boap is een stilzwijgende alspraak royaal in de prijzen
Bernard Tapie trekt aandacht als filmster
DE STEM
ie 1 Johnny Maldonado
Onderzoek naar zorg
voor veiligheid musea
Onbekende orgelfantasie
van Bach in première
'Goudkust': onrealistische wereld met realistische mensen en hun problemen
Internationaal Vocalisten Concours:
Uitgerangeerde zakenman-politicus speelt zichzelf in nieuwe film van Lelouch
pESTBM
„Het kost veel energie om steeds op je
leukst te zijn."
Judith de Bruijn, tv-presentatrice
Gids
HHHH
MAANDAG 9 SEPTEMBER 1996
Door Marcel Frost
Goudkust, de eerste soap van
Nederlandse origine, is aan
het tweede seizoen begonnen.
De zeven jongeren uit de
gegoede burgerij hebben bij
SBS 6 de draad opgepikt.
Onder hen Mariët Zoomers en
Irene Verweijden. Oftewel:
Femke-Anna Broere en Jose
fine van Asdonk.
Irene Verweijden mag in Goud
kust dan wel een grote mond heb
ben, maar eigenlijk is ze gevoelig
en onzeker. Ze lijdt erg onder de
ruzies tussen haar ouders. „En
dat wordt in het nieuwe seizoen
alleen maar erger", verklapt Jos
efine van Asdonk.
De opmerking dat de reeks traag
op gang kwam, veegt zij van
tafel. „Goed, het ging wel voort
durend over de leraar die was
uitgegleden over een aap op sterk
water, maar ondertussen barstte
het aan alle kanten los. Mijn
moeder ging vreemd, het raakte
uit met mijn vriend, er gebeurde
van alles in korte tijd. Terwijl ik
bij GTST wel vijf jaar heb moe
ten wachten todat mevrouw
Helmink tegen Peter zei: je bent
mijn zoon. Dat is toch walgelijk,
zo lang", lacht Josefine.
Goudkust doet het goed bij de
jongeren. „Ik merk dat vooral
aan de herkenning op straat, voor
het merendeel jongeren tussen de
acht en achttien jaar. De laatste
tijd krijg ik wel het idee dat ook
meer studenten gaan kijken.
Toch is het niet echt een jeugdse
rie, hoewel Goudkust zo min of
meer is aangekondigd. Vanaf het
begin zijn de verhaallijnen van de
ouderen net zo prominent aanwe
zig als die van de jongeren."
„Ik kijk nog maar weinig televi
sie. De enige soap die ik wel eens
zie, is As the world turns. Tijdens
mijn studie was dat anders. Toen
keek ik veel meer naar die
series." Josefine van Asdonk
volgde na haar middelbare school
de opleiding Cultuur en Beleid en
maakte daarna de overstap naar
de Hogeschool voor de Kunsten.
Theaterervaring deed zij onder
meer op bij schoolproducties en
de jeugdopera De Naam van de
- Maan, die ook op tv is vertoond.
Het opnametempo van Goudkust
Josefine van Asdonk (links) en
ligt hoog en loopt nagenoeg syn
chroon met de uitzendingen. „We
nemen iedere week vijf afleverin
gen op", vertelt Josefine. „Je
kimt daardoor maar een heel
klein beetje vooruitlopen." Voor
de zomer zijn 65 afleveringen uit
gezonden. Een blik op de monitor
waarop de set rechtstreeks te vol
gen is, leert dat ten tijde van ons
gesprek aflevering 91 in elkaar
gedraaid wordt. „Voor improvi
satie blijft door dat tempo weinig
over. Nagenoeg alles ligt vast."
„Dat is het leuke aan theater,
daar kun je zelf wel nog het een
en ander inbrengen. Jammer dat
ik daar nu geen tijd voor heb,
want ik zou graag nog meer wil
len acteren. Of ik me vaak moet
Femke-Anna Broere van 'Goudkust'.
verdedigen omdat ik in een soap
speel? Valt wel mee, soap is de
laatste tijd wel een geaccepteerde
formule. Het is fictie, een onre
alistische wereld met realistische
mensen en hun problemen. Met
mensen die daar badinerend over
doen, kan ik absoluut niet com
municeren. Zulke mensen roepen
ook altijd dat ze 'anti-commer
cieel' zijn. Ik snap dat niet, ik ben
in ieder geval trots op wat ik doe
en heb er zeer zeker geen spijt
van."
Josefine van Asdonk is niet bang
dat zij voor altijd Irene Verwe
ijden zal blijven. „Als mensen mij
op straat aanspreken en vragen
of ik Irene ben, zeg ik: dat klopt,
maar ik heet Josefine."
De vriend van Mariët Zoomers
(Femke-Anna Broere) zit in de
gevangenis. „Op verdenking van
de moord op Ron. Verder krijgt
Mariët het nodige uit te staan met
haar zusje. Er gaan doden vallen,
er komt een huwelijk en nog
iemand komt in de gevangenis
terecht. Kortom, het gaat er tur
bulent aan toe", 'licht Femke-
Anna toe.
Hoe is dat nu, rijkeluisdochter
spelen? „Eerlijk gezegd kostte het
me nagenoeg geen moeite om me
in die omstandigheden in te
leven. Dat wordt voor je gedaan.
Het decor, de vormgeving en niet
te vergeten de situaties die je
speelt: jongeren van achttien, die
in cabrio's rijden. Ze zijn echt
FOTO DIJKSTRA
heel verwend."
Femke-Anna wil de vergelijking
met de andere Nederlandse soaps
niet aan. „Omdat ik ze nooit zie.
Melrose Place, dat volg ik een
beetje. Gewoon leuk, dat gedoe
met relaties, lekker ontspannend.
En Goudkust natuurlijk."
Wie denkt dat het voor de acteurs
niet meer spannend is, heeft het
mis. „Op de set ben je vooral heel
erg met je eigen verhaallijn bezig.
Van de rest krijg je niet al te veel
mee. Ik heb bijna alle afleverin
gen gezien. Je houdt zo het over
zicht."
Femke-Anna is naast haar car
rière als actrice nog druk doende
om haar studie af te ronden.
Momenteel is zij namelijk bezig
met haar doctoraal kunstbeleid,
volgend op bedrijfskunde. „Want
er moet ook leven zijn na Goud
kust, al is dat misschien pas over
vijf jaar", stelt zij. „Ik zie die stu
die trouwens niet als iets waar ik
me probeer in te dekken. Het is
vooral interessant. Ik ben blij dat
ik de kans krijg om dat erbij te
doen. Ik wil heel graag acteren,
maar ik realiseer me ook dat dui
zenden jongeren staan te dringen.
Je kunt niet altijd op het juiste
moment op de juiste plek zijn. We
zien wel waar het naartoe gaat."
Filmischer
Net als haar collega Josefine van
Asdonk vindt ze dat soap in
Nederland een ingeburgerd ver
schijnsel is geworden. „Het is een
stilzwijgende afspraak. Iedereen
weet wat soap is en niemand ver
wacht dan dat je iets anders laat
zien. Je kunt er niet dezelfde
eisen aan stellen als bijvoorbeeld
aan film. Wij proberen er het
beste van te maken. Als mensen
roepen dat je in een slechte soap
speelt, moet je je zorgen maken.
Niet zolang iets in zijn genre goed
is. Tuurlijk, wij draaien er vijf
per week, aan de gemiddelde
speelfilm wordt anderhalf jaar
gewerkt. Dat is dan dus ook iets
heel anders."
„Wat ik leuk vind in Goudkust is
dat het tempo niet te hoog ligt. Je
flitst niet van huiskamer naar
huiskamer. Er zitten ook veel
buitenopnamen tussen, dat
maakt het wat filmischer. Verder
kunnen de mensen nog steeds
veranderen, want een mens is
nooit af. Jij ontdekt bij wijze van
spreken ook iedere dag weer een
stukje van jezelf dat je nog niet
kende. We zijn net een half jaar
bezig, we hebben nog zo weinig
meegemaakt. Zodra iets af is, is
het ook niet leuk meer", denkt
Broere hardop.
Ooit hoopt Femke-Anna een
mooie karakterrol te mogen spe
len. „De film Betty Blue bijvoor
beeld vind ik geweldig. Daarin
wordt het verhaal verteld van een
normale vrouw die langzaam
maar zeker gek wordt. Het lijkt
me een uitdaging om zo'n rol te
mogen spelen."
'Goudkust', SBS 6, werkdagen,
19.00 uur
Door onze correspondent Wilko Voordouw
Parijs - Niemand in Frankrijk kon nog in zalige onwetendheid
verkeren. Onlangs ging in maar liefst 390 zalen Claude
Lelouch's nieuwe speelfilm Hommes, Femmes, mode d'emploi
(Mannen, vrouwen, gebruiksaanwijzing) in première. Met als
hoofdrolspeler Bernard Tapie: oud-minister, oud-zakenman,
oud-wielerploegdirecteur, oud-voetbalvoorzitter en voormalig
Frans parlementslid.
Op de Filmbiënnale in Venetië
onstond afgelopen weekend zelfs
enig enthousiasme rond het
optreden op het witte doek van
Tapie. De Italiaanse pers toont
zich vol lof en één blad acht hem
zelfs al kandidaat voor de prijs
van beste acteur.
Het 53-jarige straatschoffie -
wat hij altijd is gebleven -
schopte het tot absurde rijkdom.
Verloor vrijwel alles. Is al tot 14
maanden onvoorwaardelijke cel
straf veroordeeld en moet moge
lijk nog voor het einde van dit
jaar gaan brommen. Maar dat
weerhoudt hem er niet van te
beginnen aan een nieuw métier.
Om alle Fransen van de bood
schap te doordringen was meer
publicitair wapentuig opgesteld
dan tijdens de Amerikaanse lan
ding in Somalië. Tientallen dui
zenden affiches. De twee medefi-
nancierende televisiestations lie
ten Bernard Tapie en Claude
Lelouch vrijwel overal opdraven.
Omdat de andere zenders niet
achter konden blijven waren ze
ook daar overal te zien. Alle
radio-stations hadden recht op
hun eigen 'exclusieve' interview.
Alleen kranten en tijdschriften
waren vrijwel vergeten. Die kon
den immers kritische recensen
ten sturen. In nog niet zo lang
vervlogen tijden werd een derge
lijk mediaplan gewoon een her
senspoeling genoemd. Tegen
woordig heet dat in Frankrijk
moderne marketing: het zo goed
mogelijk plaatsen van een pro-
dukt in de markt.
Tapie superster, Lelouch mega-
ontdekker. Want naast Tapie had
de maker van Les uns et les aut-
res en meer recentelijk Les misé-
rables ook nog een rolletje voor
het Franse antwoord op Pamela
Baywatch Anderson. Ophélie
Winter is een van de flirts van
Tapie die Tapie speelt. De
camera komt voldoende close om
het gesiliconeerde lichaam te
tonen.
Doel van Lelouch c.s. is overi
gens niet het maken van een
goede film, maar vooral het
bereiken van de 3 miljoen ver
kochte kaartjes. Want in al die
talloze interviews werd nauwe
lijks ingegaan op het artistieke
aspect van Hommes, Femmes,
mode d'emploi. Overigens zou
een dergelijk succes de financiële
positie van Tapie sterk verbete
ren. Na de 35.000e entree krijgt
hij 2,95 francs (iets meer dan 95
cent) per verkocht kaartje.
Golden boy
Dan de film zelf. Die gaat over
Benoit Blanc (Tapie). Hij is een
onuitstaanbare golden boy, die
heel veel geld verdient als zaken
man/advocaat. Zoveel, dat hij er
een helicopter op nahoudt en
vrouwen als zijn speeltjes kan
zien. Deze Blanc heeft een soort
alter ego, gespeeld door Fabrice
Luchini. Het is een mislukte
acteur, die in afwachting van
betere tijden bij de politie is
beland. Beiden hebben maag
klachten en komen elkaar tegen
bij de specialist. Daar de assis
tente van professor Lerner (een
uitstekende Pierre Arditi) ooit
een scharreltje had met Blanc en
aan de kant is gezet, besluit ze
wraak te nemen.
Hommes, femmes, mode d'emploi
is een titel die meer doet vermoe
den dan in werkelijkheid te zien
is. De 'gebruiksaanwijzing' die
Lelouch ons zo vlak voor de
eeuwwisseling (de maker vindt
het een typische fin de siècle-
Bernard Tapie: klaar voor filmcarrièr
film) voorspiegelt is dat het doel
alle middelen heiligt: zelfs bid
den vindt zijn genade. Het is de
fast-food-ideologie van de regis
seur, die zijn filosofie omgeeft
met fraaie volzinnen als 'Le pire
n'est jamais decevant' (Het erg
ste valt nooit tegen). Zoals altijd
bij Lelouch is er sprake van
meerdere verhaallijnen, die
elkaar doorkruisen en aan het
einde op wonderbaarlijke wijze
bijeen komen. Wat dat betreft
heeft de cineast eigenlijk zijn
hele leven dezelfde film gemaakt,
er een sjabloon van gemaakt, de
verhaaltjes aangepast en her-
filmd. Ook - hij kan het echt niet
laten - paste hij weer zijn
geliefde truc toe, het op volle
snelheid om de actie heendraaien
met zijn camera. Een film van
Lelouch brengt me altijd tot
lichte onpasselijkheid. Ik stel me
voor dat een overhemd in de cen
trifuge (op 800 toeren) zich net zo
moet voelen.
Tralies
Maakt Lelouch alleen al velen
onpasselijk, Lelouch en Tapie
samen zorgen voor dubbele irri
tatie. Maar een ding moet de man
van twaalf ambachten en dertien
ongelukken worden nagegeven:
hij ïs heel overtuigend in het
zichzelf spelen. Niemand kan
dus, nog vaststellen of Bernard
Tajiie echt acteertalent heeft.
Naar verluidt gaat hij ons dat
binnenkort bewijzen: Bernard
Tapie zou zijn gevraagd om in
een Amerikaanse produktie de
rol van Che Guevara op zich te
nemen.
De zalen in Frankrijk zitten vol,
de reacties zijn verdeeld. Nie
mand is enthousiast, de meeste
kijkers houden zich op de vlakte.
„Wel aardig, soms zelfs leuk,"
was het vaakst gehoorde com
mentaar. Een vrouw - zeker een
verstokte Tapie-fan - vond de
film 'Géééniaaaaalll. Zo subtiel
gespeeld. Zo verfijnd.'
Gevangenis
Of Tapie lang van zijn nieuwe
loopbaan kan genieten, is zeer
twijfelachtig. Op 20 september
doet een Parijs' gerechtshof in
beroep uitspraak over zijn ver
oordeling tot zes maanden cel en
Den Bosch - Finale van het 41e
Internationaal Vocalisten Con
cours met Het Brabants Orkest
onder leiding van Graeme Jen
kins en de pianist Dido Keu-
ning. Gezien zondag 8 septem
ber.
Door Jo Sporck
„Even waren we bang dat Jo
hnny Maldonado alle prijzen
in de wacht zou slepen. Zijn
generale was echter niet zo
overtuigend," laat iemand van
de organisatie zich ontvallen.
Maldonado kreeg de eerste Prijs
Opera maar ook de Arleen Auger
Award voor zijn allround vak
manschap. Dik verdiende prij
zen. Met aria's van Britten en
Mozart etaleerde Maldonado
groot stijlgevoel naast vocale
souplesse in alle registers.
Countertenor Maldonado had
evenals de Poolse sopraan Ag-
nieszk Mikolajczyk al een prijs
op zak voordat de finale begon
van het eenenveertigste Interna
tionaal Vocalisten Concours
(IVC) in Den Bosch. Beiden leg
den beslag op de nieuw ingestel
de Handelprijs vanwege een op
merkelijke prestatie met de ver
tolking van een werk van deze
barokcomponist.
Voor het oratoriumgenre dien
den zich geen finalisten aan. Een
eerste prijs werd hier evenmin
vergeven als een Prijs Neder
landse Muziek. Te weinig gega
digden. „Pure pech," stelde ar
tistiek coördinator Bert van
Mourik.
„Diverse zangers met een Neder
lands lied op het programma
hebben op het laatste moment
door andere verplichtingen afge
zien van deelname."
Daarmee voerde dit jaar opera
de boventoon. „Iedereen kan
winnen," was het nuchtere com
mentaar van Maldonado na af
loop. „maar ik ben opgelucht en
heb beter gepresteerd dan giste
ren tijdens de voorbereiding."
De acht operafinalisten ontlie
pen elkaar in stemkwaliteiten
niet veel maar favorieten voor de
eerste prijs waren er zeker. Er is
een wereld van verschil tussen
het zingen van een aria en het
inleven in een rol.
Opera is immers vooral drama.
De Duitse mezzo Barbara Höfel
beschikt over een prachtige don!
kere laagte. Dat ze ook raad
weet met inleidende recitatie
ven, toonde haar vertolking ïlt
Glucks Che faro senza Euridict
Nog meer theater schotelde dt
prachtig heldere stem van de Ca.
nadeese Barbara Hannigan.jt
potentie een echte coloratuur,
sopraan - het publiek voor «t
een aanstekelijke Glitter and t't
gay van Bernstein nadat ze ng
een heel lichte Mozart uit fis
Entführung aus dem Serail f
haar stemmogelijkheden van d(
beste kant had laten zien. Di
meeste intensiteit beluisterde ik
echter bij de jonge Poolse so-
praan Mikolajczyk in E Susarnn
non vien uit Mozarts Le JVozzeii
Figaro die even indringend
klonk als haar daaropvolgend
Puccini-aria. Haar intonatie
problemen moet je daarbij voor
lief nemen.
Uiteindelijk ontving zij di
Pnem-Publieksprijs terwijl di
Nederlandse mezzo Cécile
de Sant zowel de Pnem-pers
als ook de Engagement Prize vi
Lionsclub 's-Hertogenbosrk
kreeg toegekend. Na een wrl
heel lang durend jury-beraad
bleek echter dat de Amerikaai
Maldonado royaal in de prijzen
was gevallen.
De liedprijs werd toegekend aai
de enige finaliste in deze catego
rie, de Japanse Kayoko Saito. Ze
kleurt vanuit het piano, heet
ook Weense schalksheid, zoals
bleek uit Strauss' Schlechta
Wetter, maar komt niet echt tot
dramatische explosies. Haar se
lectie uit Debussy's Ariettes Oi-
bliées had wat mij betreft, meer
scherpte mogen hebben, vooral
ook omdat de overigens voor
treffelijk begeleidende pianist
Dido Keuning zich niet al tez«
op de voorgrond wenste te plaat
sen.
Waarom de speciaal op verzoak
van de organisatie georkestreer
de twee liederen van Jo van da
Booren slechts voor de helft door
Kyoko Saito werden uitgevoed
is mij niet duidelijk. Niet alleen
de promotie van het Nederlands
lied maar ook de kwaliteit van
deze fijnzinnige compositie
daarmee recht zijn gedaan.
Utrecht (anp) - Een onbekende orgelfantasie van
Sebastian Bach beleeft op 14 september haar première in dt
Utrechtse Leeuwenberghkerk. Het werk wordt uitgevoerd door
de Utrechtse musicus, onderzoeker en publicist Rob van dei
Hilst, die het in de eerste helft van de tachtiger jaren heeft aan
getroffen in een particuliere muziekverzameling in Dresden.
Zoals vaker met werk van Bach zich oriënteerde op de Noord-
(1685-1750) is gebeurd, is de
orgelfantasie in g-kleine terts
(Fantasia ex g b) overgeleverd in
een achttiende eeuws kopiisten
handschrift. Van der Hilst trof
het bij toeval aan, toen hij onder
zoek deed naar het werk van
Mahler. De eigenaresse van de
muziekverzameling wilde inder
tijd geen ruchtbaarheid geven
aan de vondst, omdat zij bang
was dat deze in de toenmalige
DDR meteen geconfisqueerd zou
worden.
Van der Hilst dateert de orgel
fantasie op vóór 1700. Het werk
wordt volgens hem gekenmerkt
door briljante passages en een
opvallend harmonisch verloop.
Het past bij de periode dat Bach
duitse componisten Reincken es
Buxtehude. Bach heeft een d»
van de fantasie later verzelfstan
digd en om gewerkt tot een ft-
vecimbelstuk, de Fantasia i"
duebus subjectis (fantasie *1
twee thema's, BWV 917)
De uitvoering in de gratis toegan
kelijke Leeuwenberghkerk hee-!
plaats in het kader van de Op®
Monumentendag. Van der Hist
speelt zijn ontdekking om 10*
12.30 en 14.30 uur.
Van der Hilst heeft al eerden
onbekend werk van beken®
componisten aan het W
gebracht, zoals van César Francs
en van Felix Mendelssohn.
werkt nu aan de publicatie van
de partituur van de orgelfantasie
FOTO AP
nog eens een jaar voorwaardelijk
wegens belastingfraude met zijn
viermaster Phocéa. In principe
kan hij nog dezelfde dag de
gevangenis indraaien. Om bin
nen een week opnieuw voor de
rechter te.verschijnen, ditmaal in
een proces dat Tapie de bank
Crédit Lyonnais heeft aange
daan. Zijn voormalige geldschie
ter, ook al verwikkeld in een
serie louche zaken, zou hem bij
de verkoop van zijn verschil
lende bedrijven voor „enkele
honderden miljoenen francs" een
loer hebben gedraaid. Voorlopig
probeert Tapie niet te denken
aan de gevangenis. „Ik heb van
die film genoten. Laat me nog
even", heeft hij voor radio en
televisie gezegd.
Amsterdam (anp) - De Nederlandse Museumvereniging (NM
heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zakp*
een methode ontwikkeld om de (brand)veiligheid in musea
toetsen. Het handboek en de diskette zijn in het najaar ve
krijgbaar. Het ministerie verleende een subsidie van 250.01
gulden.
De veiligheidszorg in musea
blijft volgens de NMV vaak
beperkt tot de installatie van
technische beveiligingsmiddelen
en het aanstellen van beveili
gingsfunctionarissen, die het
„verder maar moeten regelen".
Instellingen treffen vaak pas na
een calamiteit maatregelen. De
NMV meent dat het nogal eens
schort aan beleidsmatige aan
dacht voor veiligheidszorg.
De afgelopen jaren waren enkele
grote musea doelwit van dieven,
waaronder het Van Gogh
Museum, het Rembrandthuis,
het Kröller-Müllermuseum, het
Frans Halsmuseum en Boijmans
Van Beuningen.
In het Openluchtmuseum in
Arnhem brandde vorig jaar een
historische boerderij af.
Het is de bedoeling dat de nu»
de veiligheid zelf testen ast
hand van een vragenlijst-1*
antwoord levert een bepaa
score op. Het totaal aantal P
ten geeft aan of de instelling
dan niet veilig is. Het maakt
duidelijk waar verbeter)
zijn aan te brengen.
M. Brinkman, directeur van
NMV, heeft geen idee hoe
musea zullen scoren.
„Er zal een groot aantal 0
zitten en een groot aa
onder." u,
Hij verwacht dat ook e
grote musea niet aan alle ve
heidseisen zullen voldoen.
dat zijn, houdt Brinkman
zich.
NEDERLAND 1
°in7 TekenfNnfestiva!
Ontbijt tv met om 7.30, 8.00 en
07' 8 30 Journaal en 8.10 NOS Sport-
journaal
uu Journaal
$05 Get the Picture
09.30 Spoorloos
!q52 Sterrenstag 1996(tot 11.42)
55 Murder, She Wrote, detectivese
rie
,644 The Cosby Show
Alles kits met Bamboo Bears;
1 17,34 Kinderen van de wereld;
17,41 Duivenzomer; 17.56 Video
Kits
1802 Roseanne, comedy
,o 31 Get the Picture, quiz
j 59 Willem Wever, compilatie
,9,28 Lalala live, muziek
20.00 Journaal
in 25 Netwerk, actualiteiten
7105 Villa Felderhof. Gasten: Majoor
Bosshardt en Herman Brood
„03 30 jaar Jostiband, jubileumcon
cert met Paul van Vliet, Willeke
Alberti, Lee Towers en Imca Mari
na
2304 Dokument: De rivierpolitie, 4-
delige documentaire. Deel 2
2339 Miniatuur: Harry Hemink
23.52 Murder One, rechtbankserie. Afl.
1 (tot 00.35)
NEDERLAND 2
„300 Bio Bits Bovenbouw (tot 09.20)
09 30 Zig zag: Kijk op Azië. Afl. 1 (tot
09.50)
1000 Huisje Boompje Beestje (tot
10.20)
10 30 Sybe Satellyt I (tot 10.50)
1100 Seks: Lust of last. Afl. 1 (tot
11.20)
12.30 Moshi, moshi. Japans voor begin
ners. Afl. 1
13.00 Studio Sport
15.00 Spreekuur. Thema: Politiek
15.57 (PP): RPF
16.00 Journaal
16.09 De ark van stekeltje
16.36 The Waltons, serie
17.29 2Vandaag met om 17.30 en 18.00
Journaal, 18.43 Sportjournaal en
18.51 Hoofdpunten uit het nieuws
18.59 Het pakhuis, reportage over ver
zamelaars
19.29 Kids for Animals, compilatie
19.57 Is het kanker, dokter? De stand
van zaken op het gebied van kan
keronderzoek
20.51 The Limit, 5-delige documentaire.
Deel 2: Het snelste schip
21.19 Chirurgenwerk
22.13 Taptoe Breda 1996
23.15 Studio NOS, sportmagazine (tot
23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met om 12.3"
(NOS) Sportjournaal
13.00 Journaal
13.09 Lopende zaken
13.41 Per seconde wijzer
BELGIË FRANS 1
11.40 Vacaturebank 12.00 Une famill
pour deux, serie 12.30 Gourmandises
Aansl.: Nieuwsoverzicht 12.45 Nieuw
13.20 Du bout des ailes 13.45 Voyag
d'enfer a Edgewood, documentaire 14.4
Courants d'art 15.10 La chanson du siècl
16.10 Musique: Mare Lavoine 85-95 16.4
Die Schwarzwaldklinik, serie 17.30 Char
lie's Angels, misdaadserie 18.30 Région
soir 18.50 Cartes sur table, magazin
19.10 Le quotidien des sports 19.3
Nieuws 20.10 L'écran témoin: Samt
qusour, Frans-Tunesische speelfilm ui
1994 van Moufida Tlatli met Amel Hedhi
li, Hend Sabri en Naija Ouerghi 22.20 L'é
cran témoin: débat. Discussieprogramm
n.a.v. de hiervoor uitgezonden film. Th
ma: De positie van moslimvrouwen 23.4
Nieuws 00.05 Javas, uitgaanstips 00.2
le coeur et l'esprit (tot 00.30)
BELGIË FRANS 2
16.00 Atletiek verslag Sarajevo 18.00 I
bla bla 19.00 Une familie pour deux, ser
19.30 Nieuws 20.00 Javas, uitgaansti
20.10 Atletiek verslag Sarajevo 22.1
Nieuws 22.35 Javas 22.45 L'hebdo, wee
!"3,zine Z3.15 La pensée social!
23.45 PME créateurs, cursus voor starte
de ondernemers (tot 00.15)
DUITSLAND 1
65.30 Morgenmagazin 09.00 Heu
no'ïc ^ona *-'sa' vrouwenmagazi
!'J; Gymnastiek mit dem Stretch-Ba
10.00 Heute 10.03 Weltspiegel 10.
iinnin Oeutschland: Alles was recht
11-00 Heute 11.04 Grand Prix der Vol
musik 199612.55 Presseschau 13.00 M
'egsmagazin 13.45 Wirtschafts-Te
ararnrn 14.00 Tagesschau 14.03 Fest
i serie. Aansl.: Kapt'n Blaubar 15.
agesschau 15.03 Juliane Andrea, ta
uTk 16,00 Ta9esschau 16.03 Flie
alkshow 17.00 Tagesschau 17.10
i.:,maHazine Regionale infor
u '50 iagesschau-Telegramm 17.
e botene Liebe, serie 18.25 (5) Mari
l8 5/|Sen'e 18,49 Ta9esschau-Telegra
i«-54 Gegen den Wind, serie 20.00
*chau 20-15 Tiere vor der Kamera:
Srhi Oe^oek 21-00 FAKT, magazine 21.
Wossherren, serie 22.30 Tagesthe
"V Politieserie 00.25 Nacht
Love Mn 45 rEW) James ^ney-cyd
nJL or Leave Me' speelfilm 02
"achtmagazin (tot 03.05)
DUITSLAND 2
SDi«lZi8.DUitSland 1 1345 Dalli Da
i u tie. 14.15 Neues aus Uhlenbu
14 Mu'! 14,45 Tbeos Geburtstagse
kinrW Portretten van bijzond
ieunH lnselboss mit 13 15.10 Lo
15.20 Die Bambus-Bar
tors Heute 15'50 The F|ying 0
&le «SJedeMengeLeben?s
Heute 17.05 Abendmagazin 17
r