DE DAGBLADBEZORGER SLAAT TERUG
16 T/M 21 SEPTEMBER: BE WEEK VAN DE DAGBLADBEZORGER.
Rem op vertrek
bedrijven naar
Noord-Brabant
DESTKM
Om de files te bestrijden
Tegelijk moeten het op
versneld
Voor de uitvoering van
in totaal 6
w<
openbaar
wordei
deze]
miljart
Vooralsnog is er alleen genoeg
geld voor de komende vier
:aar twee miljard gulden. Maar
minister Jorritsma (Verkeer en
Waterstaat) gaat ervan uit dat de
rest van het geld de volgende ja
ren door het kabinet vrijgemaakt
Om het autorijden te beperken
wil Jorritsma het liefst zo snel
mogelijk rekeningrijden - elek
tronische tolheffing - invoeren
Ma&r technisch kan dat pas rond
de eeuwwisseling. Daarom be
perkt ze zich vooralsnog tot een
accijnsverhoging van brandstof
per 1 juli. Per liter wordt benzine
hierdoor 15 cent duurder. Diesel
en lpg gaan dan ook meer kosten,
7 respectievelijk 9,5 cent per li
ter. De extra accijnsopbrengst
wordt gebruikt voor een verla
ging van de motorrijtuigenbelas
ting. Zo wordt het rijden in, en
niet het bezit van auto's ontmoe-
Vrachtvervoerders worden voor
de accijnsverhoging mogelijk ge
compenseerd via het Eurovignet.
De prijs daarvan gaat waar
schijnlijk niet omhoog. De minis
ter sluit niet uit dat de benzine
prijs in 1998 nog verder omhoog
gaat, tot 25 cent. Dat is echter af
hankelijk van de prijsontwikke
lingen in de ons omringende lan
den. Betere samenwerking met
gemeenten, provincies en bedrij
ven moet leiden tot bijvoorbeeld
Het kabinet wil het vertrek
van bedrijven vanuit de
Randstad naar de
provincies Gelderland en
Noord-Brabant aan
banden leggen.
„De inzet van het kabinet is om
de lichte trend van verplaatsing
van activiteiten vanuit de Rand
stad te voorkomen."
Dat schrijft minister De Boer
(VROM) in de nota Randstad en
Groene Hart, waarin ze de con
touren aangeeft voor de ruimte
lijke ontwikkeling van dit gebied
tot het jaar 2010. Ze voorziet dat
zonder tegenmaatregelen vooral
na 2010, als alle bouwlokaties in
de Randstad benut zijn, de over
loop naar Noord-Brabant en Gel
derland toeneemt.
De minister meent dat Brabant en
Gelderland hierdoor te veel ver
stedelijken en uiteindelijk zullen
vergroeien met de Randstad.
Daarom wil ze onder andere de
'linten van bebouwing' - bijvoor
beeld voor bedrijvenparken -
langs wegen en spoorwegen
beperken.
De bedrijfsverplaatsing vanuit de
Randstad valt vooralsnog reuze
mee, aldus de minister. Tot voor
kort werd er vanuit gegaan dat de
economie van Brabant en Gelder
land vooral groeit omdat bedrij
ven en mensen vanuit de Rand
stad zich er vestigen. Uit recent
onderzoek blijkt echter dat tussen
1992 en 1995 in totaal 492 bedrij
ven naar Gelderland en Brabant
verhuisden. Daar staat tegenover
dat 268 bedrijven juist naar de
Randstad vertrokken.
De Boer: „De bijdrage van de
bedrijfsverplaatsingen uit de
Randstad aan werkgelegenheids
groei van Noord-Brabant en Gel
derland was in deze periode 7 tot
12 procent. Dat is niet veel." Ze
zegt verder dat zich tussen 1986
en 1993 zo'n 8000 mensen vanuit
e Randstad in Noord-Brabant en
herland vestigden. Een 'over-
oopfunctie' is er dus nauwelijks,
e Boer wil ook duidelijke
spraken maken over het ruim-
e ïjke gebruik van deze gebieden.
I staat bet groen onder
druk. Daarom moet er eerst in de
estaande bebouwing worden
gebouwd. Als dat niet blijkt te
unnen, is pas nieuwbouw aan de
stadsranden te overwegen."
Kwaliteit' is niet langer het
kernbegrip in het
cultuurbeleid voor de
komende jaren. In die zin is
be Cultuurnota 1997-2000
antser of ruggengraat' een
reuk met het verleden.
T)e cenb*a'e thema's in de visie
ziinVan staatssecretaris Nuis
Ara Ug?' jong en uitwisseling.
Con ers ^an In de periode d'An-
W.' to® het draaide om een
P«k n discussie' of het tijd-
narii,, takman, waarin de
tonk. lag 0p de stimulering van
daarsh Wd ^uis ionSe kunste-
helpen, jeugd kennis laten