Fabrikant verliest greep op markt Jonge economen vinden weer sneller een baan Bietencampagne uit de startblokken CMG verwacht zeer goed 1996 Nedlloyd verkoopt zijn belang in North Sea Ferries Veiling Aalsmeer zet mes in concern SST en de onderne- Fortis zet zinnen op grote Franse bank A6 Behangen DESTEM ECONOMIE A7 Consument steeds kritischer waardoor macht van detailhandel groeit 136 banen op de tocht bij Coberco Deventer Straling reactor Tsjernobyl sterk gestegen KOP MUNT Stuk bloot ECONOMIE KORT Meditel schrapt arbeidsplaatsen Akzo Nobel Botlek solidair met Ede Bonden sceptisch over NS-voorstel Goodrich naar Delfzijl Dienstenbond vreest fors banenverlies Reisbureaus dagen Easy Jet voor rechter Hogere opbrengst aardappelen ER 1996 treet ds al rp pany I son ipm. mours ical kodak rp trie *ch ebuck nv 16/09 51'/. 57% 57% 63% 42 56% 70s/, 26 33'/, 10% 91'/, 82% 23'/. 62s/, 12s/, 28'/, 88 28% 41% 87 80s/, 75% 85% 31 88% 49s/, 47% 47 122'/, 22% 27% 117% 31% 33% 157% 45 92% 94% 47 159% 121 17% 22% 21% 17/09 50'/. 57% 57'/, 63% 43% 57 70s/, 26% 33% 70% 91 82% 23% 637, 12s/, 28s/, 427, 877, 81% 74'/, 85% 327, 877, 50'/, 47% 487, 123% 22% 26 357, 517, 68% 117 32% 34% 155% 457, 92% 93% 47 15?/, 119% 1?/, 22% 21 advieskoers vorige koers slotkoers gisteren laten bieden exclaim ex dividend gedaan /bieden gedaan/laten bieden en ex dividend laten en dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 0,40 0,30 1,80 1,60 4,70 4,60 3,10 3,10 8,10 8,10 0,40 a 0,10 27,50 25,00 a 22,00 b 19,00 a 17,50 b 14,00 b 13,00 9,00 8,50 b 5,50 4,60 2,50 a 2,30 1,00 1,00 0,50 22,50 19,00 17,50 b 17,00 8,70 7,00 40,00 a 38,00 a 10,00 9,70 0,30 0,30 0,40 0,40 0,50 0,80 1,20 1,70 2,40 3,50 5,30 a 7,20 b 12,00 9,00 1,30 0,80 4,10 3,00 a 2,40 1,70 4,60 a 3,80 11,00 10,60 0,30 1,00 0,80 1,20 b 1,80 2,40 b 1,20 0,70 7,00 6,00 2,30 2,20 a 1,20 1,30 3,50 4,00 0,30 0,70 2,40 3,60 1,10 1,90 b 0,60 a 0,90 2,00 2,80 b 22,00 a 23,80 3,10 2,30 12,30 8,50 5,40 3,20 50,50 45,00 8,20 b 6,80 Pers. Aanbod witten en schilderen eei Brabant 0162-421668. .Vr. 25 jr eng. sprekend, itje ned. biedt zich aan Is INT. VERZ. v. enkele •en p.wk. uren i.o. omg. oZ. 0164-240419. 11 WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1996 Amsterdam (anp) - De consument vindt vaak dat fabrikanten niet waarmaken wat zij belo ven. n't zei de heer G. Eilander, die zijn sporen ver- de bij Honig Merkartikelen, Inter/View en Trendbox, gisteren tijdens het Euroforum-congres finrloS mnd het schap. der verbaasde zich erover, dat producenten bij 1 we prodUcten zo weinig aan marktonderzoek fen Bewezen is, dat het geen probleem is om even «1 naamsbekendheid te verkrijgen en ook dat het S" gelijk is de consument tot een eerste koop te brengen. Herhalingsaankopen blijven echter vaak uit. Fabrikanten moeten een steeds bitterder strijd voeren om hun producten in het winkelschap te krijgen of te houden. De consument wordt steeds kritischer en de detailhandel is daardoor van verko per voor de producent tot inkoper van de verbruiker geworden. Hij beslist, de fabrikant is zijn oude greep op de detailhandel kwijt, aldus drs. K. Floor van FHV/BBDO, het grootste reclamebureau van Nederland. De fabrikant kan zich verweren tegen de groeiende macht van de detailhandel door via reclame het publiek ertoe te bewegen naar zijn product te vra gen. Ook meer marktkennis is echter belangrijk. Door demografische ontwikkelingen neigt de con sument naar steeds meer gemak. Hij wendt zich tot speciaalzaken, waar hij zeker is te kunnen slagen, of tot combinatiewinkels. In de VS is er een ontwikkeling naar verkoop via eigen zaken, die niet zozeer gericht zijn op het maken van winst, maar veeleer dienen als levende advertenties. Het grote gevaar dat een producent bij het zoeken naar nieuwe afzetkanalen loopt, is ech ter wel, dat hij de traditionele verkooppunten kwijtraakt. De detailhandel verandert steeds snel ler. De consumenten worden mondiger, kritischer en naast een afneming van merkentrouw is er sprake van een vermindering van de winkeltrouw. De veranderingen in het consumentengedrag heb ben in de VS al tot de voorspelling geleid dat rond de eeuwwisseling de helft van de nu bestaande win kels zal zijn verdwenen of vervangen. Wat fabrikanten kunnen doen in de strijd om het afzetkanaal, naast prijsmaatregelen en echte pro ductvernieuwing, is onder meer het introduceren van b-merken (naast het echte merkartikel) en het produceren van huismerken onder het gelijktijdig maken van afspraken over de plaats van het eigen merk in het winkelschap. Tilburg (anp) - Pas afgestudeerde economen vinden veel eerder dan in het voorafgaande jaar binnen de kortste keren een goede baan. Dat blijkt uit een onderzoek aan de economische faculteiten van de universiteiten in Tilburg, Rotterdam en Maastricht, waarvan de verdere resultaten later dit jaar bekend worden gemaakt. Gisteren publiceerde de Katholieke Universiteit Bra bant alvast het Tilburgse deel van het rapport. De uitkomsten daarvan wijken volgens een woordvoerster niet veel af van de resultaten aan de andere universiteiten. Uit het onderzoek door het Researchcentrum voor Onder wijs en Arbeidsmarkt in Maas tricht blijkt, dat van driehon derd economen die in 1994 in Tilburg afstudeerden, 90 pro cent een jaar later al een volle dige baan had, met een gemid deld maandinkomen van 3650 gulden. De meesten waren zelfs binnen drie maanden onder de pannen. Met name aan econometristen en bestuurlijk informatiekun- digen blijkt op de arbeids markt grote behoefte. Meer dan 90 procent van hen is al binnen een kwartaal aan de slag. Van bedrijfseconomen, algemeen economen en fiscaal economen had respectievelijk 80, 70 en 63 procent binnen drie maanden werk. Uit het onderzoek blijkt ver der, dat tussen 20 en 25 procent van de afgestudeerden een baan vindt via stages en con tacten die docenten hebben met bedrijven. De helft vindt werk door gericht of open te solliciteren; 15 procent houdt vast werk over aan een baan via een uitzendbureau. Het gros van de afgestudeerden is te vinden in hogere administra tieve, bedrijfskundige en com merciële beroepen en in de automatiseringsbranche. Van onze redactie economie Amsterdam - Het Brits-Nederlandse automatiseringsbedrijf CMG heeft een goed eerste halfjaar achter de rug, vooral dank zij een sterke autonome groei in Nederland. De verwachtingen voor het hele jaar zijn zeer goed, zei topman C. Stutterheim gisteren in Amsterdam. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de nettowinst, ten opzichte van dezelfde periode in 1995, met 34% tot 7,1 miljoen pond 18,2 miljoen). De omzet nam 23% toe tot 116,6 miljoen pond 298,5 miljoen). CMG is voornamelijk actief in het ont wikkelen van software voor com putersystemen en verder onder neer in salarisverwerking voor grote bedrijven. Markt In Nederland, de belangrijkste markt, steeg de omzet met 32% tot 79,8 miljoen pond (ƒ204,2 miljoen). Het resultaat voor Wasting steeg met twintig pro- tent tot omgerekend ƒ28,1 mil joen. CMG groeide volgens Stut terheim sneller dan de markt: ,,Die groeide 10 tot 15 procent. ™'j stegen twee keer zo sterk." Set aantal medewerkers is fors gestegen. Midden vorig jaar telde Nederlandse tak ruim 1400 medewerkers. Dat zijn er imid- Jels zo'n 2300 en CMG heeft weer «onderden vacatures, be operationele marge is in efmd iets afgenomen, tot «4 Dat was onder meer te Het weer van de komende weken bepaalt kwaliteit van de bieten FOTO RUBEN SCHIPPER Van onze verslaggever Breda/Dinteloord - Dezer dagen komt de bietencampagne uit de startblokken. Bij de fabriek van Suiker Unie in Stampersgat zijn de eerste bieten gisteren aangevoerd en kwam de suiker- produktie afgelopen nacht op gang. Jiitphen (anp) - Zuivelcoöpe- atie Coberco praat met Wie over de verkoop van faalde merken geconden- ®de melkproducten aan het Zwitserse bedrijf. fedeb®sPrekingen succes- diaw-^L6" a^gerond, dan beëin- gt toberco de activiteiten van visie Dairies in Deventer. !lSJ ZUllen dan alle 136 tn-oin atsen in de fabriek tem a'dus bet zufvefcon" 'oor de Voedingsbond FNV is het Wm ®em aate zaak dat ver- tj..L v® de fabriek ook automa- Dairi ting betekent. Coberco So„ ies lr) Deventer heeft een MirU marktPosities in vooral het hch 0Sten en in Duitsland. wijten aan de opening van nieuwe vestigingen in Maastricht en Arnhem. Stutterheim ver wacht echter, dat de marge over het hele jaar weer boven de 14% zal uitkomen. In Groot-Brittan- nië, de tweede markt van CMG, nadert de marge het streefgetal van 10%. Verlies In Duitsland heeft CMG het afge lopen halfjaar een verlies geleden van circa 1 miljoen, tegen 0,57 miljoen een jaar eerder. Dat was te wijten aan de vestiging in Frankfurt, waar een zwak management een verkeerd pro duct aan de man bracht. De managers zijn inmiddels vervan gen. „We hebben daar harde en kostbare maatregelen moeten nemen om het gat te dempen," aldus Stutterheim. CMG richt zich in Frankfurt van nu af aan op een andere markt. „We verkochten daar een soft warepakket voor het midden- en kleinbedrijf. Dat is niet onze stiel," aldus Stutterheim. CMG wil zich meer op grote klanten richten en dan met name op advi sering. Klantenkring Het bedrijf laat zich overigens graag voorstaan op de spraakma kende klantenkring. Daartoe behoren onder meer ABN Amro, ING en Rabobank, Shell en Esso en twaalf Nederlandse minste- ries. CMG richt zich vooral op 'de bovenkant van de markt'. Stut terheim: „Ons imago is: goed en duur. Dat willen we graag zo houden." „We zijn aan de vroege kant dit jaar," aldus een woordvoerster. Ze vervolgt: „Onze fabriek in Roosendaal is stilgelegd. Daarom moeten we het nu zien te stellen met de fabrieken in Stampersgat, Puttershoek en Groningen. Omdat het streven er op gericht is om de campagne vóór Kerstmis af te werken, omdat daarna het vorst-risico alleen maar toe neemt, zijn we dit jaar wat vroe ger begonnen. Da's overigens maar een kwestie van dagen. Aan een oogstverwachting wil de woordvoerster zich nog niet wagen: „Voor een belangrijk deel bepalen de weersomstandighe den van de komende weken het uiteindelijke bietenvolume en het suikergehalte." Het andere suikerconcern, CSM, start in zijn fabrieken in Breda en het noordelijke Vierverlaten de campagne komende donderdag morgen om zes uur. Vooral bij de fabriek in Breda buigt men zich nog het hoofd over de aanvoer van bieten gedurende de uren dat NAC zijn thuiswedstrijden speelt in het nieuwe stadion, dat op slechts een steenworp afstand van de suikerfabriek ligt. Een woordvoerder: „De thuis wedstrijden tot nu toe hebben geleerd dat al twee uur voor het begin de wegen naar het stadion beginnen dicht te slibben. Dat zijn toevallig ook onze aanvoer- wegen. Zeker op de zaterdag avond nadert er elke minuut een vrachtauto met bieten ons bedrijf. Dan kun je het niet heb ben, dat die vast komen zitten in de drukte. We voeren overleg met de politie en hebben vertrouwen in oplossingen die van die kant worden aangedragen." Rotterdam (anp) - Nedlloyd verkoopt zijn belang van 50 pro cent in North Sea Ferries aan de Britse rederij P&O, die de andere helft van de aandelen bezit. De opbrengst van de ver koop is ongeveer 200 miljoen. Amsterdam (anp) - Fortis (Amev, ASLK, VSB en AG 1824) is geïnteresseerd in de grote Franse branchegenoot Credit Industriel et Commercial (CIC). De Nederlands-Belgische bank en verzekeraar is één van de overgebleven zeven kan didaten voor het belang van 67 procent in CIC, zo is giste ren uit betrouwbare bron vernomen. De aandelen zijn nu nog in handen van Groupe des Assurances Nationales (GAN), een verzekeringsmaatschappij die grotendeels toebehoort aan de Franse staat. GAN houdt na de verkoop een belang van 26 procent in CIC. Ook zal de bank na de transactie verzekeringen van GAN blijven verkopen. Fortis wil de interesse bevestigen noch ontkennen. De kandidaten moeten voor 15 okto ber een bod uitbrengen. Met de twee tot drie hoogste bieders gaat de Franse staat verder onderhandelen. Het merendeel van de kan didaten is afkomstig uit Frankrijk zelf. Twee daarvan zijn Credit Mutual de het beursgenoteerde Soeieté Generale. Met name deze partijen gooien hoge ogen. Aan CIC hangt een prijskaartje van ongeveer 13,5 miljard frank 4,5 miljard). Daarmee behaalt Nedlloyd een boekwinst van ƒ20 miljoen, die dit jaar in de winst zal meeetel- len. De organisatorische veran deringen die met de overdracht van het belang gepaard gaan, kosten in totaal 100 arbeids plaatsen. In Europoort zullen dat er ongeveer 30 zijn, zo is de ver wachting van directeur Van den Brandhof van North Sea Ferries. De Vervoersbond FNV vindt dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen. Nedlloyd zal de opbrengst uit de verkoop gebrui ken voor het verder verminderen van de rentedragende schuld. Voor Nedlloyd hoort het verzor gen van veerdiensten niet tot de kernactiviteiten. Als gevolg van de Kanaaltunnel zijn de diensten over de Noordzee in een turbu lente situatie terecht gekomen. Met het oog op het behalen van kostenvoordelen hebben de directies van Nedlloyd, P&O en North Sea ferries besloten, dat het beter is dat de Brits-Neder landse veerdienst nauwer gebon den wordt aan P&O, waarvoor het verzorgen van veerdiensten wel een van de kernactiviteiten is. Deze operatie staat volgens een woordvoerder van Nedlloyd geheel los van samenwerking in de containersector. North Sea Ferries zal in de toe komst verder gaan als P&O North Sea Ferries. Voor de klan ten van de veerdienst verandert er niet veel, verzekert directeur Van den Brandhof. De huidige diensten vanuit Europoort en Zeebrugge naar Engeland blijven ls volgens Coberco het te'jT.aandeel °P de wereldmarkt tav»» °m succesvol te kunnen Werlm werken- De betrokken bo°gte gesteld.11 °P de Aalsmeer (anp) - De bloemen veiling Aalsmeer gaat zich de komende 4 a 6 jaar ingrijpend reorganiseren. Het bedrijf wordt in tweeën gesplitst, waarbij een deel zich speci fiek gaat richten op grootaf nemers, zoals supermarkten, tuincentra en bouwmarkten. Ook de leiding van het bedrijf verandert. Algemeen-directeur A. Mulder treed op korte termijn terug. Dat heeft het bedrijf giste ren bekendgemaakt. De veiling in Aalsmeer is de grootste bloemenveiling van Nederland, met een jaaromzet van 2,4 miljard gulden, 1800 werknemers en 5500 leden (tuin ders). De telers moeten de reorga nisatie formeel nog goedkeuren. De werkgelegenheid is niet in het geding bij de reorganisatie, aldus de woordvoerder van de veiling. Met de reorganisatie wil de direc tie de veiling, die is ontstaan als doorgeefluik voor de bloemente- lers, meer toesnijden op de speci fieke wensen van de afnemers. „Vanuit de afzetmarkt willen we de productie laten aansturen. We draaien de productiekolom als het ware om," aldus de woord voerder van de veiling. Door zo beter in te spelen op de nieuwe marktsegementen hoopt Aal smeer haar positie op de wereld bloemenmarkt te versterken. De bloemen en planten voor de kleinere detailisten (winkeliers) blijft de veiling verkopen via het huidige veilbedrijf: of via de tra ditionele klok of via een elektro nisch vraag- en aanbodsysteem. Via deze veilingpoot worden ook producten aangeboden van tuin ders die niet lid zijn van Aal smeer. In het verleden was dat een zeer omstreden kwestie, omdat de telers bang waren voor (buitenlandse) concurrentie. In de tweede veilingpoot, die de grootschalige afnemers gaat bedienen, komen alleen sierteelt producten aan bod van de aange sloten leden-tuinders. In dit vei linggedeelte wordt buiten de klok om gehandeld. De strategie- en organisatiewijziging kost de komende jaren enige tientallen miljoenen guldens, aldus het bedrijf. De huidige algemeen-directeur van de veiling, A. Mulder, heeft volgens een woordvoerder zelf aangegeven de reorganisatie niet te willen leiden, gezien de relatief lange tijd die zij in beslag zal nemen. Op korte termijn wordt voor hem een opvolger gezocht. gewoon gehandhaafd. Bovendien neemt P&O North Sea Ferries de vrachtdienst Zeebrugge - Felix stowe over van P&O European Ferries. North Sea Ferries ver voert momenteel ongeveer 1 mil joen passagiers per jaar. De overdracht, die vermoedelijk per 1 november zijn beslag zal krijgen, zal met terugwerkende kracht per 1 september ingaan. P&O maakte dinsdag bekend dat het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar met 11 procent is geste gen trot 601 miljoen. De netto winst steeg eveneens met 11 pro cent en wel tot 260 miljoen. Voor de periode juli-december .verwacht P&O wel wat tegen wind. Kiev (rtr/anp) - Het niveau aan radio-activiteit in de ver woeste vierde kernreactor van Tsjernobyl is deze week enorm toegenomen. Volgens directeur Valentin Koepni - belast met het toezicht op de sarcofaag om de tien jaar geleden geëxplodeerde reactor - hebben de wetenschappers onvoldoende grip op de hoeveel heid nucleaire brandstof die zich nog in de reactor bevindt en weten zij ook ni^t hoeveel brand stof er nog in de reactor aanwezig is. Al eerder dit jaar zijn er onge lukken gebeurd op het complex van Tsjernobyl, waar nog altijd twee reactoren actief zijn die samen 5 procent van de elektrici teit in de Oekraïne produceren. In april kwam een kleine hoe veelheid radio-actieve straling vrij toen personeelsleden de fil ters van een luchtpomp vervin gen. In juli lekte radio-actieve vloeistof weg. Ruim tien jaar geleden, op 26 april 1986, ontplofte reactor nummer vier van het kerncen trale-complex. Bij dit zwaarste nucleaire ongeluk ooit, raakten grote delen van Europa en de toenmalige Sovjetunie besmet met radio-actieve neerslag. De Oekraïense president Koetsjma heeft toegezegd in het jaar 2000 de twee nog actieve centrales te sluiten. Kijk, de uiteindelijke bedoeling begrijp ik wel. Na het zien van de reclame worden wij geacht de portemonnee te trekken en ons arm te kopen aan het aan geprezen product. Maar niet temin vraag ik me regelmatig af: waar slaat dit nou eigenlijk op? Een paar voorbeelden. In de stad hangen overal affiches met naakte mensen erop. Nou wil ik geen verwarring zaaien: ik heb absoluut niks tegen bloot. Elke blote juf die over het scherm huppelt mag zich verheugen in mijn diepge meende aanmoedigingen: meer, meer! Waarom niet? Al dat hypocriete geouwebet over functioneel bloot, voor een beetje vent is elk bloot functioneel! Wel moet ik toegeven dat het bloot langs de weg de ver keersveiligheid niet ten goede komt. Zit er een meisje op een mannenschoot de lusten van de kama sutra te beproeven, van mij mag het! Twee meisjes in een tedere Bilitis- verstren geling: hoera! Alleen, waarom doen die men sen allemaal zo aardig tegen elkaar? Er staat een soort fles naast, maar die roept geen flits van herkenning bij mij op. Onder aan de affiches staat het woord MEXX, in vier hoofd letters. Dus voor dat deel werkt de reclame: de naam van de adverteerder blijft meteen hangen. Dat is vooral goed voor het reclamebureau. 'Na onze geniale campagne is de spon tane naamsbekendheid van MEXX gestegen van 23 naar 84 procent', kan de accoun tant-manager van het bureau dan met droge ogen beweren. Hou ik maar één vraagje over: what the heil is MEXX? Over het scherm huppelt een donker juffie in haar naakte niksie. Nou, dan kan niet lang genoeg duren! Gezelligheid kent geen tijd. Onze gast vrouw heeft haar broek uitge trokken ter meerdere eer een glorie van koel water. Koel water? Ja, koe) water. Op zijn engels natuurlijk: cool water. Maar waarom zou die mevrouw daarvoor in haar blote billen gaan lopen? Zou dat lekkerder zijn. Op het eerste gezicht asso cieerde ik de reclame met een nieuw soort Spa blauw. Pas in tweede of derde instantie begreep ik dat Cool Water een soort parfum is van Davidoff. Vandaar die blote dame, moe- Door Willem Reijn ten wij dan begrijpen. Zou nou een vrouw bij de par fumerie meteen naar het doosje Cool Water grijpen? Of word ik geacht om Cool Water voor mijn vrouw te halen opdat zij zich meteen ont kleedt na het uitpakken van dit presentje? Over het pro duct kom je als consument niets te weten. Niet hoe het ruikt, niet wat het kost, niet waar het bij geurt. Neen. De reclamemaker wil een posi tieve emotie overbrengen. Inderdaad: dat lukt, ik weet de naam zelfs te noemen, maar waarom zou ik dan vervolgens in hemelsnaam Cool Water moeten kopen? Kijk, al dat disfunctioneel bloot is nog heilig vergeleken met pet-reclame mét kleren aan. Neem nou McDonald's. Opnieuw, ik ben met eten niet preuts. Een stevige Big Mac gaat er best in op zijn tijd. Maar nou McDonald's 25 jaar ons land teistert met zijn gemaksvoeding, komt het slechtste bij deze snel- doore- ten-restaurateur boven. Eens maakte de hamburgerke ten een historische reclame met 'ze zei meneer tegen mij'. Zoiets moet je nooit meer pro beren te herhalen. En die fout maakt McDonald's dus wel. We zien de oude spot verwerkt in een nieuw filmpje. Waarschijnlijk moet de puber van nu het mannetje van toen voorstellen. Maar dan is de serveerster veel te jong uitge vallen. Het filmpje rammelt derhalve. De jongen wil een cheesebur ger, zij bedient hem en hij loopt weg. En was het daar nog maar bij gebleven. Neen, mot dat watje ook nog leuk doen. Hij draait zich om en zegt héél gewaagd: 'Stuk'. Zij giechelt tegen een collegaatje: 'Hij zei stuk tegen mij'. Nou, daarvan moet ik nou bra ken in de ballenbak! Den Haag - Meditel Holding nv schrapt 18 van de in totaal 93 arbeidsplaatsen. De activiteiten van Meditel, medische keuringen en arbo-dien- sten, zijn na een reorganisatie ondergebracht in Meditel Mac Arbodienst bv in Zoetermeer en het Keuringsinstituut Meditel bv in Rijswijk. Bij de arbodienst werken thans nog 24 mensen, de keuringsdienst heeft 51 personeelsleden in dienst. De reorganisatie moest een betere scheiding tussen de vennoot schappen bewerkstelligen, aldus Meditel-directeur M. Prins. Een andere werkwijze was nodig om meer greep te krijgen op kosten en inkomstenstromen. Rotterdam - De bedrijfsledengroepen van de vakbonden bij Akzo Nobel locatie Botlek eisen van Akzo Nobel Nederland het voorko men van gedwongen ontslagen bij de aangekondigde verplaatsing van een deel van de viscoseproductie vanuit Ede naar Polen. Val len die gedwongen ontslagen er toch en wordt dit het nieuwe per soneelsbeleid voor Akzo, dan zijn voor de vakbondsleden alle mogelijke middelen voorstelbaar om dit een halt toe te roepen. Akzo liet vrijdag al weten de bonden te zullen uitnodigen. Utrecht - Scepsis overheerst bij de spoorwegbonden na de onder handelingen met NS in de nacht van maandag op dinsdag. Wel is de dreigende staking voorlopig van de baan: op 11 oktober praten de partijen verder. De bonden hebben echter het laatste voorstel van de directie van het bedrijfsonderdeel NS Reizigers afgewe zen. De NS stellen voor een kortere werkweek in te ruilen tegen meer flexibiliteit. De bonden willen hierover eerst met de achter ban overleggen. Groningen - De Amerikaanse kunststoffenfabrikant Goodrich kan zich vestigen in Delfzijl. Zowel de provincie Groningen als minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) hebben gisteren ver gunning verleend. De minister heeft een lozingsvergunning verleend op grond van de Wet verontreiniging oppervlaktewater en de provincie Gronin gen een vergunning op basis van de Wet milieubeheer. De Wad denvereniging en Greenpeace zijn verontwaardigd over de komst van het chloorverwerkende bedrijf. Beide milieu-organisaties kondigden aan naar de Raad van State te stappen. Amsterdam - De FNV Dienstenbond vreest dat de komende reor ganisatie bij NCM Holding 150 tot 200 banen kost. Dit is inclusief de 50 tot 60 arbeidsplaatsen van een nog lopende sanering. Bij de kredietverzekeraar, met hoofdvestigingen in Amsterdam en het Britse Cardiff, zijn in totaal ongeveer 1300 mensen werkzaam. Haarlem - De vliegmaatschappij Easy Jet voert in kranten en op de radio een agressieve reclamecampagne, waarin onjuiste infor matie wordt verspreid over de vliegprijzen van concurrenten. Zo wordt in de reclames van Easy Jet onder meer gesteld dat een retour-ticket Amsterdam-Londen bij andere maatschappijen 600 gulden kost, terwijl dat gemiddeld 375 gulden is. De Nederlandse reisbureaus, verenigd in de ANVR, hebben de vliegmaatschappij Easy Jet daarom voor de rechter gesleept. Het kort geding dient op 31 oktober voor de president van de rechtbank in Haarlem. Den Haag - De gemiddelde opbrengst per hectare aardappelen zal dit jaar naar verwachting 7 procent hoger liggen dan vorig jaar, namelijk 44 ton per hectare. De totale aardappeloogst zal onge veer 10 procent hoger uitvallen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7