Een groot rijdend warenhuis
Winsts
Heine
zakt f»
Als de
trein
onderweg
stopt
begint
meteen
de handel
Schoenen
door besli
Zeven dagen in de Transsiberië Express tussen Moskou en Peking
DE STEM
BUITENLAND
Beleggers lopen w
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1996 /J
Van een verslaggever
Amsterdam - Bierbrouwer Heinek
bii de beleggers. De aankondiging
komende jaren gematigd zal zijn
zal dalen ten opzichte van 1995, w
om de 'beurslieveling' van dit voo:
doen.
Onmiddellijk na bekendmaking
van het nieuws zakte de koers
met tientjes tegelijk om uiteinde
lijk 40,20 lager te eindigen op
322,50. Inclusief de vrije val van
gisteren is het aandeel Heineken
in drie maanden tijd (top op 6
juni) gekelderd van 402 naar
323.
Met ruim 50 miljoen uitstaande
aandelen vervloog daarmee in
korte .tijd vier miljard gulden aan
beurswaarde. Die zakte van ruim
20 miljard in juni naar ƒ16 mil
jard nu.
De halfjaarcijfers, die gisteren in
Amsterdam werden gepresen
teerd, waren al een indicatie van
de slappere tijden die aanbreken
voor Heineken. Terwijl de beleg
gers de laatste jaren gewend wa
ren aan groeipercentages van bo
ven de tien procent, zagen ze over
de eerste zes maanden van dit
jaar de nettowinst slechts met 6,1
procent stijgen van 280 miljoen
I tot 297 miljoen. Het bedrijfsre-
I sultaat steeg met 7,7 procent van
431 miljoen tot 464 miljoen.
Heineken behaalde over de eerste
zes maanden nog wel een 20 pro
cent hogere omzet van 5,9 mil
jard. Maar die kwam met name
voor rekening van de Franse
brouwerijen Groupe Fischer en
Groupe Saint-Arnould, waarvan
de resultaten voor het eerst wer
den meegenomen.
Biermarkt krimpt
De oorzaken van de slechtere re
sultaten liggen in Europa. In ver
gelijking met vorig jaar krompen
de biermarkten in Europa met als
gevolg toenemende druk op de
marges. Met name in Italië en
Spanje bleef de consumptie ach
ter. Bovendien wilde het na twee
'excellente jaren 1994 en 1995'
maar niet zomeren. Dat tikt hard
aan, omdat Heineken 73 procent
Op een van de eerste stations buiten Moskou begint het handelen
vanuit de trein. Een Russische vrouw keurt bh's.
Een jas en een leren laars worden te koop aangeboden. Beta old
kan worden in US-dollars, Duitse Marken of Russische Roebels.
Op het Yaroslav-station in Moskou laden Russische spoorwegmedewerkers de 'bagage' van Mongoolse handelaren in. De zakenlieden
houden hun waar goed in het oog om te voorkomen dat anderen ermee vandoor gaan. foto's gerrit de heus
Fotograaf Gerrit de Heus uit
Bergen op Zoom reisde on
langs met de Transsiberië
Express van Moskou naar
Peking. Met zijn camera leg
de hij het leven aan boord
vast.
De Transsiberië Express tussen
Moskou en Peking is een groot
rijdend warenhuis. Veel van de
reizigers rijden permanent tussen
de beide hoofdsteden, een zes- of
zevendaagse reis, en proberen
onderweg los te komen. Meestal
met veel succes. Ze verkopen met
name kleding, zoals trainings
pakken, schoenen, T?shirts, bh's,
etc, etc. De handelaren, veelal
Mongolen, nemen zoveel bagage
mee dat ze in het begin noodge
dwongen in het gangpad moeten
slapen omdat hun coupés propvol
zitten met goederen. Dankzij de
handelaren kunnen de inwoners
die in de buurt van de stations
wonen ook moderne kleding ko
pen, want veel winkels in het
Russische buitengebied hebben
nog steeds weinig aanbod.
Een Mongoolse handelaar in basketball-shirts telt het geld na dat hij heeft ontvangen voor een Adi- Enkele Mongoolse handelaren laden hun handelswaar zelf in de trein,
das-trainingspak.
Wie heeft belangstelling voor een draagbare radio-cassetterecorder?'
Een Italiaanse damesschoen wordt gekeurd. De handelaar in de trein houdt het exemplaar stevig vast.
Den Haag/Brussel (anp) - Door e
van de Europese Commissie om c
schermen, moet de consument st;
schoenen betalen.
De commissie neemt waarschijn
lijk volgende week een besluit
over een antidumpmaatregel, die
de import van schoenen uit landen
in het Verre Oosten aanzienlijk
duurder maakt. De Europese
schoenimporteurs hebben de
noodklok geluid. „Wij worden de
dupe van de maatregel," zo zegt T.
Duijker, bestuurslid van de vere
niging van schoenimporteurs Vi-
magro. Bovenop de bestaande in
boor Willem Reijn
Amsterdam - Een overnami
Fokker door Samsung betekc
korte termijn het behoud van
vijftienhonderd banen bij Fok
Fokker Aviation. Maar wat g<
er op lange termijn? Blijft dat
m Nederland, of lekt het lanj
weg naar het Verre Oosten?
het centrale punt in de nu sta:
onderhandelingen tussen de c
ren, de Koreanen en minister 1
De onderhandelingen zijn in een
stadium gekomen. De curator
richtten gisteren, dat Samsung
onderzoek op exclusieve basis
entraal bij dit onderzoek st
waag of alle betrokkenen, waa
verheden, Stork, banken en ci
ich kunnen vinden in het u
P an, dat thans door Samsung
oitooid," aldus een persbericht
curatoren.
Betrokkenen proberen een licht
en? °Pt™isme te onderdrukken
rpH°n estaat vooralsnog geen
en, zegt woordvoerder Rnüf
rl,,?Ur?toren' "Maar je geeft g<
WordtM» talS je denkt dat h'
Peter van Bers van de