Haal het
doek
maar op....
.00 uur
9.950,-
Producent Bergen biedt komend seizoen alternatief voor superproducties
16.950
chwerf)
6 6744
et kapelletje
th
M UZIEK
KUN
KEN
D1
voor
9.950
9.950
19.950
5.750
7.950
13.950
11.950
9.850
5.950
4.950
3.950
3.950
4.950
10.900
6.950
5.950
3.950
5.950
voor
14.950
22.950
26.950
20.950
19.950
13.950
11.950
19.950
18.950
24.250
24.250
VIEO-DEALER
Ramsey Nasr:
van Rambo naar
Zuidelijk Toneel
Brabants Orkest
trots op
Mare Soustrot
Demi Moore
laat
zich zien in
'Striptease'
PAGINA D2
PAGINA D3
PAGINA D4
Het spel van
Rob Scholte
en Rob Birza
PAGINA DG
Maarten 't Hart
schreef een
aandoenlijke
wintervertelling
GroteGids
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1996
Het Chassé Theater in Breda begint het nieuwe
theaterseizoen zondag aanstaande officieel met
een Open Dag. Als de run op de losse kaarten is
afgelopen, treden vanaf 12.15 uur verschillende
artiesten op die dit seizoen in het theater ver
wacht worden. Pieter de Rijk, Vincent Bijlo en
Marcel Boon laten een stukje cabaret zien en
vanaf 16.15 uur zijn er in de grote zaal voor
proefjes te zien uit de musicals Carlie (Joke de
Kruijff) en Eindeloos (met Liesbeth List). Ook
Willeke Alberti zal in Breda van de partij zijn.
De Nobelaer in Etten-Leur opent op 12 septem
ber met cabaret van Hans Teeuwen. In Ooster
hout begint het allemaal in het weekend van 14
en 15 september met de Muzendagen in cultu
reel centrum De Bussel en op andere locaties.
De try-outs van de musical Carlie op 17 en 18
september zijn de eerste voorstelüngen in De
Bussel. De Schattelijn in Geertruidenberg gaat
op 20 september van start met zanger Jan Rot
en acteur Hans Breetveld.
Stadsschouwburg De Maagd in Bergen op
Zoom luidt op zondagmiddag 22 september het
nieuwe seizoen in met het ballet Spartacus, uit
gevoerd door het Academisch Opera- en Ballet
gezelschap Novosibirsk.
Fideï et Arti in Oudenbosch gaat het theater
seizoen in met Af geragd van Niet Uit het Raam
op 24 september. Schouwburg De Kring in
Roosendaal begint met drie dagen André Rieu,
op 2, 3 en 4 oktober.
Voor het Zuidlandtheater in Terneuzen begint
het allemaal op 10 oktober met Les Ballets
Africains.
fDeBritse 'musicalgod' Andrew Lloyd Webber omringd door acteurs uit zijn populairste musicals Starlight
Express, Phantom of the Opera en Cats.
Met 'Carlie' zorgt het Amsterdamse productieteam Bergen voor variatie in het grote musicalaanbod.
cnm x/igtor a
FOTO VICTOR ARNOLDS
Door Marjan Mes
De Nederlandse theaterdirec
teuren waren er vorig jaar niet
helemaal gerust op: veertien
musicals in een klein landje als
Nederland was toch wel erg
veel van het goede. Het pu
bliek zou tussen de bomen het
bos niet meer zien en ook fi
nancieel gedwongen worden
om streng te gaan selecteren.
Maar het publiek blijft verrukt
van toneel met gezongen tekst
(de officiële betiteling van Van
Dale) en verlangt ook steeds
meer.
Niet meer van hetzelfde overi
gens, maar wel veel variatie.
Naast het grote bekende, Ameri
kaans-Engelse werk ook nieuwe,
kleinschaliger musicals van eigen
bodem. Zo presenteert het jonge,
enthousiaste, Amsterdamse pro
ductieteam Bergen, producent
van theater, film en televisie, het
komende seizoen maar liefst twee
vaderlandse theatermusicals,
Carlie en Eindeloos, en een Ne
derlandse bewerking van de
kleinschalige off-Broadway-mu-
sical Closer than ever.
Sinds zes jaar geleden vier ambi
tieuze mensen uit de film- en
theaterwereld bij elkaar kwamen
in Bergen in Noord-Holland om
te gaan samenwerken, is het Am
sterdamse Bergen uitgegroeid tot
een van de interessantste jonge
productiebedrijven van Neder
land. Van meet af aan stond vast
dat de nadruk zou liggen op de
ontwikkeling van een eigen Ne
derlandstalig product, een Hol
landse traditie, waarbij een
kruisbestuiving tussen theater,
film en televisie het mede moge
lijk zou maken om af te wijken
van de puur commerciële rich
ting.
Knipoog
De vier directeuren van Bergen
zien hun bedrijf als een soort uit
geverij, met een aantal toppers in
huis die het mogelijk maken om
ook kleine interessante dichtbun
deltjes uit te geven. „Wij willen
grote zalen met een bulderende
lach, hoewel wel altijd met een
knipoog, maar mijden ook het
kleinschalige, artistieke succes
niet," zegt Gerard Cornelisse, sa-
les- en marketingdirecteur van
Bergen.
„We hebben in het verleden, met
de musicals van Annie M.G. Sch
midt, een grote musicaltijd gehad
in Nederland," vertelt hij. „Dat
de musical nu zowel groot- als
kleinschalig terug is in ons land
heeft ook te maken met de lang
lopende seriebespelingen en de
prijsverhogingen, die het moge
lijk maken om zonder subsidie
van het Rijk mooie producties te
creëren. Op het moment dat zo'n
theatergenre zich ontwikkelt,
krijg je ook een ontwikkeling in
de breedte. Het publiek wil niet
langer alleen het bekende werk
maar ook totaal nieuwe dingen."
Eendagsvlieg
Regisseur Eddy Habbema Cyra
no en dit seizoen West Side Story)
van Joop van den Ende Theater
Producties zei het al eerder: „Ik
denk niet dat de musical in ons
land een eendagsvlieg is. Dat
gaat echt verder omdat hij voor
een deel de plek van de operette
heeft ingenomen. Musical is een
soort gepassioneerd theater zoals
dat door het gesubsidieerde to
neel nauwelijks meer wordt ge
maakt. Het is echt lekker smullen
bij een liefdesverhaal waar je ook
nog wat van meeneemt. Daarom
zoekt het publiek het liever daar
dan bij het toneel, vermoed ik."
Vlaanderen
De nieuwe musical-hausse duurt
nu alweer zo'n tien jaar. Het Ko
ninklijk Ballet van Vlaanderen
ging Joop van den Ende voor met
het heropvoeren van Amerikaan
se en Engelse musicalsuccessen
in Nederlandse vertaling. Het ko
mend seizoen geeft het Antwerp
se gezelschap niet alleen een re
prise van The Sound of Music
maar presenteert ook de nieuwe,
heel wat minder zoetelijke (jubi-
leumjproductie, Sacco Vanzet-
ti, het gezongen drama van twee
Italiaanse emigranten die in de
jaren twintig verdacht van roof
moord op de elektrische stoel be
landden, filmisch geregisseerd
door de cineast Stijn Conincx
(Daens).
Een dikke vijftien (internationa
le musicals en musical-shows da
veren of dartelen het 'komende
seizoen over de Nederlandse po-
De sound
of
musical
dia. Geheide commerciële succes
sen als West Side Story, The Roc
ky Horror Show, de Engelstalige
Lloyd Webber-musical Song and
Dance, Evita (nu met Doris Baat-
en) maar ook weer Zzinderella
van en met Jos Brink, Hair en
Jeans VI strijden om de voorrang
bij het amusementspubliek. Bo
vendien is daar naast de 'andere'
musical van producent Bergen
ook nog de Nederlandse musical
Singing in the rain, een bewer
king door regisseur Fred Florusse
van de klassieke dansfilm met
Gene Kelly.
Gala
The Andrew Lloyd Webber Musi
cal Gala, een grote compilatie
show met hoogtepunten uit al
diens musicals (van Jesus Christ
Superstar tot en met The Phan
tom), wordt gepresenteerd door
zeven internationale solisten en
een omvangrijke cast. Op 18 sep
tember opent dit 'gala' het (musi-
cal)seizoen in het Chassé Theater
in Breda en blijft daar tot en met
2 oktober.
En natuurlijk is daar Miss Sai
gon, de overweldigende tweede
productie van de makers van Les
Misérables, als langlopende trek
pleister in het Circustheater in
Scheveningen (première 24 no
vember). Een tragische liefdesge
schiedenis in Vietnam tussen een
Amerikaanse soldaat (Tony Neef)
en een Vietnamees meisje (Linda
Wagenmakers), dat zwanger van
hem blijkt als hij alweer is ver
trokken en dat zelfmoord pleegt
zodat hij (inmiddels getrouwd
met een ander) zijn kind kan
adopteren. De opzienbarende
aankleding en enscènering zijn
een rechtstreekse kopie van de
Londense oer-uitvoering, die
door Joop van den Ende samen
met de Engelse producent wordt
'gereconstrueerd' maar dan wel
in een door Seth Gaaikema ge
maakte Nederlandse vertaling.
Flower Power
Behalve Carlie produceert thea
termaker Bergen de rockmusical
Eindeloos van Ger Beukenkamp
en Dick en Rob Hauser, met een
echte popgroep en Liesbeth List
als nostalgische moeder uit de
Flower Powertijd, die haar doch
ter (Lottie Hellingman) niet kan
vertellen wie haar vader is, om
dat ze het destijds deed met alle
jongens uit de band waarvan
haar vriend de zanger (Coen van
Vrijberghe) was.
„Eindeloos is eigenlijk onze enige
risicodragende productie," zegt
Bergen-directeur Gerard Corne
lisse. „Zij is namelijk bestemd
voor een doelgroep (15 tot- 25-ja-
rigen) waarvoor normaal gespro
ken nooit iets wordt gemaakt,
omdat deze categorie niet als ka
pitaalkrachtig wordt beschouwd.
Feitelijk hebben we een cultuur
politieke keuze gemaakt, die dan
ook dpor het Fonds voor de Po
diumkunsten is gehonoreerd met
subsidie. Reg ten Zijthoff (de
Bredase schouwburgdirecteur)
heeft ons ook gestimuleerd om
door te zetten met Eindeloos."
Het jonge, energieke Bergen
brengt dit seizoen ook de klein
schalige, Amerikaanse musical
Closer than ever uit, met 24 korte
scènes over vriendschap, die door
de Nederlandse cast (o.a. Henk
Poort en Doris Baaten) naar ons
land werd gehaald. „Een lastige
productie," aldus marketingdi
recteur Cornelisse, „met een op
eenvolging van liedjes, waarvan
je je af moest vragen of je de tekst
naar een Nederlandse situatie
moest verplaatsen. Voor zo'n ver
taling proberen wij altijd de bes
te mensen te krijgen, in dit geval
onder anderen Jan Boerstoel."
Willeke
Daarnaast komt Bergen ook nog
met een nieuwe show van het
vrouwenzangkwintet Mrs. Ein
stein en met het nieuwe theater
concert van Willeke Alberti. Zij
was vorig jaar zo vereerd met het
door Bergen geproduceerde Wil
leke de Musical dat zij zich graag
onder de hoede van dit bedrijf
liet nemen. Volgens directeur
Cornelisse heeft Bergen ondanks
de enorme concurrentie van mu
sicals als Miss Saigon en West Si-
de Story geen overgrote financië
le risico's hoeven nemen met zijn
eigeri musicals. „Wij geloven in
de markt, met de schouwburgen
en het publiek als onze belang
rijkste partners. Wij mogen te
boek staan als vrije jongens, in
wezen worden wij door de ge
meenten gesubsidieerd omdat die
immers hun schouwburgen fi
nancieren. Zonder de uitkoop
sommen van mensen als Ten Zij
thoff zouden wij zo'n musical-
avontuur natuurlijk niet aandur
ven, want onze drie musicals van
het komende seizoen kosten 7,5
miljoen gulden."
Het Bergen-bedrijf in de Amster
damse Haarlemmerstraat heeft
een uitgebreide afdeling ontwik
keling en onderzoek, met drie ei
gen dramaturgen voor theater,
film en televisie. „We gaan zeer
zorgvuldig om met stukken, tek
sten en vertalingen," vertelt Cor
nelisse, „en onderzoeken vante-
vóren de markt. Toen Joep On-
derdelinden aan kwam zetten
met zijn idee voor Carlie hebben
we eerst de schouwburgen getest
of ze het wel een leuk idee vonden
en ook onderzocht of het feno
meen Barbie-pop wel leeft onder
het Nederlandse publiek. Het
bleek dat Barbie heel populair is,
zowel bij kinderen als oudere
mensen."
Antonia
De grootste triomf voor Bergen
was de toekenning afgelopen
voorjaar van de Amerikaanse Os
car aan de Nederlandse speelfilm
Antonia, een productie van het
Amsterdamse bedrijf. „We begin
nen ons nu eigenlijk pas goed te
realiseren," aldus Cornelisse,
„wat voor onvoorstelbaars ons is
overkomen. In de eerste fase
werd er in Nederland uiterst pis
sig op gereageerd, maar onder
tussen staat hij wel in de toptien
van een heleboel Europese lan
den, terwijl hij ook tot de 25
meest bekeken niet-Amerikaanse
films aller tijden behoort."
„Met de combinatie van theater
en film willen we hokjes doorbre
ken en bereiken we financieel een
breder draagvlak, waardoor je je
weer leuke uitstapjes kunt ver
oorloven, zoals het ontwikkelen
van de speelfilm Judith samen
met toneelregisseur Ivo van Ho
ve." Eerder was Bergen onder
meer verantwoordelijk voor de
productie van de bizarre filmko
medie Oude Tongen van Gerard-
jan Rijnders en voor de televisie
series Koos Tak en Het Laby
rinth, de kinderserie Madelief en
elf boeiende tv-films over dans en
dansers.
Gerard Cornelisse roemt zijn drie
mededirecteuren, net als hijzelf
afkomstig uit het theater- en
filmbedrijf. Samen met Hans de
Weers (voorheen zakelijk leider
van Orkater en First Floor Featu
res) runde hij eerder een interna
tionaal impresariaat dat o.a. de
befaamde Canadese dansgroep
La La La Human Steps naar Eu
ropa haalde. „Hans is een van de
betere zakelijke leiders op to
neelgebied van ons land. Hij had
net zo goed zakelijk leider bij To
neelgroep Amsterdam kunnen
worden."
McDonald's
Hans de Wolf, de artistiek direc
teur van Bergen, was eerder di
recteur van de Nederlandse Film
dagen in Utrecht en Jeroen Ar
nolds beheert de bedrijfsvoering.
„Alle vier geloven wij heilig in
ons product. Wij willen ook door
blijven gaan in de Nederlandse
traditie en een bijdrage leveren
aan het spreidingsbeleid. Een ei
gen theater willen bezitten, zoals
Van den Ende, past niet in ons
beleid."
„Diens producties worden ook
grotendeels bepaald door Ameri
kaanse en Engelse teams. Het is
adembenemend om te zien hoe hij
dat logistiek telkens weer voor
elkaar krijgt, maar in onze visie
kun je je dan net zo goed met het
produceren van Coca Cola of Mc
Donald's bezighouden. Lekker
natuurlijk, maar wel een stuk
minder creatief.
Alle genoemde musicals komen
naar Breda en voor een deel ook
naar Roosendaal, Bergen op
Zoom, Etten-Leur, Oosterhout en
Terneuzen. Op zondag 8 septem
ber zijn drie artiesten uit de 'Ber-
gen'-stal op de open dag van het
Chassé Theater in Breda: Willeke
Alberti, Liesbeth List en Joke de
Kruijff.
ZIE OOK PAGINA - D2: De zinne
lijkheid van een Barbie-pop