pE STEM Maasstad heeft een nieuw winkelhart op én onder het oude Beursplein Si 35 111 ilïl E1 ra ra ra 'niek Verloedering Duur Veiligheid Ruim helft software nog altijd illegaal De trieste balans van een militaire miskoop Per auto dwars door de USA De grauwe ellende van Dutroux' Charleroi y fPTEMBER 1996 Dj Week nd ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1996 De 'koopgoot' van Rotterdam 1 4- -C 5 Q-.ü -Q O v- t C ra g'SïJ o. ra flJ a,Q 0) 3 "O U C oi +-■ <u <p - -O -M - O u o C <u "3 «Tl 5 n i a> tr, =5 ra -0 m ti ?i "5j n c <u - c O) a; C "O 'P O» rara»-: "O ra H c c ra u O I ra ai-a ra c ra or o o "O o <u - Isfi c i= ra tv a> N Q. c s^iS C iL O QJ 4) (O u H -C O) c i Sc 5 Q. O +j jj O N j) ui TJ -J* un 12 "3 O C O) C U tl (U ra CU d, ai cn-O c <U 12 o ra ai ra -'-O ra ra 03 n ra w m c ra -v 'N g •- 12 1 +-' C Ol r' ra co ra o .E, ij -c 5 'N S .S 2 I O CL O 3, S C ra H~ -r; c C .t cl-t-, tt ra ra (u o. aj ra a».£ s o x ra '+3 "a ra q.^ ai o o.-, +j- rat: qj "o '»7r u 'n ra 'ra -o -g -2 ra c g -Q jd ra E i ra o. ra o. c ra c ~o ra C7> kT _£2 ra 2 ra 3 -C- ra s c c S SScÊ «3 ra o N 2 c o 3 ra ra en i- c ra l. ra 2 01 2 g.s: ra1^ O a <0 -0 lïSS s Hi Q.-0 S>C «S ra a) ra 4-» -Q ra ra «ra O) T3 £j ra aj 2 cq cc c c .ra ra -C _v- <1) ij -* 3 2^1 ■o OtN S c fiS "S <u Q- O ra -o c <u 2 >s 2 QJ JD o W 3 Si, O m g1 S> ■ïcl®» t'ï 5-A g,tt-e|s i_ ra ra 15 o ra +3 ra c c> P 3 c •iti ai +i c c "a 5 l°gss ■- v 2 s. 10 o oi NlS'ÖlO 5 o"2 4- (U 3Jfi C CiB c ra <u ra ra c e c .2 3 3 C -D 2 c '5 C 8l| ja i; ®.a c"S S S «5ïi {a£> I N C 3 ■s'x.2 •gag "2-8 3 3 CD LU O N f ra - P 3 ra o Oio, _bcT C ra O 5=; c O 3 -sz c -2 C r- q s S S s ^■2=5 5 O'S u. c o o ro ra S o. "o "9 oj (O C C +j q ra c tó Z.-C ra ■ëff 8. ■s--ë| .E ra ■*-> =o I-Sf-S L- (U «J w 5 S-oi H- sj-sij ■o -g ra S5 o3 ra T: -o u-o "O :<D 3i C CT— O "00 "5 2 E >5S°i ra 3 '»-3 £<8 5.1 3 C T- O J>ëll ra -o ra 5 ra oi c c WO oi Jg 2 £s g-S g 0ja2 5 s: 72 ;=r— J •5 4«t*! 1 rS-f-S* o c ra o n Q--5 ra rara 2 U S LO „-ofte ra m ra ra o o, C c 3'5 ■f 3 ra 3 -S g ra E jz - 5 P ra Di ra "c "O c "b r- (O ra c ra -5 ra s! s" c ra c"S s E!» 3 5 Ol;^, 2 S ië 5 W 3 Si -a C •Süsf ra S o o ,-S S c i 3 era q ra "O cv s1» -J 4J -O zr u O O ra O tn CT»-° c c Tf ra ra o 2 ra t: 'ra J5 ai 5 SP ra ra .5 ra 'fit! Sf* S <8 E 5 o e 5 o a.S> ;.e»5 y c a« ft _ra (o,?oj M- C (13 ij Si -s 5 Ï.35 n 5 o ra 2 Z ra ;et die typische Rotterdamse lUnor is de fonkelnieuwe leurs-traverse in het centrum al ingedoopt tot de koopgoot. ;otterdams voor de verdiepte inkelstraat die vorig weekend [oor een legertje hoogwaardig- idsbekleders officeel geopend jerd. Een nieuw hart op het iude Beursplein. Vrolijke kleu ren, gewaagde vormgeving, lortora een tikkeltje on-Rotter- ams. Maar wel leuk in een stad raar de na-oorlogse nuchter heid zich jarenlang vertaalde in xakke lijnen. Door Romain van Damme nde stem van Amsterdammer R. Das- bach klinkt oprechte bewondering: „Dat van geen woorden maar daden, ja, dat is echt waar!" rijf jaarlang was Dasbach als marketing-ma- lager van project-ontwikkelaar Multi Vast- ;oed druk, druk, druk met het Beursplein. iu zegt hij: „Dit is een winkelcentrum om rots op te zijn. Absoluut. Het heeft stijl, allu- Niet voor niets is er veel belangstelling anuit het buitenland. Ze komen allemaal kij- p," len paar dagen na de opening van het winkel- ïEtrum en een dag voor het grote feest rond van nog een Rotterdams huzaren- tukje, de wonderschone Erasmusbrug, is het tóngen geblazen op het Beursplein. Tot onder Ie grond afgebroken en weer opgebouwd en met het design van de jaren ne- )p zomaar een doordeweekse middag verga ten tienduizenden zich aan het nieuwe cen tum dat door talloze winkelketens wordt ge- Kikt om de laatste trendy stap naar de vol lende eeuw te zetten. let Zweedse concern Hennes Mauritz, goed wr 450 vestigingen, opende er zijn op één na footste zaak van Europa. Virgin pronkt er Kt de grootste supermarkt voor muziek, vi- eo, computerspelletjes en multi-mediapro- lukten in Nederland en in de passage tussen Itejmborg en C A showt 'Björn Borg' in p leuk aangekleed optrekje onder andere lerenondergoed. let is slechts een kleine greep uit het aanbod ongeveer honderd winkels. In de traverse zijn er zestig ondergebracht, de andere Mtels vinden onderdak bijV&Ddatde ver ruwing heeft aangegrepen om een totaal ruwe formule te introduceren. "e hebben gestreefd naar zoveel mogelijk fcuwe winkels," zegt Dasbach. „En dat is stekend gelukt. Zestig procent van het aan- winkels is voor de Rotterdamse binnenstad Ww-Dat is uniek." jaar geleden gaf C A de aanzet tot de «meuwing door aan te kloppen bij Multi stgoed in Gouda. De kledingwinkel wilde een nieuw jasje aanmeten. „Maar al snel •'amen we tot de conclusie dat alleen C A nueuwenniet de oplossing was," zegt direc- »G- Hendriks van Multi Vastgoed. „Als de u u' ^auw uitzou blijven zien, zou je er li lüf we'n'ë mee opschieten." h s Pte de project-ontwikkelaar uit Gou- i» m n aan 'j'i gemeente Rotter- «et het verhaal dat de aangrenzende aan op zijn iaatste winkelbenen liep. rü!.ij 6 ^jnbaan opgezet als meest toon- w'inkelcentrum in de wereld, maar al die tffltrum jaren regeerde in het Rotterdams Er a"661" en meer m'stroostigbeid. iw Pu §ePraat over aanpassingen," illpm i c'r^s' »^at web maar dat leverde weinig tot niets op. Toen C A Glas, staal en spiegelend marmer geven de Beurs-traverse een futuristisch aanzien. kwam, was dat een prima handvat om er weer eens uitgebreid in te duiken. Nou, de gemeen te was uitermate enthousiast en met ING Vastgoed kwam er een sterke financiële part ner bij." Dat de gemeente Rotterdam zo enthousiast reageerde, was begrijpelijk. Onderzoek had al eerder uitgewezen dat de bestedingen van het winkelend publiek in het centrum met maar liefst twaalf procent was teruggelopen. Veel meer dan in andere grote steden. Bovendien vocht Rotterdam tegen de verloe dering die in elke grote stacl zowat op iedere hoek zijn kans afwacht. Dat, verloedering en verpaupering, moest kost wat kost voorkomen worden. Al pratend, rekenend en tekenend kwam uiteindelijk de verdiepte winkelstraat naar boven. Daarmee slaat Rotterdam twee vliegen in een klap. Want door het winkelpubliek onder de drukke Coolsingel te loodsen, kan diezelfde Coolsingel prima gebruikt worden als verbin dingsweg naar de nieuwe Erasmusweg. Hendriks: „Vervolgens moet je de consument dan verleiden om naar beneden te gaan door er een aantrekkelijk gebied van te maken. Door dat te doen, schiepen we ruimte voor nieuwe winkels die anders moeilijk in het Rot terdams centrum konden doordringen. Boven dien is er meer kwaliteit voor de consument." Het moet gezegd, het Beursplein is omgeto verd tot een winkelcentrum dat ondanks de verdiepte ligging Rotterdam er in één klap bo venop brengt. „Dit is vooruitgang," zegt G. Hendriks. „Hier is een winkelaanbod dat je nergens anders vindt. Dit is de nieuwe formu le voon-de toekomst. Op een stuk van 500 bij 100 meter heb je alles bij de hand. Een con- centrentatiepunt voor de metro, parkeergele genheid en veel winkels met een goede uitstra ling." Het is volgens Hendriks genoeg om ook straks het winkelend publiek vast te houden. „En dan praten we wel over miljoenen mensen. We wilden daarom een plek maken die de mensen zo enthousiast maakt dat ze blijven komen. Dat is volgens ons gelukt, het is onze stellige overtuiging dat ze inderdaad naar hier blijven komen." Nu nog is het vooral nieuwsgierigheid dat de mensen naar het vernieuwde Beursplein brengt. Ze kijken er naar fonteintjes die vol natte verrassingen zitten en naar lichtjes in de vloer waar de Coolsingel de winkelstraat overkapt. Ze verdrinken zowat in het bont ge kleurde aanbod en zien zichzelf al slenterend terug in de spiegelende travertinwanden. Leuk ideetje van het te hulp geroepen Ameri kaans architectenbureau The Jerde Company. Het ontwerp voor het Beursplein zelf is van de hand van prof. P. J. de Bruijn van de Architec- tencie en het architectenbureau T T van Multi Vastgoed. Aan de voet van de glimmen de toren van het World Trade Center en de Bijenkorf ontwierpen ze een vrolijk ogende traverse die zich bij de Lijnbaan al roltrap- pend in beweging zet. De straat slingert zich langs al die uitbundig heid naar het ook al totaal vernieuwde V D- pand. „Een nieuw pand, een nieuwe formule," zegt G. Hendriks. „Vroeger trokken waren huizen zich niets aan van de buitenkant. De mensen moesten naar binnen, daar was alles op gefocust. Nu is de buitenkant ook belang- rijk, noem het een belangrijke verpakking. Een trekker." Het ontwerp van architect Rob Ligtvoet sluit naadloos aan op de winkelstraat. De grote glazen gevel lijkt al het winkelend publiek op te slokken. Niets liever dan dat, denkt men ongeteijfeld bij V D dat niet langer alleen heerser is in het grote warenhuis. Een deel van de bij de verbouwing gewonnen ruimte, wordt binnenkort verhuurd aan andere grote onder nemingen zoals Habitat. Volgens bedrijfsleider A. Gorter staat het mooiste warenhuis van Nederland nu in Rot terdam, op het Beursplein. „Samen met dit centrum misschien wel het mooiste van Euro pa," verbetert hij zichzelf. „We hebben een to taal nieuwe formule. Van alle afdelingen heb ben we zogenaamde 'belevingswerelden' ge maakt. Ruim van opzet." Neem de geluids- en elektronica-afdeling Op zomaar een doordeweekse middag vergapen tienduizenden zich aan het nieuwe cen trum. waar het publiek op een vidiwall doorlopend kan kijken naar clips en films. Op verzoek zijn videofilms drie minuten lang te bekijken en kunnen kinderen zich uitleven op allerlei computerspelletjes, daarmee hun ouders de kans gevend eens rustig te winkelen. In totaal heeft Rotterdam er in het centrum 18.000 vierkante meter winkeloppervlak bij gekregen. Twee nieuwe parkeergarages die boven de ook al vernieuwde Hema en naast V D zijn gesitueerd, bieden plaats aan 800 au to's. Het verbouwde Metro-station is om de hoek en dus vlakbij. Het heeft een lieve cent gekost. Ruim 600 mil joen gulden. Als de investeringen van de win kels erbij worden opgeteld, is er voor zo een slordige 1 miljard gulden verspijkerd aan het eens zo saaie Beursplein. De huren mogen er dan ook zijn. Per vierkante meter moet er op jaarbasis tus sen de 1700 en 2100 gulden neergeteld wor den. Sommige plekken, de beste uiteraard, le veren per vierkante meter 2400 gulden op. Die huren kunnen zo hoog zijn omdat werkelijk alle grote winkels zoals de Bijenkorg, C A, V D Hennes Mauritz, Virgin en Kreymborg bij elkaar zitten. Het zijn de publiekstrekkers. De andere win kels pikken dan vanzelf een graantje mee. Voorzichtige berekeningen gaan ervan uit dat de winkelomzet stijgt tot zeker 500 miljoen gulden. Optimisten gaan zelfs uit van 750 mil joen gulden. „Met dit winkelcentrum kan Rotterdam jaren vooruit," verzekert G. Hendriks van Multi Vastgoed. „Want dit winkelcentrum zuigt ook FOTO'S DE STEM DICK DE BOER de omgeving mee. Ik ben er echt van overtuigd dat al die funshoppers, zo noemen we de men sen die eens een middagje gaan winkelen, blij ven komen. Want dit centrum biedt werkelijk alles." Ook veiligheid. Altijd een heet hangijzer in en rond winkelcentra die geliefd zijn bij dealen de drugsgebruikers, graffiti-kunstenaars en baldadige jeugd die hoeken en trappen als een ideale ontmoetingsplaats zien. Om het Beursplein van al dat 'gespuis' te vrij- - waren, lopen er permanent dertig veiligheids surveillanten rond. Zij komen vooral in actie als bijvoorbeeld jongeren wat al te uitbundig aanwezig zijn en het winkelpersoneel zich daaraan stoort. Een druk op een knop is dan voldoende om een van de surveillanten tot ac tie te manen. Het is slechts een klein onderdeeltje van een veiligheidsplan dat in totaal zeven ton heeft gekost. Om het complex zo optimaal mogelijk te beveiligen heeft de beheerder van het win kelcentrum, Projectmanagement Advies groep BV, buurman World Trade Center in de arm genomen. Dat is gedaan omdat WTC op het gebied van bewaking en beveiliging over de modernste voorzieningen beschikt en veel ervaring heeft. Vandaar dat de WTC-toren 24 uur en zeven dagen als een allesziend oog waakt over het nog naar nieuw ruikend winkelcentrum. Wie wilde, kon zijn winkel laten uitrusten met een speciale alarminstallatie. Na sluitingstijd en in de weekends moeten hekken het Beurs plein vrijwaren van verloedering en verpau pering. Het moet de 300.000 bezoekers die er naar schatting iedere week te vinden zijn, een goed gevoel geven. Niet alleen nu, maar ook over een aantal jaren als Rotterdam gewend is aan zijn nieuwe hart. „Want dat is het toch," meent G. Hendriks. „Dat hart moet lang blijven kloppen en stimu lerend werken voor de directe omgeving. Dit is een proces dat zich als een olievlek over Rotterdam verspreidt." INTERNET PAGINA VAKANTIE REIZEN PAGINA PAGINA PAGINA l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 41