Sociale zekerheid in moderne jas Werkgelegenheid groeit boven verwachting Rente staatsschuld daalt langzaam Gezinsbe ok in t< mmmma '91 '92 '91 '92 '93 '94 '95 '96 Ander fiscaal systeem Borst krijgt er geld bij Meer geld onderzoek MILJOENEIMNO I: ARBEIDSMARKT beroepsbevolking Ik 1996:409 miljard ONZE SCHULD 1995: 399 miljard 1994: 379 miljard 1993: 371 miljard p FINANCIERINGS TEKORT 3,8% pL 3>6% 3,5% FINANCIEN VOLKSGEZONDHEID ECONOMISCHE ZAKEN DE STEM WOENSDAG 18 SEPTEMBER igg6 Het blijft onrustig op het terrein van de sociale zekerheid. Allerlei uitkeringen zijn al 'afgeslankt'. Mensen komen minder gauw in aanmerking voor een uitkering. Het heeft inmiddels miljarden aan bezuinigingen opgeleverd. De veranderingen gaan echter door. Niet zozeer om te bezuinigen, maar wel om het sociale stelsel bij de tijd te bren gen. Ontwikkelingen in de maat schappij maken dat noodzakelijk. De kostwinner komt steeds min der voor. De tweeverdiener des te meer. In plaats van een vaste baan van veertig uur werken steeds meer mensen in deeltijd. De 'flexwerker' heeft zijn intrede gedaan. Die werkt nu eens een tijdje hier dan weer eens een tijdje daar en soms een tijd hele maal nergens. Ook de opvattin gen over sociale zekerheid veran deren. Wie een uitkering krijgt, moet er alles aan doen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te kunnen staan, is het motto geworden. Het kabinet heeft een reeks plan nen bedacht om de sociale zeker heid in een moderne jas te steken. Met de uitvoering van een deel van die plannen wordt al in deze kabinetsperiode begonnen. Andere plannen zijn niet meer dan aanzetten voor een discussie. Het kabinet wil bijvoorbeeld zor gen dat minder mensen aan spraak maken op een werkloos heidsuitkering. Daarvoor heeft minister Melkert (Sociale Zaken) ideeën op papier gezet. Bedrijven die gezond zijn, maar waar het tijdelijk niet goed gaat, hoeven geen mensen te ontslaan. Ze krij- Wie een uitkerino krijgt, moet er alles aan doen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan. gen hulp van de overheid. Die helpt ze om door de moeilijke tijd heen. Een ander plan is dat werk gevers die veel werknemers ont slaan, een hogere WW-premie betalen. Voor werkgevers die weinig mensen ontslaan, is er een lage WW-premie. Verder willen sommige ministers dat de WW- uitkeringen niet meer berekend worden aan de hand van het laatst verdiende loon, maar van het gemiddelde loon dat de werk nemer in de loop der tijd ver diende. Of die plannen ook wer kelijkheid worden, is voorlopig onzeker. Tot de voornemens behoort ook een verdere versterking van de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt. Melkert vindt dat in het jaar 2010 man en vrouw de zorgtaken in hun gezin gelijk ver delen. Dat vereist verbetering van zaken als kinderopvangprojecten, buitenschoolse opvang en verlof regelingen. Wie op dit moment langere tijd verlof neemt, bouwt in die periode geen uitkerings rechten op. Het kabinet wil daar in elk geval iets aan doen. Heel veel ouderen tussen 55 en 65 jaar werken niet meer. Dat zouden ze wel moeten doen, vindt het kabi net, want dan betalen ze ook pre mies voor de sociale zekerheid en daardoor blijft het stelsel betaal baar. Twee jaar geleden is al een regeling van kracht geworden die verbiedt om ouderen bij voorrang te ontslaan. Nu is de aandacht gericht op de VUT-regelingen die mensen rond hun zestigste al tot stoppen met werken verplichten. Ze zouden moeten worden omge bouwd tot een eigen aanvullend pensioen. Dan kan iedereen zelf kiezen of hij eerder met werken stopt of liever later een hoger pensioen ontvangt. Ook wil het kabinet stimuleren dat oudere werknemers minder zware taken (maar dus ook lagere lonen) krij gen. Dan houden ze het langer vol in het arbeidsproces. De positie van deeltijdwerkers en flexwerkers moet ook verbeteren. De deeltijd- en flexwerkers beta len wel braaf hun premies, maar als ze werkloos of arbeidsonge schikt worden, vallen ze buiten de regelingen en krijgen vaak niet eens een uitkering. Minister Mel kert laat daarom onderzoeken hoe de Ziektewet gewijzigd kan worden om beter toegesneden te zijn op deze groepen. Het kabinet gaat ook bekijken of veel van deze mensen niet ten onrechte buiten de werkloosheidsuitkerin gen vallen. Het kabinet onder zoekt verder of werknemers naast hun WW-premie ook nog apart voor uitkeringsrechten kunnen sparen. Wie dan werkloos wordt, kan bovenop de normale uitke ring zijn zelf opgebouwde rechten te gelde maken. Ook dat zou de positie van flexwerkers en deel tijdwerkers versterken. Deze groepen hebben ook problemen bij het opbouwen van (aanvul lende) pensioenen. Daarom wil de regering werkge vers verplichten om mensen die langer dan drie maanden ergens werken op te nemen in een pen sioenregeling. êd De werkgelegenheid groeit in Nederland boven verwachting. Het afgelo pen jaar nam het aantal banen met meer dan honderdduizend toe, een groei van 1,8 procent. Nederland doet het beter dan de rest van Europa, met een banengroei van gemiddeld slechts 0,1 procent. Na drie jaar kabinet-Kok zal de werkgelegenheid, volgens prognose, met 314.000 banen zijn gegroeid. Daarmee haalt het kabinet de afspraak in het regeerakkoord - 350.000 banen erbij in vier jaar - ruimschoots. De Nederlandse bedrijvigheid ontwikkelt zich veel gunstiger dan in andere Europese landen. De economische groei bedraagt in 1997 naar schatting 2,75 pro cent, dat is een half procent meer dan dit jaar. Die groei is de 'motor' voor de werkgelegenheid, met als bijkomend gevolg dat het aantal uitkeringsgerechtigden kan dalen. Volgens minister Wijers (Econo mische Zaken) is het succes te danken aan een mix van loonkos tenmatiging, meer economische dynamiek en lastenverlichting. Het kabinet wil dat beleid voort zetten. De cijfers stemmen Wijers optimistisch, maar is geen reden voor tevredenheid. Slechts ruim de helft van de beroepsbevolking verricht betaalde arbeid. In ver gelijking met andere Europese landen is dat weinig. „Een kleine 2,5 miljoen mensen onder de 65 jaar is nog steeds afhankelijk van een uitkering. Ik ben niet geneigd me daarbij neer te leggen. We moeten de werkge legenheid verder bevorderen. Werk is de beste zekerheid die je mensen kunt geven," vindt minister Zalm (Financiën). Om de werkloosheid te laten dalen moet Nederland zich har der inspannen dan de rest van Europa. De beroepsbevolking groeit in Nederland naar verhou ding veel sneller dan in omrin gende landen. De komende tien jaar betreden jaarlijks ongeveer 70.000 'nieuwelingen' de arbeids markt. Om die groep aan werk te helpen en het aantal werklozen verder te verlagen, moet de werk gelegenheid jaarlijks minimaal blijven groeien met 100.000 tot 120.000 banen. Dat kan alleen bij een economische groei van gemiddeld drie procent, aldus Wijers. Daarnaast gaat het kabinet ver der met lastenverlichting. Vooral de loonkosten aan de onderkant van de arbeidsmarkt moeten omlaag. Zodoende zullen lager geschoolden en langdurig werk lozen aan de bak komen. Zij pro fiteren nu nog te weinig van de banengroei. Werkgevers die vol gend jaar langdurig werklozen in dienst nemen tegen een loon schaal van honderd tot 115 pro cent van het minimumloon krij gen zoveel belastingvoordelen dat ze bijna geen werkgeverslas ten voor die werknemers meer betalen. De problemen op de arbeids markt beperken zich niet alleen tot de laaggeschoolden. Steeds vaker klagen bedrijven over moeilijk vervulbare vacatures in hogere echelons. Daarom trekt het kabinet volgend jaar negen miljoen gulden uit om de combi natie van werken en leren in het hoger beroepsonderwijs te bevor deren. Voor werknemers die 1996 vermoedelijke uitkomst 1997 raming 1989 1990 1991 1992 aantal werkzame personen met een baan van 12 uur of meer per week (inclusief personen ouder dan 65 jaar) werkloze beroepsbevolking 1993 1994 1995 1996 1997 6.500.000 naast hun werk in het hbo gaan studeren, krijgt de werkgever een belastingvoordeel van maximaal 6000 gulden. Dit voordeel wordt de komende jaren nog groter. Het Centraal Planbureau gaat uit van een wat een 'gematigde stij ging' van de CAO-lonen heet: 2,5 procent volgend jaar. Dat is dit jaar een procent minder. Tegen over de groeicijfers plaatst het CPB een negatief beeld van het bruto binnenlands produkt (693 ontwikkeling staatsschuld 1997: 419 miljard (binnen- en buitenland) 1996 vermoedelijke uitkomst 1997 raming 1994 gecorrigeerd voor een tijdelijk neerwaarts effect van de VAW/balansverkorting in de t volkshuisvesting 1996 vermoedelijke uitkomst 1997 raming 'ÉM beleidsrelevant tekort in procenten van het Bruto Binnenlands Product De rente over de staatsschuld daalt langzaam, na een periode van gestage groei. Volgend jaar zijn de totale rentelasten over de staatsschuld 30,1 miljard gulden. Het kabinet werkt aan verkleining van de staatsschuld, juist om die rentelasten te beperken. Als het kabinet het klaarspeelt om het jaarlijks tekort op de rijksbegroting (nu nog 19,8 mil jard gulden) verder terug te dringen, ontstaat er de komende jaren royale ruimte op de afzon derlijke begrotingen. Helemaal wegpoetsen van het tekort in zes jaar tijd levert bijvoorbeeld in 2010 een vrij besteedbaar bedrag van 18 miljard gulden op. Het ministerie van Financiën presenteert deze berekening met de nadrukkelijke aantekening dat het een 'veronderstelling' is. Zo'n tekortreductie 'schept ruimte om de kosten van vergrij zing op te vangen en om duur zaam te investeren in bijvoor beeld werkgelegenheid', aldus Financiën. De staatsschuld bedraagt vol gens de in de Europese landen gehanteerde maatstaven 528 miljard gulden; dat is 76,2 pro cent van het bruto binnenlands product (693 miljard), het bedrag dat alle Nederlanders samen opbrengen. Het kabinet heeft zich verplicht toe te wer ken naar een staatsschuld van 60 procent van het bbp. Een derge lijk percentage wordt acceptabel geacht. (Ter vergelijking: België heeft een staatsschuld van 140 procent.) Met de dalende staatsschuld ligt Nederland op schema om toe te treden tot de Europese Mone taire Unie (EMU). Begin 1998 bekijken de lidstaten van de Europese Unie welke landen samen een monetaire unie kun nen gaan vormen, met op den duur alle dezelfde munteenheid: de euro. Belangrijke voorwaarde voor toetreding is een ordelijke staatshuishouding met een over zichtelijke schuld. Er komt een studie naar een nieuw belastingstel sel. Het hui dige systeem laat geen ingrijpende aanpassingen meer toe. Daarom moe ten er funda mentele fis cale verande ringen komen, zoals een nadruk kelijk verschil tussen kapi taal- en arbeidsin komsten. Staatssecretaris Ver meend (Financiën) wijkt hier mee af van afspraken in het regeerakkoord, waarin het bestaande belastingstelsel als uitgangspunt geldt. Het stre ven was wel de tarieven te ver lagen, maar zonder ingrijpen in de systematiek. Vermeend bestrijdt dat het nieuwe stelsel gevolgen heeft voor de aftrek van hypotheek rente. „Dat is niet aan de orde." Toch kondigt hij aan onderscheid te willen maken tussen inkomsten uit kapitaal en uit arbeid. Dat betekent bij voorbeeld dat rente-inkomsten niet langer als inkomen uit arbeid worden beschouwd. Vermeend zal geen aparte commissie benoemen voor bestu, dering van nieuwe stelsel. Hij zal dat j nauwe samenwer- Heer Dat zijn in een notendop de plar minister Zalm g doen, ,fle moeten een systeem maken waarin we de 21e e mee inkun- nen." d, staatssecre taris heeft de eerste twee jaar van zijn ambtsperiode gebruikt om vele verbeterin gen door te voeren in j,el belastingstelsel. Die verbete ringen waren bijvoorbeeld gericht op het stimuleren van milieuvriendelijk gedrag eB het goedkoper maken vat banen voor laagopgeleide» „Maar bij verdere aanpassb gen loop ik tegen de grenzen van het bestaande systeem aan." De staatssecretaris wil veel verder gaan om 'de econo mische dynamiek te vergroten en de arbeidsmarkt te verbete ren'. Ook de 'fiscale vlucht naar bijvoorbeeld België wil de bewindsman ingrijpender aan pakken. miljard); de totale produktiviteit van Nederlandse bedrijven en burgers. Omdat nog te weinig mensen een betaalde baan heb ben, blijft dat bbp (per hoofd van de bevolking) achter bij omrin gende landen. Minister Borst (Volksgezond heid, Welzijn en Sport) heeft het kabinet ervan kunnen overtuigen dat zij met het haar toebe deelde geld niet toe kan. „Collega Zalm (van Finan ciën) en ik zijn het er over eens dat de zorgcitroen nu ver genoeg is uitgeknepen," aldus Borst. Ze krijgt voor de zorgsector volgend jaar 1,7 miljard gulden meer dan in 1996. Dat is 380 miljoen gulden bovenop het geen in het regeerakkoord was afgesproken. Daarin staat dat de uitgaven voor de volksge zondheid jaarlijks met 1,3 pro cent omhoog mogen. Door zaken ais vergrijzing en ont wikkeling van nieuwe, kost bare behandelmethoden, blijkt dat in de praktijk zo'n 2,3 pro cent te zijn. De afgelopen jaren moest dit probleem achteraf worden opgelost maar nu is er een aangepaste afspraak gemaakt. Borst blijft gebonden aan de afspraak dat haar begroting met slechts 1,3 pro cent per jaar omhoog mag. „Maar als ook na een uiterste \krachtsinspanning van ieder een - zie kenhuizen, verzeke raars, patiënten - blijkt dat het budget onvol doende is, dan is uit breiding toege staan," aldus de bewinds vrouw. Tegenover de extra uitgaven staan ooi gen voor een totaal van 442 miljoen, h krijgen de ziekenhuizen een korting opgelegd van 100 mil joen gulden, het bedrag dat ze in 1995 te veel hebben uitgege ven. De acht academische zie kenhuizen moeten 35 miljoen inleveren. Het beschikbare budget voor deze instellingen gaat overigens toch omhoog omdat ook hie algemene kostenstijging van 1,3 procent. De rest van de besparingen komen uit mee' efficiency en kostenreductii Borst denkt zelf te kunnen bezuinigen door verlaging van de prijzen van medische hulp middelen, zoals zij eer met de kosten van de genees middelen. „Ik heb de smaak daarvan te pakken." pESTBM cellen, meer taakstraffen, r van de k Aan andere eisen - beperkte inflatie, lage rente en stabiele wisselkoers - voldoet Nederland al lang. De EU-lidstaten spraken bij het verdrag van Maastricht af dat zestig procent (van het bbp) de norm zou moeten zijn voor de staatsschuld. Maar dat wil niet zeggen dat die norm ook direct moet zijn gehaald. Er moet 'zicht' zijn op een daling tot het gewenste niveau. Volgens minister Zalm staan alle lichten op groen voor Nederland. Het ministerie van Economi sche Zaken gaat technolo gische innova tie door het bedrijfsleven stimuleren. Nederlandse bedrijven geven te wei nig uit aan onderzoek naar en ont wikkeling van nieuwe pro ducten, vindt minister Wij ers. Daarom trekt hij meer geld uit voor de Wet Bevorde ring Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). De maximale subsidie die een bedrijf per jaar kan krijgen voor onderzoek, wordt ver hoogd van 10 miljoen naar 15 miljoen gulden. Daarnaast staat de regeling vanaf 1 janu ari ook open voor software- onderzoek. 'Research development'- laboratoria krijgen medio 1997 de mogelijkheid investe ringen in gebouwen vrij af te schrijven. Wijers wil met die aanpak syoorkomen dat steeds meer onder- zoeks-acti- viteiten uit Nederland verdwij nen. beide maatrege-, len B komend jaar 50 Bil joen guldffl extra beschik- baar en de j»® daarna miljoen kunnen bedrijven die exporteren naar Bosnië, Moldavië en 1 Rusland, aankloppen steun bij Economische na Het exportprogranuna Oost-Europa wordt m drie landen uitgebreid. Ïet extra geld voor de aanpak van d teit is volgens Sorgdrager tot op de alleen om de alsmaar toene, n Dolitie en justitie het hoofd te kur Paar ook om de aanbevelingen van de p 'enquêtecommissie opsporingmethode le^druk^op het justitie-apparaat is vcj raaer iets van de laatste tien jaar. „H< 7leen te maken met de stijging van de d mar ook met de toenemende onrust ei an van onveiligheid." Volgens de mini: .(je en justitie 'natuurlijk' de eerst aai de criminaliteit te bestrijden, maar Het is iets van de hele samenlevir ok te maken de mentaliteit van de mer afgelopen tien jaar is het budget vi jjna verdubbeld. Volgend jaar geeft he jet 5 959 miljard gulden meer geld d aarvoor. Sorgdrager heeft voor volgen liljoen gulden extra gekregen. Het g iervan, 130 miljoen, steekt ze in verbet e rechterlijke organisatie, vooral voor ing en betere huisvesting. Acht miljoer aar voor het aantrekken van 75 rechteij en van justitie. De minister erkent dat c jrse uitbreiding is, gezien de problemei rerkt niet als je een organisatie te snel je rest van het extra geld gaat naar zherming (25 miljoen) en de uitbreid antal alternatieve straffen (10 miljoe| er wil het aantal taakstraffen tot hej ijna verdubbelen (van 14.000 in 1995 1 000). foor de komende jaren staat opnieuw el reiding van het aantal cellen op stapel! zetten op het aantal heenzendingen. I 00 bij, waaronder 900 cellen in de gei 90 plaatsen in de jeugdinrichtingen en i tbs-klinieken. iorgdrager en Dijkstal trekken samen e ailde portemonnee voor de politie. Zo k e kabinetsperiode nog eens 1000 agerl enop de al geplande uitbreiding van) Iterkte met 3700. De politieministers w) torpsen het geld ook daadwerkelijk geil Vijftien procent van de opgroeiend veroorzaakt grote problemen v< omgeving en hun opvoeders, i maatregelen dreigt het gevaar c kinderen 'maatschappelijk desini Kinderen én hun opvoeders moetc geholpen. Daarom gaat het kt gezinsbeleid ontwikkeler i.-• iermee wordt CDA-fractieleider .zijn wenken bedjend. Vorig jaar leidooi voor een gezinsbeleid tijdens eschouwingen in de Tweede Kamer no ariteit achter de regeringstafel. Bij r eeft het kabinet blijkbaar toch Heeri erieus genomen. anleiding is vooral de angst dat ïaatschappij ernstig zullen verloeder: et wil daarom bijdragen aan het her: over twintig of dertig jaar no* naar tegen veel problem^ -c j Nederlandse banken w'Ij vaak financiering®' omdat het om te kleine gen gaat en de risico s zijn. J De AOW blijft ook over Wlntig, dertig of veertig jaar nog een I asi,svoorziening en de Premie die werkgevers en i werknemers daarvoor en zal na volgend jaar Met meer stijgen. Is er over een aantal jaren te weinig P^miegeld om alle AOW-uitkeringen te aetalen, dan past de overheid bij met belastinggeld. arie landen uKg«»r:r,g midden- en kleinbedrijf krijgt komend jaar extra dacht omdat deze secto export naar Oost-»g. „ssclu. tegen veel problemen op Nederlandse banken wJ het recept waarmee mat financiering*8' paarse kabinet de Anw ■ihpt recept waarmee tor de taa.rSe kabinet de AOW n v omst wil veilig stel- 'Ocialo t?S minister Melkert omst J zal er in de toe- genoeg geld zijn om bij te J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20