Gangmaker Joop Zijlaard na 25 jaar nog altijd op de baan te vindei Bron Nederlands baanwielrennen uitgeput E Blamage Carlo Blommae DE STEM SPORT I „eden gevoel aan overge~ •"vierde klasse a IJz vierde klasse a Philippine troeft t _vierde klasse a MAANDAG 16 SEPTEMBER 1995 jESTBM i «r Fred Rabout Endiike-"Ik1hebhiergeen FaST" laf IJzendijke-trai- 11,0 Paul van der Hooft na de I ^.thuisnederlaag tegen I; .wens gisteren te kennen. week tegen HVV'24 J edat ondanks het verlies I fel maar vandaag zijn we ge len weggespeeld. We liepen Ijdsachterdebalendefei- I ten aan- Km de rust kon IJzendijke giste- 1- Breskens van scoren afhou- I en mede dankzij het falen van I Breskense spitsen (met nama I rkko Osmanovski) en uitstekend Keeperswerk van Franklin de Ir rader in het IJzendijkse doel. I Breskens-trainer Piet Puijpe ver- I weet zijn manschappen in de eer- I ste helft gebrek aan voetbalintel- Joop Zijlaard in zijn restaurant Kaat Mossel. Joop Zijlaard zit 25 jaar in het vak. Welk vak? Hij heeft inmiddels al veertien keer het uit gaansleven van Rotterdam verrijkt met een nieuwe horecazaak en zit nog steeds op de motor bij praktisch alle internationale derby-wedstrijden. Wil het wel wat rustiger aan gaan doen, toch geniet hij nog met volle teugen. „Ik ben een Bourgondiër maar dat had je wel gezien, niet dan?" Maar met het Nederlandse baanwielrennen ziet 's lands bekendste gangmaker het niet meer goed komen. Door Vincent Ronnes Het is vandaag al niet anders dan in de hele rest van zijn le ven: Jopie is het middelpunt. Staat aan de bar, een schaal met wat lekkernijen uit zee voor zich, omgeven door Rot terdamse ondernemers die hun twaalfuurtje in Kaat Mossel plegen te nemen. Want zij weten ook wel: bij Joop in de buurt in het altijd goed toe ven. Heeft hij niet het laatste nieuws, dan is er wel een goed verhaal te vertellen. „Net wezen trainen," vertelt hij even later, in een rustiger hoek van zijn etablissement. Getraind met zijn beroemde schoondoch ter, Leontien van Moorsel. Als we Joop moeten geloven, zijn die ochtendlijke sessies met zijn schoondochter telkens weer de monstraties van wilskracht. „Die gaat terugkomen, dat is zeker." Van Moorsel, de tweevoudig Tourwinnares, huwde vorig jaar zijn zoon Michael. Deze was net als zijn oudere broer voorbe stemd voor de horeca. Vanuit Joops succesrestaurant Kaat Mossel valt het oog over het wa ter heen op restaurant Josephine, ook al van Joop. Michael zou er met zijn kersverse echtgenote de boel gaan bestieren. „Maar hij is niks voor de horeca," concludeer de Joop al snel. Leontien is weer aan het fietsen, Michael is de ma nager van het nieuwe team van de voormalige wereldtopper. Lef „Ze vroeg me al om met haar te gaan trainen toen ze nog aan het kwakkelen was. Maar ik wist het niet. Ik geloofde er niet zo in. Man, wat zag ze er ook uit. Eerst broodje- en broodjemager en daarna veel te zwaar. Toch ging ze met die dikke kont weer op de fiets zitten. Dan moet je wel lef hebben, hè, want je weet dat je wordt uitgelachen." Maar aanvankelijk kon de schoonvader weinig enthousiast worden. „Ze had het heilige vuur niet, dat zag ik. Totdat ze terug kwam van Tenerife, waar ze mee had gehol pen aan de organisatie van zo'n fietsvakantie. Toen zag ik dat ze het weer helemaal terug had. Ze Een breed lijf en koersinzicht wilde weer echt." En dus maakt Joop nu dagelijks een rondje van honderd kilome ter met zijn schoondochter. „En fanatiek hè. Dan rijden we op zo'n fietspad en zitten er een heel eind voor ons een paar naast el kaar. Als ik dan niet snel heb ge toeterd, dan geeft ze me toch een schreeuw." Naam „Ze moet ook wat zakelijker wor den." Dat kan ze dus wel van haar schoonvader leren. „Dat denk ik wel, ja." Hij was net zijn eerste café - „El Barco, had ik nooit moeten ver kopen" - begonnen toen ook in de gloednieuwe Ahoy de Zesdaagse van start ging. Joop, zelf ooit fietser geweest, maar nooit een echte, meldde zich als gangmaker. Daarmee maakte hij naam. Een naam die hij handig heeft gebruikt om steeds weer figuren als Willem van Hanegem en Pim Doesburg zijn zaken te laten openen en volk naar een van zijn nieuwe vond sten te lokken. „Jongen, doe dat niet, want de horeca is ongezond," zei zijn va der destijds nog. Joop heeft het overleefd, heeft nu nog drie zaken. Topper Joop Zijlaard (117 kilogram) leerde het gangmakersvak van Noppi Koch. „Die had dezelfde lichaamsbouw als ik: kort en breed. Of dat voordeel heeft? Kijk, je moet dat vergelijken met een deux-chevautje dat probeert een vrachtwagen in te halen. Die gaat meteen een paar kilometer harder." Die wetenschap drong ook al snel tot de wielrenners door. „En dan gaat het ook psychisch werken. Dan gingen ze naar pa en ma en zeiden ze: ik rij achter Zijlaard. Nou, dan zat het wel goed." De cijfers geven hem gelijk. Zo sleept Joop 25 jaar achter elkaar de Nederlands kampioen naar zijn overwinning. Een topper die niet tegen het brede achterwerk van Zijlaard heeft zitten kijken is niet te vinden, niet in Nederland, niet daarbuiten. Goed, zo'n breed achterwerk zet je lekker uit de wind. Maar is dat alles wat je nodig hebt om een goede gangmaker te zijn? „Koersinzicht. Niet zenuwachtig worden. En, ik verzeker je, bij mij raakt geen renner meer dan tien centimeter los. Ik kijk de hele tijd achterom. Wat zeg ik, ik rij een hele ronde achterstevoren op mijn motor." Betonbanen De komende maanden is hij weer te vinden op de banen in Duits land, Italië, Frankrijk en Dene marken. Maar niet in Nederland. „Het is de schuld van de bond. Die hadden geld moeten uittrek ken om die baan in Ahoy te be houden. Wat hebben we nu? Ba nen in Alkmaar en Sloten. Beton banen in de open lucht, dat werkt niet. En nu willen ze het in Nij megen ook weer proberen. Dat is verloren energie. Die baan ligt er al zoveel jaren, dat is net een ak ker. Je moet een baan hebben waar je mooie tijden kunt neer zetten. Dat red je nooit met een betonnen baan. vergeleken met die mooie, veel snellere houten banen in het buitenland. Verlo ren energie is dat." „Ik vind het vreselijk om toe te geven maar het baanrennen in Nederland is dood. Die Peter Nieuwenhuis is echt een goede bondscoach, maar hij heeft het budgetje ter grootte van een no- tedoppie en hij moet met zijn jon gens trainen in een wastobbe." Vroeger moesten wij ook weet ik hoeveel series rijden voor een fi nale van het Nederlands kam- foto cor vos pioenschap. Dit jaar hebben a het wegens gebrek aan belan| stelling moet afgelasten." Duitsland In Denemarken, zo weet hij,] het nu weer enorm. „Daaro niseren ze wedstrijden voor: en zevenjarigen. Ik kan niet 1 grijpen dat onze bond daa voorbeeld aan neemt." Duitsland kent ook een zeer goed bezochte zesda „Bremen is daar de absolutet per. Daar komen 120.000 Daar moeten we net zolang d« rijden tot ze allemaal zijn. Als je die vrachtwagen» met worst en bier, dat is onï# stelbaar." En jullie ondertussen maar i spelletje spelen onder de baan? „Nee, nee, nee, niks spelletje. 1 dereen vecht voor zijn sponsort Winnen, komt-ie weer even op» televisie en daar gaat het om." zal je vertellen dat er echt won geknokt om de zesde en r plaats." Met als gevolg dat het wel nwjj gezellig is dan vroeger, ~"J gangmaker. „Er wordt gelachen. Toen zaten we er®j wel eens met een flesje wijnb'l j Tijdperk Valt er in het Nederlandse baanj Manchester (anp) - De put van het Nederlandse baan wielrennen staat nagenoeg droog. „De natuurlijke in loop van onderaf ontbreekt. Het draagvlak voor de baan is heel dun geworden. Alle aandacht gaat tegenwoordig naar de weg," de simpele maar treffende constatering van bondscoach Peter Nieuwenhuis na het WK in Manchester. „Als er structu reel niet snel iets verandert, dan is de baansport in Ne derland ten dode opgeschre ven." De situatie van het Nederland se baanwielrennen is al jaren beroerd. Prestaties zijn volko men afhankelijk van de factor toeval. Ingrid Haringa is een natuurtalent, dat de afgelopen jaren met wereldtitels en olym pische medailles de zorgwek kende situatie aardig wist te verbloemen. Van beleid is door allerlei straatgevechten om machtposities binnen de baan- commissie van de bond geen sprake. De baansport in Nederland is het stiefkindje van het Neder landse wielrennen. Te weinig opgeleid kader, te veel oog voor de weg bij bond, sponsors, ploegleiders èn renners. In het nieuwe beleidsplan dat de Ra bobank - na de toetreding dit seizoen de alles bepalende fac tor in het Nederlandse wieier- gebeuren- in samenwerking met de Nederlandse bond heeft gemaakt staat geen letter over de baan. Jan Raas gaat als manager van die ploeg het land in voor cli nics. Om jonge wegrenners op te sporen, niet om enthousias telingen voor de baan te porren. Dat frustreert Nieuwenhuis, die wel begrip leest in de ogen van de bobo's maar in de prak tijk slechts een roepende in de woestijn blijkt te zijn. Nieuwenhuis ziet, hoe kan het ook anders als bondscoach, nog steeds lichtpunten. Zoals de jonge achtervolgingsploeg. Een groep met potentie, waarmee hij naar de Olympische Spelen en het WK ging. Maar ook tot dat viertal beho ren renners die twijfelen. De weg lonkt. De vaderlandse wie- Ierwereld denkt teveel in secto ren, is de mening van de bonds coach. „In Nederland spreken we van wegrenners, veldrijders en baancoureurs, terwijl baan en weg gemakkelijk in elkaar kun nen overlopen. Op de baan leg je de basis. Wielrennen heeft vijf componenten: uithouding, kracht, coördinatie, lenigheid en snelheid. De laatste drie fac toren leer je op de baan; die voegen iets toe aan een renner." Nieuwenhuis heeft in veel op zichten gelijk. Veel van de goe de wegrenners begonnen op de baan. Hinault, Zoetemelk, LeMond waren in hun jeugdjaren veel vuldig op de baan te vinden. Van de huidige generatie zijn Breukink, de Duitser Zabel, de Brit Boardman, de Russen Ber- zin en Ekimov, de Italiaan Mar- tinello, de Fransman Moreau goede voorbeelden van renners die hun eerste stappen op de piste maakten. Boardman werd in Barcelona olympisch kampioen achtervol ging, Martinello in Atlanta olympisch kampioen punten- koers, Zabel is de meest begeer de sprinter van het wegpeloton, Berzin won de Giro d'Italia. Al leen in Nederland zien slechts weinigen iets in de combinatie weg/baan. Nieuwenhuis zou graag met zijn achtervolgings ploeg gedurende het seizoen veel wegwedstrijden rijden. „Kijk naar het buitenland. De Italiaanse achtervolgingsploeg die in Manchester met een we reldrecord wereldkampioen wordt, was ook in Olympia's Ronde van Nederland op de weg." Voorbeelden zijn ér genoeg, volgelingen niet. In elk geval niet in Nederland. Dat heeft volgens Nieuwenhuis te maken met de structuur en het gebrek aan een fatsoenlijke, overdekte accommodatie. Sloten wil graag, Alkmaar heeft een tradi tie. Die regioverbondenheid is terug te vinden in de selectie van Nieuwenhuis. „Je hebt in Nederland te maken met inteeltmechanisme. Van vader op zoon. Het wereldje is klein. Daar waar het werkelijk om gaat, draagvlak-verbre ding, zijn we de mist in gegaan. De jeugd van nu leeft van ar rangementen. Pieters, Haringa, Van Hameren zijn van een an dere tijdsgeest." De bond zal altijd blijven door gaan met baanwielrennen. „We gaan door, maar het droogt op. Ik- moet zelf op zoek naar renners die op de baan willen rijden. In het buitenland begint het bij de baan. Wij ko men niet verder. We gaan het structureel via de districten goed aanpakken en als dat niet kan diep investeren in die en keling die talent heeft. Een tus senweg is er niet." ligent voren overh moet zen' e toen kwan ploeg nuten noeg IJzen Franl wijl 1 van i met uitvie vlug ny va nuter blessi HW' I Door Rinus Verberkmoes Vogelwaarde - Vogelwaar- I de en HW'24 hebben van I hun derby in de vierde I klasse A een waar festijn I gemaakt. Startte de thuis- I club verrassend door een 2- 0-voorsprong te nemen, de rust ging met 2-2 op de borden in. Deze stand werd [na 3-3 in de 57e minuut I omgebogen in 3-3, waarna HW'24 de winst definitief I met 3-5 naar zich toetrok. Een verdiende zege, omdat de Hulstenaren meer in houd hadden en dat uitein delijk ook toonden. „Er moet versterking komen, an- I ders ben ik weg," zei Carlo Blom- maert aan het einde van de vorige competitie waarin de Hulsten aren degradeerden. Aan die wens werd voldaan en Blommaert bleef in Hulst. En heeft het weer naar zijn zin. Zijn drie doelpun tten en zijn uitstraling in het duel ^tegen Vogelwaarde gaven dat zonder meer aan. Blommaert is terug, scoort weer en geniet. Het betekent tevens dat HVV'24 weer leeft. Zij het dat de vooruitge snelde reputatie een fikse knauw :g. Twee uitvallen van de t thuisclub, betekenden binnen een i. tiental minuten 2-0. In beide ge- vallen was Rudi Raes de onzeker Ldefensie van HW'24 te snel af en prat belangrijker is, eveneens poelman Jean-Pierre de Keyzer. [..Acht minuten na deze ouverture trok Angelo Verbraken alle regis ters open voor een solo. Verkeerd aangevallen door de matig spelende Steven Clippe- laar, zette de technisch begaafde Hulstenaar een slalom in die l langs vijf verdedigers ging en vervolgens langs klip Patrick Vonk, die slechts de bal uit het net mocht halen: 1-2. Nog voor de J'thee zou het 2-2 worden. Een f simpel tikje van Harm Rietjens l! bracht Carlo Blommaert in stel- f" ling en die benutte deze buiten kans voor zijn eerst treffer. Het i duel kreeg er samen met de diver- rse hachelijke momenten voor bei- f de doelen glans door. En wat nog ((belangrijker was, het beloofde H wat Een aan noe de Hel in. moi om. en dei Jan rennen weinig opzienb verwachten, in huiselijke I ziet Joop Zijlaard het nogv" een wielrenfeestje komen. Want Leontien, al veel titels ij en toch pas 25 jaar jong, ko®> rug, belooft haar schoonvader „Het tijdperk Van Moors" voorbij, zeggen de mensen, tien blijft aardig. Joop.ze dan, het tijdperk Van Moor voorbij, maar dat van ZijW] Van Moorsel komt eraan. „Zijlaard-Van Moorsel, kl mooi hè. De ouwe Harne Moorsel vindt het maar Maar hij begint er, gelooj1 een beetje aan te wennen. En als het dan allemaal g< beuren, moet ze haar naam zakelijk uitbuiten. Joop daar al zijn ideeën over. „4 Ion waar ze het ijs noêam?L'i lijk maken, echt iets voor n DoorSjaak Begijn St-Jansteen - In een voor de thuisploeg dramatisch verlo pen wedstrijd waste het be zoekende Philippine STEEN n met niet minder dan 1-5 de oren. De mosseldorpbewo- ners speelden niet echt groots, maar profiteerden van de zwakheden van de forma tie van trainer Edy de Witte. TEEN riep eigenlijk de hele I edstrijd het ongeluk over zich thuisjongens speelden erin .P1311 °P man, waardoor Persoonlijke fouten door een verdediger niet gecorri- serd konden worden. Trainer e Wltte was het hier niet mee pvv ,retaas na afloop: niiÜl e 's n£et aan zijn doel- j i gekomen via uitgespeel- 7r,oi sen' 1">e oorzaak moet je ken in persoonlijke fouten en straft"6rden bekwaam a£Se" En vZOekers benutten de kan- a voor de v°tle honderd STFext' De laatste lijn van af» i was behulpzaam bij de J^erkmg van de Philippines-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20