6Ik heb misschien een conservatieve smaak' De zinnelijkheid van een Barbie-pop Leder Ramsey Nasr, de jongste acteur van Het Zuidelijk Toneel Griekse tragedies en veel Vondel Cabaret: van Freek tot Paul Haenen Victor van Swaay regisseert Nederlandse musical 'Carlie' DE STEM DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1996 ty Door Peter van Vlerken Interview een acteur en hij zal, gevraagd of ongevraagd, begin nen over zijn jeugd, over hoe hij was en hoe hij werd wat hij is. Ook Ramsey Nasr vindt het be langrijk zichzelf goed te kennen, wil hij in staat zijn ander te spe len. Maar liever keert hij het om. Juist door anderen te spelen wil hij ontdekken wie hij is. En zo doet de jongste telg van de troupe van Het Zuidelijk Toneel nog meer opmerkelijke uitspraken (dat hij soms helemaal niet van theater houdt bijvoorbeeld, en liever een andere kunstvorm zou willen beheersen), die hem karak teriseren als een eigenzinnig toneelspeler. Sinds een jaar heeft het Ramsey-kind, zoals hij door zijn collega's wordt ge noemd, een /ast contract bij HZT. Hij was afgelopen seizoen in alle producties van toneelgezelschap te zien. Komend jaar speelt hij onder meer in Vondels Lucifer. Daarnaast brengt hij zijn solo voorstelling De Doorspelerdie hij maakt" als afstudeerproject. De D irspeler gaat voor een deel over hemzelf, geeft hij schoorvoetend toe. Een collage van sketches, mopjes, truck- jes. Een demonstratie van vaardigheden die hij opdeed bij de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. „Alles wat je speelt moet van jezelf worden. Het zou onzin zijn te zeggen dat De Doorspeler niet over mij gaat en het zou pathetisch zijn om te zeggen dat het wel over mij gaat." Autobiografisch of niet, het doet er voor Ramsey Nasr niet toe. „Het is een poging tot communicatie, dwang matige communicatie." Enigszins geloken oogleden. Een begin van een sikje. Kraakheldere, geschoolde stem. Nasr kreeg de Philip Morris Scho larship 1995 voor 'De Doorspeler', waarbij de jury hem onder meer een elastieken gezicht toedichtte. Hij houdt het in de plooi nu. Aan bekkentrekkerij doet hij graag, maar daarom heeft hij moeite met de dosering, vindt hij. „Lie ver zou ik met een stalen gezicht een sketch doen. Als me dat lukt, ben ik trots op mezelf." Iets graag en goed doen, maar eigenlijk liever iets anders kunnen: Ramsey Nasr ten voeten uit. Vluchter Op de toneelopleiding werd hem verteld dat hij een vluchter is. „Ik protesteerde hevig, maar ik ben erachter gekomen dat het zo is. Ik vlucht altijd in niet-reë- le werkelijkheden, probeer me constant overal uit te praten. Je moet jezelf altijd kunnen relativeren en ironiseren, maar ik heb het gevoel dat ik door eindeloos te redeneren dingen dood maak... Dan wordt het moeilijk een hard standpunt in te nemen. Ik zou nooit mensen kun nen choqueren. Ik denk dat ik nooit iets nieuws zal creëren, altijd zal terugvallen op wat geweest is. Ik heb misschien een conservatieve smaak. Ik houd meer van barok." Zijn eigen aard drukt op hem. „Ik hoor mezelf praten en dan denk ik: Jezus, je bent 22, doe nou effe normaal. Ik voel mezelf steeds zwaarder worden." Het liefst wil hij naïef blijven. Hij praat ook liever niet te veel over zijn eigen voor stelling, omdat de frisheid eraf gaat, zo wel voor hem als speler als voor het pu bliek. Maar hij kan er niet altijd aan ontkomen. „Ik denk er te veel over na en kan niet onbevangen aan een rol begin nen." „Wat mij altijd in theater blijft verlei den, is de taal. Dat is voor mij de basis om op zoek te gaan naar de gevoelens die ik moet uitbeelden. Ik houd van de minst-theatrale stukken, omdat ze sim pel zijn en helder. Een vertelling. Mis- Ramsey Nasr, zoon van een Palestijnse vader en ooit fan van Rambo FOTO KLAAS KOPPE schien komt dat door mijn half-Arabi- sche achtergrond. De Sprookjes uit Dui zend en één Nacht." Daar hoort dan voor de duidelijkheid aan te worden toe gevoegd dat zijn vader van Palestijnse origine is. Zijn moeder komt uit Rotter dam. Hij is in de Maasstad geboren. „Ik stam helemaal niet uit een theatermilieu en daar ben ik blij om. Oei... nu vertel ik toch iets over mijn jeugd..." Rambo Dit komen we ook nog te weten: dat hij als jongen een Filmnet-kijker was. Gek op Rambo en zo. En dat hij naar Hol lywood wilde. Een hemelsbreed verschil met Het Zui delijk Toneel. Zijn opleiding heeft ande re belangstellingen gekweekt dan Hol lywood-films. Hij ontwikkelde er zijn sterke kanten, maar meer nog leerde hij uitdagingen te zien in waar hij minder goed in was. Regisseur Ivo van Hove is bij HZT bezig met het krachtig blootleggen van de diepste krochten van de menselijke ziel. „Dat hoeft voor mij niet zo... Ik houd meer van rustige, kunstmatige stylering. Nee, ik ben niet dol op alle voorstellin gen van Het Zuidelijk." Niettemin benadrukt hij dat hij het naar zijn zin heeft bij de groep in Eindhoven. „Maar ik zou niet mijn hele leven met theater bezig kunnen zijn. Ik ben niet monomaan. Geen theaterbeest. Ik ben ook enorm onzeker als acteur. Ik weet nooit of ik iets goed doe. Als anderen zeggen dat het in orde is, blijf ik me daar aan vastklampen, omdat ik niet weet hoe het anders zou moeten. Soms zijn er momenten dat ik denk dat ik lekker heb gespeeld, en dat hoor ik van andere ac teurs of ik het op die manier nooit meer wil doen." Hij wordt bestempeld als een groot ta lent. „Dat staat in juryrapporten en re censies. Zodra het woord ster valt, kun je dat maal tien voor de voeten krijgen. Daar probeer ik me verre van te houden, en dat lukt me aardig." Herscheppen De reden dat theater voor hem niet het hoogste goed is, is dat het niet eenmalig is. „Het repetitieproces is interessant. Daarna moet je iets gaan afdraaien, in een busje stappen om naar je werk te gaan en een product af te leveren. Het lijkt of theater zijn eigen reden tot be staan aanvecht. Zo, dat heb ik even mooi „Een schilder schildert zijn doek, een dichter schrijft zijn gedicht en een beeldhouwer maakt zijn sculptuur. Maar theater is zo'n eeuwig herschep pen... ik houd daar niet van. Het krijgt iets machinaals en dat druist in tegen al les wat voor mij gevoel mooi is in de kunst. Iets moet af zijn." „Plus de eeuwige ellende dat je jezelf nooit eens kunt zien." Hij krabt eens achter zijn oor. „Ik weet dat ik mezelf nu alle toekomst ontneem, maar dat risi co neem ik dan maar. Ik vind dat ik er eerlijk over moet zijn." Hij gaat nog even door. „Het steeds weer moeten herhalen van wat ik gedaan hebt, maakt me ervan bewust dat ik aan het liegen ben. De romantiek dat je het allemaal zelf zou voelen en dat je het personage bent dat je speelt, dat geldt in elk geval voor mij nu nog niet. Ik ben al leen maar bezig mijn techniek te hand haven. Weten dat ik in een bepaalde scè ne stil moet blijven zitten, want als ik een hand beweeg is alle spanning weg. Alleen het feit al dat ik daarmee bezig ben... De mensen iets voorliegen, zo voel ik het." Kunst is toch via de leugen tot een soort waarheid komen? „Ik kan aan mijn aardappelen gaan zit ten denken als ik aan het spelen ben. Ik weiger te geloven dat Picasso dat ook deed als hij schilderde. Theater is voor mij geen zaak van leven en dood. En misschien is het mijn romantische inslag dat ik dat wel wil zien in vormen van kunst die ik niet beheers. Ik zie de leu gen niet als ik naar een madrigaal van Monteverdi luister of de Melkmeid van Vermeer zie. Ik voel wel als ik toneel speel: ik sta te liegen." Dodelijk „Wel een voordeel van de herhaling is dat ik, door een personage vaak te spe len, ook zo ga denken." Zijn laatste rol was die van Scipio in Caligula van Ca mus. „Ik neem de gedachtengang over van Scipio, althans de filosofie die Ca mus in dat personage heeft gestopt. Daar en ik blij mee. Dat verrijkt me." Zijn oudere collega's proberen hem te leren dat er meer genot is te peuren uit de herhaling. „Het gemak om te spelen. Ja, dat merk ik. Maar ik vind het abso luut oninteressant. Dodelijk. Je speelt een stuk alleen maar zo vaak vanwege een praktisch probleem, omdat je het niet als een schilderij in een museum kunt hangen waar de mensen toch wel op afkomen." Juist door de leugen kan de kunst ont roeren. De werkelijkheid is dikwijls niet om aan te zien, zo larmoyant. „Die leugen vind ik perfect. De gedach te die achter een kunstwerk zit." Maar hij ziet zichzelf niet zo als een kunste naar. „Alleen het woord al..." Hij kijkt bedenkelijk, opnieuw vrezend dat hij een hausse aan kritiek over zich heen zal krijgen. „Het is het eerste jaar dat ik professioneel heb gewerkt. Mis schien heeft het met mijn gemoed te ma ken dat ik de laatste tijd niet zo roos kleurig over theater denk." Door zijn leeftijd is veroordeeld tot een bepaald soort rollen. „Zware karakter rollen kan ik altijd nog gaan doen. Ik speel allemaal heel jonge, naïeve men sen. Dat helpt mij..." Nooit plankenkoorts? „Ivo vond mij enorm koelbloedig. Ik weet niet of hij dat negatief of positief bedoelde. Je weet wat je kunt. Zenuwen zijn niet praktisch en ik ben een prak tisch mens. Als zenuwen me zouden hel pen doordat ik er beter door presteerde, zou ik ze misschien oppompen. Maar dat is nergens voor nodig." Hij hoort zichzelf praten. „Dat bedoel ik nou als ik zeg dat ik dingen dood kan re deneren. Als ik kwaad ben en iemand een klap zou kunnen geven, heb ik de ruzie binnen de kortste keren alweer ge relativeerd..." En hou je dan spijt dat je die klap niet hebt uitgedeeld? „Nou! Ik zit nog altijd te wachten op het moment dat het gebeurt." Opnieuw: iets graag doen, maar eigen lijk liever iets anders willen. Ramsey Nasr denkt in plaats van toneelspelen aan poëzie. Aan schrijven. „Maar dat klinkt als een belofte en dat kan ik hele maal niet waarmaken." Aan film ook. Hij deed er één'met Orlow Seunke. „Dat was voor mij ene hele nieuwe ervaring. Ik vond alles prachtig. Ik hoop het zeker weer te doen." 'De Doorspeler' van Ramsey Nasr is te zien op 12 november in De Kring in Roos endaal en 22 en 23 nov. in het Chassé Theater Breda. Koestem ANTWERPEN Cats (musical) - Stadsschouwburg - di t/m za 20.00 uur - zo 15.00 20.00 uur (t/m 21 sept) DONDERDAG EINDHOVEN Urbanus 'Hiep Hiep Rahoe' (humorfestival) - Stadsschouwburg (qt( zaal)-20.15 uur ROTTERDAM Wie vermoordde Mary Rogers? - door Orkater - Stadsschouwbu (grote zaal)-20.15 uur VRIJDAG EINDHOVEN Urbanus 'Hiep Hiep Rahoe' (humorfestival) - Stadsschouwburg km zaal)-20.15 uur ROTTERDAM Maatschappij Discordia 'Heldenplatz' - Stadsschouwburg (g» zaal)-20.15 uur ZATERDAG EINDHOVEN Toon Hermans - One Man Show (humorfestival) - Stadsschouwbui (grote zaal)-20.15 uur ROTTERDAM Maatschappij Discordia 'Heldenplatz' - Stadsschouwburg (hm zaal)-20.15 uur MAANDAG ROTTERDAM Het Zuidelijk Toneel met 'Maat voor Maat' - Stadsschouwburg te zaal)-20.15 uur DINSDAG AMSTERDAM Wim Vandekeybus/Ultima Vez 'What the Body does not Rein. ber' - Stadsschouwburg - 20.15 uur Samen met de Vlaamse Cie. De Koe speelt Het Zuidelijk Toneel dit seizoen Lucifer van Vondel. Johan Simons van Theatergroep Hollandia is als gastregisseur aangetrokken voor Trojaanse vrouwen van Euripides. Artistiek leider Ivo van Hove van HZT neemt De Onbeminden van Frangois Mauriac voor zijn reke ning. Flirt van Arthur Schnitzler wordt gespeeld onder regie van Peter van Kraaij. Ivo van Hove regisseert ook Faces, een toneel bewerking van de gelijknamige film van John Cassavetes. Ook A Clockwork Orangede spraak makende film uit 1971 beleeft een toneelbewerking, ditmaal bij Het Nationale Toneel in een regie van Lodewijk de Boer. De grote landelijke toneelgezel schappen lijken zich komend sei zoen bekeerd te hebben tot de Griekse tragedies. Of dat toeval is, is niet bekend. Het Nationale Toneel brengt Euripides' Ion met Anne-Wil Blankers en Hylke van Sprundel. Een coproductie van Hollandia en Het Zuidelijk To neel levert Trojaanse Vrouwen op. Erik Vos neemt in november afscheid van De Appel met Ko ning Oidipous/Oidipous in Kolo- nos. Het RO Theater profileert zich met Elektra met Loes Luca in de hoofdrol. Maar de Konink- Fraii Ais lijke Vlaamse Schouwburg Brussel pakt het forst uit: Marijnen ensceneert daar Ais chylos' Oresteia voor de volledij groep. Ook Vondel mag zich de komeni maanden weer in de beleeft hf 3iji Ibsen 0 ling verheugen. Het Theater vi het Oosten bijvoorbeeld koi met de Jozef-trilogie. De Utrecht se Paardenkathedraal debuut van Dirk Tanghe in Ten nessee Williams' The Glass Ms nagerie. Het Noord Nederlani Toneel heeft Spoken van de rol staan, diens De wilde een komt in een coproductie van Pro en het Nationale Toneel de planken, De Trust brengt twe stukken van Werner Schwab Mijn Hondemond en Mijn Hem Mijn Lief Mijn Stervende Prooi Alex van Warmerdam presei teert bij Orkater zijn nieus werk Kleine Teun, het leven vi componist Richard Wagner krijg bij het Onafhankelijk Toneel stalte. Tilburg is een van de steden, komend seizoen worden aai daan door de Toneelfabriek Toneelgroep Amsterdam. Tijdf deze toernee speelt TGA staand en nieuw repertoire onder andere Pinter, Rijnders Aischylos, Grunberg en Weds kind. Ze maakten zich zorgjes, de musici van het HBO. Ze ke ten naar bijna elke tv-uit- lending van het Brusselse ïlisabeth-concours. Om de olgende ochtend licht-zor- relijk bijeen te groepen, ang dat het anderen zou jpvallen hoe goed hun Mare Ioustrot leiding gaf aan de irkesten. „Tja. Het Ajax- jevoel. Trots zijn op uitzon- lerlijk talent in je midden, en doodsbang voor het mo- ient dat anderen dat zien, Jat hij wordt weggekocht, ij is van ons, en wij willen iem houden." Tet 1 le. Grote plannen, van grote namen dit seizoen. Freek de Jonge komt mi Zaansch Veem - The Musical, gebaseerd op zijn Zaanse jeugdheriiw- ringen, mét orkest en ballet. Hij staat van 18 maart tot en met 1 in het Chassé Theater in Breda. Voup van 't Hek brengt Scherva waarin hij terugkijkt op een goed leven. Ook Wim Kan keert weer te rug op het podium in het programma Ken Kan, waarin Rob van Ji 'Meeberg als Wim Kan met broer Wim van de Meeberg aan de piant een fraai portret van deze cabaret-grootheid neerzet. Verder te veel nieuwe programma's om allemaal op te noemen, een kleine greep: Het podiumbeest is terug van Jeroen van Merwiji Bandkaai van Waardenberg De Jong; Deelder Zingt van, uiteraard Jules Deelder; Eindelijk van Job Schuring; Niet zeiken, gewoon d» van Vincent Bijlo; Oranje van Geert Hoste; Voor ons hoeft het niets® Bert Visscher; Hartsticke mietersch van Ajuinen en Look; Aaibar heidsfactor nr.? van Els de Schepper. En, niet te vergeten, Fris» Warmte van Paul Haenen. Victor van Swaay, regisseur van de Barbie-musical 'Carlie': 'God zij dank wordt er veel gelachen.' FOTO MARCEL BEKKEN Door Marjan Mes Victor van Swaay, die de nieuwe Nederlandse musi cal Carlie regisseert, is vol lof over de moed van thea ter- film- en televisieprodu cent Bergen om het op te durven nemen tegen kas krakers als Miss Saigon. Van Swaay (in 1957 als Vic tor Smits van Waesberghe in Breda geboren) heeft net de eerste try-out van Carlie achter de rug. „God zij dank slaat het aan en werd er vaak gelachen," verzucht hij opgelucht. „Toen Joep Onderdelinden (sa men met Joke de Kruijff de hoofdrolspeler) mij polste voor de regie dacht ik: gut, een Barbie pop, wat moet ik daar nou mee? Maar toen ik schrijver Robert Al- berdingk Thijm (van In de Vlaamsche Pot) had gesproken, werd ik steeds enthousiaster. Het heeft satirische elementen en er wordt lekker gespot met die fir ma die de Barbie-pop in haar greep houdt. Het is een grimmig sprookje dat ook nog ergens over gaat en kinderachtig is het zeker niet." In Carlie speelt en zingt Joke de Kruijf voor het eerst een komi sche rol, als een Barbie-pop die genoeg krijgt van haar kunstma tige glamourbestaan als ze ver liefd wordt op de body-guard, die haar van haar producent, de Fir ma, moet beschermen; een echte man, een mens. Ze wil haar roem, rijkdom en onsterfelijkheid graag opgeven om ook een mens te zijn, hoewel de Firma zich verzet. Het leukste aan Carlie vindt Vic tor van Swaay de confrontatie tussen de poppen en de gewone mensenwereld. „De Carlie-pop leert het zinnelijke en de opwin ding kennen en ook het gevaar dat daar in schuilt. Dat is een omwenteling in haarzelf die niet strookt met de opvattingen van het bedrijf waar ze in moet func tioneren. Het popachtige gedrag en de robotachtige beweging la ten we tijdens de voorstelling trouwens wel eens los, want je kunt niet de hele avond naar pop pen zitten kijken. Het moeten wel persoonlijkheden blijven," aldus Van Swaay, „want anders zou het heel saai worden." Volgens Victor van Swaay is het zeer verrassend om te ontdekken dat Joke de Kruijff behalve over een prachtige zangstem ook over komisch talent beschikt. „Ik heb daar ook wel hard aan getrokken, maar Joke was zelf ook erg gemo tiveerd om op dit voor haar onge wisse avontuur in te gaan in plaats van de rol van Maria in West Side Story aan te nemen." Ooit heeft Victor van Swaay er van gedroomd om Hamlet te spe len, maar die droom heeft hij al lang opgegeven. „Door de jaren heen heb ik ontdekt dat regie mij beter past. Dat ik toch nooit een eersteplansacteur zou zijn ge worden. En om alleen het aan- geefwerk te doen, zou mij niet ge noeg zijn geweest." De voormali ge acteur heeft zich de afgelopen jaren onderscheiden door een frisse regie-aanpak van het muzi- kaal-komische toneelgenre en ca baret, onder meer de shows van Lenettë van Dongen, Hetty Heij- ting en Nelleke Burg. Zijn regie van het buitengewoon komische blijspel De Gids» maar ook de rest van zijn we» werd dit jaar bekroond met» prestigieuze Perspectief-P") van de Nederlandse schouwburg directeuren. Van Swaay voorzichtig dat zijn talent voo het regisseren van muzikale W medies wel te maken moet he ben met zijn eigen musical®1 tergrond (hij trad op in o.a. Ik J® Cremer en West Side SM „Maar ik wil mij daar niet toe be perken, want daarvoor houd ook teveel van toneeldrama. Dit seizoen regisseert hij bij M van den Ende niettemin ook»; het muzikale programma wij zijn normaal, een comp»^ van nummers van Annie Schmidt. „Verstrooiing is toch heel belang rijk voor het publiek," vindt „Het leven is toch al zo erg ernstig. Moet je de mensen daa avonds dan ook nog mee las vallen? Die calvinistische be 1 terigheid bij de toneelmaken, ons land staat me zo tegen houd ervan om de zaken m komische te trekken. Het is n handen van de goden en va critici of Carlie aan zal slaan. 'Sou trek mm uit) joor Max Steenberghe was een van de opvallendste mnten van het recente dirigen- .enconflict bij het HBO. Wat even ïen ruzie tussen hoge heertjes eek, kreeg een geheel andere la ling toen het orkest zich als één nan achter zijn dirigent schaar- Ze waren niet geïnteresseerd n het zwartepietenspel van di- •ectie en bestuur; gaven niets om inanciële verwikkelingen. Ze vilden Soustrot houden. Hun ioustrot. Hun maestro, nds vorige week vrijdag is hij finitief van hen. Toen werd ioustrot met een gala-concert in Muziekcentrum Frits Philips in- |ehaald als de vaste dirigent, lentje waar het HBO niet buiten zeggen ze. Waar wat is dan de magie van de naestro, het sublieme van Sous- Tot, wat maakt van Mare een neester? Voor dat antwoord doppen we aan bij de musici zelf. iet beste antwoord: „Kom zelf naar kijken, nee, kom maar luis- eren. We spelen gewoon beter ian,: 'an onze verslaggever fichael de Jong, een vijfti- ;er die zichbaar geleden leeft, woont sinds een paar aar weer in Nederland, fenuit Dordrecht reist hij iu van café naar nachtclub, 'an jazzclub naar bluesfes- wal. Met als bagage: een >ude, versleten akoestische 'itaar in dito koffer, een >aar sets nieuwe snaren en !en hele hoop levenserva ring. 8 °ng wordt the notorious bad y of blues genoemd. En deze 'jnaam is in zijn geval eerder po- f! l t?,noemeh dan dat het zou lien n' nareervaringen fon§ °P zUn levenspad is gengekomen heeft hij verwerkt Prachtige nummers die tot nu °P twee akoestische cd's zijn «laT11' Fugitive Lovesongs S^ho'sfoolong Who. .J, j bluesfestival in Ooster bat aanstaande zaterdag en ag in horeca-gelegenheden Jini? ®traat wordt gehouden m e .Jong de grote e 11 act' hij treedt zondag VCu ^ho°ut.in de Salern°-bar be Jong kwam in jam iorm m Frankrijk ter wereld i,„, van een Friese vader en am„1moeder' Zijn vader litvpf®? oorlog naar Frankrijk fck6P' Een maand )uit!euerland was bevrijd van a< ""se bezetter, verhuisde het ge- e tnf6i nc11® naar Mkmaar waar mivr J1 woonden. De familie beerde vervolgens naar Ame- >uits, en ;n is afslui- vanaf in 1 januari als een was [rijk nadat 1 van de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 20