Politie en justitie: van alles 'meer' Gezinsbeleid' moet sociale verloedering tegengaan Ook in toekomst genoeg geld voor AOW Allochtone burgemeesters Alle 16-jarigen lesgeld steem t geld bij nderzoek Sport is goed voor iedereen Colofon DBSTEM BINNENLANDSE ZAKEN ONDERWIJS E ZAKEN MILJOENEN I\1 O TA commissie benoemen vo°r bestu dering van nieuwe stelsel. Hii zal dat in nauwe samenwer king met minister Zalm gaan doen. nwe moeten een systeem maken waarin we de 21e eeuw mee inkun- nen." De staatssecre- leeft de eerste twee jaar zijn ambtsperiode ■it om vele verbeterin- loor te voeren in het ingstelsel. Die verbete- .1 waren bijvoorbeeld t op het stimuleren van rvriendelijk gedrag en "oedkoper maken van voor laagopgeleiden. bij verdere aanpassin- oop ik tegen de grenzen het bestaande systeem De staatssecretaris wil erder gaan om 'de econo- ïe dynamiek te vergroten arbeidsmarkt te verbete- Ook de 'fiscale vlucht' bijvoorbeeld België wil de ïdsman ingrijpender aan- Sen. cellen, nteer taakstraffen, meer blauw op straat, maar vooral ook een verbetering 'lK van de kwaliteit van politie en justitie. ün jn een notendop de plannen van de ministers Sorgdrager (Justitie) en Dijkstal a (Binnenlandse Zaken). een - zie kenhuizen, verzeke raars, patiënten - blijkt dat het budget onvol doende is, dan is uit breiding toege staan," aldus de bewinds vrouw. Tegenover de extra uitgaven staan ook bezuinigin gen voor totaal van 442 miljoen. Zo gen de ziekenhuizen een ting opgelegd van 100 mil- i gulden, het bedrag dat ze i995 te veel hebben uitgege- De acht academische zie- huizen moeten 35 miljoen .jveren. Het beschikbare dget voor deze instellingen t overigens toch licht ihoog omdat ook hier een gemene kostenstijging geldt 11,3 procent. De rest van de feparingen komen uit meer 'iciëncy en kostenreductie, irst denkt zelf te kunnen zuinigen door verlaging van prijzen van medische hulp- ddelen, zoals zij eerder deed it de kosten van de genees- ddelen. „Ik heb de smaak arvan te pakken." j Ït extra geld voor de aanpak van de criminali teit is volgens Sorgdrager tot op de laatste cent j^jet aiieen om de alsmaar toenemende druk litie en justitie het hoofd te kunnen bieden Mk om de aanbevelingen van de parlementai- iuêtecommissie opsporingmethoden te kunnen Sop het justitie-apparaat is volgens Sorg- iets van de laatste tien jaar. „Het heeft niet ie maken met de stijging van de criminaliteit bar'ook met de toenemende onrust en het gevoel an van onveiligheid." Volgens de minister zijn po tje en justitie 'natuurlijk' de eerst aangewezenen je criminaliteit te bestrijden, maar niet de eni- Het is iets van de hele samenleving, het heeft •k te maken de mentaliteit van de mensen. fgelopen tien jaar is het budget voor Justitie „verdubbeld. Volgend jaar geeft het ministerie Jt°5 959 miljard gulden meer. geld uit dan ooit ,arvoor. Sorgdrager heeft voor volgend jaar 205,3 alioen gulden extra gekregen. Het grootste deel iervan, 130 miljoen, steekt ze in verbeteringen van rechterlijke organisatie, vooral voor automatise- en betere huisvesting. Acht miljoen is beschik bar voor het aantrekken van 7 5 rechters en officie- ,n van justitie. De minister erkent dat dit geen al te irse uitbreiding is, gezien de problemen. „Maar het erktniet als je een organisatie te snel uitbreidt." K rest van het extra geld gaat naar de jeugdbe- ■herming (25 miljoen) en de uitbreiding van het mini alternatieve straffen (10 miljoen). Sorgdra- >r wil het aantal taakstraffen tot het jaar 2000 ijna verdubbelen (van 14.000 in 1995 tot 26.000 in oor de komende jaren staat opnieuw een forse uit- eiding van het aantal cellen op stapel om een rem zetten op het aantal heenzendingen. Er komen er 200 bij, waaronder 900 cellen in de gevangenissen, 90 plaatsen in de jeugdinrichtingen en 72 plaatsen tbs-klinieken. jrgdrager en Dijkstal trekken samen een flink ge ilde portemonnee voor de politie. Zo komen er de- kabinetsperiode nog eens 1000 agenten bij, bo- ■tEop de al geplande uitbreiding van de politie- lerkte met 3700. De politieministers willen dat de jorpsen het geld ook daadwerkelijk gebruiken voor meer 'blauw op straat'. Dijkstal trekt verder tot 2004 567 miljoen gulden uit voor een landelijk mo biel data-communicatienet voor politie, brandweer en ambulancediensten, de zogeheten 'zwaailichten sector'. Met name de politiekorpsen hebben hier de laatste jaren om gevraagd. Dijkstal en Sorgdrager zijn van plan zich voortaan meer te bemoeien met de activiteiten van de regio nale korpsen. Het 'meest indringende' signaal dat dit nodig is komt, volgens de politieministers van de parlementaire enquête. Met name de kwaliteit van de recherche moet verbeterd worden. Hiervoor is volgend jaar 20 miljoen gulden beschikbaar. Ook is het volgens de ministers nodig dat de politie zich in de strijd tegen de zware georganiseerde misdaad meer gaat toeleggen op het financieel rechercheren. Dijkstal en Sorgdrager willen dat voor 1998 elk korps een 'herkenbare organisatie' voor zedenzaken heeft, die kan samenwerken met andere organisa ties op het terrein van jeugd en veiligheid. Volgens Sorgdrager heeft de zedenzaak in België de nood zaak van dit specialisme eens te meer aangetoond. Minister Dijkstal wil nog deze kabinetsperiode een aantal knelpunten uit de huidige Politiewet halen. Zijn voornaamste bezwaar is dat het Rijk nu niets te vertellen heeft over de manier waarop de 25 regio nale korpsen met het geld van 'Den Haag' omsprin gen. Dit najaar zal Dijkstal ook een nieuw systeem aan de Tweede Kamer voorleggen voor de verdeling van het geld over de korpsen. Het oude systeem, waarbij de politie in het stedelijk gebied veel meer geld krijgt dan de korpsen op het platteland, stuit op kritiek omdat dit leidt tot een slechte, bereikbaar heid van de politie in de landelijke gebieden. „Maar een absolute garantie dat de politie op het platteland beter bereikbaar zal zijn kan ik niet ge ven. De korpsen zijn daar zelf eindverantwoordelijk voor," aldus Dijkstal. Volgens hem heeft het nieuwe systeem tot gevolg dat een aantal korpsen mensen zou moeten inleveren. De minister wil extra geld uittrekken om dit te voorkomen. «De politieministers, willen 'meer blauw op straat'. 'jVijftien procent van de opgroeiende kinderen veroorzaakt grote problemen voor hun omgeving en hun opvoeders. Zonder maatregelen dreigt het gevaar dat deze kinderen 'maatschappelijk desintegreren'. Kinderen én hun opvoeders moeten worden geholpen. Daarom gaat het kabinet gezinsbeleid ontwikkelen. 'iermee wordt CDA-fractieleider Heerma op .zijn wenken bedjend. Vorig jaar leidde' zijn dooi voor een gezinsbeleid tijdens de algemene (schouwingen in de Tweede Kamer nog tot veel hi- iriteit achter de regeringstafel. Bij nader inzien eefthet kabinet blijkbaar toch Heerma's suggestie lieus genomen. anleiding is vooral de angst dat delen van de aatschappij ernstig zullen verloederen. Het kabi- (t wil daarom bijdragen aan het herstel van nor men en waarden bij de jeugd. Van alle kinderen tussen 12 en 17 jaar komt 3,5 pro cent in aanraking met de politie wegens gewelds misdrijven en dat percentage stijgt. Vooral de kin deren zelf zijn daar de dupe van, maar het plaatst ook de maatschappij voor grote kosten. Staatssecretaris Terpstra (Welzijn) krijgt het voor touw in het gezinsbeleid.. Zij levert bij haar begro ting, voor komend jaar de 'Notitie Gezin'. Concrete nieuwe voornemens staan daar overigens nog niet in, wel de aankondiging dat het Sociaal en Cultu reel Planbureau in opdracht van het kabinet in fe bruari 1997 komt met een rapport over de jeugdpro blematiek. Op basis van dat rapport zal het kabinet concrete voorstellen voorleggen aan de Tweede Ka mer. Bij de uitwerking worden ook de ministeries van Binnenlandse Zaken, Justitie, Onderwijs en Sociale Zaken en Werkgelegenheid betrokken. Een apart ministerie voor het gezinsbeleid, waarvoor CDA- fractieleider Heerma vorig jaar pleitte, wijst het ka binet af. Volgens Terpstra voelt het hele kabinet zich verantwoordelijk. Het begrip 'gezin' neemt het kabinet ruim. „Van een gezin is sprake als een of meer volwassenen zorg dragen voor opvoeding en verzorging van een of meer kinderen," luidt de om- üj-fenjving. Nederland telt 2,1 miljoen gezinnen. Van alle op groeiende kinderen woont 85 procent bij twee ge huwde ouders, 13 procent bij een éénouder-gëzin en 1,5 procent bij een ongehuwd samenwonend paar. Het gemiddeld aantal kinderen per gezin daalt licht en ligt nu op 2,1. Bij gezinnen van allochtone af komst ligt dit gemiddelde op 3,7. Het aandeel van allochtone jongeren onder de 25 jaar op het totaal is inmiddels gestegen tot 18,2 procent. Probleemkinderen zijn vooral te vinden bij 'geslo ten gezinnen waar de buitenwereld niet binnen komt', schrijft Terpstra. Dat zijn bijvoorbeeld ge zinnen die te kampen hebben met langdurige werk loosheid. Daarnaast ligt er een groot probleem bij allochtone gezinnen. Het aantal allochtone jonge ren dat in aanraking komt met de politie neemt sterk toe. Inmiddels is meer dan de helft van de kin deren die in jeugdinrichtingen verblijven, van al lochtone afkomst. De overheid wil het gezinsbeleid langs drie wegen aanpakken: 9 voorwaarden scheppen voor de ouders zodat zij hun kind goed op kunnen voeden (bijvoorbeeld door het stimuleren van deeltijdwerk en meer geld voor kinderopvang); 9 ondersteunen en begeleiden van gezinnen via het onderwijs of consultatiebureaus; 9 actief ingrijpen wanneer een evenwichtige op voeding van het kind wordt bedreigd. Terpstra wijst op de 15.000 gevallen van (seksuele) mishan deling die jaarlijks worden gemeld. „Naar verwach ting zal dat aantal meldingen de komende jaren verder stijgen," voorspelt de staatssecretaris. onder- zoeks-acti- viteiten Nederland verdwij nen. Voor beide maatrege len 15 komend jaar 50 mil joen gulden extra beschik- baar en w de P» daarna miljoen kunnen bedrijven die wille» exporten6.1? ■paar Bosnië, Moldavië en ((Rusland, aankloppen *teun bij Economische za riet exportprogramma Dost-Europa wordt me drie landen uitgebreid. midden- en kleinbedrijf krijgt komend jaar exti dacht omdat deze sec'° opa export naar Oost-EuroP tegen veel problemen °P Nederlandse banken wag* vaak financienngsst omdat het om te kleine gen gaat en de risico s zijn. over twintig of dertig jaar nog AOW. De AOW blijft ook ver wintrg, dertig of veertig jaar nog een basisvoorziening en de remie dis werkgevers en werknemers daarvoor (i zal na volgend jaar Wet meer stijgen. Is er over een aantal jaren te weinig Premiegeld om alle fDW-uitkeringen te betalen, dan past de overheid bij raet belastinggeld. iuaai bet recept waarmee Ibor lI?aa,rse kabinet de AOW J v omst wil veilig stel- 'mZfT minister Melkert otnst L en) zal er in de toe- ""1J zijn om bij te passen. De gezonde overheidsfi nanciën zorgen ervoor dat het kabinet jaarlijks steeds minder aan rente op haar schuld hoeft te betalen. Melkert gaat ervan uit dat de hoogte van de AOW ge koppeld zal zijn aan de ontwik keling van de lonen. Onduidelijk is nog of de hoogte van de AOW ook over tien of twintig jaar nog is gewaarborgd. Volgens Melkert geldt daarvoor de bestaande 'koppelingswet'. En die wet zegt dat uitkeringen aan de lonen gekoppeld mogen worden als er tegenover de wer kenden niet te veel uitkeringsge rechtigden staan. De laatste tijd wordt die verhouding steeds gunstiger. Maar als over een tijd je de vergrijzing doorzet, zullen vele 65-plussers in de rijen van de uitkeringsgerechtigenden te rechtkomen. Of dan ook nog ge koppeld kan worden, is nog on zeker, met name als de economie zich slechter ontwikkelt dan nu het geval is. Andere oplossingen om de AOW veilig te stellen hebben het dus niet gehaald in het kabinet. De laatste jaren zijn er tal van ideeën geopperd. Bejaarden pre mie laten betalen over hun pen sioen bijvoorbeeld. Of nu al geld stoppen in een aparte pot om, als het echt moeilijk wordt, wat extra geld te hebben. VVD-leider Bolkestein pleitte voor een ver hoging van de pensioengerech tigde leeftijd met een of twee jaar. Daarover wil Melkert nog wel nadenken. Hij laat onderzoe ken of het mogelijk is dat mensen nog na hun 65e doorwerken en pas op hun 66e of nog later hun AOW gaan ontvangen. Wie dat doet, zou dan zelfs een hogere uitkering kunnen ontvan gen. Aan zo'n systeem zitten ech ter veel haken en ogen. Het be lasting-regime voor 65-plussers is anders dan voor 'gewone' wer kenden. Moet een 66-jarige die doorwerkt ook AOW-premie blijven betalen? Voor antwoor den op dit soort vragen is het nog te vroeg. Tot de oudedagsvoor zieningen horen ook de aanvul lende pensioenen. Ook daar wil het kabinet allerlei zaken veran deren. Aanvullende pensioenen gaan nu uit van een uitkering die (inclusief AOW) 70 procent van het laatst ontvangen loon be draagt. In werkelijkheid krijgen veel mensen aanzienlijk minder pensioen. Bijvoorbeeld omdat ze pensioenbreuken hebben opgelo pen of niet lang genoeg hebben gewerkt. Het kabinet wil nu dat niet langer wordt uitgegaan van het eindloon maar van het loon dat iemand gemiddeld in zijn ar beidsleven heeft verdiend, het zogenaamde middelloon. De pensioenen zullen dan lager uit vallen. Het motief achter deze wens is dat dan ook de premies lager kunnen zijn. Lagere pre mies betekenen lagere loonkos ten voor werkgevers. Die lagere loonkosten op hun beurt zorgen voor meer werk. Ook erg hoge pensioenen zouden tot het verle den moeten behoren, vindt het kabinet. Wie een extra hoog pen sioen wil hebben, moet daar maar zelf voor zorgen. Bijvoor beeld door te sparen óf via koop sompolissen of lijfrente. Al die plannen rond de aanvul lende pensioenen leveren de schatkist geld op. Er zal minder pensioenpremie worden betaald. Er zullen dus minder pensioenpremies van de belastingen afgetrokken kunnen worden. En dat zorgt uiteindelijk voor meer belastinginkomsten. Het kabinet wil bevolkingsgroe pen waarvan bekend is dat ze te weinig in beweging komen, aan zetten tot sporten. De opsomming van die groepen lijkt enigszins curieus. Volgens de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport VWS gaat het om: 'Gehandicapten, allochto nen, ouderen boven de 55, vrou wen, achterstandsgroepen in grote steden, asielzoekers, homo seksuelen en chronisch zieken'. Maar een toelichting geeft duide lijkheid. Elke groep krijgt een daarop aan gepast beleid. Want bij homosek suelen en allochtonen speelt bij voorbeeld het element discrimi natie een belangrijke rol, terwijl het bij ouderen vooral gaat om een passend aanbod aan sportac tiviteiten. Het ministerie stimuleert het sporten omdat lichaamsbeweging goed is voor de gezondheid. Ook worden positieve effecten ver wacht op gebied van 'onderlinge solidariteit, sociale samenhang en stabiliteit'. Wie regelmatig sport ontwikkelt ook 'belangrijke individuele waarden' zoals zelf standigheid en sociale participa tie, aldus VWS. Aan dit nummer over de Mil joenennota werkten mee: Teksten: Jeroen den Blijker, Hans van den Broek, Harry Coerver, Jan Greyn, Camiel Hamans, David van der Houwen, Carla Joosten, Elly Lammers, Debbie Langelaan, Arnold Mandemaker, Frans van Mourik, Hetty van Rooy, Bas 3e Vries en Marianne Wuite. Foto's en illustraties: Johan van Gurp, Cor Viveen, ANP, 't Sticht, Fotopersbu reau Dijkstra. Eindredactie: Arthur't Hart. Vormgeving: Karei van der Pol. WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1996 E3 PTEMBER 1996 EP Niet alleen de officieren van Justitie moetene buurten in, op den duur zouden ook de rechters eenvoudige zaken moe ten gaan af handelen in probleem wijken van de steden. Dat stelt mi nister Sorg drager (Jus titie) in een toelichting op haar be groting. Vol gend jaar start het ex periment 'Justitie in de buurt'. In Amsterdam, Arnhem, Maastricht, Rotterdam en Vel- sen worden wijkposten inge richt waar officieren van justi tie eenvoudige zaken gaan af handelen, zoals het uitreiken van dagvaardingen en het re gelen van schadevergoedingen. Op die manier moeten de verte genwoordigers van justitie be ter kunnen inspelen op de spe cifieke problemen in de wijken. Daarnaast moet hun aanwezig heid de veiligheid in de pro bleembuurten verhogen. „Het is een misvatting dat de officier van justitie een soort wijkagent wordt," aldus Sorgdrager. „Maar een aantal zaken die nu op de arrondisse mentsparket ten wordt af gehandeld, kan best in de wijken gere geld worden. Het uitdelen van boetes bijvoorbeeld, het werkt ze ker bij jeugdigen beter om ze naar een wijkpost te laten ko men dan ze een acceptgiro te sturen. Bovendien zien de men sen met de wijkposten dat jus titie dichtbij is." Sorgdrager vindt het 'niet zo gek' dat ook de rechters in de toekomst bij de wijkgerichte aanpak betrokken worden. De politierechter zou voor de een voudige zaken ook zittingen kunnen houden in de buurten. „De rechter komt dan ook wat dichter bij de mensen." HET WORDT tijd dat Neder land allochto ne burgemees ters krijgt. Dat vindt minister Dijkstal van Binnenlandse Zaken. „Het zou zou mooi zijn als we ook die doorbraak kunnen ma ken," aldus de minister. „Maar ik zit min of meer in een een lijdza me positie. Als er geen al lochtonen sol liciteren kan ik niets doen." De minister zit volgend jaar door de herindelingen in Brabant met een overschot aan burge meesters. De burgemeesters die daardoor hun baan kwijtraken, krijgen volgens hem prioriteit bij vacatures. Uit een overzicht van Binnen landse Zaken blijkt dat de meeste burgemeesters (47 pro cent) van CDA-huize zijn. De PvdA heeft 161 burgemeesters (28 procent), de WD 110 (19 procent) en D66 22 (vier pro cent). Veertig van de 625 bur gemeesters is vrouw. Dijkstal wü dat de zittende burgemees ters bijgespijkerd worden in .hun kennis en vaardigheden. Hij is van plan voor hen een cursus op te zetten, waardoor ze ook beter kunnen in spelen op eventuele conflicten met de ge meente raad. Binnen landse Za ken gaat, samen met Financiën, onderzoe ken of ge meenten waar de lokale lasten ver boven het gemiddelde uitsteken, niet onder curatele moeten worden gesteld. Daarvoor zal de Ge meentewet moeten worden ge wijzigd. Gemeenten kunnen nu immers zelf beslissen over de hoogte van de gemeentelijke heffingen. Het Rijk heeft al invloed op de hoogte van gemeentelijke ta rieven in zogenaamde 'artikel s-gemeenten. Deze armlasti ge gemeenten hebben door gaans de hoogste gemeentelijke heffingen. Dijkstal wil zo'n in vloed ook op 'normale' ge meenten met buitensporig hoge tarieven. Ruim 55.000 scholieren, die daarvan tot nu toe gevrijwaard bleven, moe ten lesgeld gaan beta len. De maatregel geldt vanaf augustus 1997 voor alle 16-jari gen in het voortgezet onderwijs. De verwach te opbrengst is 50 miljoen gulden. Tot nu toe betalen alleen scholieren die voor 1 augustus 16 jaar zijn, lesgeld voor het daarop volgen de cursusjaar. Diegenen die na die datum jarig zijn, betalen dat jaar niets. Vanaf 1997 ver andert dat. Ze betalen niet het volle bedrag van 1497 gulden, maar hooguit 1122 gulden (drie kwartalen); afhankelijk van de maand waarin een leerling ja rig is. Ouders met een smalle beurs kunnen het lesgeld weer terug krijgen via een tegemoetko ming in de studiekosten. Dat zal naar verwachting gelden voor zo'n 22.000 leerlingen. De maatregel is opvallend om dat deze scholieren nog leer plichtig zijn. Maar volgens on derwijsminister Ritzen zijn er geen juridi sche obsta kels voor de maatregel, waardoor 'er gelijkheid in de klas ont staat'. Om het ge bruik van computers in het basison- jj derwijs te 11 versterken, JU trekt Ritzen dB 10 miljoen JH gulden extra uit, oplopend tot 30 miljoen gulden vanaf 1999. Nu is er één computer op de veertig leerlingen be schikbaar. Verder is besloten om meer geld uit te trekken voor de inventaris in het voort gezet onderwijs: in 1997 26,5 miljoen gulden, vanaf 1998 blijvend 55 miljoen gulden. De kans is groot dat de OV- jaarkaart voor mbo-studenten vanaf november 1998 ver dwijnt. Ritzen denkt nog na over een vervangende, maar veel beperkter reisvoorziening voor deze groep studenten. Ritzen wil vanaf het jaar 2000 124 miljoen gulden per jaar be zuinigen op het mbo. Op het kunstvakonderwijs wil de mi nister vanaf 2001 25 miljoen gulden bezuinigen. Hij wil die besparing mede bereiken door een studentenstop in te voeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21