Twee miljard voor aanpak fileprobleem Het 50-jarig iKoffertjeis rood noch blauw Kunstbeleid draait niet meer om 'kwaliteit' Minder geld voor natuur Auto schoner en zuiniger Cultuur voor de jeugd ■VI ILJOENEIMNO E4 Rem op vertrek bedrijven naar Noord-Brabant LANDBOUW MILIEU CULTUUR DËSTEM WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1996 Om de files te bestrijden, wordt autorijden duurder. Itecrelijk moeten het openbaar vervoer en het wegennet versneld worden verbeterd. Voor de uitvoering van deze plannen is tot en met 2005 in totaal 6 miljard gulden nodig. Vooralsnog is er alleen genoeg geld voor de komende vier iaar-twee miljard gulden. Maar minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) gaat ervan uit dat de rest van het geld de volgende ja ren door het kabinet vrijgemaakt Omhet autorijden te beperken wil Jorritsma het liefst zo snel mogelijk rekeningrijden - elek tronische tolheffing - invoeren. Maar technisch kan dat pas rond de eeuwwisseling. Daarom be perkt ze zich vooralsnog tot een accijnsverhoging van brandstof per 1 juli. Per liter wordt benzine Hierdoor 15 cent duurder. Diesel enlpg gaan dan ook meer kosten, 1 respectievelijk 9,5 cent per li ter, De extra accijnsopbrengst wordt gebruikt voor een veria van de motorrijtuigenbelas- lulB, Zo wordt het rijden in, en niet het bezit van auto's ontmoe- Vrachtvervoerders worden voor de accijnsverhoging mogelijk ge compenseerd via het Eurovignet. De prijs daarvan gaat waar schijnlijk niet omhoog. De minis ter sluit niet uit dat de benzine prijs in 1998 nog verder omhoog gaat, tot 25 cent. Dat is echter af hankelijk van de prijsontwikke lingen in de ons omringende lan den. Betere samenwerking met gemeenten, provincies en bedrij ven moet leiden tot bijvoorbeeld een beter fietsbeleid, een strin genter parkeerbeleid en meer vervoersplannen. Van de 2 miljard gulden die nu al beschikbaar is, wil Jorritsma de helft bestemmen voor openbaar vervoer, bijvoorbeeld .voor de bouw van nieuwe stations, betere verbindingen en aansluitingen. Verder is 300 miljoen gereser veerd als stimulans voor alterna tieven voor wegvervoer: spoor, binnenvaart en kustvaart. Een deel van het geld is bestemd voor het stimuleren van het 'intramo- daal goederenvervoer', waarbij wegvervoer wordt gecombineerd met rail- of watertransport. De resterende 700 miljoen wil Jorritsma bestemmen voor de versnelde verbetering van het wegennet rond de vier grote ste den en de achterlandverbindin gen. Daarbij worden de bestaan de verbredings- of aanlegplannen vervroegd. Jorritsma wil het liefst de knelpunten op een be paalde weg zo veel mogelijk in eens aanpakken. Een en ander betekent dat A2 en de A16 in 2004 verbreed moeten zijn. Voor de A4-zuid is dat in 2003, de A12 in 2005/2006 en de A15 in 2006. De wegwerkzaamheden moeten veiliger worden uitgevoerd. Jor ritsma heeft daarvoor de komen de jaren 155 miljoen gulden uit getrokken. Werkzaamheden zul len zo veel mogelijk op stille uren Elektronische borden met actuele verkeersinformatie moeten een bijdrage leveren in de strijd tegen de files. moeten plaatshebben. Bovendien zal het steeds minder voorkomen dat slechts één rijstrook wordt afgesloten. In plaats daarvan zal het verkeer zo veel mogelijk naar de andere rijbaan worden gediri geerd, waar dan vier rijstroken beschikbaar moeten zijn. Jorrits ma heeft voor dit '4/0-systeem' alvast 100 miljoen gulden gere serveerd. Minister Jorritsma gaat verder 'benuttingsmaatregelen' toepas sen om de bestaande wegcapaci teit te vergroten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om toeritdosering, een systeem met stoplichten dat invoegen op hoofdwegen verge makkelijkt. Voorts elektronische borden boven de weg met actuele verkeersinformatie. Die komen er onder meer bij de knooppunten Breda-Noord, Gorinchem, Hooi- polder en Sint Annabosch op de A27 (Utrecht-Breda), maar niet eerder dan in 1998. Er worden op sommige snelwegen inhaalverbo- den voor vrachtwagens ingesteld, bijvoorbeeld op gedeelten van de A16 (Rotterdam-Breda). In ruil daarvoor krijgen de vrachtwa gens eigen verkeersstroken. Tus sen Breda en Rotterdam moeten die al in 1997 gereed zijn. Uiterlijk 2004 moeten alle werk zaamheden aan de A16 tussen knooppunt Galder en de Moer dijk klaar zijn, inclusief het nieu we knooppunt Princeville bij Breda. Voor de A4 (Dinteloord- Bergen op Zoom, inclusief omleg ging Halsteren) moet volgend jaar het tracé-voorstel klaar lig gen. De procedures zijn gereed in 2000. Andere maatregelen van Jorrits ma om de files te lijf te gaan be treffen op een aantal wegen ver laging van de maximumsnelheid tijdens spits en, mogelijk, mede gebruik van de busbaan door vrachtauto's. Het kabinet wil het vertrek van bedrijven vanuit de Randstad naar de provincies Gelderland en Noord-Brabant aan banden leggen. „De inzet van het kabinet is om de lichte trend van verplaatsing van activiteiten vanuit de Rand stad te voorkomen." Dat schrijft minister De Boer (VR0M) in de nota Randstad en Groene Hart, waarin ze de con touren aangeeft voor de ruimte lijke ontwikkeling van dit gebied tot het jaar 2010. Ze voorziet dat zonder tegenmaatregelen vooral na 2010, als alle bouwlokaties in de Randstad benut zijn, de over loop naar Noord-Brabant en Gel derland toeneemt. De minister meent dat Brabant en Gelderland hierdoor te veel ver stedelijken en uiteindelijk zullen vergroeien met de Randstad. Daarom wil ze onder andere de 'linten van bebouwing' - bijvoor beeld voor bedrijvenparken - langs wegen en spoorwegen beperken. Debedrijfsverplaatsing vanuit de Bandstad valt vooralsnog reuze ®ee, aldus de minister. Tot voor kort werd er vanuit gegaan dat de economie van Brabant en Gelder land vooral groeit omdat bedrij ven en mensen vanuit de Rand stad zich er vestigen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat tussen 1992 en 1995 in totaal 492 bedrij ven naar Gelderland en Brabant verhuisden. Daar staat tegenover bat 268 bedrijven juist naar de Bandstad vertrokken. De Boer: „De bijdrage van de oedrijtsverplaatsingen uit de Bandstad aan werkgelegenheids- froei van Noord-Brabant en Gel- erland was in deze periode 7 tot procent. Dat is niet veel." Ze Z6gt verder dat zich tussen 1986 cn 1993 zo'n 8000 mensen vanuit e Randstad in Noord-Brabant en elderland vestigden. Een 'over- oopfunctie' is er dus nauwelijks. J Boer wil ook duidelijke t«ri n maken over bet ruim- i'Jke gebruik van deze gebieden. "inin Staa^ ^et g10611 onder Daarom moet er eerst in de «aande bebouwing worden gebouwd. Als dat niet blijkt te wanen, is pas nieuwbouw aan de stadsranden te overwegen." Het'Koffertje'door de jaren heen, van links naar rechts gedragen door de oud-ministers Witteveen (1970), een 0 Het 'Koffertje' en zijn huidige hoeder, minister nog zeer jeugdige Duisenberg (1974) en Van der Stee (1982). Zalm. De geschiedenis is een dagje ouder geworden. En hij op de kop af vijftig jaar. Een goudomrande verjaardag om even bij stil te staan, ook al telt voor deze marathonloper alleen de vaste tred van de vooruitgang. Door Hans van den Broek De finale van K., het Koffertje, ein digt immer in het kabinetsvak, de eretribune in de politieke arena. Maar voordat hij die betreedt aan de rechter hand van het financiële geweten van paars (de lachgrage doctorandus Gerrit Zalm), onthult traditiegetrouw de ko ningin de troonrede. Zij rederijkt ten overstaan van haar kabinet en ander hoogheerlijk publiek: gewende dames hoeden in een smeltende harmonie met driedelig grijs. Met ais staatzuchtig sluitstuk de verbale wavedriewerf hoe ra voor onze vorstin. Buiten wacht gelaten het voetvolk van de democratie om een glimp van haar op te vangen. En hij? Hij is slechts haar schaduw in onafhankelijkheid. Ook al wil hij van alle Nederlanders zijn. Hij is niet links, niet rechts. Niet rood, noch blauw. De jarige is kleurloos als een ivoren to rentje. Heeft de huid van het type oli fant, dat behoedzaam porseleinkasten omzeilt. Stampvoeten ligt niet in zijn aard, het wekt eerder zijn woede. Het doffe geluid alleen al roept telkenmale droevige herinneringen op aan dat onbe duidende rampjaar 1957. De kleine K. telde amper elf lentes op de dag dat de oud-minister van Financiën, Hofstra, hem volledig links liet liggen. Maar zijn wraak zou zoet zijn. Wie hem een beetje kent, weet dat hij juist in die jaren leerde hóe een gevoelige nederlaag om te buigen in een klinkende overwin ning. De miskende K., die in een handjevol rechtenstudenten zijn meest hartstoch telijke pleitbezorgers vond, paradeerde een jaar later alweer trots over het Bin nenhof. En welgeteld zeven jaar later liet hij met een vergulde hand op antiek perkament zijn tijdloze keurmerk opte kenen: Derde dinsdag in september. Het oogde vernieuwend, maar het was enkel een oefening in herhaling. Nieuwe wijn in oude zakken. K. was altijd al een ster in herhalingen. Onverbiddelijk. Als de tijd zelf. Niet uit een soort randstedelijke arrogantie, maar omdat hij nu eenmaal gedoemd is tot schatbewaarder van onze rijkdom. Sober en betrouwbaar. Voor hem is geld werk, werk en nog eens werk. Hij let op de kleintjes. Met de argusogen van een koningsarend. De onzichtbare hand steevast op de klep. In zijn jongensjaren van stille armoede - jaren achtereen dezelfde sjofele school tas - schuilt het geheim van zijn spaar zaamheid. Ene heer Hoope - de maece- nas van K. - stortte in 1946, op de eerste dag dat K. Nederland zag, 3,75 op zijn spaarboekje, dat nog altijd met oranje lint is omgord. En nu nog, zovele jaren later, is zijn zui nigheid des Drees'. Voor hem telt slechts een Enkele Monetaire Uitvlucht (de toe komstige EMU) als excuus om dat spaarboekje te plunderen: een te hoge stapel onbetaalde rekeningen, krakke mikkige koopkrachtplaatjes. Maar hij blijft uiterst behoedzaam, want K. weet zich geschaduwd door mr. drs. Bol- kestein. De gewiekste Amsterdamse koopman-politicus, die z'n waar met de kracht van de eenvoud aan de man weet te brengen. Bolkestein, de bewegende schaduw van de schaduw. Volgens de even eminente als titelloze Nijmeegse hoogleraar Kofferkunde Hans Alders ('Niets gaat boven Groningen') is 'Bolk' onbetwistbaar meer dan een liberale luis in de paarse pels. Maar K. heeft deson danks tot op de dag van vandaag nog weinig last gehad van de onbestemde ambities van deze heer van stand. Bol kestein blaft hard, maar bijt zelden. Het gevaar, de dreiging van onbekende kleffe handjes, komt eerder uit onver dachte hoek. Van boy wonder Jammie Jammie bijvoorbeeld. De Kennedy van de Lage Landen, met zijn immer dynamische jongensdromen en zijn rotsvaste geloof in de heilzame werking van sexy soaps. Hij, Hans Wijers, koestert het imago van de a-politicus, maar azen die juist niet altijd op goud? Of bepaalt een van de schippers van God de toekomst van K.? Zal bijvoorbeeld de Friese mannenbroe der Enneüs Heerma het roer overnemen? Allicht niet. Wonderen zijn allang de wereld uit. Eerste burger van de Hof stad, het zou een mooie troostprijs zijn voor het cliché-mannetje van 'vinger aan de pols' en 'klip en klaar'. Ach, het zal K's tijd wel duren. Tussen lachebekjes of zuurpruimen, tussen bre- kebeentjes of bollebozen: het deert hem niet. De eeuwige student in plichtsbetrach ting blijft altijd zichzelf. Zo lang hij maar één dag per jaar aan het licht mag treden. En dat mag ie, op de derde dinsdag in september. Even is hij het flitsend mid delpunt. Maar de ongrijpbare K. kent zijn plaats onder de hemel van de democratie. Hij weet als geen ander dat de zucht naar een blijvende ereplaats hem op de vuil nisbelt van de geschiedenis zal doen be landen. Hij is ook niet uit op eeuwige roem. Hij doet slechts wat de stem des volks hem opdraagt. Het is de tol van z'n rol. K. eindigt zijn verjaardag steevast in een bedompte werkkamer op de 'bunker' van Financiën aan de Lange Voorhout, alwaar hij achter gesloten deuren ruste loos wacht op een volgende Prinsjesdag. Wie zou er niet nukkig van worden. Maar ondanks die lange, sombere dagen, verliest K. nooit zijn zelfrespect. Daarvoor is hem dit land van papier te dierbaar. Kwaliteit' is niet langer het kernbegrip in het cultuurbeleid voor de Bomende jaren. In die zin is ®e Cultuurnota 1997-2000 ontser of ruggengraat' een ureuk met het verleden. TV centale thema's in de visie ziinVa" j staatssecretaris Nuis i„j!eugd' jong en uitwisseling. C(m ers dan in de periode d'An- balit f j het draaide om een ^"teitsdiscussie, of het tijd- narln.i, i nkman' waarin de toDkim f8 °P de stimulering van «aars h i Nuis ^onge kunste" helpen, jeugd kennis laten maken met cultuur en het artis tieke klimaat in de regio's verste vigen. Wat kwaliteit is moeten de makers in onderlinge discussie zelf vaststellen. De overheid heeft daar geen boodschap aan. Die moet zorgen dat net begin nende artiesten kansen krijgen, dat initiatieven van buiten de vier grote steden gestimuleerd worden en dat jongeren, allocht oon zowel als autochtoon, kennis maken met zoveel mogelijk facet ten van het steeds internationaler geschakeerd wordende culturele leven. Daarvoor wordt in december aanstaande een convenant geslo ten met de drie zuidelijke provin cies en de steden Breda, Eindho ven, Den Bosch, Tilburg en Maas tricht, is er in de apart uitge bracht nota 'Cultuur en School' een aantal suggesties gedaan hoe scholen en plaatselijke culturele centra beter gebruik kunnen maken van eikaars deskundig heid en materialen, komt er sub sidie voor de Grote Prijs van Nederland, een bekroning in de popsector, krijgen een tweetal landelijke jeugdorkesten meerja rige financiële ondersteuning en komt er een aparte wet om star tende kunstenaars 'in de luwte te houden van de aangescherpte bij standswet'. Zonder amateurs wordt het cul turele leven in Nederland schraal, stelt Nuis. Vandaar dat hij een apart Fonds voor de Ama teurkunst in het leven roept, dat extra middelen krijgt om het zelf beoefenen van kunst te stimule ren. Lezen is van fundamenteel belang, dat moet dus bevorderd worden, maar bovendien dient daarvoor de boekenbranche eco nomisch gezond te blijven. De vaste boekenprijs wordt daarom tot het jaar 2005 gega randeerd. In een aparte nota 'Architectuur van de Ruimte' legt Nuis, samen met de andere bij ruimtelijke ordening betrokken ministers, uit dat het op dit beleidsterrein juist wel om kwaliteit draait. Particu liere opdrachtgevers ervaren Minister Van Aartsen (Landbouw, Natuurbeheer, Visserij) be zuinigt vol gend jaar drie miljoen gulden op grondaan kopen voor natuurontwik keling. Hij wil particulieren - veelal boeren - op dat terrein meer kansen geven. De bezuinigin gen lopen op tot 11 miljoen gulden in 2000. Het gaat om agrarische grond die met geld van de over heid wordt aangekocht door natuurbeheerders als Staats bosbeheer en Natuurmonu menten. Die organisaties ver wachten dat ze als gevolg van de bezuinigingen tot het jaar 2000 tweeduizend hectare min der grond kunnen aankopen. Daarnaast bezuinigt Van Aart sen structureel één miljoen gul den op de aankoop van be staande natuurgebieden. De bewindsman geeft in principe alleen nog subsidie voor de completering van bestaande natuurterreinen. De agrarische grond die Staatsbosbeheer be zit, wordt verkocht. De al voor een deel uitgelekte plannen hebben een storm van veront waardiging veroor zaakt bij natuur- en milieu-or ganisaties. Met agra risch na tuurbeheer wordt on der andere in Winters wijk al eni ge tijd geëxperi menteerd. In ruil voor een ver goeding laten boeren bijvoor beeld slootkanten en stukjes land 'verwilderen'. Volgens Van Aartsen tast de verschuiving van gelden rich ting agrarisch natuurbeheer de ecologische hoofdstructuur - de aaneenschakeling van na tuurgebieden die in Nederland moet ontstaan - niet aan. Er komt meer geld - 14 miljoen - beschikbaar voor het voort gezet agrarisch onderwijs om de stormachtige groei van het aantal leerlingen het hoofd te kunnen bieden. Daarentegen moet de Landbouwuniversiteit Wageningen enkele miljoenen inleveren. Auto's, bussen en vrachtwa gens moeten schoner, stiller en zuiniger worden. Om dat te bereiken heeft het kabi net een serie plannen ont wikkeld, va riërend van subsidies en het gebruik van nieuwe technieken tot belasting maatregelen. Over een jaar wil de minis tersploeg van premier Kok hierover knopen doorhakken. Als het hele pakket maatrege len wordt uitgevoerd, kan de uitstoot van vervuilende gassen als stikstok en koolmonoxyde in 2010 gemiddeld 50 tot 70 procent lager zijn dan in 1994. Het aantal afgelegde autokilo meters blijft toenemen: in 1994 met 10 procent ten opzichte van 1990, Daarmee neemt de milieube lasting ook toe. Reden voor mi nister De Boer (Milieu) om eens alle mogelijkheden voor zuini ger, stiller en schoner autorij den op een rijtje te zetten. Te denken valt aan een verbeterde bandentechniek, alternatieve brandstoffen en aandrijfsyste- mvoeren van elek tronische hulpmidde len als eco- nometers, cruise con trol en board com puters in nieuwe au to's. De minister pleit voor een verdere accijnsver hoging op benzine en diesel. Dat zal niet alleen de aanschaf van zuiniger auto's bevorderen, maar ook zuiniger rijgedrag, verwacht De Boer. Verder wil zij samen met het bedrijfsleven afspraken maken over invoering van econome- ters. Verder bekijkt het kabinet de mogelijkheden om nieuwe sub sidies voor schonere vrachtau to's, bussen in het openbaar vervoer en bestelauto's op lpg of gas te introduceren. Ook be staat het voornemen om geld in te zetten voor grootschalige de monstratieprojecten waar de nieuwste technieken voor een breder publiek worden getoond. kwaliteitseisen vaak als lastige ingrepen van derden. Dat moet veranderen. Architectonisch niveau moet voor de marktpar tijen iets vanzelfsprekends wor den. Daarvoor komen dus onder- zoeks- en stimuleringsprogram ma's. Waar de overheid zelf betrokken is bij grote landinrichtingswerk zaamheden, zoals bij de HSL, de WOV en de Betuwelijn, zullen platforms van architecten, ste denbouwkundigen en land schapsarchitecten ervoor moeten zorgen dat de grootschalige wer ken niet alleen functioneel maar ook esthetisch van niveau zijn. Scholen en culturele in stellingen moeten ervoor zorgen dat kinderen ken nis maken met cultuur. Die kennismaking is immers van grote invloed op de culturele belangstelling in het latere leven. „Het gaat om een combina tie van zelf doen, ernaar kijken en er met elkaar over praten," schrijft staatsse cretaris Nuis in zijn cultuurno ta Pantser of Ruggengraat. Nuis trekt de komende vier jaar 12 miljoen gulden uit voor cultuur-educatie, bestemd voor samenwerking tussen scholen en culturele instellingen zoals musea. Het is de bedoeling dat scholen jaarlijks een cultuur- week organiseren. Naar de cul tuurnota is reikhalzend uitge keken door de bijna 500 gezel schappen die de komende vier jaar voor subsidie in aanmer king willen komen. Uiteinde lijk worden 250 aanvragers ge honoreerd. Nuis houdt zich daarbij niet altijd aan het ad- vies van de Raad voor Cultuur. \Zo wil hij het fameuze Haagse toneelge zelschap De Appel blij ven subsi diëren. De Natio nale Reis opera en Opera Zuid kunnen de komende vier jaar re kenen op iets meer subsidie. Hiermee hoopt de staatssecre taris het huidige productie niveau te handhaven en wel licht zelfs iets uit te breiden. De gezelschappen die voorna melijk in het zuiden en oosten optreden, hadden elk om forse uitbreidingen van hun budget gevraagd, maar daar komt Nuis niet aan tegemoet. Opera Zuid krijgt twee ton meer en komt daarmee op 1.700.000 gulden. De Nationale Reisopera krijgt drie ton meer en komt op 10.646.000 gulden subsidie per jaar. De Raad voor Cultuur had aangedrongen op meer samen werking tussen beide gezel schappen. Nuis heeft beide di recties inmiddels gevraagd een notitie op te stellen die meer klaarheid kan brengen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23