VNU boekt 13 procent meer winst Bonn gaat confrontatie met EU over subsidies uit de weg Philips vestigt hoop op breedheeld-tv DSM ziet wel brood in afgedankt tapijt HBG rekent op een lichte stijging winst Onderzoek mogelijke beursfraude Ceteco Ahold reorganiseert Amerikaanse 'supers' rderij Rijnders Zonnehemels A6 Aanbieding an een vakman p met toekomst? r(ster) ''Grimeur ge consultant Zin in zingen? Chauffeursdiploma Vrachtauto Theorie Bus Theorie Peter Jansen DE STEM ECONOMIE A7 Ondanks verlies HMG en YTM Weer concurrent op de markt voor Fokker-70 KOP MUNT Goedkoop USTUS 1996 all Street lied signal jr.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. baan company bethl. steel boeing co burlington sfe can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digit.equipm. dupontnemours dow chemical eastman kodak n corp ford motor gen. electric gen. motors hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries klm airlines kpn mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 49s/, 54 59 63'/, 41 53'/, W, 26/ 32s/. 10'/. 90s/. 80s/. 22 59/, 12'/, 29'/. 85'/, 27 37/. 82'/, 79/ 74'/, 81'/, 33 85'/, 50s/, 46'/, 44s/. 11214 23'/, 28% 35'/j 51 67'/. 113'/, 32/ 33 15114 45 87 89/ 45'/, 144s/, 115/, 16 23s/. 21 27/08 51/, 56V, 59'/, 63s/. 42/ 53/, 70 26/, 33s/, 10/ 91'/, '79 23 59 12/, 29 86 27/, 37'/, 82 79'/, 74'/, 82'/, 34 86s/, 50' 47'/, 45/, IIIs/, 23/, 29 35s/, 50 67'/, 115s/, 32/ 34/. 152 45 88/, 89% 45 146 115s/, 15 24/, 2iy, advieskoers k vorige koers sk slotkoers gisteren ex dividend gedaan /bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 809 0,70 b 0,70 566 15,50 b 15,80 543 1,20 1,20 367 8,80 a 8,40 334 3,50 4,50 535 2,00 3,40 413 6,70 8,60 692 1,90 1,90 1321 0,90 0,90 400 1,50 1,60 422 0,90 0,90 661 1,10 1,00 a 684 6,10 6,30 520 0,40 0,40 510 0,30 a 0,30 289 5,20 a 6,40 450 3,40 4,30 473 2,30 2,90 a 460 38,00 41,70 406 14,70 16,70 465 7,50 8,80 460 3,00 2,30 530 5,30 4,20 825 2,40 2,00 510 1,30 1,50 692 2,60 3,30 411 1,00 1,20 594 3,80 4,50 336 3,10 4,20 655 1,40 1,30 750 0,50 0,40 917 1,10 1,10 767 2,40 2,30 339 1,00 1,00 549 7,00 6,70 675 8,10 8,20 466 2,90 b 3,00 684 2,40 2,40 376 27,50 36,00 a 508 7,50 13,00 357 11,00 6,10 335 2,00 2,00 a 633 0,90 0,70 478 3,40 2,90 633 2,20 2,60 880 0,70 0,60 446 2,20 2,20 766 0,80 1,00 404 1,20 1,40 860 2,20 2,10 :ek, tevens reparatie. Vrijblij- nstr.24 Breda. 076-5211573 3 wkn. 100,- 0165-546626. ook dit seizoen weer met cursus en de basiscursus, iber. -.1. 076-5205680. veer de opleidingen voor: ialiste nieuwe stijl) en wij gegarandeerd werk. sn naar onze info-avond op s a.s. aanvang 20.00 uur. st. Pottersplein 51, 4815 Bd 76-5811919 - Foppe Mollema, muziekpe dagoog, wil je graag bege leiden en stimuleren, erw niet vereist. Ook pianoles sen. Inl. 076-5218137 Onze cursussen starten op, 3 september met 5 september 7 september A.D.R. Gevaarlijke stoften Info: BOVAG en A.B.A.n. Autorijschool Oudenbosch 0165-32032 Ruophen 0165-34357 WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1996 poor Frans Wijnands Bonn - De Duitse regering wil proberen om buiten het Euro pese Gerechtshof om een op lossing te vinden in de kwes tie van de omstreden miljoe nensubsidies aan Volkswa- gen. De regering van de deelstaat Saksen heeft onlangs een subsi die van 142 miljoen aan VW ver leend om daarmee ruim 23.000 „ieuwe arbeidsplaatsen in twee nieuwe VW-fabrieken in Saksen veilig te stellen. De Europese Commissie - met name commis saris Karei van Miert - had toe stemming gegeven voor 52 mil joen mark. Zowel de Saksische minister president Kurt Biedenkopf (CDU), als Van Miert beroepen zich op de subsidie-regelingen vastgelegd in het verdrag van Maastricht. Dat voorziet in be paalde gevallen in extra steun voor probleem-gebieden, waar toe ook de voormalige DDR mag worden gerekend. Maar niet tot iedere prijs vindt Van Miert. Nadat Saksen eind vorige week had aangekondigd bij het Euro pese Gerechtshof te zullen kla gen tegen het verbod van de EU- Commissie, heeft nu ook Van Miert laten weten een tegen- klacht voor te bereiden. Hij vindt VW een gezond bedrijf dat welis waar steun bij verdere investe ringen mag krijgen, maar niet zoveel als Saksen wil geven. Van Miert vreest bij een uitzonde ringspositie van Saksen een op komende golf van subsidie-aan spraken en nationale aanvullen de subsidies in alle lidstaten van de Europese Unie. Een eerste poging van de Duitse minister van Economische Za ken, Günter Rexrodt om de zaak met een acceptabel compromis op te lossen is eind vorige week mislukt. Het voorstel om de om streden 91 miljoen voorlopig 'op ijs te leggen en niet te besteden', wijst de VW-directie af. Ter loops, maar niet minder dreigend wordt opgemerkt dat de produk- tie anders wel eens naar een loon-vriendelijk land, zoals de Tsjechische Republiek, zou kun nen worden verplaatst. VW-chef Piëch: „We hebben die 91 mil joen op rechtmatige wijze gekre gen en zullen ze derhalve ook volgens de voorschriften investe ren". Het Duitse kabinet heeft zich gisteren in zijn eerste zitting na de zomerpauze langdurig met de kwestie bezig gehouden. In houdelijk staat Bonn achter de deelstaat Saksen, maar het wil tegelijk een harde confrontatie met de EU voor de rechter voor komen. Mocht het tot een rechts zitting komen dan wil Bonn een eigen klacht achter de hand heb ben. Vooralsnog zal worden ge poogd om de zaak in der minne te schikken. De komende dagen worden daartoe opnieuw ge sprekken tussen de betrokkenen gevoerd. Van onze redactie economie Haarlem - Mediaconcern VNU heeft, ondanks verlies bij de commerciële omroep, in de eerste helft van 1996 de nettowinst met 13 procent vergroot tot 143 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat was met 202 miljoen gulden eenderde ho- ger dan dat van de eerste helft van vorig jaar. VNU, onder meer uitgever van deze krant, denkt de winstgroei van de eerste zes maanden de rest van het jaar ten minste vast te kunnen houden. Het bedrijfsresultaat van de com merciële omroep (VNU heeft be langen in de Holland Media Groep en het Vlaamse VTM) sloeg om van 33 miljoen gulden positief in de eerste zes maanden van 1995 naar 6 miljoen gulden nega tief in de eerste helft van dit jaar. De omzet daalde van 174 naar 127 miljoen gulden. Volgens een woordvoerder is dat het gevolg van de scherpe con currentie in deze markt, zowel in Nederland als in België. VNU meent dat een aantal ingrijpende maatregelen vanaf 1997 verbete ring zal brengen. In de tweede helft van het jaar, denkt de uitge ver, zal de marktsiuatie voor de commerciële omroep niet wezen lijk veranderen. De maatregelen hebben niet of nauwelijks betrekking op de om roeporganisaties zelf. Het con cern denkt beter gebruik te kun nen maken van het feit dat RTL4 en VTM in hun markten leidende posities innemen en zo betere ta rieven kunnen bedingen. Ook van de aanpassing van het 'profiel' van Veronica verwacht VNU vruchten te kunnen plukken. De grootste winsttoename boekte VNU de afgelopen maanden in de divisie 'business information' in de Verenigde Staten. Deze groep van specialistische informatiebe drijven wist bij een omzet van 382 miljoen gulden (20 miljoen meer) een bedrijfsresultaat van 61 miljoen gulden te halen, even eens 20 miljoen hoger dan in de eerste helft van 1995. De grootste winstbij drage kwam uit de publiekstijdschriften die uit een omzet van ƒ618 miljoen een bedrijfsresultaat van ƒ90 miljoen (eerste helft '95: 80 mil joen gulden) peurden. De dagbla den verdienden 49 miljoengulden dat is 3 miljoen meer dan vorig jaar, op een met 68 miljoen gul den gestegen omzet van 363 mil joen. De stijging van de inkomsten van de dagbladen komt voor een deel uit hogere oplage-inkomsten. De abonnementen werden duurder en de oplage steeg met tweetien- de procent. De advertentie-in komsten groeide met 8,5 procent. Dat kwam onder meer doordat er meer personeelsadvertenties in de kranten verschenen. Dat het resultaat de omzetgroei niet bijhield, komt volgens de VNU-zegsman door aanloopkos ten van regionale tv, internetpro jecten, alsmede tegenvallende kosten van de samenvoeging van de regionale dagbladen in Lim burg en West-Brabant. De totale concernomzet in het eerste halfjaar nam met 14 pro cent toe tot 1,6 miljard gulden. De groei exclusief de inbreng van overgenomen bedrijven bedroeg 9,5 procent, het positieve effect van wisselkoersen (1,7 procent) meegerekend. Toulouse (dpa/anp) - De Brits-Franse-Italiaanse vlieg tuigbouwer Aero Internatio nal Regional (AIR) wil in 2001 met een klein straalvliegtuig op de markt komen. Het betreft een 70-zitter, waar door de Fokker 70 er een concur rent bij krijgt. AIR is niet de enige die zich op de regionale luchtvaartmarkt richt. Nu Fokker in maart failliet is verklaard en het bedrijf nog slechts enkele vliegtuigen af bouwt onder leiding van de cura toren, duiken er steeds meer vliegtuigbouwers op die de open gevallen plek maar al te graag willen opvullen, zoals Avic en Bombardier. De markt lijkt uiterst aantrekke lijk. De komende twintig jaar worden er waarschijnlijk zo'n 5000 vliegtuigen voor de regiona le afstand verkocht. Een bezoekster van de Cebit Home beurs in Hannover loopt door een tunnel van televisietoestellen. foto epa Door Gijs Moes Hannover - De Europese markt voor consumentenelek tronica vertoont nog geen ver betering. Vooral in Duitsland blijven de verkopen achter.. Philips heeft zijn hoop vooral gevestigd op breedbeeld-tv. Dat bleek gisteren op de Cebit Home in Hannover, waar pro ducenten van computers en consumentenelektronica hun nieuwste producten tonen. In de maanden februari tot juli 1996 waren de verkopen in de consumentenelektronica 3 pro cent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de audio deed het slecht. Voor het hele jaar verwacht F. Muyres, manager van Philips Duitsland, een ach teruitgang van 5 tot 7 procent. Philips wist intussen wel het marktaandeel in Duitsland te verhogen, tot bijna 10 procent op dit moment. „Daarmee zijn wij het derde merk in Duitsland," al dus Muyres. Wat betreft breed- beeld-tv's is het concern zelfs marktleider. Het marktaandeel van Philips groeit niet alleen in Duitsland, aldus J. d'Elfant, die de leiding heeft over de divisie Sound Vi sion in Europa. In de andere lan den is de markt bovendien iets beter. „Maar de prijserosie stopt niet," aldus D'Elfant. Hij ver wacht net als Muyres veel van breedbeeld. „Die markt vertoont een sterke groei." Philips toont op de Cebit Home verder de 'flat-tv', een nieuwe, extra grote en platte televisie. In het voorjaar van 1997 moet het scherm, dat dank zij de nieuwe plasma-technologie slechts tien centimeter dik is en bijna een me ter breed, op de markt komen. Het gaat dan meer dan 20.000 gulden kosten. Voorlopig geen product voor de gemiddelde con sument. D'Elfant noemde flat-tv 'een sig naal dat laat zien dat we bezig zijn met de nieuwste ontwikke lingen'. Sound Vision kan zo'n positief signaal goed gebruiken, na de grote reorganisatie die vo rige maand werd aangekondigd. Wereldwijd moeten er bij de divi sie 6000 banen verdwijnen. De introductie van een ander nieuw product dat de kar moet gaan trekken, DVD, is nog in ne velen gehuld. De komst van deze opvolger van video en CD-rom wordt vertraagd doordat er nog geen overeenkomst met de grote filmmaatschappijen is. Die wil len voorkomen dat nieuwe films straks in een keer over de hele wereld thuis te zien zijn. Een DVD-schijfje kan gemakkelijk ondertiteling of nasynchronisatie in verschillende talen bevatten. Daarom moet de wereld in vijf 'regio's' worden verdeeld, waar van Europa er één zal zijn. De maatschappijen kunnen dan be slissen wanneer een film in een bepaalde regio 'geïntroduceerd' wordt, net zoals dat nu per land gebeurt. J. Oosterveld, die bij Philips ver antwoordelijk is voor het nieuwe schijfje en de andere optische media, omschreef de situatie zo: „Het orkest zit klaar, de instru menten zijn er, maar er moet nog gestemd worden." Toch ziet Oosterveld een grote toekomst voor DVD, vooral als vervanger van de CD-rom. „De verwachting is dat er in het jaar 2000 25 miljoen drives verkocht worden. Dat is 10 procent van de markt." Wanneer Philips' DVD nu op de markt zal komen, wilde hij niet zeggen. Sony wil in maart van het volgend jaar een speler op de markt brengen. Van onze verslaggever Rijswijk - Hollandsche Beton Groep (HBG) verwacht voor 1996 een 'lichte stijging' van de nettowinst. Na jaren van groei (met dank aan buitengewone baten) vormt een toename van de ope rationele resultaten weer de basis van die winst. In het eerste halfjaar steeg de winst uit gewone bedrijfsuitoefe ning met 21 procent tot 69 mil joen gulden. Netto bleef HBG met 53 miljoen Sulden iets onder de halfjaar winst van 55 miljoen gulden van een jaar geleden, maar daarin zat 15 miljoen gulden'aan boekwinst op de verkoop van de laatste aan delen in branchgenoot Volker Stevin. Voor het tweede halfjaar rekent H°G op een verdere verbetering, die de winst zal opstuwen tot bo- 1995^6 ms^oen van Het concern wordt geholpen door een lagere belastingdruk - de wnist komt nu meer uit verre (bagger)markten en niet uit re- po s met hoge tarieven als Duits land en het Verenigd Koninkrijk -maar ook door betere prestaties yan de werkmaatschappijen. hbG heeft in de afgelopen jaren winst uit de Volker-aandelen onder meer aangewend voor re organisaties, die nu effect resul teren. «Verlieslijdende activiteiten die fpen verlies meer lijden," bepaal- ®n volgens bestuursvoorzitter ir. Nick de Ronde Bresser in de afge lopen zes maanden het verschil. Momenteel verkeren alleen Raulf Bau (verlies op een project in Berlijn) en installateur HCG nog in de rode cijfers. Van het jaren lange tobbende HCG wordt vol gend jaar een bijdrage aan de winst verwacht. Voorzichtig noteert HBG ook be tere marges. De stijging van het bedrijfsresultaat van 21 procent ging gepaard met een door de vorst beperkte omzettoename van maar 4 procent tot 2,7 mil jard gulden. De werkvoorraad steeg met 13 procent tot 5,2 mil jard gulden. Behalve op de wereldbagger- markt ziet HBG in de bouw in Nederland (met licht herstel voor de utiliteitsbouw), België en Ier land redelijk gunstige ontwikke lingen, in tegenstelling tot de markten in Duitsland en het Ver enigd Koninkrijk. Voor de Rijswijkse aannemer is de tijd voor een Duitse of Britse overname rijp nu de koers/winst verhoudingen van ooit 30 dalen naar 12 tot 17, meer in de richting van HBG dat zelf 9,5 maal de winst noteert. Elk jaar wordt in Europa negenhonderd miljoen vierkante meter tapijt afgedankt. Drie kwart daarvan komt op het stort terecht. Het chemieconcern DSM onderzoekt nu samen met de Europese tapijt industrie de mogelijkhe den om tapijt te recyclen. Door Peter Kamps Heerlen - Nee, het is nog te vroeg om getallen te noemen, zegt Nico Janssen behoedzaam. Maar als het allemaal lukt, dan heeft DSM natuurlijk belang stelling om zo'n grootschalige in stallatie te bouwen. En uiteraard is de locatie Geleen dan een po tentiële vestigingsplaats, laat hij doorschemeren. Tapijt. Janssen weet daar onder hand alles van. Vier jaar houdt hij zich bij DSM nu al bezig met de mogelijkheden om tapijt te re cyclen, het laatste jaar fulltime. DSM is als producent van caprolactam een belangrijke grondstoffenleverancier van de Europese tapijtindustrie. Negenhonderd miljoen vierkante meter afvaltapijt. Dat komt overeen met 1,6 miljoen ton per jaar. Driekwart daarvan komt op het stort terecht, de rest wordt verbrand. Twintig procent van het groot vuil in Nederland be staat nu al uit tapijt. Deze cijfers maken in een oogop slag duidelijk waarom recycling sinds enkele jaren hoog op de agenda van de Europese tapijtin dustrie staat. Om de afvalberg te verkleinen verhogen de overhe den de stortkosten, terwijl de mi lieubewuste consument produc ten de rug toekeert die het milieu zwaar belasten. Het is dus een kwestie van lijfs behoud voor de tapijtindustrie om een kringloopsysteem op te Nico Janssen in de DSM-proeffabriek voor de recycling van afge dankt tapijt. foto dsm zetten, erkent Janssen. Vooral in Duitsland, tapijtland nummer één in Europa, worden de punt jes sinds kort krachtig op de i ge zet. Over twee maanden treedt bij onze Oosterburen een nieuwe wet in werking: das Kreislauf- wirtschaftsgesetz. Die wet ver plicht producenten hun produc ten na gebruik in te zamelen en te recyclen. Niet alleen een milieumaatregel, maar ook een miljardenbusiness, verduidelijkt Janssen. „De kos ten van inzamelen en herverwer- ken bedroegen vorig jaar in Duitsland zes miljard mark." Maar het is ook een wilde, on stuimige markt. Inzamelen lukt nog wel, maar herverwerking lang niet altijd, waardoor er re gelmatig sprake is van illegale afvalverwerking. Ook om die re den proberen de Europese tapijt fabrikanten een gesloten kring loopsysteem te ontwikkelen. DSM is hierbij de spin in het web; andere deelnemers aan het project zijn Enichem (een Itali aans chemiebedrijf), het insti tuut voor tapijtonderzoek TFI in Aken en de Europese tapijtin dustrie (vertegenwoordigd door GuT). De Europese Commissie heeft voor het project vijf mil joen gulden beschikbaar gesteld. De werkverdeling ziet er in grote lijnen als volgt uit: DSM concen treert zich op de technische as pecten van de recycling, de ta pijtindustrie op het opzetten van een inzamelingssysteem. Om dat systeem sluitend te maken moe ten niet alleen de fabrikanten meewerken, maar ook de detail handel. Ernst Schroder, zakelijk leider van GuT, maakt zich weinig zor gen over de bereidwilligheid van de detaillisten. Met de oprichting van Care (Car pet Recycling Europe) heeft GuT inmiddels al enkele flinke stap pen gezet. Dit inzamelings- en sorteringsbedrijf krijgt volgens Janssen in volgroeide staat een omzet van enkele honderden mil joenen. Het bedrijf wordt gedeel telijk gefinancierd door GuT. VLIEGEN NAAR En geland is goedkoop! Althans, dat proberen de luchtvaartmaatschappijen ons in hun campagnes wijs te maken. Maar is het ook zo? Sinds de 29-jarige Stelios Haji- Ioannou (kortweg Stelios) zijn EasyJet tussen Londen en Amsterdam laat vliegen, is er hevige turbulentie op dit tra ject. Deze Grieks-Cyprioot ad verteert met tarieven vanaf 99 gulden voor een enkele reis. Dat is een aantrekkelijke prijs. EasyJet presenteert zich als een rasechte low-cost carrier. geen duur kantoor, geen sma kelijke maaltijden, zelfs voor de koffie aan boord moet de passagier zijn portemonnee trekken. En heel belangrijk is ook het uitschakelen van de reisagent: die krijgt standaard een com missie van negen procent van de reissom, terwijl hij ook nog eens extraatjes kan verdienen bij goede prestaties. Daar staat wel tegenover dat Stelios zich bijkans arm adverteert, want hoe komt de consument an ders te weten dat hij met Easy Jet de lucht in moet? Nu lijkt er geen gras zonder addertjes, het gaat nadrukke lijk om van af tarieven. Als de goedkope stoelen op zijn, moet de reiziger duurdere tickets nemen. De meeste van de 130 passagiers in de Boeing 737 betalen dus meer dan die 99 piek. De andere maatschappijen ne geerden de Griek eerst. Tegen dat geld zou die Griek het nooit uit kunnen houden, hoe steenrijk zijn vader, een reder, ook zou zijn. 'Wij merkten niets van die Griek', zeiden ze. Maar die woorden waren nog niet koud, of KLM, Transavia en Air UK, alle bondgenoten, besloten terug te meppen. 'Naar Londen? Easy Choice', roept een brutaal gebekte zwaan ons toe. Voor 90 gulden vlieg je KLM. Nu staat bij dat bedrag al meteen een sterretje: de eerste kleine lettertjes van de voorwaarden. De prijs geldt alleen bij het boeken van een retour. De meeste voorwaarden staan echter niet in de advertentie. Want de keus blijkt in praktijk lang niet zo gemakkelijk als onze gevleugelde vriend wel beweert. Op vele vluchten bie den de gevestigde maatschap pijen helemaal geen goedkope stoelen en je moet een week end in Londen blijven - in te genstelling tot EasyJet. Een marketing-manager: „We verkopen onze stoelen zo duur mogelijk. Op een vrijdag avondvlucht is ons hele toestel gevuld met business-class-pas- Door Willem Reijn sagiers. Maar als je op de stille dinsdagmiddagvlucht passa giers tegen dat bodemtarief van 198 gulden retour mee neemt, krijg je extra inkom sten." Immers: een stoel kun je maar één keer verkopen. Sluit de deur van het vliegtuig, dan is de opbrengst nul. „Maar als we onze kisten vol hebben te gen dat lage tarief, kunnen we niet vliegen." De KLM mepte terug vanwe ge het gestaag van 44 naar in middels 41 procent teruglo pende marktaandeel op de normaal zeer lucratieve route op Londen. Maar vooral ook dreigt Stelios om vanaf Am sterdam bijvoorbeeld ook op Kopenhagen en Barcelona te gaan vliegen. Dat zou de KLM pas echt pijn gaan doen, want de Europese vluchten leveren toch al geen geld op. KLM dumpt de goedkope luchtre der nu graag de markt uit. Stelios slaat nu leuk terug in zijn nieuwe reclamecampag nes. Op de radio spreekt hij als een KLM-piloot de passagiers toe: 'Bedankt dat u met ons vloog. Voor de maaltijd be taalde u 150 gulden, voor de reisagent 50 piek.' Dat prik kelt in die wereld! Zonder ons zou vliegen niet zo goedkoop zijn, roept hij in de krantenadvertenties. Hij heeft helemaal gelijk dat KLM de tarieven meteen weer ver hoogt als Stelios crasht. Behalve dan dat vliegen nog steeds niet goedkoop is. Pro beer maar een retour te boe ken naar Londen Heathrow: op maandagochtend heen en dinsdagavond terug. Zeshon derd gulden meneer. Niks geen goedkope tarieven, niks geen EasyChoice in wel erg goedkope reclames. Maar je kunt er onder uit ko men. Door twee tickets te ko pen met een weekend erin, een van de voorwaarden uit de kleine lettertjes, ben je met 470 gulden twintig procent minder duur uit. Rare wereld, die luchtvaart. Utrecht (anp) - De bijzondere koersontwikkeling en hoge om zetten bij Ceteco van afgelopen maandag hebben de aandacht getrokken van de commissaris voor de notering van de Amster damse effectenbeurs. Ceteco publiceerde nabeurs hogere half jaarcijfers. Volgens Janssen is het nadrukke lijk de bedoeling dat alle soorten tapijten ingezameld en verwerkt gaan worden. „Het is niet onze bedoeling alleen de krenten uit de pap te halen." Hamvraag is natuurlijk of het re cyclen van tapijt tot de chemi sche grondstof caprolactam eco nomisch haalbaar is. Janssen verwacht van wel. Nu is recyclen nog wel duurder, maar het ver schil wordt snel kleiner naarma te de stortkosten stijgen. Ook technisch lijken de problemen oplosbaar. „De proeffabriek draait voorspoedig. Hij verwacht dan ook dat DSM binnen nu en een paar jaar be slist over de bouw van een com merciële installatie. Als die fa briek er komt, dan verwacht Janssen dat ze een capaciteit krijgt van circa 150.000 ton: tien procent van de hoeveelheid tapijt die jaarlijks afgedankt wordt. Janssen bestrijdt dat DSM hier mee in eigen vlees snijdt. Het maken van caprolactam (een witte, melkachtige substantie) uit fenol - een aardolieproduct - is nu een kostbare aangelegen heid, legt hij uit. „Het kost veel geld en veel moei te om het te maken." Door die 'dure' caprolactam als het ware in grote hoeveelheden weer terug te winnen uit afgedankt tapijt, verschaft DSM zich dus een inte ressant concurrentie-voordeei. Economie en ecologie lijken in dit verband dus hand in hand te gaan? „Ja, het is toch jammer om dure grondstoffen te verbranden of de storten, die net zo goed her gebruikt kunnen worden." Uiteraard kijkt DSM daarbij verder dan alleen maar naar af gedankt tapijt. Want caprolac tam zit ook in tal van plastics, garens en textiel die overal ter wereld gretig aftrek vinden. „Als we die dure grondstof mas saal kunnen recyclen levert dat ons een geweldig groot voordeel op." „De commissaris kijkt ernaar. Het heeft zijn aandacht getrok ken," aldus een ingewijde. Beke ken wordt of er sprake is geweest van misbruik van voorkennis. Ceteco publiceerde maandag na beurs een nettoresultaat van 5,8 miljoen gulden tegenover 5,2 mil joen gulden in dezelfde periode van vorig jaar. Op die dag vond er een flinke handel plaats in aandelen Ceteco, dochter van het handelshuis Ha- gemeyer. De koers schoot sterk omhoog naar een slot van 94,70 gulden, een winst van 4,20 gul den. Ook de omzetten waren hoger dan normaal. Na het sluiten van de beurs werd er een omzet van ruim 48.000 stukken opgetekend. Op een rustige dag gaan er onge veer 17.000 over de vloer. Een woordvoerder van Ceteco reageert verrast op de actie van de officiële beurstoezichthouder. Weliswaar was de koers voor de publicatie van de gegevens om hoog gegaan, maar dat was niet bijzonder, verklaart de zegsman van het Utrechtse winkelbedrijf: „Ik ben er verbaasd over dat de commissaris iets onderzoekt. De koers is wat omhoog gegaan, maar dat is niet iets bijzonders". Ceteco is in 1994 naar de Amster damse effectenbeurs gebracht. Voor de beursgang was het een slecht draaiend onderdeel van het Rotterdamse havenconcern Van Ommeren. Van Ommeren verkocht Ceteco aan het Haagse handelshuis Bor- sumij Wehry dat 30 procent van het aandelenkapitaal van Ceteco naar de beurs bracht. Borsumij Wehry werd op zijn beurt na de voorkennis-affaire overgenomen door collega Hagemeyer. Ceteco verkoopt in Latijns-Ame- rika tv's, radio's, meubels en ijs kasten. In de eerste zes maanden klom de omzet fors met 42,5 pro cent. Het wil een van de grootste winkelketens voor duurzame consumentengoederen worden. Van onze verslaggever Zaandam - Na de overname enkele weken geleden van de Ame rikaanse supermarktketens Stop Shop gaat de Koninklijke Ahold zijn Amerikaanse activiteiten fors reorganiseren. Het Zaanse bedrijf brengt de su permarktketen Finast onder bij zusterbedrijf Tops Markets. Na het samengaan ontstaat een orga nisatie met een omzet van onge veer drie miljard dollar en 24000 medewerkers. Het is de tweede herstructurering binnen enkele maanden. Eerder bracht het bedrijf de winkels van Edwards onder bij Ahold-keten Giant Food. Ook deze nieuwe eenheid heeft een omzet van on geveer drie miljard dollar. Aholds sluit net als bij Edwards het hoofdkantoor van Finast in Cleveland. Volgens Ron. Zwar tendijk, lid van de Raad van Be stuur van Ahold en president Ahold USA zal de nieuwe combi natie snel 'aanzienlijk groeien'. „De acquisitie van Stop Shop verschaft ons aantrekkelijke mo- gelijheden voor het stroomlijnen van onze Amerkiaanse activitei ten," aldus Zwartendijk. Met een jaaromzet van 14 miljard dollar is Ahold USA met 100.000 medewerkers een van de grootste supermarktondernemeningen in Noordoost-Amerika geworden. Door verschillende ketens samen te trekken, kan het concern goed koper opereren, waardoor aldus Zwartendijk, de marges omhoog gaan. In plaats van zes ketens telt Ahold nu nog maar vier super markt-divisies.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1996 | | pagina 7