'f Is nog 4 dagen Prijs
bij de HEMA!
nu
25.-
nu 20%
korting
Analfi
Al vanaf f 25.490,
Duizenden guldens voordeel op de Hyundai H 100 Dubbele Cabine Esprit.
Nog tot en met aanstaande zaterdag is 't Prijs bij de HEMA. De mooiste artikelen, de beste kwaliteit en de
scherpste prijzen! Maar kom snel, want na zaterdag is het over. Dan zijn we weer gewoon: ECHT HEMA.
De Hyundai H100 Dubbele Cabine Esprit
<H> HYUflDI
Fors marktaan
Gratis dubbele cabine t.w.v. f 5.200,-.
Ruimte voor zes personen.
3.400 liter laadruimte.
Drie jaar garantie van bumper
tot bumper.
Zuinige dieselmotor.
Tijdelijk airco voor slechts f 1.500,-
f 29.950,- inclusief BTW
pBSTEM
DE STEM
WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1996
OVERHEMD
60% KATOEN/40% POLYESTER. m.
MT 39-44 29.95 ||(J
SCHOOLBORD
CA 110x75 CM
32.95
DAMES HEMD OF SLIP
90% POLYAMIDE/10% ELASTAAN,
SATIJN. OOK IN ZWART OF ROOD.
MT 36-46 19.95/7.95
BEUGEL BH EN SLIP
TENMINSTE 85% POLYAMIDE, SATIJN.
OOK IN ANTRACIET OF DONKERROOD.
BH MT 70-80A, 75-85B/C. SLIP MT 38-44
17.95/11.95
POEF
CA 38 CM HOOG,
0 CA 50 CM,
VULLING BESTAAT UIT
STYROPHORKORRELS
WARMING-UP
JACK
NYLON. IN GEEL,
ORANJE, GROEN
OF ZWART.
MT 86-128/134-152
49.95/55.-
FOTOLIJST
ALUMINIUM.
INCL. PASSEPARTOUT,
.NORMAAL GLAS,
10x 15-62x93 CM
8.95 - 65.-
\jK.
Een bedrijfswagen met een passagiersruimte voor zes person
Dit moet de Hyundai H 100 Esprit wel zijn. Met achterin een laadruim»
van maar liefst 3.400 liter en voorin een gratis dubbele cabine t»
f 5.200,-. Naast het feit dat de H 100 Esprit de ruimte van
bestelwagen heeft, heeft deze alleskunner de eigenschappen van
personenauto: een luxe en comfortabel interieu
en soepel rijgedrag.
Dankzij de lage aanschafprijs, drie jaar gat*
en zijn zuinige dieselmotor is een bijzonder lage ié
meterkostprijs te realiseren. U kunt met de H
Esprit kiezen uit drie verschillende uitvoeringen.
Om te beginnen de basisuitvoering: de HII
Esprit-1. Deze heeft onder meer een
beklede, luxe dubbele cabine met schuiframen in het achterste
en stuurbekrachtiging.
U rijdt al een H 100 Esprit-I met dieselmotor voor f 25.49.
(excl. BTW). De H 100 Esprit-2, leverbaar vanaf f 26.490,- (excl. BÏÏ-
heeft bovendien nog een verstelbaar en luxe bekleed stuur,
stereo radiocassettespeler, een digitaal klokje, verwanl
achterruit, en wis-wasinstallatie. De meest luxe uitvoer»;
de H 100 Esprit-3 die leverbaar is vanaf f 27.49»
(excl. BTW), heeft verder nog eens elektrisch be#
bare ramen in de voorportieren, getint glas, toeren-
teller en luxe wieldeksels.
Alle modellen zijn ook leverbaar in verschill#
stijlvolle metallic kleuren. Informeer bij de Hyun#
dealer naar deze ideale H 100 dubbele cabi"
Esprit en laat u verrassen tijdens een proefrit.
AFGEBEELD IS DE ESPRIT-3. DEZE ACTIE GELDT ZOLANG DE VOORRAAD STEEKT
EXCLUSIEF BTW, KOSTEN RIJKLAAR MAKEN EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE. DE H I®
PRODUKT VAN HYUNDAI MOTOR COMPANY.
HET NIEUWE WERELDME'j
BREDA: VAN RIEL AUTOBEDRIJVEN BV, GENERAAL MACZEKSTRAAT 6-14, TEL 076 - 5213825. P. VAN TILBURG-BASTIANEN DAF BV, BACKER EN RUEBWEG 2, TEL. 076 - 5787922.
HULST: AUTOMOBIELBEDRIJF HAKO BV, AZ1ËWEG 4, TEL. 01 14 - 316000. KLUNDERT: AUTOBEDRIJF SCHOONE BV, OLIEMOLENSTRAAT 3, TEL. 0168 - 402403.
ROOSENDAAL: AUTOBEDRIJF VAN OSTA, ETTENSEWEG 54, TEL. 0165 - 569950. WAALWIJK: JANSEN WAALWIJK BV, VAN ANDELSTRAAT 7, TEL. 0416 - 651 164.
Door Ap van den Berg
Naarmate ik meer leerde
"ver lezen, schrijven en reke
nen, ging er een wereld voor
L open," vertelt ex-analfa
bete Petra (46). „Op een gege
ven moment kon ik zelfs mijn
eigen echtscheiding regelen.
Tk heb 'tig' formulieren moe
ten invullen. Dat was niet al
tijd gemakkelijk. Maar als ik
van mijn begeleiders hoorde
dat alle schriftelijke vragen
goed waren ingevuld, dan
voelde ik me groot. Dan ging
ik vervolgens vol zelfvertrou
wen naar huis. Ondanks de
pijn van de echtscheiding."
Deze dagen vraagt het Unesco
Centrum Nederland aandacht
voor alfabetiseringsprojecten in
ontwikkelingslanden. Begrijpe
lijk, want onderwijs is een onder
geschoven kindje in de Derde
Wereld.
Nederland daarentegen gaat prat
op een modern onderwijssysteem.
Toch kampt naar schatting tien
procent van onze bevolking (ruim
1 5 miljoen mensen) met ernstige
lees-, schrijf- en/of rekenproble
men. Zodanig zelfs dat ze zich in
allerlei bochten moeten wringen
om de schande voor de harde bui
tenwereld geheim te kunnen hou
den.
Structureel
„Het gaat om een structureel pro
bleem, want vijftien jaar geleden
lag het percentage ook al op
tien," meldt Pieter de Graaf, be
roepskracht alfabetiseringspro
jecten bij de Stichting Kans in
Eindhoven. Nederland hoeft zich
merkwaardig genoeg niet te
schamen voor die tien procent.
De meeste andere westerse lan
den scoren slechter, met als een
van de uitschieters de Verenigde
Staten met ruim dertig procent
(circa 70 miljoen mensen).
In de rijke landen bestaat analfa
betisme bij de gratie van onder
meer economische factoren en
standsverschillen. Een kind van
een arts wordt bij wijze van spre
ken tussen de boeken geboren, in
tegenstelling tot dat van een on
geletterde mijnwerker. Er zijn
ook kinderen die op school een
minderwaardigheidscomplex op
bouwen en op jeugdige leeftijd
Door Peter Blees
Van de ruim 8000 basisscho
len in Nederland werkt in
middels ruim een kwart met
de in 1991 geïntroduceerde re
kenmethode Pluspunt. Uitge
verij Malmberg in Den Bosch
bereikte daarmee in relatief
korte tijd een fors marktaan
deel. En meldde bovendien
een extra succes bij meisjes,
die veelal minder presteren op
het gebied van rekenen en
wiskunde. „We hopen uitein
delijk met deze methode op
zo'n 3000 scholen te komen,
zegt productmanager Henri
Smulders. Maar de concur
rentie zit niet stil en komt bin
nenkort met een antwoord. De
plussen en minnen in het
rekenonderwijs.
Niet veel ouders herinneren zich
nog de rekenmethode van de ei
gen lagere school. Enigszins ja
loers kijken ze naar de boeken en
werkbladen die hun kinderen het
rekenen bijbrengen. Fleurige
plaatjes met opdrachten die uit
het leven gegrepen zijn. Ze slui
ten bijvoorbeeld aan op beelden
uit de vakantie: bereken de prij
zen van de camping, de lengte
van de fietsroutes, de omtrek van
het eiland, het aantal auto's dat
op de parkeerplaats kan.
Realistisch rekenen' noemen ze
dat. De situaties zijn herkenbaar
voor de leerlingen en uitnodigen
der dan de saaie rijtjes van vroe
ger. Er is nog een verschil. De op
gaven zijn gebaseerd op het ver
derven van inzicht, waar het re-
Kenen van vroeger -'mechanis-
isch rekenen' - meer een kwestie
was van nadoen wat de meester
deed. Een trucje,
e realistische aanpak vragt wel
»Realistisch rekenen is
,n( zegt Hein van der Straaten
p, rsek één van de auteurs van
ftuspunt, „maar het is ook een
■Meractieve methode, er is een
L n tussen de leerkracht en
Hat n°dig. In de praktijk was
mmk-en ProbIeem> vooral in de
liilr ,nat^eklassen. Dat is eigen-
tnota aanleiding geweest om
6 ®®tR°de te beginnen."
een oUnt dt de leerkrachten
sen,, lfan'satle-model, dat con-
3 in i!",1W°r(?t gevolgd. Als groep
eebnrf! °kaal een 'leerkracht-
groen fe" uS (uitleg) heeft
zelfs? j1 hetzelfde lokaal een les
«distandig werken.
lenW® Procent van de scho-
taêer Nederland heeft één oi
M L ?bmatieHass®. dus het
leerkLut mfkt W3S S1™4' D(
de peu t n" n]gen in de metho-
die een^nUtTu 6 handleidingen
uidelijke steun in de ru»