02 pE STEM Kok heeft gelijk: Paars is heel gewoon ausini Koopkracht vrijwel gelijk Analyse che vivi" ■HHMHHim DE STEM COMMENTAAR Begroting in de luwte De smaak naar meer Beatrix niet buiten boekje' INKOMSTEN totaal:182,3 miljard UITGAVEN totaal: 202,1 miljard FINANCIERINGSTEKORT MBER 1996 St «P jee/ 1 van Het Tweede FOTO LEENDERT JANSEN ag 'Heeft paars een so- leiding is het feit dat de jaar in de regering zit. ortret van drie gezinnen zouden zijn beloofd. Is rd of merken zij slechts I studio is minister Mel en. uur) VPRO's Stardust is ge in de Amerikaanse regis- i. Bekend van een hele 3 als Klute (1971) met Ja- Vesident's Men (1976), So- met Meryl Streep en The Luur) als bemanningslid van bte zeilboot. Tijdens de it op de Atlantische Oce- t Allison dat een orkaan de hielen zit en waar- I de kapitein. Deze weigert |erzoek om terug te keren haven in te willigen. Tot at van ramp ontdekt Al- at de apparatuur waarmee nalen kunnen worden inden ontbreekt. 20.30-22.10) Franse speelfilm uit Regie: Claude Chabrol. rollen: Emmanuelle Béart, pis Cluzet en Nathalie Car- Psychologische thriller, i Nellie zijn een gelukkig |t een hotel drijft. Paul gaat twijfelen aan Nellie's |r dat daar een reden voor nt zijn jaloezie ziekelijke aan. Na een aantal on- likkelijke incidenten tussen leiden, probeert Nellie hem gemoet te komen door het niet meer te verlaten. Het niet, want Paul heeft in- els moordfantasieën. sland 1,23.00-00.35) id Closed Doors Ameri- se tv-film uit 1994. Regie: erine Cyran. Hoofdrollen: Bostwick, Teresa Hill en y-Anne Down. Philip en minnares Casey Stevens en een moord op de invalide Donovan beraamd, Philips en Casey's moeder. Nie- 1 verdenkt de twee, maar als verdachte stemmen en ge- begint te horen en ge- jgd wordt door mysterieuze pontjes, slaat de schrik hem et hart. dë Nederlands 2, 23.20- tDIO 5 eel uur t/m 18.00,22.00 en 23.55 Nieuw AONOT: 6.50 Pyjamapret. NOS: 7.05 N» tief. AVRO: 7.32 De tijd van je leven. Dingen die gebeuren (MA/). W® Glas in Lood. (Herh.) RVU: 13.08 Gebeur- ;sen. 14.02 De schatkamer. 14.45 De trots de buurt. KRO: 15.02 Montaigne. Ntt i Radio UIT. PP: 17.50 SP. RKK/KRO: verhaal komen. NP5: 19.00 Nieuws en iteiten in het Turks. 19.45 Nieuws en teiten in het Marokkaans en Berbers Nieuws en aktualiteiten in het Chine®- AONOT: 21.00 Moshi, moshi. 21.30 Bet enteren. VPRO: 22.02-23.55 De avonue 22.04 Arnon Grunberg vanuit ne TIE) we (3e) album bevat chtige songs o.a. de iitsingle „Incancellabile A N O E L reda, tel. 076-5214778 eda, tel. 076-5215213 Miljoenennota 'Te veel gemikt op de markt' WOENSDAG 18 SEPTEMBER 1996 E1 De hoogleraar en de vakbondsman zijn het hartgrondig eens: Bij de reorganisatie van de sociale zekerheid laat het kabinet zich te veel en ook veel te eenzijdig inspireren door het marktmechanisme. Door Frans van Mourik Het afschaffen van de Ziek tewet had nooit mogen plaatsvinden," zegt prof. Leo Stevens, hoogleraar fiscale conomie aan de Erasmus Umver- ,jt Hij wordt daarin bijgeval- bj door mr. Anton Westerlaken, ioreitter van het CNV. (tevens: „De privatisering van de 'iektewet was contra-productief, door een kort politiek geheu- i heeft zich dat beleid zich her- Jd bij het wijzigen van de (abestaandenwet. En dat het nu l0» opnieuw gebeurt bij dé Wet ,p de arbeidsongeschikheid is oor mij delimit. I; spreek het tweetal aan de voor- ivond van een symsposium over |t Miljoenennota, dat vanmiddag im half drie begint in de Grote [erk in Breda. Daar discussiëren met onder anderen drs. ing. C. aas - de 'kroonprins' van de NGBank - en mr. D. Witteveen, facteur-generaal fiscale zaken m het ministerie van Financiën. Itevens: „Dat stellige geloof in de aarkt valt mij rauw op het dak. Iet kabinet geeft te gemakkelijk at aan de markt en dus aan de tenekeraars. Verlaging van de litgaven lijkt aantrekkelijk, maar le mensen waar het om gaat, krij- icn toch de lasten voor hun kie- Zij moeten zichzelf verzeke- l Het heet dan weliswaar geen «lasting meer, maar de last is zelfde. Kwetsbare groepen in samenleving hebben minder bb zich daartegen in te dekken. Dat vind ik een duidelijk minpunt n het begrotingsbeleid." Jaar kan Westerlaken zich hele- naal in. vinden. „Als je zegt dat iel goed gaat met de economie in Herland, dan klopt dat. Maar ils je ziet welke offers er zijn |ebracht door mensen met een ering, wie er in de wind heb- gestaan om de overheidsfi- lanciën gezond te helpen maken, lan vraag ik me af of de ruimte die er nu is ontstaan niet creatie ver benut had kunnen worden." Als voorbeeld noemt Westerlaken het spaarloon, dat de schatkist jaarlijks 2,5 miljard aan belasting kost. Hij vraagt zich hardop af hoe dat bedrag zich verhoudt tot de 700 miljoen die nog bezuinigd gaat worden op de sociale zeker heid. „Ik krijg dan een onrustig gevoel," zegt de CNV-voorzitter, „ik heb dan het niet het idee dat we de ruimte benutten voor dege nen die dat het hardst nodig heb ben." Stevens is het daar mee eens: „Spaarloon en bedrijfsspaarrege- lingen komen het voor grootste deel terecht bij mensen die al hoog in de boom zitten en het eigenlijk niet nodig hebben. Er wordt kwistig met geld omge sprongen." Overigens oordelen de twee ver schillend over het totaal van de begroting. Stevens vindt het een goed en evenwichtig stuk, waar je je in Europa mee kunt laten zien. De kritiek op het beleid ten aan zien van de sociale zekerheid beschouwt hij als kritiek op een segment van die begroting: Voor Westerlaken gaat dat veel dieper. Hij vindt het een gemiste kans dat de ruimte in de begroting niet wordt gebruikt voor de onderkant van de samenleving. Westerlaken: „Het gatonderin wordt groter. Markt en collectieve sector lopen verder uit elkaar. Er is weliswaar een koopkrachtga rantie, maar alleenstaanden met kinderen zakken toch door het ijs. Kwetsbare groepen komen op grotere achterstand te staan. Neem het commentaar van de Raad van State op de doorbereke ning van de ruimte die lagere rente biedt. Als die wordt omgezet in een daling van de staatsschuld, levert dat in het jaar 2010 zo'n 18 miljard op om aardige dingen mee te doen. Dan praat je toch vols- «Prof. Leo Stevens markt. trekt anders over financiering van de AOW." Prof. Stevens acht de tijd geko men om een van z'n stokpaardjes te berijden: halvering of nog lie ver afschaffing van de vermo gensbelasting. „Er gaan grote ver mogens de grens over," zegt hij, „met name in Brabant en Lim burg. Dat kun je met het schrap pen van die wet tegengaan." Daar is een tweede stokpaardje bijge komen dat hetzelfde beoogt: de Wet Aanmerkelijk Belang, die per 1 januari directeuren-grootaan deelhouders op vriendelijke wijze onder het Nederlandse belasting- regime probeert te brengen. Dan hoeven ze-zoalsnu gebeurt - hun BV niet langer leeg te schudden in het buitenland. Alleen heeft de kabinet geeft te gemakkelijk toe aan de Anton Westerlaken...liberale saus te scherp van smaak. Raad van State de wet zo gewij zigd dat volgens Stevens het effect weer teniet wordt gedaan en de BVs toch weer over de grens worden ontmanteld. Hij zal daarom vandaag in Breda voor stellen om de knelpunten uit de wet te halen. Westerlaken is het ermee eens dat je kapitaalvlucht en fraude tegen moet gaan. „Wie zou daar tegen zijn," zegt hij, „dat is tenslotte in het belang van de samenleving. Maar ik vind wel dat je als over heid zo'n maatregel budgettair- neutraal moet financieren. Je moet dus de compensatie voor het verlies aan inkomsten voor de staat halen bij dezelfde groep die van de maatregel profiteert. Dat zelfde geldt voor zaken als rente op consumptief krediet en hypo theekrente." Zowel Westerlaken als Stevens stelt vast dat er vaak sprake is van een ad hoc-beleid bij de sociale zekerheid. Staatsse cretaris Vermeend loopt vaak voor de muziek uit met zijn fiscale maatregelen. Stevens: „Neem bijvoorbeeld de pensioenen. Flexibilisering en ombouw van de VUT was fiscaal snel rond, maar nu, een jaar later, is er nog niks gebeurd omdat Sociale Zaken nog allerlei zaken moet regelen. En intussen komt het kabinet al weer aanzetten met het middentoon als uitgangspunt voor het pensioen. Zo ben je als overheid geen betrouwbare wet gever." Westerlaken vult aan: „En dan MOTIEVEN: sociale minima zonder kinderen (ca. 23.325,-) 'sociale minima met kinderen (ca. 23.325,-) 'gehuwde AOW'ers, beide 65+ (ca. 11.850,- p.p.) 'alleenstaande AOW'er (ca. 16.475,-) ACTIEVEN: 'minimumloon met kinderen (ca. 23.775,-) 'minimumloon alleenstaand (ca. 21150,-) 'modaal met kinderen (ca. 35.550,-) '2 x modaal met kinderen (ca. 64.225,-) 0,00 0,00 0,00 7,00 0,00 0,00 0,50 - 0,25 Voor de meeste mensen zal de koopkracht volgend jaar gelijk zijn aan die van dit jaar. Dat is tenminste de bedoeling van het kabinet. Tegenover extra kosten zoals hogere premies voor sociale zekerheid staan allerlei las tenverlichtingen. De hogere premies zijn nodig omdat de sociale fondsen de laatste jaren niet genoeg geld hebben binnen gekregen. Dit jaar alleen al verslechterde de positie van de fondsen met drie miljard gulden. Pre mieverhoging moet volgend jaar zorgen voor 4,5 miljard aan extra inkomsten. Voor mensen met een uitkering of het minimumloon is van belang dat er volgend jaar weer 'gekoppeld' wordt. Dat betekent dat minimumloon en uitkeringen in dezelfde mate stijgen als de lonen. Voor de werkenden stijgt het arbeidskostenforfait, een belastingvoor deel, van acht naar tien procent. Maatregelen in de individule huur subsidie zorgen voor een licht voordeel voor de ontvangers van die sub sidie. De kinderbijslag gaat niet extra omhoog, maar wordt wel aange past aan de inflatie. Het 'koopkrachtplaatje' van het kabinet heeft ove rigens weinig reëele waarde. Want met allerlei zaken is geen rekening gehouden. De gemeentelijke heffingen zijn bijvoorbeeld helemaal niet bij de berekeningen betrokken. Wie in een 'dure' gemeente woont, kan er dus volgend jaar best nog op achteruit gaan. Voor allerlei groepen die op het minimum leven, is het gelijk blijven van de koopkracht geen goed nieuws. Zij komen nu al ieder jaar tekort. Voor deze groepen wil het kabinet allerlei nieuwe maatregelen nemen. Eind oktober wordt daarvoor een speciale conferentie gehouden. Die conferentie moet resulteren in extra hulpprogramma's voor de allerarmsten. dreigt het kabinet bovendien ook nog - dat zie je bij de nota Werk en Zekerheid - om de eigen opvat ting over het middentoon fiscaal af te dwingen. Zo van: als jullie niet doen wat we zeggen, sturen we de fiscus op je af. Juist deze Miljoenennota bood de mogelijk heid om met voorstellen te komen zonder fiscale stok achter de deur." Stevens: „Ik ben het zonder meer met Westerlaken eens. Eerst werd de Nabestaandenwet ingevoerd en daarna ging men zich pas afvragen hoe het gat in het pen sioen van de nabestaanden moest worden verzekerd. Met name de lage inkomens hebben daar pro blemen mee. En voor de Arbeids ongeschiktheidswet geldt het zelfde. Ik begrijp niet waarom die wet zonodig moet worden afge schaft. Laten we die in stand hou den, want het alternatief van de overheid voor die wet is een ratje toe." Over wat ze gemist hebben in de Miljoenennota zijn ze het eveneens snel eens: een inkomens beleid. Stevens: „Er staat niks over in." Westerlaken: „Jawel, één puntje, de alleenstaande WAO'ers en twee keer modaal gaan erop vooruit." Stevens: „Een inkomensbeleid ligt toch in het verlengde van beleid voor de sociale zekerheid. Ik vrees dat in dit paarse gerecht het liberale sausje te pregnant aanwezig is." Westerlaken: „Ik houd het er lie ver óp dat het liberale sausje te scherp van smaak is." VOOR DE derde keer op een rij presenteert het paarse kabinet- Kok zijn begroting met de wind in de zeilen. Zowel de Troon rede als de Miljoenennota is optimistisch van toon en daar is alle reden voor. De werkloosheid, zelfs de langdurige werk loosheid, daalt sneller dan voorzien en zit op het peil dat het kabinet pas volgend jaar dacht te bereiken. De staatsschuld en het financieringstekort gaan op voorbeel dige wijze omlaag. De koopkracht blijft overeind, de koppeling is gehandhaafd. En voor het eerst stijgt het aantal werkenden ten opzichte van het aantal uitkeringsgerechtigden. Op dat punt is er werkelijk sprake van een trendbreuk, aldus premier Kok. De gunstige resultaten zijn voor een deel te danken aan het feit dat het kabinet in het regeerakkoord heel voorzichtig is geweest met het wekken van verwachtingen. Dankzij die behoedzaamheid kunnen nu goede resultaten worden gepre senteerd, bijvoorbeeld op het terrein van de werkgelegenheid. Het kabinet heeft zo veel profijt van de gunstige conjunctuur dat het bijna verleidelijk wordt om te speculeren hoe het 'paars' in zwaar weer zou vergaan. Maar het is te gemakkelijk om het succes van het kabinetsbe leid helemaal toe te schrijven aan invloeden van buitenaf. De strakke begrotingsdiscipline van minister Zalm van Financiën, de rol van Kok en de rust in de coalitie zijn factoren die hebben bijgedragen aan een begroting die het predikaat 'evenwichtig' verdient. Als zelfs het CDA als grootste oppositiepartij in haar eerste reactie spreekt van 'goede begrotingsresultaten', dan valt er niet veel meer te klagen. '|i NIETS STAAT het het kabinet-Kok dus in de weg om het de komende twee jaar, tot de verkiezingen van 1998, kalm aan te doen. Maar de Troonrede waarschuwt nadrukkelijk voor zelf genoegzaamheid, die gemakkelijk kan leiden tot afhankelijk heid van zoiets wisselvalligs als de conjunctuur. Ondanks de goede resultaten is zowel de werkloosheid als de staatsschuld nog steeds veel te hoog. En van een comfortabele reserve is geen sprake; nog steeds is Nederland bezig de financiële schade te repareren die in het verleden is opgelopen. De goede resultaten zijn voor Kok reden om 'de lat hoger te leggen', zoals hij het uitdrukt, en de blik nadrukkelijk over de verkiezingen heen op het jaar 2000 te richten. De agenda voor de volgende eeuw bevat vooralsnog niet meer dan het in kaart brengen van de problemen waar het volgende kabinet mee te mak en krijgt, met bovenaan de lijst de toekomst van de sociale zekerheid. Maar het is onmogelijk om Koks nadrukkelijke aan dacht voor de verdere toekomst los te zien van het succes van zijn paarse kabinet. In twee jaar tijd hebben PvdA, VVD en D66 bewezen dat zij in staat zijn samen te werken, beleid te ontwikkelen én werkbare oplossingen aan te dragen. Met het resultaat van hun pragma tische aanpak kunnen alle drie regeringspartijen hun kiezers onder ogen komen. Het positieve resultaat van 'paars' zou bij de verkiezingen over twee jaar wel eens van doorslaggevende betekenis kunnen zijn. Koningin Beatrix heeft geen enkele -ongewenste en ongecontroleerde invloed' op het regeringsbeleid. Dat zegt premier Kok in een toelich ting op de Troonrede 1997. Kok wijst erop dat ministers altijd verant woordelijk zijn voor hun beleidskeuze, 'of ze nu advies van de konin gin hebben gekregen of aan de ontbijttafel'. De premier reageert op berichten dat de koningin achter de schermen vaak haar 'preutse' opvattingen er bij het kabinet door zou drukken. Zo zou Beatrix er voor gezorgd, hebben dat de Nederlandse ambassa deur in Zuid-Afrika, die samenwoont met een vriendin, is overge plaatst kort voor haar bezoek aan dat land. Kok onderstreepte wel dat het staatshoofd niet louter een symbool functie vervult. Volgens de grondwet is de koningin lid van de rege ring en zij beschikt dus over een zekere 'speelruimte'. Bij het opstellen van de troonrede is de vorstin dan ook nauw betrokken. „Zij is onzichtbaar maar zeer aanwezig." De zomer van '96 zou een warme worden. Het zou zelfs weieens de zomer kunnen worden van de val van dit kabinet, omdat er dan moest worden ingegrepen in de sociale zekerheid. Oppositieleider neerma voorspelt - we schrijven september 1994, wanneer het kabinet Kok net geformeerd is - dat het kabinet die ingrepen niet kan opbrengen. Maar de zomer van 96 is politiek gesproken rim pelloos verlopen. Het kabinet lijkt steviger in het zadel te zitten dan °°'t- Sterker; heel stiekum denken vdA, VVD en D66 al aan paars-2. Vaar of dat wegens doorslaand succes zal zijn? artijd zijn schouders op I laKi historische doorbraak' die zijn miw u- ls' Re§eren zonder het CDA is iumu u11 ki)zonder, vindt hij, maar sm, nog niet bijzonder. De gewone Wim Kok staat aan het hoofd van I onri ®eToon kabinet, dat zich in niets Verscheidt van andere. M<Wer Van Mierlo denkt er heel toet n °Veii ^°'6ens hem is de politiek auJt S Seëmancipeerd'. Van Mierlo tnm /a,n woegere situatie, waarin er was tussen PvdA en WD. I net al eens ergens over eens waren, Door Debbie Langelaan was altijd het CDA het doorgeefluik om te kunnen praten. Dat dat niet meer hoeft, bewijst volgens Van Mierlo al vol doende het bestaansrecht van paars. Oppervlakkig gezien heeft Van Mierlo gelijk. Maar wie verder kijkt, ziet dat er tussen PvdA en WD geen wezenlijke dia loog is. De twee tegenpolen zijn in de loop van de jaren allebei wat naar het midden opgeschoven, maar dat komt door de tijd geest en niet omdat ze elkaar van bepaalde standpunten weten te overtuigen. Tijdens de Algemene Beschouwingen zul len VVD en PvdA zich weer profileren zoveel ze kunnen. De PvdA zal nog wat meer koopkrachtgaranties voor de laagstbetaalden proberen af te dwingen, de WD doet hetzelfde met de lastenver lichting. Vervolgens vindt er eventueel een uitruil plaats van wensen. Maar een dialoog is dat niet. Er worden geen pogin gen gedaan elkaar werkelijk te overtui gen. Dat hoéft ook niet echt, omdat eco nomische tegenwind, de enige echte vij and van de liefde in de politiek, op dit moment ontbreekt. WD en PvdA hebben nog steeds niet echt iets met elkaar. Van Mierlo's emancipa tiegedachte stoelt eigenlijk nergens op. Want als die twee de gelegenheid werke lijk zouden uitbuiten, en daarnaast nog eens profiteren van de aanwezigheid van D66, waarom hebben ze dan niet voor eens en voor altijd het homohuwelijk geregeld? Of een flinke stap gezet op weg naar het afschaffen van de kostwinners voordelen in de belastingen en de sociale zekerheid? Of een doorbraak geregeld in het drugsbeleid? Al die kansen zijn blij ven liggen. Iedere keer gaat één van de fracties wel weer aan de rem hangen. Voorzichtig heid blijft troef. Kok heeft dus gelijk: paars is heel gewoon. De vernieu wing die zich meester zou maken van de politiek, gehoopt en verwacht door met name D66, is uitgebleven, Van een nieuwe openheid merken we ook niet veel. Moeilijke kwesties worden als van ouds voorgekookt in het Torentje. Dit kabinet lijdt aan typisch CDA- gedrag: voorzichtig aan, dan breekt het lijntje niet. Ook een echte CDA-leider, als die er al zou zijn, zou het moeilijk hebben om oppositie tegen dit kabinet te voeren. Het kabinet komt in deze Miljoenennota zelfs met een nota over het gezinsbeleid, een onderwerp waarvoor het CDA vorig jaar met veel tam-tam aandacht heeft gevraagd. De tweede helft van deze kabinetsperiode zal er weinig veranderen. De begroting voor volgend jaar bevat weinig verras sends. 'Werk, werk werk', het credo van Wim Kok, is nog steeds het belangrijkste, en overigens terecht. Door de meeval lende 'économie is er ook niet echt een probleem met deze doelstelling. Maar daar hadden we geen paars kabinet voor nodig. Zoetjes aan beginnen de drie partijen aan een tweede termijn te denken. Want tot nu toe heeft geen van de drie echt schade opgelopen door paars. De anti-paarse oppositie in de rechtervleugel van de VVD tegen paars (lees: Wiegel) blijkt geheel verstomd dankzij de gouden greep van politiek leider Bolkestein om zelf in de Kamer te gaan zitten. Ook de PvdA spint garen bij dit kabinet. De achterban heeft heus wel door dat de afbraak van de sociale zekerheid in volle gang doorgaat, maar de partij kan de volgende verkiezin gen in met een mega-politicus - Kok - die ook mensen van buiten de traditionele PvdA-aanhang' aantrekt. En over het feit dat D66 zich vrijwel niet profileert, lijken de democraten zich niet echt druk te maken. De vraag wie hun snel veroude rende leider moet opvolgen kost meer kopzorg. In deze veilige omstandigheden kan paars inderdaad doorgroeien naar een verlen ging. Niet omdat deze coalitie vernieuwend of zelfs maar verfrissend is, maar omdat ze treedt in de voren van de Nederlandse politieke traditie: gematigdheid en voor zichtigheid voor alles. Belastingen op milieu 3,5 (1,9%) Overige belastingen op inkomen, winst en vermogen 6,1 (3,3%) Inkomstenbelasting 6,1 (3,3%) Aardgas 5,8 (3,2%) Accijnzen 15,5 (8,5%) Vennootschapsbelasting 24,9 (13,7%) Overige kostprijsverlagende belastingen 17,5 (9,6%) Niet-belastingontvangsten en overig 16,0 (8,8%) Omzetbelasting (BTW) 47,6 (26,1%) Loonbelasting 39,4 (21,7%) Loon/prijsreserve en overige 2,4 (1,2%) Landbouw, Natuurbeheer en Visserij 3,2 (1,6%) Economische Zaken 3,0 (1,5%) Justitie 6,0 (3%) Financiën 5,2 (2,6%) Binnenlandse Zaken 7,2 (3,6%) Buitenlandse Zaken (incl. IS) 7,6 (3,8%) Europese Unie 10,8 (5,3%) Verkeer en Waterstaat en Infrastructuurfonds 11,8 (5,8%) Volksgezondheid, Welzijn en Sport 10,0 (4,9%) Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 8,4 (4,2%) Defensie 13,3 (6,6%) Gemeente- en Provinciefonds 22,3 (11,0%) Sociale Zaken en Werkgelegenheid 23,5 (11,6%) Rente staatsschuld 30,1 (14,9%) Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen 37,2 (18,4%) in'miljarden guldens en in procenten raming 1997 bedragen en procenten afgerond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19