DE STEM Eindredactie: Jetty Ferwerda VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996 Christian] |_DooNett^FerwerdaJ oorlopig zijn de modewinkels sneller dan het Internet. Daar zijn nu nog de oude zomermodecollecties op te zien, terwijl in de winkelrekken al lang en breed het najaarsaanbod hangt. Je logt pas in op het wereldwijde Web als je in formatie wilt over een bepaald merk of een kledingstuk wilt bestellen bij een van de vele postorderbedrijven. Voorlopig zijn de tijdschriften en de winkels sneller met het laatste nieuws op modegebied. Veel ontwerpers en commerciële merken grijpen nog steeds terug op de jaren zes tig en zeventig, met als nieuwste vondst de romantische 'Biba-look' waarin naast bloemig fluweel ook de maxi-jas met bontkraag opduikt. Maar de nieuwe mo de is meer dan retro. Het silhouet is nieuw: slank, met smalle schouders en nauwsluitende broekspijpen. Niet echt Iets voor een maatje meer. Maar gelukkig zijn er de extra lange colberts, de kuit lange rok, de maxi-vesten en uitlopende rokjes. Ook de kleuren kleden af: alle schakeringen bruin, zwart, dieprood en grijs. Belangrijkste inspiratiebronnen: het leger en het mannenpak. Over het mannenpak gesproken. Het kostuum speelt een duidelijke rol in de nieuwe herencollecties. Ook hier is het silhouet lang en slank, met lange en pre cies passende jasjes. Oversized is uit de tijd. Ook hier laten de jaren zestig en ze ventig hun sporen na evenals de sport- kleding. Voor frivole accenten zorgen de stoffen, ouderwetse behangprints en blouses van felgekleurd satijn. Internet mag dan wel minder modege- voelig zijn, het fenomeen heeft wel in vloed op de ontwerpers. Zij bezoeken re gelmatig de verschillende websites en laten zich wel degelijk beïnvloeden door de high tech. Zo blijkt uit het gebruik van computer en vloeistofprints, hoogwaardi ge kunststoffen, de fantasiekleuren en een futuristische, sobere belijning. Ge knipt om in cyberspace te laten zien. Christian Lacroix Vormgeving: Nlarjolijn van Beeck

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 25