buurt DE STEM 'De stem is een gewone spier' R JAN' 1.98 9ulden IER??? NAAR UWE 'ar keuze JAN Constantijn Huygensprijs voor Henk C. ten Berge EUZE IN Countertenor Johnny Maldonado hoopt nu nooit meer audities te hoeven doen 4Oog op morgen9 was zijn tijd vooruit Pieter Laurens Mol exposeert in New York 'dere beurs modellen merken, rEREN ialiteit SCHIJF Kate en Anna JSDAG BIJ ade Terneuzen. 19817 I R.E.M. Jamiroquai Opera Theo Reitsma praat met SuperSport Suzanne Vega '°ol recent en ziiak. |0117-454861 ^ur, 's avonds MUZIEKRECENSIES en dood. Muzikaal zijn ze vervat in melodieën die soms simpele deuntjes op een akoestische gi taar zijn, maar die vaak bedui dend verder gaan. Zo is Lolita een bijna War-achtig funkstuk en het openingsnummer Birth day lijkt een krusing tussen Tal king Heads en Japan in hun bes te dagen. Het is een uitzonder lijk sterk nummer dat na een paar keer draaien niet meer uit je hoofd te bannen is. De rest is al even mooi en echt genoot/producer Mitchell Froom heeft het met behulp van gast muzikanten als Pete en Bruce Thomas van Elvis Costello's At tractions, Steve Donnelly en Jer ry Marrotta zo'n warme klank kleur meegegeven dat het van begin tot einde genieten is. (A M) WIM VAN LEEST De Canadese zusters Kate en Anna McGarrigle hebben de laatste tijd voornamelijk van zich laten horen via cd's van mensen als Linda Ronstadt en Emmylou Harris. Die namen composities op van de zussen, die dan af en toe meezongen op de achtergrond. Maar op eigen kracht kunnen ze het ook nog steeds, zoals blijkt uit Matape- dia, het nieuwe album van de McGarrigles. Matapedia is de naam van een rivier in Quebec en geeft aan dat Kate en Anna het hebben over hun eigen streek, hun eigen fa milie en hun eigen mijmeringen. Het titelnummer is een prachti ge ballad, waarin de gebruikelij ke folk- en country-sfeer naar een hoger, mysterieuzer niveau wordt getild. Goin back to Har lan was al eerder te horen op Wrecking Ball van Emmylou Harris, maar de zusters geven er vooral in hun onnavolgbare sa menzang een eigen karakter aan. Arbre is het enige volledig Fran se nummer, het is geschreven door de oude vriend Philippe Tatartcheff, de man die ook mee heeft gecomponeerd aan Com- plainte pour Ste-Cathérine, het hitje van Kate en Anna uit 1975. Accordeon en banjo zijn in de ruim twintigjarige carrière van het duo gebleven, naast de wat zwaarmoedige piano en de sa menzang, die de gedachten doet terugggaan naar de nonnen school waar het allemaal begon. Why must we die is een harte- kreet, waarin de traditional Man of Constant Sorrow is verwerkt. De achtergrond wordt duidelijk als je Song for Gaby beluistert, een lied over de dood van de moeder van Kate en Anna. Je ziet de familie bijeenkomen in St. Saveur in Canada voor de be grafenis van de 'little white hai red mother'. Matapedia is een indrukwek kende autobiografische plaat geworden. Les soeurs McGar rigle tellen nog steeds volop mee in de categorie hartverscheu rend. (Ryko) DIRK VELLENGA |EMBER 1996 traat 13 - Schoondijke Sinds het verschijnen van Out of time in 1991 en de wereldhit Lo- s'ng my religion is R.E.M. wat je noemt een 'grote' band. Met het uitbrengen van de opvolger Au tomatic for the people werd de status van de groep uit Athens, Georgia zo mogelijk nóg groter. Verrassend genoeg, zeker als het gaat om een band die aanslaat wj een groot poppubliek, toon den zich de critici vrijwel una- riem onder de indruk van de ®uzikale kwaliteit. °t daar in 1994 het album Mon ster was. Na het ingetogen Auto matic for the people kwamen Michael Stipe en de zijnen op de Prippen met plaat vol stevige, rauwe rocksongs die bij de fans izekere de jongere) verbazing en °'l de critici iets van afkeuring upnepen. 'De composities zijn eS en lijken niet helemaal af,' as destijds een veelgehoorde Kwalificatie voor Monster. «u, twee jaar later, komt de oand met New adventures in Hi- Het album bevat studio- nummers - zoals de single E-bow pL lter met Sastvocalen van 1 m'th - «n tracks die zijn Pgenomen in de luwte van de gelopen Amerikaanse toer. Wederom heeft R.E.M. gekozen ee" ongepolijste rock- jnd geturg® nummers als Wa_ bomb, Low desert en het - ngens prachtige - Leave. u,,v'n de nummers heeft de 1voor v°He concertzalen Het lijkt inderdaad thuis want waarom zouden ze anders bonus-tracks heten? De laatste (titelloze) track is lekker ongepolijste funk, terwijl het eerste extraatje (de hit Do You Know Where You're Coming From) een heerlijke soulvolle jungle-samenwerking is met M Beat. Beide extra nummers be vatten precies wat veel andere nummers op de cd missen, na melijk karakter (ongepolijst) en vernieuwing (jungle). De cd begint niettemin goed met Virtual Insanity (waarin Jamiro- quai-leider Jason Kay qua stem en muziek weer erg aan Stevie Wonder doet denken) en Earth Wind Fire-achtige disco in Cosmic Girl. Maar al snel zwakt de plaat af en horen we halver wege middelmatige jazzdance in Allright en Hight Times, terwijl ook de reggae van Drifting Al ong en het geëxperimenteer in Didjerama verre van spannend zijn. Pas tegen het einde begint de plaat weer op te leven met pret tige rockende funk en een rede lijke ballad. De conclusie is dan dat Jason Kay en de zijne er na de matig ontvangen tweede cd Space Cowboy weer niet in ge slaagd zijn om het sterke debuut Emergency on Planet Earth te evenaren. Ook de twee bonus tracks brengen daar geen veran dering in. Wel trekken ze het ge middelde net voldoende omhoog om van een acceptabele derde cd te spreken. (Epic/Sony) PAUL VERLINDEN WOENSDAG 11 SEPTEMBER 1996 Ik geloof niet dat componisten zich "omdraaien in hun graf. Hun werk blijft bestaan. Jan Vayne, pianist Den Haag (anp) - De schrijver Henk C. ten Berge krijgt dit jaar de Constantijn Huygensprijs. Hij krijgt deze vooraan staande onderscheiding van 10.000 gulden voor zijn hele werk. Dit heeft de Jan Campert-stichting gisteren bekend gemaakt. De stichting kende nog vier andere prijzen van elk 5000 gulden toe. De Jan Campertprijs gaat naar Huub Beurkens voor zijn ge dichtenbundel Iets zo eenvoudigs. De F. Bordewijkprijs (eveneens 5000 gulden) is voor Wessel te Gussinklo voor zijn roman De Op dracht. Piet Meeuse is onderscheiden met de J. Greshoffprijs voor zijn es saybundel Doorkijkjes. Tine van Buul krijgt de G.H. 's-Graven- zandeprijs voor haar stimulerende rol in de kinder- en jeugdlite ratuur. De Jan Campertstichting reikt de prijzen uit op 13 december in Pulchri Studio in Den Haag. De jury bestond dit jaar uit Harry Bekkering, Hugo Brems, Han Foppe, Aukje Holtrop, Arton Korte- weg, Janet Luis, Leonore van Prooijen, Nicolette Smabers en Ad Zuiderent. soms alsof het live-nummers zijn die zonder het gebrul van het publiek op de plaat zijn gezet. Na enkele malen luisteren is één ding duidelijk: New adventures in Hi-Fi - wederom mede-gepro duceerd door Scott Litt - is de plaat geworden die Monster had moeten zijn. Een prachtige, energieke roek-plaat, met 14 in teressante composities die staan als een huis. En die qua sfeer dichter bij Green uit '88 staat dan bij Monster. Minder mag je van de band die onlangs nog een 80 miljoen-deal met Warner Bros. sloot ook eigenlijk niet verwachten. (Warner Music) STEFAN DÖLCKEN DE TWEE aardigste nummers op de nieuwe cd van de Britse jazz-funkformatie Jamiroquai, Travelling Without Moving, ho ren eigenlijk niet op het schijfje WMMMMÊ. 62-Axell on 0115-563565 Boor Hans Rooseboom Als je je ogen dicht doet hoor jg een vrouw. Doe je ze open dan zie je een man zingen. Een kleine man, die zijn optreden accent verleent door expres sieve gebaren. Het is Johnny Maldonado. Zondag won de Amerikaanse countertenor het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) in Den Bosch. „Dit is de grote omslag in mijn carrière," aldus de 34-jarige zanger uit de Bronx (New In een finaüstenveld van zeven (mezzo-)sopranen en één coun tertenor ging de hoofdprijs tot ie ders verrassing naar de enige man. En dan nog wel naar zoiets ongebruikelijks als een counter- tenor. Een deel van het publiek in het Bossche Theater aan de Para de liet duidelijk zijn afkeer blij ken van het zingen met kopstem. De internationale jury van het Vocalisten Concours, met sterren als Grace Bumbry, Yvonne Min- ton, Evelyn Lear en Charlotte Margiono, heeft met de uitverkie zing van Johnny Maldonado een daad gesteld. Er is niet gekozen voor de grote stem en het enorme bereik, waarmee het operapu- bliek tegenwoordig zo dweept. Johnny Maldonado heeft de hoofdprijs gewonnen op zijn vol maakte techniek en expressie. De gelukkige winnaar van het ÏVC 1996 beschikt, wanneer hij niet zingt, over een normale spreekstem, een echte mannen stem. Hij is zijn zangcarrière dan ook begonnen als 'normale' tenor en pas kort geleden overgescha keld op de falsetstem. „Ik was helemaal afgestudeerd als tenor," legt Maldonado daags na zijn overwinning uit in het IVC-kantoor aan de Parade in Den Bosch. „Maar mijn stem kraakte en brak de hele tijd, vooral in het hoge register. Ik voelde mij niet zeker, en ik werd niet geaccepteerd als deelnemer aan concoursen. Op een gegeven moment, in 1992, heb ik een jaar helemaal niet gezongen. Toen maakte ik kennis met een Itali aans ensemble waarin counter tenors zongen en ik schakelde over." Bronx Zingen deed Johnny Maldonado, die opgroeide in de New Yorkse wijk The Bronx, altijd al. „Van huis uit werd er bij ons niets aan muziek gedaan, maar op school 2>t ik op mijn 10e jaar in het schoolkoor. Op de high school maakte ik deel uit van de glee «ih, tot mijn 14e jaar, toen ik de ward in de keel kreeg. Daarvóór had ik een jongenssopraan, en na de baard' bleek ik een tenor te De Amerikaanse countertenor Johnny Maldonado, de verrassende winnaar van het Internationaal Vocalisten Concours 1996 in 's-Her- togenbosch. foto jan verhoeff hebben. Rond die tijd hoorde ik ook mijn eerste opera, Tosca, in de Metropolitan Opera House in New York, en ik wist toen dat ik daarvoor bestemd was." Johnny Maldonado was zo geta lenteerd dat hij werd toegelaten tot de High School of Music and Art in New York. „Die school stond model voor de musical Fa- me. De film is opgenomen toen ik op school zat. Ik heb een rol in het achtergrondkoor. Dat was mijn eerste professionele optre den in show biz." De keuze voor een carrière als countertenor heeft beperkingen. „Het zal geen glamour-carrière worden zoals die van Pavarotti. In Amerika is deze wijze van zin gen nog te omstreden. Ze houden wel van mijn zang, maar op con coursen gaan de prijzen naar de sopranen. Maar een bescheiden carrière is ook een carrière. Het hangt ervan af welke eisen je stelt. Je moet er in ieder geval van kunnen leven, en dat zal mij wel lukken, denk ik." Overigens heeft Maldonado onlangs het Pa varotti Concours gewonnen. „Dat concours vindt in de hele wereld plaats, de zangers worden uitge nodigd door Pavarotti. De finale was in Philadelphia, en die heb ik gewonnen. De prijs bestaat uit een optreden met Pavarotti. Dat moet nog plaats vinden." Het repertoire van Johnny Mal donado beweegt zich hoofdzake lijk op het gebied van de barok- opera. Maar hij is ook als liede- renzanger actief. „Mijn favoriete liedcomponist is Brahms. Dat gaat heel goed met mijn stem. Wij countertenors moeten nog uitzoe ken wat wij met onze stem wel en niet kunnen. Overigens mis ik als liedzanger mijn tenorstem wel eens. Ik zong heel graag Schu bert." In Europa wordt de countertenor vooral gebruikt in kerkelijke mu ziek. Maar op dat gebied ver moedt Maldonado niet veel werk. „Misschien dat ik af en toe eens Bach doe, de Matthaus Passion bij voorkeur. Maar eerlijk gezegd is dat repertoire minder geschikt voor mij. Mijn stem is te warm, heeft te veel vibrato." Opera, dat moet het worden voor Johnny. „Mijn grote doel is de rol van Orfeo in Orfeo ed Euridice van Gluck. Dat is voor mij de top. Maar er zijn ook vele rollen in Handel-opera's, Renaldo, Seme- le. Semele heb ik onlangs gedaan in Spoleto. Dat was een grote gok om met mij zee te gaan, maar het Italiaanse publiek accepteerde het." Audities Via Italië is Johnny Maldonado ook in Den Bosch terecht geko men. Want hoe komt een jonge Amerikaanse zanger in contact met het Internationaal Vocalisten Concours in 's-Hertogenbosch? „Evelyn Lear zag mij in Florence. Zij is jurylid in Den Bosch - en zelf een groot zangeres. Ik zong daar, in een soort grap, een vrou wenrol in Aida, de rol van kin dermeisje. Ik was het beste kin dermeisje dat ze ooit had ge hoord, zei Evelyn Lear. Zij raad de mij het IVC aan om door te breken in Europa, en via haar werd ik uitgenodigd." De eerste prijs in Den Bosch, al dus Maldonado, betekent een enorme exposure in Europa. Naamsbekendheid. „Ik ben al be naderd voor het eerste contract. Dat is waar alles om draait. Ik wil bereiken dat ik nooit meer audities hoef te doen voor een rol, voor een contract. Die audities zijh altijd weer afschuwelijk. El ke keer opnieuw word je beoor deeld, terwijl je in feite goed ge noeg bent. Maar pas als je naam algemeen bekend is, word je ge vraagd." De jury was heel complimenteus, zegt Maldonado trots. „Ze zeiden dat mij een belangrijke carrière wacht. En ze prezen mijn oprech te kunstenaarschap." De techniek van de countertenor is een voortzetting van die van de vroegere castraat-zanger. „Ope ra's van Handel in de 18e eeuw werden gezongen door castraten. In de negentiende eeuw is dat verschijnsel afgeschaft omdat men castratie niet langer goed achtte, godzijdank." „Over het algemeen wordt er te genwoordig veel te hard en te hoog gezongen. Als het maar hoog en hard is. Wat steeds meer ontbreekt is de kunst, de tech niek, de expressie. De cd-indus- trie speelt daar een kwalijke rol in. Mensen willen het in de zaal net zo horen als op hun cd in de huiskamer. Studie „Ik wil de oude stijl van zingen terugbrengen. Een zanger moet zijn eigen unieke kleur erin bren gen. Als zanger moet je ook stu die maken van de geschiedenis, van de schilderkunst en andere aspecten van de tijd waarin een stuk werd gecomponeerd. Dat moet je allemaal in je opnemen. Maar dan moet je dat allemaal weggooien, en volstrekt onbevan gen gaan zingen. Als vanzelf komt alles wat je hebt opgeno men in je voordracht terecht. „Om een publiek te boeien en te winnen moet je niet alleen noot jes zingen. Je moet een hele sfeer scheppen. Maria Callas ging daarin zover dat zij haar stem in leverde voor het acteren. Zij ac teerde met haar stem. Hoewel haar stem misschien niet zo goed was, overtuigde zij dramatisch altijd." „Ik ben aangekondigd en om schreven als haut-tenor, so- pranista, altus, contralto en countertenor. Daar zitten lichte verschillen tussen, maar ik ben het eigenlijk allemaal. Ook so- pranista, al is het een aanslag op je stembanden om lang achter el kaar heel hoog te zingen." Spier „Je moet iedere dag je stemban den in conditie houden met voca lises, met stemoefeningen. Als je dat niet doet, dan verlies je je conditie, net als bij sportmensen. De stem is een spier als andere spieren. Die moet getraind blij ven." Waarschijnlijk zal Maldonado in Europa meer succes hebben dan in Amerika. Verhuist hij naar Europa? „Mijn liefste wens is te zingen in de Met Metropolitan Opera in New York). Ik wil niet alleen in Euro pa erkend worden, maar voor mijn familie en vrienden ook in Amerika. Als alles lukt dan wil ik uiteinde lijk een mooi appartement in Manhattan." Nog voor de horizontale programmering was uitgevonden, bestond het al: Met het oog op morgen. Vanavond presenteert Frits Spits de ze venduizendste aflevering. Was ich noch zu sagen hatte, dauert eine Zigarette... En: Buiten is het vijftien graden, binnen zit.... Vanaf 1976 elke avond een actuele radio rubriek om elf uur, dat was destijds een opmerkelijke zet van Kees Buurman. Wel leverden de verschillende omroepen hun eigen presen tator. Zo vertolkte Wim Bosboom het Tros-geluid. Een aardig contrast met VPRO-coryfeeën als Jan Donkers en Arie Kleywegt. In twintig jaar heeft het Oog heel wat presentatoren versleten. Van Ivo Niehe tot Berend Boudewijn. Anno 1996 geven op vaste dagen Marga van Arnhem, Henk van Hoorn, John Jansen van Galen, Frits Spits, Annette van Trigt, Jan Tromp en Joop van Zijl kleur aan het Oog. „De voorspelbaarheid bepaalt in hoge mate het succes. De mensen we ten wat ze kunnen verwachten. De hoge luisterdichtheid verleent het programma zijn gezag, want daardoor komt menig gezagsdrager in weerwil van het onaangename tijdstip naar de studio in Hilversum", verklaart John Jansen van Galen in de Vara-gids. „Maar is het ook een goed programma? Die vraag wordt zelden ge steld. Het Oog is er nu eenmaal. Het ontleent zijn bestaansrecht aan zijn langdurig bestaan." 'Met het oog op morgen', Radio 1, 23.07 uur Van onze rtv-redactie Hilversum - Verslaggever Theo Reitsma wil Studio Sport (NOS) de rug toekeren en hoofdredac teur worden van SuperSport. Reitsma is over deze functie in onderhandeling met algemeen di recteur J. Daalmeijer van de abonneezenders Film- Net/Supersport. SuperSport is het sportkanaal van Nethold, waartoe onder an dere ook FilmNet behoort. De sportzender heeft bijna 200.000 abonnees in Nederland en Vlaan deren. Van een contract is nog geen sprake. Zo is ook nog onduidelijk wanneer Reitsma eventueel ver trekt bij Studio Sport. Als het zo ver komt, is Reitsma de eerste van de NOS-sportredactie die kiest voor een commercieel tv- station. Van onze kunstredactie New York/Breda - De Nederlandse beeldend kunstenaar Pieter Laurens Mol krijgt een solo-tentoonstelling in het Museum of Modern Art (MoMa) in New York. De expositie wordt geopend op 19 september en draagt de naam The imperative mood. Mol toont een aantal nieuwe monumentale werken, en daarnaast werk uit Europese en Amerikaanse collecties. Na Karei Appel en Rem Koolhaas is Pieter Laurens Mol de derde Ne derlander die een solo-expositie heeft in de meest prestigieuze kunst tempel van de Verenigde Staten. Mol werd geboren in Breda (1947) en woonde daar tot 1994. Het New Yorkse museum plaatst zijn werk op één lijn met dat van Yves Klein, Joseph Beuys en Marcel Broodthaers. Behalve in het MoMa exposeert ook galerie Sean Kelly in New York recent werk van Pieter Laurens Mol. foto ap Ier is geworden. Het is een frac- tioneel verschil, maar je hoort niettemin wat meer diepte in de vertolkingen. Als tekstschrijfster is ze mis schien wat bedachtzamer ge worden, maar de twaalf num mers op deze Nine objects of desire blinken niettemin uit door trefzeker taalgebruik, ver rassende beelden en speelsheid. De verlangens uit de plaattitel hebben van doen met zaken als moederschap, heimwee, erotiek REM HUWELIJKEN TUSSEN pop musici zijn vaak geen lang leven beschoren, maar als de partners goed met elkaar overweg kun nen, dan kan dat mooie dingen opleveren. In het geval van singer/songwri ter ('Suzanne Vega en producer MitjChell Froom is er een doch tertje en, want voor de muziek liefhebber belangrijker is, een prachtige nieuwe Suzanne Ve- ga-ed die Nine objects of desire heet. Mitchell Froom, die als producer eerder vooral met Crowded House fantastische dingen deed, produceerde ook al Suzanne Vega's cd 99.9F* uit 1992. Die voorganger was een tikkeltje techno van sfeer. Nine objects of desire heeft die sfeer nog af en toe wel een beetje in zich, maar is toch iets traditio neler dan zijn voorganger. Opvallend aan de nieuwe plaat is dat Suzannes stemgeluid als gevolg van het moederschap vol-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 15