Leden van de Sta De zonnige Zalm wint het uiteindelijk Impasse doorbreken Mensenrechten nieuwe stii DE STEM MILJOENENNO ONTWIKKELINGSHULP UITENLANDSE ZAKEN 4Salaris' Beatrix 1,25 miljoen Windhozen veel minder hevig dan tornado's De toekomst van Eu ropa is onze toe komst. Vrede en vei ligheid, maar ook welvaart en stabiliteit vragen om het bredere kader dat Europa ons biedt. In de eerste helft van vol gend jaar valt aan Nederland als voorzitter van de Europese Unie een bijzondere verantwoordelijk heid toe. De Unie ziet zich de komende ja ren gesteld voor een krachtproef. Voor de deur staat de herziening van het Verdrag van Maastricht. Spoedig daarna zal de Economi sche en Monetaire Unie van start gaan. De Europese Unie bereidt zich voor op de toetreding van nieuwe lidstaten. Dit alles gaat de burgers direct aan. Om hun in vloed op het proces van Europese integratie te vergroten, is verdere democratisering van de besluit vorming vereist. De regering ziet het als haar op dracht aan de Europese samen werking te blijven bijdragen en ons land ook na de eeuwwisseling te verzekeren van een solide plaats binnen de Europese Unie. Een krachtige economische ex pansie is daartoe onontbeerlijk. De huidige ontwikkelingen zijn bemoedigend. Zowel in 1996 als volgend jaar wordt voor Neder land een economische groei ver wacht die het gemiddelde van de landen in de Europese Unie over treft. Hetzelfde geldt voor de werkgelegenheid: in 1997 komen er opnieuw meer dan 100.000 ba nen bij. Zo wordt niet alleen het groeiend arbeidsaanbod opge vangen, maar kan ook het aantal werklozen dalen. Voor het eerst sinds een kwart eeuw neemt het totale aantal uit- kerings- en pensioengerechtigden af, ondanks de toenemende ver grijzing. Zowel voor burgers als voor bedrijven zal volgend jaar enige verlichting van de lastend ruk optreden. Door het volledig toepassen van de koppeling, en door een samenstel van sociale en fiscale maatregelen, zal voor gro te groepen werkenden en uitke ringsgerechtigden de koopkracht op peil kunnen blijven. Hiermee wordt tevens ondersteuning ge geven aan een voortgezette mati ging van de arbeidskosten, het geen van groot belang is voor meer werkgelegenheid. De werk geverslasten voor werknemers met een inkomen op of vlak boven het minimumloonniveau worden verder verlaagd. Zo zullen meer werkzoekenden met een geringe opleiding kunnen worden inge schakeld in het arbeidsproces. De gezondmaking van de openba re financiën verloopt voorspoe dig. Het geraamde financierings tekort en de daling van de schul dquote geven vertrouwen in deel name van Nederland aan de EMU vanaf het startjaar 1999. Het economisch herstel is mede mogelijk geworden door de wijze waarop de sociale partners door de jaren heen verantwoordelijk heid hebben getoond. Het beleid, waarvoor velen offers hebben ge bracht, werpt nu vruchten af. De ze gunstige ontwikkelingen mo gen echter niet leiden tot zelfge noegzaamheid. Aan de ingesla gen koers wil de regering vast houden om de uitdagingen aan te kunnen waarvoor ons land staat. Over twintig jaar zal Nederland achttien miljoen inwoners tellen, ruim twee miljoen meer dan nu. Ook voor die grotere bevolking zal er voldoende werk moeten zijn. De burgers moeten kunnen wonen, zich verplaatsen en re creëren in een schone en veilige omgeving. Dat is een enorme op gave voor een land waar de ar beidsdeelname nog relatief laag is, de ruimte beperkt en het mi lieu zwaar belast. Om een werke lijk duurzame ontwikkeling te realiseren, is het nodig dat econo mische groei, versterking van concurrentiekracht en toename van werkgelegenheid samengaan met een zorgvuldig beheer van milieu, ruimte en natuur. Dit vraagt om een duidelijke ver sterking van de kwaliteit van on ze infrastructuur in de meest bre de zin van het woord: economi sche capaciteit, ruimtelijke orde ning, kennis en sociale cohesie. Consistentie van beleid en vol doende afstemming op verande ringen in de samenleving zijn bei de nodig, alsmede verantwoorde inpassing binnen de financiële mogelijkheden. Het is van het grootste belang dat belemmerin gen voor een daadkrachtig open baar bestuur op alle niveaus wor den weggenomen. Ter verbetering van de bereik baarheid en om te voorkomen dat de verkeerscongestie onaan vaardbare vormen aanneemt, maakt de regering tot het jaar 2000 aanzienlijke bedragen vrij voor vervoer over spoor, weg en water, en voor stads- en streek vervoer. De verbetering van ver bindingen met het achterland zal worden versneld. De grootstede lijke gebieden krijgen meer mid delen tot hun beschikking om de toegankelijkheid te verbeteren. Vooruitlopend op de invoering van rekeningrijden zullen de kos ten van het autogebruik sterker afhankelijk worden gemaakt van het aantal gereden kilometers. Daartoe wordt een verhoging voorgesteld van de accijns op mo torbrandstoffen per 1 juli volgend jaar, onder gelijktijdige verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Bij de voorbereiding van de be groting voor 1998 zal in het licht van de ontwikkelingen in onze buurlanden een eventuele volgen de stap in deze richting worden overwogen. Economische groei en verbete ring van het milieu kunnen en moeten hand in hand gaan. De emissie van een groot aantal schadelijke stoffen is de laatste jaren in absolute zin afgenomen; dat is bemoedigend. De uitstoot van C02 neemt echter nog steeds toe; dit is zorgwekkend. Daarom is op korte termijn een extra in spanning vereist. De regering zal dit najaar een pakket maatrege len aan u voorleggen dat tot een structurele beperking van C02- uitstoot zal leiden. Het beleid blijft gericht op realisatie van de zo noodzakelijke absolute daling van C02-emissie. Investeren in de groene infrastructuur is essen tieel voor een hoogwaardig woon-, werk- en leefklimaat. In de agrarische sector maken de zich snel wijzigende marktom standigheden en de bescherming van het milieu ingrijpende veran deringen noodzakelijk. De rege ring geeft ondersteuning aan dit proces van onvermijdelijke aan passingen. Voor het welzijn van burgers is meer nodig dan een duurzaam economisch draagvlak, hoe be langrijk ook. Aan geborgenheid en veiligheid, kennis en onder wijs, alsmede aan sociale samen hang, bestaat evenzeer grote be hoefte. Als gevolg van verschillende maatregelen en een gunstige ar beidsmarkt daalt het beroep op de sociale zekerheid. Hoogte en duur van uitkeringen krijgen hierdoor een steviger fundament. In de nota Werken aan zekerheid gaat de regering in op vereisten waaraan een modern én houd baar stelsel van sociale zakerheid op de lange termijn moet vol doen. Het stelsel dient voldoende afgestemd te zijn op flexibeler ar beidsverhoudingen en op het streven naar economische zelf standigheid. Het moet waar no dig fungeren als vangnet en waar mogelijk stimuleren tot inschake ling in het arbeidsproces. De vergrijzing die ons in de ko mende decennia te wachten staat, maakt dit des te meer noodzake lijk. De regering kiest voor het waarborgen van de AOW als vol waardig basispensioen, nu en in de toekomst. Vanuit die verant woordelijkheid wil zij bevorde ren dat er voor de financiering van de toenemende AOW-uitga- ven een voldoende breed draag vlak aanwezig zal zijn. Onder steuning door de overheid van pensioenafspraken tussen werk gevers en werknemers blijft on misbaar. De regering acht wel een beperkte versobering noodza kelijk. Daarnaast stelt zij binnen het pensioensysteem een verrui ming van individuele keuzemoge lijkheden voor. In de volksgezondheid blijft de spanning tussen de nog immer toenemende vraag naar zorg en de noodzaak tot kostenbeheer sing onverminderd voelbaar. In aanvulling op de in het regeerak koord afgesproken volumegroei is voor 1997 ruimte gemaakt voor het wegnemen van acute knel punten in de thuiszorg, waarop een steeds groter beroep wordt gedaan. Ook voor nieuwe genees middelen die van groot medisch belang zijn, worden meer finan ciële middelen beschikbaar ge steld. Voorgesteld wordt de ta baksaccijns te verhogen om ro ken, vooral onder jeugdigen, te ontmoedigen. Het systeem van ei gen bijdragen in de zorgsector wordt uitgebreid. In samenhang hiermee wordt de nominale zie kenfondspremie verlaagd. Het volkshuisvestingsbeleid blijft er op gericht te voorzien in voldoen de betaalbare en goede woon ruimte voor alle groepen van de bevolking. Het percentage van het huurwaardeforfait in de in komstenbelasting wordt ver laagd. De individuele huursubsi die gaat extra omhoog voor al leenstaanden en gezinnen met een laag inkomen. Kennis en informatie zijn zowel voor een sterke en duurzame eco nomie als voor volwaardige deel name aan het maatschappelijk le ven van grote betekenis. Het door de regering opgezette kennisde bat doet een appèl aan burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties om na te denken over de betekenis van kennis in onze snel veranderende samenle ving. Aan investeringen in onder zoek en ontwikkeling wordt een financiële impuls gegeven. Dit geldt ook voor toponderzoek. In de Cultuurnota wordt sterk de nadruk gelegd op het betrekken van jonge mensen bij het culture le leven in al zijn verscheiden heid. De band tussen onderwijs en cultuurinstellingen zal wor den versterkt om een bijdrage te leveren aan de culturele vorming in de scholen. De samenwerking tussen be roepsonderwijs en bedrijven in de regio groeit. Dit proces zal verder worden bevorderd met de invoe ring van een nieuwe fiscale facili teit. Het wordt daardoor aantrek kelijker werk en studie in het ho ger beroepsonderwijs te combine ren. Het basisonderwijs moet goed aansluiten bij de mogelijk heden van leerlingen. Dit blijft veel van de leerkrachten vragen. Om hen te ondersteunen zijn er onderwijsassistenten aangesteld. Aanvullende voorzieningen zul len kinderen met een handicap beter in staat stellen het reguliere onderwijs te volgen. De regering acht het van grote waarde dat problemen van jonge ren thuis, op school en op straat in samenhang worden onder kend. Het vroegtijdig onder ogen zien van erstige problemen tij dens de opvoeding, en het onder steunen van ouders kunnen ont sporing of crimineel gedrag op la tere leeftijd helpen voorkomen. Voor een goede ontwikkeling van kinderen zijn geborgenheid, af fectie en veiligheid van essentiële betekenis. Hieraan wordt in onze pluriforme samenleving terecht veel zorg besteed, zodat het me rendeel van onze jeugdigen zon der al te veel problemen kan op groeien. Een deel van hen heeft echter wèl hulp nodig. Om daarin te voorzien wordt de capaciteit van de jeugdhulpverlening vol gend jaar vergroot. Hoewel steeds meer vrouwen een betaalde baan hebben, blijkt dat arbeid en zorgtaken nog oneven wichtig verdeeld zijn. In het bij zonder onder vrouwen met wei nig opleiding is de arbeidspartici patie laag. De regering zal initia tieven nemen om de economische zelfstandigheid van vrouwen en een betere verdeling van zorgt aken en betaalde arbeid te onder steunen. Sociale samenhang is van vitaal belang voor het functioneren van onze samenleving. Vele maatre gelen ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting zijn inmid dels ter hand genomen. Voor al leenstaande ouderen met een be scheiden inkomen wordt een bij zondere belastingaftrek inge voerd. Langdurige en intensieve inspanningen van overheid en maatschappelijke groeperingen blijven noodzakelijk om een rui mere deelname aan betaalde ar beid en scholing mogelijk te ma ken en mensen uit hun sociaal isolement te halen. De tijdelijke regeling voor de buitenschoolse opvang van kinderen van alleen staande ouders met een bij standsuitkering krijgt een wette lijke basis. De voorzieningen voor de opvang van dak- en thuislozen worden uitgebreid. Sociale inte gratie dient ook burgers te om vatten die niet in staat zijn deel te nemen aan het arbeidsproces. Ac tiviteiten in groepsverband zoals kunstuitingen en sportbeoefening kunnen - naast de intrinsieke waarde die zij hebben voor de in dividuele mens - een belangrijke bijdrage leveren aan maatschap pelijke integratie. Van sociale samenhang is pas echt sprake indien mensen met verschillende culturele achter gronden ook werkelijk samenle ven. Ter ondersteuning van het integratieproces zijn extra mid delen beschikbaar gesteld aan de grotere steden. Een gezamenlijke inzet van overheid en sociale partners is geboden om tot een ruimere inschakeling van al lochtonen in het arbeidsproces te komen. Op het terrein van het vreemde lingenbeleid is het zaak steeds het juiste evenwicht voor ogen te houden: procedures moeten snel zijn, maar ook zorgvuldig. Dege nen wier aanvraag om verblijf in Nederland is afgewezen, zullen op verantwoorde wijze moeten kunnen terugkeren naar hun land van herkomst. De strijd tegen 'discriminatie en intolerantie in de samenleving moet onverminderd onze aan dacht houden. De door Neder land ingezette actie voor fair play en tolerantie in de sport, en het aanstaande Europese Jaar tegen Racisme vormen een krachtige stimulans. Het handhaven van veiligheid is een van de kerntaken van de overheid. Voorrang wordt gege ven aan het bestrijden en voorko men van jeugdcriminaliteit en van allerlei vormen van overlast en misdaad, als gevolg van drug gebruik en drughandel. Politie en justitie zullen de strafrechtelijke aanpak van de criminaliteit ver stevigen. De politie wordt verder uitgebreid. De toepassing van in dringende opsporingsmethoden zal strakker in de wet worden ge normeerd. Met de bouw van meer, sobere cellen en instelling gen voor tbs-veroordeelden en jeugdige criminelen wordt de ge vangeniscapaciteit vergroot. Het aantal taak- en werkstraffen wordt uitgebreid. Preventie blijft natuurlijk altijd de voorkeur ver dienen boven bestraffing achter af. Ook voor het drugsbeleid is pre ventie van groot belang. De voor lichting over de schadelijke ge volgen van druggebruik zal wor den geïntensiveerd. In de drugno ta die dit voorjaar met de Tweede Kamer is besproken, is het beleid - gericht op ontmoediging en schadebeperking - uiteengezet. Bij de uitvoering daarvan zal, be halve op preventie en volksge zondheid, bijzondere nadruk worden gelegd op het bestrijden van de handel in en de productie van drugs, waaronder XTC, en op het in samenwerking met onze nabuurlanden tegengaan van drugstoerisme. De ingrijpende herstructurering van de krijgsmacht, die een ge volg is van de grote internationa le veranderingen, verloopt bevre digend. De personele omvang wordt in overeenstemming met de plannen verminderd, de laat ste dienstplichtigen hebben de krijgsmacht vervroegd kunnen verlaten en er melden zich vol doende vrijwilligers. Mede dank zij vele doelmatigheidsmaatrege len groeit ook de samenwerking tusen de krijgsmachtdelen onder ling. In de samenwerkingsrelatie met de Caraïbische delen van het ko ninkrijk vragen de financiële sa nering en de sociale situatie in de Nederlandse Antillen alsmede de rechtshandhaving op Aruba bij zondere aandacht. Nederland on dersteunt de uitvoering van het Antilliaanse saneringsbeleid. Om de sociale gevolgen van de finan ciële gezondmaking te verzach ten, zal een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de uitvoe ring van het noodprogramma. De relatieve rust en welvaart waarin wij in ons land leven, steekt scherp af bij oorlog, ar moede en instabiliteit in sommige andere delen van de wereld. Zo als wij het fundament willen ver sterken voor onze eigen toe komst, zo weten wij ons ook ver antwoordelijk voor het leveren van bijdragen aan vrede en eco nomische en sociale ontwikkeling elders. Ongeveer 2.200 Nederlandse mi litairen nemen op dit ogenblik deel aan vredesoperaties in diver se landen, met name in Bosnië. Zij dragen daar bij aan de besten- WOENSDAG 18SEPTE.MBER.199K diging van de nog broze vrede. De internationale gemeenschap be hoort alles te doen wat in haar vermogen ligt om het proces van wederopbouw te ondersteunen. De samenwerking tussen Europa en de Verenigde Staten blijft in meerdere opzichten van grote be tekenis. Het Atlantisch bondge nootschap is een onmisbare scha kel in ons veiligheidsbeleid. Om vrede en stabiliteit te bevorderen, zowel op ons continent als in an dere delen van de wereld, komt aan de Verenigde Naties een be langrijke verantwoordelijkheid toe. Europa en de Verenigde Sta ten zullen zich, samen met andere landen, moeten inspannen om de Verenigde Naties te versterken en te hervormen, zodat de vredesbe- vorderende functie beter kan worden vervuld. Eensgezind op treden bleek de voorwaarden te scheppen voor het vredesakkoord van Dayton. Het is gewenst dat handelsfricties tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten beheersbaar blijven. Samen met andere delen van de wereld, waaronder Azië, dient te worden gewerkt aan een open wereldhandelssysteem. De economische en sociale vooruit gang in de wereld is daarbij ge baat. Zonder voortgang in het vredes proces in het Midden-Oosten hebben de verschillende volkeren daar niet de kans om oorlog en dreiging achter zich te laten en te bouwen aan de toekomst van nieuwe generaties. De regering zal zich met de Europese partners blijven inzetten voor vrede op ba sis van de eerder gesloten ak koorden. Nederland voelt zich verbonden met de bevolking van Suriname. De regering spreekt de hoop uit dat ook in de toekomst goede mo gelijkheden voor samenwerking kunnen blijven bestaan. De vele contacten op regeringsni veau die in de afgelopen tijd met onze Benelux-partners, Duits land, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn ontwikkeld, to nen het belang aan dat weder zijds wordt gehecht aan goed na buurschap. Dit kan tevens bijdra gen aan een versterking van de Europese Unie. De wereld telt nog steeds meer dan een miljard mensen die in ab solute armoede leven. Armoede, milieudegradatie en geweld ver sterken elkaar in een neergaande spiraal. In 1997 zal ons land daarom 20 procent van de uitga ven voor ontwikkelingssamen werking besteden aan hulp voor basisvoorzieningen, zoals ge zondheidszorg, drinkwater en onderwijs. Voorts is een belang rijke plaats gereserveerd voor in ternationaal natuur-, milieu en klimaatbeleid, met name gericht op het behoud van het tropisch bos. Ook de culturele samenwer king met ontwikkelingslanden krijgt een extra stimulans. De regering zal zich actief blijven inzetten voor democratisering en een betere naleving van de uni versele rechten van de mens, zo wel bilateraal als via de Europese Unie. Leden van de Staten-Generaal, Volgend jaar is het een halve eeuw geleden dat met de aankon diging van het Marshallplan de kiem werd gelegd voor Europese samenwerking. Door prioriteit te geven aan wederopbouw werd het toen mogelijk ons beproefde land op te stuwen naar een hoog peil van welvaart. Nederland staat ook na de eeuwwisseling voor zware opgaven. Met het her stel van onze economie, waaraan door zo velen is bijgedragen, is de basis gelegd voor de opbouw van een harmonieuze samenleving. Laten we inspiratie putten uit de naoorlogse ervaring en opnieuw investeren in de toekomst. Van harte spreek ik de wens uit dat u uw verantwoordelijke ta ken met toewijding en grote inzet zult vervullen, in het vertrouwen dat velen met mij u wijsheid toe wensen en om zegen voor u bid den. Nederland gaat als eerste een nieuwe vorm van ont wikkelings hulp in de praktijk bren gen. Minister Pronk wil daarmee de in ternationale impasse over dit onderwerp doorbreken. Het gevolg van de nieuwe op zet is, dat er meer geld komt voor ba sisvoorzienin gen in arme landen. Begin vorig jaar, tijdens de Sociale Top van de Verenigde Naties, onderschreven tiental len arme en rijke landen het zo geheten 20/20-concept. Dit houdt in dat wanneer arme landen beloven dat zij twintig procent van het nationaal in komen besteden aan elemen taire voorzieningen in gezond heidszorg en onderwijs, de rij ke landen ook twintig procent van hun hulpgelden daarvoor zullen bestemmen. Volgens Pronk is er nog niet veel terecht gekomen van die afspraak. „Iedereen zit op iedereen te wachten." Pronk wil die im passe doorbreken en begint eenzijdig met het nieuwe concept. Het ge|,j - Neder, land zit dg afgelopen jaren a] neel dicht b»j 20 pro. cent voor basisvoor zieningen j" arme landen - gaat naar landen die van pian zijn binnen enkele ja ren dit per. centageaan basisvoor zieningen uit te geven. Voor 'echte' ontwikkelingshulp is komend jaar 5,9 miljard op de Nederlandse begroting gere serveerd. De PvdA'er Pronk is daarmee dik tevreden: dit jaar is het 5,7 miljard en vorig jaar 5,5. De uitgaven groeien mee met het bruto binnenlands pro- dukt. Pronks partijgenoten in de Tweede Kamer vinden ech ter dat de uitgaven omhoog moeten. Geconfronteerd met die eis zegt Pronk: „Als minis ter zeg ik: we komen er goed mee weg, zeker vergeleken met andere landen. Maar als PvdA- activist vind ik het natuurlijk niet genoeg." Buitenlandse Zaken gaat het onderwerp 'mensenrech ten' op een an dere manier onder de aan dacht brengen van de landen waar schen dingen op dit gebied plaats vinden. „Min der lui en meer op het effect gericht," zo vat minister Van Mierlo de nieuwe tactiek samen. Veel landen, bijvoorbeeld in Azië, nemen het niet zo nauw met rechten als persvrij heid, vakbondsrechten of het recht van ojjjfcsitie. Zij krijgen steeds meer welvaart en dat geeft hen de gelegenheid om zich minder aan te trekken van de westerse waarden. Volgens Van Mierlo is het noodzakelijk dat er 'extra creatief opgetre den wordt: „Men mag zich niet achter de eigen cultuur ver schuilen want sommige men senrechten zijn universeel." Nederland zal het komende voorzitterschap van de Euro pese Unie niet gebruiken om te proberen allerlei eigen verlan gens gerealiseerd te krijgen. Met de on derwerpen die het eer ste halfjaar van 1997 op de agenda staan, zal Nederland het druk genoeg hebben, zegt Van Mierlo. Hij hoopt dat Neder land zijn voorzitter schap in juni vol gend jaar kan afslui ten met een akkoord over de herziening van het verdrag van Maastricht. Verder verwacht hij veel aan dacht te moeten besteden aan de situatie in voormalig Joego slavië, en hecht hij veel belang aan een conferentie over de zuidelijke EU-lidstaten. „Als dat allemaal lukt zijn we al een heel eind," aldus Van Mierlo. „Het Is niet goed dat ie dere voorzitter zijn eigen pro gramma nog eens probeert er door te drukken." Niettemin blijkt uit de miljoenennota dat er tal van wensen leven bij di verse ministeries, te realiseren tijdens het Nederlands voorzit terschap. /ier Nederlandse meteorolo- ien van het Wageningse weer- listituut Meteo Consult reis- len het Midden-Westen van de Verenigde Staten af op jacht raar tornado's. Ze legden 16.000 kilometer af, kregen ïware- onweersbuien, slagre- ;ens en hagelbuien over zich leen. Op één kwade dag fcigde het wat teveel van het roede worden en moesten ze op de vlucht voor een drei gende 'twister'. Expeditielid Jules Geirnaerdt noteerde zijn ervaringen. „Wat opvalt in de Verenigde Staten is dat ieder een veel weet van het weer. En dat moet ook wel want het weer is hier inderdaad soms levensbedreigend." Koningin Beatrix krijgt volgend jaar 1,25 miljoen gulden Daarbovenop ontvangt zij 5,8 miljoen, waarvan een groot deel op gaat aan personeelskosten. In totaal kan het koninklijk huis a 1997 rekenen op 13,1 miljoen gulden uit de schatkist. Dat is 285.000 meer dan dit jaar. Na de koningin krijgt prinses Juliana het meeste geld uitgekeerd: 1,9 miljoen gulden. Zij wordt gevolgd door prins Willem-Afe» der (1,7 miljoen), prins Claus (1,4 miljoen) en prins Bernhardt!' miljoen). Van het inkomen van Beatrix gaat 2,6 miljoen gulden naar perso neel en 3,2 miljoen naar 'niet-personele kosten' als het koninklij ke wagenpark, ontvangsten en haar huishouden. Ook Wille»- Alexander is hier ais kroonprins relatief veel geld aan kwijt 813.000 gulden. Hij 'verdient' 371.000 gulden. Hij heeft zich voorgeno men niet al te uitbundig te klinken. Zijn voorgan ger sneed zich daarmee ooit flink in de vingers. Minister Gerrit Zalm van Financiën begint zijn toe lichting op de Miljardennota daarom ingetogen. Hij somt op wat er nog allemaal mis is. Te hoge belastingen nog. Te dure sociale zekerheid. Te grote staatsschuld. Heel veel kan nog beter. Wim Kok presenteerde zijn eerste Prinsjesdag-stukken als minister van Financiën in 1989 op juichende toon. Het zou allemaal fantastisch worden. Met veel economische groei en nog meer werkgelegenheid. Maar bin nen een paar weken stortte de Europese economie in als een kaartenhuis. Kok moest aan ingrijpende bezuinigingsplannen gaan werken. Zalm weet uit zijn vorige baan - directeur van het Centraal Plan bureau - hoe wankel voorspellin gen kunnen zijn. Dat dwingt hem tot terughoudendheid. „De voor spelde economische groei van 2,75 procent kan, zo weten we uit het verleden, feitelijk betekenen dat we uitkomen op anderhalf, maar ook op vier procent. Zo groot is de marge." Maar Zalms zonnig karakter wil hem doen stralen. En eigenlijk geven de cijfers voor 1997 daar ook alle aanleiding toe. Die tweestrijd tussen verstand en gevoel vecht de minister al toe lichtend uit. En: de zonnige Zalm wint het uiteindelijk. Zoals zo vaak. Want de minister heeft maar een klein vraagje van een journalist nodig om zich te laten ontvallen dat hij eigenlijk een 'ronkend verhaal' zou moeten houden. „Je kunt een somber en een optimistisch verhaal distille ren uit de rijksbegroting," zegt Zalm. Om zich dan te haasten: „Wij zijn bezig met een succes volle inhaalslag." Voor het personeel van het minis terie van Financiën is Gerrit Zalm bijna een cultuurshock. Na sombermannen als Kok en Ruding kwam de opgewekte drs. G. Zalm het departement bestu ren. Dat was een meevaller, want Zalm stond als directeur van het planbureau niet bekend als een publieke lachebek. Hij was rekenmeester in een periode dat de economie zich van haar slechte kant liet zien. Met aan zijn zijde een andere opgewekte politicus - staatsse cretaris Vermeend, de Willie Wortel van de belastingen - ver oorzaakte Gerrit Zalm een omslag in het denken en de men taliteit op Financiën. De fantasie werd gestimuleerd. Donkere pak ken en bedenkelijke gezichten waren niet langer standaard in het grijs-betonnen gebouw, waarin de tekorten in de schatkist steeds worden berekend. Er ontstond ruimte voor een lach. Voor een schaterlach zelfs. Niet de zuurpruimerige humor van een Ruding. Of de afgemeten glimlach van Kok. Gierende lachsalvo's klinken tegenwoordig uit de ministerskamer als daar serieuze zaken als staatsschuld en tegen vallende belastinginkomsten aan de orde zijn. Op het bureau van de minister liggen dan zelfs De Bla den die verhalen van echtschei dingen van filmsterren. Want als Story, Privé, Weekend en de rest van de gedrukte roddel en achter klap verschijnen, wil de minister die ter lering, maar vooral ter ver maak ten spoedigste onder ogen krijgen. Dat is zijn moment van amusement, dat de dag van cijfers 'M, ,<i Gerrit Zalm en staatjes moet breken op de dag dat de Prins] stukken ter laatste klaar liggen. „De minister moet nu doorwerken," zegt een medewerkers quasi-seneus. gaat de bladen eerst lezen, zo lang hij ze nog Ook dat mag in de post-w Kok-periode. behalf van si* ..-eiis. zelfs etf Tor tori De structuur van een bui die een tan tot een draaiing van de wolkenma le wolk een tornado voorkomen. De ten Door Jules Geirnaerd Een dag in Mississippi: „We moe- Tornado's kennen we in Nederland als windhozen of wervelwinden (haumauw in het Brabants). Die zijn meestal veel minder hevig dan hun Amerikaanse neef jes. Zeer zelden slaat er één toe in ons land. De tornado van juni 1967 die in Chaam grote schade veroorzaakte, bijvoorbeeld. Voor Amerikaanse begrip pen kleine 'twisters' kwamen voor op 23 juli van dit jaar tijdens een zware onweers bui die vanuit de provincie Utrecht Gelderland introk. Een windhoos leeft ook min der lang, zo'n 5 tot 15 minu ten. Een tornade raast soms wel een uur lang met wind snelheden van 200 tot 400 tan per uur. Tornado's komen juist in de VS voor door een combinatie van omstandigheden: er moet warme, vochtige lucht met een flinke snelheid wor den aangevoerd. Ten tweede is er op 2-3 km hoogte een warme maar juist droge luchtlaag nodig. Ten derde is het gunstig als zich een zone met een flinke windsnelheid °P grote hoogte bevindt, de zogenaamde straalstroom of jetstream. Vooral in de Mid-West zijn vaak alle ingrediënten aan wezig. De Golf van Mexico zorgt voor de warme en vochtige lucht. De hoogvlak tes van de Rocky Mountains zorgen voor de drogere warme lucht en geregeld bomt in het voorjaar ook nog een straalstroom in de buurt. Jhe veroorzaakt op grote noogte juist afkoeling van de tucht, waardoor een bui een enorme stijgkracht kan krij gen. Is die felle bui er een maal, dan gebruikt deze de ntstane windvariatie om om w as te gaan draaien. Wordt die draaiing te erg, aan ontstaat een groot tekort aan lucht in de bui. De bui ,e' ;- maar één oplossing om nat te compenseren; een tor nado onderaan de wolk los- tornado probeert i e*t°rt aan lucht op zijn vullen^ brUte 10-80111 °P 16 een Voo rote autc ben daa Een renc bre( hon trek ond Een woi sch een trot iaai Ma^ Tor ben het was rige om. hor slet De log koi He rer via ka; da tel zei be] eve me vo rei de vei he ee ki; st< w< da m w. m| er vd pi nj k; A te b n z. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 24