n. ch Zomer-Gids 'Ik wilde bij dat wereldje horen' DE STEM Uit de schaduw van zus Marie-Cécile 10.00 Is zijn open 8 uur. Sleuteltje Rollenspelvereniging in Tilburg houdt Gamesday rus 1996 ïaand prijzen: Carwe intjes, 1.29 kaas 48+, i van 't mes, ...1899 16.90 lile ...289 1.79 irt, >2A9 1.99 idappeltje, Ute II ...249 2.99 op sap, m- 59 !Pjes, X89 1.29 .289 2.29 NÜ 2.49 iik 249 5.99 enu, .289 2.59 of volkoren 4.99 -289 1.99 oakken, Nü 27.99 een kleintje" 9.95 act navul, .1&99 11.99 79 9.98 Vioolbouwer Johannes Jacobs bbj met aandacht voor viool op Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Pianist Carlos Moerdijk begeleidt Emmy Verhey op Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen BETSY EN GIJS IN D1 Het Parradijs RTL5 neemt aanloop als nieuwszender Amerikaanse acteur Greg Morris overleden Met dwergwerpen, bord- en kaartspelen jO gram 2.99" >P, >-2^72.49 142810.98 kunt u In alle AH winkels r kleine cijfertjes bij staan, n In AH winkels waar een aat. Reclameprijzen gelden voorraad strekt. pe viool is niet meer en niet minder dan een stuk gereed schap voor de musicus. Het is een mechanische klankverster ker, een klankkast met snaren. Om hem te bespelen is geduld, doorzettingsvermogen en aan leg noodzakelijk. Het is geen gemakkelijk te bespelen in strument. Er zijn vele jaren studie nodig om magische klanken te ontlokken aan het instrument. Om het publiek te bekoren is een muzikaal talent nodig en een vioolbouwer die een kwalitatief instrument met potentie maakt. Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen be licht dit jaar de viool. Aan de Bellinkstraat in Middelburg woont Johannes Jacobs die violen bouwt. Door Jeanette Vergouwen Middelburg op een drukke donderdag. De historische stad verwerkt duizenden toeristen die cultuur als slecht-weer- voorziening beschouwen. De weekmarkt en vakantie-activiteiten vormen een aantrekkelijke afwisseling en een tocht langs de eeuwenoude pandjes en straten tussen de buien door is ook niet te ver smaden. Niet ver van de Dam ligt de Bel linkstraat waar Johannes Jacobs woont. Hij is vioolbouwer en via de grote ramen aan de straatkant kijk je zo in zijn ate lier. Binnen overheerst de geur van hout. Overal zie je gereedschap, op de ene werkbank ligt een cello die gerepareerd moet worden, op de andere een viool in aanbouw. Johannes Jacobs is een en thousiast verteller en een bezield vak man. Hij is van mening dat de viool dramati sche eigenschappen heeft en dat het een instrument is dat kan zingen. „De viool heeft bijna geen limiet. De tessituur is groot, het is een meerstemmig instru ment en kan in alle muziekgenres ge bruikt worden. Het volume is niet groot maar dat is eigen aan het instrument. Te genwoordig vragen ze allemaal naar een grote toon. Ik vind dat een viool een fris en open geluid moet voortbrengen, de schoonheid van de klank zit niet in het volume, maar in de kleur. Het is aan de solist om een mooi timbre te maken, ik kan hem alleen een instrument met mo gelijkheden voorleggen. Jacobs praat enthousiast en gemakkelijk over zijn beroep, dat hij met liefde uitoe fent. „Alle fretloze snaarinstrumenten zijn universeel. Over 10.000 jaar bestaan ze nog, omdat ze alle emoties kunnen vertolken. Ook als de emotie verandert, is de viool in staat om deze te verklan ken." Hij kijkt naar een half afgewerkt exem plaarmet glinsterende ogen. „Dat wordt een hele mooie. Ik maak alles met de hand en het mooiste compliment voor me is de waardering van de musicus die na een concert goede kritieken krijgt en be weert dat het voor vijftig procent toege-- schreven kan worden aan het instru ment." Spaarcentjes Jacobs is 41 jaar en houdt van muziek, maar is volgens eigen zeggen geen mu zikant. „Ik wilde echter wel bij dat we reldje horen. Ais kind zag ik een repor tage over het maken van een Stradiva rius. Ik vond het prachtig en snapte niet dat ze zeiden dat het heel moeilijk was °m een dergelijk instrument te maken. Ik houd van precisiewerk en kon mijn draai niet goed vinden in mijn werk. Ik heb M:0. metaal gestudeerd en had geen vrede met datgene wat ik deed. Toen ik 27 jaar was, ben ik in Noorwe- Sen naar een volksmuziekfestival ge- 'Mijn klanten krijgen maatinstrumenten die echt voor hen alleen gebouwd zijn. gaan, waar een demonstratie vioolbouw werd gegeven. Ik heb mijn baan opge zegd en van mijn spaarcentjes de studie vioolbouw betaald. Een cursus van drie jaar in Wales. De opleiding werd het gymnasium voor handvaardigheid ge noemd en er kwamen mensen uit de he le wereld daar het vak leren. Vaardig heid is nodig, je moet in je handen krij gen wat je in je hoofd hebt. De leraar drukte me de eerste les een stuk hout in mijn handen en zei: 'Maak er maar een viool van'. Het was een kwestie van pu re ervaring: schaven, zagen en uitmeten. Daarnaast kregen we theorieles over akoestiek en het maken van gereed schap. Ik heb drie leraren gehad, alle drie met een eigen mening. Ze lieten de leerlingen vrij om alles zelf te ontdek ken. Originaliteit vonden ze belang rijk." Toen de spaarcenten opraakten ging Ja cobs met zijn eerste zelfgebouwde vio len op stap en probeerde ze aan de man te brengen. Zo kreeg hij in conservato riumkringen enige bekendheid. Als der tigjarige kwam hij met zijn diploma op zak terug naar Nederland en begon, op aanraden van een collega in Den Haag, meteen voor zichzelf. FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE „In het begin moet je gewoon veel instru menten bouwen en ze aan de musici la ten zien. Naam moet je zelf maken en vooral houden," vertelt de man die al in strumenten bouwde voor grote violisten zoals Theo Olof. Hij bouwt violen, alt violen en celli en voert reparaties uit. Ook de fabrieksinstrumenten werkt hij bij. Hij wijst op een partij vioolkoffers van de Zeeuwse Muziekschool. „Kwart, halve en driekwartviolen voor de kleine violisten van de toekomst. Ik heb alle kammen bijgewerkt. Dat is een heel pre cies werkje, maar zonder een goede (op maat gesneden) kam krijg je geen fat soenlijk geluid uit de viool. Tijdens mijn opleiding heb ik elf kammen kapotge- sneden voor ik er eentje goed had." Gutsen Tegen de wand hangen de mallen van de voor- en achterbladen van de viool en gereedschap. De kasten bevatten alle be nodigdheden. In de werkbanken zitten tientallen gutsen. Hij legt met zorg een zwart ebbenhouten lat op het instrument en verklaart grinnikend: dat is de toets. De viool is het enige instrument met maar één toets." Daarna laat hij zien hoe hij het bovenblad snijdt. „Ik ga hierbij toch gevoelsmatig te werk, je kunt dit niet wetenschappelijk benaderen, ik bouw mijn instrumenten binnen het mo del dat als vorm vaststaat (zoals Stradi varius en Guarneri). De inloop naast de F-gaten is nodig, anders kan de strijk stok er niet langs. Je kunt ook Weinig veranderen aan de breedte van de klank kast want dan krijg je kans op scheuren. Maar ik probeer toch enkele originele zaken te verwerken. Ik houd rekening met de lichaamsbouw van de speler. De speler kan gebaat zijn met langere of kortere snaren. Ik kan het instrument dus korter of langer maken en ook aan passen aan de vorm van de schouder. Niet iedere mens is hetzelfde gebouwd en je kunt daar dus rekening mee hou den. Mijn klanten krijgen dus maatin strumenten, die echt voor hen alleen ge bouwd zijn." Strijkstokken maakt Jacobs niet. „Dat laat ik aan anderen over. Als je een ver gelijking wilt: de viool is gelijk aan de scheepswerf en de strijkstok aan de zeil makerij. Wil je iets anders horen, dat kan: de viool zijn de stembanden en de strijkstok zijn de lippen en de tong." Krul In Hulst verzorgt Jacobs op zaterdag 14 september om 11.00 uur een lezing en een demonstratie vioolbouw in Baude- loo. Voor de belangstellenden een mooie gelegenheid om eens achter de schermen te kijken. Hij wil het publiek iets vertel len over de historie van het instrument, de vorm, het ontstaan en het gebruik. Daarnaast toont hij dia's en laat zien hoe een vakman te werk gaat, bijvoorbeeld bij het snijden van een perfecte krul, een soort slakkenhuis bovenaan de viool. „Een viool moet voor mij kwaliteit en originaliteit bezitten. De klank moet goed zijn, het uitzicht aantrekkelijk met een mooie kleur en vorm. Het geheel moet uitstraling hebben. Mijn instru menten moeten dynamiek bezitten, je moet er gedempt op kunnen spelen en met een fors volume. Karakter moet de viool bezitten. Hoe je dit bereikt? Moei lijk uit te leggen, de stijl van werken heeft ermee te maken, hoe je de guts han teert, de polsen draait, de vloeiende lijn krijgt. Ik werk het idee dat in mijn hoofd zit uit via mijn handen. Niet één instru ment is identiek. Ik streef naar het ma ken van instrumenten met een duidelijk eigen stempel." Over een Jacobs-sound wil hij niet spre ken. „Ik ben tevreden als vioolbouwer als het publiek na een concert van ie mand die op eep door mij gebouwde viool speelt, zegt 'wat klinkt zij mooi'. Welk hout ik gebruik en hoe de verhou dingen van hol en bol moeten zijn, is dan niet meer van belang, dat is mijn vak. Laat niemand meer praten over een jam merhout...de viool is een prachtig instru ment met vele mogelijkheden, waar lief hebbers van klassieke muziek en folk van kunnen genieten. Ik vind dat de veelzijdigheid van de viool tijdens het festival goed belicht wordt." Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, van 7 tot en met 29 september, met diverse concerten in Oostburg, Biervliet, IJzendij- ke, Aardenburg, Hulst, Terneuzen, Nieuw-Namen, St. Anna ter Muiden, Groede, Sluis, Philippine, St. Jansteen, Koewacht en Kloosterzande. Johannes Jacobs geeft op 14 september een lezing over vioolbouw in Baudeloo in Hulst (11.00 uur). Hoor Jeanette Vergouwen Zuiddorpe - Kinderen van be roemde ouders moeten of ano niem blijven of nog beroemder w°rden. Een zus van naam kan voor een jongere broer dus een las' zijn. Carlos Moerdijk, gebo ren in Zuiddorpe in 1945 en nu een bekend pianist, kan dit be kostigen. 2'jn moeder was een begrip in 'oeuws-Vlaanderen. Zij wist al es van piano en bespeelde jaren carillon van de Hulster basi liek. Zus Marie-Cécile Moerdijk ver overde Nederland met haar («liederenrepertoire en haar heldere stem. 'j legde een verzameling volks- rederen aan uit vele landen en trok volle zalen. arlos kreeg pianoles van zijn esde tot zijn twaalfde jaar van l11 moeder. Ik herinner me nog en pianowedstrijd bij Koster ey in Axel. We zaten er met tientallen kinderen, allemaal hadden we een pianowerk inge studeerd en mochten spelen voor het groot publiek. Gierende zenuwen, vingers die op het laatste moment weigerden, maar ook ontzettend veel ple zier. Tenslotte was er limonade en werd er heel wat afgekletst tus sen de sonates en etudes. Ik bracht het er niet slecht van af, maar mijn prestatie verbleekte toen een klein jongetje achter de piano plaats nam. Hij trok zijn handschoentjes uit, keek ernstig naar de toetsen en speelde een werk waar de meeste deelne mers nog lang niet aan toe wa ren. Hij won de wedstrijd en wij dronken limonade. Het was Carlos Moerdijk, die la ter studeerde aan het Brabants Conservatorium bij Gérard van Blerk, waar hij op 22 jarige leef tijd met onderscheiding het so lodiploma behaalde en de toela ting tot de studie voor de Prix d'Excellence. Carlos was niet meer het broer tje van Marie-Cécile die haar begeleidde, hij was een pianist waar men rekening mee moest houden. Sinds 1970 is hij als do cent verbonden aan het conser vatorium in Tilburg en hij ge niet voornamelijk bekendheid als kamermuziekspeler en bege leider. Vele optredens in binnen- en buitenland bewijzen dit. Hij werkt ook samen met violis te Emmy Verhey, met wie hij di verse opnamen realiseerde. In het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen begeleidt hij haar in werken van Ravel, De Falla, Kodaly, Fauré en Van Beetho ven (dinsdag 24 september in de r.k.kerk in Sint-Jansteen). Hij speelt dan piano en luthéal. De luthéal kan in een gewone vleu gel geplaatst worden. Deze me chaniek maakt het mogelijk om naast de pianoklank (door mid del van registers) de klankkleu ren van bijvoorbeeld de luit na te bootsen. Maurice Ravel schreef een versie van Tzigane voor viool en lu théal. Er bestaan niet veel exemplaren. In 1979 werd na een restauratie door pianotech nicus Evert Snel de Tzigane van Ravel uitgevoerd door Daniel Wayenberg en Theo Olof. Zeeuws-Vlaanderen kan nu door twee andere Nederlandse musici, Carlos Moerdijk en Em my Verhey, deze versie horen. Carlos Moerdijk begeleidt Em my Verhey, dinsdag 24 septem ber in r.k. kerk in Sint-Jansteen. Carlos Moerdijk. FOTO NEDERLANDS IMPRESARIAAT DONDERDAG 29 AUGUSTUS „Pa, pa, help nou toch", hoorde ik duidelijk de schelle stem van Violina. Denkend aan haar vriendjes van de afgelopen dagen schoot meteen het ergste door mijn hoofd. „Pa, kom nou toch, mijn fiets", kwam ze roepend de camping-kantine binnengerend. Ik prikte net de laatste losse mossel uit de pan en ging met haar mee naar buiten. Wat bleek? Het sleuteltje van onze campingfiets was weg, gesto len, zeg maar. Wekenlang niks meegemaakt op deze rustige ge zinscamping en dan krijg je zoiets. Violina vond het vreselijk, want zij is de vaste gebruikster van deze ouderwetse doch degelij ke witte Belgische vouwfiets. Zelfs naar het toiletgebouw drie ca ravans verderop pakt zij de fiets. Ze heeft er zelfs een speciaal mandje aan gehangen voor haar beautycase met een speciaal vak je voor haar vele douchemuntjes. „Wat krijgen we nou?" stamelde ik en Violina vertelde tegen mij en de langzaam groeiende menigte nieuwsgierigen dat er een nieuw jongetje was die verzot schijnt te zijn op het verzamelen van fietssleuteltjes. „Maar wie is dat dan, hoe ziet ie eruit?" vroeg ik vertwijfeld. Maar een duidelijk signalement wist niemand te geven. In een poging om deze crimineel eigenhandig in de kladden te grijpen, Ben ik met de fiets op mijn rug het hele campingterrein afgelopen. In de hoop dat een oplèttende vader zou roepen: „Gijs, mis jij misschien een fietssleutelje?" Mooi niet dus. Wel veel ge roep allemaal en veel vragen. Iedereen wilde het naadje van de kous weten, want een dergelijke gebeurtenis komt op deze cam ping hooguit eens in de vijf, zes, zeven jaar voor. Dankzij de hulp van tientallen kinderen kwam laat op de avond de dader op de proppen. Tenminste, zo noemden we met zijn allen dat jongetje van een jaar of acht, want op zo'n camping heb je na tuurlijk geen justitieel apparaat. Na een flinke huilpartij bleek ie het toch niet gedaan te hebben. Het fietssleuteltje bleef het gesprek van de dag en Violina stond in de volle schijnwerpers. De oplossing kwam weer eens van Betsy. „Gijs," zegt ze, „sla toch gewoon met een zware hamer dat hele slot van die fiets, d'r wordt hier toch nooit iets gestolen." En zo keerde eindelijk de rust weer op het plekje dat wij intussen zo goed kennen. Van de dader ontbreekt nog altijd ieder spoor. WORDT VERVOLGD Van onze rtv-redactie RTL5 lijkt met het program ma Vijf in het land vanaf 2 september een aanloop t'e ne men naar zijn toekomstige functie als nieuwszender. Ie dere maandag stelt de RTL- nieuwsredactie een half uur durend bulletin samen met uitsluitend Nederlands nieuws. Dat begint om 19.00 uur. „Wij vergelijken het niet met Hart van Nederland van SBS6," zegt een woordvoer der van RTL. „Het ligt eigen lijk min of meer in het ver lengde van ons programma Ooggetuige. Las Vegas (dpa) - De Amerikaan se acteur Greg Morris, vooral be kend uit de tv-serie Mission lm-, possible, is op 61-jarige leeftijd overleden. Hij gold als een,van de populairste zwarte tv-sterren in de Verenigde Staten. Morris begon zijn carrière in se ries als The Twilight Zone en The Dick Van Dyke Show. Maar zijn grote doorbraak kwam met de rol van elektronica-deskundige Bar ney Collier in de originele Mis sion Impossible-sene. Andere successen volgden met The Love Boat en Roots. Morris was dinsdag dood aange troffen in zijn appartement in de buurt van Las Vegas. Over de oorzaak van zijn overlijden is nog niets bekend. Van onze verslaggever Tilburg - Tïlburgs Kampioenschap Dwergwerpen met prijzen!! meldt het programma van Farotil's Gamesday 1996, dat zater dag in café-restaurant Boerke Mutsaers wordt gehouden. Faro- til (Fantasy Rollenspel Tilburg) is een Tilburgse spelletjes- en rollenspelvereniging, met 175 leden een van de grootste die Ne derland rijk is. De Gamesday is een landelijke beurs voor jong en oud waarin bekendheid wordt gegêven aan de Fantasy Rol lenspel Wereld die populair is bij de hedendaagse jeugd. Dwergwerpen? „Ja, leuk hè," reageert Peter van Spaandonk van het Farotil-bestuur. „Het is de eerste keer dat we zoiets in Tilburg doen. Neen, het zijn geen menselijke dwergen! Daar zou ik het zelf ook niet mee eens zijn. Het is een zak zand in de vorm van een pop, met een masker van een beademingspop als gezicht, een baard en een lederho- sen aan." Volgens voorzitter Maurice Foulon van Farotil is Magie een ander on derdeel van de spelletjesdag dat goed gaat scoren. „Het is een kaart spel dat momenteel bij de schooljeugd net zo populair is als toepen of zwikken in vroegere tijden. Het gaat er hier om tegenstanders met draken en andere monsters te bestrijden. Bepaalde beesten veroorza ken de meeste schade, waarna je gaat aanvallen of verdedigen. Als je tegenstander op nul punten uitkomt, ben je winnaar. Het is een Risk- achtig spel, een strijd van goed tegen kwaad waarbij het goede moet winnen. Wat dat betreft eindigen de meest moderne spelletjes ook nog steeds vrij klassiek." In een wereld van dwergen, magiërs, ridders, priesters, draken en trol len spelen rollenspel-spelers zaterdag in Boerke Mutsaers hun spelwe- feld. Veelal zijn de rollenspel-verhalen die gespeeld worden, geba seerd op de fantasiewereld van Tolkien of andere Fantasy Fiction-ver- halen, zoals Heroes Quest of Warhammer Quest. „Rollenspellen kunnen bestaan uit het AD&D-spelsysteem, maar ook uit bordspellen of kaartspellen. Tijdens de Gamesday kunnen bezoe kers kijken, spelen, Mapic-kaarten ruilen, informatie inwinnen bij Farotil of bij een van de aanwezige andere rollenspelverenigingen uit Nederland. Of iets kopen bij een van de vijf op rollenspel georiënteer de stands," legt Foulon uit. De afdeling Faroltil Live Roleplaying is met een aantal als ridders of andere fantasy-figuren verklede mensen aanwezig en verzorgt een riddertoernooi waarbij omstanders worden uitgedaagd om een schone jonkvrouwe te redden uit de handen van een gedrocht. Ook houdt de Wargame-afvaardiging van de Vereniging Murphy's Heroes een de monstratie-sessie. De organisatie Games Collosseum houdt een voor ronde van het Landelijke Kampioenschap Talisman, een van de be kendere rollenspellen, aldus Farotil. 'Farotil's Gamesday 1996', zaterdag in café-restaurant Boerke Mutsaers, Vijverlaan 2 in Tilburg, van 10.00 tot 22.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 23