Een groot rijdend warenhuis Winsts Heine zakt f» Als de trein onderweg stopt begint meteen de handel Schoenen door besli Zeven dagen in de Transsiberië Express tussen Moskou en Peking DE STEM BUITENLAND Beleggers lopen w ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1996 /J Van een verslaggever Amsterdam - Bierbrouwer Heinek bii de beleggers. De aankondiging komende jaren gematigd zal zijn zal dalen ten opzichte van 1995, w om de 'beurslieveling' van dit voo: doen. Onmiddellijk na bekendmaking van het nieuws zakte de koers met tientjes tegelijk om uiteinde lijk 40,20 lager te eindigen op 322,50. Inclusief de vrije val van gisteren is het aandeel Heineken in drie maanden tijd (top op 6 juni) gekelderd van 402 naar 323. Met ruim 50 miljoen uitstaande aandelen vervloog daarmee in korte .tijd vier miljard gulden aan beurswaarde. Die zakte van ruim 20 miljard in juni naar ƒ16 mil jard nu. De halfjaarcijfers, die gisteren in Amsterdam werden gepresen teerd, waren al een indicatie van de slappere tijden die aanbreken voor Heineken. Terwijl de beleg gers de laatste jaren gewend wa ren aan groeipercentages van bo ven de tien procent, zagen ze over de eerste zes maanden van dit jaar de nettowinst slechts met 6,1 procent stijgen van 280 miljoen I tot 297 miljoen. Het bedrijfsre- I sultaat steeg met 7,7 procent van 431 miljoen tot 464 miljoen. Heineken behaalde over de eerste zes maanden nog wel een 20 pro cent hogere omzet van 5,9 mil jard. Maar die kwam met name voor rekening van de Franse brouwerijen Groupe Fischer en Groupe Saint-Arnould, waarvan de resultaten voor het eerst wer den meegenomen. Biermarkt krimpt De oorzaken van de slechtere re sultaten liggen in Europa. In ver gelijking met vorig jaar krompen de biermarkten in Europa met als gevolg toenemende druk op de marges. Met name in Italië en Spanje bleef de consumptie ach ter. Bovendien wilde het na twee 'excellente jaren 1994 en 1995' maar niet zomeren. Dat tikt hard aan, omdat Heineken 73 procent Op een van de eerste stations buiten Moskou begint het handelen vanuit de trein. Een Russische vrouw keurt bh's. Een jas en een leren laars worden te koop aangeboden. Beta old kan worden in US-dollars, Duitse Marken of Russische Roebels. Op het Yaroslav-station in Moskou laden Russische spoorwegmedewerkers de 'bagage' van Mongoolse handelaren in. De zakenlieden houden hun waar goed in het oog om te voorkomen dat anderen ermee vandoor gaan. foto's gerrit de heus Fotograaf Gerrit de Heus uit Bergen op Zoom reisde on langs met de Transsiberië Express van Moskou naar Peking. Met zijn camera leg de hij het leven aan boord vast. De Transsiberië Express tussen Moskou en Peking is een groot rijdend warenhuis. Veel van de reizigers rijden permanent tussen de beide hoofdsteden, een zes- of zevendaagse reis, en proberen onderweg los te komen. Meestal met veel succes. Ze verkopen met name kleding, zoals trainings pakken, schoenen, T?shirts, bh's, etc, etc. De handelaren, veelal Mongolen, nemen zoveel bagage mee dat ze in het begin noodge dwongen in het gangpad moeten slapen omdat hun coupés propvol zitten met goederen. Dankzij de handelaren kunnen de inwoners die in de buurt van de stations wonen ook moderne kleding ko pen, want veel winkels in het Russische buitengebied hebben nog steeds weinig aanbod. Een Mongoolse handelaar in basketball-shirts telt het geld na dat hij heeft ontvangen voor een Adi- Enkele Mongoolse handelaren laden hun handelswaar zelf in de trein, das-trainingspak. Wie heeft belangstelling voor een draagbare radio-cassetterecorder?' Een Italiaanse damesschoen wordt gekeurd. De handelaar in de trein houdt het exemplaar stevig vast. Den Haag/Brussel (anp) - Door e van de Europese Commissie om c schermen, moet de consument st; schoenen betalen. De commissie neemt waarschijn lijk volgende week een besluit over een antidumpmaatregel, die de import van schoenen uit landen in het Verre Oosten aanzienlijk duurder maakt. De Europese schoenimporteurs hebben de noodklok geluid. „Wij worden de dupe van de maatregel," zo zegt T. Duijker, bestuurslid van de vere niging van schoenimporteurs Vi- magro. Bovenop de bestaande in boor Willem Reijn Amsterdam - Een overnami Fokker door Samsung betekc korte termijn het behoud van vijftienhonderd banen bij Fok Fokker Aviation. Maar wat g< er op lange termijn? Blijft dat m Nederland, of lekt het lanj weg naar het Verre Oosten? het centrale punt in de nu sta: onderhandelingen tussen de c ren, de Koreanen en minister 1 De onderhandelingen zijn in een stadium gekomen. De curator richtten gisteren, dat Samsung onderzoek op exclusieve basis entraal bij dit onderzoek st waag of alle betrokkenen, waa verheden, Stork, banken en ci ich kunnen vinden in het u P an, dat thans door Samsung oitooid," aldus een persbericht curatoren. Betrokkenen proberen een licht en? °Pt™isme te onderdrukken rpH°n estaat vooralsnog geen en, zegt woordvoerder Rnüf rl,,?Ur?toren' "Maar je geeft g< WordtM» talS je denkt dat h' Peter van Bers van de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 8