Revoluties op microniveau
DESTEM
DESTEM
Mannenmode: variaties op het pale
Na seizoenen van voddige kleren in modderkleuren
is de mannenmode weer terug bij waar het allemaal
begon: het kostuum. Nog nooit waren zoveel varia
ties op het pak te zien als dit najaar. Het kostuum
mag eeuwenoud lijken, de uitvoering anno 1996 is
steeds weer een verrassing.
iMgi
üeg het met woorden
MOD (Ventuno)
Netscape Welt1
Netscape [welcome to Hugo Boss]
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996
[^DoorJetty^FerwerdaJ
dassen zijn kort, breder en heb
ben een streepje of optische
print. De minder formele blou
ses zijn frivool en gemaakt van
glanzend en felgekleurd satijn
(kobalt, limoen, paars). Stoer en
sexy zijn de iets te krappe leger-
shirts met korte mouw.
De jaren '60, '70 en invloeden
uit sportkleding lopen als M
een rode draad door de col- I
lecties. MOD is een mode- B
woord dat voor het eerst in B
de jaren zestig opdook en B
staat voor moderne, helder B
vormgegeven kleren, ont-
daan van alle frutsels. Ty- êm
pisch een stijl voor man-
nen, die niet van al die
poespas houden. De in-
vloed van de jaren ze-
ventig uit zich als in
een goedkope tv-se- fl
rie uit die tijd: JB
vaal oranje en
bruin, ribflu- I
weel, sullige
bloesjes met B
bloemetjes,
eng glanzend
nylon, korte B
spencers, te
krappe jasjes met
elleboogstukken
en te korte, te
strakke broeken.
Denk aan Starsky ^B
Hutch en The Streets
of San Francisco. De ^B
tentakels van de sportkle- ^B
ding reiken ver. De ge- ^B
bruikte high techmaterialen
vinden er hun oorsprong, maar
ook bepaalde kledingstukken
(ouderwetse ski-kleding, rugby-
shirts), details (ritsen) en kleu
ren (rood, geel, blauw). Dit na
jaar is er een ruim aanbod in
dessins. Naast dierenprints voor
feestelijke jasjes en truien, zijn
er verschillende ruiten voor kos
tuums en overhemden. Maar
ook de klassieke tweeds en vis
graatmotieven zijn in het pak
terug te vinden. Interieurprints
uit de jaren '70 doen het goed
op dassen, T-shirts en overhem
den. Sportstrepen zijn terug te
vinden in de vrijetijdskleding.
En het Hawaï-shirt maakt een
glorieuze comeback.
De stoffen zijn traditioneel of
high tech. Er is veel wol en ga
bardine, naast ribfluweel, leer,
suède, skai en satijn. Kunstve
zels zijn niet meer weg te den
ken, neopreen, nylon en stret
chmaterialen geven de retro-
mode een modern karakter. De
kleuren zijn gedekt of fel. Ca
mel (een soort beigebruin) voert
de boventoon samen met choco
ladebruin en zwart. Andere mo
dekleuren zijn felrood, wit, ma
rineblauw, flessegroen, rood en
turquoise. Naast de eerderge
noemde inspiratiebronnen
draagt ook het leger komend
seizoen zijn steentje bij. Terug
van weggeweest: camouflage
prints, uniformjasjes, epaulet
ten op colberts, officiersjassen
en legeroverhemden. Alhoewel
kort de mode is, mag daar van
de ontwerpers best lang haar bij
gedragen worden.
Hij doet altijd net alsof
kleding hem niet inte
resseert, maar stiekem
is een man toch bezig
met zijn uiterlijk. Want ook zo
min mogelijk opvallen, vereist
enige know how. Uit onderzoek
blijkt dat mannen weliswaar
een hekel hebben aan kleren
kopen en kiezen, maar dat ze
heel goed weten wat ze wel en
niet willen. Hoog op het lijstje
staan comfort, functionaliteit,
redelijke prijs, kwaliteit en eni
ge mate van tijdloosheid. Er
trendy bij lopen is iets waarvan
mannen denken dat het hun ge
loofwaardigheid ondermijnt. En
dus lopen velen jarenlang maar
in hetzelfde. Zo makkelijk ko
men ze er niet vanaf.
Het is niet altijd zichtbaar,
maar mannenkleding is ook aan
mode onderhevig. Revoluties
spelen zich eerder af in de de
tails, materialen en kleuren dan
in hele kledingstukken en com
binaties. De revers zijn bijvoor
beeld een goede graadmeter,
maar ook de snit van een jasje,
de plek van de zakken, de stof-
verwerlcing. Ook al lijkt een col
bert afkomstig uit de jaren ze
ventig, de gebruikte techniek
en hoogwaardige materialen
verraden zijn meer recente af
komst.
Dit najaar spelen de veranderin
gen zich wederom af op micro
niveau en zet de versobering en
individualisering van de man
nenkleding zich verder voort.
Want ook dat is weer onder
zocht: een man wil geen grijze
muis zijn, maar onopvallend op
vallen, zijn eigen stijl in alle si
tuaties handhaven. Gelukkig
maar dat er zoveel verschillende
mode-ontwerpers en confectie-
merken zijn. Ze mogen dan alle
maal het kostuum als basis ne
men voor hun collecties, de uit
voering is uiteenlopend.
Wie niet gelooft dat een kos
tuum de mooiste uitvinding op
kledinggebied is, moet dit na
jaar maar eens rondkijken in de
winkels: de kleuren bekijken,
de stoffen voelen, een jasje aan
trekken. Met een pale lean een
man alle kanten uit. Hij kan het
aanpassen aan de gelegenheid,
zijn eigen stijl, de heersende
mode, hij kan zelfs onderdelen
uitwisselen.
Het nieuwe najaarskostuum
zorgt voor een lang en slank sil
houet met geaccentueerde
schouders. Dat betekent dat
veel colberts aan de lange kant
zijn en precies passend. Oversi
zed is nu definitief uit de tijd,
het is alleen nog weggelegd
voor sweatshirts of vrijetijds-
broelcen. Soms zijn jasjes voor
zien van kleine kragen. Revers
zijn scherpgesneden, smal en
kort (a la Sixties) of jaren zeven-
tigbreed met afgeronde punten.
Colberts met twee rijen knopen
zijn in de minderheid, meestal
is het één rij met twee tot acht
knopen. Bijpassende broeken
zijn smal, sluiten aan of 'han
gen' stoer op de heupen. Over
hemden hebben een kleine ruit,
Versobering
Él*' ITifofï §zii
Ski-invloeden
Sportief (Joi
Nr|$2«SsS,ij.Z2
$]JfHmssss
ti Tf *-'*>■ **«83
>ii5« ti im jj
IVili'T?
U'T $##§f
^Uïï£2E2SS 5?
JU:? lajcts-csaractr
Favorites
View
View
http://www.hugo.coni
Address http://www.w
Address
Modern, aktueel, inform
moristisch. Het zijn de
ste kenmerken van de
W.&L.T., het stre
i I wearmerk van Wa
_.J rendonck in sa
éjf met Mustanc
■L.V naadloos aar
-V lect
future is de lijfspreuk van het Duit- '"I™ 'ffl Hft jH
se merk, waarmee het wil zeggen BL~I jII
dat het met beide benen in het hier Uil I
Woordkunstenaar Jenny Holzer ex- SfMp9
poseert onder meer op dit Internet
adres. Haar teksten verschenen le
vensgroot op lichtreclamevensters
boven Times Square in New York,
met teksten als 'Vaders gebruiken tueel, pienter jongetje dat toevallig
vaak te veel kracht' en 'Machtsmis- in kleding geïnteresseerd is. Maar
bruik komt niet als een verrassing', ook wel een beetje saai.
De keuze van het thema Word Slam Je verwacht van een modern merk
zegt natuurlijk iets over de man die als Hugo meer op Internet dan een
Hugo wil aanspreken: een intellec- potje scrabble. Per slot van reke
in Amerika Hugo rept er mond
jesmaat over.
Word Slam is het thema van deze si
te, waarin woorden centraal staan.
De samenstellers noemen het dé
plek in cyberspace van het gespro
ken woord, nieuwe poëzie en 'tot de
verbeeeldig sprekende' tekst. Be
zoekers kunnen meedoen aan een
poëziewedstrijd en hun woordkunst
elders terugvinden, ze kunnen ander
werk lezen en bekijken in een spe
ciale galerie, de Hugocollectie zien
en bewegende beelden van de laat
ste modeshows binnenhalen. No
Don't imitate, innovate (niet imite
ren, maar verbeteren) is de slogan
van het mannenmodemerk Hugo,
een wat jonger en eigengereider
broertje van Hugo Boss. De woor
den begroeten ook de bezoeker van
Hugo's website. Een adres dat nau
welijks iets met mode te maken
heeft, maar alles met image en de
gelijknamige mannengeur.
ning heeft hij meer te bieden: ach
tergrondinformatie, wie is Hugo, fo
toreportages en een aktuele update
van het mode-aanbod. Want wie nu
het mode-hoofdstuk opent, krijgt
kleding uit de zomer op z'n scherm.
Bewegende beelden weliswaar,
maar wie bij wil blijven schiet er
niets mee op.
Hugo maakt in elk geval zijn lijf
spreuk gedeeltelijk waar. Een imita
tie van andere mode-websites is het
in elk geval niet. Maar het is nog
steeds voor verbetering vatbaar.
Gooien de meeste modemerken je
op Internet dood met (achterhaalde)
informatie over hun collecties, de
ontwerpers en de verkoopadressen
space, scie
spelletjes ah
computers.
Verrassi