DE STEM Camera's in rij rond de dorpspomp AGEN UIT danscursus Gouden tijden lijken voorbij voor tv-reclame Leidse Stadsgehoorzaal volledig gerenoveerd ie Butler" Televisie ontdekt goudmijnen in de provincie D1 Late doeken van demente Willem de Kooning te zien in museum Boymans Brabants Orkest 1996 i morgen. CATIE HJ Terneuzen lWij zijn geen lullo's' ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 Gids tankzij CNN en NBC ■ebben we de wereld wel o'n beetje gezien. En een slachtoffer schrikt leeralshijin de ambu- mcehet bed deelt met vcameraman van 06-11 feekend. Het is dringend id voor iets nieuws, reten SBS6, RTL5, TV8 de regionale omroe- ien. Ze zoomen in op nze straathoek en onze uurman want, zo heet et, het goud ligt in de i. En dus kijken we teeds meer vooral naar uszelf. isjes wachten op je. lippen. anaf 7 jr. eren vanaf 13 jr. oor Joop van der Pol had den Bels. 'n Beetje oere-omroep, maar met sap- series als Schipper naast lathilde en Kapitein Zeppos, tn bewegend jongensboek, in was er nog de Duitser. i Joe en Pa Cartwright raatten daar altijd zo raar. linde hoeft, cowboy! En dan ias er natuurlijk gewoon Herland. Zwartwit en zo ■aag als stroop, maar wel met jorus en met Rudi Carrell. fat de televisiekijkers in NTS- jurnaal, KRO's Brandpunt en 'ie van de Drie werd voorge- choteld was niet meer of minder an een ongegeneerde uitvergro- ng van het Gooi en omstreken. Als Het Nieuws, zo noemde je het ITS-Journaal toen nog, verlegen at om beelden van een week- larkt, spoedde de cameraman ichnaar de kraampjes in Hilver- Tenzij het donderdag of ag was natuurlijk, dan noest hij noodgedwongen uitwij- en naar het verre Bussum of llaricum. lieuwe omroepsters werden erecruteerd binnen een straal an vijftig kilometer, evenals de inderkoortjes. Waardoor jong lederland onbedoeld in de waan verd gebracht dat die rwarwe Itterw 'rw' echt ABN was. Alles 'at zich afspeelde buiten die icestueuze Gooise matras, ver erfden de omroepen handig in uitenland - dat was belangrijk - n Van Gewest tot Gewest. 'oor Van Gewest tot Gewest choven de boeren en buitenlui in /ingewesten en buitenplaatsen ls Groningen, Brabant en Irente graag hun stoelen aan. En n Hilversum sloeg men elkaar rffgenoegzaam op de schouders oor deze succesvolle samenvat- hg van de rest van Nederland, «ccesvol zeker, want vorig jaar lorde de achtenswaardige ■ubriek het dertigjarig bestaan, erder bleef het regionale nieuws or buiten het schootsveld van ot publieke bestel, afgezien van on enkel incident - „Je meent et Een gasbel in Groningen! Of II places! Daar moesten we dan "er 'ns heen, ja". 01 als je 'ns lood wilde lachen ging je met een ©borgen camera in de veen- ieppels liggen, terwijl je een nmaak-Chinees met vlechtjes de 'eg naar zijn geboortegrond liet 'ogen. Stond daar zo'n boer inder z'n pet te krabben: „China? o», ik doeftt ginder lienks, en altied mar riechts aonhold'n, Kom.'ie d'r wel.' P'ekker toen Nederland 1 zichzelf al M vermenigvuldigd tot Neder- JM2 en later 3, leek 't Gooi Mits in verbinding te staan met u® Haag en met zichzelf. Alleen Regionale tv in Brabant: er worden nog meer TV8'en klaargestoomd voor Gelderland en Limburg. de TROS, enfant terrible temid den van de gevestigde orde, ging minder introvert te werk. De TROS is er voor U! luidde de boodschap, die werd vertaald in een brutalere nieuwsgaring en vooral veel achteruitrij-races. Het succes bleef niet uit. Andere omroepen volgden en de beeld buis slibde dicht met nog meer spelletjes, soaps en films. Vlieg 'm d'r in of Vlieg 'm d'r uit, dat was niet de vraag - hoe hoog zijn de kijkcijfers? Omroep plegen werd handel, helemaal toen de commerciëlen kwamen. De VPRO had op zon dagochtend negen uur een kin derprogramma? RTL4 en Kinder- net zetten gewoon de wekker op zeven uur - dan worden kinderen namelijk vaak wakker. In een mum van tijd ontfutselde Tele- kids Hilversum een leuk stukje marktaandeel. En hetzelfde doen inmiddels op hun terrein muziek zenders, sportzenders en snelle nieuwszenders als CNN en NBC. Pilletje Terwijl de publieke omroepen nog in opperste verwarring van deze aanslagen bekomen, zet een nieuw, misschien wel groter gevaar de bijl aan de wankelende zuilen: lokale en regionale televi sie. Na de betrekkelijk onschul dige boom van lokale omroepen - inmiddels bezitten 379 van de 490 gemeenten een eigen omroep, die samen 96% van de bevolking bereiken - hebben nu de grote jongens de regio ontdekt. Het SBS6-programma Hart van Nederland - al eens getypeerd als Van Gewest tot Gewest met een pilletje op' - scoort enorm en is spoorslags uitgebreid met een vroege-avondeditie. SBS6 staat bovendien te trappelen om in Noord- en Zuid-Holland regio-tv te gaan maken. RTL5 gaat sinds kort de boer op met 5 in het land, en wordt binnenkort omgebouwd SBS6 richt in 'Hart van Nederland' de aandacht op het kleine nieuws dicht bij de mensen. tot nationale nieuwszender - Clinton, Arafat en Jeltsin hebben niet de prioriteit. Afgelopen maandag ging het commerciële TV8 Brabant van uitgever VNU van start. Over de drijfveren liet hoofdredacteur Johan van Uffelen geen onduide lijkheid bestaan: „Het goud ligt in de regio." In Gelderland en Limburg worden meer TV8'en klaargestoomd om de goudmij nen daar te ontginnen. En eergi steren nog zette de Tweede Kamer het licht op groen voor de regionale radio-omroepen om tv te gaan maken. Waardoor de kans groot is dat Brabant vol gend jaar in één klap twee con currerende televisie-stations heeft. Geldstroom Wordt de dorpspomp nu het brandpunt van de wereld? Het moest er van komen, oordeelt Joop Fleuren, docent massacom municatie tv aan de Academie voor de Journalistiek in Tilburg. „Het ontwikkelde zich allemaal naar grootschaligheid: satelliet- beelden, CNN, dë wereld bij u thuis. Toen RTL4 begon, wilde het vooral serieus genomen wor- FOTO DIJKSTRA den. Daarom lijkt RTL-Nieuws ook zoveel op het NOS-Journaal. SBS6 móest het wel anders doen. Het had heel goed in de gaten dat het verzadigingspunt naderde. De tendens om ons af te keren van die grote boze, onoverzichte lijke buitenwereld. Je zag het al aan de regionale radio, de regio nale dagbladen - ook die draaien over het algemeen heel goed. Er is dus kennelijk een behoefte, en dus een markt." Of en hoeveel potten met goud er in de polders staan, is volgens Fleuren zeer de vraag. „Het bedrag dat in ons land aan reclame wordt uitgege ven stijgt amper, terwijl toch steeds meer lokale en regionale media aan die koek gaan knabbe len. Er ontstaat dus hooguit een verschuiving van de geldstroom. Andere omroepen en kranten, soms in handen van dezelfde con cerns, leveren in. Ik denk eerder dat een defensieve strategie de doorslag geeft. Inspelen op nieuwe ontwikkelingen voordat anderen dat doen." Fleuren meent dat regionale tv- zenders zeker een aanwinst kun nen zijn. „Als ze zich maar posi tief weten te onderscheiden. Want die concurrentie in de regio kan ook leiden tot een ongezond soort hijgerigheid. Allemaal ach ter hetzelfde onderwerp aan. Zeker als het daar op uitdraait verwacht ik een shake-out: dan blijven alleen de zenders over, die hun bestaansrecht bewijzen. Als je het mij oprecht vraagt, geloof ik dat landelijke omroepen met regionale vensters uiteindelijk nog de beste optie zijn." Paniek Voorlopig is het dringen geblazen in de provincie. Een grafschennis in Kerkdriel trekt al gauw drie camerateams, twee radioverslag gevers en zeven of acht dagblad journalisten. De dramatische avond van de Hercules-ramp in Eindhoven verzamelden zich bij het vliegveld binnen enkele uren twééhonderd journalisten en cameramensen. Een invasie waarmee de defensievoorlichters zich totaal geen raad wisten. Schiphol zag onlangs af vaahaar belofte aan tv-ploegen, dat die drie kwartier na een ongeluk op de luchthaven ter plekke mogen kijken. Opgaaf van reden: Er zijn te veel media (camerateams) bij gekomen om de belofte waar te maken. PR-afdelingen en voor lichters zien de verzendlijsten voor persberichten gestaag groeien. Hier en daar slaat de paniek toe. Het gemeentebestuur van Middelburg vaardigde nieuwe richtlijnen uit: camera teams van agressieve program ma's, zoals Breekijzer, worden voortaan geweerd. Onopvallend, maar niet minder nadrukkelijk in opmars zijn de plaatselijke en regionale kabelkranten en tekst- tv's. Elk dorp, elke stad heeft er wel één, Nog nooit heeft de tele visie dichter op de huid van de kijker gezeten, meent Willem van Beerendonk. Hij is hoofd van Brabant Pers Nieuwe Media en als zodanig verantwoordelijk voor de kabelkranten. „Think FOTO TON TOEMEN global, act local is de trend. Door de nieuwe computertechnieken is televisie van een duur, grootscha lig medium nu doorgedrongen tot de hoek van de straat. Tien jaar geleden kostte het maken van een reclamespot een ton. Nu praat je nog over honderden guldens." Fijnmazig Op het kanaal van de kabelkran ten kan de gebruiker ook tele tekst raadplegen. „Helemaal toe gesneden op de regio. We volgen daarin op dit moment 600 voet balcompetities, tot en met de F- pupilletjes. Die mennekes staan bij wijze van spreken nog onder de douche als pa en ma thuis de uitslag al lezen. Dat mag je toch fijnmazige communicatie noe men." De volgende stap in regionale media ligt wat Van Beerendonk betreft op de digitale snelweg. Internet. „Kijk, een E-mailtje krijgen uit Sydney is natuurlijk leuk. Maar waarom zou je niet die computer lokaal inzetten? Mensen communiceren toch het meest in hun eigen omgeving. Met een computer, een modem- bank en een serie telefoonlijnen maak je voor je eigen stad of agglomeratie een digitale stad. De gemeente haakt aan, de Kamer van Koophandel, de uni versiteit, de winkeliers, noem maar op." „De banken ontwikkelen nu al een systeem voor digitaal geld. Nou, als je dan intoetst dat je de nieuwe cd van Springsteen wil horen, geeft de platenzaak je een geluidssample. Bevalt dat, dan plaats je je bestelling en reken je digitaai af. Morgen ligt die cd in je brievenbus. Echt, binnen tien jaar heeft elke stad zo'n digitaal net. Waar het allemaal eindigt, weet niemand. Als ik dat wist, ging ik straks niet op de Baha ma's wonen - dan ging ik ze kópen." ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1996 Van onze verslaggever Amsterdam - Na jaren van enorme groei komt er dit jaar een eind aan de stijgende uitgaven voor televisiereclame in Neder land. STER-directeur R. Morees verwacht dat de uitgaven dit jaar met 3 procent dalen ten opzichte van vorig jaar, toen 1,07 miljard aan tv-reclame (exclusief productiekosten) werd uitge geven. Morees wijt de daling aan het toegenomen aantal Neder landstalige zenders waardoor de adverteerder onzeker wordt over het bereiken van de gewenste doelgroep en aan de hoge kortingen die sommige stations adverteerders bieden. „De rek is eruit", beaamt Ruud de Langen van The Media Part nership. Dit Amsterdams bedrijf plaatst jaarlijks voor ƒ300 mil joen aan tv-reclame bij de sta tions. „De gouden tijden, tussen 1989 en 1984, waarin de uitgaven voor tv reclame verdubbelden van 500 miljoen naar ƒ1 miljard, zijn voorbij". „Bij de tv was wat reclame betreft jarenlang sprake van een inhaalrace. Die is nu gedaan. Televisie was heilig, nu iets min der," zegt Lidy Aldershoff van het onafhankelijke Media Insti tuut in Amsterdam dat gegevens over televisiereclame analyseert ten behoeve van onder meer mediabureaias. De vorige maand door de Vereni ging van Erkende Reclamead viesbureaus (VEA) verspreide gegevens waren al een voorbode van het kerend tij. De VEA noteerde voor tv-reclame vorig jaar een groei van 5,1 procent, ruimschoots beneden de 16,7 pro cent die in 1994 werd behaald. De sterke versnippering van de zen ders leidt tot aarzeling bij de adverteerders. Lidy Aldershoff: „Ze krijgen steeds meer het idee dat ze maar een plukje mensen bereiken." Tarieven Het gevecht om de adverteerder heeft geleid tot een ware tarie- venslag. SBS 6, dat evenals het uit het publieke bestel gestapte Veronica vorig jaar september van start ging, heeft zijn sporen in de advertentiemarkt nagela ten. Met tarieven die tot vijftig procent beneden die van de. STER en IP (RTL4, RTL5 en Veronica) lagen, heeft SBS6 zich in de markt geknokt. IP en STER zagen zich tot tariefsverlaging gedwongen, maar schroeven hun prijzen nu - ondanks de gedaalde marktaandelen - weer op. Aldershoff: „Ze moeten wel, anders redden ze het niet." STER, dat vorig jaar zijn omzet met een kleine 10 procent zag afnemen, voorziet eenzelfde daling voor dit jaar. De tarievenslag - die Veronica wegens een geringer dan voor speld marktaandeel noopte zijn tarieven praktisch te halveren - heeft adverteerders in de kaart gespeeld. „Als de een het niet kan voor die prijs, dan kan de ander het wel", zegt Ruud de Langen, hoofd tv van The Media Partners hip, dat een kwart van alle recla mezendtijd op televisie vult. Directeur H. Nieman van de VEA is niet onverdeeld gelukkig met die ontwikkeling. „Je kunt mis schien wel zeggen: hoe goedkoper hoe beter, maar we zijn ook gebaat bij een stuk kwaliteit". STER-directeur Morees valt hem bij. „Het product-tv reclame is meer waard," zo veroordeelt hij de prijsdump. Evenals De Langen van The Media Partnership voorziet hij een shake out. „TV10 is niet ren dabel en Euro7 en dat soort zen dertjes kunnen wat mij betreft ook weg," meent De Langen. De dagbladuitgevers profiteren van de aarzeling die adverteer ders jegens tv-reclame vertonen. Hun advertentieinkomsten groei den vorig jaar met ƒ100 miljoen (+6,5 procent) ten opzichte van 1994. De eerste helft van dit jaar is de groei doorgegaan. Leiden (anp) - Na een uitgebreide renovatie gaat de Leidse Stadsgehoorzaal op 12 oktober weer open. Bij de verbouwing, die zeven miljoen gulden heeft gekost, is de unieke zaal in z'n monumentale vorm hersteld. Verder zijn het zitcomfort, de zogenoemde zichtlijnen en de theatertechniek verbeterd. De Stadsgehoorzaal werd in 1891 in neo-renaissance stijl gebouwd naar een ontwerp van de stadsarchitect D.E.C. Knuttel. Behoud en conservering waren dan ook de belangrijkste uitgangspunten bij de renovatie. Zo is de in de loop der tijd geheel dichtgezette gevel achter de zuilengalerij in oorspronkelijke staat hersteld. De karakteristieke negen bogen komen daardoor weer volledig tot hun recht en de begane grond krijgt een veel lichter en opener aanzicht. Ook in het interieur van de Grote Zaal is een aantal belangrijke ver beteringen aangebracht. De verdieping van de zaal en het (flexibele) tribunesysteem verbeteren het zicht op het podium. Door het verwij deren van de (in de jaren zestig aangebrachte) toneellijst is de eenheid van podium en zaal hersteld en de podiumoppervlakte vergroot. De plaatsing van een drietal lichtbruggen en vernieuwing van de techni sche installatie, betekenen een vergroting van het aantal gebruiksmo gelijkheden. Rotterdam (anp) - Het late werk van de 92-jarige Amerikaanse schilder Willem de Kooning is vanaf morgen te zien in museum Boymans Van Beuningen in Rotterdam. De collectie van 35 doeken is enigszins omstreden omdat de oude meester vanaf eind jaren zeventig dement is. De werken die in Rotterdam zijn te zien, stammen uit de periode 1981-1987. Drie jaar later, in 19Ö0, stopte De alle beschuldigingen, nog voor- Kooning defenitief met schilde ren. Hij leidt nu een stil bestaan op Long Island, New York, zorg vuldig afgeschermd voor de bui tenwereld. Willem de Kooning werd in 1904 geboren in Rotterdam, waar hij acht jaar cursussen volgde aan de Academie voor Beeldende Kun sten. Hij vertrok op zijn 22e naar Amerika waar hij in de jaren veertig en vijftig uitgroeide tot boegbeeld van het abstract- expressionisme, ofwel action painting, zoals critici het noem den. De laatste controverse over zijn doeken, ditmaal over zijn geeste lijke vermogens, begon in de jaren tachtig. Door zijn voort schrijdende dementie begon zijn directe omgeving zich steeds meer te bemoeien met de gang van zaken in het atelier. Assis tenten bereidden het werk voor door al vast figuren te schetsen op de nog kale doeken. Zijn vrouw Elaine, die in 1989 stierf, probeerde Willem de Kooning af te brengen van primaire kleuren nadat critici daar negatieve opmerkingen over hadden gemaakt. De Kooning weerlegde onbewust dat die werden geuit, door stee vast de hulplijnen van zijn assis tenten over te schilderen met totaal andere lijnen. Hij heeft altijd volledige controle gehad over zijn lijnenspel. „Dat deed hij instictief", verduidelijkt zijn dochter Lisa, die vrijdag de pre sentatie van de tentoonstelling bijwoonde. De Academie voor Beelden Kun sten in Rotterdam is ook over tuigd van de 'echtheid' van De Koonings werk. Als eerbetoon aan de oud-Rotterdammer zal de opleiding voortaan Willem de Kooning Academie heten. De expositie duurt nog tot 1 decem ber. In de berichtgeving over Het Bra bants Orkest in De Stem van afgelopen donderdag staan enkele onjuistheden. Het orkest speelt in het Bredase Chassé Theater op 4 maart en 12 april. Weggevallen is de vermelding van het concert op 26 november, met als dirigent Mare Soustrot (werken van Wagner, Mendels sohn en Dvorak).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 33