DE STEM Een zanger De Filmkeuring is nog altijd springlevend van weemoedige liederen Bredase kunstenaar Pieter Laurens Mol in New Yorks topmuseum Rob de Nijs voor het eerst nummer één n. Door te ische tech- scheid tus- ïkeren, dat )6-0199. aandacht an ziekte- vensen te reven we 'w welzijn en bij aan Bredase dingt mee naar Fashion Award Limburgse versie van Asterix Televizierring voor 'Oppassen' WmmÊh ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1996 Door Bert Ummelen New York - Als jongetje in Breda wilde hij priester wor den. Maar ook clown leek hem wel wat. Pieter Laurens Mol is uiteindelijk beeldend kunstenaar geworden. En „iet zomaar een kunstenaar. Donderdag opende een expositie van zijn werk in de Sint Pieter van de moderne kunst, het Museum of Modern Art in New York. I De in Breda geboren en getogen I Mol, wonend en werkend in I Breukelen, is daarmee de eerste I levende Nederlandse kunste- I „aar die die eer te beurt valt. I Het is een bescheiden tentoon- I stelling, eigenlijk meer galerie- I formaat; een aflevering van de I lang lopende serie 'Projecten' I van het MoMa, zoals de roep- I naam van het Newyorkse I Museum of Modern Art luidt. I Om een twaalftal van Mols wer- I ken gaat het, de meeste bijeen- I gebracht in één zaaltje. Drie' I zijn ervoor en opzij ervan te I vinden - buiten de orde als het I ware, en als zodanig een extra I manifestatie van zijn kunste- I naarschap. I Weinig van wat hij maakt voegt I zich in de gewone ordeningen I van het bestaan. Je stapt als I 'bezoeker een vreemde, tegelijk I gesloten en prikkelende wereld I binnen. Het valt niet mee om I wat daarin aan de hand is te I benoemen. En het is nog raad- I selachtiger, omdat Mols creaties I eigenlijk heel simpel zijn. Zo I eenvoudig als zijn materiaal en I zijn vormgeving is, zo complex I en ijl zijn de ideeën die ermee I worden uitgedrukt. Krijtlijn Men stelle zich voor. Een schil derijtje dat bestaat uit een wit vlak met niets anders dan een onnadrukkelijke blauwe krijt lijn erop. Onder het schilderijtje staat een keukentafel, laadje half open. In het laadje ligt een dode nachtvlinder. Course into Calm heet deze creatie uit 1994. Titels zijn bij Pieter Laurens Mol van belang; ze dienen om je op weg te helpen in de doolhof van je verwarrende indrukken. Er wordt hier niets verteld, de objecten verwijzen nergens naar, naar niets buiten zichzelf. Maar hun combinatie en de combinatie van het gebruikte materiaal (zink, glas, krijt, papier) drukken ontegenzegge lijk- een idee van rust, van sereniteit uit. Het is, vind ik, in zijn verstilling een van de ont roerendste beelden die de expo sitie te bieden heeft. Soms is het gemakkelijker Mols verbeelding te volgen. On the «order of sleep (1986) bestaat "it een foto van een zee of een nachthemel, of misschien heter: van beide tegelijk. Eronder lig gen drie rijen dakpannen. Het is een soort letterlijkheid (onder bakpannen leggen wij ons te riste) die werkt als een kwink- u je® kriipoog- Alsof hij zijn hinderlijke ambitie om clown te worden nooit helemaal vaarwel heeft gezegd. Maar het is oppas sen geblazen: in zo'n geval is het Van onze verslaggever Maastricht - De Limburgse dia lectvereniging Veldeke brengt een Limburgse vertaling van Asterix Obelix op de markt. Het gaat om het album De kam pioen dat in het Limburgs 't Titelgevech gaat heten. In het stripboek (oplage 6000) komen vier verschillende Lim burgse dialecten voor. Asterix en Obelix spreken Maastrichts, de Romeinen Roermonds. De inwo ners van het buurdorp van de kleine Gallische held spreken Gulpens. De verbindende teksten zijn in het Venloos. J. Smeets van Veldeke 'geeft toe dat de keuze om de eigenzinnige Asterix en Obelix Mestreechs te laten spreken niet geheel toeval lig is. „We hebben daar zelf ook wel om gelachen", zegt Smeets. Bij het selecteren van de vier dia lecten is gelet op de leesbaarheid en de vertegenwoordiging van de verschillende delen van de pro vincie. Rob de Nijs. Hilversum (anp) - Ondanks een loopbaan van 35 jaar als zanger staat Rob de Nijs nu pas voor het eerst van zijn leven nummer 1 iri de Top 40 en 50. De 53-jarige zanger verlegde zijn grenzen met het lied Banger Hart. „Met recht een kroon op een fantastische carrière," aldus zijn opgetogen platenmaatschappij EMI. „Ach, in het licht van het wereld gebeuren is het vrij triviaal, maar voor mij kan de dag niet meer stuk," aldus de in 1962 begonnen De Nijs. „Ik heb niet naar een hit gestreefd,' ik werk meer in de breedte, met albums en met optredens in schouwburgen. Dat doe ik met veel succes, de albums worden vaak goud en de zalen zitten meestal vol. Beter kan niet. Ik ben niet bezig met het scoren, met één zo'n hit." Maar het is toch heel leuk om met een single zoveel succes te heb ben, zegt De Nijs. „Je bereikt een totaal andere markt, vooral van heel jonge mensen. En de single is toch de basis van de hele fono grafische industrie." De Nijs heeft een heel trouw publiek, onder wie veel mensen die hem nog hebben zien begin nen. Toch wist hij telkens weer jongere generaties te boeien. Hij verwacht ondanks zijn 53 jaar nog een hele tijd te kunnen door gaan. „Het heeft niets met je fysiek te maken, maar met hoe je met je muziek in de tijd staat. Er zijn blueszangers van tachtig of negentig die nog weten te boeien. En van mijn generatie zijn er genoeg mensen die doorgaan en verkopen als nooit tevoren, Elton John en de Stones bij voorbeeld." Raketten Meer nog dan door clown- en priesterschap (die in de figuur van de middeleeuwse hofnar trouwens aardig samenvallen) was de jeugdige Pieter Laurens Mol geboeid door raketten én ruimtevaart. „De glimlach van Joeri Gagarin op een van zijn eerste foto's deed voor mij in raadselachtig heid niet onder voor die van de Mona Lisa", zei hij ooit. In de passie waarmee hij allerlei materialen beproeft, is het knutselschuurtje van vroeger gemakkelijk herkenbaar. Daarin construeerde hij zijn eigen raketten. Met uit de keu ken gejatte asbestplaatjes als grondstof voor de motoren en gestampte motteballen als 'brandstof. Nu gaat het om meer dan alleen experimenteerlust. In het spoor van de zogenaamde 'Arte Povera' (met Joseph Beuys en Iannis Kounellis als spraakma kende vertegenwoordigers) is voor de kunstenaar Mol materi aal zelf drager van betekenis. Een integraal deel van zijn artistieke taal. Over het gebruik van oud glas in het genoemde Course into Calm mijmert hij: „Ik' maakte gebruik van oud glas omdat oud glas die zachte weerspiegeling heeft en in feite zegt: als je me verhit word ik weer vloeistof. Het roept al een soort melan cholie op." Pieter Laurens Mol in het Museum of Modern Art in New York: een gesloten en prikkelende wereld. Mols 'dialoog met het verleden',- ze ziet in 't bijzonder een dia loog met de geschiedenis van Brabant, in haar woorden 'de noordelijke provincie van Nederland in welks hoofdstad Breda hij geboren en getogen cliché of de platitude niet ver uit de buurt. Traditie Pieter Laurens Mol plaatst zichzelf nadrukkelijk in de Nederlandse schilderkunstige traditie, met name die van de grote zeventiende-eeuwse meesters. Hij wil allegorieën scheppen, alledaagse voorwer pen een diepere zin inblazen, een symbolische betekenis. Ook de priester is zogezegd aan de horizon gebleven. Terzijde: MoMa-conservator Magdalena Dabrowski maakt in een ten geleide niet alleen gewag van Dat het al te concrete geen tij delijke hinderlaag in zijn artis tieke ontwikkeling is bewijst het pal tegenover het On the border hangende werk The Dream Estate (1996) - een van de werken die hij speciaal voor deze tentoonstelling heeft gemaakt. Uit twee zinken pane len bestaat het. In het onderste Tijd De jeugdige liefhebberij in raketten werpt haar schaduw nog op een andere manier voor uit. Hij noemt zijn werk wel een 'geestelijke ruimtevaart' en the ma's als de betrekkelijkheid van tijd en de manipuleerbaarheid van ruimte en schaal dragen zijn kunst. Een onnavolgbaar bewerkte foto van de onder grondse verkeerstunriel bij Ant werpen The Imperative Mood, 1996) is daar een goed voor beeld van. Technisch verwant, maar heel anders van stemming is het ook al speciaal voor deze expositie gemaakte Vigilantia. We zien een stadsrand, een spoorlijn. Het zijn niet de gezelligste buurten. En Pieter Laureens Mol Weet de naargeestigheid van het tafereel, het gevoel van afscheid en verlatenheid, dui zend keer te versterken door in de luehtpartij een aantal scheepshoorns te monteren. Pieter Laurens Mol is geen gemakkelijk kunstenaar, in de zin van gemakkelijk te begrij pen. Aan de ene kant is zijn beelden taal typisch die van een 'intel lectuele' kunstenaar, met aller lei verwijzingen naar en com mentaren op de kunstgeschie denis van deze eeuw. Aan de andere kant is hij een echte 'dichter', een zanger van wee moedig stemmende liederen. Ben Hulsman en Coen Flink als opa Willem en opa Henri in de televisieserie'Oppassen' foto anp "oor Wil Kester "jswijk - „Ja, we liggen flink vuur. Maar we zijn nog springlevend." Voor Patter P.a.M. Hendriks s de presentatie van het jJVefs^a8 1995 van de edandse Filmkeuring I, een welkome aanlei- •■j om te benadrukken dat ,L §ezelschap nog immer going strong' is. j.n kantoorkolos van het S'®e jan Ws (Volksge- 'VerhoH elzÜn en Sport) een bodige opmerking scheen, uht. degelijk een diepere llrnt Nederlandse te ,.ebevindt zich de laat- faari! u ln roerig vaarwater, aar "^tuut, dat volgend loont tf, twbitigjarig bestaan WLe VlereA ook nog eens de jjjJ eSenwind te verduren s'°rm stak eigenlijk op in is het silhouet van een stad uit gestanst; het bovenste is vlak op een haak na. Daarin zit een kus sen geklemd. Persoonlijk vind ik dat hier de verbeelding com pleet onder de last van het beeld bezwijkt. Pieter Laurens Mol plaatst zichzelf in de Nederlandse schilderkunstige traditie. FOTO'S CHRIS TOLIVER/RETNA/SUNSHINE Hilversum (anp) - De Gouden Televizierring 1996 is gewonnen door de comedyserie Oppassen van de Vara. De organisatie van de jaarlijkse uitreiking heeft dat bekend gemaakt. Het programma Oppassen ver sloeg onder andere het programma BNN van Bart de Graaff en de politieseri'e Baantjer. Voor het eerst werden dit jaar in diverse categoriën ook Academy Awards uitgereikt. Een vakjury kende onder andere awards toe aan Kees Jansma als beste sportpresentator en Paul Witteman als beste presentator van informatieve programma's. André van Duin werd gekroond tot beste komiek terwijl Piet Römer tot beste acteur werd benoemd wegens zijn rol in de serie Baantjer. 1993, toen de minister van WVC (Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur) Hedy d'Ancona een notitie naar de Kamer stuurde waarin zij aankondigde per 1 januari 1994 de Filmkeuring te willen opheffen. D'Ancona was tot dat voornemen gekomen, omdat haars inziens de sinds 1988 in de videobranche gebrui kelijke zelfregulering goed werkte. En waarom zou dat ook niet ten aanzien van de bioscoop film kunnen? Aanval De aanval werd echter afgesla gen, met name omdat WD'er Dijkstal en PvdA'er Van Nieu- wenhoven de minster verweten haar notitie ('twaalf in elkaar geflanste A-viertjes') slordig gepresenteerd te hebben. Bleef het van politieke zijde vervolgens even rustig, de volgende aanval op het instituut Filmkeuring kwam van binnenuit. Keuringslid Bob Bouma en bestuurslid Piet van Wijk stapten op, omdat zij het niet eens waren met het verzoek van het bestuur aan de leden om te controleren of de bioscopen wel de leeftijds grenzen 12 en 16 jaar vermeld den. 'Politiemethoden', heette het, een vergelijking die voorzitter Hend riks nog altijd veel te ver vindt gaan. „Maar," merkt hij op, „het is wel zo dat de bioscopen vol gens de Wet op de Filmvertoning verplicht zijn de leeftijdsgrenzen duidelijk te vermelden. Dat gebeurt trouwens nauwelijks meer." Toorts Een nieuwe serieuze aanval van de politiek op zijn instituut kreeg de net aangetreden voorzitter dit voorjaar te verwerken van staats secretaris Erica Terpstra. De WD-bewindsvrouwe heeft de nog licht smeulende toorts van Hedy d'Ancona overgenomen. Terpstra beoogt in plaats van de NFK de oprichting van een 'onaf hankelijk adviesr en service instituut'. Dat zou dan de aanbie ders van video's, bioscoop- en televisiefilms moeten adviseren bij het vaststellen van leeftijds grenzen. Vraagteken Hendriks zet een vraagteken bij die plannen. „Ik vraag me af of de onafhankelijkheid van een derge lijk instituut wel even goed gewaarborgd is zoals dat nu bij de Filmkeuring het geval is. In ons instituut, waarvoor de twin tig leden langs een democratische sollicitatieprocedure zijn aange worven, heeft niemand enig per soonlijk of financieel gewin." Een steuntje in de rug in de strijd om het overigens onbezoldigde bestaan heeft de Filmkeuring inmiddels gekregen via door de Kamerleden Beinema (CDA) en PvdA'er Van Nieuwenhoven aan de staatssecretaris gestelde schriftelijke vragen. Zij pleiten ervoor de NFK in ieder geyal te betrekken bij de eventuele oprichting van het nieuwe insti tuut. Waarmee Hendriks het hartgrondig eens is. „Wij beschikken tenslotte over een breed scala aan kennis en des kundigheid." Bij de bioscoop branche zit men overigens niet te wachten op een instituut 'Film keuring nieuwe stijl'. Dat leerde Hendriks onlangs via een opmer king van voorzitter Tijssen van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie in Het Parool. Oorlog „Hij zegt geen behoefte te hebben aan een waterig aftreksel van de Filmkeuring. Adviezen van een archaïsche instelling als de onze heeft hij niet nodig. Nou, dat is duidelijk. Tijssen doet niet oièe wanneer het zover komt." De blijft oorlog rond de Filmkeu ring, een Mortal Kombat. Die film werd, tussen haakjes, vorig jaar door de Filmkeuring geschikt geacht voor personen van zestien jaar en ouder. En dat gold zelfs voor de trailer, een bij-, zonderheid. 'Mortal Kombat': zelfs de trailer is voor boven'de 16 foto polygram

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33