Een in Terheijden T Mode-ontwerpster geeft zich bloot H 'y Dansbaarheid staat bij Orbital niet voorop e-ria Jf!»r »!HUU Lief Dagboek Bredase dingt mee naar Robijn Fashion Award 8 S 5, I S.S M& ra ra ra ra 1) Spice Girls-Wannabe O 2) Rob de Nijs - Banger hart O 3) Mr. President - Coco Jamboo O (29) Fugees - Ready or not 9) De Foetsie's - Hij maak- te me gek met... 9) Lipstick - I'm a raver O 9) Los del Rio - Macarena (10) Trijntje Oosterhuis-De zee (Arena hymne) (11) NAS - If I ruled the world 4) Party Animals - Aquari- us (35) LL Cool J - Loungin 6) Peter André - Myste- rious girl (7) Fugees - Killing me soft- (15) The Course - Ready or not (13) 3T-Why (21) Dune - Million miles form home (12) Bone thugs in Harmo ny - The Crossroads (19) Tim Immers - Rose bril (18) Keith Sweat - Twisted (28) BZN - Sing of love and faith (20) Amanda Marshall - Beautiful goodby (14) Deep blue something- Breakfast at Tiffany's (16) DJ Paul Elstak - Rave on (26) Alanis Morissette - Head over feet (31) George Michael - Spin- ning the wheel (24) Toni Braxton - You're makinmehigh (17) Nance-Big brother is watching you I (22) Frans Bauer - Op rode rozen vallen tranen (-) Peter André - Flava (34) Spymaster Eric Nou- han - Spontaneous (39) Clouseau - Samen (-) Michael Jackson - Stran ger in Moscow (35) Underworld - Born slip- és* py B.B.E. - Seven days and one week (27) 2 Brothers on the 4th Floor - Mirror of love (37) Garbage - Only happy when it rains (43) Rob Gee - Punk, Funk Live (--) Celine Dion- It's all co ming back to me now (42) Twenty 4 seven - We are the world (25) Jiskefet - Lullo, heb je nog.../Peter (23) 4 Tune Fairytales - My little fantasy (-) OMC - How bizarre (46) Amedeo Mingh - Canta- re e 'd'amoro (33) Arnhemsgewijs - Je hebt me gebruikt (49) No doubt - Just a girl (48) Bert Heerink - Als een vogel zo vrij (-) Technohead - Banana- na-na (-) Dennis - Gewoon een vrolijk liedje (-) B.E.D. - Welles (verliefd geweest) (32) Tony Rich Project - No- body knows Eindredactie: Paul Vertinden Reacties: Wnd je jezelf heel interessant heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar Ragazzi, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379. x hot-spot Probleemloze gezelligheid in Terheijden. Een klein pandje, ingeklemd tussen woonhuisjes in de stille dorpsstraat. Alleen paars-gloeiende blacklights ver raden Het Barreke. Terheijden's hot spot doet niet veel aan pr, de tent loopt toch wel vol. Met zo'n honderd man is het dan ook al persen, maar toch, Breda en België lonken. Linda droomt van een rijbewijs. Lars heeft de grote discotheken wel gezien: „Het enige verschil is de taxirekening." Door Michiel van den Broek Het Barreke in Terheijden bestaat nog geen jaar. In ja nuari nam Bob Rasen- berg het café over van zijn oom, daar voor stond het al een kwart eeuw bekend als zijn ouders' Bonbini-bar. Dat herinne ren de binnendruppelende jongen zich niet echt, ze weten wel dat Bob het in korte tijd 'erg goed heeft gedaan'. Door het interieur op te leuken met een glitterbol en wat discolicht stond daar opeens dé bar die busreizen naar Highstreet of Dixies overbodig maakt. Het dartbord in café De Harmonie daargelaten, kent Het Barreke geen concurrentie in de directe omgeving. De horeca bestaat verder uit een bil jartcafé voor ouderen en wat honken voor carnavalsverenigingen. Bob heeft dus een oase gecreëerd, daarover is de razendsnel opgebouwde vaste klan tenkring het wel eens. Met enorme smiles vertellen ze los van elkaar over de probleemloze gezelligheid in hun kroeg. Linda en lars, een stelletje, hangen al om tien uur aan de zwarte, slingeren de bar. Ze vertellen hun compleet ver schillend verhaal over uitgaan en Ter- heijden. Linda enigszins chagrijnig en bewijs, haar toegangskaart voor het échte leven. Dansen in Amsterdam, Vlaanderen of desnoods Breda, klinkt al heel wat opwindender dan Het Bar reke. „Vanavond wil niemand rijden, daarom zit ik hier. Wel makkelijk, maar net zo goed saai." Ze neemt nog maar een slokje cola. Lars (19) treedt op als bemiddelaar. „Ze zei vanmiddag al dat ze niet veel zin had." Alsof dat een incident be treft, kijkt hij haar verontschuldigend aan. Hij heeft het zelf erg naar z'n zin. „Natuurlijk. Ik kwam vaak in Breda, ik weet hoe het er daar aan toe gaat. Veel rotzooi, vechten en weinig sfeer. Hier heb ik in drie jaar tijd misschien twee gevechten meegemaakt. Normaal gesproken re gelt dat zichzelf. Wij kennen elkaar en springen op tijd tussenbeide." Zo ty peert Lars de gemoedelikheid. Net als vele anderen noemt hij dat als belang rijkste reden om 's avonds in het dorp te blijven. „In Het Barreke spreek je de mensen die je wilt spreken." Als tegen elf uur zuurstofdampen te gen het raam slaan, loopt de bier kraan continue. Het is absoluut de fa voriete drank, naast hier en daar een verdwaalde pisang of safari. Bier voor twee gulden, mixen voor vijf; prijzen waarmee je de stad ver achterlaat. De bladen dansen dan ook in snel tempo over de opeengepakte hoofden heen. Opmerkelijk genoeg staan de mensen zelf nagenoeg stil. Op een enkele po- lonaise na wordt in Het Barreke niet bewogen. Aan de muziek kan het niet foto kees van dongen Nijs, waarna ook vette gabber een kans krijgt. Stijn wil, als het druk wordt, nog wei eens als dj optreden. Hij kent de ritu elen in Het Barreke al te goed. Na de officiële sluitingstijd om twee uur gaat het gordijn dicht, de muziek zachter en kan het dik vier uur worden. „Ge luidsoverlast? Nee hoor, alle omwo nenden zitten hier binnen." Hij vertelt dat hij na een mislukt voetbalavontuur bij NAC heel aardig werd opgevangen in Terheijden. Terwijl in Breda jaloezie de sfeer verpeste, duikt hij nu met zijn medespelers de kroeg in. Soms krijgt Linda haar zin. Dan huurt de hele bende een touringcar en vertrekt naar een van de Belgische megadisco- theken. Op zulke avon den kan Ra- senberg zijn bar net goed sluiten, want heel Ter heijden gaat mee. Lars: „Voor mij hoeft het niet zo, maar toch, het geeft wel een lekker gevoel om met z'n al len uit ons dak te gaan, het schept een band." Bob heeft met dergelijke 'ex cursies' geen probleem, hij noemt het 'geven en nemen'. Met de kleinste middelen heeft hij een hot-spot ge maakt. En na een rustige vrijdag volgt altijd een drukke zaterdag. De jonge ren zijn hem trouw. Na twaalven heeft een groep plaatsge nomen op de ijskoude stoeptegels van de dorpsstraat. Ze proberen de ver slaggever ervan te overtuigen dat het straks pas écht gezellig wordt, dat hij zeker nog een keer moet terugkomen zonder pen en papier. Een van hen trekt een serieus gezicht: „Direct gaan we lekker spuiten en snuiven." Hij maakt een grapje. Dit is de eerste aflevering in een serie over uitgaansgelegenheden in Zuid west-Nederland. Voortaan zal Ragaz zi elke twee weken op Kroegentocht: Hè hè, eindelijk lenzen. Ik was die stomme bril van mij zo ontzettend beu! Ik ben toch al niet mooi maar met dat hoop schroot voor mijn ogen al helemaal niet. En ik heb min zes dus achter die dikke glazen zijn mijn ogen hartstikke klein. Net kippeogen. En onhandig is het ook. Fiets je door de regen, zie je helemaal niks door al die druppels. En in het zwembad kun je moeilijk je bril ophouden. Dus moet ik maar gokken wie er zwaait of roept. Ik heb ze vandaag afgehaald: twee potjes met zachte lenzen. Maar nu moeten ze nog in. Ik snap er echt niks van. Zit hier al drie kwartier te pielen. Steeds als ik die lens bijna bij mijn oog heb, móet ik gewoon knipperen. Het lukt gewoon niet. Het is zo eng je ogen aan te raken. Ik wilde die dingen al heel lang, maar ik moest wachten van mijn pa en ma tot ik vijftien was. Volgens de oogarts gaan dan je ogen niet meer achteruit in sterkte. Anders zou je om de haver klap nieuwe nodig hebben en dat wordt ze te duur. Toen ik erover begon dat ik lenzen wilde, moest mijn broer natuurlijk ook zonodig. Hij is ouder dus hij_ mocht eerst. Mijn ouders weer. Nou, dat was geen succes. De eerste dag dat ie ze had, ging Frank 's avonds stappen. Kwam stront bezopen thuis. Had ergens onderweg flink staan kot-_ sen. Ja hoor, lenzen kwijt. Gelukkig heb ik ze toch nog gekregen want die lullo heeft het al vaker voor mij ver pest (zakken voor z'n typediploma zo dat ik niet meer mocht). Nou, ik heb ze eindelijk in mijn ogen die gekke dingen. Het is wel een voor uitgang hoor want ik zie er een stuk vlotter uit, althans dat hoop ik Je hebt ookanders gekleurde lenzen zodat je ogen een andere kleur krij- gen. Dat lijkt me ook wel wat. Van daag blauwe kijkers, morgen groene. Ik ga eens lekker stappen vanavond. Ben benieuwd wat iedereen zegt. Loes (15) uit Roosendaal Wil jij ook iets aan het ragAzzi-dagboek toevertrouwen, schrijf dan naar Dagblad De Stem, ter attentie van ragAzzi, postbus 3229, 4800 MB in Breda. Bij plaatsing ontvang je een ragAzzi T-shirt. Dus vermeld je naam, leeftijd en adres. Wil je je naam niet in de krant hebben staan,' zet dat er dan duidelijk bij. Door Debby Vermeulen „Ik hoef niet per se te winnen, als ik maar bij de eerste twaalf zit. Want dan komt mijn collectie op televisie." Voor de jonge mode-ontwerpster Sophie Scheers (26) uit Breda is het een belangrijke dag. Mis schien wel de 'springplank naar het succes'. Pas af gestudeerd aan de Sint-Joost-academie in Breda dingt haar eindexamencollectie mee naar de Ro bijn Fashion Award die vanavond voor het eerst wordt uitgereikt, samen met een geldbedrag van 15.000 gulden En dat alles live voor televisie. „Je ontwerpen worden gezien, je naam genoemd. Dat is héél belangrijk," dagdroomt Sophie. In de jury zitten belangrijke mensen uit de modewe reld: Couturier Frank Govers, Pauline Terreehorst die moderedactrice is van de Volkskrant, de de sign ontwerper van Mexx en iemand van Bene- tonn. Dat bevalt Sophie wel. „Als je de eerste prijs wint, krijg je een boel geld en daarvan mag je on der professionele begeleiding een nieuwe collec tie ontwerpen. Dat is fantastisch natuurlijk. Die kans krijg je niet zomaar," zegt de ontwerpster, die hoopt op een carrière in de modewereld. „Het lijkt me geweldig leuk om met meerdere ontwerpers bij een bedrijf te werken. Want je kunt van collega's een hele hoop leren. Of als sty liste bij de televisie. Eigenlijk vind ik een heleboel leuk," bedenkt Sophie zich. Toch valt het niet mee aan werk te komen. „Advertenties zijn er hele maal niet op dit vakgebied. Dus ga ik maar open solicitaties schrijven. Daar ben ik nu de meeste tijd mee bezig." Wasmiddelenfabrikant Robijn weet hoe moeilijk het is voor jonge modeontwerpers aan de slag te komen. De markt lijkt verzadigd, de consument niet bereid veel geld te betalen voor exclusieve kledij. En om de kosten te drukken wordt veel kleding in Oosteuropa of Azië geproduceerd. Daarom rijkt de wasmiddelfabri kant, dit jaar voor het eerst, een prijs uit aan de meest talentvolle modeleerling van het eindexa menjaar. Per modeacademie doen twee of drie studenten mee. Voor de Sint-Joost zijn dat de 24- jarige Wei-li Yuan met haar collectie 'Ik heb altijd een jongetje willen zijn'. En Sophie. „De school heeft mij uitgekozen, omdat mijn eindexamenontwerpen goed passen bij het wed strijdthema 'De schoonheid van kleur'," denkt Sophie. Drie van haar eindexamenoutfits hangen vanmiddag in de Gashouder in Amsterdam op de hanger. Zodat de jury eens kritisch naar de afwer king van de jurken en rok kan kijken. Of het er van dichtbij wel net zo mooi uitziet als 's avonds van ver af. Dan worden twaalf van de vierentwin tig inzendingen uitverkoren en door professionele modellen geshowd. Sophie houdt wat dat betreft haar hart al vast: „Ik heb de kleding speciaal ont worpen voor een paar meisjes van school die ik mooi vind. Blonde meisjes met vrouwelijke vor men. Stel je voor dat ze donkerharige types in mijn jurken laten lopen," verzucht ze. „Of met kindvrouwtjes figuren. Dat kan helemaal niet." Over de collectie is nagedacht. Sophie is er een jaar mee bezig geweest. Met bedenken, het con cept ontwikkelen, stoffen uitzoeken en het uitein delijke naaien. „Ik wilde laten zien datje met alle maal transparante stoffen toch zo kunt werken dat het draagbaar is," vertelt de ontwerpster die om de juiste synthetische en zijde organza te vin den naar Amsterdam reisde en Parijs. E.:;r „Ik heb bijvoorbeeld een transparante wikkelrok ontworpen van vier en een half pand lang. Die be staat uit allerlei vlakken van verschillende lengten en verschillende kleuren. Maar ook huidskleur. En ik gebruik een hele hoop naden. Zo krijg je een spel van lijnen, kleuren en vlakken. Naar boven toe zie je steeds minder been. Maar niemand weet precies hoe het in elkaar zit." Voor de foto trekt Sophie voor het eerst zelf een van haar creaties aan. „Je moet het natuurlijk ook zelf aandurven," vindt ze. Een jongen op straat vraagt zich af of hij daar blo te billen ziet. Jawel. „Maar ondergoed eronder kan echt niet. Dat zie je onder die doorschijnende stoffen." Mocht er nu belangstelling bestaan voor haar col lectie, om die op de markt te brengen, dan wil Sophie wel na gaan denken over bijpassende on- derkleding. „Een knalgele satijnen onderbroek of een rood stretch rokje, zoiets," denkt ze hard op. Wat zou ze gaan doen met de 15.000 gulden, mocht de pas afgestudeerde die winnen? „Iets met zwaardere stoffen misschien. Dit was een hele luchtige collectie. Het is interessant de volgende keer wat heel anders te doen." Voorlopig wacht Sophie maar even de keuze van de jury af. Met een beetje geluk zijn haar outfits vanavond te zien op televisie, om 20.30 uur bij Veronica. 'Als je iets ontwerpt, moet je het natuurlijk ook zelf dur ven te dragenfoto cor viveen Door Marjolein Rotsteeg In Engeland is Orbital, het alias van de broers Paul en Phil Hartnoll, sinds de eerste single, 'Chime' ('89), geabon neerd op de hitlijsten. Remixen maak ten ze onder meer voor EMF, The Sha- men, Queen Latifah en Madonna. Naast een studiofaam bouwden ze ook een sterke live-reputatie op - steevast voor zien van de karakteristieke mijnwer kershelmen -. Hun eerste twee titelloze albums zijn door de inlaykleur bekend als 'the green album' en 'the brown al bum'. Na 'Snivilisation' is 'In Sides' de tweede cd die een titel meekreeg. 'The Box' werd hun eerste hit in Nederland. 'In Sides' staat in de albumlijsten. Niet slecht voor een soundtrack waarvan de film niet bestaat en waarop het milieu belangrijker is dan dansbaarheid... „Dat soundtrack-idee slaat eigenlijk al leen op de single 'The Box'", vertelt Phil Hartnoll. „Die track is sterk beïnvloed door John Barry (componist van o.a. de Bond-filmsoundtracks-MR). We hebben het concept van John Barry-tracks tot in het extreme doorgevoerd en het type jaren '60-films van 'Hammer House of Horror' met instrumenten als een dave- cimbel en onder de aftiteling een vocale reprise. Deze lp is wat soundtrackachti ger door de vele strijkinstrumenten." Soundtracks kregen Phil en Paul met de foto mercury paplepel ingegoten; hun vader was er een fan van. „Vooral van grootse din gen als Ennio Morricone (o.a. 'Once Upon A Time In The l/l/est'-MR) en de Bond-thema's. 'Moonraker' is echt ge weldig. Dat gebruiken we als-intro bij onze live-optredens. Dankzij de huidige easy-listening-trend zijn nostalgische tv- tunes heel populair geworden. De tune van de serie 'The Saint' is voor mij jeugdsentiment. Onlangs heb ik een ze venkoppige band gezien die beroemde oude tv-tunes speelde. Heel grappig." Waar komt de cd-titel 'In Sides' vandaan „Dit album komt meer van binnen. Het is persoonlijker dan de voorgan gers. Ónze albums lijken paren te vor men, ook wat betreft de vormgeving. De eerste twee passen bij elkaar en de ze sluit aan bij 'Snivilisation'." Betrok kenheid bij politiek en milieu lopen als een rode draad door het c.v. van Orbi tal. Op 'In Sides' blijkt die uit 'Dwr Budr' (Welsh voor 'dirty water') en de manier waarop 'The Girl With The Sun In Her Head' is opgenomen; met de Cyrus, de mobiele zonne-energiegenerator van Greenpeace. De inlay bevat informatie over kern- en zonne-energie. „Greenpe ace benaderde ons met het idee voor de Cyrus. We hebben wat informatie verza meld en het leek ons interessant er ge bruik van te maken. Die track had zo'n soort 'vibe'. Daarna besloten we enkele weetjes over zonne-energie in de inlay te zetten. Mogelijk zijn ze wat gekleurd - ze zijn immers aangeleverd door Gr eenpeace-, maar de feiten en cijfers zijn vrij accuraat. Ik vind dat anderen dit moeten weten; wat ze ermee doen is aan hen." 'Dwr Budr' verwijst naar de recente olieramp voor de kust van Wa les. „Het is bedoeld als een vrolijke en wat dansbaardere track. De accoorden waar Paul mee aankwam herinnerden ons aan het geluid van water dat op kiezelstrand slaat. Paul moest denken aan de kust rond Brighton, waar hij heeft gewoond en waar het water sterk is vervuild. De naam 'Smerig Water' leek heel toepasselijk. Enkele mensen uit Wales wilden dat we een track een Welshe naam zouden geven. Deze was gewoon té voor de hand liggend." De maatschappelijke betrokkenheid staat haaks op de mentaliteit uit de beginpe riode van de techno. Het was instru mentale muziek waarvan de makers anoniem bleven. „Mensen zijn van na ture nieuwsgierig naar hoe degenen achter de muziek eruit ziet. De muziek is wellicht wat aan het veranderen; het wordt meer een expressiemiddel voor componisten dan alleen iets functio neels om op te dansen." Is Phil er gelukkig mee dat techno main stream is geworden „Ik snap niet goed wat 'mainstream' betekent. Als het in houdt dat 'populairder geworden' vind ik het fantastisch. Ik heb de periode meegemaakt dat er een technofobische mentaliteit heerste en behoudende mensen zich niet realiseerden dat ande ren computers gewoon als een instru ment gebruikten. De instelling is nu veel beter. Het is goed dat je mengelin gen van muziek en uiteenlopende men sen krijgt." weïite 1 teefj e t anrf«nL.o r st «leS geld7 scfva-ne j onderbroek7 fc is alwee r aP gelopen. S3 NI 33 a o NJ l£> CO (Ti f 2 3 !-> 3 (t fD Q- >~t fD H, I S, g re era pf 3 S. 3 re re ra S 3 3 "-r co MN o,"1 erg 3 (V &ÖS3 2 3 i—L. CD ,-t 'f. a 5-g-a^ êjs-s rs n cl $3 cr 3 cd" JU PT CL J 3 - - 3 ™reg£."öre <5*99 Cfl' 3 5 &r CO CD <T> CD - 5 3 5. W U m iJ (J 2 £12 ft- H r 3 g je LT ID IB cr' E.ürfü®?' S.&fg-g.reoa 5E>5r°»s.s S 2.<-g"-ag,E.g p? S* 2. g-F A I si 8 I PT 3 !t* 3 rs CD ï-OQ O - - O r- 2 Ha, r-t- (D fD rf C' g 8 L,f CO 3 3- U 3 n> CL K CL fD (15 Si O 3 V re Pt P re g 3 a r1 O- JAWjfi 3 t+ N R' S O c-+" fro O (D rjo - o a 3 42 t-« fT) fD r-rl (D 3 fD 3ao .fDfDe-f-oJ2 ÉT £*3 3 (D o fD cT 3 o fD 3 Q3 PT (D O,-! g 4 2. 2. re g gg a fD fD ïf O ^3 fD 1 h—1 5 M-3 cl 5 a- n 0 o 2 3'*T3 fD 3 £ï- fD* fD W fD_ O* CL fD 3 2. O M- 3 2 111 ?s- 33 2 - 2 3 - S* B' g-re' hd CTQ aT 5 >0 co co fD O 1— P P 11 fD i-S i—1 F—1 O tr c~f- C"t" CD fD 3- t— p O H—1 c co fD fD P p O S3- e-t- CD O" C 3 Pp era o cl ra sa CL. ns fD P- co ft) eL ara 05 a> ct-F- CD P-. ra fD fD c-t- fD 3 UI p O-L B p p t-S c-F- o O P 05' p~* B i-i fD a CD S3- O O H+ra P- CO c-F- P c-F- l— O p co p S3 P- CD H-* co 3 p p >s p HH PJ fD p È3 p? fD S3 p O S3- pr p p »-s fd fd -2-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 40