er meer behoefte is, maar dat de mensen het nachtnet niet kennen. En daarom hebben we dit bedacht." 'Dit' is een feesttrein. Twee weekeinden gele den reed hij voor het eerst, vannacht en vol gende week zaterdag ook nog. Een trein met twee extra wagons: eentje met een bar, de an der heeft een heuse disco, inclusief live-po dium. Bij feest hoort versiering, en de feestrijtuigen zijn dan ook flink aangepakt. Met beleid: door een groep kunstenaars, twaalf leerlingen van de Haagse BK-academie, verzameld in het ontwerpcollectief MetaMORF. Hoed u als kunstenaars gaan denken. Het col lectief ziet de trein als metafoor voor een in terstellaire reis. Van de ene stad naar de an dere is als van de ene wereld naar de andere, dus van de ene planeet naar de andere. De rei ziger moet een onbegrensd gevoel hebben, terwijl je, op het perron staande, de illusie moet hebben dat een komeet voorbij suist. Het onbegrensde is gevonden in begrenzing: de wagon is geheel leeggesloopt en afgeplakt met zwart plastic. Geen streepje licht komt binnen en dat hoeft ook niet, want binnen brandt de allernieuwste vinding van Philips: fiberverlichting. Aan een speciale lichtbron worden tientallen, indien gewenst honderden dunne fiberkabeltjes verbonden. Deze lichten aan het eind op in gewenste kleuren. Wie maar genoeg gaatjes in het plafond boort en genoeg kabeltjes wegwerkt, kan een hele ster renhemel creeeren. En dat deed MetaMORF dan ook: 1200 witte en gele sterrertj.es flonke ren. Ook de tweede variant van fiberlight is toege past. Want als 'eindlicht' kan het licht er aan het eind van het kabeltje uitpiepen, er is ook een fiberkabel die over de hele lengte het licht uitstraalt: zijlicht. Een tuinslang van licht, die dan ook in alle mogelijke hoeken en boch ten kan worden gelegd, bij voorbeeld de con touren van gebouwen kan uitlichten. Met dit zijlicht liet MetaMORF op de flanken van de trein een komeet voorbij schieten. Als tegenwicht voor al het high-tech-geweld van de disco, is het bar-rijtuig juist sobertjes en simpeltjes gehouden. Een oud-Hollandse huiskamer, met een tafel, wat stoeltjes, gor dijntjes, kleedjes, een schemerlamp. Opdat de reiziger zich ook thuisvoele. Tot zover de theorie. De praktijk is altijd an ders. De praktijk is meestal wat minder. Dat blijkt al bij het eerste gezicht van de feest trein. De zijlicht-komeet knalt er niet echt uit. Een van de drie lichtgeneratoren is uitge vallen, daarom verdwijnt eenderde van de tuinslang in een zwart gat. Binnen is de disco heel wat spectaculairder. Levensecht zelfs, vooral de geluidsinstallatie. De Philips-sterren stralen overal. De bar valt dan weer wat tegen, want de oerhollandse huiskamer blijkt maar over één tafel en drie stoelen te beschikken, en daarop zitten de im ponerende lichamen van verslaggevers en techneuten van Radio Londen, een randstede lijke zender die de tocht live zal verslaan. Aanvankelijk is de bar gevuld met leden van MetaMORF, voorlichters, coördinatoren en projectleiders van Philips en NS. Plus een handjevol journalisten. Ook als de trein daad werkelijk vertrekt, moeten de reizigers met een kaarsje gezocht. Wat blijkt: tussen de twee feestwagons en de twaalf 2e-klas-trein- stellen, zit een eersteklas-rijtuig. Maar daar van is het licht uitgevallen. En de roodpluche luxe is dan ook onzichtbaar. Sterker: het rij tuig oogt als een donkere grot, zelfs noodver lichting ontbreekt en alleen voorzichtig schuifelend door het schuddende gangpad is de oversteek van normale naar feesttrein te maken. Pas als de conducteur over de inter com de passagiers verzekert dat aan het einde van die catacombe toch bier en rock 'n' roll te FOTO'S FOTOPERSBURO DIJKSTRA halen is, komen de eerste stappers opdagen. Wat de NS ook voor vrolijks heeft bedacht, een ding is men vergeten. Te proberen of er überhaupt te dansen valt in een trein. In een verduisterde coupé, zodat je niet weet of de trein rangeerterreinen of stations nadert, geen bochten ziet aankomen. Het is te doen, zal blijken, maar uitsluitend door de hogere intuïtie die enkel bereikt wordt door een avondlang straf doordrinken. Een podium voor danswedstrijden zal de discotrein nooit worden. In de bar is het dan ook stukken drukker. Al heerst daar een gelijksoortig probleem: waar laat je de blikjes en de glazen, als je een hand permanent kwijtbent aan het overeind blij ven. Maar dat zijn probleempjes voor kniesoren. De stemming zit er al vrij snel in. In Amster dam loopt het aardig vol. Gilletjes klinken op als - perfect getimed - na een tunneldoorgang opeens een robot in het gezelschap staat. Een boomlang zilver ge- schminckt type stommelt houterig rond, stopt hier en daar om een persoon strak aan te sta ren. Het is een act van kunstenaar Kees van Dam me uit Dongen, die ook een steltloper en een dronken ober op zijn repertoire heeft staan. Zijn leukste act blijken zijn pauzes. Af en toe trekt hij zich terug in een donker hoekje bij het toilet om een sigaretje te roken. En be zorgt zo menig plasser een hartaanval, als de ze opeens een rokende reus ontwaart. Als de treinbar zo langzamerhand een gewone bar wordt, trekken we de rest van de trein door, op zoek naar diepe gedachten over de nacht in het algemeen, en de nachttrein in het bijzonder. En dat valt tegen. Vrij naar Marsman komen denkend aan de nachttrein beelden naar ho ven van zoekenden, van avonturiers, van de paradox om in het meest burgerlijke vervoer middel te zitten op de meest avontuurlijke tijd. Treinen staan voor zekerheid. Tot op de meter en de seconde is bekend waar en wanneer-ie stopt en vertrekt. Maar niets is ook zo mooi als reizen in de nacht, naar een onzichtbaar punt, terwijl de mensheid slaapt. De ramen tonen enkel zwart, houden hun landschap ge heim als verrassing voor de morgen. Kijk: een nieuwe wereld. Niets van dat al in de nachttrein. Gelach, ge- lal, geruzie. De passagiers zijn voornamelijk stappers, zoals de persmap met statistieken al voorspelde. Voornamelijk jongeren,'voorna melijk op weg naar huis. Eenderde zit stille tjes en witjes naast elkaar, eenderde klit bij een in kletsende groepjes en eenderde maakt het uit. Op zoek naar wijsheid wordt zoeken naar de conducteur. Speciaal voor de feestrit hebben de Spoorwegen de man opgedoken die de vol le tien jaar dienstdoet op het NachtNet. Maar er staat dan ook een rij wachtenden naast hem: Randstad-Radio en andere lokale om roepen, een in het gangpad wankelende ca meraploeg van SBS6. Geroutineerd draait de conducteur zijn anekdotes af. Vergeet daar door zijn boekjes uit te delen: reizigers van deze maand krijgen een pocket met wat korte verhalen. Leuk, als het licht het tenminste doet. Een bejaard echtpaar laat de drukte gelaten aan zich voorbij trekken. Ze gaan naar Rot terdam, naar huis. Zijn die avond onthaald op een groots familiefeest, een reünie. Maar ja, hoe gaat dat: de familie ziet elkaar, er wordt wat gepraat, er wordt wat gedronken en dan komt er weer oud zeer op tafel. Jammer toch, hoe mensen aan ruzies blijven vasthouden. Hoofdschuddend verlaten ze de trein, innig gearmd verdwijnen ze, samen sterk. De terugrit van Rotterdam naar Utrecht is niet echt feestelijk meer. De ochtend gloort, de genodigden zijn moe, de pils wordt lauwig, het bandje dat opgewekte covers de discowa gon inroept, zet voor de zoveelste keer de Stray Cats in. De eersteklas is nog altijd pik donker. Gedempt gegiechel geeft aan dat het er niet leeg is, en de ruzies van elders worden gecompenseerd. Regelmatig mindert de trein vaart. Op het andere spoor wordt noest ge werkt. Bizarre voertuigen staan op de rails. Grindaanstampers, railsrechtleggers, spoor- slijpers. Als mismaakte treinen die overdag uit zicht worden gehouden doen ze in het donker hun plicht. En daarmee wordt de laatste belofte van het NachtNet ingelost. 'Evenals het overig mate riaal doet ook het Nachtnet zijn uiterste best om op tijd te rijden. Maar omdat veel onder houd ook 's nachts plaatsvindt, is de kans op oponthoud groter dan overdag', waarschuw de de persmap al. Als de trein uiteindelijk Utrecht weer binnenglijdt, kijkt een reiziger lodderig op zijn horloge. „Half uur te laat", bromt hij. „En de dag moet nog beginnen." PAGINA PAGINA VAKANTIE REIZEN PAGINA S3E INTERNET PAGINA hm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41