Linda Thompson leeft alleen nog als legende Britse zangeres raakte van ene op andere moment haar stem volledig kwijt Customs Clearance Specialist )eclarant) wld on time f ng in de uitzend- met commerciële alaris. Goede uw sollicitatie- Lïevensberg is een algemeen ziekenhuis voor West-Brabont, Tholen en St. Philips- land, met ruim 50 medisch specia listen en ongeveer 850 medewerkers. Per jaar bezoeken ca. 145.000 mensen de polikliniek, in de kliniek worden ruim 10.000 patiënten opgenomen. Lievensberg heeft 367 bedden, inclusief 24 PAAZ bedden. Een speciale functie is revalidatie. hebt computerer- tring en kunt goed ider druk werken; bent bereid om op fwijkende tijden, ,q. weekenddien- ten, te werken en eschikt over eigen ervoer. t interessante uit- laging; i aantrekkelijk sa itiebrief en c.v. bin- anger, Senior Per- 75123,1117 ZR LINDA Thompson zal nooit meer zingen. De fenomenale stem - die haar 25 jaar geleden samen met Sandy Denny tot het boegbeeld van de Britse folkrock maakte - heeft het voorgoed begeven. Be halve haar grote kracht bleek dat zelfde magistrale en onmisken baar eigen stemgeluid ook Linda's zwakste plek. Tot voor kort was dat echter een goedbewaard ge heim. Totdat enkele weken gele den - na tien jaar stilte rond haar persoon - ineens een klinkend oeuvre-overzicht op cd verscheen, Dreams Fly Away, a History of Linda Thompson. En Linda einde lijk bereid bleek iets prijs te geven over de beklemmende geschiede nis van een bezield zangeres, wier hart haar stem in de weg zat. Een verhaal over hoe de kunst en het leven elkaar volledig op losse schroeven kunnen zetten. Door Leo Nierse EEN ZANGERES die haar stem kwijtraakt. Het is het toppunt van ironie. Je doet je mond open en van het ene op het andere moment kun je geen woord meer uitbrengen. Het over kwam Linda Thompson in 1988, na jarenlan ge stemproblemen. Zenuwslopende aanvallen van plotselinge heesheid hadden haar po dium- en studioverrichtingen vijftien jaar lang ernstig bemoeilijkt. Terwijl die artistie ke werkzaamheden toch zeer indrukwekkend waren. Achteraf bezien zat het probleem niet zozeer in de keel als wel - zoals dat tegenwoordig heet - tussen de oren; wat trouwens des te er ger is als in die oren een absoluut muzikaal gehoor zetelt. De kern van het drama was dat Linda zowel het huwelijksbed als het podium deelde met Richard Thompson, het tegendraadse genie van de Britse folkrock. Haar stembanden ble ken niet sterk genoeg om de gecombineerde last van een echtelijke en een artistieke ver bintenis te dragen. Zoveel blijkt wel uit haar zeer recente uitlatingen in de Britse pers en het boekje dat de nieuwe compilatie-cd bege leidt. Hoe wonderlijk en zeldzaam ook, op zich is het verschijnsel van het acuut optredende stemverlies al sinds mensenheugenis bekend. In bijbelse tijden heette het een straf van God te zijn. Zoals toen de joodse hogepriester Zacharias door een engel met stomheid werd geslagen, omdat hij niet kon geloven in de vruchtbaarheid van zijn bejaarde vrouw Eli sabeth. Zacharias bleef stemloos totdat zijn vrouw Johannes de Doper had gebaard. Ander leven b de hedendaagse psychiatrie staat de aan doening bekend als hysterische afonie. De Mildere variant, de 'hysterische heesheid' of Afonie, is daar in Linda's geval jarenlang aan vooraf gegaan. Behandeling is mogelijk, Maar kan slechts succesvol zijn wanneer de oorzaken worden weggenomen. Reden waar om de legendarische zangeres een volslagen ander leven is gaan leiden. En dus woont de 48-jarige zakenvrouw Linda Aenis met haar tweede echtgenoot, een Ame- 1 «kaanse impresario, in een riant herenhuis in Londense wijk Pimlico. Kinderen het koppel niet; Linda heeft genoeg aan e drie uit haar eerste huwelijk. Rondkomen s allesbehalve een probleem. Haar man is di- eeteur van het Londense William Morris Sency, zij is mede-vennoot van een boetiek u lek® braden in het chique Bondstreet. et een dikke Mercedes onder de kont rijdt ze jaar haar werk. agstelling voor muziek heeft ze nog steeds, kwijt als waar zingen? Ze raakt haar stem al ze zich een beetje opwindt. „Vooral u J® telefoon overkomt me dat vlug," ver ft» 7 j6 on^angs in de Britse kwaliteitskrant loeri enc*an£' heesheid blijft op de T^ggen. Met hS '"hhige identiteit verschilt radicaal reldwr eertijdse imago van de ietwat we- echto e8mc^e ^artieste die haar puristische dani!Ü!100t ze'*s in ziln belijdend mohamme- den ri 8 vo'gde- Mijlenver verwijderd ston- Van ®getogen Thompsons in de jaren '70 I terinn6 H terende wereld van mega-hitno- UibwSouc*en platen, bakken met geld en Mtzinmge menigten. Folkrock tomsi'^i0'5 was n'et geschikt voor massa- centeijiu °°'t nu n°g blijft Richards re- 1 gegroeide erkenning tot kleine krin- ,efkt. Het Britse folkrock-genre - een B526168C3 organisatie, ek, jonge dynamische pE STEM ZOMER-GIDS ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1996 Al snel bleek dat het zovaak door de echtelie den bezongen lot zijn grilligheid nog lang niet verloren was: de Amerikaanse tour leverde de Thompsons hun grootste publieke erkenning tot dan toe op. Tijdens de tournee leefde Linda helemaal op. Tijdelijk bevrijd van haar stemproblemen, excelleerde zij in gloedvolle vertolkingen die het normaliter wat bedaarde folkpubliek fi naal opzweepten. Ravage „Zolang als Richard en ik bij elkaar waren, kon ik niet zingen. Maar zodra we uit elkaar waren, zong ik de sterren van de hemel. Waar mee ik niet zeg dat ik niet heel erg veel verdriet had. Dat had ik wel degelijk. Maar in Amerika zong ik als een bloody angel." Linda, door het dolle heen van de jarenlang opgekropte spanningen, leefde zich evenwel ook uit in minder artistiek bevlogen daden. Op dezelfde podia waarop ze hun plotse triomfen oogstten, ging ze menigmaal haar ontrouwe echtgenoot te lijf. Tijdens een briljante gitaar solo trapte ze hem eens letterlijk de schenen kapot. Óp het vliegveld van Buffalo sloeg ze een fles op z'n hoofd aan scherven. In Upstate New York werd ze opgepakt omdat ze een au to had gejat en menige hotel- en kleedkamer eindigde na een verblijf van de fijnbesnaarde folkzangeres in een complete ravage. 'De Sex Pistols hebben hier maar half zoveel schade als jij aangericht', verzuchtte de tour- j organisator na afloop. „Na tien jaar braaf het oppassende vrouwtje gespeeld te hebben, viel ik volledig van mijn fatsoen," herinnert Lin da zich nog altijd levendig. Als klap op de vuurpijl en zout in vooral Ri chards wonde riep zowel Time als het toon aangevende Amerikaanse rockmagazine Rol ling Stone de laatste lp van het paar uit tot 'Album van het jaar 1982'. Maar korte tijd later greep het leven de ge tergde vocaliste opnieuw bij de keel en de vo cale marteling begon van voren af aan. Eind 1987, in het zicht van haar veertigste verjaar dag, maakte Linda een eind aan haar kwel ling. Definitief zette ze een punt achter al haar artistieke aspiraties. Grammy Toen ze dat besluit eenmaal had genomen, sloeg de ironie nog eenmaal toe. Haar oude vriendin Linda Ronstadt nam samen met country queens Emmylou Harris en Dolly Parton haar nummer Telling Me Lies op, een van de rancuneuze nummers waarin Linda met Richard afrekende. De song leverde de componiste én het uitvoerende The Trio nog datzelfde jaar een Grammy Amord-nominatie op. Want schrijven kan Linda wel, zo bewijst ook de nieuwe compilatie. Alleen kwam het daar in haar periode met Richard niet van. „Met de best denkbare tekstschrijver in huis, krijg je geen pen op papier. Ik zou al apetrots zijn geweest als ik de propjes papier in zijn prullebak geschreven had." Eén jaar voordat ze haar definitieve besluit tot stoppen nam, schreef de vrij snel her trouwde maar nog altijd verbitterde zangeres Many Dreams Must Fly Away. Op een niet al te nuchtere novembernacht nam ze het num mer in de Londense Gateaway Studio a capel- la op, in duet met haar vriendin en (mede)- componiste Betsy Cook. Ongebruikt lag de tape met die smartelijke eerste en enige take bijna tien jaar lang bij mevrouw Linda Kenis in een la, daar in dat riante huis in Pimlico. Technisch gefatsoe neerd is de demo nu terechtgekomen op de nieuwe compilatie. Alsnog te beluisteren voor eenieder die hem horen wil. Dreams Fly Away, a History of Linda Thomp son is uitgebracht met de onmiskenbare be doeling een digitaal monumentje op te richten voor een hoogst markante artieste. Dat is ze ker gelukt, al blijven de sterkste van de in to taal 20 tracks toch de composities die ze met Richard opnam. Wel winnen die door hun nieuwe context vaak verder aan kracht en be tekenis, zoals meteen met het eerste nummer Lonely Hearts (1979) al het geval is. Afgezien van het titelnummer bevat de compilatie geen volslagen onbekende titels, wel veel zeldzame versies. Na soortgelijke - zij het omvangrijkere - oeu- vre-overzichten van Sandy Denny en Richard Thompson, is de release van Dreams Fly Away ook een kwestie van 'gerechtigheid' je gens een artieste die onherroepelijk tot de historie is gaan behoren. Want Linda Thomp son bestaat niet meer. Behalve dan als legende. Discografie: 'Dreams Fly Away, a History of Linda Thomp son' - 1996, Hannibal Records/Rykodisc 'Watching The Dark, the History of Richard Thompson'(3cd-box), 1993, Hannibal/Rykodisc 'The Best of Fairport Convention', (led), 1988, Island Records 'Who Knows Where The Time Goes' - Sandy Denny (3cd-box), 1986, Island Records 'The Attic Tapes', Sandy Denny/Trevor Lucas (rarities-cd), 1995, Raven Records Australia. /aardigheden, ïlijke functie. „Bij zingen draait het niet zozeer om een mooie stem, techniek of om je professionele houding. Het gaat om wat er zich in je kop afspeelt.foto gered mankowitz immerciële geslaagde vermenging van de oude keltische muziektraditie met de na-oorlogse Ameri kaanse populaire muziekstijlen - was al snel het domein van op een select, zoniet elitair publiek. Het genre ontstond in de tweede helft van de jaren zestig, in navolging van de Amerikaan se folkrock van The Byrds, Bob Dylan en The Band. Van de Britse tegenhanger was gitarist Richard Thompson al op zeer jeugdige leeftijd de belangrijkste architect. Thompson, een Londenaar met Schotse ouders - zijn vader bracht in Glasgow de post rond- ontgroeide binnen vijf jaar het ver maarde Fairport Convention, de groep die hij op zijn 17e mede had helpen oprichten. Voor die band schreef hij zijn eerste composities. Meeslepende melodieën vol keltische melan cholie, veelal gestoeld op traditionele patro nen en voortgestuwd door afro-amerikaanse grooves, vernuftig doorspekt met instrumen tale vondsten die hij ontwikkelde vanuit de meest uiteenlopende (etnische) genres, van vaudeville tot calypso en van music hall tot Afghaanse gospel. Gaandeweg bleek Richards pen minstens zo origineel. Bij voorkeur met veel zwarte humor berijmde hij zijn bizarre en zwartgallige the matiek, die al spoedig te boek stond als Ri chard's gloom and doom. Onveranderd - en nog steeds - putte hij inspiratie uit de duister nis die in de krochten van de menselijke na tuur hangt. Een wereld vol onverzoenlijkheid, verraad, verlies en eenzaamheid, geregeerd door de perversie van een misdadig brein. Verlegen Een man van grote talenten, maar echt zingen kon de verlegen Richard niet, zeker niet solo. Echter, rond de tijd dat hij - evenals zangeres Sandy Denny - uit 'Fairport' stapte en de so- lo-lp Henry, The Human Fly opnam, trouw de hij de evenoude Linda Pettifer. En die wist wel hoe ze haar heldere, diepwarme alt kon gebruiken. Ze had daar ook ruime ervaring mee. Als Lin da Peters had de Londense letterenstudente al enige jaren op de podia van de hoofdstede lijke folkclubs doorgebracht. Van moederszij de voortgekomen uit een familie van variété artiesten, was ze snel ingeburgerd in het aparte folk-wereldje. Alras bestond haar artistieke en amoureuze vriendenkring dan ook uit latere - vaak jong gestorven - cult-figuren als Tim Hardin, Tim Buckley, Mike Heron en Nick Drake en thans gevestigde namen als Paul Simon, Bert Jansch, John Renbourn, Martin Carthy en Jo hn Martyn. In 1970 met haar partner, de pro ducer Joe Boyd, naar LA mee verhuisd, voeg- nu in kleine kring een huizenhoog prestige hoog te moeten houden, terwijl ze voor het grote publiek niet bestond, begon ze zo lang zamerhand behoorlijk gênant te vinden. „Na tien jaar hield ik er maar mee op om me als zangeres aan de mensen voor te stellen. Ze kenden me toch niet. Begrijp 't niet verkeerd: ik vond het echt geweldig om Bob Dylan te ontmoeten, maar als ik had kunnen kiezen, was ik toch liever een van The Bangles ge weest." Met zoveel 'platvloersheid' kon ze in haar kringen natuurlijk niet aankomen. En al hele maal niet bij haar zeer zelfbewuste ega, die heel goed besefte dat hij grootse artistieke da den verrichtte. En die liever droog brood at dan tegenover zijn achterban gezichtsverlies te lijden. Die spanningen sloegen Linda van meet af aan op de stembanden. Ze had haar eerste lp met Richard Bright Lights) nog niet opgeno men, of het was al zover. Zwanger van haar eerste kind, viel ze letterlijk van het ene op het andere moment stil. „Iedere psychiater die ik het vertel zegt meteen 'Aha!merkt ze nu luchtigjes op, maar het is dus met zingen nooit meer goed gekomen. In 1988, zes jaar na de echtscheiding en twee geflopte solo-lp's la ter (waarvan de tweede niet eens meer werd uitgebracht), heeft ze haar vocale martelgang voorgoed beëindigd. Tropenjaren Linda onlangs in The Independent: „Bij zin gen draait het niet zozeer om een mooie stem, techniek of om je professionele houding. Het gaat om wat er zich in je kop afspeelt." En dat was een hoop. Want tegenover zangeres Mag gie Holland verzuchtte ze in het juli-nummer van het Britse muziekmagazine Folkroots: „Richard en ik zaten tien jaar lang dagelijks op eikaars lip, hadden nooit eens vrij van el kaar of van ons werk.Samen leven, compo neren, repeteren, optreden - het maakte de tien huwelijksjaren tot tropenjaren. Linda: „Ze telden dubbel; na twintig jaar was de koek schoon op." Nee, één korte maar veelzeggende huwelijks periode heeft haar keel haar niet getreiterd. Dat was op het eind. Linda, zwanger van hun derde kind, liep op alle dagen toen het paar in drie dagen zijn grootste commerciële succes Shoot Out The Lights opnam. Terwijl moeder aan het bevallen was, vertoefde vader in de armen van een nieuwe geliefde. Het toch nog abrupt gekomen einde van het huwelijk, bete kende echter niet meteen het slot van de artis tieke samenwerking. Contractueel was voor het voorjaar van '82 een tournee door de VS vastgelegd. de ze net ontluikende sterren als Linda Ron stadt, Carly Simon en Maria Muldaur aan dat rijtje toe. Amper teruggekeerd uit de States na haar breuk met Boyd, gaf Linda in het najaar van '72 haar ja-woord aan Richard. Die haalde daarmee op slag de best denkbare vertolkster van zijn even originele als weinig commercië le composities in huis. De combinatie van zijn gouden pennetje en haar gulden stembanden bracht hun tamelijk kleine platen- en con certpubliek in totale verrukking. Baanbrekende lp's In hun tien tumultueuze huwelijksjaren maakten de beide echtelieden samen zes baanbrekende albums, waarvan er drie in middels een klassieke rockstatus hebben ver worven. Daaronder de eerste en de zesde lp, die - geheel toevallig - ook qua titel de op bloei en het einde van de zwaarbeproefde re latie markeren: I Want To See The Brights Lights Tonight (uit 1974) en Shoot Out The Lights ('82). Het derde 'klassieke' album van de Thompsons is Pour Down Like Silver ('75), dat zij als belijdende leden van de Mohamme daanse Soefi-sekte opnamen. Op de jaren dat het paar in religieuze commu nes woonde - en Linda zwanger en wel haar echtgenoot twee maal verliet - kijkt Linda te genwoordig met de nodige scepsis terug. „Het belangrijkste wat ik daar opstak, was dat de Soefi-be weging voornamelijk welgestelde westerlingen aantrok die zichzelf daar uit puur schuldbesef gingen zitten straffen." Maar er wrong meer in Linda's gemoed dan alleen de echtelijke karakterbotsingen en het religieuze sektarisme. Diep in haar hart koes terde ze verlangens die niet bepaald strookten met de strenge beginselvastheid van het hoogmoedige folk-milieu. Linda hield - al van huis uit - óók van ongecompliceerde pop muziek. Daarbij vond ze geld verdienen aller minst verkeerd; als jonge folkie had zij het - o gruwel - al bestaan om reclamespotjes in te zingen... Maar met Richard zat ze op een houtje te bijten. Dat was geen leven voor ie mand die zich als klein meisje al had voorge nomen een ster te worden. Gênant „Ik raakte dat elitaire gedoe al snel zat; het betekende dat je je verkoopcijfers met een vergrootglas moest gaan zitten lezen." En om „Richard en ik zaten tien jaar lang dagelijks op eikaars lip, hadden nooit eens vrij van el kaar of van ons werk.foto paul l. kovit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 35