Een
in Terheijden
T
Mode-ontwerpster
geeft zich bloot
H
'y
Dansbaarheid staat bij Orbital niet voorop
e-ria
Jf!»r »!HUU
Lief Dagboek
Bredase dingt mee naar
Robijn Fashion Award
8 S 5,
I S.S
M&
ra
ra
ra
ra
1) Spice Girls-Wannabe
O 2) Rob de Nijs - Banger
hart
O 3) Mr. President - Coco
Jamboo
O (29) Fugees - Ready or not
9) De Foetsie's - Hij maak-
te me gek met...
9) Lipstick - I'm a raver
O 9) Los del Rio - Macarena
(10) Trijntje Oosterhuis-De
zee (Arena hymne)
(11) NAS - If I ruled the world
4) Party Animals - Aquari-
us
(35) LL Cool J - Loungin
6) Peter André - Myste-
rious girl
(7) Fugees - Killing me soft-
(15) The Course - Ready or
not
(13) 3T-Why
(21) Dune - Million miles
form home
(12) Bone thugs in Harmo
ny - The Crossroads
(19) Tim Immers - Rose bril
(18) Keith Sweat - Twisted
(28) BZN - Sing of love and
faith
(20) Amanda Marshall -
Beautiful goodby
(14) Deep blue something-
Breakfast at Tiffany's
(16) DJ Paul Elstak - Rave on
(26) Alanis Morissette -
Head over feet
(31) George Michael - Spin-
ning the wheel
(24) Toni Braxton - You're
makinmehigh
(17) Nance-Big brother is
watching you I
(22) Frans Bauer - Op rode
rozen vallen tranen
(-) Peter André - Flava
(34) Spymaster Eric Nou-
han - Spontaneous
(39) Clouseau - Samen
(-) Michael Jackson - Stran
ger in Moscow
(35) Underworld - Born slip-
és* py
B.B.E. - Seven days and
one week
(27) 2 Brothers on the 4th
Floor - Mirror of love
(37) Garbage - Only happy
when it rains
(43) Rob Gee - Punk, Funk
Live
(--) Celine Dion- It's all co
ming back to me now
(42) Twenty 4 seven - We
are the world
(25) Jiskefet - Lullo, heb je
nog.../Peter
(23) 4 Tune Fairytales - My
little fantasy
(-) OMC - How bizarre
(46) Amedeo Mingh - Canta-
re e 'd'amoro
(33) Arnhemsgewijs - Je
hebt me gebruikt
(49) No doubt - Just a girl
(48) Bert Heerink - Als een
vogel zo vrij
(-) Technohead - Banana-
na-na
(-) Dennis - Gewoon een
vrolijk liedje
(-) B.E.D. - Welles (verliefd
geweest)
(32) Tony Rich Project - No-
body knows
Eindredactie: Paul Vertinden
Reacties: Wnd je jezelf heel interessant
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar Ragazzi,
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-5312379.
x hot-spot
Probleemloze gezelligheid in Terheijden.
Een klein pandje, ingeklemd tussen
woonhuisjes in de stille dorpsstraat.
Alleen paars-gloeiende blacklights ver
raden Het Barreke. Terheijden's hot
spot doet niet veel aan pr, de tent
loopt toch wel vol. Met zo'n honderd
man is het dan ook al persen, maar
toch, Breda en België lonken. Linda
droomt van een rijbewijs. Lars heeft
de grote discotheken wel gezien: „Het
enige verschil is de taxirekening."
Door Michiel van den Broek
Het Barreke in Terheijden
bestaat nog geen
jaar. In ja
nuari nam
Bob Rasen-
berg het
café over
van zijn
oom, daar
voor stond
het al een
kwart eeuw
bekend als
zijn ouders' Bonbini-bar. Dat herinne
ren de binnendruppelende jongen zich
niet echt, ze weten wel dat Bob het in
korte tijd 'erg goed heeft gedaan'.
Door het interieur op te leuken met
een glitterbol en wat discolicht stond
daar opeens dé bar die busreizen naar
Highstreet of Dixies overbodig maakt.
Het dartbord in café De Harmonie
daargelaten, kent Het Barreke geen
concurrentie in de directe omgeving.
De horeca bestaat verder uit een bil
jartcafé voor ouderen en wat honken
voor carnavalsverenigingen. Bob heeft
dus een oase gecreëerd, daarover is de
razendsnel opgebouwde vaste klan
tenkring het wel eens. Met enorme
smiles vertellen ze los van elkaar over
de probleemloze gezelligheid in hun
kroeg.
Linda en lars, een stelletje, hangen al
om tien uur aan de zwarte, slingeren
de bar. Ze vertellen hun compleet ver
schillend verhaal over uitgaan en Ter-
heijden. Linda enigszins chagrijnig en
bewijs, haar toegangskaart voor het
échte leven. Dansen in Amsterdam,
Vlaanderen of desnoods Breda, klinkt
al heel wat opwindender dan Het Bar
reke. „Vanavond wil niemand rijden,
daarom zit ik hier. Wel makkelijk,
maar net zo goed saai." Ze neemt nog
maar een slokje cola.
Lars (19) treedt op als bemiddelaar.
„Ze zei vanmiddag al dat ze niet veel
zin had." Alsof dat een incident be
treft, kijkt hij haar verontschuldigend
aan. Hij heeft het zelf erg naar z'n zin.
„Natuurlijk. Ik kwam vaak in Breda, ik
weet hoe het
er daar aan toe gaat. Veel rotzooi,
vechten en weinig sfeer. Hier heb ik in
drie jaar tijd misschien twee gevechten
meegemaakt. Normaal gesproken re
gelt dat zichzelf. Wij kennen elkaar en
springen op tijd tussenbeide." Zo ty
peert Lars de gemoedelikheid. Net als
vele anderen noemt hij dat als belang
rijkste reden om 's avonds in het dorp
te blijven.
„In Het Barreke spreek je de mensen
die je wilt spreken."
Als tegen elf uur zuurstofdampen te
gen het raam slaan, loopt de bier
kraan continue. Het is absoluut de fa
voriete drank, naast hier en daar een
verdwaalde pisang of safari. Bier voor
twee gulden, mixen voor vijf; prijzen
waarmee je de stad ver achterlaat. De
bladen dansen dan ook in snel tempo
over de opeengepakte hoofden heen.
Opmerkelijk genoeg staan de mensen
zelf nagenoeg stil. Op een enkele po-
lonaise na wordt in Het Barreke niet
bewogen. Aan de muziek kan het niet
foto kees van dongen
Nijs, waarna ook vette gabber een
kans krijgt.
Stijn wil, als het druk wordt, nog wei
eens als dj optreden. Hij kent de ritu
elen in Het Barreke al te goed. Na de
officiële sluitingstijd om twee uur gaat
het gordijn dicht, de muziek zachter
en kan het dik vier uur worden. „Ge
luidsoverlast? Nee hoor, alle omwo
nenden zitten hier binnen." Hij vertelt
dat hij na een mislukt voetbalavontuur
bij NAC heel aardig werd opgevangen
in Terheijden. Terwijl in Breda jaloezie
de sfeer verpeste, duikt hij nu met zijn
medespelers de kroeg in.
Soms krijgt Linda haar zin.
Dan huurt de hele
bende een
touringcar en
vertrekt
naar een van
de Belgische
megadisco-
theken. Op
zulke avon
den kan Ra-
senberg zijn
bar net goed sluiten, want heel Ter
heijden gaat mee. Lars: „Voor mij
hoeft het niet zo, maar toch, het geeft
wel een lekker gevoel om met z'n al
len uit ons dak te gaan, het schept een
band." Bob heeft met dergelijke 'ex
cursies' geen probleem, hij noemt het
'geven en nemen'. Met de kleinste
middelen heeft hij een hot-spot ge
maakt. En na een rustige vrijdag volgt
altijd een drukke zaterdag. De jonge
ren zijn hem trouw.
Na twaalven heeft een groep plaatsge
nomen op de ijskoude stoeptegels van
de dorpsstraat. Ze proberen de ver
slaggever ervan te overtuigen dat het
straks pas écht gezellig wordt, dat hij
zeker nog een keer moet terugkomen
zonder pen en papier. Een van hen
trekt een serieus gezicht: „Direct gaan
we lekker spuiten en snuiven."
Hij maakt een grapje.
Dit is de eerste aflevering in een serie
over uitgaansgelegenheden in Zuid
west-Nederland. Voortaan zal Ragaz
zi elke twee weken op Kroegentocht:
Hè hè, eindelijk lenzen. Ik was die
stomme bril van mij zo ontzettend
beu! Ik ben toch al niet mooi maar
met dat hoop schroot voor mijn ogen
al helemaal niet. En ik heb min zes
dus achter die dikke glazen zijn mijn
ogen hartstikke klein. Net kippeogen.
En onhandig is het ook. Fiets je door
de regen, zie je helemaal niks door al
die druppels. En in het zwembad kun
je moeilijk je bril ophouden. Dus moet
ik maar gokken wie er zwaait of
roept.
Ik heb ze vandaag afgehaald: twee
potjes met zachte lenzen. Maar nu
moeten ze nog in. Ik snap er echt niks
van. Zit hier al drie kwartier te pielen.
Steeds als ik die lens bijna bij mijn
oog heb, móet ik gewoon knipperen.
Het lukt gewoon niet. Het is zo eng je
ogen aan te raken.
Ik wilde die dingen al heel lang, maar
ik moest wachten van mijn pa en ma
tot ik vijftien was. Volgens de oogarts
gaan dan je ogen niet meer achteruit
in sterkte. Anders zou je om de haver
klap nieuwe nodig hebben en dat
wordt ze te duur.
Toen ik erover begon dat ik lenzen
wilde, moest mijn broer natuurlijk
ook zonodig. Hij is ouder dus hij_
mocht eerst. Mijn ouders weer. Nou,
dat was geen succes. De eerste dag
dat ie ze had, ging Frank 's avonds
stappen. Kwam stront bezopen thuis.
Had ergens onderweg flink staan kot-_
sen. Ja hoor, lenzen kwijt. Gelukkig
heb ik ze toch nog gekregen want die
lullo heeft het al vaker voor mij ver
pest (zakken voor z'n typediploma zo
dat ik niet meer mocht).
Nou, ik heb ze eindelijk in mijn ogen
die gekke dingen. Het is wel een voor
uitgang hoor want ik zie er een stuk
vlotter uit, althans dat hoop ik
Je hebt ookanders gekleurde lenzen
zodat je ogen een andere kleur krij-
gen. Dat lijkt me ook wel wat. Van
daag blauwe kijkers, morgen groene.
Ik ga eens lekker stappen vanavond.
Ben benieuwd wat iedereen zegt.
Loes (15) uit Roosendaal
Wil jij ook iets aan het
ragAzzi-dagboek
toevertrouwen, schrijf dan naar
Dagblad De Stem,
ter attentie van ragAzzi,
postbus 3229,
4800 MB in Breda.
Bij plaatsing ontvang je een
ragAzzi T-shirt.
Dus vermeld je naam,
leeftijd en adres.
Wil je je naam niet in de krant
hebben staan,'
zet dat er dan duidelijk bij.
Door Debby Vermeulen
„Ik hoef niet per se te winnen, als ik maar bij de
eerste twaalf zit. Want dan komt mijn collectie op
televisie."
Voor de jonge mode-ontwerpster Sophie Scheers
(26) uit Breda is het een belangrijke dag. Mis
schien wel de 'springplank naar het succes'. Pas af
gestudeerd aan de Sint-Joost-academie in Breda
dingt haar eindexamencollectie mee naar de Ro
bijn Fashion Award die vanavond voor het eerst
wordt uitgereikt, samen met een geldbedrag van
15.000 gulden En dat alles live voor televisie.
„Je ontwerpen worden gezien, je naam genoemd.
Dat is héél belangrijk," dagdroomt Sophie. In de
jury zitten belangrijke mensen uit de modewe
reld: Couturier Frank Govers, Pauline Terreehorst
die moderedactrice is van de Volkskrant, de de
sign ontwerper van Mexx en iemand van Bene-
tonn. Dat bevalt Sophie wel. „Als je de eerste prijs
wint, krijg je een boel geld en daarvan mag je on
der professionele begeleiding een nieuwe collec
tie ontwerpen. Dat is fantastisch natuurlijk. Die
kans krijg je niet zomaar," zegt de ontwerpster,
die hoopt op een carrière in de modewereld.
„Het lijkt me geweldig leuk om met meerdere
ontwerpers bij een bedrijf te werken. Want je
kunt van collega's een hele hoop leren. Of als sty
liste bij de televisie. Eigenlijk vind ik een heleboel
leuk," bedenkt Sophie zich. Toch valt het niet mee
aan werk te komen. „Advertenties zijn er hele
maal niet op dit vakgebied. Dus ga ik maar open
solicitaties schrijven. Daar ben ik nu de meeste tijd
mee bezig." Wasmiddelenfabrikant Robijn weet
hoe moeilijk het is voor jonge modeontwerpers
aan de slag te komen. De markt lijkt verzadigd, de
consument niet bereid veel geld te betalen voor
exclusieve kledij. En om de kosten te
drukken wordt veel kleding in Oosteuropa of Azië
geproduceerd. Daarom rijkt de wasmiddelfabri
kant, dit jaar voor het eerst, een prijs uit aan de
meest talentvolle modeleerling van het eindexa
menjaar. Per modeacademie doen twee of drie
studenten mee. Voor de Sint-Joost zijn dat de 24-
jarige Wei-li Yuan met haar collectie 'Ik heb altijd
een jongetje willen zijn'. En Sophie.
„De school heeft mij uitgekozen, omdat mijn
eindexamenontwerpen goed passen bij het wed
strijdthema 'De schoonheid van kleur'," denkt
Sophie. Drie van haar eindexamenoutfits hangen
vanmiddag in de Gashouder in Amsterdam op de
hanger. Zodat de jury eens kritisch naar de afwer
king van de jurken en rok kan kijken. Of het er
van dichtbij wel net zo mooi uitziet als 's avonds
van ver af. Dan worden twaalf van de vierentwin
tig inzendingen uitverkoren en door professionele
modellen geshowd. Sophie houdt wat dat betreft
haar hart al vast: „Ik heb de kleding speciaal ont
worpen voor een paar meisjes van school die ik
mooi vind. Blonde meisjes met vrouwelijke vor
men. Stel je voor dat ze donkerharige types in
mijn jurken laten lopen," verzucht ze. „Of met
kindvrouwtjes figuren. Dat kan helemaal niet."
Over de collectie is nagedacht. Sophie is er een
jaar mee bezig geweest. Met bedenken, het con
cept ontwikkelen, stoffen uitzoeken en het uitein
delijke naaien. „Ik wilde laten zien datje met alle
maal transparante stoffen toch zo kunt werken
dat het draagbaar is," vertelt de ontwerpster die
om de juiste synthetische en zijde organza te vin
den naar Amsterdam reisde en Parijs.
E.:;r
„Ik heb bijvoorbeeld een transparante wikkelrok
ontworpen van vier en een half pand lang. Die be
staat uit allerlei vlakken van verschillende lengten
en verschillende kleuren. Maar ook huidskleur. En
ik gebruik een hele hoop naden. Zo krijg je een
spel van lijnen,
kleuren en vlakken. Naar boven toe zie je steeds
minder been. Maar niemand weet precies hoe het
in elkaar zit." Voor de foto trekt Sophie voor het
eerst zelf een van haar creaties aan. „Je moet het
natuurlijk ook zelf aandurven," vindt ze.
Een jongen op straat vraagt zich af of hij daar blo
te billen ziet. Jawel. „Maar ondergoed eronder
kan echt niet. Dat zie je onder die doorschijnende
stoffen."
Mocht er nu belangstelling bestaan voor haar col
lectie, om die op de markt te brengen, dan wil
Sophie wel na gaan denken over bijpassende on-
derkleding. „Een knalgele satijnen onderbroek of
een rood stretch rokje, zoiets," denkt ze hard op.
Wat zou ze gaan doen met de 15.000 gulden,
mocht de pas afgestudeerde die winnen?
„Iets met zwaardere stoffen misschien. Dit was
een hele luchtige collectie. Het is interessant de
volgende keer wat heel anders te doen."
Voorlopig wacht Sophie maar even de keuze van
de jury af.
Met een beetje geluk zijn haar outfits vanavond
te zien op televisie, om 20.30 uur bij Veronica.
'Als je iets ontwerpt, moet je het natuurlijk ook zelf dur
ven te dragenfoto cor viveen
Door Marjolein Rotsteeg
In Engeland is Orbital, het alias van de
broers Paul en Phil Hartnoll, sinds de
eerste single, 'Chime' ('89), geabon
neerd op de hitlijsten. Remixen maak
ten ze onder meer voor EMF, The Sha-
men, Queen Latifah en Madonna. Naast
een studiofaam bouwden ze ook een
sterke live-reputatie op - steevast voor
zien van de karakteristieke mijnwer
kershelmen -. Hun eerste twee titelloze
albums zijn door de inlaykleur bekend
als 'the green album' en 'the brown al
bum'. Na 'Snivilisation' is 'In Sides' de
tweede cd die een titel meekreeg. 'The
Box' werd hun eerste hit in Nederland.
'In Sides' staat in de albumlijsten. Niet
slecht voor een soundtrack waarvan de
film niet bestaat en waarop het milieu
belangrijker is dan dansbaarheid...
„Dat soundtrack-idee slaat eigenlijk al
leen op de single 'The Box'", vertelt Phil
Hartnoll. „Die track is sterk beïnvloed
door John Barry (componist van o.a. de
Bond-filmsoundtracks-MR). We hebben
het concept van John Barry-tracks tot in
het extreme doorgevoerd en het type
jaren '60-films van 'Hammer House of
Horror' met instrumenten als een dave-
cimbel en onder de aftiteling een vocale
reprise. Deze lp is wat soundtrackachti
ger door de vele strijkinstrumenten."
Soundtracks kregen Phil en Paul met de
foto mercury
paplepel ingegoten; hun vader was er
een fan van. „Vooral van grootse din
gen als Ennio Morricone (o.a. 'Once
Upon A Time In The l/l/est'-MR) en de
Bond-thema's. 'Moonraker' is echt ge
weldig. Dat gebruiken we als-intro bij
onze live-optredens. Dankzij de huidige
easy-listening-trend zijn nostalgische tv-
tunes heel populair geworden. De tune
van de serie 'The Saint' is voor mij
jeugdsentiment. Onlangs heb ik een ze
venkoppige band gezien die beroemde
oude tv-tunes speelde. Heel grappig."
Waar komt de cd-titel 'In Sides' vandaan
„Dit album komt meer van binnen.
Het is persoonlijker dan de voorgan
gers. Ónze albums lijken paren te vor
men, ook wat betreft de vormgeving.
De eerste twee passen bij elkaar en de
ze sluit aan bij 'Snivilisation'." Betrok
kenheid bij politiek en milieu lopen als
een rode draad door het c.v. van Orbi
tal. Op 'In Sides' blijkt die uit 'Dwr Budr'
(Welsh voor 'dirty water') en de manier
waarop 'The Girl With The Sun In Her
Head' is opgenomen; met de Cyrus, de
mobiele zonne-energiegenerator van
Greenpeace. De inlay bevat informatie
over kern- en zonne-energie. „Greenpe
ace benaderde ons met het idee voor de
Cyrus. We hebben wat informatie verza
meld en het leek ons interessant er ge
bruik van te maken. Die track had zo'n
soort 'vibe'. Daarna besloten we enkele
weetjes over zonne-energie in de inlay
te zetten. Mogelijk zijn ze wat gekleurd
- ze zijn immers aangeleverd door Gr
eenpeace-, maar de feiten en cijfers
zijn vrij accuraat. Ik vind dat anderen dit
moeten weten; wat ze ermee doen is
aan hen." 'Dwr Budr' verwijst naar de
recente olieramp voor de kust van Wa
les. „Het is bedoeld als een vrolijke en
wat dansbaardere track. De accoorden
waar Paul mee aankwam herinnerden
ons aan het geluid van water dat op
kiezelstrand slaat. Paul moest denken
aan de kust rond Brighton, waar hij
heeft gewoond en waar het water sterk
is vervuild. De naam 'Smerig Water' leek
heel toepasselijk. Enkele mensen uit
Wales wilden dat we een track een
Welshe naam zouden geven. Deze was
gewoon té voor de hand liggend." De
maatschappelijke betrokkenheid staat
haaks op de mentaliteit uit de beginpe
riode van de techno. Het was instru
mentale muziek waarvan de makers
anoniem bleven. „Mensen zijn van na
ture nieuwsgierig naar hoe degenen
achter de muziek eruit ziet. De muziek
is wellicht wat aan het veranderen; het
wordt meer een expressiemiddel voor
componisten dan alleen iets functio
neels om op te dansen."
Is Phil er gelukkig mee dat techno main
stream is geworden „Ik snap niet goed
wat 'mainstream' betekent. Als het in
houdt dat 'populairder geworden' vind
ik het fantastisch. Ik heb de periode
meegemaakt dat er een technofobische
mentaliteit heerste en behoudende
mensen zich niet realiseerden dat ande
ren computers gewoon als een instru
ment gebruikten. De instelling is nu
veel beter. Het is goed dat je mengelin
gen van muziek en uiteenlopende men
sen krijgt."
weïite 1 teefj e
t anrf«nL.o r st «leS
geld7 scfva-ne j
onderbroek7
fc is
alwee r
aP gelopen.
S3
NI
33
a
o
NJ
l£>
CO
(Ti
f
2
3
!->
3 (t fD
Q- >~t
fD H,
I S, g
re era pf 3 S.
3 re re ra
S 3 3
"-r co
MN o,"1 erg
3 (V
&ÖS3
2 3
i—L. CD
,-t 'f.
a 5-g-a^
êjs-s rs
n cl $3 cr 3 cd"
JU PT CL J
3 - - 3
™reg£."öre
<5*99 Cfl' 3 5 &r
CO CD <T> CD
- 5 3 5.
W U m iJ (J
2 £12 ft- H r
3
g je
LT ID IB
cr' E.ürfü®?'
S.&fg-g.reoa
5E>5r°»s.s
S 2.<-g"-ag,E.g
p? S* 2. g-F A I si 8
I
PT 3
!t* 3
rs
CD
ï-OQ
O - - O r-
2 Ha,
r-t- (D fD rf C' g
8 L,f
CO
3
3- U
3 n>
CL K
CL
fD (15
Si O 3 V
re Pt P re g 3
a r1 O-
JAWjfi
3
t+ N R'
S O c-+" fro O (D rjo
- o a 3 42
t-« fT) fD r-rl (D 3 fD
3ao .fDfDe-f-oJ2
ÉT £*3
3 (D o
fD cT
3 o
fD 3 Q3 PT (D
O,-! g 4
2. 2. re
g gg a
fD fD ïf O
^3
fD 1 h—1
5 M-3
cl 5 a- n
0 o 2
3'*T3
fD
3
£ï- fD*
fD W
fD_ O* CL
fD 3 2. O M-
3 2
111
?s- 33
2 - 2 3 -
S* B'
g-re'
hd CTQ
aT 5
>0
co
co
fD
O
1—
P
P
11
fD
i-S
i—1
F—1
O
tr
c~f-
C"t"
CD
fD
3-
t—
p
O
H—1
c
co
fD
fD
P
p
O
S3-
e-t-
CD
O"
C
3
Pp
era
o
cl
ra
sa
CL.
ns
fD
P-
co
ft)
eL
ara
05
a>
ct-F-
CD
P-.
ra
fD
fD
c-t-
fD
3
UI
p
O-L
B
p
p
t-S
c-F-
o
O
P
05'
p~* B
i-i fD
a
CD
S3-
O
O
H+ra
P-
CO
c-F-
P
c-F-
l—
O
p
co
p
S3
P-
CD
H-*
co
3
p
p
>s
p
HH
PJ fD
p
È3
p?
fD
S3
p
O
S3-
pr
p
p
»-s
fd
fd
-2-