De gettomarken van Lodz Ople Realistische oorlogsfilm laat Serviërs lachen en huilen Guy Franquinet vond de geschiedenis achter het geld BHfWj DE STEM BUITENLAND DIPLOMA NO ADMINISTI COMPt NOVELL S) ,v DE STEM ZATERDAG 7 SEPTEMBER 19% ?SaS838E Een muntendeskundige die zich verdiept in de ge schiedenis van het joodse getto van de Poolse stad Lodz. Het kan raar lopen. Via valse exemplaren van de munten die in de joodse wijk noodgedwongen werden gebruikt raakte Guy Franquinet gefas cineerd door de historie van het getto. En hij zette ze op papier. Door Theo Vincken Door de munten raakte Fran quinet geïnteresseerd in de his torie van het getto van de Pool se stad Lodz. foto's ié giesen Hij voelde zich belazerd, bedonderd, bedrogen... Guy Franquinet zag zich ja ren geleden als munthandelaar in wording door een zwendelaar opgezadeld met een partij waar deloze munten. Waar hij dacht beslag te hebben gelegd op een hoeveelheid van meer dan een halve eeuw oude geldstukken uit het voormalige getto Litz mannstadt, bleek hij - zo ervoer hij na een diepgaand numisma tisch onderzoek - gro telijks te zijn opgelicht. De munten waren stuk voor stuk falsificaties. Zeer knap nagemaakt weliswaar, maar voor de verzamelaar, en al zeker voor de bonafide handelaar, van nul en generlei waarde. Deze ergerniswekkende vorm van misleiding bracht Franqui net, die in Duitsland inmid dels de status van beëdigd Sachverstandiger op het gebied van munten heeft verworven, in i aanraking met een weinig bekende zwarte bladzijde van de holo- T caust. Een met bloed 'fil en tranen geschreven kapittel in het getto van Lodz, de door Hit- ler-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog tot Litzmannstad omge doopte Poolse industrie stad. Mies moos. Vrijwel niet van echt te onderscheiden valse munten. De trieste lotgevallen van de Litzmannstadt-j oden zouden niet navranter gesymboliseerd kunnen worden. Guy Franqui net zag de tragiek, ver diepte zich in de we derwaardigheden van het getto, zocht, vond en sprak met overle venden van de prog ram. Cynisme Gravend in de (geld)ge- schiedenis van Lodz - ooit de stad met de meeste joodse inwoners van Europa - kreeg hij een steeds duidelijker beeld van hetgeen zich van 1940 tot 1945 binnen de muren van het joden- kwartier moet hebben afge speeld. I s „Het bijna bestiale cynisme waarmee de nazi's het leven in dit getto naar buiten als heel nor maal deden voorkomen, valt zelfs nu nog niet te bevatten," verhaalt Guy Franquinet over de gebeur tenissen in Polens tweede stad. Hij vervatte al zijn bevindingen tweetalig - Duits en Engels - in een boek en bracht het, bijge staan door Dr. Peter Hammer, Hartmut Schoenawa en Lothar Schoenawa, in een oplage van 2300 exemplaren op de markt, een uitgave voor eigen rekening. Onder de titel Litzmannstadt... ein Kapitel deutscher Geldge- schichte kwam het in druk. De vraag of er interesse bestaat voor zijn boek, blijkt voor Guy Franquinet nauwelijks relevant. „Financieel word ik er sowieso niet beter van, daarvoor is de op lage te klein," legt hij uit. „Het stemt me echter wèl tot voldoe ning dat mede door mijn onder zoek weer 'n klein aspect van de jodenvervolging door nazi-Duits- land is vastgelegd. Slechts weini gen, zo leerde ik tijdens mijn na speuringen, zijn precies op de hoogte van de wijze waarop de joden in het getto van Litzmann stadt zijn gemaltraiteerd." De 48-jarige Franquinet is sedert 1978 woonachtig en werkzaam in het Zuid-Duitse stadje Crails- heim. De geboren Hagenaar ('maar ik heb Limburgse ouders, de schrijver Robert Franquinet is een oom van mij') vond min of meer per toeval zijn weg in het naoorlogse Duitsland. „Ik was negentien jaar, kwam net van het lyceum en ging in Limburg op zoek naar mijn roots, waar ik dacht het wel even te gaan ma ken. Maar daar zat niemand op mij te wachten, zo bleek. Uitein delijk vond ik een job bij een Duitse oliehandel, enkele kilome ters over de grens." Miljonair Zijn eerste ervaringen in de olie deden hem in een vlaag van tota le euforie een kaartje naar huis schrijven met de tekst: 'Mam, ik word hier miljonair!' „Maar die op mooie beloftes gebaseerde verwachting moest ik vrij snel bijstellen," grinnikt Franquinet, die al vijftien jaar directeur heet te zijn van wat hij noemt (enige zelfspot mag hem niet worden ontzegd): 'De kleinste oliemaat schappij van Duitsland' - Lubri cating Dutchmanof anders ge- qet l.l.O start in septeml Windows! Het l.l.O. heeft leslocatiel Oosterhout, Dongen, Ma] Bel voor inlichtingen en I Infor. Heuve Het l.l.O start in september Lesplaatsen: Oosterhout en Bel,voor inlichtingen en brc l.l.O. Informt Heuvel I Muntendeskundige Guy Franquinet: 'Negenennegentig procent van de bij verzamelaars in omloop zijnde munten uit het voormalige getto van Lodz moet als vals uit den gekenmerkt.' zegd: Smerende Hollander. „Weet je," voegt hij er niet zon der trots aan toe, „onze produc ten staan bij Mercedes Benz wel op de lijst van aanbevolen oliën. Een bewijs dat we, mijn zoon zit nu ook in de zaak, het zo slecht nog niet doen. Maar rijk worden we niet van de olie. Droog brood, meer niet." Medelijden hoeft men met Guy Franquinet niet te hebben, want dank zij zijn florerende munten- handel (firmanaam: Dutchman Numastik) zorgt hij voor een beleg van die droge boterham. Met een behoorlijke dosis geluk, vakkennis en minstens evenveel koopmansgeest heeft Franquinet zich in het wereldje van munt- handelaren een afgebakend plek je veroverd. Hij geniet in Duits land vooral bekendheid vanwege zijn specialiteit op het vlak van misslagen, oude geldstukken met afwijkingen - niet te verwarren met valse munten - die per toeval toch in circulatie zijn gebracht. „Het zijn deze kleine mankemen ten," legt Franquinet uit, „die de munten exclusief maken en ze in waarde doen stijgen." Zijn professionele zoektocht naar buitenissige munten bracht hem ook op het spoor van het zoge naamde gettogeld van Litzmann stadt, volgens Franquinet mis schien wel een van de meest na gemaakte munten ter wereld. „Negenennegentig procent van de bij verzamelaars in omloop zijnde munten uit het voormalige getto van Lodz moet als vals wor den gekenmerkt," beweert hij met grote stelligheid. Die falsificaties kunnen hem in hoge mate irriteren, niet in de laatste plaats omdat hij zelf werd beetgenomen. Maar vooral óók omdat er mensen zijn die zich met nagemaakte relicten van een verwerpelijk systeem op schan delijke wijze proberen te verrij ken. Aan de hand van metallur gisch onderzoek heeft Franquinet de legeringen ('de samenstelling van de metaalmengsels verander den nogal eens') van de getto- munten laten analyseren en in zijn boek laten vastleggen. Zelfs de namen van de toenmalige muntgraveurs ('een van hen bleek nog in leven en woont in Tel Aviv') heeft hij weten te achter halen. Duitse orders Zijn navorsingen naar de ge schiedenis van het getto Litz mannstadt voerden hem naar Is raël, Polen en de Verenigde Sta ten. Hij zocht er naar munten en sprak er met overlevenden van de want al veel eerder vormde Lodz eens 'n Pruisische enclave, waar zich vele Duitsers vestigden. Bij het uitbreken van de oorlog woonden er naar schatting 60.000 Duitsers in de stad. Maar ook tel de Lodz bijna een kwart miljoen joodse inwoners, een bevolkings groep die het industriële hart van de stad kloppend hield. „Eigenlijk wisten de Duitsers aanvankelijk niet goed wat ze met de joden aan moesten," ver telt Guy Franquinet. „Uiteinde lijk besloten de machthebbers - teneinde hun greep op hen niet te verliezen - de joodse inwoners te concentreren in het noorden van de stad, in een hermetisch van de andere stadsdelen afgesloten get to." holocaust. Zij vertelden hem over hun gruwelijke ervaringen in Po- lens industriestad, waar al dan niet slaafs uitvoeren van Duitse orders een zaak van leven of dood was. Meteen na hun inval in Polen (september 1939) eigenden de Duitsers zich Lodz toe. Ze be schouwden deze stad met haar half miljoen inwoners als hun ei gen grondgebied, wat ze nog eens extra benadrukten door Lodz om te dopen tot Litzmannstadt en de Reichsmark als wettig betaal middel in te voeren. In het licht van de geschiedenis was die an nexatie overigens niet zo vreemd, Meer dan 160.000 joden vonden huisvesting in het jodenkwartier, ze vormden een staat binnen de staat. Het getto van Litzmann stadt (30.000 woningen) kreeg op last van de bezetter zelfbestuur met een overheidsapparaat van meer dan zevenduizend ambte naren. Mordechai Rumkowski, lid van de jodenraad, werd door de nazi's gevolmachtigd alle maatregelen te treffen die de wijk alle kenmerken van een Grojltadt zouden geven. Kortom met win kels, brandweer, rechtbank, zie kenhuizen, banken. Voor de bui tenwereld ontbrak het de getto bewoners aan niets, behalve het grootste goed: vrijheid. Gaandeweg echter werd de joden de duimschroeven aangedraaid. De leefomstandigheden werden steeds moeilijker. Met goedvin den van het ministerie van Fi nanciën werd in juli 1940 voor de bewoners van het getto Litz mannstadt de rijksmark als be taalmiddel afgeschaft. De joden werden gedwongen hun Poolse, Duitse en andere buitenlandse valuta in te wisselen voor getto marken, ook wel Quittungmar- ken genoemd. Buiten de muren van het getto waren de bankbil jetten en munten als betaalmid del niet geldig, en dus volstrekt waardeloos. De Duitsers verrijkten zich op deze wijze schaamteloos met joods kapitaal, en hielden voor de buitenwacht een illusie overeind. Het geldverkeer binnen het getto bleef weliswaar in stand, maar de monetaire waarde daalde naar een absoluut dieptepunt. De schone schijn van een eigen geldstelsel was dan ook van korte duur, want naarmate de tijd ver streek, verslechterden ook de leefomstandigheden. Met niets ontziende brutaliteit maakten de Duitsers de joden tot hun slaven, onderhorigen die betaald kregen met waardeloos geld. Het getto van Litzmannstadt kreeg de naam Duitslands groot ste werkplaats voor wapentuig te zijn. Alles voor de Wehrmacht. Munitie (patroonkernen), unifor men, helmen. Maar óók militaire onderscheidingen. IJzeren krui sen en dapperheidsmedailles voor Hitiers helden konden niet genoeg worden aangemaakt. Jo den in de leeftijd van tien tot vijfenzestig jaar - kinderen en vrouwen werden niet gespaard - moesten onder steeds erbarmelij ker voorwaarden hun werk doen. Er viel niet aan te ontkomen. Toch slaagden de Duitsers naar buiten lange tijd het bed staande te houden van éen maal leven' in het getto. G« dend ging het er zeker wel ai toe, maar de ontberingen waa aan zijn bewoners waren bto gesteld kenden geen grenzen.! moede, honger en epidemiei ontwrichtten op den duurde! menleving. Tragisch „Het was echt werken om overleven," weet Guy Franqt net. „Die ontwikkelingen maai ten van jodenoudste Rumkop de man die aan de Duitsers het reilen en zeilen in het get verantwoording moest aflegt een tragische figuur." Tragisch, echter ook omstreè Want Rumkowski werd gen de mensen aan te wijzend niet aan het productiepro# deelnamen, en dus feitelijk 'ovei bodig' waren. Dezen - zie' kinderen, ouderen - werden cessievelijk gedeporteerd, laat zich raden wat er met li gebeurde. De jodenoudste, wie optreden later ook als collab® tie met de vijand werd uitgelegi stond in wezen met de rug tege de muur. Unser einziger Arbeit, hield hij de gettobe»» ners bij herhaling voor. Franquinet: „Uiteindelijk ove leefde ook Rumkowski de oorlt niet. Hij vond, zoals het merel deel van de gettobewoners, iw gaskamer van Auschwitz-BiA nau zijn einde." Relatief hebben veel joden uit getto van Litzmannstadt de oo log overleefd. Misschien dank: Rumkowski, wie zal het Heel af en toe duikt er aluminium muntje uit het voor malige getto op. Ze steeds zeldzamer. En der. Voor velen te laat. Belgrado (ap) - De zwarte humor druipt van het scherm in de grootste bioscoop van Belgrado. De beelden van brandende dorpen, dronken Serviërs die in het wilde weg aan het plunderen en moor den zijn, zegevierende mos lims die mensen martelen, verkrachten en afslachten - ze laten het publiek lachen en huilen tegelijk. Mooie dorpen branden mooi van regisseur Srdjan Dragojevic is de eerste onafhankelijke Servi sche film over de verschrikkin gen van de oorlog in Bosnië. Hij trekt al wekenlang volle zalen. De film maakt korte metten met de eenzijdige berichtgeving van de Servische staatsmedia over heroïsche Servische strijders die in opstand komen tegen een 'volkerenmoord', georganiseerd door moslimfundamentalisten. De Bosnische moslims zullen de strekking van de film, dat alle partijen schuldig zijn aan de oorlog van drieëneenhalf jaar, misschien bestrijden. Maar het vertelde verhaal komt geloof waardig over op de ruim 300.000 mensen die de film sinds 1 juni hebben gezien. Joego-nostalgie „Er is geen valse Joego-nostal- gie, geen academische discussie over wie wat heeft aangericht bij wie, geen oordeel van een en kele persoon over wie de schuld draagt voor wat. Daarom is de film ook zo goed," zegt de 23-ja- rige rechtenstudent Jadranka Simic. Ook de socioloog Srdjan Stan- kovic is onder de indruk. De film sluit geen enkel compro mis, vindt hij. „Noch met het plaatselijk populaire beeld van de Serviërs als verdedigers van hun land, noch met het algeme ne internationale beeld van de moslims als enige slachtoffers, noch met de officiële bewerin gen van Servië dat het niet aan de oorlog heeft meegedaan." Dragojevic monteerde authen tieke documentairebeelden van brandende dorpen met geac teerde scènes van agressie van zowel Serviërs als moslims. De film van tweeëneenhalf uur is gebaseerd op een waarge- beurd incident, waarbij elf Ser viërs na een felle aanval van moslims noodgedwongen hun toevlucht zochten tot een lege tunnel bij Visegrad in oostelijk Bosnië. Visegrad was in handen van de Serviërs, maar aan beide uiteinden van de honderd meter lange tunnel hadden de moslims het voor het zeggen. Script Acht Serviërs vonden de dood, de andere drie werden na negen dagen zwaar gewond uit de tun nel gehaald nadat Servische troepen een lucht- en artillerie- aanval lanceerden om hen uit hun benarde positie te bevrij den. Dragojevic kreeg het idee voor zijn film toen hij een krantenin terview las met een van de over levenden. Na vele malen schrij ven en schaven aan het script begon hij begin 1995 te draaien. De oorlog was toen nog in volle gang. Voor Dragojevic werd de tunnel een metafoor voor de valse idee van 'broederschap en eenheid' zoals die in het communistische Joegoslavië van voor de oorlog werd gepredikt. Bovendien toont de tunnel de donkerste kanten van de mens, of dat nü een aanhanger van het Ser- visch-orthodoxe of het islamiti sche geloof is, Bosnische Serviër of Bosnische Bosniër. In de film zijn zowel Serviërs als moslims te zien die weerloze burgers afslachten. Niemand geeft hun politici de schuld voor de ellende waarin ze verzeild zijn geraakt. Ze lijken zelfs zon der aarzeling toe te geven aan de lokroep van de duisternis (de tunnel) en van de oorlog. Mooie dorpen branden mooi toont de nonsens van de geor kestreerde Servische propagan da over de 'volkerenmoord' op de Serviërs in Bosnië. Ook de de dappere vrijwilligers die zweren dit onrecht ongedaan te maken worden op de hak genomen, evenals de massa's die aan de kant staan te juichen als de tanks van het voormalige Joego slavische leger oprukken naar Bosnië. De 'vreedzame' scènes zijn op genomen in de door Serviërs be heerste gebieden in Bosnië. De Bosnisch-Servische leiders maakten echter bezwaar tegen het filmen van oorlogsscènes op hun grondgebied, zodat de re gisseur die scènes draaide in Montenegro, het kleine aan hangsel van Servië in de huidige Federale Republiek Joegoslavië. Het is de tweede film van de 33- jarige Dragojevic. Zijn eerste werk, een portret van de Servi sche jeugd, werd zeer gunstig ontvangen. Censoren Dragojevic zegt dat hij totaal geen problemen heeft gehad met Servische censoren. Sterker nog, de Servische staatstelevisie was zelfs medefinancierder, hoewel die toch een heel andere visie op de oorlog heeft gegeven. De rest van het benodigde be drag van bijna 3,5 miljoen gul den kreeg Dragojevic van vrien den en van het transportbednj van de Servische staat. Het filmpubliek voelt zich dui delijk aangetrokken tot de visie van Dragojevic. In Belgrado wordt de film veel beter bezo® dan de grootste hits uit Hol lywood.. Mooie dorpen branae« mooi draait inmiddels in gehee ex-Joegoslavië en staat ook V) het programma van een filmfes tival in Montenegro. „Het is net zo meelijwekken als ons leven was, en nog stee<r is," zegt socioloog Stankovi over de film. „Ja, we wisten da de moslims en de Serviërs blij moedig samen opgroeiden, wisten alles over broederschap en eenheid, maar ja, we zoude" ook moeten weten hoe dat alle maal uit elkaar viel toen preci dezelfde mensen de kans krege om hun donkerste kant te lat I BON voor Gezonl O Ja, ik wil weten hoeveel de particuliere ziektekost! Naam/voorletters: Adres: Postcode/plaats: Telefoon privé: Mijn geboortedatum: S Geboortedata gezinsleder i j J» Ik ben nu verzekerd bij: j q Ik heb een collectieve ve i (Stuur deze bon in een er i Verzekeringen Geové, Ai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 6