Haal het doek maar op.... .00 uur 9.950,- Producent Bergen biedt komend seizoen alternatief voor superproducties 16.950 chwerf) 6 6744 et kapelletje th M UZIEK KUN KEN D1 voor 9.950 9.950 19.950 5.750 7.950 13.950 11.950 9.850 5.950 4.950 3.950 3.950 4.950 10.900 6.950 5.950 3.950 5.950 voor 14.950 22.950 26.950 20.950 19.950 13.950 11.950 19.950 18.950 24.250 24.250 VIEO-DEALER Ramsey Nasr: van Rambo naar Zuidelijk Toneel Brabants Orkest trots op Mare Soustrot Demi Moore laat zich zien in 'Striptease' PAGINA D2 PAGINA D3 PAGINA D4 Het spel van Rob Scholte en Rob Birza PAGINA DG Maarten 't Hart schreef een aandoenlijke wintervertelling GroteGids DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1996 Het Chassé Theater in Breda begint het nieuwe theaterseizoen zondag aanstaande officieel met een Open Dag. Als de run op de losse kaarten is afgelopen, treden vanaf 12.15 uur verschillende artiesten op die dit seizoen in het theater ver wacht worden. Pieter de Rijk, Vincent Bijlo en Marcel Boon laten een stukje cabaret zien en vanaf 16.15 uur zijn er in de grote zaal voor proefjes te zien uit de musicals Carlie (Joke de Kruijff) en Eindeloos (met Liesbeth List). Ook Willeke Alberti zal in Breda van de partij zijn. De Nobelaer in Etten-Leur opent op 12 septem ber met cabaret van Hans Teeuwen. In Ooster hout begint het allemaal in het weekend van 14 en 15 september met de Muzendagen in cultu reel centrum De Bussel en op andere locaties. De try-outs van de musical Carlie op 17 en 18 september zijn de eerste voorstelüngen in De Bussel. De Schattelijn in Geertruidenberg gaat op 20 september van start met zanger Jan Rot en acteur Hans Breetveld. Stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom luidt op zondagmiddag 22 september het nieuwe seizoen in met het ballet Spartacus, uit gevoerd door het Academisch Opera- en Ballet gezelschap Novosibirsk. Fideï et Arti in Oudenbosch gaat het theater seizoen in met Af geragd van Niet Uit het Raam op 24 september. Schouwburg De Kring in Roosendaal begint met drie dagen André Rieu, op 2, 3 en 4 oktober. Voor het Zuidlandtheater in Terneuzen begint het allemaal op 10 oktober met Les Ballets Africains. fDeBritse 'musicalgod' Andrew Lloyd Webber omringd door acteurs uit zijn populairste musicals Starlight Express, Phantom of the Opera en Cats. Met 'Carlie' zorgt het Amsterdamse productieteam Bergen voor variatie in het grote musicalaanbod. cnm x/igtor a FOTO VICTOR ARNOLDS Door Marjan Mes De Nederlandse theaterdirec teuren waren er vorig jaar niet helemaal gerust op: veertien musicals in een klein landje als Nederland was toch wel erg veel van het goede. Het pu bliek zou tussen de bomen het bos niet meer zien en ook fi nancieel gedwongen worden om streng te gaan selecteren. Maar het publiek blijft verrukt van toneel met gezongen tekst (de officiële betiteling van Van Dale) en verlangt ook steeds meer. Niet meer van hetzelfde overi gens, maar wel veel variatie. Naast het grote bekende, Ameri kaans-Engelse werk ook nieuwe, kleinschaliger musicals van eigen bodem. Zo presenteert het jonge, enthousiaste, Amsterdamse pro ductieteam Bergen, producent van theater, film en televisie, het komende seizoen maar liefst twee vaderlandse theatermusicals, Carlie en Eindeloos, en een Ne derlandse bewerking van de kleinschalige off-Broadway-mu- sical Closer than ever. Sinds zes jaar geleden vier ambi tieuze mensen uit de film- en theaterwereld bij elkaar kwamen in Bergen in Noord-Holland om te gaan samenwerken, is het Am sterdamse Bergen uitgegroeid tot een van de interessantste jonge productiebedrijven van Neder land. Van meet af aan stond vast dat de nadruk zou liggen op de ontwikkeling van een eigen Ne derlandstalig product, een Hol landse traditie, waarbij een kruisbestuiving tussen theater, film en televisie het mede moge lijk zou maken om af te wijken van de puur commerciële rich ting. Knipoog De vier directeuren van Bergen zien hun bedrijf als een soort uit geverij, met een aantal toppers in huis die het mogelijk maken om ook kleine interessante dichtbun deltjes uit te geven. „Wij willen grote zalen met een bulderende lach, hoewel wel altijd met een knipoog, maar mijden ook het kleinschalige, artistieke succes niet," zegt Gerard Cornelisse, sa- les- en marketingdirecteur van Bergen. „We hebben in het verleden, met de musicals van Annie M.G. Sch midt, een grote musicaltijd gehad in Nederland," vertelt hij. „Dat de musical nu zowel groot- als kleinschalig terug is in ons land heeft ook te maken met de lang lopende seriebespelingen en de prijsverhogingen, die het moge lijk maken om zonder subsidie van het Rijk mooie producties te creëren. Op het moment dat zo'n theatergenre zich ontwikkelt, krijg je ook een ontwikkeling in de breedte. Het publiek wil niet langer alleen het bekende werk maar ook totaal nieuwe dingen." Eendagsvlieg Regisseur Eddy Habbema Cyra no en dit seizoen West Side Story) van Joop van den Ende Theater Producties zei het al eerder: „Ik denk niet dat de musical in ons land een eendagsvlieg is. Dat gaat echt verder omdat hij voor een deel de plek van de operette heeft ingenomen. Musical is een soort gepassioneerd theater zoals dat door het gesubsidieerde to neel nauwelijks meer wordt ge maakt. Het is echt lekker smullen bij een liefdesverhaal waar je ook nog wat van meeneemt. Daarom zoekt het publiek het liever daar dan bij het toneel, vermoed ik." Vlaanderen De nieuwe musical-hausse duurt nu alweer zo'n tien jaar. Het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen ging Joop van den Ende voor met het heropvoeren van Amerikaan se en Engelse musicalsuccessen in Nederlandse vertaling. Het ko mend seizoen geeft het Antwerp se gezelschap niet alleen een re prise van The Sound of Music maar presenteert ook de nieuwe, heel wat minder zoetelijke (jubi- leumjproductie, Sacco Vanzet- ti, het gezongen drama van twee Italiaanse emigranten die in de jaren twintig verdacht van roof moord op de elektrische stoel be landden, filmisch geregisseerd door de cineast Stijn Conincx (Daens). Een dikke vijftien (internationa le musicals en musical-shows da veren of dartelen het 'komende seizoen over de Nederlandse po- De sound of musical dia. Geheide commerciële succes sen als West Side Story, The Roc ky Horror Show, de Engelstalige Lloyd Webber-musical Song and Dance, Evita (nu met Doris Baat- en) maar ook weer Zzinderella van en met Jos Brink, Hair en Jeans VI strijden om de voorrang bij het amusementspubliek. Bo vendien is daar naast de 'andere' musical van producent Bergen ook nog de Nederlandse musical Singing in the rain, een bewer king door regisseur Fred Florusse van de klassieke dansfilm met Gene Kelly. Gala The Andrew Lloyd Webber Musi cal Gala, een grote compilatie show met hoogtepunten uit al diens musicals (van Jesus Christ Superstar tot en met The Phan tom), wordt gepresenteerd door zeven internationale solisten en een omvangrijke cast. Op 18 sep tember opent dit 'gala' het (musi- cal)seizoen in het Chassé Theater in Breda en blijft daar tot en met 2 oktober. En natuurlijk is daar Miss Sai gon, de overweldigende tweede productie van de makers van Les Misérables, als langlopende trek pleister in het Circustheater in Scheveningen (première 24 no vember). Een tragische liefdesge schiedenis in Vietnam tussen een Amerikaanse soldaat (Tony Neef) en een Vietnamees meisje (Linda Wagenmakers), dat zwanger van hem blijkt als hij alweer is ver trokken en dat zelfmoord pleegt zodat hij (inmiddels getrouwd met een ander) zijn kind kan adopteren. De opzienbarende aankleding en enscènering zijn een rechtstreekse kopie van de Londense oer-uitvoering, die door Joop van den Ende samen met de Engelse producent wordt 'gereconstrueerd' maar dan wel in een door Seth Gaaikema ge maakte Nederlandse vertaling. Flower Power Behalve Carlie produceert thea termaker Bergen de rockmusical Eindeloos van Ger Beukenkamp en Dick en Rob Hauser, met een echte popgroep en Liesbeth List als nostalgische moeder uit de Flower Powertijd, die haar doch ter (Lottie Hellingman) niet kan vertellen wie haar vader is, om dat ze het destijds deed met alle jongens uit de band waarvan haar vriend de zanger (Coen van Vrijberghe) was. „Eindeloos is eigenlijk onze enige risicodragende productie," zegt Bergen-directeur Gerard Corne lisse. „Zij is namelijk bestemd voor een doelgroep (15 tot- 25-ja- rigen) waarvoor normaal gespro ken nooit iets wordt gemaakt, omdat deze categorie niet als ka pitaalkrachtig wordt beschouwd. Feitelijk hebben we een cultuur politieke keuze gemaakt, die dan ook dpor het Fonds voor de Po diumkunsten is gehonoreerd met subsidie. Reg ten Zijthoff (de Bredase schouwburgdirecteur) heeft ons ook gestimuleerd om door te zetten met Eindeloos." Het jonge, energieke Bergen brengt dit seizoen ook de klein schalige, Amerikaanse musical Closer than ever uit, met 24 korte scènes over vriendschap, die door de Nederlandse cast (o.a. Henk Poort en Doris Baaten) naar ons land werd gehaald. „Een lastige productie," aldus marketingdi recteur Cornelisse, „met een op eenvolging van liedjes, waarvan je je af moest vragen of je de tekst naar een Nederlandse situatie moest verplaatsen. Voor zo'n ver taling proberen wij altijd de bes te mensen te krijgen, in dit geval onder anderen Jan Boerstoel." Willeke Daarnaast komt Bergen ook nog met een nieuwe show van het vrouwenzangkwintet Mrs. Ein stein en met het nieuwe theater concert van Willeke Alberti. Zij was vorig jaar zo vereerd met het door Bergen geproduceerde Wil leke de Musical dat zij zich graag onder de hoede van dit bedrijf liet nemen. Volgens directeur Cornelisse heeft Bergen ondanks de enorme concurrentie van mu sicals als Miss Saigon en West Si- de Story geen overgrote financië le risico's hoeven nemen met zijn eigeri musicals. „Wij geloven in de markt, met de schouwburgen en het publiek als onze belang rijkste partners. Wij mogen te boek staan als vrije jongens, in wezen worden wij door de ge meenten gesubsidieerd omdat die immers hun schouwburgen fi nancieren. Zonder de uitkoop sommen van mensen als Ten Zij thoff zouden wij zo'n musical- avontuur natuurlijk niet aandur ven, want onze drie musicals van het komende seizoen kosten 7,5 miljoen gulden." Het Bergen-bedrijf in de Amster damse Haarlemmerstraat heeft een uitgebreide afdeling ontwik keling en onderzoek, met drie ei gen dramaturgen voor theater, film en televisie. „We gaan zeer zorgvuldig om met stukken, tek sten en vertalingen," vertelt Cor nelisse, „en onderzoeken vante- vóren de markt. Toen Joep On- derdelinden aan kwam zetten met zijn idee voor Carlie hebben we eerst de schouwburgen getest of ze het wel een leuk idee vonden en ook onderzocht of het feno meen Barbie-pop wel leeft onder het Nederlandse publiek. Het bleek dat Barbie heel populair is, zowel bij kinderen als oudere mensen." Antonia De grootste triomf voor Bergen was de toekenning afgelopen voorjaar van de Amerikaanse Os car aan de Nederlandse speelfilm Antonia, een productie van het Amsterdamse bedrijf. „We begin nen ons nu eigenlijk pas goed te realiseren," aldus Cornelisse, „wat voor onvoorstelbaars ons is overkomen. In de eerste fase werd er in Nederland uiterst pis sig op gereageerd, maar onder tussen staat hij wel in de toptien van een heleboel Europese lan den, terwijl hij ook tot de 25 meest bekeken niet-Amerikaanse films aller tijden behoort." „Met de combinatie van theater en film willen we hokjes doorbre ken en bereiken we financieel een breder draagvlak, waardoor je je weer leuke uitstapjes kunt ver oorloven, zoals het ontwikkelen van de speelfilm Judith samen met toneelregisseur Ivo van Ho ve." Eerder was Bergen onder meer verantwoordelijk voor de productie van de bizarre filmko medie Oude Tongen van Gerard- jan Rijnders en voor de televisie series Koos Tak en Het Laby rinth, de kinderserie Madelief en elf boeiende tv-films over dans en dansers. Gerard Cornelisse roemt zijn drie mededirecteuren, net als hijzelf afkomstig uit het theater- en filmbedrijf. Samen met Hans de Weers (voorheen zakelijk leider van Orkater en First Floor Featu res) runde hij eerder een interna tionaal impresariaat dat o.a. de befaamde Canadese dansgroep La La La Human Steps naar Eu ropa haalde. „Hans is een van de betere zakelijke leiders op to neelgebied van ons land. Hij had net zo goed zakelijk leider bij To neelgroep Amsterdam kunnen worden." McDonald's Hans de Wolf, de artistiek direc teur van Bergen, was eerder di recteur van de Nederlandse Film dagen in Utrecht en Jeroen Ar nolds beheert de bedrijfsvoering. „Alle vier geloven wij heilig in ons product. Wij willen ook door blijven gaan in de Nederlandse traditie en een bijdrage leveren aan het spreidingsbeleid. Een ei gen theater willen bezitten, zoals Van den Ende, past niet in ons beleid." „Diens producties worden ook grotendeels bepaald door Ameri kaanse en Engelse teams. Het is adembenemend om te zien hoe hij dat logistiek telkens weer voor elkaar krijgt, maar in onze visie kun je je dan net zo goed met het produceren van Coca Cola of Mc Donald's bezighouden. Lekker natuurlijk, maar wel een stuk minder creatief. Alle genoemde musicals komen naar Breda en voor een deel ook naar Roosendaal, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Oosterhout en Terneuzen. Op zondag 8 septem ber zijn drie artiesten uit de 'Ber- gen'-stal op de open dag van het Chassé Theater in Breda: Willeke Alberti, Liesbeth List en Joke de Kruijff. ZIE OOK PAGINA - D2: De zinne lijkheid van een Barbie-pop

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 19