Een weduwe en haar drie solidaire vriendinnen :GA-8PEKTAKEL| SCURSUS .DERBEEK! Werkloosheid als boze droom in 'En avoir' 'Kansas City': film op het ritme van de jazz Gespleten huisvader in komedie 'Multiplicity' Zwarte vader vermoordt blanke verkrachters van dochtertje bestem D4 UNANIEM E KRANT HAALT- F I L IV! wembenemende }tory' \t opnieuw doel' If zich door energieke ylekkeloze samenwerking \ilm in de schaduw' klassieke zweefsprongen ra aangescherpt' kan zich meten met hebben gespeeld ttstochtzo hoog of IN HULST fel (0114)319037 Danscentrum 6. I Boor Marjan Mes I Door Aicha Bouwens 'A Time to Kill' naar het boek van John Grisham IBER 1996 e nieuwe Nederlandse - f DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1996 luutl Meyer: •ie voorstelling met droomensemble' <oluut ter Liefhebber: vaart stuwt zich, \demloos voort' bn den Hanenberg; Henk van Gelder: lucht, zo moeiteloos sprongen' een respectabele en \e vertoning I vanaf 14 jaar: le les zondagmiddag 15 sep' tjparen: le les woensdagavond 18 seP| inschapscentrum 'Den Dullaed 'I^-ÖE KRANT-J Wat zouden vrouwen moeten als „hun vriendinnen niet hadden? Eet aardige echtgenoot is leuk en een leuke minnaar misschien nog tafeer maar waar ben je als je tor niet met j e vriendinnen over klBlt babbelen? In de aardige 'vrouwenfilm' Moonlight and Va- latino van regisseur David Ans- paugh steken vier vrouwen el kaar veelvuldig een hart onder de [ieit als ze het even niet zien zit- n j 2j steunen elkaar door dik en dun en dat is hard nodig, want Bieteen in het begin van de film ivordt Elizabeth Perkins wedu- e, zonder dat de kijker de echt- jjoot zelfs maar te zien heeft .tegen. Tijdens het joggen is hij doodgereden door een auto en Elizabeth is ontroostbaar. Maargoed dat er haar drie vrien- dinnen zijn om haar te koesteren: de ongelukkig getrouwde Whoopi Goldberg, de gescheiden, emotio- neel geremde carrière-vrouw Ka- I thleenTurner en de jonge, onaan- aste studente Gwyneth Pal- w. De laatste is trouwens te- I vens het zusje van de jonge wedu- I we en Turner is getrouwd ge- I weest met de vader van dit rneis- I je. Ze zijn dus sowieso heel nauw I met elkaar verbonden. ITerwijl de jonge weduwe (en lïtanse literatuurdocente) be- l'treurt dat ze aan het verwelken f is, valt het oog van haar vriendin- I ten op een aantrekkelijke huis- I schilder (Jon Bon Jovi) van wie ze [urnen dat hij Valentino heet. De [welvarende carrière-vrouw zorgt er voor dat deze 'Valentino' bij haar vriendin arriveert om als verjaarscadeautje haar huis op te schilderen. Een kleine romance is het gevolg. Maar na op aangename wijze het bed met hem te hebben gedeeld, blijkt de weduwe emotioneel to taal van slag. Ze was er blijkbaar nog niet aan toe. Zij van haar kant weet haar jongere zusje en haar zwarte vriendin met raad en daad bij te staan wanneer die liefdesproblemen hebben. Samen weten de vier vrouwen telkens weer een manier te be denken om hun inzinkingen te boven te komen, aan het slot met een soort spiritische séance op een begraafplaats. Elizabeth Per kins speelt de ongelukkige, steeds weer door haar drie vriendinnen opgebeurde weduwe meestal voortreffelijk, wat niet wegneemt dat de film soms te zwaar leunt op haar leed om vervolgens weer de onduidelijke trekken van een komedie aan te nemen. Whoopi Goldberg bedient zich met verve van haar karakteristie ke, ondeugende speltrant. Ka thleen Turner (met een steeds dikker wordend, kortgeknipt hoofd) is ditmaal leuk noch bij zonder overtuigend als een eeu wig faxende en telefonerende za kenvrouw. Een vaste kern aan komisch drama ontbreekt in het naar alle kanten uitzwenkende scenario, maar toch is Moonlight and Valentino best een aangena me film om naar te kijken. Zeker voor vrouwen die ook niet zonder hun vriendinnen kunnen. 'Moonlight and Valentino' van David Anspaugh draait in Casino 4 in Breda. jjVan onze filmredactie De Franse filmtitel En avoir (ou Pflsj slaat op het al dan niet heb ben van een baan. Het betreft het geëngageerde debuut van de jon ge Franse regisseuse Laetitia Masson. <Ik denk dat je niet op dezelfde manier verliefd bent, wanneer je werkloos bent of wanneer je werk hebt, wanneer je rijk of arm bent", aldus de cineaste. Ze zet deze uitspraak kracht bij met het verfrissende liefdesverhaal tus- een de openhartige Alice en de eenzame bouwvakker Bruno (Ar- Mud Giovaninnetti). Alice (Sandrine Kiberlain) maakt na haar ontslag bij een visf abriek schoon schip in haar leven. Ze verlaat vriend en woonplaats om een droom na te jagen; zangeres worden. Op weg naar dit doel be mint ze in het aftandse Hotel Meal in Lyon en ontmoet daar de zwaarmoedige Bruno. Beiden lobben door hun werkloosheid met het gevoel afgewezen te zijn. Door tussenkomst van portier en wend Jozef (Roschdy Zem), een oordafrikaan met het nodige i Moment uit de vrouwenfilm 'Moonlight and Valentino' relativeringsvermogen, komen ze tot de conclusie dat de idealen bijstelling verdienen. Uiteinde lijk krijgen ze elkaar en dat is te genwoordig al heel wat. Voor een speelfilm met thema's als werkeloosheid en eenzaam heid is En avoir een opmerkelijk lichtvoetige film, wat vooral toe geschreven kan worden aan de onbevangenheid van Alice's ka rakter en de talloze spitse dialo gen, echo's van de hedendaagse jongerencultuur. Het eigentijdse karakter is ook terug te vinden in het expressieve spel van de jeug dige acteurs en de muziekscore. Als intermezzo laat cineaste Mas son de personages door de straten van Lyon dwalen op de opwin dende, Algerijnse Ral-klanken van Cheb Mami. Uit En avoir spreken talent en betrokkenheid. De dromen van haar personages mogen dan niet of slechts gedeel telijk uitkomen, zelf verwezen lijkt Laetitia Masson haar eigen dromen met dit indrukwekkende debuut wél. 'En avoir' van Laetitia Masson draait in Chassé Cinema Breda. Door Jos Kessels Van de muziekfilms, die de laat ste jaren zijn verschenen, zijn die over jazz en jazzmuzikanten het meest geslaagd, omdat er belang rijke cineasten achter stonden voor wie jazz een levensgevoel is. Denk maar aan Round Midnight van Bertrand Tavernier, een film die Clint Eastwood op zijn beurt tot Bird (over Charlie Parker) in spireerde. De gerenommeerde Amerikaanse filmer Robert Altman heeft nu ook een jazz-film gemaakt, een muziekstijl waar hij duidelijk meer mee heeft dan met country and western, die hij in Nashville door de wringer haalde. Altman groeide zelf als tiener op in Kansas City, in de jaren dertig een jazz-bolwerk. Als een ode aan de jazz en zijn jeugd heeft hij Kansas City gedraaid, die dit jaar ook te zien was op het Northsea Jazz Festival. Het is de tijd van de Grote De pressie, als gangsters en politici de stad naar hun hand zetten en het nachtleven de benauwenis van de dag moet doen vergeten. Blondie O'Hara (Jennifer Jason Leigh) kidnapt de echtgenote van een vooraanstaand adviseur van president Rooseveit. Blondie wil Harry Belafonte en Jennifer Jason Leigh in 'Kansas City'. dat de politicus zich inzet om haar man, de kruimeldief Johnny te helpen. Johnny heeft namelijk de beruchte zwarte gangster Seldom Seen bedonderd en staat op het punt daar een zware prijs voor te betalen. FOTO WARNER Tegen een muzikaal decor van jazz-sessies speelt Robert Altman een spel met menselijke contras ten en overeenkomsten. Blondie en de gekidnapte vrouw (Miran da Richardson) verschillen ogen schijnlijk hemelsbreed. Blondie is een ordinaire meid, de andere vrouw komt uit een goed milieu. Uiteindelijk lijken ze veel meer op elkaar dan ze gedacht hadden. Ook zet Altman zwart en blank tegenover elkaar, met als hoogte punt de speech van de zwarte gangster Seldom Seen, een bij zonder stijlvolle rol van Harry Belafonte. Dat er voor Altman tussen gangsters en politici wei nig verschil bestaat, komt niet als een verrassing. De scènes van Kansas City zijn gesneden en de dialogen gespro ken op het ritme van de jazz. Dat had een mooi effect kunnen ople veren, maar het verhaal slaat niet echt aan. Afgezien van de rol van Belafonte heeft de film inhoude lijk weinig te bieden. De bijdrage van hoofdrolspeelster Jennifer Jason Leigh is zelfs stomverve lend. Het opvallendst aan de film blijft toch de muziek. Altman heeft een prominente plek ingeruimd voor een aantal zware jazz-jongens. Een succesvolle cd is de film al vooruitgesneld. De film zal dan ook vooral jazz-liefhebbers kun nen bekoren. 'Kansas City' van Robert Altman draait in Cinésol 2 in Breda. Door Aicha Bouwens Het moeten verwarrende tijden zijn voor de moderne man. De da mesbladen staan de afgelopen ja ren vol met uitputtende beschrij vingen van De Nieuwe Man. Zelfs het serieuze opinieblad HP/De Tijd besteedde onlangs aandacht aan de vraag: 'Was will das Weib?' Één ding is duidelijk: de nieuwe taakverdeling stelt heel wat meer eisen aan mannen dan in het ver leden. Een beetje vent heeft een carrière, maar niet ten koste van alles. Op de werkvloer is hij hard, maar niet meedogenloos en na diensttijd is hij een toegewijde, zachtaardige vader. Bovendien doet hij gezellig mee in het huis houden, is een begrijpende ge sprekspartner voor zijn vrouw en 's nachts een stoere hengst in bed. Ga er maar aan staan. De ver warring van de moderne man is derhalve begrijpelijk en zeker de onmogelijkheid om alle verwach tingen in te lossen. Tenzij hij zich zou kunnen opsplitsen. Uit een soortgelijke gedachtengang is waarschijnlijk het idee voor de film Multiplicity ontstaan. Acteur Michael Keaton speelt in deze komedie Doug, een all Ame rican guy met een drukke baan, een veeleisende vrouw (Andie MacDowell) en twee energievre- tende kinderen. Met veel gered der, geregel en goede intenties krijgt hij nog niet alles gedaan. Wanneer hij op een dag in een ge netisch laboratorium aan het werk is, besluit hij zichzelf te klonen. Het lijkt op het eerste gezicht een ideale oplossing. Terwijl zijn kloon naar het werk gaat, heeft Doug eindelijk eens tijd voor een partijtje golf en zeillessen. Maar wanneer echtgenote Laura ook buitenshuis gaat werken, komt de zorg voor de kinderen steeds meer bij Doug te liggen. Een der de en vierde kloon lijken aanvan kelijk uitkomst te bieden. Toch beginnen de problemen zich op te stapelen, omdat ze alle drie sterk verschillen van het origineel. Regisseur Harold Ramis heeft on getwijfeld een fascinatie voor het thema herhaling. In zijn voor gaande film Groundhog Day bor duurde hij verdienstelijk door op het idee van een eeuwig repete rende dag. Het gehannes en gek- looi van het kwartet in Multipli city biedt weliswaar ook een zee aan mogelijkheden, maar ze wor den slechts minimaal benut. Het geploeter van de goedbedoe lende burgervader zal in het be gin nog een glimlach van herken ning ontlokken. Helaas slaat re gisseur Ramis al snel de platge treden paden van de belegen re latiefilm in. Bovendien heeft ac teur Michael Keaton niet het ka liber van een Robin Williams die een veeleisende dubbelrol nog wel zou kunnen dragen. 'Multiplicity' van Harold Ramis draait Casino 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst. l?a' SaaI er als ouder door je I fen a's ie tónd verkracht wordt l^nog erger, vermoord? Dat is L\een act«ele vraag door de I cen'e tragedie in België. 11S ®We fo Kill vermoordt een I riif- ')rute verkrachters van I dS i®iariSe dochter. De daders IsLfv en het slachtoffer is Iniot ?r ons een detail, maar I t voor de plaats van het gebeu- IsM nton: een onbeduidend Ibrni -m Mississippi-. In deze IKlnv?ïge coatreien leidt de Ku I renri w nog steeds een sluime- Isalnflw11 en wordt ieder ras- I geweld A° Uangegrepen om met I bewijzen8 6 superioriteit te warte1 Vait dat I teem er ^et rechtssys- I speelt a? °"wt en eigen rechter rechte 7 e daaropvolgende I Jack s 1 Haüey (Samuel I »»baal°lV00r ootoerekenings- Idoorcjh"d®wordt bijgestaan UaaUaL u onervaren advo- llW Sngance. enat het op tegen een ge routineerde aanklager en een ju ry die louter uit blanken bestaat. Het proces draait uiteindelijk meer om de huidskleur van zijn cliënt dan om de schuldvraag en zorgt ook buiten het rechtsge- bouw voor grote verdeeldheid onder de bevolking. Aan de basis van A Time to Kill ligt het autobiografische boek van bestseller-auteur John Gris ham (o.a. The Firm). Vanwege het precaire onderwerp heeft Gris ham aan de verfilming van zijn debuut voor Hollywood-begrip- pen ongebruikelijke eisen ge steld. Naast een bedrag van zes miljoen dollar kreeg hij medezeg genschap over de keuze van re gisseur (Joel Schumacher) en rol bezetting. In dit rechtbankdrama trekt een stoet aan Hollywood-zwaarge- wichten voorbij, waaronder va der Donald en zoon Kiefer Sutherland, Kevin Spacey (Se ven) als geharde officier van jus titie en een gedreven Sandra Bul lock als mensenrechtenactiviste. De hoofdrol van advocaat Jake Brigance ging typisch genoeg naar de onbekende, aangenaam ogende Matthew McConaughey, die de metamorfose van zelfinge nomen, op publiciteit beluste op portunist tot oprechte pleitbezor ger geloofwaardig neerzet. Gezien de grote inmenging en de enorme financiële belangen valt er op deze Hollywood-adaptatie gemakkelijk het een en ander aan te merken. Zo zijn vele - overi gens voortreffelijk gespeelde - bijrollen strikt genomen overbo dig en rieken de veelvuldig in beeld gebrachte kruisverbran- dingen en gruweldaden van de Klan naar opgeklopt effectbejag. Maar het moet Grisham en Schu macher worden nagegeven dat de mythe, dat klasse-justitie in het Amerikaanse rechtssysteem niet Matthew McConaughey buigt zich over een gewonde in 'A time to kill' FOTO WARNER bestaat, ondubbelzinnig wordt doorgeprikt. De film laat op in dringende wijze zien dat een sim pele opdeling in zwart en wit - hoezeer sommigen dat ook wen sen - niet bestaat. Goed en Kwaad zijn aan beide kanten van de kleurlijn vertegen woordigd. „Als de mensen jou zien, zien ze een man. Als ze mij zien, zien ze een zwarte", zegt de aangeklaagde Hailey tegen zijn blanke advocaat en vat hiermee de kern van de film helder samen. 'A Time to kill' van Joel Schuma cher draait in Cinésol 3 in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, De Koning van Engeland in Hulst. De bestseller Striptease van Carl Hiaassen is als verfilming door And rew Bergman bepaald niet opwindend. Een vaak ontklede maar niet- erotische Demi Moore speelt een jonge stripper die geld bijverdient om de voogdij over haar kind te krijgen. Ze krijgt te maken met chan tage, moord en politieke macht. (Casino 3 in Breda, Cinemactueel 1 in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, De Koning van Engeland in Hulst) In de witteboorden-thriller City Hall van Harold Becker vormt een klein drama in Brooklyn de ogenschijnlijk onbelangrijke introductie tot een omvangrijk corruptieschandaal in New York, waar Al Pacino de burgemeester is. Spannend is de film niet zozeer, wel een geraffi neerd vlechtwerk van politieke manipulatie en verhulde criminaliteit, gelardeerd met veel citaten van Amerikaanse politici. (Casino 2 in Bre da) Un Été la Goulette van de Tunesische cineast Férid Boughedir is een aardige maar ook wat lawaaiierige filmkomedie over drie meisjes (Arabisch, Joods en Italiaans) die tegen de zin van hun met elkaar be vriende vaders een vrijer van een ander geloof kiezen. Veel losse ver haallijntjes (met enkele treffende scènes), die zich afspelen in de Tu nesische haven-badplaats La Goulette in 1967. (Chassé Cinema Breda) Een dromerige vogelvanger speelt de hoofdrol in de poëtische India se speelfilm Charachar van de Bengaalse regisseur Buddhadeb Das- gupta. De sukkelaar verdient nauwelijks een cent omdat hij er niet te gen kan om de vogels in kooitjes te stoppen. Zijn vrouw dreigt hem te verlaten voor een ander. Een mooie, trage film met een wat stereotie pe symboliek. (Chassé Cinema Breda) Cinema Chassé in Breda brengt de spannende en ingenieuze misdaad film The Usual Suspect van Bryan Singer terug. Vijf criminelen (die elkaar nog niet kennen) worden in New York opgepakt op verden king van diefstal. Na een gezamenlijke nacht in de cel worden ze we gens gebrek aan bewijs weer vrijgelaten. Wanneer zes weken later in de haven van San Pedro een schip explodeert, lijkt het vijftal verdacht en begint een rechercheur aan een verhoor. Fantastisch goed geac teerd door o.a. Kevin Spacey, Chazz Palmintieri en Gabriel Byrne en met een verrassende plot. Filmclub Cinema Paradiso vertoont op maandag 16 september in Cine mactueel Bergen op Zoom de smakelijke, Mexicaanse 'western' Des perado van Roberto Rodriguez, de Hollywood-remake van diens 'El Mariachi', over een reizende gitarist (Antonio Banderas) die met een gitaarkoffer vol wapens door het stoffig-hete land trekt op zoek naar de moordenaar van zijn geliefde. Het meeslepende historische drama II Gattopardo van Luchino Vis conti draait op 15 en 16 september in Chassé Cinema als filmklassieker in de serie Les Films du Paradis. Over de teloorgang van de oude Sici- liaanse aristocratie, met Burt Lancaster als bejaarde, wijze prins, Alain Delon als moderne, jonge opportunist en Claudia Cardinale als een sensuele bourgeoise ten tijde van de politieke omwenteling van 1860. BREDA Grand -Twister(12 j) Mignon - Flipper (a.l) - Mission Impossible (12 j) Cinésol 1 - Phenomenon (a.l.) Cinésol 2 - Babe, een buitengewone big (a.l) - Kansas City (16 j) Cinésol 3 - Time to Kill (16 j) Casino 1 - Multiplicity Casino 2 - City Hall - Eraser Casino 3 - Striptease - Goofy Movie Casino 4 - It takes Two - Moonlight Valentino Chassé Cinema - Charachar - En Avoir (Ou Pas) - Une été a la Goulet te - The Usual Suspect - II Gattopardo BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - A time ti Kill - Striptease - Goofy Movie - Flip per - Twister - Eraser Cinema Paradiso - Desperado - The Juror Roxy 1 - Multiplicity Roxy 2 - Mission Impossible - Toy Story - Sense and Sensibility GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Twister (12 j) - Eraser (16 j) - A Goofy Movie (a.l) GOES Grand Theater - Twister - The Goofy Movie HULST Koning van Engeland - Mission Impossible - Goofie Movie - Eraser - Twister - Phenomenon - Striptease - Multiplicity - A time to Kill MIDDELBURG Cinema - The Garden - De Lijkenverbrander Ledeltheater The Rock OOSTBURG OUDENBOSCH Fidei et Arti - Sense Sensibility ROOSENDAAL City 1-2-3 - A Time to Kill - Striptease - Eraser - Twister - Goofy Movie Cinema Paradiso - The Juror TILBURG Heuvelpoort 1 - Multiplicity (a.l) Heuvelpoort 2 - Mission Impossible (12 j) - Flipper (a.l) Heuvelpoort 3 - The Rock (16 j) - It takes two (a.l) Heuvelpoort 4 - Striptease (16 j) Heuvelpoort 5 - Kingpin (a.l) - Eraser (16 j) Cinecitta 1 - Phenomenon Cinecitta 2 - II Postino - Breaking the Waves Cinecitta 3 - Trainspotting Midi - Twister - A Goofy Movie VLISSINGEN Alhambra Theater - Twister - Multiplicity - Mission Impossible - Goofie Movie - Flipper - Striptease - A Time to Kill - Horrornight ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Stolen Hearts Zaal 2 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Le Huitième Jour Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Eraser Zaal 4 -14.30 en 17.00 uur Flipper 20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Craft Zaai 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur It takes two Zaal 8 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Striptease Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Twister Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur From dusk till Dawn Zaal 11 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Jane Eyre 22.00 uur Braveheart Zaal 12 -14.30 en 17.00 uur Goofy Movie 20.00 en 22.30 uur The Rock Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Rock Zaal 14 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Spy Hard Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Cannes Man Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Primal Fear Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Up dose and personal Zaal 18-14.30,17.00 uur Babe 20.00 en 22.30 uur Critical Decision Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bound Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Phenomenon Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Trainspotting Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur White Squall Zaal 23 14.30 en 17.00 uur Toy Story 20.00 en 22.30 uur Rumble in the Bronx Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Dunston checks in 20.00 uur The Juror 22.30 uur Rumble in the Bronx

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 27