Revoluties op microniveau DESTEM DESTEM Mannenmode: variaties op het pale Na seizoenen van voddige kleren in modderkleuren is de mannenmode weer terug bij waar het allemaal begon: het kostuum. Nog nooit waren zoveel varia ties op het pak te zien als dit najaar. Het kostuum mag eeuwenoud lijken, de uitvoering anno 1996 is steeds weer een verrassing. iMgi üeg het met woorden MOD (Ventuno) Netscape Welt1 Netscape [welcome to Hugo Boss] VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996 [^DoorJetty^FerwerdaJ dassen zijn kort, breder en heb ben een streepje of optische print. De minder formele blou ses zijn frivool en gemaakt van glanzend en felgekleurd satijn (kobalt, limoen, paars). Stoer en sexy zijn de iets te krappe leger- shirts met korte mouw. De jaren '60, '70 en invloeden uit sportkleding lopen als M een rode draad door de col- I lecties. MOD is een mode- B woord dat voor het eerst in B de jaren zestig opdook en B staat voor moderne, helder B vormgegeven kleren, ont- daan van alle frutsels. Ty- êm pisch een stijl voor man- nen, die niet van al die poespas houden. De in- vloed van de jaren ze- ventig uit zich als in een goedkope tv-se- fl rie uit die tijd: JB vaal oranje en bruin, ribflu- I weel, sullige bloesjes met B bloemetjes, eng glanzend nylon, korte B spencers, te krappe jasjes met elleboogstukken en te korte, te strakke broeken. Denk aan Starsky ^B Hutch en The Streets of San Francisco. De ^B tentakels van de sportkle- ^B ding reiken ver. De ge- ^B bruikte high techmaterialen vinden er hun oorsprong, maar ook bepaalde kledingstukken (ouderwetse ski-kleding, rugby- shirts), details (ritsen) en kleu ren (rood, geel, blauw). Dit na jaar is er een ruim aanbod in dessins. Naast dierenprints voor feestelijke jasjes en truien, zijn er verschillende ruiten voor kos tuums en overhemden. Maar ook de klassieke tweeds en vis graatmotieven zijn in het pak terug te vinden. Interieurprints uit de jaren '70 doen het goed op dassen, T-shirts en overhem den. Sportstrepen zijn terug te vinden in de vrijetijdskleding. En het Hawaï-shirt maakt een glorieuze comeback. De stoffen zijn traditioneel of high tech. Er is veel wol en ga bardine, naast ribfluweel, leer, suède, skai en satijn. Kunstve zels zijn niet meer weg te den ken, neopreen, nylon en stret chmaterialen geven de retro- mode een modern karakter. De kleuren zijn gedekt of fel. Ca mel (een soort beigebruin) voert de boventoon samen met choco ladebruin en zwart. Andere mo dekleuren zijn felrood, wit, ma rineblauw, flessegroen, rood en turquoise. Naast de eerderge noemde inspiratiebronnen draagt ook het leger komend seizoen zijn steentje bij. Terug van weggeweest: camouflage prints, uniformjasjes, epaulet ten op colberts, officiersjassen en legeroverhemden. Alhoewel kort de mode is, mag daar van de ontwerpers best lang haar bij gedragen worden. Hij doet altijd net alsof kleding hem niet inte resseert, maar stiekem is een man toch bezig met zijn uiterlijk. Want ook zo min mogelijk opvallen, vereist enige know how. Uit onderzoek blijkt dat mannen weliswaar een hekel hebben aan kleren kopen en kiezen, maar dat ze heel goed weten wat ze wel en niet willen. Hoog op het lijstje staan comfort, functionaliteit, redelijke prijs, kwaliteit en eni ge mate van tijdloosheid. Er trendy bij lopen is iets waarvan mannen denken dat het hun ge loofwaardigheid ondermijnt. En dus lopen velen jarenlang maar in hetzelfde. Zo makkelijk ko men ze er niet vanaf. Het is niet altijd zichtbaar, maar mannenkleding is ook aan mode onderhevig. Revoluties spelen zich eerder af in de de tails, materialen en kleuren dan in hele kledingstukken en com binaties. De revers zijn bijvoor beeld een goede graadmeter, maar ook de snit van een jasje, de plek van de zakken, de stof- verwerlcing. Ook al lijkt een col bert afkomstig uit de jaren ze ventig, de gebruikte techniek en hoogwaardige materialen verraden zijn meer recente af komst. Dit najaar spelen de veranderin gen zich wederom af op micro niveau en zet de versobering en individualisering van de man nenkleding zich verder voort. Want ook dat is weer onder zocht: een man wil geen grijze muis zijn, maar onopvallend op vallen, zijn eigen stijl in alle si tuaties handhaven. Gelukkig maar dat er zoveel verschillende mode-ontwerpers en confectie- merken zijn. Ze mogen dan alle maal het kostuum als basis ne men voor hun collecties, de uit voering is uiteenlopend. Wie niet gelooft dat een kos tuum de mooiste uitvinding op kledinggebied is, moet dit na jaar maar eens rondkijken in de winkels: de kleuren bekijken, de stoffen voelen, een jasje aan trekken. Met een pale lean een man alle kanten uit. Hij kan het aanpassen aan de gelegenheid, zijn eigen stijl, de heersende mode, hij kan zelfs onderdelen uitwisselen. Het nieuwe najaarskostuum zorgt voor een lang en slank sil houet met geaccentueerde schouders. Dat betekent dat veel colberts aan de lange kant zijn en precies passend. Oversi zed is nu definitief uit de tijd, het is alleen nog weggelegd voor sweatshirts of vrijetijds- broelcen. Soms zijn jasjes voor zien van kleine kragen. Revers zijn scherpgesneden, smal en kort (a la Sixties) of jaren zeven- tigbreed met afgeronde punten. Colberts met twee rijen knopen zijn in de minderheid, meestal is het één rij met twee tot acht knopen. Bijpassende broeken zijn smal, sluiten aan of 'han gen' stoer op de heupen. Over hemden hebben een kleine ruit, Versobering Él*' ITifofï §zii Ski-invloeden Sportief (Joi Nr|$2«SsS,ij.Z2 $]JfHmssss ti Tf *-'*>■ **«83 >ii5« ti im jj IVili'T? U'T $##§f ^Uïï£2E2SS 5? JU:? lajcts-csaractr Favorites View View http://www.hugo.coni Address http://www.w Address Modern, aktueel, inform moristisch. Het zijn de ste kenmerken van de W.&L.T., het stre i I wearmerk van Wa _.J rendonck in sa éjf met Mustanc ■L.V naadloos aar -V lect future is de lijfspreuk van het Duit- '"I™ 'ffl Hft jH se merk, waarmee het wil zeggen BL~I jII dat het met beide benen in het hier Uil I Woordkunstenaar Jenny Holzer ex- SfMp9 poseert onder meer op dit Internet adres. Haar teksten verschenen le vensgroot op lichtreclamevensters boven Times Square in New York, met teksten als 'Vaders gebruiken tueel, pienter jongetje dat toevallig vaak te veel kracht' en 'Machtsmis- in kleding geïnteresseerd is. Maar bruik komt niet als een verrassing', ook wel een beetje saai. De keuze van het thema Word Slam Je verwacht van een modern merk zegt natuurlijk iets over de man die als Hugo meer op Internet dan een Hugo wil aanspreken: een intellec- potje scrabble. Per slot van reke in Amerika Hugo rept er mond jesmaat over. Word Slam is het thema van deze si te, waarin woorden centraal staan. De samenstellers noemen het dé plek in cyberspace van het gespro ken woord, nieuwe poëzie en 'tot de verbeeeldig sprekende' tekst. Be zoekers kunnen meedoen aan een poëziewedstrijd en hun woordkunst elders terugvinden, ze kunnen ander werk lezen en bekijken in een spe ciale galerie, de Hugocollectie zien en bewegende beelden van de laat ste modeshows binnenhalen. No Don't imitate, innovate (niet imite ren, maar verbeteren) is de slogan van het mannenmodemerk Hugo, een wat jonger en eigengereider broertje van Hugo Boss. De woor den begroeten ook de bezoeker van Hugo's website. Een adres dat nau welijks iets met mode te maken heeft, maar alles met image en de gelijknamige mannengeur. ning heeft hij meer te bieden: ach tergrondinformatie, wie is Hugo, fo toreportages en een aktuele update van het mode-aanbod. Want wie nu het mode-hoofdstuk opent, krijgt kleding uit de zomer op z'n scherm. Bewegende beelden weliswaar, maar wie bij wil blijven schiet er niets mee op. Hugo maakt in elk geval zijn lijf spreuk gedeeltelijk waar. Een imita tie van andere mode-websites is het in elk geval niet. Maar het is nog steeds voor verbetering vatbaar. Gooien de meeste modemerken je op Internet dood met (achterhaalde) informatie over hun collecties, de ontwerpers en de verkoopadressen space, scie spelletjes ah computers. Verrassi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 28