rbie-pop
'Soms denk ik dat de blues een vloek is'
De Franse inbreng
van Mare Soustrot
Leden van Het Brabants Orkest over de magie van de maestro
al 'Carlie'
Michael de Jong, 'een hogere Joe Cocker', komt naar Oosterhout
MUZIEK
veel Vondel
ot Paul Haenen
HBO dit seizoen negen maal in Breda
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1996 D3
|RPEN
i t/m za 20.00 uur - zo 15,00
:RDAG
DVEN
istival) - Stadsschouwburg (grote
ÜÏDAM
door Orkater - Stadsschouwburg
)AG
OVEN
jestival) - Stadsschouwburg (grote
DAM
klatz' - Stadsschouwburg (grote
{DAG
OVEN
umorfestival) - Stadsschouwburg
RDAM
platz' - Stadsschouwburg (grot
JDAG
RDAM
or Maat' - Stadsschouwburg (gro. 1
JDAG
RDAM
Vhat the Body does not Remem-
:e Vlaamse Schouwburg in
]issel pakt het forst uit: Franz
jrijnen ensceneert daar Ais-
rlos' Oresteia voor de volledige
ep.
c Vondel mag zich de komende
anden weer in de belangstel-
verheugen. Het Theater van
Oosten bijvoorbeeld komt
t de Jozef-trilogie. De Utrecht-
Paardenkathedraal beleeft het
fruut van Dirk Tanghe in Ten-
see Williams' The Glass Me-
\/erie. Het Noord Nederlands
neel heeft Spoken van Ibsenop
|rol staan, diens De wilde eend
nt in een coproductie van Art
to en het Nationale Toneel op
planken. De Trust brengt twee
Jkken van Werner Schwab:
Jjn Hondemond en Mijn Hemel
ijn Lief Mijn Stenende Prooi.
,ex van Warmerdam presen-
bij Orkater zijn nieuwe
irk Kleine Teun, het leven van
nponist Richard Wagner krijgt
het Onafhankelijk Toneel ge-
fclte.
llburg is een van de steden, die
nend seizoen worden aange-
an door de Toneelfabriek van
pneelgroep Amsterdam. Tijdens
ze toernee speelt TGA be
land en nieuw repertoire van
der andere Pinter, Rijnders,
ischylos, Grunberg en Wede-
nd.
izoen. Freek de Jonge komt met
rd op zijn Zaanse jeugdherinne-
van 18 maart tot en met 1 april
p van 't Hek brengt Scherven
>n. Ook Wim Kan keert weer te-
l Ken Kan, waarin Rob van de
n van de Meeberg aan de piano
sotheid neerzet,
m allemaal op te noemen. Maar I
terug van Jeroen van Merwijk;
g; Deelder Zingt van, uiteraard,
tring; Niet zeiken, gewoon doen
oste; Voor ons hoeft het niet van
van Ajuinen en Look; Aaibaar-
:r. En, niet te vergeten, Friwe|
romische blijspel De Gidsen,
naar ook de rest van zijn werk
verd dit jaar bekroond met a
irestigieuze Perspectief-pn]
'an de Nederlandse schouwburg-
lirecteuren. Van Swaay beaam
'oorzichtig dat zijn talent voo
iet regisseren van muzikale K
nedies wel te maken moet he
ien met zijn eigen musicalaal-
tergrond (hij trad op in o.a. Ik J"
Zremer en West Side Storyë
,Maar ik wil mij daar niet toe
perken, want daarvoor houd j
ook teveel van toneeldrama.
Bit seizoen regisseert hij bi] J° V
van den Ende niettemin ook rius
iet muzikale programma Ho
wij zijn normaal, een comP'h1
van nummers van Annie
Schmidt. e.
„Verstrooiing is toch heel belang
rijk voor het publiek," v'n"
„Het leven is toch al zo erg
ernstig. Moet je de mensen da
avonds dan ook nog mee,;a!„e.
vallen? Die calvinistische betw
terigheid bij de toneelmaker
ons land staat me zo tegen
houd ervan om de zaken m
'Soustrot
trekt de
muziek
uit me'
Mare Soustrot is vorige week met een galaconcert ingehaald als de vaste dirigent van het HBO. Het orkest zegt niet meer buiten hun maestro te kunnen.
|oor Max Steenberghe
Ee maakten zich zorgjes, de
musici van het HBO. Ze ke-
..1 naar bijna elke tv-uit-
fending van het Brusselse
Elisabeth-concours. Om de
Lolgende ochtend licht-zor-
bijeen te groepen.
...o dat het anderen zou
[pvallen hoe goed hun Mare
Boustrot leiding gaf aan de
pesten. „Tja. Het Ajax-
gevoel. Trots zijn op uitzon-
Eerlijk talent in je midden,
[en doodsbang voor het mo-
nent dat anderen dat zien,
hij wordt weggekocht,
fiij is van ons, en wij willen
kern houden."
Het was een van de opvallendste
punten van het recente dirigen-
tenconfliet bij het HBO. Wat even
:en ruzie tussen hoge heertjes
reeg een geheel andere la-
ping toen het orkest zich als één
aan achter zijn dirigent schaar
de. Ze waren niet geïnteresseerd
1 bet zwartepietenspel van di-
jectie en bestuur; gaven niets om
financiële verwikkelingen. Ze
rilden Soustrot houden. Hun
Boustrot. Hun maestro.
Binds vorige week vrijdag is hij
Definitief van hen. Toen. werd
Boustrot met een gala-concert in
Muziekcentrum Frits Philips in
gehaald als de vaste dirigent.
Eentje waar het HBO niet buiten
kan, zeggen ze.
«laar wat is dan de magie van de
fnaestro, het sublieme van Sous
tot, wat maakt van Mare een
heester? Voor dat antwoord
kloppen we aan bij de musici zelf.
pet beste antwoord: „Kom zelf
paar kijken, nee, kom maar luis
teren. We spelen gewoon beter
met hem op de bok." Tijdens con
certen kan hij soms bijna van de
bok vallen, zo enthousiast slaat
hij. Maar toch is voor percussio
nist Albert Straten 'relaxed' het
kernbegrip als het gaat om Sous
trot. „De man is zo heerlijk ont
spannen. En weet dat op ons over
te brengen. De laatste cd moesten
we in een week opnemen, en daar
zaten twee stukken tussen die we
nog nooit hadden gespeeld. Het
orkest was best nerveus, maar hij
komt als altijd binnen, zegt: 'dat
lukt wel', begint gewoon en in
derdaad: het lukt."
Snuiters
Berend Westerhuis roemt het en
thousiasme. „De man weet te sti
muleren. Hij geeft mij de vreugde
van het musiceren terug. Dat lukt
lang niet elke dirigent. Zijn en
thousiasme is gemeend en komt
met zo'n onontkoombare hevig
heid over je heen, dat geen musi
cus zich daar aan kan onttrek
ken. Waarbij zijn muzikaliteit
buiten kijf staat, de man is een
kanon op muziekgebied."
„Zijn grote kracht is moeilijk te
duiden. Het heeft veel met uit
straling te maken. We voelden als
orkest destijds bij de allereerste
repetitie ai: dit is unne goeie.
Echt, binnen een half uur leefde
dat idee bij iedereen. We hebben
heel wat snuiters op de bok gehad
en intuïtief voel je als groep of ie
mand leiderscapaciteiten heeft.
En ja, met deze man kunnen we
een heel stuk verder komen."
Celliste Caroline Kerpestein was
bij die allereerste repetitie nog
niet in dienst bij het HBO, maar
merkte ook bij haar eerste Sous-
trot-ontmoeting dat ze het niet
alleen met de collega's, maar ook
met de dirigent had getroffen. „Ik
merk gewoon dat ik beter speel
als hij er is. En ik raakte dan ook
een beetje in paniek toen hij op
eens wilde opstappen. Ik was net
Berend Westerhuis, Caroline Kerpestein en Albert Straten spelen allen een slag beter als Mare
Soustrot op de HBO-bok staat. „De man geeft ons vreugde in het muziekmaken.foto-s rene manders
naar Eindhoven verhuisd en
dacht: 'Wat moet ik nou?'"
Stok
Kerpestein prijst het respect dat
ze in Soustrot voelt voor de musi
ci.
„Iets wat je nog steeds niet vaak
tegenkomt bij dirigenten." Wes
terhuis noemt het 'een wederzijds
vertrouwen' en Straten heeft een
voorbeeld: „In 'De tovenaarsleer
ling' van Ducas zit een stukje
klokkenspel, dat razendsnel ge
speeld moet worden. Een hele
toer. Ik had er flink op gestu
deerd. Maar bij de eerste repetitie
zet Soustrot het stuk in een lager
tempo in, speciaal om mij in die
ene passage wat meer ruimte te
geven. Hij denkt met me mee.
Veel dirigenten zien slagwerkers
niet eens, laat staan dat ze zich
om het geluid bekommeren."
Caroline: „Het is hem aangebo
ren. Hij lijkt lukraak maar wat te
doen, maar na afloop van de re
petities blijkt dat - als bij toe
val - alles aan bod is gekomen."
Albert: „Hij begrijpt je. Hij geeft
niks om een foutje, weet dat je
dat zelf als eerste hebt gehoord
en dat je er alles aan zult doen om
het geen tweede keer te laten
voorkomen. Hij betrekt je bij het
stuk."
Westerhuis: „De man geeft zich
helemaal. Dirigeert zich - elk
concert opnieuw - helemaal leeg.
Maar geeft zich ook bij repetities
voor de volle honderd proeent.
Bijzonderd inspirerend. Maar het
doet mij overigens ook afvragen
hoe lang hij dat volhoudt. Want
hij is chef-dirigent van nóg een
orkest, in Bonn, plus andere con
certen en die inzet heeft wel een
prijs."
Pauze
Aan Westerhuis als nestor de
vraag wat Soustrot onderscheidt
van andere dirigenten. De con
trabassist heeft in 25 jaar heel
wat leiders meegemaakt maar
Soustrot eindigt zonder twijfel in
de top-5. Straten: „Een kenner en
een kunner." Westerhuis: „Het
verschil is dat je je bij repetities
van veel dirigenten afvraagt
wanneer het pauze wordt, terwijl
je bij Soustrot telkens verrast
wordt door het feit dat het opeens
pauze is. Het loopt gewoon lek
ker."
Alledrie noemen ze de houding
van Soustrot terwijl hij op de bok
staat. „Hij kijkt je aan. Iedereen.
We horen er allemaal bij." „Je
ziet het aan de manier waarop hij
opkomt. Loopt ontspannen, is
ontspannen."
„Hij dwingt niks af, hij eist niks,
maar automatisch doe je het toch
voor hem. Een soort lievelingsle
raar waar je je graag voor uit
slooft."
Westerhuis laat als enige tussen
alle loftuitingen een waarschu
wend woord horen. „Het blijft
wel afwachten wat de toekomst
brengt. Zo heel veel concerten
hebben we nog niet met hem ge
geven en pas nu wordt hij onze
vaste man. En dan kan er het een
en ander veranderen. Want wees
eerlijk: ook over Arpad Joó wa
ren we aanvankelijk dol-enthou-
siast. Toen hij voor vast bij ons
kwam, draaide er een hoop om.
Uit een goeie verkering kan een
fantastisch huwelijk voortko
men, maar dat is niet altijd het
geval..."
Rompslomp
Het wordt een mooi seizoen, be
loven ze. Een seizoen met een
mooie inzet: het gala van vrijdag,
en ze zullen eens laten zien wat
HBO vermag. „De afgelopen tijd
is er te veel. rompslomp geweest.
Lang niet alles raakte de musici,
maar het heeft wel degelijk in
vloed op het functioneren van het
orkest. Maar we hebben nu alle
vertrouwen, want onze man is er
nog."
En daar gaan ze weer. Ze raken
niet over hem uitgepraat, maar
beseffen ook slechts weinig con
creets aan te dragen. „Het is en
blijft een gevoelskwestie. Zoals
ook muziek een gevoelskwestie
is. Muziek voel je aan, en mensen
kun je ook aanvoelen. Soustrot
voelt ons aan en wij hem. Niks
minder, niks meer, maar wat ons
betreft: ideaal."
nouQ ervdn uiii uc rui in
komische te trekken. Het is I
handen van de goden en va
critici of Carlie aan zal slaa
fJn onze verslaggever
tichael de Jong, een vijfti-
|er die zichbaar geleden
pft, woont sinds een paar
laar weer in Nederland,
puit Dordrecht reist hij
F van café naar nachtclub,
f® jazzclub naar bluesfes-
Nl Met als bagage; een
fde, versleten akoestische
par in dito koffer, een
par sets nieuwe snaren en
hele hoop levenserva-
T 0I}S wordt the notorious bad
n of blues genoemd. En deze
paam is in zijn geval eerder po-
ï,e ^noemen Jgjj (ja^ zou
In n' ^'e nare ervaringen
Ue Jong op zijn levenspad is
8 agekomen heeft hij verwerkt
Prachtige nummers die tot nu
1, °P 'wee akoestische cd's zijn
L,.1?™™' Fugitive Lovesongs
f®1™ osfoolongWho.
it ktuesfestival in Ooster-
Lri aanstaande zaterdag en
aS in horeca-gelegenheden
li ^raat wordt gehouden, is
(«rif J°ng de grote afslui-
(l act' Mj treedt zondag vanaf
Lur,°P M de Salerno-bar in
pterhout.
fcït86' Jong hwam in januari
m Frankrijk ter wereld als
fe(HV8u een Friese vader en een
ia» moeder. Zijn vader was
llZ?gi e oorl°g naar Frankrijk
VS6!1' Een maand nadat
Buik ?e"and was bevrijd van de
la nS etter. verhuisde het ge-
e tannaar Alkmaar waar
C» woonden. De familie
6 erde vervolgens naar Ame
rika om terecht te komen in
Grand Rapids, Michhigan. „Het
was moeilijk om buitenlands te
zijn. Mensen keken vaak op me
neer en ik had er vaak ruzie. Mis
schien kwam het doordat ik 'fun
ny' sprak, misschien kwam het
doordat mijn karakter iets uitlok
te. Ik was toen namelijk ook al
wat je noemt a loner."
Op zijn dertiende kreeg hij zijn
eerste gitaar. Een goede vriend
van school uit Detroit leerde hem
het instrument enigszins te be
spelen. Datzelfde jaar zag hij Joh
nny Cash optreden en zat hij mid
den in de rock-golf van Elvis,
Buddy Holly, Eddie Cochran en
vele anderen. Hij kwam vervol
gens in contact met de blues van
Jimmy Reed, Lightning Hopkins,
Howling Wolf, Muddy Waters,
Robert Johnson en Elmore James.
Hij belandde in Detroit, waar
Motown opkwam. Hij bleef er vijf
jaar.
Autofabriek
Een tijd van veel zwerven volgde.
Michael de Jong: „Ik speelde na
tuurlijk gitaar, maar moest af en
toe noodgedwongen in fabrieken
werken. De grote autofabrikan
ten zoals Ford hadden altijd per
soneel nodig. Man! 10 uren per
dag, 6 dagen per week aan de lo
pende band... Maar wat een sala
ris. Je kon er 3 of 4 maanden wer
ken, je geld opsparen en dan te
ruggaan naar de muziek voor de
rest van het jaar. Het was een te
gekke manier van leven. Alle mu
zikanten deden het zo."
Tijdens zijn tijd in San Francisco
speelde hij in o.a. de bands van
Paul Butterfield, Albert King, Jo
hn Lee Hooker en Albert Collins.
Zijn held Jimmie Reed ontmoette
hij in de club The Savoy. „Ik had
een part-time baantje, het vegen
Michael de Jong: „Ik moet een goede beschermengel hebben ge
had foto christa visser
van de vloer. Jimmy Reed was in
zijn kleedkamer de soundcheck
aan het voorbereiden. Ik heb me
zelf als het ware de kleedkamer in
geveegd en stond naar hem te kij
ken. Hij keek naar me en zei: 'Doe
je nog wat anders dan alleen de
vloer vegen?' 'Yeah,' zei ik, 'ik
speel gitaar.' 'Oh yeah? Wat speel
je dan?' 'Al jouw nummers,' zei ik.
Hij gaf me zijn gitaar en zei:
'Show me.' Dus ik speelde en dat
was de laatste keer dat ik vloeren
heb moeten vegen in The Savoy.
Ik zat in zijn band."
Na de dood van Reed speelde hij
in Los Angeles, solo en akoes
tisch. In die periode kwam zijn
eerste elpee uit, geprodudeerd
door zijn goede vriend Nick Gra-
venites en met Norton Buffalo en
Greg Douglass van de Steve Mil
ler Band.
Captain Twilight
Hij vertelt weinig over zijn verlo
ren jaar in Amsterdam, waar hij
van de zwervers de bijnaam Cap
tain Twilight kreeg. „Het was on
geveer hetzelfde als toen ik naar
San Francisco kwam. Alleen sliep
ik deze keer in een auto samen
met 'mijn kat Max in plaats van in
het park. Ik denk niet dat ik het
gered zou hebben als Jur Scher-
penzeel van de Malo Mello er niet
was geweest. Hij heeft me er echt
uit geholpen." Ondertussen is Mi
chael de Jong druk bezig met het
maken van platen. „Ik heb nog
steeds alle mastertapes van alle
opnames die ik ooit gemaakt heb.
Dat heb ik geleerd van alle ge
sprekken met Jimmy en Mary
Reed en van de verhalen die
Hooker me verteld heeft over het
kwijt raken van zijn mastertapes.
Ik was een paar maanden geleden
in de Verenigde Staten voor de
begrafenis van mijn vader, en in
de kelder van ons huis vond ik al
le mastertapes van al mijn in Ca-
lifornië gemaakte opnames."
Michael houdt zich bezig met
echte emoties: „Wat is dat eigen
lijk, de blues. Je wordt niet op een
dag wakker om te besluiten dat je
blues wilt gaan spelen. Soms
denk ik echt dat de blues een
soort vloek is, een kruis dat ik
moet dragen. Een last die me op
gedragen is. Het is een manier van
leven. Ik speel nu al 35 jaar gitaar.
Ik heb de meeste van deze jaren
doorgebracht met een koffer bin
nen handbereik mezelf afvragend
wat er nu zou gaan komen. Het
zijn de mensen die ik fascinerend
vind.
Het enige wat ik nu wil dóen is
spelen, alleen maar spelen. Solo
of met een band, dat maakt me
niet uit. De zakelijke kant vind ik
moeilijk. Het lijkt altijd alleen
maar om geld te draaien, vind je
niet? Maar hoeveel zijn deze
songs, deze kleine stukjes uit het
hart waard? Man, ik word er gek
van! Het enige waar ik echt om
geef is het publiek dat naar me
komt kijken en de mogelijkheid
om deze mensen te 'raken' voor
een moment in hun leven. Mijn
muzikale kwaliteiten zijn een ga
ve. Gekregen van een kracht die
sterker is dan ik. Ik heb de plicht
om die gave zo goed mogelijk te
gebruiken. Het is een kwestie van
geven, weet je?" „Mijn ouders
hoorden jarenlang niet veel an
ders van me dan dat ik of hier, of
aan de andere kant van de wereld
zat. Dan weer getrouwd was, dan
weer was gescheiden. Rijkelijk
besproeid met veel drank en an
dere dingen die een mens kapot
maken. Ik ben soms door een hel
gegaan, die je de duivel nog niet
zou toewensen. Anderhalf jaar
gezworven door Amsterdam. But
I survived. Goh, wat moet ik een
goede beschermengel hebben ge
had!".
Als hij optreedt zie je een man
met een gitaar die zingt over wat
hem bezighoudt en over wat hem
zoveel pijn heeft gedaan. Soms
agressief, dan weer ingetogen of
berustend. Met een stemgeluid,
dat ooit heel treffend is getypeerd
als 'een wat hogere Joe Cocker'.
De echtheid vonkt er vanaf. „Ik
moet dit doen. Het is een manier
van leven. Misschien wel een
vloek die op mij rust, maar doe ik
het niet, dan verraad ik vrienden
als John Lee Hooker en Jimmy
Reed." Zijn laatste cd heeft hij
opgedragen aan zijn vader. „Als
die nu nog leefde, zou hij trots op
me kunnen zijn. Dat kon hij vroe
ger niet zijn. Nu begrijp ik hoe
moeilijk mijn ouders het met mij
hebben gehad", mijmert de
artiest.
Michael de Jong speelt zondag
avond vanaf 21 uur in de bar Saler
no in Oosterhout in het kader van
Oosterhout Blues, dat op 7 en 8
september plaats vindt in kroegen
en in de openlucht. Verder o.a.
Jumpin' Johnny Samsone, Martin
Hutchinsons Band en een gospel
dienst in de St. Anthoniuskerk (za
terdag, 20 uur).
Op vrijdag 20 september speelt De
Jong vanaf 20.30 uur tijdens de
eerste St. Jans-blueskroegentocht
in café Jerommeke, St. Janstraat 3
in Breda.
Van onze kunstredactie
De kwaliteiten van Mare
Soustrot, de nieuwe chef-di
rigent van Het Brabants Or
kest, zijn in het nieuwe sei
zoen drie maal te bewonde
ren in het Chassé Theater in
Breda.
Het orkest doet Breda negen maal
aan. Behalve Soustrot is ook Jaap
van Zweden als dirigent nieuw bij
HBO. Hij is benoemd als vaste
gastdirigent. Van Zweden neemt
in Breda twee concerten voor zijn
rekening.
Chef-dirigent Mare Soustrot is
een Fransman en dat is aan de
programmering van Het Brabants
Orkest behoorlijk te merken. Het
seizoenaanbod van het orkest be
vat veel meer werken van Franse
componisten dan gebruikelijk.
Tijdens zijn openingsconcert vori
ge week bracht Soustrot een pro
gramma met werken van Gabriel
Fauré, Camille Saint-Saëns en
Cêsar Franck, met als solist de
Franse pianist Jean-Yves Thibau-
det.
Ook het programma van Soustrots
eerste optreden in Breda op 24
september is overwegend Frans:
de Symfonie van Ernest Chausson
en de suite Daphne et Chloë van
Maurice Ravel. De Franse pianist
Jean-Philippe Collard treedt aan
als solist in het Pianoconcert nr. 3
van de Russische componist Ser
gei Prokofjev.
Het volgende concert van HBO in
Breda valt op 8 oktober. Dirigent
is dan James Loughran. Program
ma: Symfonie nr. 60 van Joseph
Haydn, Symfonie nr. 7 van An-
tonin Dvorak en Pianoconcert nr.
3 van Bela Bartok (solist Nelson
Freire).
Op 3 januari dirigeert traditiege
trouw Jan Stulen het Nieuwjaars
concert van Het Brabants Orkest.
Het programma van dit concert
wordt nog bekend gemaakt.
Vassily Sinaisky is de volgende
gastdirigent die aantreedt in Bre
da. Op 23 januari brengt deze Rus
een Russisch programma: de Suite
uit De liefde van drie sinaasappe
len van Sergei Prokofiev, het
Vioolconcert van Pjotr Tchaikovs-
ki (met als solist Boris Belkin, ook
een Rus), en de suite Mozartiana
van Tchaikovski.
Mare Soustrot is weer aan de
beurt op 2 maart, met de schaus-
pielouvertüre van Korngold, het
Vioolconcert van Jean Sibelius
(soliste Silvia Marcovici) en de
Symfonie van César Franck.
Op 16 maart leidt Mare Soustrot
een van de hoogtepunten van het
seizoen, een uitvoering van het
oratorium Golgotha van de Fran
stalige Zwitserse componist
FYank Martin. Golgotha is een van
de grote muziekwerken van de
20e-eeuws. Het oratorium vergt
behalve een symfonieorkest een
groot koor en vijf zangsolisten.
Aanvang 15.00 uur.
Daarna is het twee maal de beurt
aan dirigent Jaap van Zweden. Op
11 april dirigeert hij HBO in de
Onvoltooide van Franz Schubert,
van dezelfde componist het Rondo
voor viool en orkest (soliste Theo
dora Geraets) en de Symfonie nr. 1
van Johannes Brahms.
Op 5 mei brengt Jaap van Zweden
een Mozart-programma met de
pianiste Karin Lechner.
De laatste dirigent in de rij is op 5
juni Kasper de Roo. Te horen zijn
dan de ouverture wilhelm Teil, het
Vioolconcert van Mendelssohn
(solist György Pauk), van Arvo
Part Fratres, en van Shostavokich
de Symfonie nr. 9.
Alle concerten van Het Brabants
Orkest in Breda beginnen om
20.30 uur in de middenzaal van
het Chassé Theater, tenzij anders
aangegeven. Wie HBO al eerder
wil horen dan het eerste concert in
Breda, kan op dinsdag 17 septem
ber in muziekcentrum Frits Phi
lips in Eindhoven terecht voor het
Bevrijdingsconcert. Tijdens dat
concert wordt Beethovens Vijfde
Symfonie gespeeld (met het be
vrijdingsmotief) en A Child of our
Time van Michael Tippett.
Medewerking aan dit bevrijdings
concert wordt onder meer ver
leend door de befaamde zangeres
sen Roberta Alexander en Carolyn
Watkinson.
AMSTERDAM
West Side Story - Carré (5 t/m 29 sept)
Tina Turner - Arena (6 t/m 8 sept)
ANTWERPEN
Rene Froger - Live in concert - The Illegal Romeo on Tour - Elisabeth-
zaal - 20.30 uur (6,8 en 9 sept)
6ILZE
Jazzfestival - m.m.v. The Old Fashioners, Harrys jazz and Blues band
e.a. - Park Mollebos Nieuwstraat - za 20.00-01.00 uur - zo 11.00-19.30
uur (gratis)
OOSTERHOUT
Blues Festival - optredens in cafés en op buitenpodia - Centrum - do
t/m zo (gratis). Zie elders op deze pagina
DONDERDAG
ROTTERDAM
Steely Dan - Ahoy - 20.00 uur
VRIJDAG
TILBURG
Dick Dale - Noorderligt - 20.30 uur
ZATERDAG
ANTWERPEN
Bluesfestival - Tweede Antwerp Park Blues Festival - diverse groepen
- ter Rivierenhof -14.00 uur
OOSTBURG
Concert - Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen - Kon. Filharmonisch Or
kest van Vlaanderen - Tippett, R. Holloway en Van Beethoven -
RK.kerk - 20.00 uur
ZONDAG
TILBURG
Abyssinians - Noorderligt - 21.00 uur
BIERVLIET
Camerata Trajectina - Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen - - Doperse
liederen uit de 16de en 17de eeuw - NH.kerk -15.00 uur
WOENSDAG
ANTWERPEN
Pierrot Lunaire - Muziektheater door Klangforum Wien - op muziek
van Schönberg en Messiaen - Rode zaal Singel - 20.00 uur