De smaak van de jeugd Nieuw tijdschrift voor gabbers O 0 (11) Deep blue something - 0 0 0 0 0 Voedseltrends Valse honden in campagne nieuwe helden The Black Crowes hebben de strijdbijl begraven De troef van R.E.M. te 1 3 S3 8 5' s ts cw p r I s MïrittUHi i 8 w <2. r O O O O O O O 2) Spice Girls- Wannabe 5) Rob de Nijs - Banger hart 3) Mr. President - Coco Jamboo 1) Party Animals - Aquari us 7) Lipstick - I'm a raver 6) Peter Andre - Myste rious girl 4) Fugees - Killing me soft ly 9) Los del Rio - Macarena (31) De Foetsie's - Hij maak te me gek met... (12) Trijntje oosterhuis - De zee (Arena hymne) (19) NAS-If I ruled the world 0 (10) Bone thugs in Harmony - The Crossroads (13) 3T-Why Breakfast at Tiffany's (22) The Course - Ready or not 8) DJ Paul Elstak - Rave on (14) Nance - Big brother is watching you (17) Keith Sweat - Twisted (27) Tim Immers - Roze bril (25) Amanda Marshall - Beautiful goodby (30) Dune - Million miles fr- om home (16) Frans Bauer - Op rode rozen vallen tranen (15) 4 Tune fairytales-My little fantasy (24) Toni Braxton - You're makin me high (20) Jiskefet - Lullo, heb je nog./Peter (32) Alanis Morissette - Head over feet (18) 2 Brothers on the 4th Flour-Mirror of love (42) BZN - Sing of love and faith (-) Fugees - Ready or not (21) Frank Galan - Maria, Reina del mar (46) George Michael - Spin- ning the wheel (26) Tony Rich Project - No- bidy knows (23) Arnhemsgewijs-Je hebt me gebruikt (41) Spymaster Eric Nou- han - Spontaneous (-) LL Cool J - Loungin (40) Underworld - Born slip py (45) Garbage - Only happy when it rains (29) Koos Alberts Yvon - De zomerzon (-) Clouseau - Samen (28) New Edition - Hit me m off (35) Gary Barlow - Forever love (50) Twenty 4 seven - We are the world (49) Rob Gee - Punk, funk /Tv live (37) De Sjonnies - Blauw van de sangria (38) Mc Lyte Feat Xscape - Keep on, keepin'on (-) Minghi - Cantare d'amroe (33) Captain Jack - Soldier, soldier (47) Todd Terry - Keep on jumpin' (-) Bert Heerink - Als een vo gel zo vrij (-) No Doubt - Just a girl Eindredactie: Paul Verlinden Reacties Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen7 Schrijf of bel naar Ragazzi, Postbus 3229. 4800 MB Breda. Telefoon: 076-5312379 Lief Dagboek Het schooljaar is al weer enkele weken oud... en oh, oh wat is het balen. Voor mij dan, in elk ge val. Vorig jaar ben ik namelijk blijven zitten in de derde van de havo. Het was een te gek jaar. Samen met mijn vrienden zette ik de boel aardig op stelten. Al leen de schoolresultaten waren niet zo best. Dus aan het eind van het jaar kregen mijn ouders een verve lende boodschap te horen: Har- men moest het nog maar eens jaartje opnieuw proberen. Zelf wist ik dat al lang, maar voor pa en ma was het toch even schrik ken. Blijven zitten op zich vond ik Jongeren eten een hapje bij McDonald's in Breda. niet zo'n ramp, ik ben zeker niet de enige die dat overkomt. Bo vendien had ik verwacht dat er toch ook wel enkele vrienden een jaar over zouden moeten. Die hadden echter meer mazzel, behalve Harrie dan, maar die is in een andere klas terecht geko- men. Dat zullen ze wel expres foto kees van dongen gedaan hebben omdat ze bang Door Jetty Ferwerda Drie keer per dag eten? Kom nou. Jon geren eten wanneer ze daar zin in hebben. Wat, dat doet er niet toe. Ze vinden een broodje gezond van hun moeder net zo lekker als een tussen doortje van een bekend merk. En van reclame moet de jeugd ook al niets hebben. Ze geloven een merk niet van wege de mooie reclame, maar omdat ze een product lekker vinden. Interna tionaal marktonderzoeksbureau SARV peilde de smaak van 'jong Nederland'. Het reclamevakblad Nieuwstribune pu bliceerde onlangs als eerste de uit komst. De hedendaagse jongeren zijn indivi dualistisch, kritisch en onafhankelijk. Het tafereel van het hele gezin aan ta fel met het avondeten vinden ze een oubollig soort gezelligheid. Ze eten wel als ze honger of trek hebben. Vaak slaan ze het ontbijt en de lunch over. Thuiswonende jongeren (15-17 jaar) interesseren zich het minst voor voe ding. Ze eten wat er is en denken daar nauwelijks over na. Voor de kamerbe woner (18-20 jaar) is voedsel wel be langrijk. De voedingskeuze symboli seert zijn/haar vrijheid en volwassen heid. Hij/zij is zeer prijsgevoelig en blijkt behoefte te hebben aan eenvou dig te bereiden maaltijden. Werkende jongeren (21-26 jaar) die een zelfstan dig huishouden vormen, vinden eten ook belangrijk, maar stellen hogere ei sen aan de kwaliteit. Ze gaan vaak uit eten en hebben er meer geld voor over. Als ze zelf eten klaarmaken, zijn ze ook op gemak gesteld. Drie maaltijden per dag is bij alle on dervraagde jongeren een gepasseerd station. Ze zijn echte 'momentconsu menten' en laten hun eetgedrag vol gens SARV bepalen door stemming en moment. Een 'socioi-moment breekt aan als er behoefte is aan gezelligheid, maar jongeren eten ook om te vullen, omdat het gezond is, om te compense ren (ongezond met gezond), om bij te eten, een negatieve stemming 'weg te eten', zichzelf te verwennen of op te peppen. En je kunt eten om 'te ont dekken hoe de wereld is en vooral hoe hij smaakt'. Verschillende factoren bepalen de eet- momenten: stemmingen, tijdstip van de dag, de mate van honger, de porte monnee. Gezelligheid is belangrijk, jongeren eten graag samen en doen dat uitgebreid en lekker. De Neder landse keuken is uit, andere nationale keukens worden gretig uitgeprobeerd. Jongeren bepalen zelf wat gezond voor ze is. Ze eten gevarieerd. Maar gezond leven is eerder een gevoels kwestie dan het consumeren van rauwkost, voldoende lichaamsbewe ging en een 'gezonde geest' zijn net 1. Traditionele eetgewoonten verdwijnen, daarvoor in de plaats komen willekeurige eetmomenten. De keuze is vrij. 2. Gezond eten Supergemakkelijk Gezelligheid en genieten Het mag best wat kosten Jongeren eten of drinken om wat ze proeven, niet om het image Onbekend maakt bemind Daling van alcoholconsumptie Chips zijn 'uit' 10. Meer interesse in vegetarisch eten zo belangrijk. Gezond zijn: verse, on gekookte groenten, fruit, bruin brood en melk. Ongezond is: kant-en-klaar- maaltijden, diepvries- en magnetron- voedsel, vet en ongevarieerd eten en McDonald's. Jongeren letten niet al leen op het uiterlijk van voeding, maar ook op smaak- en kleurstoffen. Tussendoortjes moeten de lekkere trek wegnemen en energie geven. Ze wor den niet als gezond gezien. De hartige of zoete hapjes kunnen een beloning zijn voor werk of studie, maar ook ter bestrijding van verveling of een slecht humeur. Steeds meer jongeren proberen exoti sche gerechten en onbekende merken. Alleen bij frisdrank, koffie en ketchup zijn ze merkentrouw. Bij andere pro ducten gaan ze af op het aanbod in de supermarkt, daarbij verliezen ze de kwaliteit niet uit het oog. De jeugd staat kritisch tegenover re clame. 'Infantiele' reclame waarin populaire jongeren hen aansporen 'in' te zijn met een of ander product wordt gauw doorzien. Ze willen niet op zo'n kinderachtige manier worden aangesproken. Nee, de meeste waar dering hebben ze voor spotjes met mooie, spannende beelden,en uitzon derlijke humor. Geen geslijm, maar ge woon informatie geven en dan aan de jongeren overlaten of ze het willen proberen. zijn dat we anders opnieuw gaan keten. Nu zit ik dus in een klas waarin ik en een of ander trut je de enige twee zittenblijvers zijn. Dat voelt behoorlijk lullig. Vooral omdat het bijna allemaal nerds zijn waar ik dag in dag uit mee opgescheept zit. Ik had laatst bijvoorbeeld een T-shirt aan met een logo van de Smashing Pumpkins. Vraag zo 'n watje aan me wat dat is. 'Een pop groep, sukkel', zei ik tegen hem. Hij had er nog nooit van ge hoord. Zelf was-ie fan van 2 Brothers on the 4th Floor. Met zulke mensen moet ik dus in de klas zitten. Kun je zeggen 'eigen schuld, dikke bult, dan had je maar niet moeten blijven zitten' maar het is ondertussen wel flink balen. Sinds gisteren ligt er een nieuw tijdschrift voor jongeren in de kiosken en platenzaken: Power Beat Magazine. Het is geen al gemeen blad voor jongeren maar een magazine dat zich volledig richt op harcore hou se, muziek voor gabbers dus. Het blad, dat er behoorlijk glossy uitziet, is opgezet door enkele mensen die vanaf de opkomst van de house betrok ken zijn bij de hardcore-stro- ming van het genre. Ze kennen de wereld van gabberfeesten, dj's en platenlabels door en door. Power Beat Magazine wil de gabbers op de hoogte stel- house. Zo zijn er recensies van platen, cd's en partys. Ook worden de laatste lifestyle- trends in de gabberscene be schreven. In het eerste nummer vind je onder meer een uitgebreide foto-reportage uit Gabberland in Amsterdam, een 'goed ge sprek' met de Party Animals, een interview met DJ Dark Ra- ver, een inventarisatie van 'smart drugs' en natuurlijk de agenda met gabberfeesten de komende tijd. Power Beat Magazine ver schijnt voorlopig om de twee maanden in een oplage van GEHEIM: ♦THE MULTIGRODVE STORY' DARK RAVER GIZMO 1M LLORET PAGAM Sc ISAAC BY E-(VIAIL PARTY ArviIIVlALS Het aloude probleem van de hond die het krantenbezorgers moeilijk maakt, is toegevoegd aan de campagne Zon der nieuwe helden is de krant Ner gens, van de Nederlandse Dagblad pers (DNP). De campagne, die bedoeld is om het imago van de ongeveer 50.000 krantenbezorgers in Nederland op te vijzelen, beleeft van 16 tot en met 21 september voor de vierde keer de Week van de Bezorger. Ter gele genheid hiervan zijn twee nieuwe posters ontworpen die uitbeelden dagbladen veilig zijn in de handen van de bezorger. Het ene toont een meisje dat een verbaasde hond in zijn staart bijt, het ander een bulldog bij wie een krant wordt voorgehouden alsof het rode lap is voor een stier. Gelukkig kan ik in de pauzes, nog wel een sigaretje roken met mijn vrienden uit 4 havo. Ik moet maar afwachten tot vol gendjaar. Dan worden de klas sen toch door elkaar geschud en wordt het hopelijk weer wat lol liger. Nu is het maar een duffe bende. The Black Crowes Door Marjolein Rotsteeg The Black Crowes hadden in de loop der jaren de reputatie opgebouwd van luizen in de pels van de muziekindus trie. Zo werden ze ooit vanwege hun anti-sponsorhouding op staande voet ontslagen als voorprogramma van ZZ Top. En ze weigerden voort te bordu ren op de succesformule van de cd 'Shake Your Moneymaker'. Dit tot ver driet van hun platenmaatschappij, want dè verkoopcijfers kelderden. Minstens even berucht waren de knal lende ruzies tussen de broers Rich en Chris Robinson. Dat laatste lijkt vol tooid verleden tijd bij het verschijnen van -hun nieuwste cd Three Snakes and One Charm'. „Het is bijna jammer dat Rich er van daag niet bij is", zegt Black Crowes- zanger Chris Robinson. „Rich en ik doen tegenwoordig samen interviews en we kunnen uitstekend met elkaar overweg. Ik heb ooit een jaar amper een woord met hem gewisseld; nu hangen we in onze vrije tijd vier, vijf keer per week aan de telefoon. En dan. gaat het echt niet over bandzaken. Aan het einde van The Southern Har- mony'-tournee maakten we persoon lijk allemaal rotdingen mee. We waren ervan overtuigd dat het nooit slechter kon worden dan het was. Op dat mo ment stortten we over de rand van de afgrond. Dat duurde een jaar. Voor de andere bandleden was het een ramp. Het ging zelfs zo slecht dat de band uit elkaar dreigde te vallen. Eén telefoon gesprek vorig jaar zomer tussen Rich ,en mij heeft alles veranderd." De opnamen voor Three Snakes and One Charm'verliepen in aanmerkelijk betere harmonie dan die van de voor gangers... Chris: „We zaten met z'n allen in een huis in Atlanta. Het was net alsof we elkaar in geen tijden hadden gezien. Als we bepaalde dingen aan een song wilden veranderen, praatten we er ge woon over. Vroeger waren we koppig en schreeuwden we." Op Three Snakes...' klinkt Chris aan merkelijk minder boos op de wereld dan voorheen. De inspiratie voor de teksten put hij meer uit persoonlijke ervaringen... „Ik ben net zo verbaasd als ieder ander dat ik de 29 heb ge haald. Voor het eerst van mijn leven verlang ik ernaar op een dag oud te zijn. Niet dat ik ooit een doodswens heb gehad. Ik ben weliswaar minder boos dan voorheen; depressief ben ik bij vlagen nog wel, al is het niet meer om bandzaken." Een van de redenen daarvoor bezingt hij in 'Nebakanezer'... „Mensen die verslaafd raken aan her oïne veranderen in leugenaars. Ik word gek als mensen tegen me liegen. Veel vrienden van me gebruiken heroïne. Hun hele persoonlijkheid is erdoor ver anderd. Die mensen wil ik nooit meer zien. Dat is behoorlijk deprimerend." Nu scheen Chris zelf ook heroïne te ge bruiken... „Ik heb ook heroïne gebruikt of, liever, geprobeerd." En 7 „Het is fantastisch Maar... het is ge vaarlijk. Gek genoeg hebben wij de re-, putatie notoire harddruggebruikers te zijn. Maar we hebben nog nooit een concert afgelast; we zijn zelfs nog nooit te laat begonnen. Een junkie FOTO BMG/AMERICAN krijgt behalve zijn heroïne echt niks meer voor elkaar." De titel 'Three Snakesand One Charm' verwijst naar het feit dat het de vierde cd is. De drie voorgangers slangen noe men is niet bepaald positief ('Charm' betekent onder meer charme, tover middel en amulet). In de bijbel is de slang het symbool voor het kwaad en verleiding... „In India zijn slangen weer heilig," werpt Chris tegen. „Het is dus niet per definitie negatief." Hoe kijk je terug op 'Shake Your Mo neymaker', The Southern Harmony and Musical Companion' en Amorica' De lange stilte die volgt spreekt boek delen. Chris: „Ik weet het niet. Voor ons zijn het momentopnamen. Terug kijken op de songs en op wat zich in onze levens afspeelde is vreemd." „Voor het eerst kunnen we alles in een perspectief plaatsen", vertelt drummer Steve Gorman. „We waren terug in At lanta, waar we heel wat oude vrienden weer tegenkwamen. De eerste plaat was een sprint. Daarna bleven we maar doorrennen. Je knippert een keer met je ogen en er waren zeven jaren vers treken sinds onze eerste plaat. Ik zit nu tien jaar in de band, een derde van mijn leven Chris: „We waren allemaal begin twin tig toen we grootschalig succes kregen en overladen werden met geld. Alle shit die zich afspeelde heeft ons alleen maar gestimuleerd om de tegenover gestelde richting op te gaan. Toen ik jonger was wilde ik een rockster wor den. Toen ik een rockster was, reali seerde ik me dat ik helemaal geen rockster wilde zijn; ik ben muzikant." Harmen (15) uit Breda. Wil jij ook iets aan het ragAzzi-dag- boek toevertrouwen, m schrijf dan naar Dagblad De Stem, t.a.v. ragAzzi, Postbus 3229, 4800 MB in Breda. Bij plaatsing ontvang je een ragAzzi- T-shirt. Dus vermeld je naam. leeftijd en adres. Wil je je naam niet in de krant heb ben steen, zet bet er ben bulbelljk bij. Door Ann Bouwma „Wat gaan jullie doen met die tach tig miljoen?", vroeg een meisje in de zaal aan Mike Mills. De basgitarist van R.E.M. stond vorige week donderdag op het podium van de Melkweg in Amsterdam, waar Jan Douwe Kroeske hem een microfoon voorhield ter inleiding van de tour film Road Movie. „Tja, ik ben niet be paald blut, maar laat het duidelijk zijn dat wij dat geld eerst nog moe ten verdienen", zei Mills breed la chend. Het publiek, bestaande uit pers en fans, had voor zijn komst twee uur lang naar de nieuwe CD Alew Advert- ren. De helft kon zitten, de andere helft had een pilaar of een buurman in beeld. Tijdens de overbelichte film opnamen van Road Movie verplaatste deze helft zich dan ook al snel naar de zitjes in de wandelgangen. Er werd een beetje lacherig gedaan over het totaal van twee consumptie bonnen per persoon en het gebrek aan bitterballen. Maar meer dan de nieuwe CD of de film van de tour die nooit naar Ne derland kwam, werd het gesprek be heerst door de monsterdeal die de populaire gitaarband uit Athens vori- ge maand in de wacht sleepte. Vijf al- exemplaar is een kunststukje, dat nog nooit eerder door de industrie werd vertoond. De centrale vraag aan de bar was of R.E.M., de band die als een van de weinige groepen haar integriteit al tijd heeft kunnen bewaren, nu nog wel geloofwaardig haar principes kan verdedigen. Dat R.E.M. 'nu zekerheid heeft' en 'optimistisch is over de toe komst' klonk uit de mond van Mills toch wat magertjes. Hij wilde ook nog wel even kwijt, dat hun nieuwe plaat de beste is die ze ooit hebben gemaakt en dat de groep heus geen uitverkoop houdt. Zou Mills hebben si KI 20 O O in m ~u oo m 20 to ko CD lmERIJNTJE er (37 fv* r< "T3 S2. W -er« 'Is nr QTO Q. O vr ST 'B S 5 s ü,£gj 3 S O <L g." S, 5"^ f tt> B 5? S. •oE.'S«o-"5,IS O- 51 <-•■ O •T-hsS'&m 2,5.3-S Sro ff" 3 a a O g j§ 8. S- era 2<g S-b-^S s o- K E s. 13 o g- 43 8 ST. S3. W .H- -i 52. £3 r+ o 3 CD CO 03 S.S- S'a.Bg ST K 8 S 2 M Ol W N CD: Cg f? S t g. 2 g- H. O O. ÜT 5 2 s- e ag aa-I m f i fn Q. CL CD CL ft) H O I O cl o l?BI?Sa I I l 3 CD 3 j» fi- i-s 3 CD aq e- c? EL o ST u 2 ft- o cj X. (D 2 rf ju g 3 C. in h 2 B3 —pj n p 3 S. »T* V CD <T> W B? C/3 O O P P 2 O o M s g cd cd w p«g-g.p OQ 3S&: C+OQ SL CD (D H- era <-• cr S- ot oq S- <2 CD CD n j£-cra Cf o fD o h o-» cd o O 2 - pr 3 2 CD '-±- cd t-J i—CD >~t W P 3 T3 O.N I »o»H -CL O S> (D CD 4) g-c S-v. 2,8 3 cl era (u 0 w w B» o 2 tr S2. E? ÉL o cD_era rp cd cd era era Woo 3? o cd era B' era cd er* B ■era CD O CD <D CK3 93 B TQ CD Cl O ft- ^Ê:S?° >-♦» cd 5t i-> S' CL 2 03 03 3 3 "7 Cjcg ST P W S KTfe 8-3 - CD s o E. *-t O O M go 2 *2 0 a-g S3 3 ttf 2- p* £D 3 fij.2 £T cl je. o p.g m 6® 3 cd p o 43 ►o tr CL0® 03 KJ O cd g o O r> p a Q 03 trn g e 9 £8 2™ g g-B-se a -p dcg Ao o g.orq TO C" rKÏ O P w tö QCTO. CT T3 Cfl ff» 2o:i> S S SS S IA 53 Q N CD ai O Is 51 O s,3 tq T- IA C? 2 CO 3 3 3 5- °"3 33 -3 Q-D.S- 5 3 QJ J 3 3. 3 CU_ 2 co i/T m -•S O T3 w <6

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 60