DE STEM Veel succes, maar nog meer flops' 6Er is geen romantiek meer, spijtig genoeg' i Zanger Frank Galan wil meer zijn dan alleen maar De Vlaamse Julio Iglesias D5 Zanger en presentator Albert West maakt Nederlandstalige plaat Larin Arink (Delft, 1967) ging met de thematiek die Satste jaren uitdiept: kera- werk dat associaties op- net huiden die van licha- (ken gestroopt. Verrassend istallatie van Roos Theuws pswaard, 1957). Een kle- balanceert in de ruimte, met iets wat op een aan n geslagen blauwe muur bijl is nog keurig opge- i aanwezig. Fortuyn (Geldrop, 1959) [te maakte een installatie begrenzing van de viermu- acht te doorbreken. Op de lwand zijn twee glazen deu- ngebracht waarop het bak- motief is aangebracht dat andere kant van de muur is. een soort denkbeeldige Ing, waarbij een blauw lat ze nog maakte met haar T overleden partner Robert |;n, naar buiten lijkt te wil- uipen de fysieke ruimte nog aantast. Muze als Motor': projecten elf kunstenaars in De Pont, elminapark, Tilburg. Tot 25 mber. Geopend dinsdag- ag 11-17 uur. teksten laat zweven tus- ikenis en beeldende auto- 'erder toont Tamar de il dan niet geënsceneerde geënt zijn op het thema ingen en vervreemding- lartijn Sanders brengt vi- ^tallaties over de conflic- le relatie tussen fascina- ir en verafschuwing van Tom Claassen is in feite [e kunstenaar die zich op ntoonstelling bezig houdt :t thema sculptuur. Los beeldhouwkunstige the- iver vorm en expressie, t zijn werk over de pro- iek van de fysieke invul- n de ruimte. Vluze als Motor: de jongste ratie in het Van Abbemu- Vonderweg 1, Eindhoven- 5 november. Geopend dins vrijdag 11-17 uur, zaterdag- ag 13-17 uur. star Trek geeft een positieve kijk op "^e toekomst. Het is een lichtpunt in deze donkere wereld Michael Hernandez, fan ids ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1996 guim 35 albums en meer dan 60 singles heeft zanger Albert West op zijn naam staan. Aan deze schier eindeloze rij voegt de 47-ja- rige inwoner van Rosmalen daar zjjn nieuwste album 'Alleen voor jou' aan toe. Waarmee hij een lang .koesterde wens in vervulling ziet aan, een combinatie van country en pop- En voor het eerst zingt fest in het Nederlands. Door Rein van Willigen Voor velen is de Rosmalense zanger de ideale schoonzoon. Een beeld wat hij eerder beves tigt dan ontkent. Ook al omdat het lijkt alsof het in Den Bosch geboren zondagskind tegen slagen niet kent. „Ik zing dan wel over stuk geslagen liefdes, maar autobiografisch zijn tee liedjes niet", lacht West minzaam. „Het liedje Toen ik jou nog had gaat over een kof- Ier vol herinneringen, waarin ik me persoon lijk niet zal herkennen. Mijn vrouw leerde ik kennen toen ik 17 was, na 30 jaar zijn we nog steeds maatjes." West schrijft zijn teksten niet zelf. „Dat is een kwaliteit die ik niet bezit. De een kan schrij ven, de ander zingen. Ik heb het wel eens ge probeerd, maar bevorderlijk voor de liedjes was het zeker niet." Kritisch blijft West wel. „Ik geef aan of ik een vertaling of bewerking wil. Er zijn voor mij twee simpele regels, het moet geen onzin zijn en goed bekken." West, ondanks zijn 47 jaar een jongensachtige verschijning, babbelt voluit. Over zijn vrouw: „Een geweldig mens met een fantastisch in casseringsvermogen, die zich helemaal kan wegcijferen." Over ontdekker en manager Jan Vis: „Als hem iets overkomt, jank ik me ka pot," Over zijn grote passie, voetbal: „Het probleem is dat je tegenstanders 22 blijven." Maar vooral over zijn zondagskind-zijn: „Als je dit toch allemaal mag meemaken." Zoals nu, zijn allereerste Nederlandstalig album. „Dit heb ik nooit eerder gemaakt. Toch iets anders. Nooit gedacht dat dit zo zou uitpak ken." Dat Nederlandstalige muziek 'bon ton' is vindt West geen alibi. Marco Borsa- to-achtige taferelen met gillende meisjes verwacht hij ook niet. „Als-je-blieft niet", bloklettert hij. „Die tijd heb ik gehad. Dat was tussen de 20 en de 30. Blij dat het voorbij is. Heerlijk ook dat er bij mijn pu bliek nieuwe aanwas is. Gillende keuken meiden passen niet bij iemand van 47 jaar." De tijd dat West leadzanger van The Shuf fles was ligt ver achter hem. Een tijd die ook een schaduwzijde voortbracht: „Mijn dochter is altijd geconfronteerd met het feit dat haar vader een Bekende Nederlan der is. Vervelend, ook al omdat het nog speelt. Ik zou dat willen doorbreken door met haar een duet te zingen, ze kan heel mooi zingen. Maar dat lef heeft ze niet." Het vak van zanger, artiest zijn, blijft voor West maf, heerlijk ook. „Een artiest is ij- del, ik ben ijdel. Ik merk ook als mensen naar me kijken, met me willen praten. Als ik op vakantie ben wil ik niets te maken hebben met het 'Albert West-dom', kom ik terug op Schiphol en de mensen stoten el kaar aan, dan vind ik dat heerlijk, ben weer thuis. Ik houd van Nederland, van Brabant. Uit Rosmalen ga ik nooit weg." Albert West heeft desondanks niet het ge voel dat hij het helemaal cadeau krijgt. Hoeft ook niet, meent hij. „Elke dag is knokken, een nieuwe wedstrijd. Elke dag je weer moeten bewijzen, of je moet Paul McCartney heten. Iedere dag ga ik, al is het maar voor vijf minuten, naar het kan toor van Jan Vis, mijn manager. We ken nen elkaar van haver tot gort, samen heb ben we de wereld bereisd. Hij is net als mijn vrouw een van de belangrijkste men sen in mijn leven." Zijwegen Driekwart jaar produktietijd vergde Wests nieuwe cd Alleen voor jou. „Als bij het eer ste nummer de drummer gaat aftellen, sta je daar toch wel eventjes met waterige oogjes", bekent de Brabander. „Je mag weer zingen." Door het presenteren van radio- en televisieprogramma's dreigde het zingen licht naar de achtergrond te gera ken. „Ik houd ervan zijwegen te bewandelen. Ik zou niet alleen als zanger door het leven willen gaan." Voor dit laatste komt er wat meer tijd, nu de Tros werkt aan een nieuwe vormgeving voor Op nieuwe toeren en presentator Albert West daar niet langer in past. „De Tros gaat een andere koers varen", merkt West op. „Daar is geen piek voor mij bij. Vind ik niet erg, soms scheiden eikaars wegen." Veel verwacht hij van zijn nieuwe cd, waar bij het opvallend is dat elektronisch geweld ontbreekt. „Er is geen computer gebruikt", vult West aan. „De basis is live, ik heb ook direct met de band ingezongen. Deze muziek leent zich ervoor uit het hart te worden ge speeld." Of West de Nederlandstalige richting uit blijft gaan, weet hij nog niet. „Ik hoop wel, dat dit album succesvol wordt. Niet om het succes, maar om een eventueel vervolg. Een gouden plaat interesseert me ook niet. Een vervolg is succes, snap je." Aangekleed Veranderd lijkt West in al die jaren nauwe lijks. „Ouder geworden", is zijn eerste reactie nippend aan een tintelend, wit wijntje. „Dat merk ik vooral 's morgens, dan kraakt het bij mij aan alle kanten. Ik kijk graag in de spie gel, maar dan wel aangekleed. Met ontbloot bovenlichaam hoef ik niet voor de camera. Maar ik ga niet zover dat ik mijn haar verf als ik grijs zou worden. Ik ben wie ik ben. Hoewel ik er graag - zeker op zon dag - mooi uit zie. Als ik langs een etalage loop, kijk ik even in de ruit met de vraag: 'Zie ik er nog goed uit?"' Albert wordt graag aardig gevonden, om er aan toe voegen dat hij ook eigenwijs is. „Ik sta voor wat ik vind. Als ik mijn doel wil bereiken, brengt niemand mij daar van af. Daarbij ga ik regelmatig op mijn bek. Ik mag dan heel veel succes gehad hebben, maar nog meer flops. Ik hoef ook nooit zo beroemd te zijn als mijn laatste hit. Ik ben liever een entertainer die toevallig in de hitparade staat. Nummer 1 in Amerika, okee, maar niet de consequenties daarbij van in een roes leven. Mijn werk is een ambacht en ik wil waardering voor dat am bacht." Sport Ambitieus blijft West wel. „Ik zou graag een nieuw soort televisie-programma maken, waarin te zien valt dat zowel sport als muziek entertainment zijn. Tot nu toe heb ik alles in mijn leven gedaan, behalve in een film spelen. Een James Stewart-achtige rol lijkt me wel wat." Zondag zendt de Tros een special uit rond het nieuwe album van West. „Ik ben net terug van de opnames. We gebruiken een cruises chip als decor. We zijn vanuit Miami naar Haïti, Jamaica, Grand Cayman en Mexico ge varen en terug. Vanwege hurricanes hebben we eerdere plannen moeten veranderen. Dat gaf problemen, de uitgekozen lokaties waren bestudeerd. Als je dan op het laatste moment besluit andere lokaties te gebruiken, moet je zorgen dat de faciliteiten rond zijn." Blij was Albert vooral dat zijn vrouw mee kon. „Nu mijn dochter 20 is, gaat ze vaker mee." Albert Westerlaken, zoals West of ficieel heet, is meer dan tevre den, gelukkig zelfs, met het leven dat hij leidt. Is er nog leven na Albert West? „Oe nee", klinkt het overtuigd. „Al- bert Westerlaken zal altijd Albert West blijven. Dat schud ik niet van me af. Als ik 's morgens opsta, knip ik het 'laken' van me af." Muziekspecial Albert West, zondag, Nederlan- d 2,20.35 uur Albert West: „Ik ben liever een entertainer die toevallig in de hitparade staat. foto dijkstra Door Tom Smeets Volgens Peter Koelewijn is Frank Galan 'een Belgisch fe nomeen'. Peter was uitgeno digd om de kersverse zanger het eerste exemplaar van zijn debuutalbum Pasiones te overhandigen. Een terechte keus. Peter Koelewijn heeft immers ook alles te maken met het ongekende succes van Helmut Lotti. Van diens debuutalbum zijn inmiddels anderhalf miljoen exempla ren over de hele wereld ver kocht. Peter onderbrak even de opnamen van het nieuwe album van Helmut Lotti om in Loosdrecht Frank Galan passend toe te spreken. Hoewel, passend? Peter Koele wijn: „Eigenlijk ben ik er hele maal niet zo blij mee. Ik ben zelf een producer, artiest en song writer. Waar zijn die gouden tij oen toen Nederlandse artiesten als ze een wind lieten en het op de plaat zetten in België een joe kel van een hit hadden, terwijl "et in Nederland hooguit een hitje werd? Dat was nog de tijd jut Vlaamse artiesten afhanke lijk waren van de BRT. De BRT e(J bij voorbaat niets aan Bel gische artiesten. Die vond het sjieker om het met Nederlandse artiesten te doen. In die tijd naaide Nederlandse artiesten akken met geld uit België weg. aar waren wij zeer tevreden over en zo had het dan ook eeu wig moeten blijven.". dus. Volgens Peter Koele- i Nederlandse artiesten n België niet meer aan de raatstenen te verkopen. En dus 's »net op tijd op de Belgische Jtende trein die zo fantastisch p, gesprongen. Urbanus, ouseau en Helmut Lotti, om aar een paar sprekende voor- tteGalann0emen' En M dan Wrften,overvloede: »In miin ben ik niet zo blij met dat succes van Frank Galan. Dat had ik liever zelf willen heb ben." Intussen is hij er van over tuigd dat Franks debuutalbum binnen een half jaar goud of mis schien zelfs platina zal zijn. Frank was dan ook „heel ont roerd" bij Peters woorden. Maar vooral ook met het eerste exem plaar: „Het is voor de eerste keer in mijn leven dat ik zo'n prachtig geschenk mag ontvangen." Vraag Intussen blijft de vraag: wie is Frank Galan? Hij zegt het zo: „Frank Galan is sinds vier maanden een fulltime artiest in Nederland. Omwille van El Ban- dido die in de hitparade staat. En meteen de opvolger Maria, reina del mar, die ook in de Top 30 staat. Maar Frank Galan is ei genlijk een Vlaming uit België die vandaag meer in Nederland vertoeft dan in zijn eigen land." Hij had ook kunnen zeggen dat Frank Galan de artiestennaam is van Frank van Molle, een inmid dels 35-jarige Vlaming die in het hotelwezen heeft gewerkt, nadat hij enkele jaren op het Spaanse Tenerife had gewoond. Hij is ge diplomeerd tolk Spaans, maar gaf er de voorkeur aan iets in de muziek te doen. Die kans kwam toen hij in 1994 meedeed aan de Soundmixshow van de Vlaamse commerciële zender VTM. Hij imiteerde Julio Iglesias en deed dat zo overtuigend dat hij er een tweede plaats mee behaalde. Zuiderling Waarom Julio Iglesias? Frank weet het precies: „Ik heb die stijl gewild sinds mijn elfde, denk ik. Ik heb in mijn jeugd het reper toire gevolgd van Julio Iglesias. Ik ben opgegroeid met al zijn platen en video's, noem maar op. Ik zat gekluisterd aan de kopte lefoon. Die kerel heeft iets mys tieks. Dat is het gewoon. Van daag nog meer dan vroeger. Want er is geen romantiek meer, hè. Spijtig genoeg. Het is house, house en harde toestanden. Ik wil een publiek bereiken van dertig tot vijftig, zestig jaar. Mensen die nood hebben aan de romantiek van vroeger. En dat is een gat in de markt." Dat soort uitgekookte marke tinggedachten had hij als elfjari ge jongen nog niet, geeft hij toe. Maar toch: „Ik heb wel altijd voet bij stuk gehouden. Ik heb altijd gezegd: dit wil ik, mana gers of geen managers. Maak me geen Vlaamse artiest of maak geen Elton John van me. Ik wil Spaans zingen. Ik ben volledig in het Spaans opgegaan. Ik heb ja ren in Spanje gewoond. Ik heb een studie Spaans gedaan. Ik had een vriendin die Spaanse was. Drie jaar lang zijn we daar samen geweest en zij heeft heel mijn leven beïnvloed. De Spaan- romantiek en de Spaanse sfeer... Ik ben een halve zuider ling, eigenlijk." Hij was ooit geëmigreerd uit België en eigenlijk van plan nooit meer terug te komen. Frank: „Maar uiteindelijk moet je ook beroepshalve gaan den ken. Je moet geld gaan verdie nen. In 1986 ben ik teruggeko men. Ik ben beginnen te werken in het management van hotels. Dat was een hele leuke baan die ik spijtig genoeg heb moeten op geven omwille van de muziek. Nou ja, spijtig is niet waar. Maar vandaag ben ik aan een hele goeie carrière bezig." Goede mensen Frank heeft er behoefte aan te benadrukken dat hij het als ar tiest niet alleen kan. „Je moet een team hebben. Ik moet eerlijk bekennen, een artiest staat er ei- De Vlaamse zanger Frank Galan tussen de bootjes in Loosdrecht. Daar ontving hij uit handen van Peter Koelewijn het eerste exem plaar van zijn debuutalbum Pasiones. foto dijkstra genlijk alleen voor. Zonder ma nager en zonder begeleiding kunnen wij niet scoren in deze moeilijke tijden van showbusi ness. Ik heb een team van vier, vijf, zes mensen en misschien worden er dat nog meer in de toekomst als we echt internatio naal gaan werken. Een team van goede mensen. Mensen die weten wat ik als ar tiest wil. Maar ik moet ook we ten wat zij willen. We moeten el kaar vertrouwen." Gaat hij met alles akkoord? „Nee, ik ben zelf 35, ik mag niet met me laten doen, nee." Muziek is altijd zijn grote droom geweest. Maar niet iedereen stond te juichen toen hij z'n droom verwezenlijkte. Frank: „Ja, ik ben een dromer eigenlijk van karakter en m'n droom was om ooit te mogen en te kunnen zingen. Ik heb daar veel reacties op gekregen. Ook van mijn ouders. Zo van 'Frank, je moet geen artiest worden. Je hebt een diploma en je hebt een goede baan'. Maar je moet denken aan de maatschappij en niet meteen aan je familie. De maatschappij wil Frank Galan en je ouders dat zijn slechts twee mensen, dat is het verschil." In België is hij nog niet zo be kend als in Nederland. „Maar daar komt nu wel verandering in", meent hij. „Vanuit Neder land gaan ze nu ook Vlaanderen bewerken. Het is heel raar dat het omgekeerd moet gebeuren. Maar ik heb er geen spijt van. Ik voel me heel goed in Nederland. Jullie zijn echt heel correct en heel professioneel." Foutloos Nederland liet ook z'n Spaanse droom uitkomen. Frank: „Ik wou kost bij kost per se een Spaans album uitbrengen. Maar je moet ook niet vergeten dat een album ontzettend veel geld kost. We hebben er vier maanden aan gewerkt, met man en macht." Het is overigens te makkelijk om hem de Vlaamse Julio Iglesias te noemen. Frank: „Iedereen denkt dat ik Iglesias imiteer. Ik heb hem inderdaad geïmiteerd in de Soundmixshow en daar is ook alles begonnen. Maar op het al bum staan vijftien nummers, waarvan elf eigen nummers. Mijn stem leunt dicht bij die van Iglesias. De mensen zeggen 'je zingt net als Iglesias'. Dat vind ik een compliment, maar ik ga er verder niet op in, want ik moet mezelf niet gaan verkopen na tuurlijk." Hij geeft toe inspiratie te vinden in de nummers van z'n grote Spaanse voorbeeld. Frank: „Maar vanaf vandaag gaan we eigen werk leveren. Ik schrijf zelf alle teksten in het Spaans." Z'n professionele aanpak mag blijken uit het feit dat hij al die teksten door een Spaanse laat corrigeren om er zeker van te zijn dat ze foutloos zijn. Over een album in het Neder lands wil hij nog helemaal niet nadenken. „We gaan Spaans blijven doen", is zijn stellige reactie. „We gaan eerst Neder land inpakken. Dat hopen we tenminste. Want de showbusi ness is vergankelijk. Het kan volgende maand gedaan zijn, daar houden we rekening mee." Goede raad Maar niet echt natuurlijk, want hij is er vast van overtuigd dat het gaat lukken. Frank: „In heb daar honderd vijftig procent vertrouwen in. Je moet investeren in tijd. Je moet investeren in energie. Maar je moet ook investeren in de goede mensen. En als die in jou inves teren, dan weten ze maar al te best waarom. Als een Peter Koe lewijn zegt 'jongen, het wordt een kanjer', dan weet die man precies wat ie zegt. We hebben vaak samen gezeten. Hij heeft me goede raad gegeven, zo van 'Nederland is zo'n land, met die mensen en met die soorten van romantiek'. Dat heb ik nodig."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 55