rbie-pop 'Soms denk ik dat de blues een vloek is' De Franse inbreng van Mare Soustrot Leden van Het Brabants Orkest over de magie van de maestro al 'Carlie' Michael de Jong, 'een hogere Joe Cocker', komt naar Oosterhout MUZIEK veel Vondel ot Paul Haenen HBO dit seizoen negen maal in Breda DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1996 D3 |RPEN i t/m za 20.00 uur - zo 15,00 :RDAG DVEN istival) - Stadsschouwburg (grote ÜÏDAM door Orkater - Stadsschouwburg )AG OVEN jestival) - Stadsschouwburg (grote DAM klatz' - Stadsschouwburg (grote {DAG OVEN umorfestival) - Stadsschouwburg RDAM platz' - Stadsschouwburg (grot JDAG RDAM or Maat' - Stadsschouwburg (gro. 1 JDAG RDAM Vhat the Body does not Remem- :e Vlaamse Schouwburg in ]issel pakt het forst uit: Franz jrijnen ensceneert daar Ais- rlos' Oresteia voor de volledige ep. c Vondel mag zich de komende anden weer in de belangstel- verheugen. Het Theater van Oosten bijvoorbeeld komt t de Jozef-trilogie. De Utrecht- Paardenkathedraal beleeft het fruut van Dirk Tanghe in Ten- see Williams' The Glass Me- \/erie. Het Noord Nederlands neel heeft Spoken van Ibsenop |rol staan, diens De wilde eend nt in een coproductie van Art to en het Nationale Toneel op planken. De Trust brengt twee Jkken van Werner Schwab: Jjn Hondemond en Mijn Hemel ijn Lief Mijn Stenende Prooi. ,ex van Warmerdam presen- bij Orkater zijn nieuwe irk Kleine Teun, het leven van nponist Richard Wagner krijgt het Onafhankelijk Toneel ge- fclte. llburg is een van de steden, die nend seizoen worden aange- an door de Toneelfabriek van pneelgroep Amsterdam. Tijdens ze toernee speelt TGA be land en nieuw repertoire van der andere Pinter, Rijnders, ischylos, Grunberg en Wede- nd. izoen. Freek de Jonge komt met rd op zijn Zaanse jeugdherinne- van 18 maart tot en met 1 april p van 't Hek brengt Scherven >n. Ook Wim Kan keert weer te- l Ken Kan, waarin Rob van de n van de Meeberg aan de piano sotheid neerzet, m allemaal op te noemen. Maar I terug van Jeroen van Merwijk; g; Deelder Zingt van, uiteraard, tring; Niet zeiken, gewoon doen oste; Voor ons hoeft het niet van van Ajuinen en Look; Aaibaar- :r. En, niet te vergeten, Friwe| romische blijspel De Gidsen, naar ook de rest van zijn werk verd dit jaar bekroond met a irestigieuze Perspectief-pn] 'an de Nederlandse schouwburg- lirecteuren. Van Swaay beaam 'oorzichtig dat zijn talent voo iet regisseren van muzikale K nedies wel te maken moet he ien met zijn eigen musicalaal- tergrond (hij trad op in o.a. Ik J" Zremer en West Side Storyë ,Maar ik wil mij daar niet toe perken, want daarvoor houd j ook teveel van toneeldrama. Bit seizoen regisseert hij bi] J° V van den Ende niettemin ook rius iet muzikale programma Ho wij zijn normaal, een comP'h1 van nummers van Annie Schmidt. e. „Verstrooiing is toch heel belang rijk voor het publiek," v'n" „Het leven is toch al zo erg ernstig. Moet je de mensen da avonds dan ook nog mee,;a!„e. vallen? Die calvinistische betw terigheid bij de toneelmaker ons land staat me zo tegen houd ervan om de zaken m 'Soustrot trekt de muziek uit me' Mare Soustrot is vorige week met een galaconcert ingehaald als de vaste dirigent van het HBO. Het orkest zegt niet meer buiten hun maestro te kunnen. |oor Max Steenberghe Ee maakten zich zorgjes, de musici van het HBO. Ze ke- ..1 naar bijna elke tv-uit- fending van het Brusselse Elisabeth-concours. Om de Lolgende ochtend licht-zor- bijeen te groepen. ...o dat het anderen zou [pvallen hoe goed hun Mare Boustrot leiding gaf aan de pesten. „Tja. Het Ajax- gevoel. Trots zijn op uitzon- Eerlijk talent in je midden, [en doodsbang voor het mo- nent dat anderen dat zien, hij wordt weggekocht, fiij is van ons, en wij willen kern houden." Het was een van de opvallendste punten van het recente dirigen- tenconfliet bij het HBO. Wat even :en ruzie tussen hoge heertjes reeg een geheel andere la- ping toen het orkest zich als één aan achter zijn dirigent schaar de. Ze waren niet geïnteresseerd 1 bet zwartepietenspel van di- jectie en bestuur; gaven niets om financiële verwikkelingen. Ze rilden Soustrot houden. Hun Boustrot. Hun maestro. Binds vorige week vrijdag is hij Definitief van hen. Toen. werd Boustrot met een gala-concert in Muziekcentrum Frits Philips in gehaald als de vaste dirigent. Eentje waar het HBO niet buiten kan, zeggen ze. «laar wat is dan de magie van de fnaestro, het sublieme van Sous tot, wat maakt van Mare een heester? Voor dat antwoord kloppen we aan bij de musici zelf. pet beste antwoord: „Kom zelf paar kijken, nee, kom maar luis teren. We spelen gewoon beter met hem op de bok." Tijdens con certen kan hij soms bijna van de bok vallen, zo enthousiast slaat hij. Maar toch is voor percussio nist Albert Straten 'relaxed' het kernbegrip als het gaat om Sous trot. „De man is zo heerlijk ont spannen. En weet dat op ons over te brengen. De laatste cd moesten we in een week opnemen, en daar zaten twee stukken tussen die we nog nooit hadden gespeeld. Het orkest was best nerveus, maar hij komt als altijd binnen, zegt: 'dat lukt wel', begint gewoon en in derdaad: het lukt." Snuiters Berend Westerhuis roemt het en thousiasme. „De man weet te sti muleren. Hij geeft mij de vreugde van het musiceren terug. Dat lukt lang niet elke dirigent. Zijn en thousiasme is gemeend en komt met zo'n onontkoombare hevig heid over je heen, dat geen musi cus zich daar aan kan onttrek ken. Waarbij zijn muzikaliteit buiten kijf staat, de man is een kanon op muziekgebied." „Zijn grote kracht is moeilijk te duiden. Het heeft veel met uit straling te maken. We voelden als orkest destijds bij de allereerste repetitie ai: dit is unne goeie. Echt, binnen een half uur leefde dat idee bij iedereen. We hebben heel wat snuiters op de bok gehad en intuïtief voel je als groep of ie mand leiderscapaciteiten heeft. En ja, met deze man kunnen we een heel stuk verder komen." Celliste Caroline Kerpestein was bij die allereerste repetitie nog niet in dienst bij het HBO, maar merkte ook bij haar eerste Sous- trot-ontmoeting dat ze het niet alleen met de collega's, maar ook met de dirigent had getroffen. „Ik merk gewoon dat ik beter speel als hij er is. En ik raakte dan ook een beetje in paniek toen hij op eens wilde opstappen. Ik was net Berend Westerhuis, Caroline Kerpestein en Albert Straten spelen allen een slag beter als Mare Soustrot op de HBO-bok staat. „De man geeft ons vreugde in het muziekmaken.foto-s rene manders naar Eindhoven verhuisd en dacht: 'Wat moet ik nou?'" Stok Kerpestein prijst het respect dat ze in Soustrot voelt voor de musi ci. „Iets wat je nog steeds niet vaak tegenkomt bij dirigenten." Wes terhuis noemt het 'een wederzijds vertrouwen' en Straten heeft een voorbeeld: „In 'De tovenaarsleer ling' van Ducas zit een stukje klokkenspel, dat razendsnel ge speeld moet worden. Een hele toer. Ik had er flink op gestu deerd. Maar bij de eerste repetitie zet Soustrot het stuk in een lager tempo in, speciaal om mij in die ene passage wat meer ruimte te geven. Hij denkt met me mee. Veel dirigenten zien slagwerkers niet eens, laat staan dat ze zich om het geluid bekommeren." Caroline: „Het is hem aangebo ren. Hij lijkt lukraak maar wat te doen, maar na afloop van de re petities blijkt dat - als bij toe val - alles aan bod is gekomen." Albert: „Hij begrijpt je. Hij geeft niks om een foutje, weet dat je dat zelf als eerste hebt gehoord en dat je er alles aan zult doen om het geen tweede keer te laten voorkomen. Hij betrekt je bij het stuk." Westerhuis: „De man geeft zich helemaal. Dirigeert zich - elk concert opnieuw - helemaal leeg. Maar geeft zich ook bij repetities voor de volle honderd proeent. Bijzonderd inspirerend. Maar het doet mij overigens ook afvragen hoe lang hij dat volhoudt. Want hij is chef-dirigent van nóg een orkest, in Bonn, plus andere con certen en die inzet heeft wel een prijs." Pauze Aan Westerhuis als nestor de vraag wat Soustrot onderscheidt van andere dirigenten. De con trabassist heeft in 25 jaar heel wat leiders meegemaakt maar Soustrot eindigt zonder twijfel in de top-5. Straten: „Een kenner en een kunner." Westerhuis: „Het verschil is dat je je bij repetities van veel dirigenten afvraagt wanneer het pauze wordt, terwijl je bij Soustrot telkens verrast wordt door het feit dat het opeens pauze is. Het loopt gewoon lek ker." Alledrie noemen ze de houding van Soustrot terwijl hij op de bok staat. „Hij kijkt je aan. Iedereen. We horen er allemaal bij." „Je ziet het aan de manier waarop hij opkomt. Loopt ontspannen, is ontspannen." „Hij dwingt niks af, hij eist niks, maar automatisch doe je het toch voor hem. Een soort lievelingsle raar waar je je graag voor uit slooft." Westerhuis laat als enige tussen alle loftuitingen een waarschu wend woord horen. „Het blijft wel afwachten wat de toekomst brengt. Zo heel veel concerten hebben we nog niet met hem ge geven en pas nu wordt hij onze vaste man. En dan kan er het een en ander veranderen. Want wees eerlijk: ook over Arpad Joó wa ren we aanvankelijk dol-enthou- siast. Toen hij voor vast bij ons kwam, draaide er een hoop om. Uit een goeie verkering kan een fantastisch huwelijk voortko men, maar dat is niet altijd het geval..." Rompslomp Het wordt een mooi seizoen, be loven ze. Een seizoen met een mooie inzet: het gala van vrijdag, en ze zullen eens laten zien wat HBO vermag. „De afgelopen tijd is er te veel. rompslomp geweest. Lang niet alles raakte de musici, maar het heeft wel degelijk in vloed op het functioneren van het orkest. Maar we hebben nu alle vertrouwen, want onze man is er nog." En daar gaan ze weer. Ze raken niet over hem uitgepraat, maar beseffen ook slechts weinig con creets aan te dragen. „Het is en blijft een gevoelskwestie. Zoals ook muziek een gevoelskwestie is. Muziek voel je aan, en mensen kun je ook aanvoelen. Soustrot voelt ons aan en wij hem. Niks minder, niks meer, maar wat ons betreft: ideaal." nouQ ervdn uiii uc rui in komische te trekken. Het is I handen van de goden en va critici of Carlie aan zal slaa fJn onze verslaggever tichael de Jong, een vijfti- |er die zichbaar geleden pft, woont sinds een paar laar weer in Nederland, puit Dordrecht reist hij F van café naar nachtclub, f® jazzclub naar bluesfes- Nl Met als bagage; een fde, versleten akoestische par in dito koffer, een par sets nieuwe snaren en hele hoop levenserva- T 0I}S wordt the notorious bad n of blues genoemd. En deze paam is in zijn geval eerder po- ï,e ^noemen Jgjj (ja^ zou In n' ^'e nare ervaringen Ue Jong op zijn levenspad is 8 agekomen heeft hij verwerkt Prachtige nummers die tot nu 1, °P 'wee akoestische cd's zijn L,.1?™™' Fugitive Lovesongs f®1™ osfoolongWho. it ktuesfestival in Ooster- Lri aanstaande zaterdag en aS in horeca-gelegenheden li ^raat wordt gehouden, is («rif J°ng de grote afslui- (l act' Mj treedt zondag vanaf Lur,°P M de Salerno-bar in pterhout. fcït86' Jong hwam in januari m Frankrijk ter wereld als fe(HV8u een Friese vader en een ia» moeder. Zijn vader was llZ?gi e oorl°g naar Frankrijk VS6!1' Een maand nadat Buik ?e"and was bevrijd van de la nS etter. verhuisde het ge- e tannaar Alkmaar waar C» woonden. De familie 6 erde vervolgens naar Ame rika om terecht te komen in Grand Rapids, Michhigan. „Het was moeilijk om buitenlands te zijn. Mensen keken vaak op me neer en ik had er vaak ruzie. Mis schien kwam het doordat ik 'fun ny' sprak, misschien kwam het doordat mijn karakter iets uitlok te. Ik was toen namelijk ook al wat je noemt a loner." Op zijn dertiende kreeg hij zijn eerste gitaar. Een goede vriend van school uit Detroit leerde hem het instrument enigszins te be spelen. Datzelfde jaar zag hij Joh nny Cash optreden en zat hij mid den in de rock-golf van Elvis, Buddy Holly, Eddie Cochran en vele anderen. Hij kwam vervol gens in contact met de blues van Jimmy Reed, Lightning Hopkins, Howling Wolf, Muddy Waters, Robert Johnson en Elmore James. Hij belandde in Detroit, waar Motown opkwam. Hij bleef er vijf jaar. Autofabriek Een tijd van veel zwerven volgde. Michael de Jong: „Ik speelde na tuurlijk gitaar, maar moest af en toe noodgedwongen in fabrieken werken. De grote autofabrikan ten zoals Ford hadden altijd per soneel nodig. Man! 10 uren per dag, 6 dagen per week aan de lo pende band... Maar wat een sala ris. Je kon er 3 of 4 maanden wer ken, je geld opsparen en dan te ruggaan naar de muziek voor de rest van het jaar. Het was een te gekke manier van leven. Alle mu zikanten deden het zo." Tijdens zijn tijd in San Francisco speelde hij in o.a. de bands van Paul Butterfield, Albert King, Jo hn Lee Hooker en Albert Collins. Zijn held Jimmie Reed ontmoette hij in de club The Savoy. „Ik had een part-time baantje, het vegen Michael de Jong: „Ik moet een goede beschermengel hebben ge had foto christa visser van de vloer. Jimmy Reed was in zijn kleedkamer de soundcheck aan het voorbereiden. Ik heb me zelf als het ware de kleedkamer in geveegd en stond naar hem te kij ken. Hij keek naar me en zei: 'Doe je nog wat anders dan alleen de vloer vegen?' 'Yeah,' zei ik, 'ik speel gitaar.' 'Oh yeah? Wat speel je dan?' 'Al jouw nummers,' zei ik. Hij gaf me zijn gitaar en zei: 'Show me.' Dus ik speelde en dat was de laatste keer dat ik vloeren heb moeten vegen in The Savoy. Ik zat in zijn band." Na de dood van Reed speelde hij in Los Angeles, solo en akoes tisch. In die periode kwam zijn eerste elpee uit, geprodudeerd door zijn goede vriend Nick Gra- venites en met Norton Buffalo en Greg Douglass van de Steve Mil ler Band. Captain Twilight Hij vertelt weinig over zijn verlo ren jaar in Amsterdam, waar hij van de zwervers de bijnaam Cap tain Twilight kreeg. „Het was on geveer hetzelfde als toen ik naar San Francisco kwam. Alleen sliep ik deze keer in een auto samen met 'mijn kat Max in plaats van in het park. Ik denk niet dat ik het gered zou hebben als Jur Scher- penzeel van de Malo Mello er niet was geweest. Hij heeft me er echt uit geholpen." Ondertussen is Mi chael de Jong druk bezig met het maken van platen. „Ik heb nog steeds alle mastertapes van alle opnames die ik ooit gemaakt heb. Dat heb ik geleerd van alle ge sprekken met Jimmy en Mary Reed en van de verhalen die Hooker me verteld heeft over het kwijt raken van zijn mastertapes. Ik was een paar maanden geleden in de Verenigde Staten voor de begrafenis van mijn vader, en in de kelder van ons huis vond ik al le mastertapes van al mijn in Ca- lifornië gemaakte opnames." Michael houdt zich bezig met echte emoties: „Wat is dat eigen lijk, de blues. Je wordt niet op een dag wakker om te besluiten dat je blues wilt gaan spelen. Soms denk ik echt dat de blues een soort vloek is, een kruis dat ik moet dragen. Een last die me op gedragen is. Het is een manier van leven. Ik speel nu al 35 jaar gitaar. Ik heb de meeste van deze jaren doorgebracht met een koffer bin nen handbereik mezelf afvragend wat er nu zou gaan komen. Het zijn de mensen die ik fascinerend vind. Het enige wat ik nu wil dóen is spelen, alleen maar spelen. Solo of met een band, dat maakt me niet uit. De zakelijke kant vind ik moeilijk. Het lijkt altijd alleen maar om geld te draaien, vind je niet? Maar hoeveel zijn deze songs, deze kleine stukjes uit het hart waard? Man, ik word er gek van! Het enige waar ik echt om geef is het publiek dat naar me komt kijken en de mogelijkheid om deze mensen te 'raken' voor een moment in hun leven. Mijn muzikale kwaliteiten zijn een ga ve. Gekregen van een kracht die sterker is dan ik. Ik heb de plicht om die gave zo goed mogelijk te gebruiken. Het is een kwestie van geven, weet je?" „Mijn ouders hoorden jarenlang niet veel an ders van me dan dat ik of hier, of aan de andere kant van de wereld zat. Dan weer getrouwd was, dan weer was gescheiden. Rijkelijk besproeid met veel drank en an dere dingen die een mens kapot maken. Ik ben soms door een hel gegaan, die je de duivel nog niet zou toewensen. Anderhalf jaar gezworven door Amsterdam. But I survived. Goh, wat moet ik een goede beschermengel hebben ge had!". Als hij optreedt zie je een man met een gitaar die zingt over wat hem bezighoudt en over wat hem zoveel pijn heeft gedaan. Soms agressief, dan weer ingetogen of berustend. Met een stemgeluid, dat ooit heel treffend is getypeerd als 'een wat hogere Joe Cocker'. De echtheid vonkt er vanaf. „Ik moet dit doen. Het is een manier van leven. Misschien wel een vloek die op mij rust, maar doe ik het niet, dan verraad ik vrienden als John Lee Hooker en Jimmy Reed." Zijn laatste cd heeft hij opgedragen aan zijn vader. „Als die nu nog leefde, zou hij trots op me kunnen zijn. Dat kon hij vroe ger niet zijn. Nu begrijp ik hoe moeilijk mijn ouders het met mij hebben gehad", mijmert de artiest. Michael de Jong speelt zondag avond vanaf 21 uur in de bar Saler no in Oosterhout in het kader van Oosterhout Blues, dat op 7 en 8 september plaats vindt in kroegen en in de openlucht. Verder o.a. Jumpin' Johnny Samsone, Martin Hutchinsons Band en een gospel dienst in de St. Anthoniuskerk (za terdag, 20 uur). Op vrijdag 20 september speelt De Jong vanaf 20.30 uur tijdens de eerste St. Jans-blueskroegentocht in café Jerommeke, St. Janstraat 3 in Breda. Van onze kunstredactie De kwaliteiten van Mare Soustrot, de nieuwe chef-di rigent van Het Brabants Or kest, zijn in het nieuwe sei zoen drie maal te bewonde ren in het Chassé Theater in Breda. Het orkest doet Breda negen maal aan. Behalve Soustrot is ook Jaap van Zweden als dirigent nieuw bij HBO. Hij is benoemd als vaste gastdirigent. Van Zweden neemt in Breda twee concerten voor zijn rekening. Chef-dirigent Mare Soustrot is een Fransman en dat is aan de programmering van Het Brabants Orkest behoorlijk te merken. Het seizoenaanbod van het orkest be vat veel meer werken van Franse componisten dan gebruikelijk. Tijdens zijn openingsconcert vori ge week bracht Soustrot een pro gramma met werken van Gabriel Fauré, Camille Saint-Saëns en Cêsar Franck, met als solist de Franse pianist Jean-Yves Thibau- det. Ook het programma van Soustrots eerste optreden in Breda op 24 september is overwegend Frans: de Symfonie van Ernest Chausson en de suite Daphne et Chloë van Maurice Ravel. De Franse pianist Jean-Philippe Collard treedt aan als solist in het Pianoconcert nr. 3 van de Russische componist Ser gei Prokofjev. Het volgende concert van HBO in Breda valt op 8 oktober. Dirigent is dan James Loughran. Program ma: Symfonie nr. 60 van Joseph Haydn, Symfonie nr. 7 van An- tonin Dvorak en Pianoconcert nr. 3 van Bela Bartok (solist Nelson Freire). Op 3 januari dirigeert traditiege trouw Jan Stulen het Nieuwjaars concert van Het Brabants Orkest. Het programma van dit concert wordt nog bekend gemaakt. Vassily Sinaisky is de volgende gastdirigent die aantreedt in Bre da. Op 23 januari brengt deze Rus een Russisch programma: de Suite uit De liefde van drie sinaasappe len van Sergei Prokofiev, het Vioolconcert van Pjotr Tchaikovs- ki (met als solist Boris Belkin, ook een Rus), en de suite Mozartiana van Tchaikovski. Mare Soustrot is weer aan de beurt op 2 maart, met de schaus- pielouvertüre van Korngold, het Vioolconcert van Jean Sibelius (soliste Silvia Marcovici) en de Symfonie van César Franck. Op 16 maart leidt Mare Soustrot een van de hoogtepunten van het seizoen, een uitvoering van het oratorium Golgotha van de Fran stalige Zwitserse componist FYank Martin. Golgotha is een van de grote muziekwerken van de 20e-eeuws. Het oratorium vergt behalve een symfonieorkest een groot koor en vijf zangsolisten. Aanvang 15.00 uur. Daarna is het twee maal de beurt aan dirigent Jaap van Zweden. Op 11 april dirigeert hij HBO in de Onvoltooide van Franz Schubert, van dezelfde componist het Rondo voor viool en orkest (soliste Theo dora Geraets) en de Symfonie nr. 1 van Johannes Brahms. Op 5 mei brengt Jaap van Zweden een Mozart-programma met de pianiste Karin Lechner. De laatste dirigent in de rij is op 5 juni Kasper de Roo. Te horen zijn dan de ouverture wilhelm Teil, het Vioolconcert van Mendelssohn (solist György Pauk), van Arvo Part Fratres, en van Shostavokich de Symfonie nr. 9. Alle concerten van Het Brabants Orkest in Breda beginnen om 20.30 uur in de middenzaal van het Chassé Theater, tenzij anders aangegeven. Wie HBO al eerder wil horen dan het eerste concert in Breda, kan op dinsdag 17 septem ber in muziekcentrum Frits Phi lips in Eindhoven terecht voor het Bevrijdingsconcert. Tijdens dat concert wordt Beethovens Vijfde Symfonie gespeeld (met het be vrijdingsmotief) en A Child of our Time van Michael Tippett. Medewerking aan dit bevrijdings concert wordt onder meer ver leend door de befaamde zangeres sen Roberta Alexander en Carolyn Watkinson. AMSTERDAM West Side Story - Carré (5 t/m 29 sept) Tina Turner - Arena (6 t/m 8 sept) ANTWERPEN Rene Froger - Live in concert - The Illegal Romeo on Tour - Elisabeth- zaal - 20.30 uur (6,8 en 9 sept) 6ILZE Jazzfestival - m.m.v. The Old Fashioners, Harrys jazz and Blues band e.a. - Park Mollebos Nieuwstraat - za 20.00-01.00 uur - zo 11.00-19.30 uur (gratis) OOSTERHOUT Blues Festival - optredens in cafés en op buitenpodia - Centrum - do t/m zo (gratis). Zie elders op deze pagina DONDERDAG ROTTERDAM Steely Dan - Ahoy - 20.00 uur VRIJDAG TILBURG Dick Dale - Noorderligt - 20.30 uur ZATERDAG ANTWERPEN Bluesfestival - Tweede Antwerp Park Blues Festival - diverse groepen - ter Rivierenhof -14.00 uur OOSTBURG Concert - Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen - Kon. Filharmonisch Or kest van Vlaanderen - Tippett, R. Holloway en Van Beethoven - RK.kerk - 20.00 uur ZONDAG TILBURG Abyssinians - Noorderligt - 21.00 uur BIERVLIET Camerata Trajectina - Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen - - Doperse liederen uit de 16de en 17de eeuw - NH.kerk -15.00 uur WOENSDAG ANTWERPEN Pierrot Lunaire - Muziektheater door Klangforum Wien - op muziek van Schönberg en Messiaen - Rode zaal Singel - 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 21