Een weduwe
en haar drie
solidaire
vriendinnen
:GA-8PEKTAKEL|
SCURSUS
.DERBEEK!
Werkloosheid
als boze droom
in 'En avoir'
'Kansas City': film op het ritme van de jazz
Gespleten huisvader in komedie 'Multiplicity'
Zwarte vader vermoordt blanke
verkrachters van dochtertje
bestem
D4
UNANIEM
E KRANT HAALT-
F I L IV!
wembenemende
}tory'
\t opnieuw doel'
If zich door energieke
ylekkeloze samenwerking
\ilm in de schaduw'
klassieke zweefsprongen
ra aangescherpt'
kan zich meten met
hebben gespeeld
ttstochtzo hoog of
IN HULST
fel (0114)319037
Danscentrum
6.
I Boor Marjan Mes
I Door Aicha Bouwens
'A Time to Kill'
naar het boek
van John Grisham
IBER 1996
e nieuwe Nederlandse
- f
DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1996
luutl Meyer:
•ie voorstelling met
droomensemble'
<oluut
ter Liefhebber:
vaart stuwt zich,
\demloos voort'
bn den Hanenberg;
Henk van Gelder:
lucht, zo moeiteloos
sprongen'
een respectabele en
\e vertoning
I vanaf 14 jaar:
le les zondagmiddag 15 sep'
tjparen:
le les woensdagavond 18 seP|
inschapscentrum 'Den Dullaed
'I^-ÖE KRANT-J
Wat zouden vrouwen moeten als
„hun vriendinnen niet hadden?
Eet aardige echtgenoot is leuk en
een leuke minnaar misschien nog
tafeer maar waar ben je als je
tor niet met j e vriendinnen over
klBlt babbelen? In de aardige
'vrouwenfilm' Moonlight and Va-
latino van regisseur David Ans-
paugh steken vier vrouwen el
kaar veelvuldig een hart onder de
[ieit als ze het even niet zien zit-
n
j 2j steunen elkaar door dik en
dun en dat is hard nodig, want
Bieteen in het begin van de film
ivordt Elizabeth Perkins wedu-
e, zonder dat de kijker de echt-
jjoot zelfs maar te zien heeft
.tegen. Tijdens het joggen is
hij doodgereden door een auto en
Elizabeth is ontroostbaar.
Maargoed dat er haar drie vrien-
dinnen zijn om haar te koesteren:
de ongelukkig getrouwde Whoopi
Goldberg, de gescheiden, emotio-
neel geremde carrière-vrouw Ka-
I thleenTurner en de jonge, onaan-
aste studente Gwyneth Pal-
w. De laatste is trouwens te-
I vens het zusje van de jonge wedu-
I we en Turner is getrouwd ge-
I weest met de vader van dit rneis-
I je. Ze zijn dus sowieso heel nauw
I met elkaar verbonden.
ITerwijl de jonge weduwe (en
lïtanse literatuurdocente) be-
l'treurt dat ze aan het verwelken
f is, valt het oog van haar vriendin-
I ten op een aantrekkelijke huis-
I schilder (Jon Bon Jovi) van wie ze
[urnen dat hij Valentino heet. De
[welvarende carrière-vrouw zorgt
er voor dat deze 'Valentino' bij
haar vriendin arriveert om als
verjaarscadeautje haar huis op te
schilderen.
Een kleine romance is het gevolg.
Maar na op aangename wijze het
bed met hem te hebben gedeeld,
blijkt de weduwe emotioneel to
taal van slag. Ze was er blijkbaar
nog niet aan toe. Zij van haar
kant weet haar jongere zusje en
haar zwarte vriendin met raad en
daad bij te staan wanneer die
liefdesproblemen hebben.
Samen weten de vier vrouwen
telkens weer een manier te be
denken om hun inzinkingen te
boven te komen, aan het slot met
een soort spiritische séance op
een begraafplaats. Elizabeth Per
kins speelt de ongelukkige, steeds
weer door haar drie vriendinnen
opgebeurde weduwe meestal
voortreffelijk, wat niet wegneemt
dat de film soms te zwaar leunt
op haar leed om vervolgens weer
de onduidelijke trekken van een
komedie aan te nemen.
Whoopi Goldberg bedient zich
met verve van haar karakteristie
ke, ondeugende speltrant. Ka
thleen Turner (met een steeds
dikker wordend, kortgeknipt
hoofd) is ditmaal leuk noch bij
zonder overtuigend als een eeu
wig faxende en telefonerende za
kenvrouw. Een vaste kern aan
komisch drama ontbreekt in het
naar alle kanten uitzwenkende
scenario, maar toch is Moonlight
and Valentino best een aangena
me film om naar te kijken. Zeker
voor vrouwen die ook niet zonder
hun vriendinnen kunnen.
'Moonlight and Valentino' van
David Anspaugh draait in Casino 4
in Breda.
jjVan onze filmredactie
De Franse filmtitel En avoir (ou
Pflsj slaat op het al dan niet heb
ben van een baan. Het betreft het
geëngageerde debuut van de jon
ge Franse regisseuse Laetitia
Masson.
<Ik denk dat je niet op dezelfde
manier verliefd bent, wanneer je
werkloos bent of wanneer je werk
hebt, wanneer je rijk of arm
bent", aldus de cineaste. Ze zet
deze uitspraak kracht bij met het
verfrissende liefdesverhaal tus-
een de openhartige Alice en de
eenzame bouwvakker Bruno (Ar-
Mud Giovaninnetti).
Alice (Sandrine Kiberlain) maakt
na haar ontslag bij een visf abriek
schoon schip in haar leven. Ze
verlaat vriend en woonplaats om
een droom na te jagen; zangeres
worden. Op weg naar dit doel be
mint ze in het aftandse Hotel
Meal in Lyon en ontmoet daar de
zwaarmoedige Bruno. Beiden
lobben door hun werkloosheid
met het gevoel afgewezen te zijn.
Door tussenkomst van portier en
wend Jozef (Roschdy Zem), een
oordafrikaan met het nodige
i Moment uit de vrouwenfilm 'Moonlight and Valentino'
relativeringsvermogen, komen ze
tot de conclusie dat de idealen
bijstelling verdienen. Uiteinde
lijk krijgen ze elkaar en dat is te
genwoordig al heel wat.
Voor een speelfilm met thema's
als werkeloosheid en eenzaam
heid is En avoir een opmerkelijk
lichtvoetige film, wat vooral toe
geschreven kan worden aan de
onbevangenheid van Alice's ka
rakter en de talloze spitse dialo
gen, echo's van de hedendaagse
jongerencultuur. Het eigentijdse
karakter is ook terug te vinden in
het expressieve spel van de jeug
dige acteurs en de muziekscore.
Als intermezzo laat cineaste Mas
son de personages door de straten
van Lyon dwalen op de opwin
dende, Algerijnse Ral-klanken
van Cheb Mami. Uit En avoir
spreken talent en betrokkenheid.
De dromen van haar personages
mogen dan niet of slechts gedeel
telijk uitkomen, zelf verwezen
lijkt Laetitia Masson haar eigen
dromen met dit indrukwekkende
debuut wél.
'En avoir' van Laetitia Masson
draait in Chassé Cinema Breda.
Door Jos Kessels
Van de muziekfilms, die de laat
ste jaren zijn verschenen, zijn die
over jazz en jazzmuzikanten het
meest geslaagd, omdat er belang
rijke cineasten achter stonden
voor wie jazz een levensgevoel is.
Denk maar aan Round Midnight
van Bertrand Tavernier, een film
die Clint Eastwood op zijn beurt
tot Bird (over Charlie Parker) in
spireerde.
De gerenommeerde Amerikaanse
filmer Robert Altman heeft nu
ook een jazz-film gemaakt, een
muziekstijl waar hij duidelijk
meer mee heeft dan met country
and western, die hij in Nashville
door de wringer haalde.
Altman groeide zelf als tiener op
in Kansas City, in de jaren dertig
een jazz-bolwerk. Als een ode
aan de jazz en zijn jeugd heeft hij
Kansas City gedraaid, die dit jaar
ook te zien was op het Northsea
Jazz Festival.
Het is de tijd van de Grote De
pressie, als gangsters en politici
de stad naar hun hand zetten en
het nachtleven de benauwenis
van de dag moet doen vergeten.
Blondie O'Hara (Jennifer Jason
Leigh) kidnapt de echtgenote van
een vooraanstaand adviseur van
president Rooseveit. Blondie wil
Harry Belafonte en Jennifer Jason Leigh in 'Kansas City'.
dat de politicus zich inzet om
haar man, de kruimeldief Johnny
te helpen. Johnny heeft namelijk
de beruchte zwarte gangster
Seldom Seen bedonderd en staat
op het punt daar een zware prijs
voor te betalen.
FOTO WARNER
Tegen een muzikaal decor van
jazz-sessies speelt Robert Altman
een spel met menselijke contras
ten en overeenkomsten. Blondie
en de gekidnapte vrouw (Miran
da Richardson) verschillen ogen
schijnlijk hemelsbreed. Blondie
is een ordinaire meid, de andere
vrouw komt uit een goed milieu.
Uiteindelijk lijken ze veel meer
op elkaar dan ze gedacht hadden.
Ook zet Altman zwart en blank
tegenover elkaar, met als hoogte
punt de speech van de zwarte
gangster Seldom Seen, een bij
zonder stijlvolle rol van Harry
Belafonte. Dat er voor Altman
tussen gangsters en politici wei
nig verschil bestaat, komt niet als
een verrassing.
De scènes van Kansas City zijn
gesneden en de dialogen gespro
ken op het ritme van de jazz. Dat
had een mooi effect kunnen ople
veren, maar het verhaal slaat niet
echt aan. Afgezien van de rol van
Belafonte heeft de film inhoude
lijk weinig te bieden. De bijdrage
van hoofdrolspeelster Jennifer
Jason Leigh is zelfs stomverve
lend.
Het opvallendst aan de film blijft
toch de muziek. Altman heeft een
prominente plek ingeruimd voor
een aantal zware jazz-jongens.
Een succesvolle cd is de film al
vooruitgesneld. De film zal dan
ook vooral jazz-liefhebbers kun
nen bekoren.
'Kansas City' van Robert Altman
draait in Cinésol 2 in Breda.
Door Aicha Bouwens
Het moeten verwarrende tijden
zijn voor de moderne man. De da
mesbladen staan de afgelopen ja
ren vol met uitputtende beschrij
vingen van De Nieuwe Man. Zelfs
het serieuze opinieblad HP/De
Tijd besteedde onlangs aandacht
aan de vraag: 'Was will das
Weib?'
Één ding is duidelijk: de nieuwe
taakverdeling stelt heel wat meer
eisen aan mannen dan in het ver
leden. Een beetje vent heeft een
carrière, maar niet ten koste van
alles. Op de werkvloer is hij hard,
maar niet meedogenloos en na
diensttijd is hij een toegewijde,
zachtaardige vader. Bovendien
doet hij gezellig mee in het huis
houden, is een begrijpende ge
sprekspartner voor zijn vrouw en
's nachts een stoere hengst in bed.
Ga er maar aan staan. De ver
warring van de moderne man is
derhalve begrijpelijk en zeker de
onmogelijkheid om alle verwach
tingen in te lossen. Tenzij hij zich
zou kunnen opsplitsen. Uit een
soortgelijke gedachtengang is
waarschijnlijk het idee voor de
film Multiplicity ontstaan.
Acteur Michael Keaton speelt in
deze komedie Doug, een all Ame
rican guy met een drukke baan,
een veeleisende vrouw (Andie
MacDowell) en twee energievre-
tende kinderen. Met veel gered
der, geregel en goede intenties
krijgt hij nog niet alles gedaan.
Wanneer hij op een dag in een ge
netisch laboratorium aan het
werk is, besluit hij zichzelf te
klonen.
Het lijkt op het eerste gezicht een
ideale oplossing. Terwijl zijn
kloon naar het werk gaat, heeft
Doug eindelijk eens tijd voor een
partijtje golf en zeillessen. Maar
wanneer echtgenote Laura ook
buitenshuis gaat werken, komt
de zorg voor de kinderen steeds
meer bij Doug te liggen. Een der
de en vierde kloon lijken aanvan
kelijk uitkomst te bieden. Toch
beginnen de problemen zich op te
stapelen, omdat ze alle drie sterk
verschillen van het origineel.
Regisseur Harold Ramis heeft on
getwijfeld een fascinatie voor het
thema herhaling. In zijn voor
gaande film Groundhog Day bor
duurde hij verdienstelijk door op
het idee van een eeuwig repete
rende dag. Het gehannes en gek-
looi van het kwartet in Multipli
city biedt weliswaar ook een zee
aan mogelijkheden, maar ze wor
den slechts minimaal benut.
Het geploeter van de goedbedoe
lende burgervader zal in het be
gin nog een glimlach van herken
ning ontlokken. Helaas slaat re
gisseur Ramis al snel de platge
treden paden van de belegen re
latiefilm in. Bovendien heeft ac
teur Michael Keaton niet het ka
liber van een Robin Williams die
een veeleisende dubbelrol nog
wel zou kunnen dragen.
'Multiplicity' van Harold Ramis
draait Casino 1 in Breda, Roxy in
Bergen op Zoom, De Koning van
Engeland in Hulst.
l?a' SaaI er als ouder door je
I fen a's ie tónd verkracht wordt
l^nog erger, vermoord? Dat is
L\een act«ele vraag door de
I cen'e tragedie in België.
11S ®We fo Kill vermoordt een
I riif- ')rute verkrachters van
I dS i®iariSe dochter. De daders
IsLfv en het slachtoffer is
Iniot ?r ons een detail, maar
I t voor de plaats van het gebeu-
IsM nton: een onbeduidend
Ibrni -m Mississippi-. In deze
IKlnv?ïge coatreien leidt de Ku
I renri w nog steeds een sluime-
Isalnflw11 en wordt ieder ras-
I geweld A° Uangegrepen om met
I bewijzen8 6 superioriteit te
warte1 Vait dat
I teem er ^et rechtssys-
I speelt a? °"wt en eigen rechter
rechte 7 e daaropvolgende
I Jack s 1 Haüey (Samuel
I »»baal°lV00r ootoerekenings-
Idoorcjh"d®wordt bijgestaan
UaaUaL u onervaren advo-
llW Sngance.
enat het op tegen een ge
routineerde aanklager en een ju
ry die louter uit blanken bestaat.
Het proces draait uiteindelijk
meer om de huidskleur van zijn
cliënt dan om de schuldvraag en
zorgt ook buiten het rechtsge-
bouw voor grote verdeeldheid
onder de bevolking.
Aan de basis van A Time to Kill
ligt het autobiografische boek
van bestseller-auteur John Gris
ham (o.a. The Firm). Vanwege het
precaire onderwerp heeft Gris
ham aan de verfilming van zijn
debuut voor Hollywood-begrip-
pen ongebruikelijke eisen ge
steld. Naast een bedrag van zes
miljoen dollar kreeg hij medezeg
genschap over de keuze van re
gisseur (Joel Schumacher) en rol
bezetting.
In dit rechtbankdrama trekt een
stoet aan Hollywood-zwaarge-
wichten voorbij, waaronder va
der Donald en zoon Kiefer
Sutherland, Kevin Spacey (Se
ven) als geharde officier van jus
titie en een gedreven Sandra Bul
lock als mensenrechtenactiviste.
De hoofdrol van advocaat Jake
Brigance ging typisch genoeg
naar de onbekende, aangenaam
ogende Matthew McConaughey,
die de metamorfose van zelfinge
nomen, op publiciteit beluste op
portunist tot oprechte pleitbezor
ger geloofwaardig neerzet.
Gezien de grote inmenging en de
enorme financiële belangen valt
er op deze Hollywood-adaptatie
gemakkelijk het een en ander aan
te merken. Zo zijn vele - overi
gens voortreffelijk gespeelde -
bijrollen strikt genomen overbo
dig en rieken de veelvuldig in
beeld gebrachte kruisverbran-
dingen en gruweldaden van de
Klan naar opgeklopt effectbejag.
Maar het moet Grisham en Schu
macher worden nagegeven dat de
mythe, dat klasse-justitie in het
Amerikaanse rechtssysteem niet
Matthew McConaughey buigt zich over een gewonde in 'A time to kill'
FOTO WARNER
bestaat, ondubbelzinnig wordt
doorgeprikt. De film laat op in
dringende wijze zien dat een sim
pele opdeling in zwart en wit -
hoezeer sommigen dat ook wen
sen - niet bestaat.
Goed en Kwaad zijn aan beide
kanten van de kleurlijn vertegen
woordigd. „Als de mensen jou
zien, zien ze een man. Als ze mij
zien, zien ze een zwarte", zegt de
aangeklaagde Hailey tegen zijn
blanke advocaat en vat hiermee
de kern van de film helder samen.
'A Time to kill' van Joel Schuma
cher draait in Cinésol 3 in Breda,
Cinemactueel in Bergen op Zoom,
City in Roosendaal, De Koning van
Engeland in Hulst.
De bestseller Striptease van Carl Hiaassen is als verfilming door And
rew Bergman bepaald niet opwindend. Een vaak ontklede maar niet-
erotische Demi Moore speelt een jonge stripper die geld bijverdient
om de voogdij over haar kind te krijgen. Ze krijgt te maken met chan
tage, moord en politieke macht. (Casino 3 in Breda, Cinemactueel 1 in
Bergen op Zoom, City in Roosendaal, De Koning van Engeland in
Hulst)
In de witteboorden-thriller City Hall van Harold Becker vormt een
klein drama in Brooklyn de ogenschijnlijk onbelangrijke introductie
tot een omvangrijk corruptieschandaal in New York, waar Al Pacino
de burgemeester is. Spannend is de film niet zozeer, wel een geraffi
neerd vlechtwerk van politieke manipulatie en verhulde criminaliteit,
gelardeerd met veel citaten van Amerikaanse politici. (Casino 2 in Bre
da)
Un Été la Goulette van de Tunesische cineast Férid Boughedir is
een aardige maar ook wat lawaaiierige filmkomedie over drie meisjes
(Arabisch, Joods en Italiaans) die tegen de zin van hun met elkaar be
vriende vaders een vrijer van een ander geloof kiezen. Veel losse ver
haallijntjes (met enkele treffende scènes), die zich afspelen in de Tu
nesische haven-badplaats La Goulette in 1967. (Chassé Cinema Breda)
Een dromerige vogelvanger speelt de hoofdrol in de poëtische India
se speelfilm Charachar van de Bengaalse regisseur Buddhadeb Das-
gupta. De sukkelaar verdient nauwelijks een cent omdat hij er niet te
gen kan om de vogels in kooitjes te stoppen. Zijn vrouw dreigt hem te
verlaten voor een ander. Een mooie, trage film met een wat stereotie
pe symboliek. (Chassé Cinema Breda)
Cinema Chassé in Breda brengt de spannende en ingenieuze misdaad
film The Usual Suspect van Bryan Singer terug. Vijf criminelen (die
elkaar nog niet kennen) worden in New York opgepakt op verden
king van diefstal. Na een gezamenlijke nacht in de cel worden ze we
gens gebrek aan bewijs weer vrijgelaten. Wanneer zes weken later in
de haven van San Pedro een schip explodeert, lijkt het vijftal verdacht
en begint een rechercheur aan een verhoor. Fantastisch goed geac
teerd door o.a. Kevin Spacey, Chazz Palmintieri en Gabriel Byrne en
met een verrassende plot.
Filmclub Cinema Paradiso vertoont op maandag 16 september in Cine
mactueel Bergen op Zoom de smakelijke, Mexicaanse 'western' Des
perado van Roberto Rodriguez, de Hollywood-remake van diens 'El
Mariachi', over een reizende gitarist (Antonio Banderas) die met een
gitaarkoffer vol wapens door het stoffig-hete land trekt op zoek naar
de moordenaar van zijn geliefde.
Het meeslepende historische drama II Gattopardo van Luchino Vis
conti draait op 15 en 16 september in Chassé Cinema als filmklassieker
in de serie Les Films du Paradis. Over de teloorgang van de oude Sici-
liaanse aristocratie, met Burt Lancaster als bejaarde, wijze prins, Alain
Delon als moderne, jonge opportunist en Claudia Cardinale als een
sensuele bourgeoise ten tijde van de politieke omwenteling van 1860.
BREDA
Grand -Twister(12 j)
Mignon - Flipper (a.l) - Mission Impossible (12 j)
Cinésol 1 - Phenomenon (a.l.)
Cinésol 2 - Babe, een buitengewone big (a.l) - Kansas City (16 j)
Cinésol 3 - Time to Kill (16 j)
Casino 1 - Multiplicity
Casino 2 - City Hall - Eraser
Casino 3 - Striptease - Goofy Movie
Casino 4 - It takes Two - Moonlight Valentino
Chassé Cinema - Charachar - En Avoir (Ou Pas) - Une été a la Goulet
te - The Usual Suspect - II Gattopardo
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - A time ti Kill - Striptease - Goofy Movie - Flip
per - Twister - Eraser
Cinema Paradiso - Desperado - The Juror
Roxy 1 - Multiplicity
Roxy 2 - Mission Impossible - Toy Story - Sense and Sensibility
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Twister (12 j) - Eraser (16 j) - A Goofy Movie (a.l)
GOES
Grand Theater - Twister - The Goofy Movie
HULST
Koning van Engeland - Mission Impossible - Goofie Movie - Eraser -
Twister - Phenomenon - Striptease - Multiplicity - A time to Kill
MIDDELBURG
Cinema - The Garden - De Lijkenverbrander
Ledeltheater The Rock
OOSTBURG
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Sense Sensibility
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - A Time to Kill - Striptease - Eraser - Twister - Goofy Movie
Cinema Paradiso - The Juror
TILBURG
Heuvelpoort 1 - Multiplicity (a.l)
Heuvelpoort 2 - Mission Impossible (12 j) - Flipper (a.l)
Heuvelpoort 3 - The Rock (16 j) - It takes two (a.l)
Heuvelpoort 4 - Striptease (16 j)
Heuvelpoort 5 - Kingpin (a.l) - Eraser (16 j)
Cinecitta 1 - Phenomenon
Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves
Cinecitta 3 - Trainspotting
Midi - Twister - A Goofy Movie
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Twister - Multiplicity - Mission Impossible -
Goofie Movie - Flipper - Striptease - A Time to Kill - Horrornight
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Stolen Hearts
Zaal 2 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Le Huitième Jour
Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Eraser
Zaal 4 -14.30 en 17.00 uur Flipper
20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Craft
Zaai 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur It takes two
Zaal 8 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Striptease
Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur From dusk till Dawn
Zaal 11 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Jane Eyre
22.00 uur Braveheart
Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Goofy Movie
20.00 en 22.30 uur The Rock
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock
Zaal 14 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Spy Hard
Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Cannes Man
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Primal Fear
Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Up dose and personal
Zaal 18-14.30,17.00 uur Babe
20.00 en 22.30 uur Critical Decision
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bound
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Phenomenon
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur White Squall
Zaal 23 14.30 en 17.00 uur Toy Story
20.00 en 22.30 uur Rumble in the Bronx
Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Dunston checks in
20.00 uur The Juror
22.30 uur Rumble in the Bronx