Zilveren Introdans komt met wereldpremières Addo en Maaike de nieuwe Tony en Maria Musical 'West Side Story' gaat na Carré het hele land door Goede Tijden Slechte Tijden-duo speelt 'De Minnaar' van Pinter K >1- D2 DË STEM Geluk Sprankelend Verlegen Kort haar Dubbelleven Droomrol Conservatorium Romeo en Julia DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1996 AMSTERDAM West Side Story - Carré (t/m 29 sept) ANTWERPEN Cats (musical) - Stadsschouwburg - di t/m za 20,00 uur - zo 15.00 en 20.00 uur (t/m 21 sept) Eerste Liefde - van Samuel Beckett - door KVS - Bourlaschouwburg - 20.00 uur (do t/m za) ROTTERDAM Evita (musical) - Luxor Theater - di t/m zo 20.15 uur - 70/60/50 (t/m 29 sept) UTRECHT Wie vermoordde Mary Rogers door Orkater - Stadsschouwburg - za en zo 20.00 uur DONDERDAG EINDHOVEN Lang halen, gauw thuis (cabaret) door Lebbis en Jansen - Stads schouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 26) ETTEN-LEUR Met een Breierdeck (cabaret) door Hans Teeuwen - De Nobelaer - 20.15 uur (ƒ30) ROTTERDAM Design for living - door Het Nationaal Toneel - Stadsschouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 30/24/19) TILBURG De Reis 4 (dans) door RAZ - Stadsschouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 27,50/22,50) VRIJDAG BREDA Purper 11 - door Purper - Chassé Theater (VSB-zaal) - 20.30 uur 32,50/30) EINDHOVEN Geen spatader veranderd (cabaret) door Herman Finkers - Stads schouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 35/32/28) ROTTERDAM Design for living - door Het Nationaal Toneel - Stadsschouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 30/24/19) ZATERDAG BREDA De Minnaar - door Rick Engelkes Isa Hoes - Chassé Theater (Venco- zaal) - 20.30 uur 30/25) EINDHOVEN Geen spatader veranderd - door Herman Finkers (cabaret) - Stads schouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 35/32/28) DINSDAG BRUGGE Eerste Liefde - van Samuel Beckett - door KVS - stadsschouwburg - 20.30 uur EINDHOVEN What the body does not remember - door Wim Vandekeybus/ Ul tima Vez (dans) - Stadsschouwburg (grote zaal) - 20.15 uur 35/32/28) OOSTERHOUT Musical Carlie (try-out) - De Bussel -17 en 18 sept. - 20.15 uur WOENSDAG EINDHOVEN Met een Breierdeck - door Hans Teeuwen (cabaret) - Stadsschouw burg (grote zaal) - 20.15 uur 29/27/24) -- I wssm FOTO FRANS SCHELtEKENS Door Ido Broersma Introdans bestaat 25 jaar. Dit Arnhemse balletgezelschap, dat van een marginaal dans- groepje uitgroeide tot één van de belangrijkste balletgezel schappen van ons land, wil het weten ook. Met vier wereldpremières voor het jubileumprogramma Zilver, dat op 14 september in Schouw burg Arnhem voor het eerst wordt uitgevoerd, bazuint Intro dans dit rond. Op 18 september wordt de voor stelling in de Arnhemse schouw burg bijgewoond door prinses Margriet en Pieter van Vollenho- ven. Het bestaat uit romantisch-klas- sieke balletten van Jean-Chris- tophe Maillot, Ton Wiggers, Nils Christe en Renato Zanella. Het Gelders Orkest onder leiding van Jurjen Hempel begeleidt de voor stellingen en mezzosopraan Joke de Vin neemt de zangpartijen voor haar rekening. Hoewel haar collega Jard van Nes betrokken was bij de keuze voor de muziek in het jubileum programma zal ze zelf niet in het programma zingen. Ze is ziek ge worden. In overleg met de cho reografen en Ton Wiggers, artis tiek directeur van Introdans, werd voor muziek van Richard Wagner en Alphons Diepenbrock gekozen. Ze konden er wel wat mee. De zangpartijen in Wagners Wesendonklieder en Vorspiel und Liebestod en Diepenbrocks Hym ne an die Nacht Nr. 2 worden overgenomen door mezzosopraan Joke de Vin, die de stukken toch al op haar repertoire had. Nils Christe, die in het verleden als choreograaf een aantal ballet ten bij Introdans instudeerde, creëerde het nieuwe ballet met een aantal pas de deux en een so lo op de romantisch-dramatische muziek van de Wesendonklieder, die Wagner voor zijn liefde Ma- thilde Wesendonk schreef. Rena to Zanella - hij maakte voor In trodans eerder Pieces of earth - zette Wagners Vorspiel und Lie bestod, een deel uit Tristan und Isolde, om in danstaal voor een romantische pas de deux. Hymne an die Nacht Nr. 2 (Muss immer der Morgen wiederkom men?) is eigenlijk een symfonisch gedicht met zangstem. Het orkest onderbreekt de tekst herhaalde malen. Diepenbrock maakte het op teksten van de romantische dichter Novalis. De tijdelijkheid van de dag, het aardse leven, wordt er gesteld tegenover de tijdloze en ruimteloze heerschap pij van de nacht, die geluk be looft. Ton Wiggers maakte er de cho reografie Hymne op. Hij bedacht Mirjam Diedrich, die jarenlang als danseres mede het gezicht van Introdans bepaalde, er vanwege haar afscheid een bijzondere rol in toe. De Introdans-dansers hebben voordat de zomervakantie begon in Frankrijk het nieuwe ballet Concert d'anges van Jean-Chris- tophe Maillot, artistiek directeur van Les Ballets de Monte Carlo ingestudeerd. Maillot, die eerder voor Introdans choreografeerde, baseerde het op het Vierde piano concert in A van Bach. Het Introdans-repertoire voor het nieuwe seizoen is nogal zwaar waar het om de romantisch-klas- sieke balletten gaat. Kennelijk om dat overwicht aan zwaar ma teriaal wat te ontlasten is Conny Janssen opnieuw aangetrokken om een eigentijdse choreografie voor het programma Surprise, dat 21 december in Arnhem in première gaat, te maken. In haar eerdere Introdans-ballet /an onze kunstredactie Addo Kruizinga vertolkt de mannelijke hoofdrol in de nieuwe musical van Joop van jenEnde, West Side Story, die in Carré in Amsterdam in pre mière is gegaan. Kruizinga [30) speelt Tony. De rol van Maria, zijn tegenspeelster, wordt vertolkt door Maaike Widdershoven. Zij speelde van 1994'tot een paar weken gele ien de hoofdrol van Christine in The Phantom of the Opera. Voor zijn rol van Tony kreeg Eindhovenaar Addo Kruizinga elke logopedie-training. „Een van de lastigste dingen om te doen," zegt Kruizinga in onver valst Brabants. „Ze raden me aan om ook buiten de repetities ABN te spreken, zodat ik het eerder onder de knie krijg. Maar als ik in het gezelschap van Brabanders hen, of bijvoorbeeld mijn familie opzoek, doe ik dat niet. Ik zou het idee hebben dat ik iemand anders was." De hoofdrolspeler in West Side Story wordt geacht zijn afkomst te verloochenen, althans wat be treft zijn accent. „Een Brabants accent op het podium kan niet, zeggen ze hier. Dat leidt teveel af, dan val je op." Kruizinga is het niet helemaal eens met die stel- lingname, maar heeft er verder ook niet tegen geprotesteerd. „De show-bizz wordt nu eenmaal door het westen beheerst en wes ters praten is de norm. Dus als ik iets wil bereiken..." Dat lukt al aardig, overigens: West Side Story is de vierde mu sical, waarin Addo een hoofdrol vertolkt. Vanuit het niets, in fei te. De Eindhovenaar studeerde in 1990 af aan de Katholieke Uni versiteit Brabant in de richting economische psychologie, een vak waarin hij zich bezighield met consumentengedrag en de werking van de reclame. Hij werkte na zijn afstuderen enkele jaren onder meer bij de Consu mentenbond. „Ik had deze stu dierichting gekozen omdat de kans op een baan groot was. Maar echt gelukkig was ik niet in dit werk." h zijn vrije tijd legde Kruizinga zijn hele ziel en zaligheid in di verse rockbands, waarin hij de lead-zanger was. Met een van die bands, Rubicon, nam hij de cd Land of Dreams op. „Maar die cd liep niet goed. En net in die tijd kon je auditie doen voor een rol In de musical Jesus Christ Super star van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen." Tot zijn grote verrassing kreeg hij meteen een van de hoofdrollen, die van Judas. „Ik kon niet dan sen, ik kon niet acteren, ik kon niks, alleen maar zingen. Ze zochten een rockzanger en ze zochten iemand met het voorko men dat ik toevallig heb." En zo stond Addo het hele sei zoen 1994 op het podium, in de rol van Judas. „Ik, die tot mijn twintigste te verlegen was om ook maar naar een podium te kij ken. Ik heb niet, zoals andere ar tiesten, al van jongsaf aan tussen de schuifdeuren opgetreden, ik was een heel verlegen puber. Ik had maar één passie: hardrock. En ik wilde gitarist worden, maar dat ging niet snel genoeg, Daar om werd het zingen. Ik merkte op een dag dat ik heel goed mee kon zingen met al die hardrock-pla- ten. Zo ben ik in een bandje te rechtgekomen. Na Jesus Christ Superstar vroeg het Koninklijk Ballet van Vlaan deren Addo voor de rol van Fred dy Trumper in de musical Chess. En in die rol werd hij ontdekt door de Oostenrijkse show-busi ness: hij werd gevraagd voor een hoofdrol in de musicalproduktie 'Elisabeth', een rol die hij tot mei jongstleden speelde. Een succesvolle carrière, tot nog toe, beaamt Kruizinga. „En dat zonder opleiding. Ik krijg alleen zanglessen, het dansen en acteren leer ik spelenderwijs." Dat succes - hij hoefde niet eens in een bijrol te beginnen, zoals menig ander - heeft hij aan zijn stem te danken, zegt hij. „Mijn stem is nogal apart, ik kan heel hoog, heel laag, heel krachtig zingen. Ik durf heel veel met mijn stem, ik doe er din gen mee, waar zangleraren bang van worden." In West Side Story mag Addo zijn 'rockstem' niet gebruiken. „Het moet allemaal meer geciviliseerd in deze musical. Ik heb een veel lyrischer rol dan voorheen, het mag niet meer zo ruig en rauw als voorheen. Ik moet geschoolder zingen. Dat was heel lastig, in het begin." Hij zou ook nooit uit zichzelf auditie gedaan hebben voor de Tony-rol, denkt hij. „Ik werd er voor gevraagd en toen pas begon ik het een interessante musical te vinden." Met enige spijt heeft hij afscheid genomen van zijn lange, tot ver over de schouders hangende ha ren. „Aanvankelijk zou deze West Side Story een moderne uitvoe ring worden, gesitueerd in de ne gentiger jaren. Mijn lange haren waren dan geen probleem. Maar de producenten hebben het toch niet aangedurfd: het blijft een verhaal uit de vijftiger jaren." Met Addo als een keurig kortge- kapte Tony in de hoofdrol. „Het is geen kopie van de originele musical, trouwens. We zingen en acteren anders dan destijds, meer van deze tijd. Het is allemaal wat realistischer, wat minder zoet sappig." Terwijl op 4 augustus jongstleden na de slotvoorstelling van The Phantom of the opera veel men sen uit die produktie ineens zon der engagement op straat ston den, haalde Maaike van Widders hoven opgelucht adem. Zij was nu immers af van van het artis tiek dubbelleven dat zij in de we ken daarvoor had moeten onder gaan. Want 's avonds stond ze die laat ste periode op het toneel in Sche- veningen Christine te zijn. Maar overdag moest ze zich gaan inle ven in nieuwe rol van Maria. Maaike wist immers al dat haar toekomst voor een jaar verzekerd was. Haar was de hoofdrol in West Side Story toebedeeld. Als alter ego zou zij nu alleen met Maria kunnen volstaan. Maria en Christine hebben overi gens wel overeenkomsten. Maai ke: „Ze zijn beiden jong. En alle twee zij ze op een bepaalde ma nier naïef. Onvoorstelbaar naïef zelfs." Zelf maakt ze met haar 26 jaren niet de indruk naïef te zijn. Maar kan zij eigenschappen noemen, die het haar makkelijk maken om zich met Maria te identificeren? Maaike van Widdershoven: „Wat ik leuk vind, is dat ze ondanks haar onschuld erg ondeugend kan zijn. Dat ondeugende gecom bineerd met een portie eigenwijs heid, dat voel ik goed aan. Maar verder lopen eigenschappen toch vooral uiteen. Soms reageert Ma ria op een manier, waarvan ik denk: dat zou ik anders doen." Maaike van Widdershoven staat nog aan het begin van haar car rière. Des te opmerkelijker is het dus dat zij nu al aan een tweede zware hoofdrol toe is. Toch nog maar even de vraag gesteld, die elke jonge zangeres of actrice wel Addo Kruizinga en Maaike Widdershoven in de nieuwste versie van 'West Side Story'. eens te beantwoorden krijgt: wel ke rol wil je later in je loopbaan in ieder geval te spelen krijgen? Maaike begint nu breeduit te la chen en zegt: „Die vraag komt al te laat. Mijn droomrol van al heel lang v/as die van Maria uit West Side Story." En vervolgens met uitgesproken plezier reagerend op de reactie van zichtbaar onge loof: „Heus, ik meen het." Ze voert nu ook de bewijzen aan voor deze bewering. „Voor mijn toelating tot het conservatorium moest ik net als iedereen een zelf gekozen nummer voorzingen. Ik heb toen I feel pretty gedaan. Uit West Side Story dus. En voor mijn eindexamen koos ik ook een nummer uit de musical: A boy li ke that. Wanneer ik op de sch- nabbeltoer ben, zing ik ook altijd nummers uit de musical." Bewijs voldoende geleverd. Maar haar achtergrond blijft verbazing opleveren. Want: hoe krijg je het als klassiek zangeres in opleiding voor elkaar om in een musical te spelen én ook nog eens door te studeren. Want dat was ook het geval. Maaike van Widdershoven: „Toen ik als studente de gelegen heid kreeg om de rol van Christi ne in The Phantom te zingen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb meteen ja gezegd. Op school was er eerst wel lichte te genstand. Ze zeiden: 'je bent nog jong en je moet je nog ontwikke len'. Dat vond ik ook. Wat heb ik dus gedaan? Ik heb in de Phan- fom-periode keihard aan mezelf gewerkt." Ze heeft het conservatorium (in Utrecht) gedaan. Vindt ze dat een geschikte opleiding voor de musi calpraktijk? Maaike van Widdershoven: „Nee. Op het conservatorium hebben ze ook het liefst dat je bij de opera belandt. Maar ik merk intussen wel dat in die kringen de voor oordelen tegen de wereld van de musical afnemen. Mijn probleem is dat ik alleen maar heb leren zingen. In een musical moet je ook kunnen dan sen en acteren. Dat heb ik zoveel mogelijk proberen op te pikken tijdens repetities. Ik zuig werke lijk alles in me op, wat ik maar hoor. Van nature beweeg ik hele maal niet goed, Ik ben gewoon veel te enthousiast. Maar ik kan intussen zeggen: ik heb al veel bijgeleerd. Ja, ik heb het gevoel dat ik al heel wat eleganter be weeg dan toen ik begon. „Evengoed mag ik wel zeggen dat ik een gevarieerde podiumerva ring heb. Als kind was ik al op pad. Met een vriendinnetje ston den we liedjes van Annie M.G. Schmidt en uit het Kinderen voor Kinderenrepertoire te zingen. Later zong ik in bandjes en schreef voor alle festival in, die er in Oss, mijn woonplaats, en om geving georganiseerd werden. „Op school werd er al gesproken over mijn 'podiumdrang'. Die heb ik, ja. Er werd gezegd: 'Als jij hier op de les staat te zingen, sta je bij wijze van spreken voor je pu bliek'. Anderen doen dat rustiger aan. Die bouwen het op. Ik niet, ik ben meteen hélemaal bezig. Dat is me altijd goed bevallen." Voor wie het verhaal nog niet kent: West Side Story is geba seerd op het klassieke liefdesver haal van Shakespeare's Romeo en Julia. Tony probeert afstand te bewaren van de straatbende de Jets, waar hij ooit de leider van was. Als hij verliefd wordt op Maria, de zus van de leider van de Puertoricaanse bende de Sharks, wordt hij ongewild weer betrok ken bij de strijd tussen de twee bendes. Op het moment dat hij een gevecht tussen de Sharks en de Jets wil onderbreken, doodt Bernardo, de broer van Maria, de beste vriend van Tony. Vervuld van verdriet en woede grijpt To ny een mes en vermoordt Bernar do. De oorlog begint opnieuw en het besef dat strijd alleen ver driet oplevert, komt te laat: Tony sterft in de armen van Maria. De musicalklassieker van Rob- bins, Laurents en Bernstein ging in wereldpremière in 1957 op Broadway, won twee Tony Awards en beleefde 732 voorstel lingen. A/Vest Side Story', t/m 29 septem ber in Carré in Amsterdam, van 8 t/m 11 oktober in Breda, 26 en 27 nov. in Bergen op Zoom en 4, 5 en 6 februari in Roosendaal A silent place to rest liet ze zien dat ze sprankelend danstheater neer kan zetten. Ted Brandsen, een beetje klassieker georiën teerd, is er dan ook weer. Zijn werk toont verwantschap met dat van Balanchine, Van Manen en Forsythe. Niet zo vreemd, want Brandsen danste bij Het Nationale Ballet, waar dat drietal de klassieke bal lettechniek vernieuwde. Ton Wiggers' uitbundige en dynami sche muziekballet Gilles, ge maakt op Requiem van de zeven- tiende-eeuwse componist Jean Gilles, complementeert het pro gramma. Op 7 maart gaat in Zwolle het nieuwe, avondvullende program ma Barok in première. Dit be staat uit een choreografie van Kirsten Debrock, oud-danseres bij het Nederlands Dans Theater en het Scapino Baliet, en enkele seizoenen terug de maakster van het dynamische Introdans-ballet Aumelas Steps, en Ton Wiggers samen. Ze laten zich inspireren door het thema Het laatste avondmaal. Alle dansers werken er aan mee. De muziek is vooral barok en wordt live uitgevoerd door een ensemble onder leiding van coun ter-tenor Sytse Buwalda. Rick Engelkes en Isa Hoes spelen 'De Minnaar' van Harold Pin ter. FOTO JOHAN VIGEVENO Van onze kunstredactie „Ik houd van uitspattingen, heftige emoties, gecombineerd met beschaving, humor en elegantie", aldus Rick Engelkes, ex-telev- isie-acteur uit Goede Tijden Slechte Tijden. „Toen ik stuitte op De Minnaar wist ik dat ik het juiste stuk te pakken had." Sinds het vorige seizoen speelt hij samen met collega Isa Hoes (ook Vrouwenvleugel) toneel en nog wel het geraffineerde stuk De Minnaar van Harold Pinter. Het gaat over een jong getrouwd stel van goeden huize welks huwelijks is vastgelopen in een dodelijke sleur en een stroom verwijten. Om te ontsnappen aan die sleur spelen zij een per vers en gevaarlijk spel van verzonnen en gespeelde minnaars. Via die verzonnen personages winden zij elkaar op met hun seksuele fantasieën en hopen zo de gevaren van de boze buitenwereld te ontlo pen. Richard gaat naar zijn werk om 's middags terug te keren als Max, de ruwe minnaar van zijn vrouw. Sara ontvangt hem als een or dinaire hoer. Zo blijven zij toch monogaam en creëren een nieuw ge voel van veiligheid. 's Avonds vertellen zij elkaar over hun opwindende ervaringen. Wan neer Richard genoeg heeft van het decadente spel, blijkt dat zij er bei den al teveel in verstrikt zijn en nauwelijks nog werkelijkheid en schijn van elkaar weten te onderscheiden. Het stuk is zonder veel verbeeldingskracht geregisseerd door de Belg Jules Noyons. Alles wordt wel heel erg rechtstreeks en duidelijk uitge beeld. Tussen trieste werkelijkheid en geraffineerde, opwindende schijn bestaat maar weinig verschil in het acteren van deze twee jon ge televisievieacteurs. 'De Minnaar' van Harold Pinter met Rick Engelkes en Isa Hoes is op zater dag 14 september in het Chassé Theater in Breda, 7 november De Maagd in Bergen op Zoom, 28 november De Bussel in Oosterhout. 'Choreograaf Nils Christe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23