DE DAGBLADBEZORGER SLAAT TERUG 16 T/M 21 SEPTEMBER: BE WEEK VAN DE DAGBLADBEZORGER. Rem op vertrek bedrijven naar Noord-Brabant DESTKM Om de files te bestrijden Tegelijk moeten het op versneld Voor de uitvoering van in totaal 6 w< openbaar wordei deze] miljart Vooralsnog is er alleen genoeg geld voor de komende vier :aar twee miljard gulden. Maar minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) gaat ervan uit dat de rest van het geld de volgende ja ren door het kabinet vrijgemaakt Om het autorijden te beperken wil Jorritsma het liefst zo snel mogelijk rekeningrijden - elek tronische tolheffing - invoeren Ma&r technisch kan dat pas rond de eeuwwisseling. Daarom be perkt ze zich vooralsnog tot een accijnsverhoging van brandstof per 1 juli. Per liter wordt benzine hierdoor 15 cent duurder. Diesel en lpg gaan dan ook meer kosten, 7 respectievelijk 9,5 cent per li ter. De extra accijnsopbrengst wordt gebruikt voor een verla ging van de motorrijtuigenbelas ting. Zo wordt het rijden in, en niet het bezit van auto's ontmoe- Vrachtvervoerders worden voor de accijnsverhoging mogelijk ge compenseerd via het Eurovignet. De prijs daarvan gaat waar schijnlijk niet omhoog. De minis ter sluit niet uit dat de benzine prijs in 1998 nog verder omhoog gaat, tot 25 cent. Dat is echter af hankelijk van de prijsontwikke lingen in de ons omringende lan den. Betere samenwerking met gemeenten, provincies en bedrij ven moet leiden tot bijvoorbeeld Het kabinet wil het vertrek van bedrijven vanuit de Randstad naar de provincies Gelderland en Noord-Brabant aan banden leggen. „De inzet van het kabinet is om de lichte trend van verplaatsing van activiteiten vanuit de Rand stad te voorkomen." Dat schrijft minister De Boer (VROM) in de nota Randstad en Groene Hart, waarin ze de con touren aangeeft voor de ruimte lijke ontwikkeling van dit gebied tot het jaar 2010. Ze voorziet dat zonder tegenmaatregelen vooral na 2010, als alle bouwlokaties in de Randstad benut zijn, de over loop naar Noord-Brabant en Gel derland toeneemt. De minister meent dat Brabant en Gelderland hierdoor te veel ver stedelijken en uiteindelijk zullen vergroeien met de Randstad. Daarom wil ze onder andere de 'linten van bebouwing' - bijvoor beeld voor bedrijvenparken - langs wegen en spoorwegen beperken. De bedrijfsverplaatsing vanuit de Randstad valt vooralsnog reuze mee, aldus de minister. Tot voor kort werd er vanuit gegaan dat de economie van Brabant en Gelder land vooral groeit omdat bedrij ven en mensen vanuit de Rand stad zich er vestigen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat tussen 1992 en 1995 in totaal 492 bedrij ven naar Gelderland en Brabant verhuisden. Daar staat tegenover dat 268 bedrijven juist naar de Randstad vertrokken. De Boer: „De bijdrage van de bedrijfsverplaatsingen uit de Randstad aan werkgelegenheids groei van Noord-Brabant en Gel derland was in deze periode 7 tot 12 procent. Dat is niet veel." Ze zegt verder dat zich tussen 1986 en 1993 zo'n 8000 mensen vanuit e Randstad in Noord-Brabant en herland vestigden. Een 'over- oopfunctie' is er dus nauwelijks, e Boer wil ook duidelijke spraken maken over het ruim- e ïjke gebruik van deze gebieden. I staat bet groen onder druk. Daarom moet er eerst in de estaande bebouwing worden gebouwd. Als dat niet blijkt te unnen, is pas nieuwbouw aan de stadsranden te overwegen." Kwaliteit' is niet langer het kernbegrip in het cultuurbeleid voor de komende jaren. In die zin is be Cultuurnota 1997-2000 antser of ruggengraat' een reuk met het verleden. T)e cenb*a'e thema's in de visie ziinVan staatssecretaris Nuis Ara Ug?' jong en uitwisseling. Con ers ^an In de periode d'An- W.' to® het draaide om een P«k n discussie' of het tijd- narii,, takman, waarin de tonk. lag 0p de stimulering van daarsh Wd ^uis ionSe kunste- helpen, jeugd kennis laten

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 22