Winstgroei
Heineken
zakt fors
DE STEM
ZQNNiRANOA
Schoenen duurder
door besluit EU
Ambitieus Toyota wil A-merk worden
PENDEUR-
DAGEN BIJ
Overname Fokker in serieus stadium
Stakingen tegen Akzo nabij
Beleggers lopen weg
I Met ruim 50 miljoen uitstaande
I aandelen vervloog daarmee in
I korte tijd vier miljard gulden aan
I beurswaarde. Die zakte van ruim
I 20 miljard in juni naar ƒ16 mil-
I jard nu.
'Het hart moet harder
kloppen voor een Toyota'
A6
0495-626665
Vaneen verslaggever
Amsterdam - Bierbrouwer Heineken heeft het finaal verbruid
bij de beleggers. De aankondiging gisteren dat de winstgroei de
I tomende jaren gematigd zal zijn en dat de winst dit jaar zelfs
zaldalen ten opzichte van 1995, was het sein voor de beleggers
om de 'beurslieveling' van dit voorjaar massaal van de hand te
I doen.
I Onmiddellijk na bekendmaking
van het nieuws zakte de koers
I met tientjes tegelijk om uiteinde-
I lijk/40,20 lager te eindigen op
1 322,50. Inclusief de vrije val van
I gisteren is het aandeel Heineken
I in' drie maanden tijd (top op 6
I jani) gekelderd van 402 naar
1 323.
I De halfjaarcijfers, die gisteren in
I Amsterdam werden gepresen-
I teerd, waren al een indicatie van
I de slappere tijden die aanbreken
I voor Heineken. Terwijl de beleg-
I gers de laatste jaren gewend wa-
I ren aan groeipercentages van bo-
I ven de tien procent, zagen ze over
I de eerste zes maanden van dit
I jaar de nettowinst slechts met 6,1
proeent stijgen van 280 miljoen
tot 297 miljoen. Het bedrijfsre
sultaat steeg met 7,7 procent van
431 miljoen tot 464 miljoen.
Heineken behaalde over de eerste
zes maanden nog wel een 20 pro
tent hogere omzet van 5,9 mil
jard. Maar die kwam met name
voor rekening van de Franse
brouwerijen Groupe Fischer en
Groupe Saint-Arnould, waarvan
de resultaten voor het eerst wer
den meegenomen.
Biermarkt krimpt
De oorzaken van de slechtere re
sultaten liggen in Europa. In ver
gelijking met vorig jaar krompen
de biermarkten in Europa met als
gevolg toenemende druk op de
marges. Met name in Italië en
Spanje bleef de consumptie ach
ter. Bovendien wilde het na twee
excellente jaren 1994 en 1995'
maarniet zomeren. Dat tikt hard
aan, omdat Heineken 73 procent
van zijn omzet in Europa haalt.
De afzet in de VS steeg met 10%,
die in de regio Azië-Pacifie met
16%. De groei buiten Europa
zorgt slechts voor een gedeeltelij
ke compensatie.
Topman Vuursteen verwacht, dat
het nog om en nabij de drie jaar
zal duren alvorens de twee acqui
sities in Frankrijk en de dit jaar
ingelijfde Interbrew Italië en Mo-
retti aan de winst zullen bijdra
gen. „Acquisities als in Frankrijk
en Italië, maar ook die in Oost-
Europa en het Verre Oosten, leve
ren huiswerk op. Er gaat veel tijd
zitten in het opschonen van de
merkenportefeuille, het samen
voegen van distributieprocessen
en het schuiven met mensen. De
kost gaat voor de baat uit."
Investeren
Hoewel de biermarkt in Europa
verzadigd is en zelfs de tendens
heeft te krimpen, wil Heineken
toch blijven investeren in Euro
pese brouwerijen. Een verbete
ring van de positie in bij voor
beeld Zuid-Europese landen
geeft de bierbrouwer volgens
Vuursteen een betere toegang tot
de distributiekanalen, een betere
merkenportefeuille en zorgt voor
schaalvoordelen. „Dat leidt tot
een betere kostenstructuur en tot
een grotere winst uit een groter
marktaandeel."
In maart, bij de presentatie van
de jaarcijfers over 1995, zei
Vuursteen de blik onder andere
ook te gaan richten op de verste
delijkte gebieden in Rusland.
„We zijn aan het kijken wat inte
ressant is voor ons, maar in ons
achterhoofd hebben we ook de
politieke stabiliteit daar. De ti
ming is beslissend voor succes of
voor een flop. Ik verwacht daar
de komende maanden nog geen
uitspraak over te kunnen doen."
Den Haag/Brussel (anp) - Door een op handen zijnde maatregel
wn de Europese Commissie om de eigen schoenindustrie te be
sthermen, moet de consument straks twee keer zoveel voor zijn
schoenen betalen.
De commissie neemt waarschijn
lijk volgende week een besluit
wer een antidumpmaatregel, die
de import van schoenen uit landen
het Verre Oosten aanzienlijk
duurder maakt. De Europese
schoenimporteurs hebben de
noodklok geluid. „Wij worden de
dupe van de maatregel,zo zegt T.
Duijker, bestuurslid van de vere-
■dfmg van schoenimporteurs Vi-
®agro. Bovenop de bestaande in
voerrechten komt, afhankelijk
van het materiaal waarvan de
schoen gemaakt is een opslag, va
riërend van 50 tot 93 procent.
Daarnaast wil 'Europa' de quota
voor invoer van schoeisel van bui
ten de EU verder beperken.
Op de maatregel is volgens Duij
ker vooral aangedrongen door
Frankrijk, dat op deze manier zijn
eigen schoenindustrie wil
beschermen.
Economie
I
Door Willem Reijn
Raamsdonksveer - Importeur
Louwman Parqui wil tussen
nu en 2005 het marktaandeel
van Toyota met de helft op
voeren tot zeven procent. De
mogelijkheden liggen er, nu de
Japanse fabrikant heeft toe
gezegd om het ontwikkelings
centrum in Brussel te verster
ken, zodat de Toyota beter
kan beantwoorden aan de Eu
ropese smaak.
Directeur Frank de Munck van
Louwman Parqui in
Raamsdonksveer heeft flinke am
bities voor de komende jaren. Vo
rig jaar verkocht zijn organisatie
ruim 21 duizend personenauto's
in Nederland. Uitgaande van een
voorziene redelijk stabiele markt
moeten dat er dus dik dertigdui
zend worden. Op vergelijkbare
basis moet de omzet van Louw
man Parqui stijgen van 749
miljoen (1995) naar dik 1,1 mil
jard.
De doelstelling is niet gering, om
dat nieuwe merken zich op de au
tomarkt werpen. Vooral de op
mars van Koreanen loopt in het
oog: Hyundai, Daewoo en Kia
mikken op dezelfde consumenten,
die vroeger graag Japans kochten:
een degelijke, compleet uitgeruste
auto voor een bescheiden prijs.
„Aan de onderkant hebben we
daar best last van," bevestigt De
Munck.
Nu heeft Toyota zich in de dertig
jaar dat het merk aanwezig is op
de Nederlandse automarkt, lang
zaam anders gepositioneerd. Van
wege de importquota was het
aantrekkelijker om juist duurdere
auto's te verkopen, want die leve
ren meer op. Met het gestaag stij
gen van de yen nam het aantal
leuke speeltjes voor de automobi
list af. Toyota werd dus duurder
en relatief kaler, maar kwalitatief
ook steeds beter, waardoor het
aanschurkt tegen de grote Euro
pese A-merken als Volkswagen en
Opel.
Diezelfde A-merken hebben van
wege de structurele overcapaci
teit in de auto-industrie een prij
zenslag ontketend, die diepe won
den slaat in de sector. „Wij zijn
tandenknarsend meegemoeten,"
zegt De Munck. De winsten van
Louwman Parqui staan daar
door stevig onder druk. Het be
drijf publiceert geen eigen cijfers,
omdat het onderdeel uit maakt
van de Louwman Groep van de
zakenman Evert Louwman. Op de
vraag of Louwman Parqui nog
winst draait, volgt geen direct
antwoord.
De dealerorganisatie deelt mee in
de pijn. Rechtstreekse prijsverla
gingen gaan ten koste van de mar
ges, die rond de veertien procent
liggen. Importeur en dealer delen
gewoonlijk de kosten van acties
gezamenlijk. De dealerorganisa
tie draait nu een marginale winst
van minder dan een half procent
over de omzet. Dat is gevaarlijk
dicht bij de break-even-grens.
De Munck ziet die marges niet
snel verbeteren, omdat de overca
paciteit blijvend lijkt en de prij
zenoorlog dus ook. En raakt de
consument wel erg makkelijk ge
wend aan oneigenlijke prijzen.
„Iedereen biedt een airco aan
voor duizend gulden. De consu
ment heeft daardoor geen flauw
idee meer wat zo'n apparaat ei
genlijk kost." Bruto op de acces-
soireslijst staat normaal een be
drag van zo'n 3500 guiden, in
koop-kaal nog altijd twee mille.
Ofwel: op elke airco moet de han
del ergens duizend gulden toege
ven.
Schaalvergroting op zich is geen
oplossing om aan de margever-
Directeur Frank de Munck van Toyota importeur Louwman Parqui
krapping te ontkomen, zegt De
Munck. „Uit onderzoek blijkt
geen directe samenhang tussen de
omvang van het dealerbedrijf en
zijn rendement. Het professionele
ondernemerschap, dat is de
norm."
Een goed financieel management
is voor de winst zeker zo belang
rijk als kundige sleutelaars in de
garage, wil De Munck maar zeg
gen. Ondertussen loopt het aantal
Toyota-dealers toch langzaam te
rug: van 156 in 1990 naar 140 nu.
„Die geleidelijke trend zal aan
houden," zegt De Munck.
het logistieke systeem aanscher
pen. Dat is ook prettig voor de
klant: „Nu bestelt hij zijn auto
compleet en weet dat-ie hem tus
sen de acht en tien weken later
geleverd krijgt. In het nieuwe sys
teem kan bijvoorbeeld nog enkele
weken lang de kleur veranderen.
Hij vindt het vervelend, dat hij
niet exact weet wanneer hij zijn
nieuwe auto krijgt. Door het sys
teem kunnen we de bestelling
precies volgen, zodat wij hem op
de hoogte kunnen houden van de
exacte afleveringsdatum."
De Munck wil met dit soort pro-
De margedruk noopt Louwman
Parqui tot een staat van perma
nente reorganisatie. Niet met
schokbewegingen, maar met een
voortdurende efficiency-slag
moet de importeur de markt vol
gen. Op papier hangt het aantal
werknemers al jaren redelijk sta
biel rond de 190, maar dat is het
gevolg van het decentraliseren
van acitiviteiten van de Louw
man-moedermaatschappij. Zon
der dat effect is het aantal werk
nemers door flexibilisering met
zestien mensen afgenomen.
De Munck wil de cultuur van zijn
organisatie doordrenken met het
kwaliteitsdenken. Het total qua
lity management moet het pro
duct verbeteren en de faalkosten
beperken. Een ander project moet
jecten verder kijken dan alleen de
gratis sierstrips waarmee van
daag een koper moet worden ge
vangen. Toyota is volger in de
markt en zal zeker met acties en
prijsverlagingen de trend niet zet
ten of willen zetten. „Wij willen
niet heel snel zo veel mogelijk au
to's op de weg zetten. Dat is kor-
te-termijn-politiek. Ik vind het
inspirerend om op lange termijn
de positie van Toyota te verster
ken."
De doelstellingen: eerst een sta
biele vijf procent, dan zes procent
en voor 2005 naar zeven procent
marktaandeel. „Maar' versta mij
goed: niet koste wat het kost."
Het moet wat opleveren.
Voor de verwezenlijking van de
doelstellingen is allereerst een
Door Willem Reijn
Amsterdam - Een overname van
lokker door Samsung betekent op
korte termijn het behoud van circa
rijftienhonderd banen bij Fokker en
fokker Aviation. Maar wat gebeurt
er op lange termijn? Blijft dat werk
Nederland, of lekt het langzaam
*eg naar het Verre Oosten? Dat is
«et centrale punt in de nu startende
onderhandelingen tussen de curato-
ren' Koreanen en minister Wijers.
^handelingen zijn in een serieus
ri Üh"11 gekomen. De curatoren be-
gisteren, dat Samsung nu een
erzoek op exclusieve basis verricht.
onl bij dit onderzoek staat de
af ahe betrokkenen, waaronder
zirVi n' St°rk, banken en curatoren,
„I kunnen vinden in het business
volt/ cfl thans door Samsung wordt
curatore ^US 6611 Perskeric'lt van de
ran^r™811 Prokeren een lichte vorm
optime te onderdrukken. „Voor
redetri' aat vo°ralsnog geen enkele
de eD' wo°rdvoerder Knüppe van
rat°ren. „Maar je geeft geen ex-
5», als je denkt dat het niks
Peter van Bers van de Indus-
triebond FNV: „Er lijkt een duidelijk
perspectief. De belangstelling van
Samsung is concreter dan in de periode
toen Fokker in surseance verkeerde."
Binnen drie weken moet de zaak nu
rond zijn. De grote toeleveranciers als
Shorts, Rolls Royce en Deutsche Airbus
sluiten hun productielijnen, als zij deze
maand geen duidelijkheid hebben over
de toekomst van de Nederlandse vlieg
tuigbouwer.
In die korte tijd moet een complexe klu
wen van problemen en relaties worden
rechtgebreid: de deelneming van staat
en Stork in Fokker Aircraft, de fi
nanciering van nieuwe vliegtuigpro
gramma's en afspraken tussen de Ne
derlandse en Koreaanse overheid op dit
punt, het behoud van werkgelegenheid,
het oprichten van een leasemaatschap
pij, de relaties met de belangrijkste toe
leveranciers. Vandaar dat de curatoren
het optimisme graag temperen.
Dezer dagen levert Samsung het defini
tieve business plan in bij de curatoren.
De hoofdpunten van onderhandeling:
de werkgelegenheid en de financiële be
trokkenheid van de Nederlandse over
heid. De vragen rond de werkgelegen
heid hebben zowel betrekking op de
omvang, het niveau als de duurzaam
heid.
Er werken tot maart nog 620 mensen bij
Fokker Aviation aan de verlengde af
bouw van twintig vliegtuigen. Dat aan
tal zal stijgen tot circa 950 mensen als
Samsung met een hogere productie
Fokker voortzet. Daarnaast ontstaan
bij de toeleverancier Fokker Aviation
op Schiphol en bij Papendrecht nog
eens zo'n vijfhonderd extra banen.
De duurzaamheid van de banen is een
heikeler punt. Wat gaat er met Fokker
op lange termijn gebeuren?
De plannen op korte termijn zijn wel
duidelijk. Samsung is bereid de bouw
van de Fokker Jetline (70 en 100) in Ne
derland te handhaven. Verrassender
wijs zou ook de bouw het propellor-
vliegtuig Fokker 50 door mogen gaan.
De ontwikkeling van een Fokker 60, een
verlengde versie waaraan bijvoorbeeld
de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij
behoefte heeft, zou zelfs opportuun
zijn.
Als Fokker doorgaat, zijn zowel be
staande als nieuwe klanten gralg be
reid om weer Fokker-toestellen te ko
pen. De Fokker Jetline (70 en 100) is een
uitstekend product. En bovendien zijn
er op de markt geen toestellen van deze
maat te koop. De enige andere fabri
kant, British Aerospace, is voor twee
jaar uitverkocht. Alle andere toestellen
in dit segment (Asia-jet van het Euro
pese AIR met de Chinezen, IPTN Indo
nesië, Bombardier Canada, de Japan
ners, McDonnel Douglas MD95) be
staan slechts op papier.
Samsung zelf moet de eindlijn krijgen
van de Fokker 130, een verlengde versie
van de Fokker 100. De ontwikkeling
van die 130-zitter is trouwens opmerke
lijk: in dat segment vechten de giganten
Boeing (737) en Airbus (A319) zich dood
om de orders.
De ontwikkeling van dit toestel ging de
ijskast in, toen Dasa koos voor een to
taal nieuw toestel, het FA-X-toestel.
Van de F130 is eenvijfde van het ont
wikkelingswerk gedaan. Er zijn nog ge
noeg oud-Fokker-ingenieurs beschik
baar die het werk kunnen afmaken.
De korte termijn is niettemin duidelijk
en aan de eisen van Wijers en de banken
is voldaan: een machtig concern heeft
de leiding, dus wat dat betreft kunnen
de betrokkenen moeilijk terug.
De zekerheid voor langere termijn is
minder gewaarborgd. Immers, Sams
ung wil eigenlijk helemaal geen Neder
landse vliegtuigfabriek kopen. Het
machtige Koreaanse concern wil thuis
een eigen vliegtuigindustrie opzetten.
En daarbij is het exploiteren van een ei
gen assemblagelijn van behoorlijk fi
nancieel en nog een veel groter psycho
logisch belang. Want als ergens natio
nale trots een rol speelt, is het wel in de
vliegtuigbouw.
De Koreanen braken eerder hun samen
werking met de Chinezen op, omdat
beide partijen de eindlijn opeisten. Ver
volgens meldden de Koreanen zich weer
bij de curatoren in Amsterdam. Fokker
hadden ze eerder laten passeren, maar
nu zou de Nederlandse vliegtuigbouwer
wel eens een aardige bouwsteen voor de
nieuwe tak van industrie kunnen zijn.
Wijers zal dus garanties vragen, dat het
werk niet langzaam uit Nederland weg
lekt naar Korea. Wijers heeft ook wat te
bieden: het NIVR-fonds, het ontwikke
lingsfonds voor de vliegtuigbouw. Uit
eindelijk maakt de minister de balans
op: wat draagt dit nieuwe Fokker bij
aan de BV Nederland. „Voordat het zo
ver is moeten er nog heel wat hobbels
worden genomen," zegt FNV'er Peter
van Bers - en dat is geen cliché.
I I
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1996
9=oto l&p
versterking van het imago nodig.
Toyota, zegt De Munck openhar
tig, heeft bij de klant niet de per
ceptie van een A-merk. De kwali
teit van Toyota is onovertroffen in
alle statistieken, maar deson
danks is het marktaandeel van 4,3
procent bescheiden. Tot voor kort
kon dat nog mede aan de import
beperkingen worden toegeschre
ven. Inmiddels produceert Toyota
de Carina in Engeland en komen
per 1999 de handelsbeperkingen
te vervallen. Kansen dus om het
marktaandeel uit te bouwen.
„Onze producten sluiten nog niet
voldoende aan bij de smaak van
de Europese consument," consta
teert De Munck. „Toyota gaat
daarom haar onderzoeks- en ont
wikkelingscentrum in Brussel
versterken; De Europese invloed
moet terug te vinden zijn in de
nieuwe modellen." Dat is een
langzaam proces, want de Carina
E werd enkele jaren al gepresen
teerd als een in Europa geprodu
ceerde auto gestileerd naar de Eu
ropese smaak. Toch is die wagen
voor de consument nog steeds een
onbetwistbaar Japanse auto.
Het scenario is overeengekomen
met het het Toyota-hoofdkantoor
in Japan, zegt De Munck. Want
zonder aanpassing van de huidige
politiek zit Louwman Parqui
aan haar plafond. „We baseren de
groei op het Europese design,"
zegt Frank de Munck. „We kun
nen onze marktgroei alleen reali
seren als het hart van de consu
ment harder gaat kloppen voor
een Toyota. En dat gebeurt nog
niet genoeg."
Iemand moet er aan het
eind van de jaren zeventig
voor hebben gezorgd, dat
een paar miljoen Nederlandse
werknemers op slag een jaar of
vijf ouder zijn gemaakt. Niet
de 65e verjaardag was voor
taan de eindstreep, maar 62,61
of ook vaak 60. De leeftijd die
de gelegenheid opende om
'vervroegd uit te treden'.
Anders dan aan die andere
eindstreep, de aow, is aan de
vut geen naam verbonden. Het
ouderdomspensioen heette
'trekken van Drees', hoewel
de wet van Suurhof kwam. De
vut is in de jaren zeventig op
geborreld uit de overlegecono
mie, zonder dat iemand het co
pyright heeft geclaimd. Nie
mand kan dus een krans leg
gen bij het standbeeld van de
uitvinder of er een pot verf
over uitgieten.
Draaide vóór die vut een mid
denvijftiger nog volop mee,
met het invoeren van deze ver-
trekregeling stond hij of zij al
met de deurkruk in de hand:
een beetje meer gebogen, leek
het wel, niet meer zo inzet
baar, geen kandidaat meer
voor een andere baan. En
waarom zou je aan zo iemand
nog een bedrijfscursus beste
den?
Natuurlijk is het eenzijdig om
de vut enkel te zien als een
'vergrijzer'. Het was - zeker
indertijd - een manier om
ouderen te 'verlossen' van hun
gesioof en tegelijk plaats te
maken voor jongeren die niet
aan de bak konden komen,
een mes dat aan twee kanten
sneed. Later is de ene kant van
dat mes (de werkgelegen-
heidskant) behoorlijk bot ge
worden en is de vut vooral een
instrument geworden om
oudere werknemers met zach
te hand aan de zijlijn te parke
ren. Vervanging door jongeren
was er niet meer bij. De vut
was dus een saneringsmaatre
gel geworden, mede op hun ei
gen kosten en die van hun col
lega's.
In de pakweg vijftien jaar dat
de vut nu bestaat, is er niet al
leen een financieel probleem
tevoorschijn gekomen (zo veel
mensen drie, vier of vijf jaarsa
larissen cadeau doen, dat is
niet meer op te brengen),
maar is er ook een omslag ge
komen in het denken over de
betekenis van werk.
Tot in de jaren zestig en zeven
tig was het nog zö dat de werk
nemers tegen allerlei nare ef
fecten van werk in bescher
ming moesten worden geno
men. In het post-industriële
tijdperk is werk veelal ook een
kans op ontplooiing, hoewel er
ook nog soorten werk zijn,
waarin mensen hard slijten en
op hun zestigste echt aan rust
toe zijn.
Wat eerst bescherming heette,
zo zei de Utrechtse hoogleraar
Adriaansens onlangs op een
conferentie van het Convent
van Christelijke Sociale Orga
nisaties, wordt nu begrepen als
discriminatie, van vrouwen die
thuis hun dagen 'moeten' slij
ten of van ouderen die buiten
gesloten worden. In die denk
trant is een uitkering een af
koopsom geworden, waarmee
de samenleving mensen aan de
kant zet, voegde Rabo-topman
Wijffels daaraan toe. Meedé-
len is niet genoeg, meedoen is
voorwaarde voor een volwaar
dige plaats in de samenleving.
Zo heeft de bezuinigende
overheid er ook een respecta
bel argument bij om (alweer)
het mes te zetten in de sociale
zekerheid.
Zestiger is weer
de moeite waard
In veel organisaties en bedrij
ven gonst inmiddels de term
'ouderenbeleid'. Dat is een eti
ketje voor een bonte verzame
ling maatregelen. Zo zijn er
bedrijven, die het euvel van de
vergrijzing denken te moeten
bestrijden door bij de instroom
vooral jongeren binnen te la
ten. De leeftijdspyramide
moet immers evenwichtig zijn.
In een vergrijzende samenle
ving kan dat per definitie al
leen door ouderen te discrimi
neren.
Echt ouderenbeleid pakt élke
werknemer aan, want ook een
dertiger is een aanstaande
oudere. Machines worden on
derhouden en gerenoveerd.
De productiefactor arbeid
vergt net zo goed investerin
gen. In de werknemers zelf en
in de omstandigheden waarin
zij tot hun recht komen. Zeker
in een verkrappende en verg
rijzende arbeidsmarkt is dat
ook bedrijfseconomisch gezien
verstandig. Ervaring en be
trokkenheid zullen het per sal
do winnen van de flexibiliteits-
mode.
Voor mensen die niet al te ver
van de vut-grens zijn, is het in
tussen pijnlijk om te zien hoe
die eindstreep wijkt. Je stelt je
er tenslotte op in, financieel en
mentaal. Maar als werk inder
daad vooral ook 'meedoen' is,
kunnen we het ook zo zien: ie
mand van zestig is weer de
moeite waard geworden.
Ede/Arnhem (anp) - De kans op stakingen tegen het plan van Akzo
Nobel om de vezelproductie van Ede te verplaatsen naar Polen, neemt
toe. De bonden zijn gisteren gestart met de voorbeiding voor acties.
Een staking sluiten zij daarbij niet uit. Het doel van de acties is nog
steeds het verplaatsen van de productie te voorkomen en zo de 600 be
dreigde banen te behouden.
Akzo Nobel reageerde gisteren door de bonden uit te nodigen om op
korte termijn over de problemen rond viscoseproductie in Ede te ko
men praten. Het concern wil nader overleg over de voorgenomen ver
plaatsing van de textiele nabewerking vanuit Ede naar Gorzów (Po
len), luidt de tekst van de uitnodigingsbrief.
De afgelopen weken heeft een meerderheid van de leden van de indus
triebonden ingestemd met acties. Alleen leden van De Unie stemden
niet in.
(ADVERTENTIE)
In een Zonneranda duurt de zomer tot ver in de herfst V
alle dagen open van 7 O tot 16 u.
Bezoek onze modelzonneranda's
projecten voor meer informotie en deolerliist bel:
horeca
particulier
zwembad
overkappingen
ZONNERANDA*
PI VBUNDA MIT BfKTWSCH SCHUtFOAK
Zonneranda - Pannenweg 106 - 6031 RK Nederweert